Ik vroeg mij af deze auto's opnieuw automatisch aankoppelen in een bocht
als je weer gas geeft.
Freewheelend door een scherpe bocht lijkt mij wat raar aanvoelen, alhoewel het met goede stuurvastheid nog tamelijk meevalt.
Als ex-motard ga ik meestal door de bocht met gas er op, maar zelfs in neutraal valt dat aardig mee met de stabiliteit.
Met de auto, want met de motor zou ik er niet aan beginnen.
Gas bepaalt daar mee je hellingshoek.
Verder vraag ik mij ook af vanaf wanneer freewheelen besparend wordt met een gewone auto.
Vrij snel eigenlijk, net omdat je zo veel verder bolt.
Als je je rijstijl daar echt aan gaat aanpassen, rij of accelereer je tot je snel genoeg gaat om de volgende bocht , volgende lichten, volgend punt waar je moet vertragen te kunnen halen
Heel licht vertragen (uitbollen) of vertragen op de motor (uitrollen) ? Verbruik respectievelijk 0,6 of 0,0. Vanaf wanneer bespaar je brandstof? Misschien bij een hele lange afdaling?
Als je je snelheid kan houden bergaf door gas te lossen / in een aangepaste versnelling is dat ideaal : nulverbruik.
Als je ondanks de helling wat gas moet blijven geven om op snelheid te blijven, kan je eens proberen of het in neutraal niet gaat zonder gas te geven
Het is dan de mechanische- , rol- en luchtweerstand die je tegenhoudt.
Omslagpunt ligt ergens rond de 15-20 km/u : in neutraal rijden kost dan +/- je normverbruik
Trager uitrollen is dan eerder zinloos.