De spiegels op de foto staan op zich nog niet zo slecht.
Het is zeker voor verbetering vatbaar, maar ik heb al heel andere dingen gezien dan dit...
Daar kan zeker geen twijfel over bestaan, veel ergere dingen heb ik reeds gezien.
de grote spiegel en de breedhoekspiegel iets meer naar beneden.
Gezien het hier om een huifwagen gaat zou ik dat niet doen. Dan zie je namelijk het dak van je aanhanger niet meer.
Van hoogte staat ie goed gezien je de volledige kop van de aanhangwagen kan zien, zelfs nog een klein stukje ervoor. De rest kan je opvangen met je spiegel bovenaan het raam.
De grote spiegel iets naar buiten en de breedtespiegel een flink stuk naar buiten zodanig dat het gezichtsveld in beide spiegels elkaar maar een klein beetje overlappen.
Zo kan je je dode hoek al een flink stuk kleiner maken.
Maar: vergeet niet dat het oogpunt van een camera niet altijd precies het oogpunt van de bestuurder is.
Dat bedoel ik met
Het is niet m'n bedoeling hier een oordeel te vellen enkel afgaande op een paar foto's.
Alleen had ik m'n bedenkingen bij de stand van deze spiegel.
Een oordeel kan niet omdat ik meerdere belangrijke gegevens niet ken zoals bvb. de gestalte van de bestuurder (groot/klein), vanuit welke richting kwam die, vanuit welke richting kwam de fietser, snelheid van beide bestuurders, ...
En de carrosserie die je driemaal ziet?
Vergis je niet: de trekker staat gedraaid onder de oplegger, waardoor je voornamelijk het kopschot van de oplegger ziet (toevallig ook rood).
En hoe meer de trekker gedraaid staat, hoe meer oplegger je ziet en hoe minder er overblijft voor belangrijke zaken als fietsers, voetgangers,...
Nee ik vergis me niet, ik heb reeds vaak genoeg in dergelijke spiegel gekeken om het onderscheid te kunnen maken.
Op je trottoirspiegel hoogstens je wielkasten en eventueel de richtingaanwijzers. zeker niet het dashbord, passagierszetel e.d.
De grote spiegel eventueel een paar millimeter als aanknooppunt dat ze nog steeds goed staan (zeker niet het raam naast je als het een slaapcabine is) en op de breedte spiegel moet je tijdens het rechtdoorrijden al helemaal niks van de vrachtwagen zelf zien. De naam zegt het zelf, breedtespiegel, dus om in de breedte te kunnen kijken verder van de aanhanger verwijderd. De aanhanger komt hier pas in beeld tijdens het nemen van bochten of tijdens maneuvres.
Dit duidt meer op niet vooruitziend rijden van de vrachtwagenbestuurder dan op een gebrek aan de vrachtwagen.
Een vrachtwagenchauffeur weet dat er rechts achter geen raam is en moet daar rekening mee houden. Het is voldoende om enkele meters voor het kruispunt een korte slangbeweging te maken om zodoende zo goed als haaks op de dwarsende straat te staan. De zichtbaarheid naar rechts is dan meer dan voldoende.
Dit klopt gedeeltelijk.
Volgens mij weet je net zogoed als ik en vele anderen dat dit niet altijd mogelijk is.
In dat geval zou ik het ook niet een gebrek aan de vrachtwagen noemen maar eerder een gebrek aan de infrastructuur.
Verkeersgeleiders, gebouwen, aanplantingen,... in combinatie met, al dan niet bewust, veel te smal gemaakte rijstroken maakt een slangenbeweging steeds vaker onmogelijk.
Enkele meters tot tientallen meters voor het kruispunt stoppen op een plaats waar je het van rechts komend verkeer wel nog kan zien is vaak ook geen oplossing om volgende redenen.
-Agressie van het achteropkomend verkeer
-Tegen dat je met een geladen vrachtwagen opgetrokken bent tot aan het kruispunt, zicht hebt op het verkeer links (gebouwen, aanplantingen, verkeersborden, reklamepanelen, ...) is de kans groot dat er ondertussen reeds ander verkeer uit de bocht rechts afkomt dat je niet meer kan zien.
voorbeeldjeHier zie je duidelijk dat vrachtwagens door de grasbermen moeten rijden om iets te kunnen zien van het verkeer die van rechts komt.
-...
In Duitsland staat daar een boete op van 75 euro, en terecht. (met dank aan Michel, die me destijds het Duitse wetsartikel heeft doorgespeeld).
Ik dacht dat het in Nederland nog duurder was (of was dat voor verlichting?).