Auteur Topic: Vanaf nu iedereen gelijk voor de wet  (gelezen 23139 keer)

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Vanaf nu iedereen gelijk voor de wet
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 28 juli 2007 - 22:54:13 »
Ambukoen schreef

Citaat
Het feit dat alle mods er direct opspringen, maakt ook duidelijk dat het hier een besloten vriendenkring is, waar iedereen zijn gal mag spuwen, als het maar in het kraam past van 'het kader'.
Eigenlijk is dat zeer jammer ...

Niet alle mods  ;D

Er is niemand die jou gezegd heeft dat je je eigen mening niet mag schrijven.

Offline Ambukoen

• Starter
  • *
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 28 juli 2007 - 23:04:31 »
Is het overigens niet van de gekke dat als de opdracht het vereist, het hele verkeersreglement voor agenten vervalt, maar dat de burger hier geen indicatie van kan zien wanneer dit het geval is?  Hoe kan ik weten dat als ik straks op de E40 met 120 km/u een Volvo van de politie inhaal, niet plots in de vangrail wordt gedrukt omdat de opdracht van de agenten het vereist dat ze plots moeten uitwijken naar mijn rijvak?  Ik ben de eerste om een agent met een opdracht alle ruimte te geven, maar ik weet dus niet wanneer ik een agent inhaal, dat ie uit hoofde van z'n functie en omwille van z'n opdracht plots een uitwijkmanoever moet doen, en daarbij mij in gevaar mag brengen.

Dat kun je inderdaad niet weten en dat is uiteraard niet de bedoeling.  Dat een politie je zonder waarschuwing van de baan gaat rijden, is uiteraard not-done, laat dat duidelijk zijn.
Wanneer jij je aan de verkeersregels houdt en er komt een ongeval van, dan wat dat politievoertuig een onvoorzienbare hindernis.  Wanneer je dat niet doet, dan treedt natuurlijk de verplichting van de politie om overtredingen te doen stoppen (WPA) in werking en hebben we uiteraard een ander verhaal.
Maar laat ons duidelijk zijn: de politie mag mensen in gevaar brengen (watte???? ja, inderdaad, dat staat in de WPA) onder bepaalde voorwaarden, maar dat is niet het doel op zich.  Maw: iemand zomaar van de baan drukken is volledig fout.

Citaat
Geen kritiek op de agenten, maar wél op de wetsmakers die dergelijk gat in de wetgeving hebben gemaakt.

Het is voor wetmakers niet eenvouding om een sluitende definitie te maken voor zulke dingen.  Ze zullen altijd wel iets vergeten.  Daarom is een algemene uitsluiting het eenvoudigst, net zoals dat in andere landen is.

Citaat
Tegelijkertijd is het voor mij als ambulancier mét een dringende opdracht niet wettelijk mogelijk om te stoppen op de snelweg, zonder in een ander wetboek te duikelen waarin staat dat ik bij nood hulp mag verlenen.

Inderdaad, dat is niet logisch.
Van zodra de politie aanwezig is, mag je dat wel, aangezien zij dan de regels bepalen, maar tot dan heb je inderdaad een probleem met de wegcode, wat niet logisch in.
Maar Leterme heeft gezegd dat hij de wegcode nog eens gaat herschrijven (naar 't schijnt zijn ze daar al mee bezig), dus wie weet komt het goed ;-)

Citaat
In het gevalletje Jozef: een goed chauffeur anticipeert op alle dingen.  Jozef kon een aanrijding vermijden.  De agent niet goed opgelet of wou een aanrijding uitlokken.  Maak voor jezelf maar uit wie er op dat moment de betere chauffeur was.  En vraag je dan ook even af ofdat de betere chauffeur eigenlijk niet in de politiewagen had moeten zitten...

'k Denk niet dat de agent een aanrijding wou uitlokken, maar eerder dat hij duidelijk wou maken dat hetgeen Jozef deed niet door de (politie)beugel kon.  Door voor hem te gaan rijden belemmerde hij(zij?) daardoor de vrije doorgang en haalde hij de snelheid naar beneden. Maw: hij deed de overtreding stoppen, wat zijn taak is.
Of dat manoeuvre inderdaad te kort voor Jozef was, of nog op ruime afstand weten we niet, omdat we enkel Jozef zijn versie hebben.
Als het inderdaad vlak voor zijn neus was, was het gevaarlijk.

Offline Ambukoen

• Starter
  • *
« Reactie #32 Gepost op: zaterdag 28 juli 2007 - 23:09:13 »
Ambukoen schreef

Citaat
Het feit dat alle mods er direct opspringen, maakt ook duidelijk dat het hier een besloten vriendenkring is, waar iedereen zijn gal mag spuwen, als het maar in het kraam past van 'het kader'.

Niet alle mods  ;D

Je had misschien nog geen tijd om te reageren ;-)

Citaat
Er is niemand die jou gezegd heeft dat je je eigen mening niet mag schrijven.

Mja, het komt toch zo over uiteraard.
Dat belerende vingertje van 'pas op, want de mods waken', komt verkeerd over.
Als iemand er met de botte bijl in gaat, kan ik dat begrijpen, maar dat is hier zeker niet het geval.

Ik vind dat het iemand siert dat hij een afwijkende mening laat staan op een forum en er dan om argumenteert.
Zo kan een objectieve lezer zijn eigen menig vormen in de discussie, anders niet.
Je moet afwijkende meningen durven aanvaarden, ook al 'prikt' dat een beetje.  Je eigen argumentatie komt er dan veel geloofwaardiger uit.

Offline Ambukoen

• Starter
  • *
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 28 juli 2007 - 23:14:12 »
Ambulanciers .... Misschien moet men eens bij hen gaan luisteren i.v.m. prioritair rijden. Vermits ze een patiënt meehebben (toch voor 50% van de ritten) is niet alleen het snel rijden belangrijk, maar ook nog het min of meer comfortabel rijden. Niet zelden zit er een collega achteraan nog wat handelingen uit te voeren, verbazend hoe hen dat lukt.

Je kunt het dringend rijden van een ambulance niet vergelijken met dat van een politievoertuig of zelfs brandweer, juist omdat ze verschillende opdrachten uitvoeren.
Trouwens: ambulances krijgen ook bakken kritiek te verwerken hoor.  Mensen klagen namelijk nogal graag :-/ (tot ze er zelf eens een nodig hebben, dan kan het niet snel genoeg gaan)

Citaat
Ik steun dan ook volledig het rode kruis. Ik heb voor hen echter één minpunt. Waarom verkopen ze toch die stickers elk jaar aan de verkeerslichten? Dit is niet alleen verboden maar ook zeer gevaarlijk. Ik koop die dingen dus altijd op voorhand en leg ze dan in de wagen.

Voor die verkoop aan kruispunten, krijgen ze een toelating, dus dat is in orde. Maar inderdaad, 'k vind het ook niet meteen de veiligste plaats om dit te doen ...

Offline Ambukoen

• Starter
  • *
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 28 juli 2007 - 23:22:10 »
Dat zouden de onverlaten onder de politiemannen wel willen, maar dat is niet zo, Wouter. Bij het wijzigen van AR 7.1 heeft men nagelaten AR 59.12 aan te passen (in AR 59.12 is er zelfs nog sprake van de rijkswacht). De rechtsleer is het er intussen over eens dat politiemensen bij een dringende opdracht enkel in de mate van het nodige, en zonder de veiligheid van de andere weggebruikers in gevaar te brengen, zich niet aan het verkeersreglement dienen te houden. Bekijk trouwens ook maar de recente COL i.v.m. het prioritair rijden, waarin nogmaals de nadruk gelegd wordt op de onvoorwaardelijke verplichting om bij een rood verkeerslicht te stoppen, en pas verder te rijden als dit kan zonder gevaar voor de andere weggebruikers.

Graag een linkje naar die jurisprudentie.

Ik ben er mee akkoord dat men er voor moet zorgen dat geen andere mensen in gevaar moeten gebracht worden, dat lijkt me logisch.
En ivm dat roodrijden: dat is weer een stok om mee te kunnen slaan hé.  Hoeveel prioritaire voertuigen hebben al geen boete gehad omdat ze op een volkomen overzichtelijk kruispunt niet gestopt hebben, maar wel sterk vertraagden?  Al veel. En is dat de bedoeling?  Zelfs het parket vindt van niet ...
We komen dan in 't zelfde straatje als van jouw 180 km/u.
Jij stelt dat je op sommige momenten zonder problemen 180 km/u kan rijden zonder enig gevaar te veroorzaken (maar haal dan geen politie in ;-)). Wel, je kunt ook op sommige plaatsen voorbij het rood rijden zonder te stoppen, juist omdat het zeer overzichtelijk is. (Ik spreek dan niet van tegen 100 voorbij 't rood te rijden, maar wel tegen bv 40)
Voorbij 't rood rijden doet die bestuurder van dat prioritair voertuig niet voor de fun hé.  Dat is omdat hij ergens zeer dringend naar toe moet.

Offline Ambukoen

• Starter
  • *
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 28 juli 2007 - 23:28:02 »
Heel gek, aangezien het tijdig aanwezig zijn van ambulanciers soms het verschil kan maken tussen leven en dood of, erger nog, tussen blijvende invaliditeit en gezondheid.
Is dát nu niet minstens zo belangrijk als de klusjes waarvoor de politie haast heeft? Net zoals bij de ambulances heel soms ook een kwestie van leven en dood, meestal iets wat niet zo'n spoed heeft.
Blijkbaar heeft de politieagent een betere status/lobby of iets dergerlijks dan de ambulancier en de brandweerman? :o ???

'k Denk dat dat eerder met bevoegdheden te maken heeft.  De politie heeft de bevoegdheid om het verkeer te regelen op zo'n autosnelweg, terwijl een ambulancier dit niet heeft, waardoor de veiligheid in het gedrang komt.  (BTW: als ik mij niet vergis mag buiten de politie ook niemand over de pechstrook of achteruit rijden op autosnelwegen ...)

Citaat
Er hebben in België al ambulanciers een boete gekregen omdat ze wat te hard door het rode licht reden. :'(
Verstandig? Wellicht niet. Reden voor een boete? Zeker niet.

Oh, politieagenten ook hoor.
Waarom?  Omdat er plots iemand in Brussel het licht heeft gezien en eiste dat de politie voor elke foto ook een pv maakte.  Vroeger werd in Antwerpen elke flitsfoto van een prioritair voertuig gewoon geklasseerd.  Nu mogen ze dat niet meer.
Daarvoor moet je de politie niet scheef bekijken, maar het parket.  De politie voert enkel uit.
Ondertussen is het weeral wat afgezwakt, maar toch moeten er nog altijd alle pv's gemaakt worden.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #36 Gepost op: zaterdag 28 juli 2007 - 23:30:00 »
Je kunt het dringend rijden van een ambulance niet vergelijken met dat van een politievoertuig of zelfs brandweer, juist omdat ze verschillende opdrachten uitvoeren.
Inderdaad. Het prioritair rijden met een ambulance is meestal dringender dan het prioritair rijden met een politiewagen, het prioritair rijden met een ambulance is technisch moeilijker (massa en volume ;)) en de ambulancier loopt een risico op een boete waar de politieagent per definitie vrijuit gaat.

Jij mag als politieagent volgens jouw interpretatie van de wet* in jouw vrije tijd een extra scheut gas geven om een nummerplaat op te schrijven maar een ambulancier die iemands leven of validiteit moet redden en hiervoor niet volledig tot stilstand komt vóór een rood licht kan wel een boete krijgen. Erg raar, ik ben blij dat jij als politieagent dit ook inziet.

Citaat
Het is voor wetmakers niet eenvouding om een sluitende definitie te maken voor zulke dingen.  Ze zullen altijd wel iets vergeten.  
Het is moeilijk om een sluitende definitie te maken maar zo veel gaten als er nu in zitten...
Is dat in het buitenland ook zo?

Citaat
Daarom is een algemene uitsluiting het eenvoudigst, net zoals dat in andere landen is.
Nee hoor. In Nederland hebben politieagenten, ambulanciers en brandweerwagenchauffeur exact dezelfde rechten (én plichten!) mbt het prioritair rijden. Zo hoort het ook.
Dat de wetgever het waanidee had dat het prioritair rijden voor politieagenten belangrijker zou zijn dan voor deze andere groepen gaat er bij niet in. :-[
Ondertussen mogen de politieagenten  die geldtransporten en so-called VIPS 'begeleiden' wel prioritair rijden. Begrijpen wie begripen kan.

Laat over één iets geen misverstand bestaan: persoonlijk stel ik een andere mening van harte op prijs. Zonder meningsverschil geen discussie, zonder discussie geen forum. Zolang er maar altijd op de bal wordt gespeeld en er nooit op de persoon wordt gespeeld.

*De interpretatie van de Belgische wet, daar bemoei ik mij niet mee aangezien ik geen Belg ben. Ik wil geenzins bagatelliseren dat ook de politieagent soms goede reden heeft om prioritair te rijden, echter niet meer dan de ambulancier. De ambulancier komt er aan te pas wanneer er al iets ernstig mis is gegaan (of mensen vermoeden dat dat het geval is). Wanneer de politie wordt ingeschakeld dan is het vaak juist om te voorkomen dat er iets ergs gaat gebeuren. Ik ga er ook maar even van uit dat jullie niet prioritair rijden wanneer er bijvoorbeeld een inbraak heeft plaatsgevonden en de dader er al van door is.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 juli 2007 - 23:42:31 door BBB »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #37 Gepost op: zaterdag 28 juli 2007 - 23:37:13 »
Ik had mijn laatste bericht dus geplaatst vóórdat ik het jouwe kon lezen.

'k Denk dat dat eerder met bevoegdheden te maken heeft.  De politie heeft de bevoegdheid om het verkeer te regelen op zo'n autosnelweg, terwijl een ambulancier dit niet heeft, waardoor de veiligheid in het gedrang komt.  (BTW: als ik mij niet vergis mag buiten de politie ook niemand over de pechstrook of achteruit rijden op autosnelwegen ...)
Inderdaad, ambulanciers mogen ook niet op de pechstrook rijden. :(
Ik weet niet in hoeverre de door jouw aangehaalde reden opgaat. Ik had er nog niet aan gedacht en ik kan me voorstellen dat dat meespeelt maar het is voor mij koffiedikkijken ofdat dat de enige reden is voor het onderscheid. Het zou kunnen.
In ieder geval komt bij de ambulanciers overduidelijk ook de veiligheid in het gedrang doordat ze gehouden zijn aan te veel regels die beter voor hen niet zouden gelden tijdens het prioritair rijden, de veiligheid van de patiënten.
Uiteraard is onderdeel van het waarborgen van de veiligheid van deze patiënten dat je geen al te grote risico's neemt tijdens het rijden maar als je al overzicht hebt op een kruispunt en dan niet mag doorrijden zonder eerst te stoppen dan zit er natuurlijk wat scheef. Maar daar zijn we het volgens mij over eens.

Citaat
Oh, politieagenten ook hoor.
Waarom?  Omdat er plots iemand in Brussel het licht heeft gezien en eiste dat de politie voor elke foto ook een pv maakte.  Vroeger werd in Antwerpen elke flitsfoto van een prioritair voertuig gewoon geklasseerd.  Nu mogen ze dat niet meer.
Daarvoor moet je de politie niet scheef bekijken, maar het parket.  De politie voert enkel uit.
Ondertussen is het weeral wat afgezwakt, maar toch moeten er nog altijd alle pv's gemaakt worden.
Wat ik er over gelezen heb is dat deze PV's van de politie automatisch geseponeerd werden terwijl sommige ambulanciers wel de pineut waren.
Klopt dat?

Citaat
Dat is duidelijk. Daarom kijk ik ook het liefst in beginsel naar de overheid die voor beiden verantwoordelijk is. Wel vind ik het belangrijk dat uitvoerders nooit blind uitvoeren maar het assertief aangeven wanneer iets niet ok is.

Offline Ambukoen

• Starter
  • *
« Reactie #38 Gepost op: zaterdag 28 juli 2007 - 23:53:27 »
En dan spreken we nog niet van de "dringende" opdrachten van de politie om frietjes of pizza's te gaan halen, die helaas tot de realiteit behoren.

Och, dat zijn praatjes voor de vaak Jozef, komaan.  Zulke dingen worden ook over de ambulanciers of pompiers gezegd.
'k Zeg het nogmaals: in een korps van 38000 man ga je inderdaad pipo's tussen zitten hebben (afspiegeling van de maatschappij) en die pipo's worden door de andere agenten ook scheef bekeken hoor.  En het zijn die pipo's die je soms in 't nieuws hoort: als ze buiten worden gegooid.  Is zulke berichtgeving droevig?  Ja, maar toch moeten we verheugd zijn dat het aangedurfd wordt om ze buiten te keren!

Citaat
Uit mijn ervaring blijkt dat ambulanciers, brandweerlieden, mensen van de civiele bescherming e.d. zich in de eerste plaats zien als hulpverleners die ten dienste van hun medemensen staan.

Vele politiemensen daarentegen zijn machtsgeil, wanen zich boven de wet verheven, en hebben slechts een beperkte kennis van hun job, en geven door hun uitlatingen blijk van het behoren tot een marginale sociale klasse. Dat blijkt overduidelijk uit de jaarverslagen van het Comité P. Een kleine bloemlezing hieruit:

Jozef, wat een uitspraken ... Da's pure veralgemening en dat is nooit goed.
Die enkele pipo maakt geen heel korps hé.

En dat verslag dat je citeert houdt eigenlijk niet zo veel in hé.
Op zich zijn er weinig klachten en klachten zijn nog geen feiten hé.  Hoeveel mensen zijn er niet die ongegrond klacht indienen?  Het Comité P zou beter publiceren hoeveel gegronde klachten er waren ipv het brutocijfer.  Sommige mensen dienen gewoon klacht in omdat ze geen gezag kunnen verdragen.

Citaat
Niet te aanvaarden is het gedrag van een politieambtenaar die na een controle opzettelijk de identiteitskaart uit zijn handen laat vallen, zodat de allochtoon ze voor zijn voeten dient op te rapen. Soms werden er zaken achtergehouden zodat zij zich nadien nog een tweede maal naar het politiecommissariaat moesten begeven.

Echter specifiek gebruik van geweld uit racistische motieven is niet bewezen en blijft in de meeste gevallen beperkt tot woordelijke opmerkingen zoals: “jullie achterbaks volk; makakken, bruine apen, bougnoul, retourne vers votre pays (sic), enz.”. Er werden niet alleen klachten neergelegd door allochtonen, er werden ook klachten genoteerd van autochtonen die door allochtone politiemensen beledigd werden in de zin van “sale Flamand”, “pauvre con”.

Dat zijn zo van die klachten van 'woord tegen woord' hé.
Gaat dat gebeuren?  Waarschijnlijk wel.  Gaan er onterechte klachten bij zijn?  Waarschijnlijk wel.
Ik ben al getuige geweest van mensen die agenten gewoon staan 'uit te schijten' ,om het zo proper te zeggen, en daarbij zeiden dat ze klacht gingen indienen .... Tja, die staan ook bij die cijferkes hé.

...
Citaat
De omstandigheden waarbinnen de verduistering werd gepleegd, hebben in bijna alle gevallen te maken met de uitoefening van het politieambt. In verschillende gevallen gaan de allegaties over het uitwissen van gegevens in het politiecomputersysteem, meestal om een of andere vriend of kennis te helpen. De allegaties gaan in verscheidene gevallen over het niet uitvoeren van kantschriften, die dan weggemoffeld worden. Er werden twee dossiers geopend in verband met het ten onrechte innen en achterhouden van verkeersboetes. Ten slotte blijven er nog steeds de klassieke pogingen om overuren-, nacht- en andere vergoedingen te ontvangen zonder titel of om politiegoederen te verduisteren.

Als dat zo is, moeten ze gestraft worden, simpel.

Citaat
In volgorde van belangrijkheid kwamen, wat de rechtstreekse klachten bij de politie betrof, volgende feiten voor: klantonvriendelijk (148); niet akteren (136); agressieve houding (129); fout bij de uitvoering van taken (116); machtsoverschrijding (110); onjuiste vaststellingen (102); lakse of negatieve houding bij taakuitvoering (97); niet optreden (87); handelingen tegen de waardigheid of imago (58); onbeleefdheid (61); niet vaststellen (53); partijdigheid (43) en misbruik van functie (29).

Let vooral op dat men hier spreekt over 'klachten' en niet over 'feiten'.
Waar zijn de cijfers over de feiten?  Dat is veel belangrijker.  Iedereen kan klachten indienen, da's zeer gemakkelijk tegenwoordig.

Citaat
Aspirant-inspecteurs

In die lange lijst over aspiranten, staan dingen die ze nog niet of onvoldoende weten. Daarom zijn het ook aspiranten (ze zitten nog op 't school).
Blijkbaar heeft het Comité P daar controles uitgevoerd en kenden ze hun stof nog niet goed.  Blijkbaar moeten ze dus nog wat studeren voor ze door hun examens zouden zijn.
Dat ze fouten maken tijdens rollenspelen, is logisch.  Die dienen om uit te leren.
Je mag die fouten dus niet toeschrijven aan de full-inspecteurs.  Als die zo'n fouten maken, dan is dat zeer erg.  Op school is men om te leren.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #39 Gepost op: zondag 29 juli 2007 - 01:13:12 »
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 augustus 2011 - 21:30:22 door jozef »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: zondag 29 juli 2007 - 01:36:18 »

Ik moet je teleurstellen maar hier ben ik geen mod (wel al geweest op andere fora) maar wel inderdaad al geruime tijd aktief.
Je "entré" heb je gemaakt en met de manier waarop je tot nu toe bezig bent heb ik in ieder geval geen enkel probleem. ;)

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #41 Gepost op: zondag 29 juli 2007 - 02:04:56 »
Citaat
Geen kritiek op de agenten, maar wél op de wetsmakers die dergelijk gat in de wetgeving hebben gemaakt.

Het is voor wetmakers niet eenvouding om een sluitende definitie te maken voor zulke dingen.  Ze zullen altijd wel iets vergeten.  Daarom is een algemene uitsluiting het eenvoudigst, net zoals dat in andere landen is.

Mijn mening hier is BLIJF ER VERDORIE MET JE POTEN AF wanneer je het (nog) niet volledig op punt hebt in plaats van zo klakeloos hier en daar een wetje aan te passen. Is het zo al niet moeilijk genoeg, zijn er al geen slachtoffers genoeg?

Maar Leterme heeft gezegd dat hij de wegcode nog eens gaat herschrijven (naar 't schijnt zijn ze daar al mee bezig), dus wie weet komt het goed ;-)

Laat ons hopen, amen.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #42 Gepost op: zondag 29 juli 2007 - 11:04:04 »
Voor die verkoop aan kruispunten, krijgen ze een toelating, dus dat is in orde. Maar inderdaad, 'k vind het ook niet meteen de veiligste plaats om dit te doen ...

Nee, dat is dus helemaal niet in orde ! Het feit dat ze er toelating voor krijgen zorgt er niet voor dat dit veilig kan. Uw posting heeft dan ook geen inhoud, je vindt het in orde, maar niet veilig. Dit kan niet omdat het onveilig is, dus het is niet in orde. Voor een organisatie die levens probeert te redden is het ongehoord om hiervoor de levens van hun leden op het spel te zetten. Bovendien stelt het een voorbeeld voor anderen die hetzelfde willen doen.

Ik denk dat we hier tot de kern komen van de discussie. Is iets in orde omdat het zo geschreven staat in de wet, of is iets in orde omdat het de verkeersveiligheid niet (te) in gedrang brengt. Ik opteer ervoor om kritisch alles te bekijken en niet zozeer te vertrouwen op wat de wetgever heeft neergeschreven. Dit houdt echter niet in dat ik constant de verkeersregels aan mijn laars lap, integendeel. Ik ga zelfs bepaalde dingen die door de wetgever als 'in orde' worden beschouwd niet uitvoeren omdat ik ze te gevaarlijk vind. Ik denk hier met name aan het rechts inhalen in de bebouwde kom.
Dit is dan ook wat wij op het forum regelmatig doen. Niet zozeer vertrouwen op de wetteksten, maar de verkeersregels in vraag stellen en zoeken naar een beter alternatief. Het feit dat Jozef regelmatig veel te snel rijdt op de snelweg heeft ongetwijfeld te maken met de goede ervaringen die hij hiermee heeft in Duitsland. De media heeft er echter voor gezorgd dat het in vraag stellen van snelheidslimieten 'not-done' is. Je wordt dan onmiddellijk erger dan de grootste crimineel.
Mag ik opmerken dat in veel landen in Europa ondertussen de snelheid omhoog wordt gebracht, ook in landen die wel eens als ultieme voorbeeld dienden voor België (Zweden, Denemarken, Oostenrijk, Italië).

PS.

Mag ik opmerken dat deze mod zich nog altijd heeft onthouden van het 'belerend vingertje'. Veralgemening is dus blijkbaar snel gebeurd.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #43 Gepost op: zondag 29 juli 2007 - 21:06:59 »
Het feit dat Jozef regelmatig veel te snel rijdt op de snelweg

Kleine correctie: sneller dan toegestaan, maar nooit te snel. Maar dat bedoelde je wellicht.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #44 Gepost op: zondag 29 juli 2007 - 22:52:40 »
Citaat van: Ambukoen
Een verwelkoming en meteen een verdoken waarschuwing.

Neen, een verwelkoming waarvan de oprechtheid gestaafd wordt door de goede raad die je gegeven wordt om je credit standing te vrijwaren.

Citaat
jullie vinden het toch ok dat iemand met een afwijkende mening, deze mening hier zet, of niet?

Nogmaals: er wordt hier de ruimst wettelijk mogelijke vrijheid van meningsuiting gewaarborgd binnen het kader van de forumetiquette. Veeleer dan een reglement, is ze een leidraad om je te helpen om, samen met de andere deelnemers, onder meer door wederzijds respect, voor een aangename en serene sfeer op dit forum te zorgen, zodat er interessante discussies kunnen plaatsvinden.

Elke opvatting, hoe exotisch ook, is a priori welkom, vooral als ze ook nuchter en zakelijk onderbouwd is. Het is daarbij niet de bedoeling om gelijk te halen, maar om elkaar te verrijken via een goed beheerde confrontatie van de uiteenlopende standpunten.

Omwille van een afwijkende opvatting iemands ingesteldheid al meteen ongegrond in een ongunstig daglicht proberen te stellen, is volstrekt onaanvaardbaar naar algemeen aanvaarde normen met betrekking tot een respektvolle omgang met elkaar.

Citaat
Het feit dat je aan die snelheid een politievoertuig nadert, is toch om problemen vragen, niet?

Bedankt dat je mijn vermoeden bevestigt: bestuurders van politievoertuigen houden een sterk verhoogd veiligheidsrisico in.

Citaat
Daarnaast moet je als je aan die snelheid afkomt, er inderdaad van bewust zijn dat mensen dit niet verwachten als ze aan 120/130 km/u rijden.  Zij verwachten niet om ingehaald te worden, aangezien ze al aan de maximum toegelaten snelheid rijden.

Als ik tegen 180 km/h rijd, en ik zie een voertuig dat vermoedelijk van rijstrook gaat veranderen (bijvoorbeeld om in te halen), verminder ik al van ver mijn snelheid in aanzienlijke mate. Dat uitgerekend een bestuurder van een politievoertuig tegen aanzienlijk lagere snelheid en zonder enige aanleiding naar de linker rijstrook gaat uitwijken op het ogenblik dat ik al zeer dicht genaderd ben, behoorde niet tot mijn verwachtingen.

Citaat
De politie is nooit je vriend geweest, dat was de rijkswacht.

De rijkswacht bestaat helaas niet meer. Wat de politie betreft: geef bij google.be maar eens [campagne "de politie uw vriend"] in.

Citaat
Binnen hoeveel afstand deed hij dat ongeveer?

Ik kan natuurlijk geen exact getal op die afstand kleven, maar ik heb dermate sterk moeten remmen om een aanrijding te vermijden, dat mijn lichte overjas,die op de rechter voorzetel opgeplooid lag, daarna helemaal vooraan in de voetenruimte lag. Probeer dat eens te verwezenlijken als je ergens geen achterliggers hebt, dan kun je je een oordeel vormen.

Citaat
Hebt u dan een verwijzing naar deze jurisprudentie?

Er is, voor zover ik weet, nog geen rechtspraak over. Ik verwees naar de rechtsleer (bijvoorbeeld Robert Eggers, docent Politie Wegverkeer bij het Vlaams Verkeersopleidingscentrum).

Citaat
Toch wel jammer dat sommige rechters dan toch de eigenaar nog als verantwoordelijke aanzien.

Vermoedens behoren tot de bewijsmiddelen die in verkeersrecht mogen aangewend worden. Maar als een natuurlijk persoon die titularis is van een inschrijving (ongeacht of hij al dan niet de eigenaar van het voertuig is) kan bewijzen dat hij zich op het ogenblik van de overtreding niet op de plaats ervan kon bevinden, kan geen enkele rechter hem veroordelen voor die overtreding.

Citaat
Trouwens, men had je ook staande kunnen houden, dan was je je rijbewijs direct kwijt geweest ...

Op grond waarvan? Aangenomen dat hun voertuig uitgerust was met een geijkte snelheidsmeter en hun werkelijke snelheid 150 km/h bedroeg, hebben ze hooguit kunnen vaststellen dat ik sneller reed, doch geenszins mijn snelheid kunnen vaststellen. Ik kon 159 km/h gereden hebben: te weinig om het rijbewijs te verliezen.

Citaat
Grappig ... derde bericht ... derde waarschuwing ...

Man toch, je interpreteert elk goed bedoeld advies als een waarschuwing.

Citaat
De reden dat ik reageerde is het feit dat ik al verschillende berichten van Jozef gelezen heb, waarin hij dingen zegt die me toch wel voor de borst stoten.

Tof, dan hebben we dus heel wat stof tot discussie, volgens de regels van het fatsoen uiteraard.

Citaat

Zolang dat kader, zoals dat al sinds het begin van het forum het geval is, zich beperkt tot wat wettelijk toegestaan is en de forumetiquette, zie ik niet in wat er verkeerd zou mee zijn.

Citaat

Dan moet je natuurlijk wel politiemensen hebben die op een verantwoorde manier daarvan kunnen gebruik maken. Met cowboys is dat niet haalbaar.

Citaat

Yves Leterme zou beter eerst een integratiecursus volgen, zodat hij tegen de volgende nationale feestdag weet wat daar de betekenis van is, en niet meer de Franse Marseillaise zingt als de Belgische Brabançonne moet gezongen worden. Het stond zelfs in de Duitse pers, waar ook gewag gemaakt werd van "Skandal-Prinz" Laurent, die in burger verscheen op de nationale feestdag op 21 juli, omdat hij zo dik geworden is dat hij zijn militair uniform niet meer kan aantrekken.

Citaat
Of dat manoeuvre inderdaad te kort voor Jozef was, of nog op ruime afstand weten we niet, omdat we enkel Jozef zijn versie hebben.

Wat zou je aan de versie van die politieman hebben? Als ik voorbij een groen verkeerslicht rijdt en een politiebeambte verklaart dat het rood was, dan was het voor de rechter rood.

Citaat
Mja, het komt toch zo over uiteraard.

Je bedoelt wellicht dat jij dat erachter zoekt en het daarom zo interpreteert. Om misverstanden te vermijden, kun je op een forum het best voortgaan op wat er staat.

Citaat
Dat belerende vingertje van 'pas op, want de mods waken', komt verkeerd over.

Dit forum werd al vóór de heropbouw van de website geopend op verzoek van Eugeen Van Aerschot, webmaster van de partnersite Gratis Rijbewijs Online. Zijn forum werd wekenlang dag en nacht dermate geteisterd door een zootje ongeregeld van politiemensen, dat hij zich verplicht gezien heeft het discussiegedeelte te sluiten. Het is dus normaal dat we hier waakzaam zijn.

Citaat
Ik vind dat het iemand siert dat hij een afwijkende mening laat staan op een forum en er dan om argumenteert.

Bedankt voor het compliment.

Zelfs berichten die zwaar tegen de forumetiquette indruisen, worden niet verwijderd. Als de auteur onverbeterlijk blijkt te zijn, belanden ze in de rubriek Schrootpers. Tot nu toe is dat nog nooit nodig geweest.

Citaat
We komen dan in 't zelfde straatje als van jouw 180 km/u.
Jij stelt dat je op sommige momenten zonder problemen 180 km/u kan rijden zonder enig gevaar te veroorzaken (maar haal dan geen politie in ;-)). Wel, je kunt ook op sommige plaatsen voorbij het rood rijden zonder te stoppen, juist omdat het zeer overzichtelijk is.

Volkomen akkoord. Ik hoop dan ook dat het niet lang meer zal duren vooraleer de bestuurders van prioritaire voertuigen in die omstandigheden niet meer zullen moeten stoppen voor een rood verkeerslicht, en het ook niet meer strafbaar zal zijn om in alle veiligheid tegen 180 km/h te rijden.

Citaat
De politie heeft de bevoegdheid om het verkeer te regelen op zo'n autosnelweg, terwijl een ambulancier dit niet heeft

De brandweer en de civiele bescherming heeft die bevoegdheid nu ook (KB van 27.04.2007). Waarom ambulanciers niet?

Citaat
als ik mij niet vergis mag buiten de politie ook niemand over de pechstrook of achteruit rijden op autosnelwegen ...

Bestuurders van zware takelwagens (oranje zwaailichten en geen speciaal geluidstoestel = geen prioritair voertuig!) van Depannage 2000 razen er in het Antwerpse mee over de pechstroken als bezetenen. Waar staat dat zij dat mogen?

Als je het verkeersreglement wil naleven, geraak je nooit op de pechstrook als gewone bestuurder. Want je mag niet op de pechstrook rijden; dus zou je op de rijbaan moeten stoppen, de auto optillen en hem op de pechstrook zetten.

Citaat
En dat verslag dat je citeert houdt eigenlijk niet zo veel in hé.

De meeste misdrijven die erin vermeld staan (racisme, diefstal, woonstschennis, e.d.) behoren tot de categorie der wanbedrijven. Zo gering is dat dus ook weer niet. Drugs dealen en sex in een dienstvoertuig tijdens de diensturen waren in zone Rupel heel gewoon. Maar je hebt gelijk: brandstichtingen, verkrachtingen, moorden en dergelijke blijken niet vaak voor te komen.

Citaat
Het Comité P zou beter publiceren hoeveel gegronde klachten er waren ipv het brutocijfer.

Dat kunnen ze natuurlijk niet uitmaken. Wel publiceren ze hoeveel klachten er als gegrond erkend werden.

Citaat
Ik ben al getuige geweest van mensen die agenten gewoon staan 'uit te schijten' ,om het zo proper te zeggen, en daarbij zeiden dat ze klacht gingen indienen ....

Dat kan ik me levendig voorstellen: er bestaat zoiets als uitlokking.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."