Maar dat rechtvaardigt nog niet die uitspraak van de rechter.
Ofwel heb ik ergens iets over ' hoofd gezien, ofwel is de rechter nog vrij om die snelheidscorrectie al dan niet toe te passen. Want ik ken vooralsnog geen enkele wettekst die een verplichte toepassing ervan inhoudt.
De sympathieke justitieminister uithangen in de media kan iedereen. Laat ons dan nu vooral hopen dat justitieminister Koen Geens ook eens effectief woord houdt en ervoor zorgt dat die snelheidscorrectie verplicht wordt toegepast. Dan is het proces van deze stakker mss toch niet helemaal voor niks geweest.
Immers, het niet verplicht toepassen, gaat sowieso leiden tot willekeur. Iemand die op plaats X 52 km/u rijdt in de bebouwde kom, wordt niet beteugeld, terwijl dezelfde gemeten snelheid hem elders in de bebouwde kom ineens 50 euro kost. Op die manier weten bestuurders niet meer waar ze aan toe zijn.
Als ik trouwens kijk naar de bordjes die de snelheid hier weergeven, is al snel duidelijk dat die dingen onmogelijk accuraat kunnen zijn. Als ik 50 km/u op de teller heb, krijg ik hier op de grote baan een lachende smiley te zien (48 km/u), terwijl ik om de hoek een zure smiley te zien krijg (52 km/u). Dat zijn weliswaar geen camera's waarop beteugeld wordt, maar toch. Erg nauwkeurig kan het onmogelijk zijn.