Auteur Topic: voorrang rotonde  (gelezen 75611 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #135 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 03:49:51 »
Met dat al dan niet rijden met cruise control zou ik toch oppassen.
Zo heb ik nog van collega's schijven gezien, nog voor dat cruise control en/of begrenzer bestond, met urenlang een constante lijn.
Dus echt een constante lijn zonder de minste knik erin.
Nooit begrepen hoe ze dat deden want ik heb dit nadien vaak ook geprobeerd en nooit aan meer dan een kwartier geraakt zonder dat de naald bewoog. Zelfs niet toen ik met een pak meer PK's rondreed.

Dat bepaalde politiemensen weinig kaas gegeten hebben van het goed ontleden van een tachoschijf heb ik ook reeds aan den lijve ondervonden. Meermaals zelfs en niet alleen in België.
Zo heb ik lang geleden eens een boete gekregen op snelheid enkel en alleen afgaande op de schijf.
Diene mens beweerde dat ik constand 85km/u reed op de secundaire wegen.
Geen doen aan, de boete volgde. Weet niet meer hoeveel in die tijd.
Waarheid was dat ik op de autosnelweg een 20 tal km eerder 90km/u gereden had en eens van de autosnelweg (s'nachts) probeerde 70km/u aan te houden. Wel, eerlijkheidshalve toegegeven, had ik 2x bijna 80km/u gedaan bij een neerwaardse helling.
Tussen de lijntjes liet hij verstaan dat ie vooral gestoord was door het lawaai die de lege kipwagen maakte over de, in erbarmelijke toestand verkerende, betonweg en dat ie me al van ver hoorde afkomen.
Die betonweg is na bijna 20 jaar wel nog steeds in dezelfde erbarmelijke toestand.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: voorrang rotonde
« Reactie #136 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 10:51:34 »
Citaat van: Bibi585
Met dat al dan niet rijden met cruise control zou ik toch oppassen.
Zo heb ik nog van collega's schijven gezien, nog voor dat cruise control en/of begrenzer bestond, met urenlang een constante lijn.

En wat heeft Marc geschreven,Bibi?

Citaat van: Marc Annemans
Het manueel rijden op de snelheidslimiet geeft wel degelijk een ander beeld. Weliswaar moeilijk vast te stellen met het blote oog.

Net zoals bij autogordels.Waarbij met het blote oog moeilijk vast te stellen is over het al dan niet dragen ervan.Bij de modernere wagens treft men nu de gordels aan in opgespannen toestand na een aanrijding.


 
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #137 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 11:40:42 »
Citaat van: Diane
Bij de modernere wagens treft men nu de gordels aan in opgespannen toestand na een aanrijding.


 
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #138 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 13:54:45 »
Dat bepaalde politiemensen weinig kaas gegeten hebben van het goed ontleden van een tachoschijf ..../...

Dat er belangrijke elementen ontbreken in de vaststellingen van een ongeval, en zoals ik reeds schreef, is evident. Maar niemand dat daarvoor de politie ter orde roept. Welke flaters er worden gemaakt en gemeld in sommige PV's, merk je pas wanneer je in de materie werkzaam bent. Zo werden bij één der ongevallen evenwijdige sporen opgetekend in een ongevalschets door de politie. Zonder enige melding en optekening van glas, modder, olie, water of verfsporen. Uit de door ons ingevoerde gegevens konden nooit evenwijdige sporen worden aangetroffen voortspruitende uit het desbetreffend ongeval. Integendeel zelfs. De beide voertuigen roteerden om hun as. Wat op zich al rotatiesporen achterlaat. Door de gebrekkige vaststellingen hebben we de aansprakelijkheid niet kunnen aantonen van één der betrokken partijen in het ongeval. We hebben dus nooit kunnen uitmaken of partij A op de rijstrook terecht kwam van B of dat partij B op de rijstrook terecht kwam van partij A. Meer nog, de vaststellers lieten na om het parket in kennis te stellen van het ongeval. Met als gevolg, bij aanstelling door het parket om het ongeval en de aansprakelijkheid te onderzoeken, inmiddels alle sporen op de plaats van het ongeval waren verdwenen.

Geen haan die erover kraait op deze werkwijze van onze politiediensten.

Terugkomend op de dode hoek. Hiernavolgend nog een mooi voorbeeld in Nederland... 

ZAANDAM - Er komt een reconstructie van het dodelijk ongeval op de Volendamstraat in de wijk Westerwatering waarbij een 88-jarige vrouw uit Zaandam om het leven kwam.

Dat besliste de rechtbank donderdagmorgen in de strafzaak tegen de 38-jarige vrachtwagenchauffeur uit Zwaag.

De rechtbank was het met advocaat J. van Halderen eens dat de verkeersongevallendienst van de politie in gebreke was gebleven. Op 10 april, bij een eerdere zitting, had de rechtbank gevraagd of bij het ongeval op 5 maart 2007 sprake was van een dode hoek. Zo ja, hoe groot de dode hoek was voor de chauffeur. Op die laatste vraag is nooit antwoord gekomen in het aanvullend proces-verbaal. Eerder was al geconstateerd dat de politie kort na het ongeval al had verzuimd de dode hoek op te meten.

Voor de rechtbank reden om op de plaats van het ongeval, op de kruising van de Volendamstraat met de Langeweide, een reconstructie te houden met de truck met oplegger van de chauffeur uit Zwaag.



Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/n...delijk_ongeval
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: voorrang rotonde
« Reactie #139 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 16:08:41 »
Dit verklaren de piekjes op de schijf. Alwaar deskundige stefto vroeg hoe dat kon. Vermoedelijk betrof dit dan ook het parcour komende of naar de richting Luik. Het rijden op cruise controle geeft een vlakke lijn, xantingo. Zonder cruise controle bekomt men een iets meer gekartelde lijn. Vandaar mijn vermoeden.

Deskundige Stefto vraagt zich af of je bergaf dan wel sneller dan 90km/u mag. Ik kom niet vaak in de omgeving van luik maar ik meen me te herinneren dat je bij sommige afdalingen aldaar maar 60km/u of zo mag met +7,5t.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: voorrang rotonde
« Reactie #140 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 16:13:56 »

Citaat
De zones die de vrachtwagenbestuurder niet kan zien, bevinden zich vlak voor, achter en rechts naast zijn voertuig. Dit heeft te maken met het feit dat hij hoog in zijn cabine zit, geen achterruit heeft en zijn achteruitkijkspiegels niet alles zichtbaar maken. Er zijn dus drie grote onzichtbare zones die samen een oppervlakte van gemiddeld 70 m² in beslag nemen, waar je als fietser onzichtbaar bent voor de vrachtwagenbestuurder. Als fietser moet je ervoor zorgen dat je uit deze zones wegblijft. Wanneer je in die zones toch zou fietsen of stilstaan, loop je een groot gevaar omdat de bestuurder jou niet kan zien.

auteur/bron : Fietsersbond
verschenen op : 29-08-2007

Beter eens de fietsersbond vragen waar ze die cijfers uithalen.  ;)

Goed idee.

Gemiddeld 70m² is alarmerend hoor. Dat zou willen zeggen dat er ook zijn met meer dan 70 hé. Waarschijnlijk zelfs meer dan 100m²!!! Ik denk niet dat ik nog buiten durf komen als dat waar is.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #141 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 18:33:09 »
Citaat van: stefto
Deskundige Stefto vraagt zich af of je bergaf dan wel sneller dan 90km/u mag. Ik kom niet vaak in de omgeving van luik maar ik meen me te herinneren dat je bij sommige afdalingen aldaar maar 60km/u of zo mag met +7,5t.

Indien u de ervaring zou hebben als vrachtwagenbestuurder, zou u deze vraag niet stellen. De volle lading, weet je wel. Het gedrag bij volle lading of in ledige toestand.

Verder zijn we allen in afwachting wat vermoedelijk zaterdag ons Sinterklaas geschenk zal zijn ivm uw testje....
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: voorrang rotonde
« Reactie #142 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 20:00:57 »
...
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 maart 2009 - 22:44:22 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: voorrang rotonde
« Reactie #143 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 21:38:30 »
Ik kan stefto bevestigen dat hij het (hier) bij het rechte eind heeft. Met een voertuig met een mtm van meer dan 3.5 mag inderdaad niet sneller dan 90 km/u gereden worden, ook niet in een afdaling.
Deze bestuurder heeft dus een paar keer de maximaal toegelaten snelheid overschreden.
De reden hiervoor werd door Marc reeds gegeven.

Bedankt voor je eerlijkheid Xantingo.
Om de puntjes op de i te zetten zou je enkel nog het woordje "reden" moeten vervangen door "uitvlucht". Ik zal echter niet ontkennen dat ik bij zo'n afdalinkje nog nooit te snel heb gereden.

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: voorrang rotonde
« Reactie #144 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 21:53:19 »
...
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 maart 2009 - 22:44:44 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: voorrang rotonde
« Reactie #145 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 22:21:09 »
Citaat van: stefto
Deskundige Stefto vraagt zich af of je bergaf dan wel sneller dan 90km/u mag. Ik kom niet vaak in de omgeving van luik maar ik meen me te herinneren dat je bij sommige afdalingen aldaar maar 60km/u of zo mag met +7,5t.

Indien u de ervaring zou hebben als vrachtwagenbestuurder, zou u deze vraag niet stellen. De volle lading, weet je wel. Het gedrag bij volle lading of in ledige toestand.

Verder zijn we allen in afwachting wat vermoedelijk zaterdag ons Sinterklaas geschenk zal zijn ivm uw testje....

Ok Marc, omdat je (jullie, als ik Xantingo erbij neem) blijft aandringen.

Ik heb ongeveer 13 jaar ervaring met 'zwaar vervoer'.
Het is allemaal begonnen met 7,4990t Mercedeske (destijds nog zonder servo, een metergroot stuur ...). Ook vergelijkbare Dafkes. Mercedes trekker ESP (je weet wel, die generatie die regelmetig tilt sloeg, om het even waar en wanneer blokkeerde in éne of gene versnelling waarna je minutenlang die rotbak moest trachten te resetten). Mercedes ecoliner trekker, Actros met 4-8-16 klopper versnellingsbak. Een Daf 65 vast wagentje. Atego. Volvo (4-8-16 bak met kantelknop je weet wel) vaste wagens en trekkers (ook gerobotiseerde versnellingsbakken)(o.a. FH12). Ook een dagje met Scania trekker (met z'n 3-6-12 bak). En dan nog wat MAN's.
De opbouwkes. Loodzware topzware koelwagens, alu-bakjes, bachewagens en tankwagens van 1 tot 3 assen.
Dan de bussen. Van stokoude tot gloednieuwe Berkhof, Jockheere en Van Hool's. Gewone 12meterkes tot 14 of 15m dubbeldekkers. Van 4! versnellingskes over half- tot volautomaten.
En dat allemaal van ongeveer 6 tot 40 ton.

Oh, ja. Ik heb ook met heel wat motorfietsen gereden. Van kleintjes tot de Pan European.

Ik ben steeds bewust met het verkeer (en reglement) en de voertuigen omgegaan.

Is dat genoeg voor jou?

Voor mij was deze opsomming niet nodig. Voor jou/jullie blijkbaar wel.

Groeten

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #146 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 22:39:39 »
Citaat van: Stefto
Is dat genoeg voor jou?

Voor mij was deze opsomming niet nodig. Voor jou/jullie blijkbaar wel.

Groeten

Daar hebben wij allemaal geen boodschap aan. Ik aarzel sterk aan uw toelichtingen bij baserende op uw voorgaande geschriften wat de problematiek betreft van de dode hoek. Wat ons wel bijzonder van nut kan zijn, is uw testje. 
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: voorrang rotonde
« Reactie #147 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 00:11:36 »
Indien het zo eenvoudig is om over een testje te spreken,stefto,begrijp ik Marc zijn reactie daarop.Want zo eenvoudig lijkt het allemaal niet.Er komt heel wat meer bij kijken.We werden voorheen al heel nauw betrokken bij onderzoeken inzake dodehoekongevallen.Ook wat personenwagens,motorrijders en andere weggebruikers betreft.

Die dodehoeken in het onderzoek en de testen dienen dan ook zeer nauwkeurig bepaald.

Net zoals bij andere testen :

http://users.telenet.be/cvv/hetnieuws_13h_7-wmr-22.avi

http://users.telenet.be/cvv/DESKUNDIG%20RAPPORT%20Remtesten%20Dendermonde.pdf
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 december 2008 - 00:13:44 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #148 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 00:14:02 »
Citaat van: Bibi585
Met dat al dan niet rijden met cruise control zou ik toch oppassen.
Zo heb ik nog van collega's schijven gezien, nog voor dat cruise control en/of begrenzer bestond, met urenlang een constante lijn.

En wat heeft Marc geschreven,Bibi?

Citaat van: Marc Annemans
Het manueel rijden op de snelheidslimiet geeft wel degelijk een ander beeld. Weliswaar moeilijk vast te stellen met het blote oog.

Moeilijker vast te stellen inderdaad. Wanneer je echter goed kijkt zie je toch wel een lichte karteling van de lijn reeds vanaf een snelheidsverandering van 1 km/u. Ik toch. Wel eerlijkheidshalve erbij veretellen dat ik bij de laatste oogtest op het ene oog 100% zicht behaalde en op het ander meer dan 90%.
Die 90% was in die tijd mischien nog een stukje meer.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #149 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 00:21:04 »
Inderdaad, die thermoplastiek (zoals wij het noemden toen ik nog wegenwerker was) en zelfs gewone straatverf zijn eigenlijk levensgevaarlijk.
Toch blijft het gebruik niet enkel bij het strikt noodzakelijke en op sommige wegen zouden zelfs Rubbens en Van Hogh stikjaloers worden op al die verspilde verf.