Auteur Topic: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof  (gelezen 29529 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #60 Gepost op: donderdag 10 september 2015 - 19:31:27 »
Hoe dikwijls vertrek je met je diesel met een minder dan half volle tank?

Zeer dikwijls. Een diesel kun je immers op zeer veel plaatsen in enkele minuten tanken.

Citaat
Het enige wat nu nog ontbreekt is een voldoende dicht net van snelle laders.

En een degelijke elektrische wagen die ook de massa kan betalen (pakweg 20.000 à 25.000 Euro).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #61 Gepost op: donderdag 10 september 2015 - 19:56:13 »
Citaat
gratis Tesla laders
Lees ik dat goed? Gratis!

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #62 Gepost op: donderdag 10 september 2015 - 23:12:15 »
Citaat
gratis Tesla laders
Lees ik dat goed? Gratis!
Ja aan al de superchargers van Tesla, en dit ook voor het nieuwe model 3 die wslk vanaf 35.000 € in Europa gaat kosten (in USA $35k).
Bron van beide vind je hier:
Citaat
http://www.autoexpress.co.uk/tesla/87867/tesla-model-3-to-debut-in-march-2016

As with the Model S and the upcoming Model X, the Model 3 will come with free use of Tesla’s Supercharger network, which Musk said will enable Tesla owners to drive the length and breadth of the UK by the end of 2015. And if you want to buy a Tesla, you have to buy it direct from one of the company’s own retailers rather than through a traditional dealer.

Voorbestellen kun je die al in maart 2016.  ;)  (bron @ElonMusk: https://twitter.com/elonmusk/status/639171519197777920  2 sep
 Specs en premiere wslk Salon Genève maart 2016.
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 september 2015 - 23:48:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #63 Gepost op: donderdag 10 september 2015 - 23:29:55 »
Deze snelladers staan momenteel echter meestal niet op de snelweg. Je zal de snelweg moeten verlaten om bij een snellader te geraken.

Dat doe ik met mijn benzine-auto ook, als je voor 23 cent/liter goedkoper kunt tanken 3-5 kms van de snelweg (laatste ervaring juni-juli 2015) dan rij je van de snelweg even af en tank je aan een SB-Tankstelle in een dorp/stadje (geleid door mijn Navi), de tankstations langs de snelwegen zijn dan overvol en je moet altijd aanschuiven integendeel tot buiten de snelweg. Een pauze-zonder-tanken doe ik wel naast de snelweg.

De Superchargers van Tesla zijn dikwijls onmiddelijk aan een snelwegafrit gelegen.

Hier een vb van Helmond(NL) - Frejus(F) 1258 km via SuCs, de laadtijden kan je aflezen:
Citaat
https://steinbuch.wordpress.com/2015/05/17/tesla-model-s-na-50-000-km-en-een-tweede-vakantietrip/

Een snelle rit is het natuurlijk niet anders was direct tot SuC-Nancy doenbaar, dat op ca. 395 km van Helmond ligt.
Rijdt hij sneller is er nog Metz-SuC op ca. 320 km van Helmond.

Het lijkt op de map ook dat hij naar Luxembourg via Bitburg gereden is of ca. 35 km omweg, tja Mënsbech-Suc ligt ook langs de A1...  :-\

           
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 september 2015 - 00:14:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #64 Gepost op: vrijdag 11 september 2015 - 01:16:05 »
En een degelijke elektrische wagen die ook de massa kan betalen (pakweg 20.000 à 25.000 Euro).
Tesla Model 3 gaat wel in de middenklasse voor boel zorgen of pakweg vanaf #35.000 € denk ik, daar zit ook massa´s volk en vooral diverse auto´s.
(# hopelijk zakt de dollar...)

Ik ga me beperken tot x- links en wat blabla:  ;)

- Ze bibberen al om marktaandeel wereldwijd en in Europa : (de titel spreekt voor zich)
Citaat
http://www.focus.de/auto/elektroauto/tesla-model-3-fuer-31-000-euro-angriff-auf-die-mittelklasse-tesla-plant-den-volksstromer_id_4920643.html

Tesla Model 3 für 31.000 Euro

Angriff auf die Mittelklasse: Tesla plant den Volksstromer
Donnerstag, 03.09.2015

- Tja een BMW 3 plug-in met 4-cilinder + E-motor gaat al nipt 40.000 € kosten en zal vermoedelijk ook in 2017 uitkomen...
http://www.autobild.de/artikel/bmw-3er-plug-in-hybrid-prototyp-fahrbericht-5472901.html

Zoals de grote broer Model S** veel marktaandeel pikte van concurrentiemodellen (5m limousine- oberklasse) gaat Tesla Model 3 dat pas nog meer doen in de betere (sportieve) middenklasse. De plug-ins zullen zelfs in prijs niet kunnen concurreren en nog minder in specifieke prestaties, van mogelijk gratis opladen, en quasi amper onderhoudskosten spreek ik dan nog niet. Ik heb ze verwittigd, maar de media doet dat ook sinds Tesla S (vanaf 2012) nog steeds serieus stijgende verkoopcijfers heeft (+ 54 %)

**
Citaat
http://www.welt.de/wirtschaft/article143796406/Teslas-Triumph-ueber-die-deutsche-Oberklasse.html
 09.07.15

Teslas Triumph über die deutsche Oberklasse

Tesla verdient keinen Cent. Aber der Absatz der edlen E-Autos steigt sprunghaft. Das Model S hängt in der Oberklasse viele deutsche Rivalen ab – und steht in einem Land sogar an der Spitze.

Sprunghaft steigende Absatzzahlen

Doch langsam dreht sich der Wind. Tesla verzeichnet mit seinem Model S nicht nur sprunghaft steigende Absatzzahlen und Verkaufsrekorde. In einigen wichtigen Märkten hat der E-Autobauer die erfolgsverwöhnten deutschen Premiumhersteller bereits abgehängt.

Beispiel USA, der neben China größte Automarkt der Welt: Dort hat Tesla nach Berechnungen der Autoexperten des CAR-Center Automotive Research an der Universität Duisburg-Essen im ersten Halbjahr 10.200 Stück des Model S verkauft. In der Liga der Oberklasse-Autos lag damit nur noch die S-Klasse von Mercedes (10.580) vor Musks Model S.

Auf den folgenden Plätzen in den USA kommen erst einige Edel-Cadillacs, dann Range Rover (9166). Die 7er-Serie von BMW brachte es in den ersten sechs Monaten gerade mal auf 5223 Fahrzeuge, der Porsche Cayenne wurde 8003 Mal verkauft, der Audi A7 3376 Mal, vom A8 wurden 2517 Stück abgesetzt. Seit der Markteinführung im Juni 2012 konnte Tesla damit bis dato mehr als 50.000 Model S allein in den USA an die Kunden bringen.


Direkt hinter der S-Klasse: Tesla wird in den USA erfolgreicher

Weltweit hat Tesla die Verkäufe seines Model S im ersten Halbjahr 2015 gegenüber dem Vorjahr um 54 Prozent oder 7516 Fahrzeuge auf 21.552 Fahrzeuge gesteigert. Das sind natürlich Peanuts, vergleicht man die kalifornische E-Auto-Schmiede insgesamt mit deutschen Autokonzernen. BMW zum Beispiel, die Nummer eins unter den Premiumautobauern und alles andere als ein Stückzahlenriese, hat im vergangenen Jahr insgesamt mehr als zwei Millionen Autos verkauft. Das allerdings mit mehreren Baureihen und den drei Marken BMW, Mini und Rolls-Royce.

Der Erfolg von Tesla ist umso bemerkenswerter, da er nur mit einem Modell errungen wurde, und das mit einem, das schon im dritten Jahr verkauft wird – der Reiz des Neuen ist also weg. Der ist nicht unerheblich für eine Kundschaft wie die Teslas, die sich als technische Avantgarde sieht. Zudem schwächt sich der Hype um Elektroautos weltweit ab.

Aja een Golf e of ook een plug-in hybride kost vanaf 35.000 €:
http://www.autobild.de/artikel/preise-vw-e-golf-2014--4587096.html

Een full E of BMW i3 kost vanaf 36.000 €, wel een lichte zeer compacte carbon-auto maar dat helpt ook niet veel als je maar over 22 kW beschikt... 
Zou een Tesla Model 3 met 60/70 kW-accu en hopelijk vanaf 35.000 € wel betaalbaar zijn ?  ;)

Hier staan de beloftes in van Tesla/ E.Musk voor het model 3;
Citaat
http://www.autoexpress.co.uk/tesla/87867/tesla-model-3-to-debut-in-march-2016

- wslk 35000 $ in de USA 2017, prijs EU wslk idem in €.

- realistische + 200 miles of + 320 km bereik. Of het nu met 70 kW is of met 60 kW is weten we niet, aerodynamisch ziet hij er wel goed uit (moest de foto ook de praktijk worden), mss ook daardoor het model 3 is alleszins 20 % smaller**, en luchtweerstand is CW x doorsnede A.

- prestaties van een BMW M3/M4 volgens tekst of amper 4 sec tot 100 kmh, (indien nodig of voor de fun).

- gratis tanken aan de Tesla Superchargers.

:
Citaat
http://www.popularmechanics.com/cars/a12983/35000-tesla-model-iii-coming-in-2017/

SEP 3, 2015
Confirmed: The $35,000 Tesla Model 3 Will Be Unveiled in March 2016

Pre-orders start then, though production won't begin until 2017

June 15, 2014: A baby Tesla is coming to town. Tesla Motors confirmed late on Tuesday that its rumored third-generation car will be called, appropriately enough, the Model 3. The vehicle will be **about 20 percent smaller than the Model S, but will cost half as much. Tesla is aiming for the $35,000 range with the Model 3, which aims to take on the BMW 3 Series when it hits the road in 2017.

Update: Tesla has also announced that the 3 will come in both sedan and crossover variants.

Het model 3 zal in de USA kunnen/moeten concurreren met de Chevrolet Bolt EV (ook bereik 200 miles, wel een SUV), dit kan alleen goed voor de konsument zijn:
Musk: tesla model-3 will be cheaper than chevy bolt
Chevy Bolt EV op autosalon Detroit

« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 september 2015 - 02:39:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #65 Gepost op: zaterdag 12 september 2015 - 14:14:55 »
Ik heb op Youtube eens enkele testen van de Tesla bekeken.

Op één van de testwagens werkte de webbrowser niet. Het kan een detail lijken. Maar als Tesla zelfs voor een test die zal gepubliceerd worden, niet de moeite doet om een wagen zonder defecten ter beschikking te stellen, dan hoeft de gewone klant daar natuurlijk al zeker niet op te rekenen.

Indrukwekkend is de laadruimte voor bagage: ± 750 liter achteraan en nog eens ± 150 liter vooraan. Aangezien de motor evenwel al achteraan ingebouwd is, vrees ik dat, als de bagageruimte achteraan relatief zwaar beladen wordt, en des te meer als er achteraan ook nog passagiers zitten, de gewichtsverdeling van de wagen ver van ideaal is voor een goede wegligging.

Elk van de 5 zitplaatsen blijkt elektrisch verwarmd te kunnen worden, waarbij het natuurlijk zeer de vraag is hoever de Tesla dan nog geraakt.

Helaas blijkt de kwaliteit van de interieurafwerking niet van het niveau te zijn van andere wagens uit dit prijssegment.

Bovendien blijkt de Tesla ook niet te beschikken over een aantal assistentiesystemen, zoals een automatische verhoging van de remkracht bij een noodstop, wat momenteel al op vele wagens uit een heel wat lager prijssegment standaard voorzien is.

Deze twee laatste punten bevestigen mijn vermoeden dat de Tesla beslist niet op het niveau staat van andere premiumwagens, en bijgevolg veel te duur is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #66 Gepost op: zaterdag 12 september 2015 - 16:13:20 »
Citaat
http://www.cbc.ca/news/business/10-automakers-will-add-automatic-emergency-braking-to-new-vehicles-1.3224767

10 automakers will add automatic emergency braking to new vehicles

Automated systems help prevent rear-end collisions, which account for 30% of North American mishaps
CBC News Posted: Sep 11, 2015

The manufacturers who made the voluntary commitment to automatic emergency braking are:

BMW AG.
Ford Motor Co.
General Motors Co.
Mazda Motor Co.
Daimler AG's Mercedes-Benz.
Tesla Motors Inc.
Toyota Motor Corp.
Volkswagen AG.
Volkswagen's Audi AG.
Volvo.

NHTSA administrator Mark Rosekind said the agency hasn't ruled out eventually proposing regulations to make the technology mandatory on all vehicles.
Citaat
http://www.teslamotors.com/models

Specs

Safety

Daytime running lights
Available Smart Air Suspension for raising and lowering ride height
Eight airbags for driver and passenger heads, knees, and pelvis plus two side curtain airbags
Electronic stability and traction control
Four wheel antilock disc brakes with electronic parking brake
Automatic emergency braking
Blind spot warning
Lane departure warning
Parking sensors
Speed limit display
Titanium underbody shield and aluminum deflector plates

Autopilot Convenience Features add

Traffic-aware cruise control
Automatic lane centering
Self-parking
Automatic high/low beam headlights

Premium Interior and Lighting adds

Fit and finish refinements, including the use of higher quality materials and ambient lighting
Power liftgate
Fog and cornering lights
Lighted door handles
Interior accent lighting

Charging

Free long distance travel using Tesla’s Supercharger network
Mobile connector with 110 volt, 240 volt, and J1772 adapters

Interior

17” capacitive touchscreen with digital instrument cluster
Onboard maps and navigation with free updates for 7 years
Automatic keyless entry
WiFi and Internet connectivity
Mobile app remote control
Automatic Xenon headlights
Retracting door handles
One touch power windows
High definition backup camera
Rain sensing automatic windshield wipers
GPS enabled Homelink
Hands free talking with Bluetooth
Voice activated controls
AM, FM, and Internet streaming radio
Available Ultra High Fidelity Sound package with XM radio support
Electrochromatic mirrors
Power folding, heated side mirrors with memory
Two USB ports for media and power
12 volt power outlet
Twelve way power adjustable, heated front seats with memory and driver profile
Available subzero weather package with heated rear seats and wiper blade and windshield washer fluid defrosters
Front trunk (no engine!), rear trunk, and 60/40 folding rear seats with 63.3 cubic feet of storage

All specifications  http://www.teslamotors.com/support/model-s-specifications

Model S Specifications


Length 196.0"
Wheelbase 116.5"
Width 86.2"
With mirrors folded 77.3"
Track Front 65.4", Rear 66.9"
Clearance 5.65"
With air suspension 4.7" - 6.4"
Head room Front 38.8", Rear 35.3"
Leg room Front 42.7", Rear 35.4"
Shoulder room Front 57.7", Rear 55.0"
Hip room Front 55.0", Rear 54.7"
Seating capacity 5 adults
Total cargo volume 31.6 cu ft
Rear cargo volume 26.3 cu ft
With seats down 58.1 cu ft
Front trunk cargo volume 5.3 cu ft
Turning circle 37 ft
Curb weight 4,647.3 lbs
Weight distribution Front 48%, Rear 52%

Body

Lightweight aluminum body reinforced with high strength, boron steel elements
UV and infrared blocking safety glass windshield
Rain sensing, adjustable speed windshield wipers
Frameless, tempered safety glass front windows
Solar absorbing, laminated safety glass rear window with defroster
Flush mounted door handles
Power folding, heated side mirrors with memory
19" aluminum alloy wheels with all-season tires (Michelin Primacy MXM4 245/45R19)
Aluminum roof
Xenon headlights with automatic on/off
LED daytime running lights
Backlit side turn signals, front side marker lights and rear reflex lights
LED rear taillights and high-mounted LED stop lamp

Powertrain

Model S is an electric vehicle available in both rear wheel and all-wheel drive configurations. The liquid-cooled powertrain includes the battery and one or more motors, drive inverters and gear boxes.
70 kWh or 85 kWh microprocessor controlled, lithium-ion battery
Three phase, four pole AC induction motor with copper rotor
Drive inverter with variable frequency drive and regenerative braking system

Suspension, Steering, and Brakes

Double wishbone, virtual steer axis coil spring front suspension and independent multi-link coil spring rear suspension
Variable ratio, speed sensitive, rack and pinion electronic power steering
Electronic Stability Control
Traction Control
Anti-Lock disc brakes (ABS) with ventilated rotors and electronically actuated parking brake; front: 355 mm x 32 mm; rear: 365 mm x 28 mm

Charging

10 kW capable on-board charger with the following input compatibility: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-40 A (Optional 20 kW capable Dual Chargers increases input compatibility to 80 A)
Peak charger efficiency of 92%
10 kW capable Universal Mobile Connector with 120 V, 240 V, and J1772 adapters

Interior

Twelve way, power adjustable, heated front seats with memory
Hand wrapped microfiber and synthetic leather interior surfaces in black
Piano black décor accents
Center armrest with two cup holders
Open center console storage area
Metal interior door handles
Electrochromatic mirrors
60/40 split fold-down second row seats
200 watt, seven speaker stereo system with AM/FM/HD radio. Supports MP3, AAC, and MP4 music formats. System includes four speakers, two tweeters and one center channel speaker.

Instrumentation

17" capacitive touchscreen with media, communication, cabin, and vehicle controls
Bluetooth wireless technology for hands-free calling and streaming music
Three spoke, multi-function steering wheel with tactile controls
Tire pressure monitoring system

Warranty

4 year, 50,000 mile (whichever comes first) new vehicle limited warranty
8 year, unlimited mile battery and drive unit warranty
Battery warranty covers damage from improper charging procedures and battery fire, even if the fire results from driver error

Convenience

Onboard maps and navigation with free updates for 7 years
Mobile connectivity
Keyless entry
Driver profiles
Driver seat detection sensor for start/stop functionality
Cruise Control
High definition backup camera
Manual rear liftgate
Power tilt and telescopic steering column
Power windows featuring one-touch up and down with resistance reversing to protect against pinched fingers
Micro-filter ventilation system with replaceable filters
Front LED map lights and rear LED reading lights
Front sun visors
Front trunk and rear cargo area with keyless open
12 V power outlet
Automatic climate control with dual zone temperature settings, air distribution controls and recirculation
Glove compartment
Wi-Fi ready
Dual front USB ports for media and power

Safety

Forward looking camera, radar, and 360 degree sonar sensors
Blind spot warning
Automatic emergency braking
Lane departure warning
Parking sensors
Speed limit display
Eight airbags: head, knee and pelvis airbags in the front plus two side curtain airbags
Driver and front passenger seat sensors
Driver seat position sensor
Three point driver and front passenger safety belts with retractor pretensioners and secondary lap anchor pretensioners and load limiters
Three point second row safety belts for all three seats
Acoustic front row safety belt warning
Rollover crash sensor
Crash sensor for high voltage disconnect
Three second row LATCH attachments for child seat installations (accommodates three child seats simultaneously: two with LATCH and one with top tether and belt)
Rear door child safety locks
Interior, manual release mechanism for all doors, front trunk, and rear cargo area
Anti-theft alarm and immobilizer system

Het hangt er vooral vanaf door welke bril men auto´s beoordeeld...

Citaat
http://www.drive.com.au/new-car-comparison/how-the-mercedesbenz-cls500-and-tesla-model-s-p85-stack-up-20150427-1mu1r2.html
April 30 2015

How the Mercedes-Benz CLS500 and Tesla Model S P85 stack up

Tesla Model S P85: from $119,348 plus on-road and dealer costs. Electric motor with 85kWh batteries; 350kW/600Nm; single-speed automatic; 502km range; RWD

Mercedes-Benz CLS500: from $169,900 plus on-road costs. 4.7-litre V8 twin turbo petrol; 300kW/600Nm; nine-speed automatic; 8.6L/100km; RWD.

VALUE

Tesla: On paper the Model S has a strong price advantage. Standard equipment includes keyless ignition and entry, a rear camera, parking sensors, lane departure and blind spot warning, heated seats, Bluetooth, Wi-Fi hot spot, auto headlights and satnav. But our test car totalled $168,092 after the options were added – including a $3200 sunroof, $1900 Nappa leather seats, a $5500 Tech Package, $2900 air suspension and $5800 21-inch alloys. Free use of Tesla's Supercharger network is included.

Mercedes: It may cost more than $50,000 extra but the CLS comes with more gear as standard – Harman Kardon surround sound stereo, heated and ventilated Nappa leather seats with active bolsters, 360-degree parking camera, active parking assist, AMG styling touches, a digital TV tuner and adaptive cruise control with steering assist. Benz also boasts 11 airbags to the Tesla's six on the safety front to narrow the value gap.

Winner: Tesla

INSIDE

Tesla: If the Mercedes is the epitome of traditional luxury the Model S is modern luxury car design defined. The minimalist interior is dominated by the 17-inch touch-screen in the centre of the dashboard, which means very few buttons (not even an on-off button, the car detects when the driver is seated). The seats are thinly bolstered so they aren't as comfortable as the Benz chairs. But there is good room front and rear. Small item storage is poor, though, with only a large area between the front seats and a pair of cup-holders.

Mercedes: May be "old school" but still looks and feels like a genuine luxury car. High quality materials cover every surface and the layout is easy to use, even if it lacks the design simplicity of the Model S. Seats are comfortable and supportive and small item storage is much better. But the sloping rear roof line limits passenger space. Benz's 450-litre boot can't match Tesla's 894-litres split across 744L rear and 150L "front trunk".

Winner: Tesla

ENGINE

Tesla: Offers similar performance to the CLS but without using a drop of fuel. The electric motor offers instant peak torque so the Model S accelerates with a ferocity you don't expect from its almost-silent soundtrack. Tesla claims a range of 502km from a single charge but 450km would be more realistic in day-to-day duties – which is still more than enough for the majority of motorists.

Mercedes: Twin-turbo V8 is an excellent example of an internal combustion engine. It provides plenty of performance and has a smooth delivery. It is just at home cruising in traffic as it is screaming around a racetrack. The nine-speed automatic helps achieve a respectable 8.6-litres per 100km fuel figure and an 80-litre tank means a best-case range of more than 900km.

Winner: Tesla

HOW IT DRIVES

Tesla: Driving the Model S takes some adjustment but once you master its idiosyncrasies it does most things well. The regenerative braking is adjustable but in its preferred setting it is quite strong and requires you to adapt the way you drive, using the brake pedal significantly less than a traditional car. The suspension can be choppy over repeated small imperfections but for the most part offers a well controlled and comfortable ride.

Mercedes: The German firm's greater experience at building cars shines through. The ride is more compliant than the Tesla's, despite 19-inch alloys. Steering is also better sorted with greater feel and feedback. Overall the CLS also feels more agile and dynamic when pushed harder, making it a true sports sedan rather than just a fast four-door.

Winner: Mercedes

OWNERSHIP

Tesla: The car is covered by a four-year, 80,000km warranty with the battery and drivetrain covered by a separate eight-year, unlimited kilometre deal. Services are required every 12 months.

Mercedes: The entire car, driveline included, is covered by a three-year, 100,000km warranty. Services are required every 12 months or 25,000km.

Winner: Tesla

VERDICT

Tesla: Not only is it a ground-breaking electric car, offering value and practicality previously unseen, it is also a very impressive modern luxury car regardless of its underpinnings.

Mercedes: The scorecard doesn't look for the CLS, but it is still a very good luxury car with better quality materials and handling. But the Tesla's more modern drivetrain and interior shift the segment forward.

Winner: Tesla
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 september 2015 - 16:35:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #67 Gepost op: zaterdag 12 september 2015 - 16:33:58 »
19" aluminum alloy wheels with all-season tires (Michelin Primacy MXM4 245/45R19)

All-seasons... nooit echt goed aangepast aan het seizoen dus. Nemen ze ze terug als je zomer- of winterbanden wenst? Onze Suzuki Jimny heeft ook van die rommel, en Suzuki neemt ze niet terug. Vrijwel niemand wil immers dergelijke banden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #68 Gepost op: zaterdag 12 september 2015 - 16:39:03 »
19" aluminum alloy wheels with all-season tires (Michelin Primacy MXM4 245/45R19)

All-seasons... nooit echt goed aangepast aan het seizoen dus. Nemen ze ze terug als je zomer- of winterbanden wenst? Onze Suzuki Jimny heeft ook van die rommel, en Suzuki neemt ze niet terug. Vrijwel niemand wil immers dergelijke banden.
Amai Jozef... (je had dus ongelijk met je bewering)

Elke importeur (per land) bepaald zéér wslk welke merken standaardbanden zijn auto´s krijgen.
Een Tesla S wordt overigens geassembleerd+eindcontrole in Tilburg sinds 2013 (later 2e vestiging wegens succes...) voor de Europese markt, zelfs het accupack+motor# worden daar terug gemonteerd:
http://fd.nl/frontpage/ondernemen/899030/autofabrikant-tesla-opent-tweede-vestiging-in-tilburg
Met veel foto´s van de assemblage
Citaat
2013: http://www.dutchcowboys.nl/automotive/29501 : elke Tesla is uitgerust met setje banden Michelin Pilot Sport
Bryan Batista van Tesla Motors: "Het is spannend om te zien hoe de eerste auto's in Europa aankomen en door hun trotse eigenaren met enthousiasme in ontvangst worden genomen. Deze locatie is erg belangrijk voor Tesla's activiteiten in Europa, die de komende maanden zullen groeien met de opening van 15 nieuwe stores en servicecenters." Meer foto's: Iedere wagen is uitgerust met een setje Michelin Pilot Sport:

#
Citaat
http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2013/augustus/tesla-opent-fabriek-in-tilburg

Zonder batterij en motor

De elektrische auto’s arriveren zonder batterij of motor in Tilburg, hoewel ze in de Verenigde Staten wel compleet van de fabrieksband rollen. Uit kostenoogpunt is het echter aantrekkelijker om de Model S voor transport deels te demonteren en in Nederland weer in elkaar te zetten. De sedan wordt dan meteen geschikt gemaakt voor de verschillende Europese elektriciteitssystemen.

Een discussie over banden en velgen voor een Tesla S vind je hier:
http://www.teslamotorsclub.com/archive/index.php/t-22261.html

Van die Michelins MXM4 lijken de US-rijders zeer tevreden, 4,7 / 5 na 567 ratings wat het ook waard is...:
http://www.michelinman.com/US/en/tires/products/primacy-mxm4.html#

directe link met kritieken: http://www.michelinman.com/US/en/all-reviews.3454036.productpage.user.html

Of ze in Europa verkocht worden ? Geen idee.

Aja die 2 assemblagefabrieken in Tilburg zullen zeker niet de laatste zijn (de Tesla Model X en vooral model 3 moeten nog komen), wel te denken dat stilstand/duur-Vlaanderen ernaast grijpt... :
Citaat
http://www.egear.be/tesla-motors-tilburg-2/

Tesla zal een tweede fabriek openen in Tilburg, dat heeft de gemeente bekend gemaakt. De nieuwe fabriek komt in het industrieterrein Vossenberg West II vlakbij de bestaande vestiging en zal geopend worden in het eerste kwartaal van 2015.

De kogel is door de kerk. Ondanks verwoede pogingen van Flanders Investment & Trade om de nieuwe Tesla plant naar Ford Genk te halen, heeft Tesla Motors beslist om het feest in Nederland te laten doorgaan.

In 2013 opende Tesla Motors een eerste fabriek in Tilburg waar de eindassemblage en de aflevering van de Model S afgehandeld wordt. Daar werken momenteel 180 mensen. Met de opening van deze tweede fabriek van 43.000 m2 wil Tesla zich voorbereiden op de stijgende vraag in Europa.

Welke activiteiten zullen plaatsvinden in de nieuwe vestiging en hoeveel nieuwe arbeidsplaatsen dat zal opleveren is nog niet bekend. Ik denk dat Tesla in de nieuwe plant de eindassemblage zal voorbereiden van de Model X, een volledig elektrische SUV, die eind volgend jaar op de markt komt. Misschien is er ook voldoende plaats om de eindassemblage van de Model 3, die in 2017 klaar moet zijn, te laten doorgaan.
In Genk (ex-Ford) is nochtans plaats genoeg...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 september 2015 - 17:30:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #69 Gepost op: zaterdag 12 september 2015 - 23:15:46 »
Als ik al die lege laadplaatsen zie in menig shoppingcenter (vb Genk) waar geen fossiele auto mag parkeren...
Dan zullen ze toch andere bordjes moeten zetten ...

Citaat
Het moet niet altijd een Tesla zijn met 400 km reikwijdte, of wachten op een "betaalbare" Tesla met 350 km reikwijdte.
Het beperkt in elk geval het gebruik van het voertuig als je maar goed 150km ver komt.

Citaat
Citaat
De statisticus verzoop in een rivier waarin gemiddeld 5cm water staat ...
Tja, als je geen argumenten meer vindt... fiets je maar vaag rond de pot.

Ik doe geregeld meer dan 150km/dag, en dan ga ik echt niet tussendoor even een paar uur staan schilderen om de kar bij te laden.
De goedkopere voertuigen hebben niet altijd een snellader.
En of zoiets op langere termijn goed is voor een batterij is nog maar de vraag.
Mijn herlaadbare AA-kes zijn in elk geval veel sneller versleten als ze geregeld aan de snellader hangen ...  >:D

Geen garage, en geen oprit thuis - opladen is dus ook een probleem, en met bijna 100km/werkdag ook nodig om de dag er na te halen.

Ervaringen op werk zijn ook niet echt geweldig - en daar rijden ze maar wat "rond de kerk" bij manier van spreken
 
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #70 Gepost op: zaterdag 12 september 2015 - 23:21:50 »
Bestaan er geen systemen waarbij de elektrische auto al rijdend kan worden opgeladen?
Bestaat zeker.
Daarvoor heb je enorme infrastructuur nodig - met oplaadsystemen onder grote delen van het wegdek
Lijkt fraai, maar is eigenlijk onrealistisch.
Beter technologie = alle wegen opbreken  ??? Of verder doen met achterhaalde technologie.

Leidt tot nog meer EM pollutie.
Elektriciteit draadloos overbrengen geeft ook meer verliezen dan een stekker insteken.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #71 Gepost op: zaterdag 12 september 2015 - 23:28:14 »
Kan natuurlijk ook in 10 minuten in de toekomst
Fijn voor de toekomst, maar we rijden NU rond, met auto's die we NU kopen, en die nog een jaar of 15 courant in het straatbeeld zullen staan.

Normaal hadden we al nu al een paar decennia met een kleine kernreactor rondgereden hé ... afgaand op de voorspellingen jaren 60.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #72 Gepost op: zaterdag 12 september 2015 - 23:40:25 »
Kan natuurlijk ook in 10 minuten in de toekomst
Fijn voor de toekomst, maar we rijden NU rond, met auto's die we NU kopen, en die nog een jaar of 15 courant in het straatbeeld zullen staan.
Waar jij nu mee rijdt is geen electrische auto hé.  ;)

Ik vind het alleszins helemaal niet erg als ik af en toe eens gratis kan bijladen en daarvoor eens 30-45 min extra te wachten, ttz van het gespaarde geld ook wat te eten en te drinken. Deze SuC met 8 x 135 kW laadpalen in Kamen(D) en Connies diner: http://www.connies-diner.de/tesla-supercharger/ ligt alleszins al ideaal pal op mijn route naar D. Restaurant open van 9 - 24 h :D
Of deze in Moers: http://www.goingelectric.de/forum/tesla-model-s/supercharger-in-moers-ak-a40-a57-t12604.html , ik kan kiezen waar ik eet en drink op mijn route naar D of terug van D.

Die van Moers ligt op 93 km van thuis, die van Kamen op 178 km van thuis, maar eigenlijk heb ik ze niet nodig als ik doorrij zonder bij te laden, want ik moet maar 250 km ver.  (ik bereid me al voor tegen einde 2017  :D)

Of ik als ik richting Aachen-Keulen en verder rij neem ik die in Urmond: http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Niederlande/Urmond/Tesla-Supercharger-Mauritslaan-65/6321/  net in NL al op 46 km van thuis, mogelijkheden genoeg.

Rij ik eens naar onze kust is die van Gent ideaal 8 laadpalen+brasserie:
http://www.teslamotors.com/findus#/bounds/51.5051449,6.4081241,49.497013,2.5447948?search=supercharger&name=Belgium&place=ghentsupercharger

Maar als ik de forums zo lees wordt daar eerder zelden gebruik van gemaakt -in Vlaanderen toch- aangezien de gereden afstanden hier veel te kort zijn. Tesla rijders hebben zo het voordeel nooit meer naar een tankstation te moeten rijden, waarom ook ? (dat blijft in de toekomst voor de petrolheads  :))

Citaat
Ik laad al anderhalf jaar 's nachts (dus aan nachttarief) in mijn garage. Aan een 32A monofase Nexxtender van Powerdale. Levert 40 km/u op. Meer dan voldoende voor mij.
Heb in totaal al een vijftal keer een SuperCharger gebruikt (Gent, Aartselaar, Urmond en Nivelles). Meer uit nieuwsgierigheid dan uit noodzaak. 300, 400 zelfs tot 500 km/u blijven toch indrukwekkende laadsnelheden, en hangen af van wie er nog allemaal staat te laden. Meestal beperkt tot één of een paar andere Tesla's, dus nooit wachttijd.


Citaat
Ik doe geregeld meer dan 150km/dag, en dan ga ik echt niet tussendoor even een paar uur staan schilderen om de kar bij te laden.
De goedkopere voertuigen hebben niet altijd een snellader.
En of zoiets op langere termijn goed is voor een batterij is nog maar de vraag.
Mijn herlaadbare AA-kes zijn in elk geval veel sneller versleten als ze geregeld aan de snellader hangen ...
Vooral overdrijven en onwetend blijven.  ::)

De typical Range van een Tesla-accupack zakt na *105.000-120.000 km 4,8-5,8 %* (databank 100-tal Tesla rijders). Als men er niet zou opletten merkt men het niet.
bron: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/35978-MaxRange
directe link databank en chart te vinden:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit#gid=1669966328  kolom K of I, Restwaarde % kolom S
*volg Username Go4IT* ondertussen al 120.000 km, in zijn kolom V staat : Frequency of Supercharging: 2 x per maand.

vb grafisch uit de databank:

via https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/

Tesla heeft al een tijdje
zijn inmiddels 263 patenten vrijgegeven:
Citaat
Results of Search in US Patent Collection db for:
"Tesla Motors": 263 patents.

Daar zullen al die patenten voor de AA-snelladertjes en het regelsysteem voor het vloeistofgekoeld accupack ook bij staan...  ::)
« Laatst bewerkt op: zondag 13 september 2015 - 01:22:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #73 Gepost op: zondag 13 september 2015 - 10:53:04 »
Op één van de testwagens werkte de webbrowser niet. Het kan een detail lijken. Maar als Tesla zelfs voor een test die zal gepubliceerd worden, niet de moeite doet om een wagen zonder defecten ter beschikking te stellen, dan hoeft de gewone klant daar natuurlijk al zeker niet op te rekenen.

Zou ik nog ergens kunnen begrijpen. Het is IT en dat kan al eens nukkig doen. Waarschijnlijk zou een reset wel helpen en alle details waarom de webbrowser niet werkte hebben we niet.

Citaat
Indrukwekkend is de laadruimte voor bagage: ± 750 liter achteraan en nog eens ± 150 liter vooraan. Aangezien de motor evenwel al achteraan ingebouwd is, vrees ik dat, als de bagageruimte achteraan relatief zwaar beladen wordt, en des te meer als er achteraan ook nog passagiers zitten, de gewichtsverdeling van de wagen ver van ideaal is voor een goede wegligging.

De bagageruimte is inderdaad groot. Momenteel wordt de Model S standaard geleverd met twee motoren. Vierwielaandrijving is natuurlijk een pluspunt qua veiligheid, helaas ben je vooraan wel wat kofferruimte kwijt. De gewichtsverdeleing wordt bij zware belading natuurlijk slechter, maar bij welke wagen niet? Daarom dat ook veel merken een maximum gewicht voor de koffer opgeven. De wegligging van de wagen is zeer goed door het hele lage zwaartepunt. De batterij van 800 kg die net boven de weg ligt geeft de wagen een laag zwaartepunt. Zelfs bij een niet ideale belading zal het nog wel meevallen. Bovendien kan de auto, indien de optie luchtvering aanwezig is, nog één en ander corrigeren.


Citaat
Elk van de 5 zitplaatsen blijkt elektrisch verwarmd te kunnen worden, waarbij het natuurlijk zeer de vraag is hoever de Tesla dan nog geraakt.

Even een rekensommetje. Stel je rijdt met de Model S tegen 90 km/u, dan verbruik je per uur zo'n 20 kWh. Steek een verwarmingselement van 200 W in elke zetel, dat is 1 kWh voor 5 zetels per uur. Het bereik van de wagen zal met ongeveer 5% afnemen.

Citaat
Helaas blijkt de kwaliteit van de interieurafwerking niet van het niveau te zijn van andere wagens uit dit prijssegment.

De kwaliteit valt mee, maar het is niet iets wat je aantreft in andere wagens van die prijs. Het interieur is nogal simpel. Mijn voornaamste probleem is het gebrek aan opbergruimte, zeker met kinderen is dat belangrijk.

Citaat
Bovendien blijkt de Tesla ook niet te beschikken over een aantal assistentiesystemen, zoals een automatische verhoging van de remkracht bij een noodstop, wat momenteel al op vele wagens uit een heel wat lager prijssegment standaard voorzien is.

Lijkt me volledig verkeer informatie. Tesla investeert zeer veel in assistentiesysteem en gaat daar heel ver in. Alle mogelijke opties zijn aanwezig en er zullen er in de toekomst nog vele worden uitgerold. De sensors zijn aan boord.

Citaat
Deze twee laatste punten bevestigen mijn vermoeden dat de Tesla beslist niet op het niveau staat van andere premiumwagens, en bijgevolg veel te duur is.

Te duur voor de meest particulieren, dat wel. Voor bedrijven zit het op de rand van het interessante. Er zijn al speciale leasingfirma's die enkel elektrische wagens leasen. Gezien de inruilwaarde hoog blijkt te zijn valt de leasing van deze wagens mee, zeker als je alle andere voordelen mee in rekening brengt. Daarom staat hij nog steeds op mijn shortlist voor de vervanging van de BMW 5 touring volgend jaar.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #74 Gepost op: zondag 13 september 2015 - 11:51:09 »
Citaat
Elk van de 5 zitplaatsen blijkt elektrisch verwarmd te kunnen worden, waarbij het natuurlijk zeer de vraag is hoever de Tesla dan nog geraakt.

Even een rekensommetje. Stel je rijdt met de Model S tegen 90 km/u, dan verbruik je per uur zo'n 20 kWh. Steek een verwarmingselement van 200 W in elke zetel, dat is 1 kWh voor 5 zetels per uur. Het bereik van de wagen zal met ongeveer 5% afnemen.

Een zetelverwarming is nauwelijks verwaarloosbare 100 W per zetel in de hoogste stand en pakweg 20-30W in tweede stand, en die zet men maar heel korstondig aan als het nodig is, ttz men blijft daar niet mee rijden(ik toch niet na enkele kms zet ik die al af). In sommige wagens kan men die laten aanstaan (auto positie ?) als men dat nodig heeft (zelfregelend/auto tot ca. 20 W per zetel of minder ? # het kan ook zijn dat in bepaalde omstandigheden men minder stroom verbruikt door de normale verwarming en ventilator niet zo warm/hoog te zetten en de zetelverwarming zelfregelend zeker in electrische auto´s # :
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Sitzheizung#Kraftstoffverbrauch

Die Heizmatte verbraucht ca. 100 W pro Sitz in der Aufheizphase und ca. 20 bis 30W in der Dauerbetriebsphase. 100 Watt elektrische Last in Fahrzeugen mit Verbrennungsmotor bedeuten etwa 0,1 Liter mehr Kraftstoff pro 100 Kilometer.[2] Einige OEMs haben eine Leistungsreduktion zum Kraftstoffeinsparen untersucht. Diese Leistungsreduktion geht jedoch direkt auf Kosten der Aufheizgeschwindigkeit, denn die elektrische Heizung mit integrierter Elektronik setzt 100 % der Energie in Wärme um. Daher haben die führenden OEMs diese Untersuchungen eingestellt und wollen eher mehr Flächen (Lenkrad, Fußmatte, Armlehne) elektrisch beheizen um Heizleistung an der Luftheizung einzusparen. In Elektromobilen ist es sehr viel sparsamer, den Sitz direkt zu heizen als den ganzen Innenraum.
Besluit: moderne electrische verwarming in de auto is dikwijls efficiënter als de klassieke...(maar het zal altijd een combinatie zijn)
Voor de klassieke warmteregeling van de Tesla best eens kijken op al de patenten die wat met heat exchanger te maken hebben (tesla heeft 3 heat exchangers denk ik), niet dat sommige nog denken dat + 7000 vloeistof/gekoelde/soms ook verwarmde accucellen Tesla Patent fulltext geen warmte afgeven als ze energie leveren...
Zoiets zal Tesla wel hebben:
Citaat
Power saver: A proof-of-concept heating and cooling system for electric vehicles works without battery power.
2 jaar geleden heeft ADAC een Tesla S getest en toen was het klimatiserings/verwarmingscomfort al goed (note 2,4) dit getest vanaf -10° C.

Maar er zijn nog andere verbruikers in een wagen -die eerder continu opstaan- als die verwaarloosbare zetelverwarming en ook in een fossiele wagen gaan die navenant verbruiksverhogend werken, vuistregel per 100 W 0,1 liter meerverbruik:
http://www.handelsblatt.com/auto/test-technik/auto-unterhaltskosten-sitzheizung-bedeutet-mehrverbrauch/3743038.html

En vooraleeer er verdere.... Tesla heeft overigens nog een extra klassieke 12 VDC batterij vooraan zitten voor bepaalde stroomverbruikers en veiligheid/monitoring die een lagere spanning gebruiken:
Citaat
http://www.teslarati.com/understanding-tesla-12v-battery-service-warning/

The 12V battery maintains power for critical systems when the main battery pack is damaged or disabled. It powers the hazard lights, airbags, door locking and unlocking operations, as well as other critical componets of the Model S. The 12V battery also ensures that electronics are “awake” and listening to the key FOB in order to automatically lock and unlock the vehicle based on proximity. It also allows the car to maintain its 3G connection for remote access when the rest of the vehicle is powered off. If the 12V battery happens to fail, it will isolate the main battery pack from the car and prevent charging. This is a safety feature of the Model S designed to help protect first responders in the event of an accident.
Read more at http://www.teslarati.com/understanding-tesla-12v-battery-service-warning/#jMLwVrjz0Vmi62ho.99

Volgens de laatste geruchten zou het topmodel van "de volksTesla" een rijbereik hebben van 515/530 km naargelang 2/4-w-aandrijving en wslk minder als 40.000 €* kosten, dit met acceleraties minstens niveau BMW M3 en zelfs beter indien g€wenst. Met 70 kW-pack is dat realiteit want de Tesla Roadster 3.0 haalt die afstanden ook.
Ze orienteren hun prijzen aan de gewone BMW-3. Het goedkooptse instapmodel zal nog altijd een rijbereik hebben van 354 km (220 miles). *prijs zal  afhangen van de dollarkoers.
In de USA zal wslk ook een 40 kW versie aangeboden worden om goedkoper te kunnen zijn als de Chevrolet Bolt EV die 200 miles rijbereik zou halen(ook volgens de boekskes). In elk geval zal het Model 3 alles op zijn kop zetten, imho.
« Laatst bewerkt op: zondag 13 september 2015 - 13:10:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I