Auteur Topic: lage snelheid of tussenafstand?  (gelezen 4903 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: lage snelheid of tussenafstand?
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 09 augustus 2016 - 01:21:56 »
Citaat van: Michel
Onder de 60 meter vanuit 100 kmh voor de alerte goede remmers....
Dat is het net. Men gaat niet uit van alerte, goede remmers. Men gaat uit van mensen met wat minder goed reactievermogen en misschien minder goede remtechniek met misschien een oudere wagen met minder goede remmen. Daarom dat Jozef schrijft:
Citaat
Helaas beschouwt men in Duitsland de helft van de snelheid in meter als een voldoende veiligheidsafstand. Bijvoorbeeld, tegen 100 km/h wordt 100 : 2 = 50 meter als een voldoende afstand beschouwt, wat uiteraard niet het geval is.
en
Citaat
De Duitse regel houdt in dat de remweg recht evenredig zou zijn met de snelheid
wat ook niet het geval is.

Want je moet rekening houden met minder begaafde bestuurders en daar de norm op vastleggen.

Die context is idd heel wat anders.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 09 augustus 2016 - 08:28:23 »
Nu en dan wat bijscholing is misschien wel nodig!

Toen ik enkele jaren geleden de performance driver training volgde bij BMW zat daar als oefening een noodstop bij. De oefening was zeer eenvoudig, acceleren tot 120 km/u en dan rechtdoor vol in de remmen. Er werd een g-meter in de wagen bevestigd om de maximum remvertraging te meten. De instructeur wist dat de auto's (BMW 1-reeks) makkelijk 1 g remvertraging kon ontwikkelen. Bij de eerste poging haalde niemand de maximum vertraging, de meeste bleven steken op 0,8 à 0,9 g.
Het ging hier dan nog om een verwacht remmanoeuvre en de instructeur had al gezegd om zo hard mogelijk te stampen omdat we anders de maximum remkracht niet zouden bereiken! Bovendien staat daar niet de gemiddelde chauffeur. Het zijn allemaal auto-freaks die een behoorlijke som uit eigen zak betaalden voor de cursus en een stuk van hun vrije tijd eraan spendeerden.

Na enkele malen haalde iedereen de max. remvertraging van 1g.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 09 augustus 2016 - 15:03:03 »
Citaat
de helft van de snelheid in meter als een voldoende veiligheidsafstand.
Dat lijkt mij OK omdat men vooral de reactieafstand (gemiddeld 1 seconde) wil overbruggen en het feit dat sommige auto's iets minder goede remmen hebben (ongeveer 2 seconden in totaal).
Ja, dat is nipt en wordt dan ook aanzien als minimumafstand.

Dat is als je ervan uitgaat dat je voorligger ongeveer een normale remweg zal hebben. Maar dat weet je niet vooraf. Als hij zelf tegen een voorligger of een vangrail knalt, staat hij heel wat sneller stil.

Ook mag je er niet van uitgaan dat je achterligger, zelfs als hij voldoende afstand houdt, uitstekende reflexen en remmen heeft.

Citaat
Alhoewel, rijden ze niet 'allemaal' met stoere BMW's, Mercedessen en Audi's die voorzien zijn van zeer krachtige remmen (grapje  ;) )

En Ferraris en Porsches.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 09 augustus 2016 - 19:43:17 »
Goh onze nieuwe DAF CF die kan dat al zelfs, die gaat zelf zijn tussenafstand regelen naargelang de snelheid en die van je voorganger, dus 2 snelheden en de afstand heeft die in de smiezen, simpel radar opstellingetje moet dat ook kunnen.

Mercedes heeft dat ook :

https://www.youtube.com/watch?v=bwoRLCvUgyc

En wat hij ook nog heeft :

https://www.youtube.com/watch?v=1TdK5ryvUaI

« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 augustus 2016 - 20:01:32 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 09 augustus 2016 - 19:53:22 »
Dat topografisch denk ik niet dat de Daf heeft, wel is het inderdaad heel aangenaam rijden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 09 augustus 2016 - 20:01:17 »
Dat topografisch denk ik niet dat de Daf heeft, wel is het inderdaad heel aangenaam rijden.

Is bij Mercedes weliswaar (voorlopig) beperkt tot vnl. autosnelwegen, en de grotere Europese wegen. 

Daarnaast heeft hij een Fleetboard Unit.  Daarmee kan m'n werkgever élke handeling nauwgezet opvolgen: gebruik pedalen, gebruik retarder, ....   En kan men bij Mercedes zelfs via GPS mijn voertuig lokaliseren + een eerste diagnose van de motor krijgen vanop afstand.  Ik heb de lesgever van Mercedes -die overigens een interessante theorie- en praktijkopleiding gaf- geantwoord dat ik dat laatste fantastisch vind .... maar dat ik een vrachtwagen verkies die niet té rap in panne valt.  (oeps .... 'k had weer teveel gezegd met m'n grote mond).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 11 augustus 2016 - 23:18:43 »
Citaat
Daarmee kan m'n werkgever élke handeling nauwgezet opvolgen
Gruwelijk, Big Brother is watching you.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 18:37:11 »
Citaat
Daarmee kan m'n werkgever élke handeling nauwgezet opvolgen
Gruwelijk, Big Brother is watching you.

Tgoh, 't kan nog erger zelle.  Elke zuivelfabriek hier, hangt vol camera's.  Ze doen maar, ik heb niks te verbergen.

Aan boord hebben wij ook een transics-computer, die gebruikt wordt om mijn loon te berekenen en te comuniceren met den bureau.  Before someone starts: dat laatste doe ik uitsluitend als ik ergens aan de kant sta.  Bvb: tijdens het opzuigen van melk.    De werkgever kan exact zien waar ik mij bevind, en welk traject ik genomen heb.  Zo kreeg een collega van mij ooit een brief, dat de werkgever het onverantwoord achtte dat twee boeren in dezelfde straat niet achtereenvolgens geladen werden.  Er zat 8 km tussen, en op weg van de 1e naar de andere, werd nog een andere leveraar opgehaald.  Tsja, en dàt nam onze overste niet.  Kostte teveel tijd, brandstof etc.  De collega belde hem meteen op, met de mededeling dat de camion vooralsnog niet kan varen.  Nog snapte de overste de hint niet.   "Euh, kijk 's op uw scherm.  Ziet u dat blauwe streepje daar tussen die twee boeren ?  Da's wel een kanaal van 60 meter breed .....".

Rijtijd wordt automatisch geregistreerd van zodra ik ga rijden.  Zodra ik in de camion de pto activeer, registreert hij pto tijd, en zuigen van zodra de melkpomp geactiveerd wordt.  Ja, de werkgever ziet exact hoelang ik erover doe om m'n melkslang af te rollen, aan te kopelen en te zuigen.  Tijdens het zuigen, kan m'n werkgever zien met welk debiet de pomp zuigt.  En zodra de tank leeg is, registreert de transics opnieuw pto tijd.  Ik krijg bvb 4 minuten pto tijd.  Elke minuut die ik erover ga, is "niet-toegestane" tijd, die afgetrokken wordt (tenzij ik kan motiveren waarom).

De overige activiteiten, moet ik manueel kiezen.  Bvb: "producten laden", "reinigen", enz.  Voor bestellingen te laden, krijg ik maximaal 15 minuten.  Voor de reiniging krijg ik maximaal 1 uur.  Elke minuut die ik er langer over doe, wordt afgetrokken ....  En wees maar zeker, dat het bij de meeste beroepschauffeurs niet anders zal zijn.  Laat jonge kandidaat-chauffeurs zich dus vooral niet teveel illusies maken: er is méér controle op je doen en laten dan je zou denken.

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 23:43:54 »
Daar pas ik voor. Je begrijpt best waarom ik rijschoolinstructeur ben. De dag dat ze bij mij elke beweging volgen, stop ik ermee.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 13 augustus 2016 - 11:29:06 »
Bert toch goed als je de retarder gebruikt, wij hebben op de Daf de intarders staan en ik denk dat ik mijn meeste vertragingen met dat systeem doe.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 13 augustus 2016 - 12:48:10 »
Bert toch goed als je de retarder gebruikt, wij hebben op de Daf de intarders staan en ik denk dat ik mijn meeste vertragingen met dat systeem doe.

Yep.