Auteur Topic: Stuurtechnieken  (gelezen 56983 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 13:38:31 »
Diane, kan je me vertellen wat de stuurvibratieweergave inhoudt?

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 16:54:18 »
Diane, kan je me vertellen wat de stuurvibratieweergave inhoudt?

Waarom? Ik kan jou moeilijk een techniek uitleggen dat jou vlucht een succes zou worden. ;D Deze techniek voorkomt het uitbreken van het voertuig tegen een maximale snelheid. 
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

wooter

  • Gast
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 17:01:26 »
Wel, aangezien het hier om rijtechnieken gaat?  Aangezien het woord "stuurvibratieweergave" niet in de door mij gevolgde cursussen ooit is aan bod gekomen, noch dat het woord ooit is gevallen door instructeurs van menige rijvaardigheidsschool - ook van overheidswege, en aangezien het woord ook onbekend is op Google.

Het lijkt me nogal gek dat deze techniek zo geheim is dat enkel jullie deze kennen en vernoemen, maar alle andere Belgische agenten ze verzwijgen en ze niet voorkomt in de documentatie die bestaat rond politie-rijden in Groot-Brittanië. En dat ze zo goed zou zijn dat crims er mee gepakt kunnen worden. Met één hand aan het stuur.

Ik ken evenwel wel filmpjes waar door het sturen met één hand en duidelijk het laten 'vibreren' van het stuur mensen vrolijk het decor in vliegen :).

Ik wil graag geloven dat die stuurvibratieweergave een werkelijke techniek is, maar voor zover ik heb gezien is het even reëel als een eenhoorn :).  Meer nog, je vind meer referenties over eenhoorns dan over stuurvibratieweergave in de wereld :).

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 17:03:00 »
Bijzonder dankbaar ben ik nog steeds de Duitse politieinstructeur die de rijopleidingen verzorgde van de Duitse antibanditismeploegen. Nog wat beter uitgerust maar vergelijkbaar met de Belgische DSU - SIE.

En toch koken de flikken ook maar met water. De juridische wetten kunnen ze overtreden zonder dat het misloopt, maar niet de wetten van de fysica. Bij de Polizei zijn ze dan wel zo eerlijk om toe te geven dat ze zo af en toe eens diep moeten ademen en een deuntje fluiten omdat ze het niet gehaald hebben bij een achtervolging.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 17:37:00 »
Bijzonder dankbaar ben ik nog steeds de Duitse politieinstructeur die de rijopleidingen verzorgde van de Duitse antibanditismeploegen. Nog wat beter uitgerust maar vergelijkbaar met de Belgische DSU - SIE.

En toch koken de flikken ook maar met water. De juridische wetten kunnen ze overtreden zonder dat het misloopt, maar niet de wetten van de fysica. Bij de Polizei zijn ze dan wel zo eerlijk om toe te geven dat ze zo af en toe eens diep moeten ademen en een deuntje fluiten omdat ze het niet gehaald hebben bij een achtervolging.

Achter een Masseratti of Ferrari zal ik ook een deuntje mogen fluiten, Jozef. Dit forum heeft me in het verleden geleerd om die stuurtechniek enkel nog voor een beperkte groep forumdeelnemers te willen aantonen.

De praktijk is de beste leer. En de praktijk leert ook de grote tekortkomingen in rijtechnieken onder de politiediensten!

Blijkbaar zijn de beste motorrijders terug te vinden bij de Belgische Douane, wat betreft de Belgische politiediensten. Omdat men oog had voor veiligheid en doordreven opleiding dat te vinden was in het buitenland. Weliswaar onder strenge Militaire dicipline. Daar bestond de opleiding ook uit nachtelijke ritten en vooral off road opleidingen. De bochtoefeningen en technieken mocht men nog bewijzen zonder plaats te nemen op de motor. Enkel stuurbediening! Deze oefening viel onder kijktechniek en stuurvaardigheid. Daarbij vooral nog het ontwikkelen van snelheid. Men kijkt ook naar de geschiktheid en de conditie van de kandidaten.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 20:07:33 »
Diane, kan je me vertellen wat de stuurvibratieweergave inhoudt?

Waarom? Ik kan jou moeilijk een techniek uitleggen dat jou vlucht een succes zou worden. ;D Deze techniek voorkomt het uitbreken van het voertuig tegen een maximale snelheid. 
Wil je daarmee zeggen dat wooter een crimineel is die daarbovenop nog tracht te vluchten ook?
Wooter. Als je op de vlucht slaat moet je je stuur wat laten vibreren dan kunnen de flikken je niet pakken.

Kom zeg. Het gaat hier over wat een correcte stuurtechniek voor legaal gebruik op de OW is. Als er al zoiets bestaat als een correcte stuurtechniek dewelke je dan nog moet specifiëren voor ALLE mogelijke situaties. Het gaat hier niet over een flikkentechniek (niet voor mensen) die verboden is voor de domme Belg.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 23:50:35 »
ik heb er de laatste dagen eens op gelet
bij 95% van de bochten moet ik mijn handen niet eens verzetten
ik hou mijn stuur netjes met 2 handen vast, hoewel ik met 2 onbruikbare vingers zit (een verbrijzeld en een gebroken)
ik heb ooit eens van een F1 rijder gehoord dat bij een gewoon voertuig de beste houding kwart voor drie of kwart na negen is
ik doe dit sindsdien onbewust en zonder problemen

de race technieken die ons soms aanbevolen worden zijn op onze wegen niet echt van toepassing, gezien we hier niet eens een kwart van de race snelheden bereiken
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 27 mei 2010 - 05:40:54 »
de race technieken die ons soms aanbevolen worden zijn op onze wegen niet echt van toepassing, gezien we hier niet eens een kwart van de race snelheden bereiken

Inderdaad sniper, achtervolging, interceptie, rally, ... doe ik niet zo vaak (meer) in een land waar na iedere struik, boom of geparkeerde auto een struikrover kan zitten en waar je aan een ongelooflijke snelheid van 31km/u reeds als snelheidsduivel/misdadiger bestempeld wordt.

Ongevallen? Ik moet na meer dan 4 miljoen gereden kilometers mijn eerste nog tegenkomen, boetes daarentegen....ik wordt misselijk als ik eraan denk.
De meest onnozele eerst.
Om 22.00u 's avonds bvb. 100 meter nadat een 2x2 in 1x1 overgaat, geen kat op de baan, een openbare weg van minstens 20 meter breed €50 aan je been omdat je zogezegd sneller dan 50km/u reed (weet het preciese getal niet meer, denk 56) terwijl je zeker bent dat je onder de 50km/u zat want ik had mijn aanhangwagen mee en ik vond dat die oprijplaten te veel lawaai maakten op die hobbelige weg (ook al zoiets, die slechte wegen) wanneer ik sneller reed zo laat in de avond, bovendien was ik op zoek naar een adres vlakbij.
Aanvechten?
District Dendermonde = vergeet het maar.
 
Onlangs nog "gegooglet" voor een bijverdienste als chauffeur (jawel). Het ging om een job bij een zelfstandige chauffeur die binnen zijn toegelaten rij uren wekelijks zijn opdrachten niet meer uitgevoerd krijgt. Begrijpelijk, tegen dat je goed en wel op dreef bent zitten je rij uren erop, had ik vroeger ook altijd last van op de grotere afstanden.
Ik heb het maar zo gelaten want voor een afstand van 26km te overbruggen zou ik met de wagen 40 minuten onderweg zijn, enkele reis. :o
Dat is een gemiddelde van 39km/u en dan mag je nog geen ander verkeer tegenkomen.
In het buitenland haalt een elektrische auto tegenwoordig een hoger gemiddelde over een afstand van 1003km zonder bij te laden.

Die voetsteun gebruikte ik vroeger ook vaak in het buitenland (vooral Frankrijk) maar als je aan dat slakkengangetje hier in België al die voetsteun nodig hebt.... ::) :-X

wooter

  • Gast
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 27 mei 2010 - 11:18:21 »
De meeste bochten kan je inderdaad uitvoeren zonder je handen te verzetten. Enkel afslagen, rotondes en haarspeldbochten zijn te scherp om niet met je armen in de knoop te geraken.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #39 Gepost op: donderdag 27 mei 2010 - 18:00:55 »

Ik ken evenwel wel filmpjes waar door het sturen met één hand en duidelijk het laten 'vibreren' van het stuur mensen vrolijk het decor in vliegen :).


Het zal dan zeker niet de juiste techniek betreffen. En zolang Diane in een interceptie of achtervolging met vrucht slaagt en daarbij steeds thuiskomt, ben ik een vrij gelukkig man. Ik ben dan ook fier als ik de verhalen van haar collega's over haar hoor... ;)
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #40 Gepost op: donderdag 27 mei 2010 - 20:42:56 »
Meerdere malen, voornamelijk in bochten, de stuurvibratieweergave toegepast wat enkel mogelijk is met trekbewegingen. Bij ernstige wegschades bied deze techniek o.a. prachtige zekerheid en waarborg.

Als u deze 'juiste' techniek niet toelicht acht ik (maar wie ben ik?) u verantwoordelijk voor alle schade (zowel materiële als lichamelijke) die in de toekomst veroorzaakt zal worden door 'foute' stuurtechnieken omdat de 'juiste' techniek verzwegen werd.
Ik beloof dat ik niet zal vluchten tenzij u erg boos bent.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 27 mei 2010 - 21:22:27 »
Meerdere malen, voornamelijk in bochten, de stuurvibratieweergave toegepast wat enkel mogelijk is met trekbewegingen. Bij ernstige wegschades bied deze techniek o.a. prachtige zekerheid en waarborg.

Als u deze 'juiste' techniek niet toelicht acht ik (maar wie ben ik?) u verantwoordelijk voor alle schade (zowel materiële als lichamelijke) die in de toekomst veroorzaakt zal worden door 'foute' stuurtechnieken omdat de 'juiste' techniek verzwegen werd.
Ik beloof dat ik niet zal vluchten tenzij u erg boos bent.


Ik ben niet boos en nog minder bang. Ik wens u veel geluk toe in de verantwoordelijkheid tussen het oorzakelijk verband en de schade. Ik vrees dat ik over gans de lijn volledig gelijk zal krijgen. Een reden temeer om de techniek juist te verzwijgen aangezien het mij ontbreekt deze in de praktijk te kunnen toelichten. Verzint voor je begint. Want sommige procedures zijn tergend en roekeloos. ;D ;D

Citaat
Ik beloof dat ik niet zal vluchten tenzij u erg boos bent.

Ik maak geen deel uit van een Antwerps politiekorps waar het soms aan alle fantsoen ontbreekt.
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 mei 2010 - 21:25:52 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

wooter

  • Gast
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 27 mei 2010 - 21:28:55 »
Een reden temeer om de techniek juist te verzwijgen aangezien het mij ontbreekt deze in de praktijk te kunnen toelichten.
Kan je me zeggen van wie je onderricht in die techniek gehad hebt?

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 27 mei 2010 - 21:29:57 »
Denk er eens even over na hoe ESP werkt. Een menselijk lichaam kan dezelfde info, die ESP gebruikt, ook voelen en, als er dan nog verstand in dat lichaam zit, op deze info adequaat reageren.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 27 mei 2010 - 21:53:54 »
Denk er eens even over na hoe ESP werkt. Een menselijk lichaam kan dezelfde info, die ESP gebruikt, ook voelen en, als er dan nog verstand in dat lichaam zit, op deze info adequaat reageren.

En bij achtervolgingstechniek komt ook nog het tandje bijschakelen in de onverwachte noodstoppen. Bv bij plotselinge richtingsveranderingen. Ook daar bestaat de techniek dat onmogelijk ook met beide handjes aan het stuur kan uitgevoerd worden. Om de maximale snelheid aan te houden wordt er gespeeld met slippend koppelingspedaal en gasdossering.

Binnenkort zijn de stuurtechnieken van de baan, Kunde. Renault doet proeven met pilootsticks. ;) ;D
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.