Auteur Topic: voorrang rotonde  (gelezen 75605 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #90 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 22:51:30 »
Citaat van: Inazuma
En de zijkant van een bus is dichtgewerkt tot vrij laag bij de grond.
De bus schuift een fietser of voetganger dus gemakkelijker opzij, waar men bij een vrachtwagen altijd wel ergens achter haakt of onder sukkelt.

Is een terechte opmerking, Inazuma. Toch kunnen we er niet omheen dat de meeste dodehoekongevallen plaatsvinden, rechts vooraan. En bij autocars is de zichtbaarheid op die plaats heel wat beter.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #91 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 23:31:43 »
Citaat van: Bibi585
Die spiegel bovenaan het raam.
Waarom is dat nodig om je dashbord te zien daardoor?
Dat zie je toch ook zonder spiegel.
Gebeurd ook vaak wanneer je de deur enkele keren open en dicht doet dat die vanzelf zo komt te staan, of soms nog erger.
Enerzijds geeft u een welbekende problematiek toe, anderzijds betreft het nog steeds de stoepspiegel. Bij gebrek aan deze stoepspiegel, kan een fietser zich op zulke wijze plaatsen, dat zonder deze spiegel de opmerkzaamheid totaal onwaarneembaar is. Zelfs niet binnen het bereik komt van de rechter hoofdspiegel.

Het is niet m'n bedoeling hier een oordeel te vellen enkel afgaande op een paar foto's.
Alleen had ik m'n bedenkingen bij de stand van deze spiegel.
Een oordeel kan niet omdat ik meerdere belangrijke gegevens niet ken zoals bvb. de gestalte van de bestuurder (groot/klein), vanuit welke richting kwam die, vanuit welke richting kwam de fietser, snelheid van beide bestuurders, ...

Zelfs wanneer deze spiegel wel goed geplaatst is en proper en volledig in orde kan het nog mislopen. Heb ik reeds aan de lijve ondervonden.
Toen ik, tijdens het maneuvreren, iets voelde, 10 keer opnieuw keek, niet begreep wat er misliep, uiteindelijk uitstapte om te gaan kijken zag ik dat ik een zware rotblok reeds enkele centimeters had verplaatst die precies dezelfde kleur had dan de grond. Zelfs toen ik terug instapte en opnieuw keek zag ik het nog niet terwijl ik wist wat er scheelde.

Het is opmerkelijk dat autobussen minder in dodelhoekongevallen betrokken worden dan vrachtwagens. De verklaring hiervoor is vrij duidelijk. De motoren van autobussen liggen achteraan. Bijgevolg heeft men de bestuurdersplaatsen verlaagd waarop de zichtbaarheid optimaler is dan bij vrachtwagens. Wat voor verbetering eveneens vatbaar is, zijn de slaapcabines van vrachtwagens. Ook hier zijn de zijwanden volledig gesloten door de carrosserie. Een raam zou al heel wat meerwaarde kunnen bieden voor de vrachtwagenbestuurder. Voornamelijk voor zijn zichtbaarheid op T punten en kruispunten. Meermaals blijkt uit toelichtingen en verklaringen dat de in ongeval betrokken vrachtwagenbestuurders zich van de bestuurderszetel hebben moeten oplichten. Om een duidelijke zichtbaarheid te bekomen op het van rechts tegemoetkomend wegverkeer.

Tenzij ze over de mogelijkheid beschikken om een weinig naar rechtsdraaiende stuurbeweging te maken om vervolgens links af te slaan om hun reisweg te vervolgen.

In België is dit inderdaad vaak een groot probleem, zeker met de meer en meer heraangelegde kruispunten wordt het er niet beter op.
Alles steeds smaller en smaller waardoor het rijden in België steeds moeilijker en onaangenamer en zeker ook onveiliger wordt.

Dat buschauffeurs vaak lager zitten dan vrachtwagenchauffeurs heeft zo z'n voordelen maar tevens ook z'n nadelen.
Zo heeft men minder een overzicht over het verkeersgebeuren wanneer men lager zit.

Is mischien een kwalijk trekje van mij maar wanneer ik, met m'n goed afgestelde spiegels en m'n iets groter gestalte (voorkant vrachtwagen), een fietser of voethanger dwaasweg in de dode hoek zie gaan "camperen" zou ik ze nagal een goed laten schrikken.
op het moment zelf vinden sommigen dat niet zo plezant maar zet hen zeker aan het nadenken wanneer ze nog eens met hun leven spelen.
Waar ik natuurlijk niet mee wil zeggen dat ik er zeker van ben nooit in dergelijk ongeval betrokken te zullen geraken. Dat kan ik niet, dat kan niemand trouwens.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #92 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 00:33:50 »
Citaat van: Xantingo
De spiegels op de foto staan op zich nog niet zo slecht.
Het is zeker voor verbetering vatbaar, maar ik heb al heel andere dingen gezien dan dit...

De trottoirspiegel zou inderdaad wat meer naar buiten mogen, en de doblispiegel wat meer naar beneden, de grote spiegel en de breedhoekspiegel iets meer naar beneden.
Maar: vergeet niet dat het oogpunt van een camera niet altijd precies het oogpunt van de bestuurder is.

En de carrosserie die je driemaal ziet?
Vergis je niet: de trekker staat gedraaid onder de oplegger, waardoor je voornamelijk het kopschot van de oplegger ziet (toevallig ook rood).
En hoe meer de trekker gedraaid staat, hoe meer oplegger je ziet en hoe minder er overblijft voor belangrijke zaken als fietsers, voetgangers,...

Vandaar dat ik ook schreef, Xantingo, dat de schaartoestand een belangrijk onderdeel vormt in o.a. zulk soort ongevallen. Waaraan de voetgangers, fietsers, bromfietsbestuurders en ook motorrijders weinig aandacht aan schenken zonder rekening te houden met de nadelige gevolgen. Ongevallen die mits een beetje aandacht en verkeersinzicht makkelijk te vermijden zijn.

Vandaar dat de aansprakelijkheid niet altijd kan toegeworpen worden aan de vrachtwagenbestuurder. Ooggetuigen geven dikwijls een duidelijke verklaring nopens de juiste omstandigheden waarin het ongeval zich situeerde.

Citaat van: Xantingo
Dit duidt meer op niet vooruitziend rijden van de vrachtwagenbestuurder dan op een gebrek aan de vrachtwagen.
Een vrachtwagenchauffeur weet dat er rechts achter geen raam is en moet daar rekening mee houden. Het is voldoende om enkele meters voor het kruispunt een korte slangbeweging te maken om zodoende zo goed als haaks op de dwarsende straat te staan. De zichtbaarheid naar rechts is dan meer dan voldoende.

Inderdaad is het voldoende zoals u beschrijft, mits de plaatstoestand het ook toelaat.

Citaat van: Xantingo
Vergeet niet dat veel chauffeurs in hun vrachtwagen slapen en hoe meer glas, hoe kouder het 's nachts wordt...

Akkoord, maar de webasto kan hier een oplossing bieden. 

Citaat van: Xantingo
Veel erger zijn de chauffeurs die hun gordijnen tot halfweg hun ramen laten hangen, en hun voorruit volledig bedekken met vlaggetjes, poppetjes, en andere rotzooi.
In Duitsland staat daar een boete op van 75 euro, en terecht. (met dank aan Michel, die me destijds het Duitse wetsartikel heeft doorgespeeld).

Wat uiteraard de verkeersveiligheid niet ten goede komt. Hiervoor worden dan ook bitter weinig PV’s of PV’s van waarschuwing opgemaakt.

Citaat van: Bibi585
Het is niet m'n bedoeling hier een oordeel te vellen enkel afgaande op een paar foto's.
Alleen had ik m'n bedenkingen bij de stand van deze spiegel.
Een oordeel kan niet omdat ik meerdere belangrijke gegevens niet ken zoals bvb. de gestalte van de bestuurder (groot/klein), vanuit welke richting kwam die, vanuit welke richting kwam de fietser, snelheid van beide bestuurders, ...

Zelfs wanneer deze spiegel wel goed geplaatst is en proper en volledig in orde kan het nog mislopen. Heb ik reeds aan de lijve ondervonden.
Toen ik, tijdens het maneuvreren, iets voelde, 10 keer opnieuw keek, niet begreep wat er misliep, uiteindelijk uitstapte om te gaan kijken zag ik dat ik een zware rotblok reeds enkele centimeters had verplaatst die precies dezelfde kleur had dan de grond. Zelfs toen ik terug instapte en opnieuw keek zag ik het nog niet terwijl ik wist wat er scheelde.

In België is dit inderdaad vaak een groot probleem, zeker met de meer en meer heraangelegde kruispunten wordt het er niet beter op.
Alles steeds smaller en smaller waardoor het rijden in België steeds moeilijker en onaangenamer en zeker ook onveiliger wordt.

Dat buschauffeurs vaak lager zitten dan vrachtwagenchauffeurs heeft zo z'n voordelen maar tevens ook z'n nadelen.
Zo heeft men minder een overzicht over het verkeersgebeuren wanneer men lager zit.

Is mischien een kwalijk trekje van mij maar wanneer ik, met m'n goed afgestelde spiegels en m'n iets groter gestalte (voorkant vrachtwagen), een fietser of voethanger dwaasweg in de dode hoek zie gaan "camperen" zou ik ze nagal een goed laten schrikken.
op het moment zelf vinden sommigen dat niet zo plezant maar zet hen zeker aan het nadenken wanneer ze nog eens met hun leven spelen.
Waar ik natuurlijk niet mee wil zeggen dat ik er zeker van ben nooit in dergelijk ongeval betrokken te zullen geraken. Dat kan ik niet, dat kan niemand trouwens.

De vrachtwagenchauffeur wordt ook niet altijd begrepen, Bibi. Weinigen kennen de problematiek waarmee vrachtwagenbestuurders hebben af te rekenen. Wanneer men de ervaring niet heeft of niet kent om een vrachtwagen te besturen, is het moeilijk te begrijpen aan welke toestanden vrachtwagenbestuurders worden onderworpen. Het rijden op gevoel ontbreekt zeer veel bestuurders. Het zijn juist die criticasters die beweren 40 jaar zonder ongeval te rijden. Maar zelf niet beseffen welke gevaren ze vormen op onze autosnelwegen bv. Zelfs niet bewust zijn van het aantal ongevallen dat ze hebben veroorzaakt. Al dan niet met een hoed of een pet, maar hun zithouding en bangelijk gedrag spreekt dikwijls boekdelen.

Ik erger me vaak aan de nieuwsuitzendingen wanneer een vrachtwagen op zijn zijde ligt. Het is mediavoer en sensatie. Maar de oorzaak van het ongeval wordt niet altijd medegedeeld. Dat ze ter hoogte van op of afritten de pas werden afgesneden en voluit in de remmen gingen om een aanrijding te vermijden. Het voor ons welbekend schaareffect wordt teweeg gebracht met, in de meeste gevallen, het gekend gevolg. En de veroorzaker vervolgd verder zijn weg.

Ik blijf bij mijn standpunt. Maar 70% van onze autobestuurders zijn niet bekwaam om een voertuig te besturen. Rijscholen dienen een betere ondersteuning te bekomen vanwege onze overheid. Vanuit de politiek dienen er maatregelen te worden genomen die niet populair ogen. Het stemmenverlies speelt een belangrijke rol bij noodzakelijke beslissingen die steeds maar opnieuw worden uitgesteld. Verkeersinzicht, verkeersdoorzicht, stuurvaardigheid, controlebeheersing, het tijdig detecteren van noodsituaties en daarop correct reageren. Onze erbarmelijke rijopleiding getuigt op welke plaats we situeren op Europees niveau inzake ongevallen.

Er wordt gegoocheld met cijfers. Geen haan die erover kraait. In België ontbreekt het aan enige verantwoordelijkheidszin. Maar het regenschermsysteem is overbekend en wordt maar al te vaak aangewend ter ontduiking van verantwoordelijkheid. Waar het in België niet ontbreekt, de politieke benoemingen. Om dan vervolgens als burger te moeten vaststellen met welke onbekwaamheden en onzekerheden we genoegen dienen te nemen.

 

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #93 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 00:54:06 »
De spiegels op de foto staan op zich nog niet zo slecht.
Het is zeker voor verbetering vatbaar, maar ik heb al heel andere dingen gezien dan dit...

Daar kan zeker geen twijfel over bestaan, veel ergere dingen heb ik reeds gezien.

de grote spiegel en de breedhoekspiegel iets meer naar beneden.

Gezien het hier om een huifwagen gaat zou ik dat niet doen. Dan zie je namelijk het dak van je aanhanger niet meer.
Van hoogte staat ie goed gezien je de volledige kop van de aanhangwagen kan zien, zelfs nog een klein stukje ervoor. De rest kan je opvangen met je spiegel bovenaan het raam.
De grote spiegel iets naar buiten en de breedtespiegel een flink stuk naar buiten zodanig dat het gezichtsveld in beide spiegels elkaar maar een klein beetje overlappen.
Zo kan je je dode hoek al een flink stuk kleiner maken.

Maar: vergeet niet dat het oogpunt van een camera niet altijd precies het oogpunt van de bestuurder is.

Dat bedoel ik met
Het is niet m'n bedoeling hier een oordeel te vellen enkel afgaande op een paar foto's.
Alleen had ik m'n bedenkingen bij de stand van deze spiegel.
Een oordeel kan niet omdat ik meerdere belangrijke gegevens niet ken zoals bvb. de gestalte van de bestuurder (groot/klein), vanuit welke richting kwam die, vanuit welke richting kwam de fietser, snelheid van beide bestuurders, ...

En de carrosserie die je driemaal ziet?
Vergis je niet: de trekker staat gedraaid onder de oplegger, waardoor je voornamelijk het kopschot van de oplegger ziet (toevallig ook rood).
En hoe meer de trekker gedraaid staat, hoe meer oplegger je ziet en hoe minder er overblijft voor belangrijke zaken als fietsers, voetgangers,...

Nee ik vergis me niet, ik heb reeds vaak genoeg in dergelijke spiegel gekeken om het onderscheid te kunnen maken.
Op je trottoirspiegel hoogstens je wielkasten en eventueel de richtingaanwijzers. zeker niet het dashbord, passagierszetel e.d.
De grote spiegel eventueel een paar millimeter als aanknooppunt dat ze nog steeds goed staan (zeker niet het raam naast je als het een slaapcabine is) en op de breedte spiegel moet je tijdens het rechtdoorrijden al helemaal niks van de vrachtwagen zelf zien. De naam zegt het zelf, breedtespiegel, dus om in de breedte te kunnen kijken verder van de aanhanger verwijderd. De aanhanger komt hier pas in beeld tijdens het nemen van bochten of tijdens maneuvres.

Dit duidt meer op niet vooruitziend rijden van de vrachtwagenbestuurder dan op een gebrek aan de vrachtwagen.
Een vrachtwagenchauffeur weet dat er rechts achter geen raam is en moet daar rekening mee houden. Het is voldoende om enkele meters voor het kruispunt een korte slangbeweging te maken om zodoende zo goed als haaks op de dwarsende straat te staan. De zichtbaarheid naar rechts is dan meer dan voldoende.

Dit klopt gedeeltelijk.
Volgens mij weet je net zogoed als ik en vele anderen dat dit niet altijd mogelijk is.
In dat geval zou ik het ook niet een gebrek aan de vrachtwagen noemen maar eerder een gebrek aan de infrastructuur.
Verkeersgeleiders, gebouwen, aanplantingen,... in combinatie met, al dan niet bewust, veel te smal gemaakte rijstroken maakt een slangenbeweging steeds vaker onmogelijk.
Enkele meters tot tientallen meters voor het kruispunt stoppen op een plaats waar je het van rechts komend verkeer wel nog kan zien is vaak ook geen oplossing om volgende redenen.
-Agressie van het achteropkomend verkeer
-Tegen dat je met een geladen vrachtwagen opgetrokken bent tot aan het kruispunt, zicht hebt op het verkeer links (gebouwen, aanplantingen, verkeersborden, reklamepanelen, ...) is de kans groot dat er ondertussen reeds ander verkeer uit de bocht rechts afkomt dat je niet meer kan zien.
voorbeeldje
Hier zie je duidelijk dat vrachtwagens door de grasbermen moeten rijden om iets te kunnen zien van het verkeer die van rechts komt.
-...

In Duitsland staat daar een boete op van 75 euro, en terecht. (met dank aan Michel, die me destijds het Duitse wetsartikel heeft doorgespeeld).

Ik dacht dat het in Nederland nog duurder was (of was dat voor verlichting?).


wooter

  • Gast
Re: voorrang rotonde
« Reactie #94 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 10:38:32 »
Heren, denk eraan dat het niet altijd zo eenvoudig is om foto's te nemen die 100% overeenkomen met het zicht van de eigenlijke bestuurder.  In de foto waarover sprake is in de grootste spiegel de trekker voor 1/3e te zien, wat al kan betekenen dat het eigenlijke zichtsveld van de bestuurder correct is.  Bovendien is de oplegger gedraaid, zodat ie ook nog eens 1/3e van het zichtsveld inpikt.

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: voorrang rotonde
« Reactie #95 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 13:45:47 »
...
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 maart 2009 - 22:41:24 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: voorrang rotonde
« Reactie #96 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 13:48:40 »
...
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 maart 2009 - 22:41:34 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: voorrang rotonde
« Reactie #97 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 15:07:17 »
En wat zeer belangrijk is,de technische staat waarin de voertuigen zich bevinden.Maar al te dikwijls kwamen we tot opmerkelijke vaststellingen.Die over het hoofd werden gezien en zelfs niet vermeld stonden in het Proces Verbaal.

Een voorbeeld van de bandenstaat en remblokken die we aantroffen afkomstig van in ongeval betrokken voertuigen.



Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #98 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 16:17:26 »
Gezien het hier om een huifwagen gaat zou ik dat niet doen. Dan zie je namelijk het dak van je aanhanger niet meer.
Iets wat je met het dak van je oplegger kan raken moet je gezien hebben voordat je het passeert... wat zich op de grond afspeelt is veel belangrijker.
Op de grond kunnen zich namelijk veel dingen wijzigen, als daar zijn voetgangers, fietsers, auto's,... die zaken zijn allemaal mobiel.
Iets wat zich boven je vrachtwagen bevindt is dat meestal niet en kan door vooruitziend te zijn perfect vermeden worden.

Nog nooit achteruit gereden mischien of ergens achteraan een fabriek of op het einde van een bochtig doodlopend straatje moeten lossen/laden waar nergens een mogelijkheid is om te keren?
Vrijdag nog 40 minuten een Pool zitten bewonderen die een poging deed zich tegen de laadkaai te plaatsen samen met ondertussen een hoop collega's, magazijniers, planners die net als ik niet meer verder konden, en een baas die een nieuw soort vreugdedans aan het uittesten was. ;D
Uiteindelijk heeft een andere Pool, op bevel van de baas, dan maar in 10 minuten de klus afgewerkt.
Of door een stadscentrum met allerlei balkons, zonneluifels, verlichting, verkeersborden, reklamepanelen, versieringen, overhellende stadsbussen/vrachtwagens die met hun rechterwiel op een verhoog staan tijdens het laden/lossen, beplantingen, .... ja zelfs gebouwen.
Wanneer je daar niet op let zul je wel heel vaak een nieuw zeil nodig hebben.
De grond zie je toch ook?

voorbeeldje
Hier zie je duidelijk dat vrachtwagens door de grasbermen moeten rijden om iets te kunnen zien van het verkeer die van rechts komt.
Ik ken die situatie daar (einde van de R6...).
Daar moet geen enkele vrachtwagen door de berm rijden wanneer de chauffeur de beschikbare ruimte op de rijbaan voldoende zou benutten. Let wel, ik vind deze situatie ook verre van ideaal, maar veel chauffeurs zijn zodanig nonchalant (en te lui om aan hun stuur te draaien), of ze hebben hun ramen half dichtgemaakt met gordijnen, dat ze overal overrijden.

Ik ben daar ook reeds vaak geweest, gelukkig meestal s'avonds of s'nachts (khad de sleutel en de code van het alarm van het bedrijf in de buurd op zak), dus nog weinig verkeer en met een gewone oplegger.
Ttz (om eens merken te noemen) een FH12 420pk slaapcabine en een gewone 3-assige schuifzeil (13m60).
De gordijnen volledig weg van voor het raam en niks van rommel behalve de verplichte dodehoeksspiegel, keuringssticker en vergunning in het gezichtsveld.
Wanneer je niet in het gras (modder) reed moest je gewoon je S-beweging maken op de rijstrook zodanig dat diegenen die van links kwamen niet meer door konden om iets van rechts te kunnen zien en dan had je nog dik kans op ambras met ene die aan het voorsorteren was om links in te draaien.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #99 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 16:27:27 »
En wat zeer belangrijk is,de technische staat waarin de voertuigen zich bevinden.Maar al te dikwijls kwamen we tot opmerkelijke vaststellingen.Die over het hoofd werden gezien en zelfs niet vermeld stonden in het Proces Verbaal.

Een voorbeeld van de bandenstaat en remblokken die we aantroffen afkomstig van in ongeval betrokken voertuigen.

Hja wanneer je met dergelijke remmen en banden, vaak nog roekeloos, met een motor gaat rijden kan je net zogoed op 1000 meter hoogte uit een vliegtuig springen zonder valscherm.

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: voorrang rotonde
« Reactie #100 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 16:59:01 »
...
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 maart 2009 - 22:41:53 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: voorrang rotonde
« Reactie #101 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 17:17:42 »
Citaat van: Bibi585
Hja wanneer je met dergelijke remmen en banden, vaak nog roekeloos, met een motor gaat rijden kan je net zogoed op 1000 meter hoogte uit een vliegtuig springen zonder valscherm.

Wat niet wegneemt,Bibi,dat een voorrangsgerechtigde met dergerlijke gebreken aan het voertuig uiteindelijk volledig aansprakelijk kan gesteld worden.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #102 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 18:18:47 »
Nog nooit achteruit gereden mischien of ergens achteraan een fabriek of op het einde van een bochtig doodlopend straatje moeten lossen/laden waar nergens een mogelijkheid is om te keren?
Ja, toch wel. En geleerd dat je dan beter een keer meer uitstapt om te gaan kijken.

Rijden doe je aan het stuur en nergens anders.
Ze gaan je graag zien komen wanneer je bij ieder maneuvre of bocht eens moet uitstappen, je niet laten omver rijden door ander verkeer, handrem op,.... es op het gemak gaan inschatten zal het lukken of niet ....... terug instappen....... 10 cm verrijden....... de hele rimram opnieuw....... de wachtenden nog wat ongeduldiger......... nog een halve meter............ nog eens de gehele rimram..................
Uitstappen doe ik pas wanneer het echt niet anders meer kan.
Hoogstens 1 keer/bocht wanneer m'n spiegels goed staan.

Vrijdag nog 40 minuten een Pool zitten bewonderen die een poging deed zich tegen de laadkaai te plaatsen samen met ondertussen een hoop collega's, magazijniers, planners die net als ik niet meer verder konden, en een baas die een nieuw soort vreugdedans aan het uittesten was. ;D
Uiteindelijk heeft een andere Pool, op bevel van de baas, dan maar in 10 minuten de klus afgewerkt.
En wat heeft dat te maken met zijn spiegels? Eerder een gebrek aan opleiding.


Tiens lees eens bovenstaande.
Ofwel stonden ze niet goed ofwel kon die ze niet gebruiken ofwel een combinatie van beide.
Wat details want er had ene blijkbaar de crono ingedrukt.
-Pool 1: ongeveer 40' (was reeds bezig toen die crono indrukte)
-Pool 2: 10' 16'' met zelfde vrachtwagen.
-Ik zelf: (moest me nog door smalle doorgang rond Pool 1 maneuvreren want die had zich natuurlijk aan de verste van de 2 kaaien gezet) 1'13''. ;)


Of door een stadscentrum met allerlei balkons, zonneluifels, verlichting, verkeersborden, reklamepanelen, versieringen, overhellende stadsbussen/vrachtwagens die met hun rechterwiel op een verhoog staan tijdens het laden/lossen, beplantingen, .... ja zelfs gebouwen.
Wanneer je daar niet op let zul je wel heel vaak een nieuw zeil nodig hebben.
De grond zie je toch ook?
Je begrijpt niet echt wat ik bedoel... die zonneluifels, verkeersborden, enz, gaan zich niet meer verplaatsen wanneer je daar passeert. Wanneer je die dus op voorhand inschat is er daar geen probleem.
Op de grond daarentegen (en op lage hoogte naast je wagen) verandert er elke seconde wel wat. Dat moet je kunnen volgen in je spiegels.

Ondanks bovenstaande kan jij toch gemiddeld 3 bochten vooraf op de milimeter inschatten waar je aanhanger uit zal komen?

Proficiat. ;)
Ik ben daar ook reeds vaak geweest, gelukkig meestal s'avonds of s'nachts (khad de sleutel en de code van het alarm van het bedrijf in de buurd op zak), dus nog weinig verkeer en met een gewone oplegger.
Ttz (om eens merken te noemen) een FH12 420pk slaapcabine en een gewone 3-assige schuifzeil (13m60).
De gordijnen volledig weg van voor het raam en niks van rommel behalve de verplichte dodehoeksspiegel, keuringssticker en vergunning in het gezichtsveld.
Wanneer je niet in het gras (modder) reed moest je gewoon je S-beweging maken op de rijstrook zodanig dat diegenen die van links kwamen niet meer door konden om iets van rechts te kunnen zien en dan had je nog dik kans op ambras met ene die aan het voorsorteren was om links in te draaien.
Raar. Ik ben daar ook al vaak geweest, ik woon daar namelijk niet te ver vandaan...
Ik ben daar op alle mogelijke momenten van de dag al gepasseerd, met trekker-opleggers en met vrachtwagen-aanhangers. Met verschillende merken en soorten vrachtwagens...
Ik heb nog nooit door de berm moeten rijden, en toch heb ik voldoende zicht naar rechts voor ik het kruispunt oprijd.
Misschien je manoeuvres een beetje beter voorbereiden, bibi?

Volgend vb. dan http://maps.google.be/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=51.082539,3.789661&spn=0.006335,0.013647&t=h&z=16
Groenestraat-Antwerpsesteenweg oprijden.

Europa is geen examenparcours die wekelijks opnieuw gedaan wordt. ;)

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #103 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 18:23:25 »
Citaat van: Bibi585
Hja wanneer je met dergelijke remmen en banden, vaak nog roekeloos, met een motor gaat rijden kan je net zogoed op 1000 meter hoogte uit een vliegtuig springen zonder valscherm.

Wat niet wegneemt,Bibi,dat een voorrangsgerechtigde met dergerlijke gebreken aan het voertuig uiteindelijk volledig aansprakelijk kan gesteld worden.


Inderdaad.
Dan doe je nog beter dat vliegtuig.
Minder kans dat je anderen mee de grond in boort.

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: voorrang rotonde
« Reactie #104 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 18:38:04 »
...
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 maart 2009 - 22:42:12 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be