Auteur Topic: Belg wil 130 rijden op snelwegen  (gelezen 31667 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #75 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 22:13:03 »
Bedankt voor jouw tussenkomst, Jozef.

Michel, wordt jij altijd zo grof wanneer iemand wat kritisch of niet direct meegaand is?

Back to the point:
Citaat
En wat is nu de relevantie met een algemene snelheidsbeperking van 120 kmh die 24/24h en 7 op 7 dagen geldig is ?
Dan is 130 km/u 24/24h en 7 op 7 dagen ook niet relevant.
Citaat
op basis van de V85 wordt in de regel de snelheidslimiet bepaald
Is dan geen contradictie?

Ik ben ook geen voorstander van een vaste snelheidslimiet, al dan niet gebaseerd op de V85, elk moment van de dag en nacht met wisselende weersomstandigheden en drukte.
We moeten spijtig genoeg dagelijks vaststellen dat te weinig bestuurders in staat zijn om te rijden met een aangepaste snelheid. Daarvan komen ongevallen en daarna beslist de overheid om de maximum snelheid nog naar beneden te halen.

Hetgeen ik eerder voorstelde is om de snelheid te koppelen aan een veiligheidsafstand.
"Dat staat in de wegcode", hoor ik jou zeggen. Maar het staat er niet concreet genoeg in.
Als je aan 100 bestuurders vraagt hoeveel seconden of meter een veilige volgafstand minstens moet zijn aan 120 km/u, zou je versteld staan van de antwoorden die je krijgt.
Je ziet het gewoon aan dagelijks verkeer.

Citaat van: JC
Het argument: "waarom nog 120 km/u op de snelweg, je kan dat toch bijna nooit mee rijden" is eigenlijk complete onzin.
Wie vertelt deze onzin?



« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2015 - 22:29:55 door de rijprof »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #76 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 23:54:53 »
Citaat
op basis van de V85 wordt in de regel de snelheidslimiet bepaald
Is dan geen contradictie?

Er moet mij iets ontgaan, want ik snap dat gedoe met die V85 niet helemaal.

Als 85% van de bestuurders vinden dat 150 km/h een gepaste snelheid is op de autosnelweg als de omstandigheden dat veilig mogelijk maken, maar er is een snelheidslimiet tot 120 km/h waarop veel gecontroleerd wordt en relatief zware straffen staan, dan gaan beslist geen 85% van de bestuurders tegen 150 km/h rijden.

Is er geen snelheidsbeperking en rijden 85% van de bestuurders tegen 150 km/h, dan blijft de vraag of dat een correcte inschatting van die bestuurders is. Want er zijn heel wat minder dan 85% van de bestuurders ook goede bestuurders.

Citaat
Als je aan 100 bestuurders vraagt hoeveel seconden of meter een veilige volgafstand minstens moet zijn aan 120 km/u, zou je versteld staan van de antwoorden die je krijgt.

Je kan dat zien in heel wat video's op YouTube, als de politie bestuurders erop wijst dat ze tegen 120 km/h te weinig afstand gelaten hebben. Je ziet dan verontwaardigde reacties van de bestuurders in de zin van: "Maar enfin, er was zeker wel 5 meter tussen mijn wagen en mijn voorligger".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #77 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 00:25:19 »
Back to the point:
Citaat
En wat is nu de relevantie met een algemene snelheidsbeperking van 120 kmh die 24/24h en 7 op 7 dagen geldig is ?
Dan is 130 km/u 24/24h en 7 op 7 dagen ook niet relevant.
Idd, met verkeersdrukte zoals jij suggereerde is een Vmax helemaal niet relevant, ongeacht de hoogte van de snelheidslimiet.

Citaat
Citaat
op basis van de V85 wordt in de regel de snelheidslimiet bepaald
Is dan geen contradictie?
Neen:
1. http://wiki.infopolitie.nl/index.php/V85
#2. http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=460

Citaat
Ik ben ook geen voorstander van een vaste snelheidslimiet, al dan niet gebaseerd op de V85, elk moment van de dag en nacht met wisselende weersomstandigheden en drukte.
:)

Citaat
We moeten spijtig genoeg dagelijks vaststellen dat te weinig bestuurders in staat zijn om te rijden met een aangepaste snelheid. Daarvan komen ongevallen en daarna beslist de overheid om de maximum snelheid nog naar beneden te halen.

Helaas is de overheid dan wat dom en kortzichtig bezig. En straft/pest 95 % van de personenwagenbestuurders met een limiet met veel minder draagvlak omdat mss hooguit 2 % er echt overdreven zijn voeten aan veegt en de overheid niet bekwaam is die enkele %-en te handhaven (meestal recidivisme trouwens). Hoe lager ze ligt als de V85 hoe meer mensen er "gepest" kunnen worden, naast het feit dat het wslk tot meer letselongevallen zal leiden.

Iemand die bij een correcte 90-limiet op een goede 1+1 aan 150 kmh gaat vlammen, zal dat ook doen als identiek dezelfde weg enkel een bordje met 70 kmh krijgt. Helaas gaat dan menige andere weggebruiker denken dat er dan trager gereden wordt en gaan de snelheidsverschillen en maneuvers nog verhogen (lees #2. Link Febiac).
Bovendien krijgen eventuele zwakke weggebruikers een vals gevoel van meer veiligheid als ze daar bordjes 70 kmh zien. Menige verbindt een lagere limiet met meer veiligheid wat natuurlijk onzin is als de weg en wegbeeld identiek blijft.
En zo zouden wel eens die 8 % meer letselongevallen kunnen vallen uit de Nuyts-studie op basis van gebeurde ongevallen en niet van te denken "dat daar dan meer ongevallen gaan van komen":
Citaat
http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/node/292

Effectiviteit van verkeersmaatregelen: snelheidsverlaging van 90km/h naar 70 km/h op gewestwegen
Auteurs   Frank Van Geirt Erik Nuyts
Uitgave   Steunpunt Verkeersveiligheid 2002-2006
Aantal pagina's   34
Datum   13/10/2006
Partner(s)   PHL

Samenvatting   

In deze studie wordt de effectiviteit berekend van een snelheidsverlaging van 90 naar 70 km/u op Vlaamse gewestwegen. Hiervoor wordt een beroep gedaan op informatie en ongevallengegevens verkregen uit een aantal *Limburgse politiezones. De effectiviteiten worden berekend met behulp van het softwarepakket CESaM. De studie wordt eerst uitgevoerd voor alle ongevallen en daarna enkel voor letselongevallen.

Een effectiviteitberekening waarbij de dispersiefactor afgeleid wordt uit de gebruikte vergelijkingsgroep geeft geen resultaten. De analyses zijn ongeldig ten gevolge van een negatieve dispersiefactor. In tweede instantie wordt een analyse uitgevoerd met een manueel ingevoerde dispersiefactor die gevarieerd wordt van 0 tot oneindig. In alle berekeningen vinden we steeds bij ongeveer de helft van de wegen een stijging, en bij de andere helft een daling.

In de meest waarschijnlijke situatie (dispersiefactor = 0,37) vinden we niet-significante stijgingen van 6% voor alle ongevallen en van 8% voor de letselongevallen. ...]
(in *Limburg zijn er omstreeks die jaren redelijk veel Gewestwegen van 90 kmh naar 70 kmh gegaan, andere hebben dan weer hun 90 kmh behouden, en ik kan dat heel goed weten, en Nuyts nu ook...)

Citaat
Hetgeen ik eerder voorstelde is om de snelheid te koppelen aan een veiligheidsafstand.
"Dat staat in de wegcode", hoor ik jou zeggen. Maar het staat er niet concreet genoeg in.
Weet ik. 
In de Duitse wegcode dus ook niet, omdat de omstandigheden (gladheid wegdek) zeer sterk kunnen verschillen, eveneens de aard van alle voertuigen.
Maar je kunt altijd eens proberen een wetsartikel over afstand te schrijven dat voor al die verscheidene parameters tevredenstellend genoeg is.

Citaat
Als je aan 100 bestuurders vraagt hoeveel seconden of meter een veilige volgafstand minstens moet zijn aan 120 km/u, zou je versteld staan van de antwoorden die je krijgt. Je ziet het gewoon aan dagelijks verkeer.
Wslk ligt het aan het rijopleidingsniveau in BE...

Citaat
Citaat van: JC
Het argument: "waarom nog 120 km/u op de snelweg, je kan dat toch bijna nooit mee rijden" is eigenlijk complete onzin.
Wie vertelt deze onzin?
Die hebben dat allemaal uit jouw post zo begrepen, ik ook.
Je hebt het over snelheidsbeperkingen en over snelheidsbeperkingen op de snelweg of dit topic, en je betrekt er de verkeersdrukte bij uit beide Gewesten.

Citaat van: Rijprof
Dat je in Wallonië nog veel plaatsen hebt met minder of geen snelheidsbeperkingen.
Op een 2x2 met middenberm mag je daar nog vaak de volle 120 km/u. Gewone wegen vaak 90 km/u.
Waar vind je die nog in Vlaanderen?

En waarom? Minder verkeersdrukte, ook op snelwegen.
Hoe vaak kun je in Vlaanderen nog 120 rijden?
Hoe vaak kun je in Wallonië nog 120 rijden?

Is toch erg verschillend, niet?

De V85 metingen van 3 jaar door de BIVV vindt men o.a hier op page 9  :
Citaat
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20%20snelheid%20DEF.pdf

V85

Doelstelling SGVV (personenwagens): v85 niet hoger dan snelheidslimiet + 5km/u in 2008.

Snelheidslimiet v85 2003 v85 2004 v85 2005 Verschil met limiet
30 km/u 47 km/u 44 km/u 43 km/u + 13 km/u
50 km/u 65 km/u 62 km/u 61 km/u + 11 km/u

70 km/u 89 km/u 91 km/u 86 km/u + 16 km/u
90 km/u 109 km/u 102 km/u 102 km/u + 12 km/u

120 km/u Geen meetresultaten beschikbaar   ???

De v85 wordt wel eens beschouwd als een indicator voor de acceptatiegraad voor bepaalde snelheidslimieten. In principe zouden dan enkel bewuste snelheidovertreders sneller mogen rijden dan de v85 . De ‘realistische’ doelstelling van de SGVV wordt voorlopig in geen enkele snelheidscategorie gehaald.

Dus was de doelstelling zeker voor de 70 kmh-door-de-strot totaal onrealistisch en bovendien leidt ze eerder tot meer letselongevallen.
De verkeerswetenschappelijke literatuur zegt dat men een VMax die 20 kmh afwijkt van de V85 (op vlotte wegen buiten bbk) absoluuut moet vermijden, en wat zien we anno 2015 in Vlaanderen men wil zelfs de 90-wegen waar de V85 boven de 100 kmh ligt naar 70 kmh degraderen.
Succes gegarandeerd. NOT.  ;D
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 december 2015 - 01:13:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #78 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 20:08:08 »
Citaat
Het argument: "waarom nog 120 km/u op de snelweg, je kan dat toch bijna nooit mee rijden" is eigenlijk complete onzin.
We hadden het over dat men in Vlaanderen minder gewoon is om 120, 90 te rijden omdat dit vaak niet kan (of mag).
Citaat
Wij (de doorsnee Vlamingen) zijn dat niet meer gewoon.

Dat is iets heel anders dan zeggen : "waarom nog 120 km/u op de snelweg, je kan dat toch bijna nooit mee rijden"

Misverstandje, denk ik. Daarmee bedoel ik eerder de overheid de bestuurders het vlot rijden aan het 'afleren' is.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #79 Gepost op: woensdag 06 januari 2016 - 20:30:50 »
Ik kan nog zelden 120 rijden, omdat de Vlaamse overheid het verbiedt ...

De weg laat het bijna altijd perfect toe ... zelfs met wat putten etc ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #80 Gepost op: woensdag 06 januari 2016 - 21:00:40 »
Ik kan nog zelden 120 rijden, omdat de Vlaamse overheid het verbiedt ...

Je kúnt het dus nog wel, maar je wil het niet meer, omdat je het niet meer mag... brave jongen!  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #81 Gepost op: woensdag 06 januari 2016 - 23:39:05 »
Denk e's even niet aan wat je zelf kan, maar denk e's even aan wat de meeste andere bestuurders niet meer (veilig) kunnen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #82 Gepost op: donderdag 07 januari 2016 - 00:16:59 »
Denk e's even niet aan wat je zelf kan, maar denk e's even aan wat de meeste andere bestuurders niet meer (veilig) kunnen.
Je spreekt weer in raadsels, kan het concreter?

En wat zou dat zijn op een autosnelweg?

En waarom niet meer (veilig), en vroeger dan wel (veilig)?

En uit welke cijfers? blijkt het dat ze het? niet meer veilig kunnen?

En hoe kom je erbij dat het de meeste zijn? Blijkbaar heb je ergens cijfers van, je moogt die hier gerust neerpennen hoor.
« Laatst bewerkt op: donderdag 07 januari 2016 - 00:29:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #83 Gepost op: donderdag 07 januari 2016 - 12:44:50 »
Denk e's even niet aan wat je zelf kan, maar denk e's even aan wat de meeste andere bestuurders niet meer (veilig) kunnen.
Excuseer ??
Als ze het niet kunnen, dan moeten ze het ook niet doen hé ! 

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #84 Gepost op: donderdag 07 januari 2016 - 12:50:47 »
Misschien ben ik wat off-topic geraakt en reageerde op het bericht
Citaat van: Inazuma
Ik kan nog zelden 120 rijden, omdat de Vlaamse overheid het verbiedt ...

De weg laat het bijna altijd perfect toe ... zelfs met wat putten etc ...
Waarschijnlijk ging het niet over een snelweg.
Ik wou even de aandacht vestigen op wat 'ik kan' niet altijd voor iedereen kan.

Citaat
Excuseer ??
Als ze het niet kunnen, dan moeten ze het ook niet doen hé ! 
Juist.
« Laatst bewerkt op: donderdag 07 januari 2016 - 12:55:01 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #85 Gepost op: donderdag 07 januari 2016 - 16:04:23 »
Ik kan nog zelden 120 rijden, omdat de Vlaamse overheid het verbiedt ...

De weg laat het bijna altijd perfect toe ... zelfs met wat putten etc ...
De Vlaamse snelwegen zouden nu voor ruim 90 % in goede staat zijn. Vooral inhaalbeweging van de laatste 5 jaar. Offic. Vlaamse bronnen.

Wat schat je dat de V85 is op een Belgische snelweg van personenwagens ? (dus onopvallend gemeten bij zeer vlot verkeer, ondanks 120-limiet)
Idem wat denk je wat toen de gemeten mediaan was of gemiddelde snelheid van alle gepasseerde personenwagens ?

Resultaten zijn nochtans te vinden. Gewoon enkele seconden surfen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 07 januari 2016 - 16:06:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #86 Gepost op: zondag 10 januari 2016 - 01:01:41 »
De Vlaamse snelwegen zouden nu voor ruim 90 % in goede staat zijn. Vooral inhaalbeweging van de laatste 5 jaar. Offic. Vlaamse bronnen.
De Vlaamse overheid laat weten dat de Vlaamse overheid zeer goed bezig is ...

Citaat
Wat schat je dat de V85 is op een Belgische snelweg van personenwagens ? (dus onopvallend gemeten bij zeer vlot verkeer, ondanks 120-limiet)
Idem wat denk je wat toen de gemeten mediaan was of gemiddelde snelheid van alle gepasseerde personenwagens ?

Resultaten zijn nochtans te vinden. Gewoon enkele seconden surfen.
In een rapport dat opent met een foto van een Deutsche Autobahn ...  ;D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #87 Gepost op: maandag 11 januari 2016 - 23:32:03 »
In een rapport dat opent met een foto van een Deutsche Autobahn ...  ;D

Idd en wat voor een foto:
een drievaksautobaan waar de pechstrook dynamisch vrijgeven wordt als extra 4e spitsstrook (groene pijl), daarbij dynamische 120 kmh volgens logische parameters-omstandigheden, ook het bord 200 m van de pechhaven en op 5000 m autobahnpolizei-dienstgebouw langs de autobahn.
(die borden lijken gefotoshopt op een hoopje geplakt)

Van wat droomt de BIVV eigenlijk overdag ? Toch niet van een V85 van echte 131 kmh? ;D
« Laatst bewerkt op: maandag 11 januari 2016 - 23:35:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #88 Gepost op: dinsdag 12 januari 2016 - 22:32:29 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2582857/2016/01/12/Galant-stelt-120-km-per-uur-op-autosnelwegen-in-vraag.dhtml?show=art
De Belg wil dan misschien sneller rijden, de politiek wil dat we nog trager rijden

Ah ja, we zijn bijna 2020, en tegen dan moet alles stil staan (dat voorspelden ze al in 2002), dus de tijd dringt !

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #89 Gepost op: dinsdag 12 januari 2016 - 23:59:42 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2582857/2016/01/12/Galant-stelt-120-km-per-uur-op-autosnelwegen-in-vraag.dhtml?show=art
De Belg wil dan misschien sneller rijden, de politiek wil dat we nog trager rijden

Ah ja, we zijn bijna 2020, en tegen dan moet alles stil staan (dat voorspelden ze al in 2002), dus de tijd dringt !
Je vergist je mss... Galant of de MR was altijd al voorstander van 130 kmh, ze hebben niet voor niets 130kmh-wetsvoorstellen ingediend in 2004-2007 en 2010...

link 2010:
Citaat
http://www.lachambre.be/FLWB/PDF/53/0291/53k0291001.pdf

5 oktober 2010
...
Dit wetsvoorstel beoogt op de autosnelwegen een
hogere maximumsnelheid dan de thans geldende toe te
laten, met inachtneming evenwel van de weersfactoren
en de vlotte doorstroming van het verkeer. De indieners
menen dat, buiten de agglomeraties, de toegelaten
maximumsnelheid op de autosnelwegen moet worden
opgetrokken tot 130 km per uur
. ...]

Daniel BACQUELAINE (MR)
Jacqueline GALANT (MR)
Valérie DE BUE (MR)
En wat zien we ? Ondergetekend Mevr. J. Galant, sinds oktober 2014 federaal minister van Mobiliteit.

link 2007, idem, MR:
Citaat
http://www.lachambre.be/FLWB/PDF/52/0249/52K0249001.pdf
5 octobre 2007
Daniel BACQUELAINE (MR)
Pierre-Yves JEHOLET (MR)
François BELLOT (MR)
Valérie DE BUE (MR)

link 2004, idem, MR :
Citaat
http://www.dekamer.be/FLWB/pdf/51/0713/51K0713001.pdf
Daniel BACQUELAINE (MR)
enz...

J. Galant aan 140 kmh op een Duitse snelweg, en soms zonder te sturen...
Citaat
http://www.levif.be/actualite/belgique/jacqueline-galant-conduit-sans-les-mains/article-normal-389497.html   :P

Mme Galant s'est rendue au siège du constructeur automobile Audi à Ingolstadt, qui a mis au point un prototype de "voiture intelligente", dérivée d'un modèle A7 et baptisée "Jack".

Elle s'est ensuite offert un trajet à bord de cette voiture sur l'autoroute reliant Ingolstadt à Nuremberg, en Bavière (sud de l'Allemagne), atteignant parfois la vitesse de 140 km/h, sans nécessairement tenir le volant.

Galant wijst naar Frankrijk (130/110) Luxemburg (130/110) en Nederland (130/120/100) drie landen die meer limieten hebben op hun snelweg naargelang omstandigheden, en vooral ze hebben alle drie 130 kmh als hoogste limiet, alles toeval of taktiek ?
Citaat
http://www.lavenir.net/cnt/dmf20160112_00762705/une-etude-avant-un-debat-societal-concernant-la-limite-de-vitesse-sur-les-autoroutes?utm_source=lavenir&utm_medium=feed_articles&utm_campaign=rebond_regions

«La France et le Luxembourg imposent par exemple de rouler plus lentement par mauvais temps. Aux Pays-Bas, différents régimes de vitesse se côtoient en fonction du tronçon d’autoroute», rappelle la ministre.

Sur base des résultats de cette étude, celle-ci entend alors organiser un «débat politique et sociétal», précise-t-elle.
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 januari 2016 - 00:27:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I