Met het tekort aan chauffeurs van tegenwoordig, wordt zijn plaats dan ofwel ingenomen door niemand, dus een werkloze meer, of door Swa, die misschien nog erger is, of door Stanislav, die geen twee woorden Vlaams verstaat, en bij elke overtreding doet of zijn neus bloedt. (let op: ik wil hier zeker niet alle buitenlandse chauffeurs over één kam scheren!)
Over die werkloze meer begrijp ik niet zoegoed, het is de bedoeling dat Pol ander werk zoekt wat vandaag niet zo moeilijk meer is.
Wanneer Swa nog erger zou zijn begrijp ik ook niet waarom die een rijbewijs zou hebben en wanneer Stanislav nu 1, 2 of geen enkel woord Vlaams spreekt doet toch niks terzake.
Niet in orde=boete zoals iedereen en wanneer boete(s) niet betaald worden = voertuig aangeslagen zoals het altijd geweest is.
Mag gerust zo blijven als je het mij vraagt op voorwaarde dat het boetesysteem rechtvaardig is.
Zou je vandaag de dag eigenlijk nog chauffeur willen zijn als je ziet voor wat voor onnozelheden ze allemaal boetes kunnen geven?
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=28&node=bijl1Als je "smoel" hen niet aanstaat of voor welke reden dan ook heb je altijd prijs.
Er zijn meer manieren om verantwoord rijgedrag te enforcen dan met enkel een technische begrenzer.
Als ik zie hoeveel controles er dagelijks uitgevoerd worden, en wat daarvan het resultaat is, dan is dit net nog een krachtiger argument om de begrenzer te behouden.
Inderdaad zoals ze bezig zijn brengt het veel meer op voor de staatskas, maar veiliger in geen geval, eerder het tegendeel.
Ik zou eerder het tegendeel beweren als je de cijfers bekijkt. Het aantal ongevallen is niet evenredig toegenomen met het aantal vrachtwagens op de weg... en al zeker niet met het aantal gereden kilometers/vrachtwagen in België.
Schaf de begrenser dan maar af, je zal de cijfers dan wel zien omhooggaan…
Ik dacht reeds vaak genoeg geprobeerd te hebben duidelijk maken dat ik GEEN voorstander ben om, zoals het kiekenkot ondertussen gevormd is, de begrenzer volledig af te schaffen. Enkel een marge van 5 a 10 km/u zou veel ellende voorkomen.
Controles? Vroeger was het een koud kunstje om te sjoemelen met de schijven van een week en wanneer er controle was op het bedrijf wist niemand (zogezegt) waar de schijven van 5 jaar ver waren. (Er was net iemand met een paar dozen via de achterdeur naar de privewoning mee gelopen
)
De schijven van 5 jaar terug hoeven ze ook niet te tonen, ze moeten de schijven bijhouden van 1 jaar.
Tot de RVA hem eens komt moeien zeker.
Vandaag moet je reeds een maand ver sjoemelen met wat je in de vrachtwagen bij hebt, zelfs al heb je eens 5 minuten langer gereden omdat je in de fille stond of omdat er weer eens geen plaats was op de parking.
Als je een geldige reden hebt om de termijn van 4u30 te overschrijden, mag dat. Je moet dan wel de reden daarvoor op de achterkant van je registratieblad vermelden. Je kan dat dus geen onbeperkt aantal keren doen, maar in geval van nood mag het wel.
In princiepe doet dat inderdaad de ronde (en wettelijk bepaald).... tot ze je aan de kant zetten, zeker wanneer je in het buitenland zit.

Laat me duidelijk zijn dat ik zeker niet wil dat de toegelaten snelheid verhoogd op een autosnelweg.
De huidige 90km/u vind ik een gepaste snelheid voor een vrachtwagen.
Waarom zou men dan de begrenzer weghalen?
Weghalen zeg ik toch niet.
Neen, aanpassen naar 110 komt op hetzelfde neer….
Waar heb ik 110 gezegt? Dat vind ik ook in 99,9% van de gevallen te snel. Niet alleen voor de veiligheid maar het voertuig is er ook niet op gebouwd om langere tijd aan dergelijke snelheid te rijden.
Alsof een vrachtwagen zo vlug versnelt... met alle respect, maar dit vind ik echt uit je nek lullen. Even versnellen om uit een linke situatie te geraken kan met wat goede wil met een motorfiets of een krachtige auto. Niet met een vrachtwagen. De enige vrachtwagen die vlug kan optrekken is een trekker zonder oplegger met voldoende pk's, maar bij een dergelijke bruuske optrekpoging wordt het ding quasi onbestuurbaar.
Een bekwaam chauffeur heeft daar geen enkel probleem mee om een overschot aan PK's in bedwang te houden.
Een trekker alleen met meer dan 420pk is inderdaad een bom die uit z'n startblokken kan schieten waar weinig andere voertuigen tegen opgewassen zijn, zeker wanneer je meerdere versnellingen niet gebruikt.... tot 90km/u en dan is de pret eraf.
Is het dan echt reeds zolang geleden dat je nog met een vrachtwagen gereden hebt?
Vorige week… en de week daarvoor, en de week daarvoor….
Van s'morgens 8.00u tot s'middags 16.00u en over de middag anderhalf uur stoppen en wanneer je niet op tijd zou thuisgeraken de rit wat inkorten. Enkel even overnemen wanneer de leerling bvb. vergeet dat ie een aanhanger meeheeft om eruit te maneuvreren zoals ik er laatst ene tegenkwam.
Zo kan iedereen het.
Ik merkte al vrij snel dat het rijden eigenlijk relaxter verliep met begrenzer: je moest niet meer aanhoudend controleren of je niet over de 90 kwam, het kon toch niet meer.
Voila, de oorzaak van veel ongevallen. Zogenaamd relaxter maar toch just in time. Duw maar planché en kijk wat TV.
Een goeie vrachtwagenchauffeur heeft zelden de teller nodig om te weten of die aan 90km/u zit. Die voelt dat aan, ziet dat en hoort/voelt dat aan het toerental van de motor. Sinds ik met begrenzer rij kijk ik minimaal 10 keer meer naar de teller dan voordien.
En goeie vrachtwagenchauffeur kijkt geen tv. Ik hoefde vroeger ook niet naar mijn teller te kijken. En als jij nu 10 keer meer naar dat ding kijkt dan vroeger, is dat omdat je sneller zou willen dan de begrenzer toelaat. Je kijkt om te zien of je wel degelijk het maximum uit je mogelijkheden haalt…
Inderdaad, is nodig als je niet vooruitgeraakt en met een limiet zit. Wanneer je met je begrenzer dan nog niet eens de toegelaten snelheid haald is dat frustrerend.
Je moet dan vaak stil gestaan hebben ofja er was dan ook een stuk minder verkeer. Ben je zelf vertrokken bij je laatste werkgever(s) in de transport?
Ja, met veel spijt. Om privé redenen. Na enkele omzwervingen, waarin vrachtwagens telkens wel een rol gespeeld hebben, heb ik mijn huidige job gevonden. Waarin ik gelukkig veel vrije tijd heb, zodat ik in bijberoep terug kan gaan rijden…
Innige deelneming, zo zijn er velen waaronder ondergetekende.
