Auteur Topic: Art 24.7 / Sniper  (gelezen 148697 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #135 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 20:09:45 »
                                     a                       b
                                             |          C         |
                                             |                     |          
                                              \                    |
                                               )                   |
                                              /          .          \  
                                             /          / \          \
_______________________c_/          /__\          \_d_______________________________
                              Y                                                   X                    
  ^                              |                                    |                                         ^
   |    A                        |        "   de plaats"          |                           B             |
7,5 m breed                 |                                    |                                   5,5 m breed
   |                              |                      ________|____ __Q__________________________
_ |_________Z_______ |                     / f  
                                e \        ^         (
                                    \        ^         \
                                     \                   \
                                      )                   )  
                                     /        D         /
                                    /                   /    
                                   /                   /
                                  /                   /
                               g                      h

Voertuig 2 m  breed.
X rijdt van B naar A en wil voor het kruispunt aan de rechterkant parkeren.  5m van verlenging van b blijven.
waarom b ? d is de dwarsbaanrand die het kruispunt vormt met de langsweg, waar X wil parkeren; dus 5 meter van d.

Citaat
Y rijdt van B naar A  en wil voorbij het kruispunt aan de rechterkant parkeren. 5m van verlenging van a blijven.
idem a is de dwarsbaanrand die het kruispunt vormt, daarenboven is de dwarsbaanrandverlenging vanuit e -tegenover- die c overlapt, en het kruispunt groter maakt, dus Y moet 5 meter vanaf het verlengde van e staan.

Citaat
Z rijdt van A naar B en wil voor het kruispunt aan de rechterkant parkeren. 5M  van verlenging van g blijven.
idem e is de dwarsbaanrand die het kruispunt vormt, niet g. Dus 5 meter voor e mag Z pas parkeren.

Citaat
Q rijdt van A naar B en wil voorbij het kruispunt aan de rechterkant parkeren. 5M van verlenging van b blijven.
??? waarom plots b ? idem d is de dwarsbaanrand die het kruispunt vormt en vergroot (tov rand f), dus 5 meter achter het verlengde van d mag Q staan.

Bedenk even : kruispunt is "de plaats" waar auto´s zich kruisen, bvb auto/vrachtwagen vanuit A wil richting C, auto/vrachtwagen vanuit B wil richting D en komen ~ gelijktijdig aan, op welke plaats staan ze ca. nog als ze zich rechts willen kruisen...
(opgelet: zijweg C heeft een breed middeneiland thv het kruispunt; D een smal)

Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art15#15.1
Artikel 15: Kruisen  
15.1. Het kruisen geschiedt rechts.
15.2. De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.
enz...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 december 2009 - 20:15:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #136 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 21:09:14 »
                                             |          C         |
                                             |                     |          
                                              \                    |
                                               )                   |
                                              /          .          \  
_______________________c_/          /__\          \_d_______________________________
                              Y                                                   X                    
  ^                              |                                    |                                         ^
   |    A                        |        "   de plaats"          |                           B             |
7,5 m breed                 |                                    |                                   5,5 m breed
   |                              |                      ________|____|______Q___________________
_ |_________Z_______ |                     / f  
                                e \        ^         (
                                    \        ^         \
                                     \                   \
                                      )                   )  
                                     /        D         /
                                    /                   /    
                                   /                   /
                                  /                   /
                               g                      h

Voertuig 2 m  breed.
X rijdt van B naar A en wil voor het kruispunt aan de rechterkant parkeren.  5m van verlenging van b blijven.
waarom b ? d is de dwarsbaanrand die het kruispunt vormt met de langsweg, waar X wil parkeren; dus 5 meter van d.

Antwoord: Ik dacht dat b de dwarsbaanrand was en dat d de verlenging van deze rand moest voorstellen?
Als d de verlenging is van b, ja dan 5m van d (5m van verlenging van b)
Rand b ligt het meest naastbijgelegen tov X.

Het kruispunt wordt niet gevormd door de verlengingen van de rijbaanranden.

Citaat
Y rijdt van B naar A  en wil voorbij het kruispunt aan de rechterkant parkeren. 5m van verlenging van a blijven.
idem a is de dwarsbaanrand die het kruispunt vormt, daarenboven is de dwarsbaanrandverlenging vanuit e -tegenover- die c overlapt, en het kruispunt groter maakt, dus Y moet 5 meter vanaf het verlengde van e staan.

Antwoord: a is de dwarsbaanrand die je moet verlengen om je 5m te bepalen. Ik weet niet waarvoor de c staat?    
Ik dacht dat e de verlenging was van g.  Een verlenging van een rand kan het eigenlijke kruispunt niet vergroten,het kruispunt is zoals het is.
Y moet 5m van de verlening van a blijven omdat rand a het meest naastbijgelegen tov Y ligt.  

Citaat
Z rijdt van A naar B en wil voor het kruispunt aan de rechterkant parkeren. 5M  van verlenging van g blijven.
idem e is de dwarsbaanrand die het kruispunt vormt, niet g. Dus 5 meter voor e mag Z pas parkeren.

Antwoord: Z staat 5m voor e. e is de verlenging van g dacht ik. (5m van de verlenging van g)
g is de meest naastbijgelegen rand tov Z.

Citaat
Q rijdt van A naar B en wil voorbij het kruispunt aan de rechterkant parkeren. 5M van verlenging van b blijven.
 waarom plots b ? idem d is de dwarsbaanrand die het kruispunt vormt en vergroot (tov rand f), dus 5 meter achter het verlengde van d mag Q staan.

Antwoord:  Je kan een kruispunt niet vergroten door verlengingen, het kruispunt is en blijft zoals het is.
Als d het verlengde is van b dan moet Q 5m van van d staan. (5m van verlenging van b blijven)
b is de meest naastbijgelegen rand tov Q, omdat de rijbaan op die plaats maar 5,5m breed is en het voertuig volgens mijn antwoord 2m breed en dat ik het voertuig op de rijbaan heb gezet en niet op de berm.  Daarom ligt rand b meest naastbijgelegen tov Q dan tov van rand h.

Je mag van mij heel ingewikkelde kruispunten tekenen maar zorg er wel voor dat je alles goed benoemd, waarvoor de letters staan met de juiste benaming aub.
Welke letters staan voor werkelijke rijbaanrand en welke letters staan voor denkbeeldige verlenging?

Het eigenlijke kruispunt is de rechtstreekse verbinding tussen de punten e c d  f e, maar dan iets groter omdat je er de bermen moet bijrekenen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 december 2009 - 08:22:20 door mazda »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #137 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 22:03:50 »
Ja, maar ik bedoelde het rijbaangedeelte van het kruispunt.

De kleine letters a b c d / e f g h zijn de respectievelijke randen (en uiteinden) van die niet-rechte dwarswegenrijbanen C / D, dat zie je toch ? En vanuit C en D is langsrijbaan A<>B ook een dwarsrijbaan, maar op C en D zelf is een parkeerverbod OK   ;)

Citaat
Welke letters staan voor werkelijke rijbaanrand en welke letters staan voor denkbeeldige verlenging?
Ik heb enkel e en d dwars over het kruispunt verlengd, tussen beide verlengingen staat "de plaats".
f en c hoef ik niet te verlengen want die liggen in het kruispunt.

Heb jij een beter alternatief als "verlengingen" bij dit "kruispunt" ?  

Citaat
Het eigenlijke kruispunt is de rechtstreekse verbinding tussen de punten e c d  f e, maar dan iets groter omdat je er de bermen moet bijrekenen.
Volgens de definitie van Cassatie, idd.

Maar ik probeer het volgens de bepaling van de wegcode, daarom citeer ik deze ook telkens.
Citaat
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.
2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
* Het kruispunt -enkel als rijbaan- is "de plaats" waar twee of meer rijbanen samenlopen *

Laten we de bermen er even buiten, nemen we aan dat men daar niet op kan parkeren.

En ik probeer Art 24.7° zodanig te interpreteren dat het voor alle kruispunten, hoe krom en scheef de dwarswegen ook verlopen en-of uitmonden, en-of hoe verschoven de dwarswegen tov mekaar ook zijn, ook T-kruispunten niet vergeten.
En natuurlijk onafhankelijk van de breedte van de wegen, of de langsweg nu 4 m of 10 m breed is, Art 24.7° moet toch voor alle toepasbaar zijn, niet ?

Alhoewel ik er zeker van ben dat op wegen breder als 8 m zonder rijstroken (in de bebouwde kom mss ?) de wegbeheerder zeker " behoudens plaatselijke reglementering;" uit 24.7° gaat toepassen, niet ?

Citaat
Je mag van mij heel ingewikkelde kruispunten tekenen maar zorg er wel voor dat je alles goed benoemd, waarvoor de letters staan met de juiste benaming aub.

Zo ingewikkeld is dat kp ook niet, als ge wilt link ik er een paar moeilijkere met google maps.  ;)
Spijtig wel dat er vanaf 5,5 m brede wegen buiten bebouwde kom steeds middenstrepen op staan.

Ik citeer nog eens mijn betreffende post met afbeelding, alles lezen hé, want de verlenging had ik toch ook extra vermeld onderaan:
Citaat
 # = 5 m van het kruispunt, ook als de langsweg weg 8-12 m breed wordt   ;)                    

|          C         |
                                             |                     |          
                                              \                    |
                                               )                   |
                                              /          .          \  
             #|-  - 5m  -  - |                                    | -  - 5m -  -|#                    
   |    A                        |        "de plaats"          |                           B             |
   |                              |                      ________| -  - 5m -  -|#____________|_________
_ |_____#|-  - 5m  -  - |                     / f  
                                e \        ^         (
                                    \        ^         \
                                     \                   \
                                      )                   )  
                                     /        D         /
                                    /                   /    
                                   /                   /
                                  /                   /
                               g                      h

2.9. "Kruispunt" : de plaats  waar twee of meer openbare wegen (A,B,C,D) samenlopen.

Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod  
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan,.. : d als men vanuit richting B, e vanuit richting A.

http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1989.msg20093.html#msg20093

De plaatsen # 5 m tov "het kruispunt" gelden ook identiek op de aanliggende berm.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 december 2009 - 23:29:33 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #138 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 23:25:41 »
vervolg:
hypothetisch vb, denk bij deze foto alle verkeersborden weg, en ook de middenstrepen; zou in Be wel eens kunnen voorkomen (VVR)

Giet deze foto in een tekening op schaal met dezelfde scherpe uitmondingshoeken en trek dan "verlengingen"...  ;D
... en dan vanaf waar parkeren volgens Art 24.7°.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 december 2009 - 23:28:19 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #139 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 01:49:37 »
Als ik zo deze discussie volg ben ik blij dat ik wat vertrouwd ben met de draaicirkel van vrachtwagens en ook een beetje afga op de sporen op het wegdek om mezelf niet hinderend te parkeren.
Heeft me tot nu toe nog nooit in problemen gebracht. :)
Op een kruispunt parkeer ik nooit tenzij er duidelijke parkeerplaatsen zijn aangeduid en weinig kans loop dat er ene tegen hogere snelheid zijn bocht mist en tegen mijn voertuig knalt.
Diegene die in '91 tegen mijn eerste splinternieuw voertuig geknalt heeft hebben we ondertussen nog steeds niet gevonden. >:(

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #140 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 09:46:38 »
« Antwoord #137 Gepost op: Gisteren om 22:03 »  

--------------------------------------------------------------------------------
Citaat van: mazda op Gisteren om 21:09
Ja, maar ik bedoelde het rijbaangedeelte van het kruispunt.

OOK HET RIJBAANGEDEELTE VERANDERD NIET DAT BLIJFT ZOALS HET IS.
JE KAN AAN DE EIGENLIJKE KRUISPUNTRANDEN NIETS VERANDEREN.
EN DIE KRUISPUNTRANDEN LOPEN NIET SAMEN MET DE VERLENGINGEN VAN DE RIJBAANRANDEN  ZEKER NIET OP KRUISPUNTEN MET SCHERPE HOEKEN EN SCHUINE STRATEN
                           5m              5M
______________|-------|---------|-------|____________
                   Y           .         .     X
                          b.         .a
                      .          .
__________|           |_________________________
             .            .
       c .            .d
     .             .

MICHEL IK KAN MOEILIJK DIE HELE FOTO TEKENEN   HET IS ZO AL MOEILIJK GENOEG OM IETS OP DIT SCHERM TE KRIJGEN MET DE LEESTEKENS DIE VOORHANDEN
ZIJN
DIT IS HET PARALLELLOGRAM WAAR IK AL VEEL OVER GESPROKEN HEB     NU KAN JE ZIEN HOE ABSURD HET PARKEERVERBOD AAN DE ONONDERBROKEN ZIJDE IS BIJ DIT SOORT KRUISPUNTEN
a en b zijn de verlengingen van respectievelijk d en c.
d en c zijn de rijbaanranden van de dwarsrijbaan
X en Y zijn geparkeerde voertuigen.
ALS JE MAG PARKEREN AAN DE ONONDERBROKEN ZIJDE DAN IS VOOR Y DE MEEST NAASTBIJGELEGEN RIJBAANRAND RAND c.
 Y KAN MISSCHIEN HINDEREN MAAR STAAT NIET IN OVERTREDING VOOR ART 24.7

De kleine letters a b c d / e f g h zijn de respectievelijke randen (en uiteinden) van die niet-rechte dwarswegenrijbanen C / D, dat zie je toch ? En vanuit C en D is langsrijbaan A<>B ook een dwarsrijbaan, maar op C en D zelf is een parkeerverbod OK  
DIT MAG DAN TOCH VERWARREND GENOEMD WORDEN WANT BIJVOORBEELD g EN e LIGGEN AAN HET BEGIN EN EINDE VAN DEZELFDE RAND
g STAAT VOOR DWARSRIJBAAN RAND
e KAN IN JOU TEKENING DRIE BETEKENISSEN HEBBEN? OFWEL DEZELFDE BETEKENIS ALS g MAAR DATHEB IK DAN MAAR UITGESLOTEN  OFWEL DE RAND VAN DE HORIZONTALE STRAAT MAAR DAT HEB IK OOK UITGESLOTEN VERMITS DIE  NAAR ANALOGIE VAN g DAN ZO VER ALS MOGELIJK  VAN HET KRUISPUNT ZOU STAAN
IK HEB DAN MAAR GEGOKT OP DE PLAATS WAAR JE g VERLENGT

Citaat
Ik heb enkel e en d dwars over het kruispunt verlengd, tussen beide verlengingen staat "de plaats".
f en c hoef ik niet te verlengen want die liggen in het kruispunt.

Heb jij een beter alternatief als "verlengingen" bij dit "kruispunt" ?  

ALS JIJ e EN d DWARS OVER HET KRUISPUNT VERLENGD DAN LIJKT MIJ TOCH DAT e EN d de verlengingen zijn van g EN b
EN DE STIPPELLIJN DIE BIJ d STAAT IS NIET DE VERLENGING VAN b WANT DIE STIPPELLIJN DWARST DE RIJBAAN LOODRECHT TOV d TERWIJL DE WERKELIJKE RAND b SCHUIN LIGT WAARDOOR  JE 5M VERDER NAAR RECHTS LIGT DAN WAT JIJ HEBT GETEKEND   ZIE WAAR MIJN Q STAAT

Citaat
Volgens de definitie van Cassatie, idd.

Maar ik probeer het volgens de bepaling van de wegcode, daarom citeer ik deze ook telkens.
DE DEFINITIE VAN CASSATIE GEEFT AAN DAT JE DE VERLENINGEN MOET DOORTREKKEN BUITEN DE RIJBAAN  OP DE KRUISPUNTEN
MAAR DE VERLENGINGEN VALLEN NIET ALTIJD BINNEN HET KRUISPUNT EN DAN MOET JE GAAN KIJKEN NAAR DE DEFINITIE VAN OPENBARE WEG OM TE WETEN TOT WAAR JE DE VERLENGING MOET DOORTREKKEN

Citaat

Alhoewel ik er zeker van ben dat op wegen breder als 8 m zonder rijstroken (in de bebouwde kom mss ?) de wegbeheerder zeker " behoudens plaatselijke reglementering;" uit 24.7° gaat toepassen, niet ?
BUITEN BBK ZEKER WETEN
BINNEN BBK IN GROTE STEDEN NIET ALTIJD

Citaat
Zo ingewikkeld is dat kp ook niet, als ge wilt link ik er een paar moeilijkere met google maps.  
Spijtig wel dat er vanaf 5,5 m brede wegen buiten bebouwde kom steeds middenstrepen op staan.

JE MOET GEEN WEGEN TEKENEN BUITEN BBK WANT DAAR STELT HET PROBLEEM ZICH NIET  WEGEN ZIJN GENUMMERD VOORBEELD E 40  R8  N21
OP DEZE VERBINDINGSWEGEN STAAN RIJSTROKEN VANAF EEN BEPAALDE BREEDTE
LEES EENS GOED IN GANS DIT TOPIC HEB IK ALLEEN GESPROKEN OVER BREDE STRATEN  NIET OVER WEGEN
STRATEN LANEN STEEGJES STAAN OP EEN STRATENPLAN VAN EEN AGGLOMERATIE EN HEBBEN NAMEN EN GEEN NUMMERS

HET KRUISPUNT IS NIET INGEWIKKELD OP ZICH MAAR HET ANTWOORD EROP WORDT HET WEL ALS JIJ GEEN ZUIVERE REFERENTIE PUNTEN AANGEEFT
JIJ GEEFT IN JE VRAAGSTELLING AL EEN DEEL HET DOOR JOU GEWENSTE ANTWOORD AAN.
WAARDOOR MIJN ANTWOORD DRIEKEER ZOLANG WORDT OM DIT ALLEMAAL RECHT TE TREKKEN.

EN JE ZEGT NU DAT DIT HELEMAAL GEEN INGEWIKKELD KRUISPUNT IS MAAR TOEN IK IN HET BEGIN EENS OVER EEN SCHUINE ZIJSTRAAT SPRAK WERD MIJ VERWETEN DAT DIT GEEN DOORSNEE KRUISPUNT WAS EN ALDUS UITZONDERINGSGEVAL????

Citaat:

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan,.. : d als men vanuit richting B, e vanuit richting A.
DE RICHTING WAARIN MEN RIJD SPEELT EIGENLIJK GEEN ROL OM TE BEPALEN WAAR JE NAASTBIJGELEGEN RAND LIGT
WEL DE KANT VAN DE RIJBAAN WAAROP JE WIL PARKEREN
IS d NU EEN VERLENING OF EEN RAND?   EN ALS DE STIPPELLIJN BIJ d HOORT DAN LOOPT DIE INEENS LOODRECHT OVER TERWIJL DE WERKELIJKE RAND SCHUIN LIGT

IK STEEK HIER VEEL TIJD IN MICHEL    HET ZIJN VOORAL JOU GEGEVENS DIE NIET DUIDELIJK ZIJN AANGBRACHT OP DE TEKENING WIL JE AUB DE VOLGENDE KEER EEN LIJST BIJVOEGEN OM DUIDELIJK TE MAKEN WAARVOOR JOU LETTERS STAAN    1 BETEKENIS PER LETTER AUB

« Laatst bewerkt op: woensdag 23 december 2009 - 10:06:03 door mazda »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #141 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 11:15:40 »
EN DIE KRUISPUNTRANDEN LOPEN NIET SAMEN MET DE VERLENGINGEN VAN DE RIJBAANRANDEN  ZEKER NIET OP KRUISPUNTEN MET SCHERPE HOEKEN EN SCHUINE STRATEN
                                                 .          .  
                                          e .         . f
                           5m        .          .
______________|-------|---------|-------|____________
                       Y       .          .               X
                          b.         .a
                      .          .
__________|           |_5m>Z_____________________
             .            .
       c .            .d
     .             .

Ik leen jouw T-kp- tekening even (als die volgens jou duidelijker zijn) en teken aan de overkant nog een weg e-f die dan dezelfde verlenging a b heeft over het kruispunt volgens jouw verlengingsinterpretatie.

En dat is nu jouw interpretatie van verlenging, waar staat juist dat men die rijbaanranden zo moet verlengen?
Voertuig Y en Z gaan dan steeds tegenover de zijwegen staan, en bij de meeste normaalbrede wegen uitermate hinderend, gewoon omdat ze niet daadwerkelijk 5 m van het kruispunt= kruisingsplaats staan.

Ge ziet dat zo de regel 24.7 helemaal niet kan werken, wel enkel op haakse dwarswegen, en niet verschoven kruispunten.

Ik heb enkele pagina´s voordien de Nederlandse en Duitse regels erbij gehaald die zich evenzo als de Belgische aan die bepaalde afstand vanaf het kruispunt moeten houden volgens de internationale wetgeving.
Citaat
Juridat.be
8 NOVEMBER 1968. - VERDRAG INZAKE HET WEGVERKEER
Art.  23. Stilstaan en parkeren.
3.   c) Het parkeren van een voertuig op de rijbaan is verboden :
  (i) in de nabijheid van de overwegen, kruispunten en autobus-, trolleybus- of tramhalten en wel binnen de door de nationale wetgeving voorgeschreven afstanden;
Citaat van: Inazuma
In de tekst van het internationaal verdrag inzake wegverkeer, is geen enkel onderscheid gemaakt inzake de verschillende aard van verschillende kruispunten.
Daar geldt het parkeerverbod "in de nabijheid van de kruispunten", met de afstand te bepalen door de nationale wegteger.
Er is geen enkele discussie dat er ook aan de doorlopende overzijde nog altijd een kruispunt is.
Bijgevolg moet het verbod er gelden.
De drie landen nemen als afstand van het "kruispunt" 5 meter zoals ge weet:

- NL neemt het kruisingsvlak + uiteinde afrondingen om die 5 meter af te passen, lukt wonderwel met elk kp, helemaal geen hinderen mogelijk.

- D verlengd alle aanliggende dwarsranden naar snijpunten en neemt vanaf daar 5 meter in de respectievelijke richtingen, eigenlijk NL maar iets smaller, en men zou bij verschoven kp aan de overzijde op 5 meter mogen staan, dus dat betekent minstens 7,5 m brede rijbaan, daar zal wel steeds plaatselijke regelementering zijn.

- Be spreekt ook van 5 meter tov het kruispunt... maar hangt er iets interpreteerbaar achter... hoe moet je die rand verlengen, hoe ver en welke aanliggende rand , en hoeveel randen, wat bij ronde randen... scheve randen... ik tel bij een "afgerond + kp" namelijk 8 dwarsrijbaanranden die vier snijpunten vormen.
Citaat
7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;

Aan mijn voorgaande tekeningen zie je toch duidelijk dat dwarswegranden niet altijd netjes rechtdoor op het kruispunt uitmonden, soms zijn de hoeken scheef, meestal wat afgerond, soms ligt er nog een knik in de dwarsweg, middeneilanden hebben ook langs en dwarsranden... enz...

De eigenlijke bedoeling van verlengingen is toch als je afgeronde kruispunten hebt, daardoor het snijpunt te bepalen ?

Citaat
MICHEL IK KAN MOEILIJK DIE HELE FOTO TEKENEN   HET IS ZO AL MOEILIJK GENOEG OM IETS OP DIT SCHERM TE KRIJGEN MET DE LEESTEKENS DIE VOORHANDEN
OK.

Nog eens de NL regel:

Ge ziet dat het kruispunt of het kruisingsvlak over de de afgeronde hoeken gaat, en niet enkel het kruisingsvlak is; dan 5 meter
 - - - - - - - - - -

Duitse regel - interpretatie:  5 meter van het snijpunt van beide dwarsrandverlengingen, dan 5 meter tov elk mogelijk snijpunt.
vb. maar één snijpunt getekend: Auto 1 staat goed, Auto 2 staat te kort, en zeker op het niet getekende 2e snijpunt.

« Laatst bewerkt op: woensdag 23 december 2009 - 11:24:56 door Michel »
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #142 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 11:21:03 »
Inazuma,
Kan je mij de officiele tekst geven van het verdrag dat Belgie ondertekend heeft waarin staat dat men in de nabijheid van kruispunten niet mag parkeren.
Met bron aub?
Die tekst staat in deze draad al ...

Juridat.be

Art.  23. Stilstaan en parkeren.
3.   c) Het parkeren van een voertuig op de rijbaan is verboden :
  (i) in de nabijheid van de overwegen, kruispunten en autobus-, trolleybus- of tramhalten en wel binnen de door de nationale wetgeving voorgeschreven afstanden;

Belgie is volgens mij niet inovertreding met het verdrag als je zou parkeren aan de ononderbroken zijde van een T kruispunt.

Ik ben de teksten in de veschillende talen gaan nalezen.
Nergens staat dat je niet op een kruispunt zou mogen parkeren.
Het komt erop neer dat elk land een regeling moet treffen ivm met parkeren op de rijbanen  in de nabijheid van kruispunten, spooroverwegen, halteplaatsen bus en spoorvoetuigen.

Waar mag je volgens de wegcode in Belgie  niet parkeren in de nabijheid van kruispunten? Op minder dan 5 meter van het verlengde van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering.
Meer is er niet.  

De officiele tekst schrijft duidelijk dat de nationale huisregels de afstanden zullen bepalen zowel voor halteplaatsen als voor kruispunten en spooroverwegen.
Nadat we de Duitse en de Nederlandse regels hebben besproken ben ik ook eens naar de Franse verkeersregels gaan kijken ivm parkeren en stilstaan.

De officiele franse tekst luidt:  l'arret et le stationnement sont interdits à proximite des intersections des routes, lorsque la visibilite est insufissante.
Vertaling: Stilstaan en parkeren in de nabijheid van kruispunten is verboden wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is.

In Frankrijk mag je dus wel op kruispunten of in de nabijheid van kruispunten parkeren op voorwaarde dat de zichbaarheid niet verstoord wordt.  Nergens is een afstand bepaald.

De volledige tekst in het engels van de "Convention on road traffic 8 nov 1968" bevat een aantal standaartbepalingen dewelke voor elk land apart verder moeten worden uitgewerkt.

Art 23 C
The parking of a vehicle on the carriageway shall be prohibited:
i ) On approaches to level-crossings, to intersections and to bus, trolley bus or rail-vehicle stops;   WITHIN THE DISTANCES PRESCRIBED BY DOMESTIC LEGISLATION.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #143 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 11:25:23 »

- NL neemt het kruisingsvlak + uiteinde afrondingen om die 5 meter af te passen, lukt wonderwel met elk kp, helemaal geen hinderen mogelijk.

- D verlengd alle aanliggende dwarsranden naar snijpunten en neemt vanaf daar 5 meter in de respectievelijke richtingen, eigenlijk NL maar iets smaller, en men zou bij verschoven kp aan de overzijde op 5 meter mogen staan, dus dat betekent minstens 7,5 m brede rijbaan, daar zal wel steeds plaatselijke regelementering zijn.

- Be spreekt ook van 5 meter tov het kruispunt... maar hangt er iets interpreteerbaar achter... hoe moet je die rand verlengen, hoe ver en welke aanliggende rand ]

Vreemd toch dat 3 uitwerkingen van 1 en dezelfde bepaling tot 3 verschillende interpretaties leiden - 4 zelfs als we die van wegcode.be ook nog gaan meetellen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #144 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 11:39:31 »

Art.  23. Stilstaan en parkeren.
3.   c) Het parkeren van een voertuig op de rijbaan is verboden :

Belgie is volgens mij niet inovertreding met het verdrag als je zou parkeren aan de ononderbroken zijde van een T kruispunt.

Ik vrees dat men een parkeerverbod OP een kruispunt indertijd (eind jaren '60) zodanig vanzelfsprekend achtte, dat het zelfs niet expliciet opgenomen is
(maar wel verboden kan zijn via de algemene bepaling van Art 24 !)

Citaat
Waar mag je volgens de wegcode in Belgie  niet parkeren in de nabijheid van kruispunten? Op minder dan 5 meter van het verlengde van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering. Meer is er niet.  
Er ontstaat hierdoor discussie en onduidelijkheid welke de naastbijgelegen rand is ...
De dichtstbijzijnde dwarsrand (wat er uiteindelijk in archaïsch taalgebruik gewoon ook geschreven staat) of de aanliggende dwarsrand (wat wegcode.be er van maakt)

Citaat
De officiele tekst schrijft duidelijk dat de nationale huisregels de afstanden zullen bepalen zowel voor halteplaatsen als voor kruispunten en spooroverwegen.
Inderdaad, maar er is geen bepaling voorzien in het verdrag om sommige kruispunten of delen ervan,uit te sluiten van deze regel ...

Citaat
De volledige tekst in het engels van de "Convention on road traffic 8 nov 1968" bevat een aantal standaartbepalingen dewelke voor elk land apart verder moeten worden uitgewerkt.
Binnen de beperkingen van het Verdrag.
Je kan geen verdrag ondertekenen, en er dan overal van gaan afwijken.
Wat heel de EU best doet, is met de verkeerswetgeving terug naar de basis van het Verdrag gaan, en al hun door de jaren heen nationaal ingevoerde "speciallekes" die de verschillende wegcodes tot een zootje gemaakt hebben, definitief en radikaal overboord zetten.
België kan daar met zijn ondertussen zeer sterk van de verdragstekst afwijkende wegcode best een begin aan maken.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #145 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 11:39:47 »
Citaat van: Michel op Vandaag om 11:15

- Be spreekt ook van 5 meter tov het kruispunt... maar hangt er iets interpreteerbaar achter... hoe moet je die rand verlengen, hoe ver en welke aanliggende rand ]

IN BELGIE SPREEKT MEN NIET VAN 5 M TOV HET KRUISPUNT
CITAAT:
En dat is nu jouw interpretatie van verlenging, waar staat juist dat men die rijbaanranden zo moet verlengen?
ANTWOORD: JE LEGT EEN LANGE LAT EVENWIJDIG DEELS NAAST DE RAND EN OVER HET KRUISPUNT EN DAN ZIE JE WAAR JE VERLENGING LOOPT.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #146 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 11:42:07 »
???  Dat verdrag is maar een basis voor hun eigen regels, en in 24.7 mag je niet hinderend parkeren, zelfs niet in de onmiddelijke nabijheid van een krusipunt, tenzij je 5 meter ervan afstaat. (laten we de interpretatie hoe die 5 m bepaald worden terzijde)

Citaat
Niet letterlijk, zou kunnen - enkel uit de context-, maar dat wil daarom ng niet zeggen dat men het mag er zijn nog andere regels.

Citaat
Het komt erop neer dat elk land een regeling moet treffen ivm met parkeren op de rijbanen  in de nabijheid van kruispunten, spooroverwegen, halteplaatsen bus en spoorvoetuigen.
Idd, NL D en Be hebben 5 meter als grens van nabijheid tot een kruispunt bepaalt, voor mij houdt dat in dat als men op het kruispunt zelf staat dat dat vanzelfsprekend verboden is, als zelfs nabijer als 4,9 m niet mag...

Citaat
Waar mag je volgens de wegcode in Belgie  niet parkeren in de nabijheid van kruispunten? Op minder dan 5 meter van het verlengde van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering.
Meer is er niet.
Is genoeg maar kan veel duidelijker, ik onthou en lees enkel dat:
Citaat
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;

Citaat
Nadat we de Duitse en de Nederlandse regels hebben besproken ben ik ook eens naar de Franse verkeersregels gaan kijken ivm parkeren en stilstaan.

De officiele franse tekst luidt:  l'arret et le stationnement sont interdits à proximite des intersections des routes, lorsque la visibilite est insufissante.
Vertaling: Stilstaan en parkeren in de nabijheid van kruispunten is verboden wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is.

In Frankrijk mag je dus wel op kruispunten of in de nabijheid van kruispunten parkeren op voorwaarde dat de zichbaarheid niet verstoord wordt.  Nergens is een afstand bepaald.

Art 23 C
The parking of a vehicle on the carriageway shall be prohibited:
i ) On approaches to level-crossings, to intersections and to bus, trolley bus or rail-vehicle stops;   WITHIN THE DISTANCES PRESCRIBED BY DOMESTIC LEGISLATION.
Interessant eigenlijk heeft F de regel simpel gehouden.
Eigenlijk Art 24 op zich:
Citaat
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen.
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #147 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 11:50:10 »
citaat:
Ik vrees dat men een parkeerverbod OP een kruispunt indertijd (eind jaren '60) zodanig vanzelfsprekend achtte, dat het zelfs niet expliciet opgenomen is
(maar wel verboden kan zijn via de algemene bepaling van Art 24 !)

antwoord: dat zeg ik al de ganse tijd,het kan als je hindert of gevaar oplevert verboden zijn volgens art24.

citaat:
Er ontstaat hierdoor discussie en onduidelijkheid welke de naastbijgelegen rand is ...
De dichtstbijzijnde dwarsrand (wat er uiteindelijk in archaïsch taalgebruik gewoon ook geschreven staat) of de aanliggende dwarsrand (wat wegcode.be er van maakt)

antwoord: aan deze discussie ben ik met Michel zelfs nog niet bezig.
Ik probeer alleen nog maar duidelijk te maken wat het verschil is tussen een werkelijke dwarsrand en de denkbeeldige verlenging ervan.  De eerste stap  didactisch pricipe.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #148 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 12:03:07 »
IN BELGIE SPREEKT MEN NIET VAN 5 M TOV HET KRUISPUNT
Toch wel, maar hoe men die 5 meter bepaald is een discussie op zich...

Citaat
CITAAT:
ANTWOORD: JE LEGT EEN LANGE LAT EVENWIJDIG DEELS NAAST DE RAND EN OVER HET KRUISPUNT EN DAN ZIE JE WAAR JE VERLENGING LOOPT.
Je antwoord niet op mijn vraag, waar staat dat ?

LEG JE LAT maar op de dwarswegen C en D tov langsweg A<>B :   ;D
Legende:
 a en b zijn de randen van dwarsweg C  (10 meter van het kp)
 c en d de uitmondende scheve randen van dwarsweg C op de rijbaan A<>B
 dus je moet met je LAT a en c , dan b en d verbinden, of niet ? of moet je het laatste stuk van de uitmonding verlengen over de langsrijbaan, en hoe ?

voor uitmondende dwarsweg D dezelfde redenering.

a                   b
                                              |                   |
                                              |         C        |          
                                              \                   |
                                               )                  |
                                              /          .         \  
                                             /          / \         \
_______________________c_/          /__\         \_d_______________________________
                        ?                                                           ?          
   ^      A                                                                                      B         ^
   |                                                                                                          |
7,5 m breedte                                                                                   5,5 m breed
   |                                                      _________?____________________|_________
_________?__________                      /  f
                                e \        ^         (
                                    \        ^         \
                                     \                   \
                                      )                   )
                                     /                   /
                                    /        D         /    
                                   /                   /
                                  /                   /
                               g                      h

Weg C heeft een driehoekig middeneiland, zoals veel voorkomt op Be-kruispunten.
Weg D heeft een smal middeneiland, idem.

Foto
hypothetisch : zonder markeringen en borden, trek de 2 dwarswegen-randen denkbeeldig door tot over de brede weg...

« Laatst bewerkt op: woensdag 23 december 2009 - 12:08:05 door Michel »
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #149 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 12:06:35 »
Citaat van: mazda op Vandaag om 11:21
  Dat verdrag is maar een basis voor hun eigen regels, en in 24.7 mag je niet hinderend parkeren, zelfs niet in de onmiddelijke nabijheid van een krusipunt, tenzij je 5 meter ervan afstaat. (laten we de interpretatie hoe die 5 m bepaald worden terzijde)

JE MAG NOOIT HINDEREND PARKEREN   DAT HEEFT NIETS MET 24.7 TE ZIEN
ER STAAT NIET DAT JE OVERAL IN DE NABIJHEID VAN KRUISPUNTEN NIET MAG PARKEREN ER IS DUIDELIJK GEPRECISEERD WAAR NIET

Citaat
Het komt erop neer dat elk land een regeling moet treffen ivm met parkeren op de rijbanen  in de nabijheid van kruispunten, spooroverwegen, halteplaatsen bus en spoorvoetuigen.
Idd, NL D en Be hebben 5 meter als grens van nabijheid tot een kruispunt bepaalt, voor mij houdt dat in dat als men op het kruispunt zelf staat dat dat vanzelfsprekend verboden is, als zelfs nabijer als 4,9 m niet mag...

B HEEFT ALS GRENS OM TE  BEPALEN TOT WAAR JE WEL OF NIET  MAG PARKEREN  DE RANDEN VAN DE RIJBAAN GEBRUIKT EN NIET HET KRUISPUNT ZIE DEFINITIE CASSATIE KRUISPUNT