Auteur Topic: gaan we snelheidsmeters in auto's laten ijken dan ?  (gelezen 2443 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: gaan we snelheidsmeters in auto's laten ijken dan ?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 22 december 2015 - 09:51:00 »
Dat heb je met juristen, advocaten, rechters, ... ze gebruiken enkel de wetteksten. Hun wetenschappelijke opleiding is zo laag dat ze niet inzien dat er op elke meting een fout zit. De complexiteit van de meting in de praktijk waarbij allerlei storende invloeden te vinden zijn maakt een meting moeilijk. Dan moet bovendien de radar nog eens 100% volgens de regels geïnstalleerd zijn en daar wringt ook dikwijls het schoentje.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 22 december 2015 - 09:59:47 »
Citaat
"Euh, mevrouw de rechter, ik had toch maar 51 in plaats van 57 km/u gereden?" Een 69-jarige automobilist die te snel had gereden en geen oren had naar zijn minnelijke schikking probeerde gisteren in de rechtbank van Aalst tevergeefs nog aanspraak te maken op de gecorrigeerde snelheid die op zijn boete stond vermeld.

Als je 't mij vraagt, is deze man wel héél erg lomp geweest.  Voor de eerste 10 km/u overschrijding, krijgt hij toch sowieso 50 euro OI voorgeschoteld ?  Dus of hij nu beteugeld werd op 51 km/u (mét snelheidscorrectie) of 57 km/u (zonder snelheidscorrectie), de gevolgen bleven voor hem identiek als hij gewoon meteen betaald had.  Of mis ik ergens wat ?  Dus déze man heeft een wel héél dure gok gewaagd, me dunkt.

De papieren versie van HLN, is overigens iets gedetailleerder omtrent de redenen van die correctiemarge:

Citaat
Bij een flitspaal of trajectcontrole zijn we zeker van de gemeten snelheid, maar het duurt telkens weken om die instellingen goed af te stellen.  Bij een mobiele controle kan je dat zomaar niet.  Afhankelijk van het soort toestel hangt de juistheid van het resultaat af van de hoek van waaruit de camera meet of de precieze evenwijdigheid tegenover de weg.  Dat kan je niet allemaal zomaar uitvlakken, aldus Marc Hellinckx, vicevoorzitter van de vaste commissie voor lokale politiezones en korpschef van de zone Pajottenland.  Ook justitieminister Koen Geens (CD&V) wil de regeling niet zomaar wijzigen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 december 2015 - 10:04:20 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 22 december 2015 - 10:10:17 »
Als je 't mij vraagt, is deze man wel héél erg lomp geweest.  Voor de eerste 10 km/u overschrijding, krijgt hij toch sowieso 50 euro OI voorgeschoteld ?  Dus of hij nu beteugeld werd op 51 km/u (mét snelheidscorrectie) of 57 km/u (zonder snelheidscorrectie), de gevolgen bleven voor hem identiek als hij gewoon meteen betaald had.  Of mis ik ergens wat ?  Dus déze man heeft een wel héél dure gok gewaagd, me dunkt.
Ja, dat is wel lomp van die man
Maar dat rechtvaardigt nog niet die uitspraak van de rechter.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 22 december 2015 - 10:26:31 »
Maar dat rechtvaardigt nog niet die uitspraak van de rechter.

Ofwel heb ik ergens iets over ' hoofd gezien, ofwel is de rechter nog vrij om die snelheidscorrectie al dan niet toe te passen.  Want ik ken vooralsnog geen enkele wettekst die een verplichte toepassing ervan inhoudt.

De sympathieke justitieminister uithangen in de media kan iedereen.  Laat ons dan nu vooral hopen dat justitieminister Koen Geens ook eens effectief woord houdt en ervoor zorgt dat die snelheidscorrectie verplicht wordt toegepast.  Dan is het proces van deze stakker mss toch niet helemaal voor niks geweest.

Immers, het niet verplicht toepassen, gaat sowieso leiden tot willekeur.  Iemand die op plaats X 52 km/u rijdt in de bebouwde kom, wordt niet beteugeld, terwijl dezelfde gemeten snelheid hem elders in de bebouwde kom ineens 50 euro kost.  Op die manier weten bestuurders niet meer waar ze aan toe zijn.

Als ik trouwens kijk naar de bordjes die de snelheid hier weergeven, is al snel duidelijk dat die dingen onmogelijk accuraat kunnen zijn.  Als ik 50 km/u op de teller heb, krijg ik hier op de grote baan een lachende smiley te zien (48 km/u), terwijl ik om de hoek een zure smiley te zien krijg (52 km/u).  Dat zijn weliswaar geen camera's waarop beteugeld wordt, maar toch.  Erg nauwkeurig kan het onmogelijk zijn.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 december 2015 - 11:01:22 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 01 januari 2016 - 12:13:46 »
Enkele weken geleden pleitte politierechter Mireille Schreurs er nog voor om toch vooral de alkohollimiet niet te verlagen, maar ze tilt zeer zwaar aan de geringste snelheidsovertreding.

Zou ze van dezelfde school komen als haar collega uit Dendermonde, die het ook minder erg lijkt te vinden om straalbezopen tegen 5 km/h een drukke voorrangsweg over te steken dan tegen 130 km/h op een verlaten autosnelweg te rijden?

Als er geen tolerantie wordt toegepast, zitten ze niet alleen met het probleem van de onvermijdelijke onnauwkeurigheid van elke meting. Wat met de snelheidsborden van 70 km/h op autosnelwegen? 69,99 km/h is te weinig (min. 70 km/h op autosnelwegen), maar 70,01 km/h is te veel. Dan mag de advocaat weer die algemene rechtsregel gaan inroepen volgens dewelke niemand gehouden is tot het onmogelijke.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 01 januari 2016 - 17:53:14 »
Citaat van: wegcode.be
21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 01 januari 2016 - 21:17:05 »
Citaat van: wegcode.be
21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.

Wanneer er een maximum snelheid van 70 km/h opgelegd wordt door een verkeersbord C43, wordt er dus geen lagere snelheid dan 70 km/h opgelegd, en mag bijgevolg geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km/h, maar uiteraard ook niet met een hogere snelheid dan 70 km/h, wat fysisch volstrekt onmogelijk is indien er geen tolerantie toegepast wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 01 januari 2016 - 22:13:06 »
Als die C43 50 km/u aanduidt, hoeft de bestuurder die minimumsnelheid van 70 km/u niet in acht te nemen.  Logisch, want anders kan hij zich onmogelijk aan die C43 houden. 

Duidt die C43 70 km/u aan, dan duidt de C43 géén lagere snelheid dan die 70 km/u aan, en moet hij exact 70 km/u rijden.  Rijdt hij trager, dan houdt hij zich niet aan de minimum verplichte snelheid op een autosnelweg.  Rijdt hij sneller, dan overtreedt hij de C43  ....

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 01 januari 2016 - 22:25:51 »
Ze moeten dan maar het verbodsbord 69 uitvinden  ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 02 januari 2016 - 23:13:11 »
Ze moeten dan maar het verbodsbord 69 uitvinden  ;D

Wees daar voorzichtig mee, want er bestaat een intiem domein waar je bij 69 uit de bocht gaat.  ;D

Het voordeel van dat bord is evenwel dat het geen probleem is als de wegbeheerder het onderste boven plaatst.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 06 januari 2016 - 20:21:06 »
Dat heb je met juristen, advocaten, rechters, ... ze gebruiken enkel de wetteksten. Hun wetenschappelijke opleiding is zo laag dat ze niet inzien dat er op elke meting een fout zit. De complexiteit van de meting in de praktijk waarbij allerlei storende invloeden te vinden zijn maakt een meting moeilijk. Dan moet bovendien de radar nog eens 100% volgens de regels geïnstalleerd zijn en daar wringt ook dikwijls het schoentje.

De technische correctie is een gevolg van de wettelijke technische vereisten waaraan de radars moeten voldoen.
IIRC uit de wegcode periode, een gevolg van het vermogen om 2 voertuigen te kunnen onderscheiden - daarvoor is IIRC 6 km/u verschil in snelheid bepaald.
Voor een kleiner verschil in snelheid is dat niet gegarandeerd.

Michel zal wel weten dat 2 vliegerkes op dezelfde hoogte, snelheid en koers ook niet altijd te onderscheiden zijn  ;-)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder