Auteur Topic: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding  (gelezen 15818 keer)

Offline de rijprof

• Meer dan expert
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 20 november 2015 - 20:11:56 »
OK, ikke begrijp. ;D
Rijbewijs met strafpunten kan leiden tot het kwijtspelen van het rijbewijs.
Dat men kleinere overtredingen niet opneemt in het strafpuntensysteem zou inderdaad kunnen leiden tot een te zware straf.

Citaat
...bij iemand die pakweg 100.000 km per jaar voor zijn beroep in weer en wind moet afleggen, die zal snel zijn rijbewijs kwijt zijn
Kan men geen systeem uitvinden waarbij rekening wordt gehouden met het aantal kilometers?
Of mag ik niet slimmer zijn dan een Duitser  :D

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 20 november 2015 - 21:26:29 »
Dergelijk systeem bestaat in Nederland al jàren.  Daar heet het een EMG (Educatieve Maatregel Gedrag). 

Het betreft een verplicht te volgen cursus, waarvan de overtreder de kosten draagt.  Verbalisanten die een zware overtreding constateren, kunnen betrokkene aanmelden bij het CBR voor zo'n cursus.  Het CBR gaat dan na, wie effectief zo'n cursus dient te volgen.  En die kosten zijn overigens niet bepaald mals:

http://www.anwb.nl/rechtshulp/in-het-verkeer/verkeersovertreding-nl/educatieve-maatregelen
Dat is een straf, straffen kunnen enkel opgelegd worden door de rechter, en er moet beroep mogelijk zijn.

Overleeft geen rondje naar Europees gerechtshof indien de NL het niet door een rechter laten opleggen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 20 november 2015 - 21:35:29 »
Kan men geen systeem uitvinden waarbij rekening wordt gehouden met het aantal kilometers?

Je kunt ervan uitgaan dat een bepaalde bestuurder gemiddeld x overtredingen per 100 km begaat, ongeacht hoeveel kilometers per jaar hij aflegt. In dat geval neemt het aantal keren dat je betrapt kunt worden op een overtreding dus toe met het aantal km per jaar dat je aflegt.

De vraag is dan: mag je vaker mensenlevens in gevaar brengen naarmate je meer km per jaar aflegt?

Citaat
Of mag ik niet slimmer zijn dan een Duitser  :D

Graag zelfs. Maar gemakkelijk zal het niet zijn, want toen Michel van Duitsland naar België verhuisd is, steeg het gemiddeld IQ in beide landen.  ;D
Alleen maar een stommme grap, hoor Michel...  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 20 november 2015 - 21:41:01 »
Dergelijk systeem bestaat in Nederland al jàren.  Daar heet het een EMG (Educatieve Maatregel Gedrag). 

Het betreft een verplicht te volgen cursus, waarvan de overtreder de kosten draagt.  Verbalisanten die een zware overtreding constateren, kunnen betrokkene aanmelden bij het CBR voor zo'n cursus.  Het CBR gaat dan na, wie effectief zo'n cursus dient te volgen.  En die kosten zijn overigens niet bepaald mals:

http://www.anwb.nl/rechtshulp/in-het-verkeer/verkeersovertreding-nl/educatieve-maatregelen
Dat is een straf, straffen kunnen enkel opgelegd worden door de rechter, en er moet beroep mogelijk zijn.

Da's straf, want in Duitsland wordt een Aufbauseminar opgelegd door het Straßenverkehrsamt:

Citaat
Das Aufbauseminar für Fahranfänger (ASF), auch Nachschulung genannt, ist eine von der Fahrerlaubnisbehörde (Straßenverkehrsamt) angeordnete Maßnahme bei einem A- oder zwei B-Verstößen innerhalb der Führerschein-Probezeit, die im Regelfall für die ersten zwei Jahre einer Fahrerlaubnis (ausgenommen Klassen L, AM, T) festgelegt wird. Ein A-Verstoß (eine schwere Zuwiderhandlung, siehe Liste unten im Weblink verkehrsportal.de) führt sofort zur Anordnung einer Nachschulung, ein B-Verstoß (weniger schwere Zuwiderhandlung) erst beim zweiten Mal, nämlich bei der zweiten Eintragung im Kraftfahrt-Bundesamt.

Wird das Seminar vom Führerscheininhaber innerhalb der von der Verwaltungsbehörde festgesetzten Frist nicht erfolgreich abgeschlossen, wird die Fahrerlaubnis entzogen. Eine neue Fahrerlaubnis wird erst erteilt wenn die Teilnahme an einem Aufbauseminar nachgewiesen wird.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 00:01:46 »
Wel, ik had geen probleem met de vraag van de Rijprof, ze leek mij zeker een overweging waard.
Ik ook niet. Maar ik wilde graag iets weten wat hij daarvan dacht.

Citaat
Dat moet ik helaas beamen, ook al gelden er dan in Duitsland richtlijnen met betrekking tot waar wel en niet een snelheidscontrole mag uitgevoerd worden (verschillend per bondsstaat). Je vindt er hier bijvoorbeeld meer over.
Ik had ergens een oude link daarvan maar deze is veel beter, ik weet dat in Bayern op droge BAB +20 kmh extra geldt, ondanks heb ik laatste zomer nog  een flits gezien aan een van die dynamische kastjes op een drievaksstuk alhoewel ik met de verkeerstroom meereedt ik moet net daar pakweg 2 kmh sneller als de locals gereden hebben bij een dynamische 120 kmh. Ik reed + 140 kmh, was daar een heel stukje bergaf ...Niets meer van gehoord, mss was het één iemand of meer achter mij die ze flitsten kan ook zijn, want maar even nadien reden een vijftal auto´s me vlot voorbij.

Citaat
Enkele jaren geleden heeft een rechter voor heel wat heisa gezorgd omdat hij honderden foto's van snelheidsovertredingen naar de prullenmand verwezen heeft. Hij was er namelijk van overtuigd dat de snelheidsmeting op die plaats totaal geen verband had met de verkeersveiligheid. De man was overigens heel eerlijk. Toen de pers hem vroeg of hij zeker was dat hij zich niet vergist had, zei hij: "Ik heb gehandeld nach besten Wissen und Gewissen, maar waarom zou uitgerekend ik de enige mens ter wereld zijn die zich nooit kan vergissen?"
Idd herinner ik me nog.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 november 2015 - 00:11:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 14:07:00 »
Is er een heuse cursus nodig om te leren dat het gebruik van een GSM tijdens het rijden gevaarlijk is?
Een cursus telkens je geflitst wordt met amper 10 km/h sneller dan toegestaan?
De cursus kost wellicht een pak meer dan de huidige boete.

Ik vind dat niet handvrij GSM-gebruik tijdens het rijden niet bij kleine overtredingen hoort.
Citaat
Gsm’en achter het stuur gevaarlijker dan rijden onder invloed
Las ik ooit ergens, het vergelijk was 0,8 tot 1,0 promille.
Als je op 1,0 promille wordt betrapt, dan is de rekening wel ietsje groter, dacht ik

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 16:55:07 »
Ik vind dat niet handvrij GSM-gebruik tijdens het rijden niet bij kleine overtredingen hoort.

Gelijk heb je. Een overtreding die in niet geringe mate de veiligheid in het gedrang bent, vind ik ook geen kleine overtreding.

In Duitsland: 60 Euro boete plus 1 strafpunt voor de bestuurder van een motorvoertuig, 25 Euro boete voor een fietser.

Maar: ook handvrij GSM-gebruik tijdens het rijden is, hoewel iets minder, verre van ongevaarlijk.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 17:20:37 »
Maar: ook handvrij GSM-gebruik tijdens het rijden is, hoewel iets minder, verre van ongevaarlijk.

Dat is eigenlijk élke handeling die de aandacht van de verkeersdeelname afleidt ....

* radio of cd wisselen
* sigaretje opsteken (waar zit dat pakje ook weer ?  en waar die aansteker ? enz.)
* een al te geanimeerd gesprek met mede-inzittenden
* de omgeving bewonderen (of bvb die knappe griet met dat kort rokje daar), en aaaaaargh ..... die voorligger is toch wel gestopt voor dat rode licht, zeker ? BENG klingelingeling
* en je kent dat spreekwoord: "Van ongelukjes op de achterbank komen kindjes, van kindjes op de achterbank komen ongelukken"
* ....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 18:02:48 »
Citaat van: Jozef
De vraag is dan: mag je vaker mensenlevens in gevaar brengen naarmate je meer km per jaar aflegt?
Naarmate je meer kilometers aflegt, wordt de kans groter dat je iemand in gevaar brengt en/of een overtreding begaat, dat is logisch en wordt misschien een beetje gecompenseerd door veel rij-ervaring.
Juist daarom zou men moeten denken aan beroepsbestuurders die 60.000 km/jaar of meer afleggen tegenover bestuurders die maar 6.000 km/jaar afleggen.
De beroepsbestuurder heeft theoretisch 10x meer kans om fouten te maken, maar als je het bekijkt per kilometer, rijdt hij waarschijnlijk veel veiliger dan de bestuurder die 1 x per week naar de Colruyt en 1 x per week naar familie rijdt.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 november 2015 - 18:44:47 door de rijprof »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 18:16:45 »
Dus .... een bestuurder zou dan al 's een gevaarlijk folieke méér mogen uithalen in het verkeer naarmate hij jaarlijks méér km's doet ?  Lijkt mij ergens toch een compleet fout signaal.  De inbreuk wordt er niet minder gevaarlijk om, cfr mede-weggebruikers.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 18:27:24 »
Neen, Bert dat heb ik niet gezegd.
De 'kans' dat een beroepsbestuurder een fout maakt is (theoretisch) 10 x groter en
per kilometer (of per 1.000 als je wilt) is de kans meestal kleiner.

Het zou eerlijker zijn als men ook rekening zou houden met het aantal afgelegde kilometers.
Bv per 5.000 km/ bonuspunt of zoiets.

De man met zijn 6.000 km/jaar maakte, per kilometer, waarschijnlijk meer fouten dan de beroepsbestuurder die na een maand of zo aan zijn 6.000 km zit.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 november 2015 - 18:44:06 door de rijprof »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 18:38:16 »
Neen, Bert dat heb ik niet gezegd.

Komt er anders wel op neer .... (zie verder)

De 'kans' dat een beroepsbestuurder een fout maakt is (theoretisch) 6 x groter en
per kilometer (of per 1.000 als je wilt) is de kans meestal kleiner.

Tsja .... in de sofa is het nogal moeilijk om een verkeersovertreding te begaan, ja.

Het zou eerlijker zijn als men ook rekening zou houden met het aantal afgelegde kilometers.

Het maakt de gepleegde inbreuk er niet minder gevaarlijk om.

Neem ik als voorbeeld twee ongevallen, veroorzaakt door het negeren van het rode licht.  De ene roodlichtnegeerder, is een huisvrouw die welgeteld op zaterdag ff naar de supermarkt rijdt.  De andere roodlichtnegeerder, betreft een verkoper die 120.000 km + per jaar aflegt.  Beiden raken betrokken in een dodelijk ongeval.

In het eerste geval, is de rechter strenger dan voor de tweede.  De verkoper legt jaarlijks immers waanzinnig veel meer km's af dan die huisvrouw die hooguit 1x per week buitenkomt met haar karretje. Daar zou in de bestraffing volgens jou dus rekening mee gehouden moeten worden, toch ? 

Nochtans hebben beiden iemand morsdood gereden door dezelfde, levensgevaarlijke inbreuk.  Het verlies voor de nabestaanden is er heus niet minder om, dacht ik zo ....  Ik zie dus niet in, wat er eerlijker zou zijn aan een systeem waarbij men in de beoordeling het jaarlijks gereden km's mee in rekenschap brengt.

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 18:54:58 »
Als die vrouw 10 x per week zou rijden, bestaat de kans dat ze 10 mensen overhoop rijdt.

Ik zeg niet dat de inbreuk minder erg is voor de ene dan voor de andere.
Ik zeg dat, als je kijkt per gereden kilometer, je een eerlijker beeld krijgt waarbij de beroepsbestuurder door zijn ervaring waarschijnlijk veiliger rijdt.

Wie is de veiligste bestuurder?
De beroepsbestuurder met 60.000 km/j en 3 strafpunten of mevrouw naar de supermarkt met nog geen 6.000 km/j met 1 strafpunt?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 november 2015 - 19:03:04 door de rijprof »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 19:48:24 »
Ik zeg niet dat de inbreuk minder erg is voor de ene dan voor de andere.

Je stelde nochtans wél voor, om het jaarlijks aantal gereden gereden km's een (mede-)bepalende rol te laten spelen in het systeem van bestraffing.  Of is posting 15 niet van jou ?

Kan men geen systeem uitvinden waarbij rekening wordt gehouden met het aantal kilometers ?

En om de reden die ik eerder al aanhaalde, stel ik mij daar vragen bij.  Het feit dat iemand jaarlijks meer km's aflegt, geeft hem idd. méér gelegenheid om in de fout te gaan.  Maar het maakt de gemaakte inbreuk er daarom nog niet minder gevaarlijk op.  Daarom ben ik er niet echt voorstander van, om dat gegeven een mede-bepalende rol te laten spelen in het bepalen van de straf.

En wat dan bvb wanneer een overtreding vastgesteld wordt, zonder dat er een staande-houding volgt ?  Pakweg een vaste roodlicht-camera.  Het zou lucratief kunnen worden, dat meneer de directeur die jaarlijks 120.000 km aflegt, verklaart dat HIJ achter het stuur zat ipv zijn echtgenote die hooguit 1x week met de wagen rijdt.  Met een beetje geluk, valt de bestraffing dan wat minder zwaar uit ...., toch ?

Of nog een voorbeeldje.  Ik rij met de vrachtwagen jaarlijks onnoemelijk méér km's dan de gemiddelde huisvrouw.  In een systeem waarbij men rekening houdt met het gereden aantal km's per jaar, zou ik er dus goedkoper mee weg kunnen komen dan de gemiddelde huisvrouw met haar kleine karretje.  Right ?  Nochtans .... als ik met die 40 tonner aan het slingeren ga, zijn de gevolgen gewoonlijk .... euh .... iets desastreuzer dan wanneer de gemiddelde huisvrouw de controle verliest over haar karretje.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 19:59:24 »
Er waren er ook al die de overtreding wilden koppelen aan de PKs van een auto ... hoewel dat niks verschil maakt voor de gevolgen.

Sommige auto's kan je kopen in versies met een factor 3 verschil tussen die met het laagste en het hoogste vermogen - dat zouden dan verschillende bestraffingen zijn met eenzelfde model auto ???
Te zot om los te lopen natuurlijk.

Wat wel effect heeft op de gevolgen van een ongeval, is de voertuigmassa ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder