Ik zeg niet dat de inbreuk minder erg is voor de ene dan voor de andere.
Je stelde nochtans wél voor, om het jaarlijks aantal gereden gereden km's een (mede-)bepalende rol te laten spelen in het systeem van bestraffing. Of is posting 15 niet van jou ?
Kan men geen systeem uitvinden waarbij rekening wordt gehouden met het aantal kilometers ?
En om de reden die ik eerder al aanhaalde, stel ik mij daar vragen bij. Het feit dat iemand jaarlijks meer km's aflegt, geeft hem idd. méér gelegenheid om in de fout te gaan. Maar het maakt de gemaakte inbreuk er daarom nog niet minder gevaarlijk op. Daarom ben ik er niet echt voorstander van, om dat gegeven een mede-bepalende rol te laten spelen in het bepalen van de straf.
En wat dan bvb wanneer een overtreding vastgesteld wordt, zonder dat er een staande-houding volgt ? Pakweg een vaste roodlicht-camera. Het zou lucratief kunnen worden, dat meneer de directeur die jaarlijks 120.000 km aflegt, verklaart dat HIJ achter het stuur zat ipv zijn echtgenote die hooguit 1x week met de wagen rijdt. Met een beetje geluk, valt de bestraffing dan wat minder zwaar uit ...., toch ?
Of nog een voorbeeldje. Ik rij met de vrachtwagen jaarlijks onnoemelijk méér km's dan de gemiddelde huisvrouw. In een systeem waarbij men rekening houdt met het gereden aantal km's per jaar, zou ik er dus goedkoper mee weg kunnen komen dan de gemiddelde huisvrouw met haar kleine karretje. Right ? Nochtans .... als ik met die 40 tonner aan het slingeren ga, zijn de gevolgen gewoonlijk .... euh ....
iets desastreuzer dan wanneer de gemiddelde huisvrouw de controle verliest over haar karretje.