Auteur Topic: voorrang rotonde  (gelezen 75615 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: voorrang rotonde
« Reactie #120 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 22:05:43 »
Citaat van: Xantingo
Kijk even op onderstaande schijf (ik krijg ze helaas niet duidelijker in beeld): om 22.10u heeft de chauffeur ongeveer 40 seconden stilgestaan voor een rood verkeerslicht. Maar hoe kan je inschatten of het 15, 40 of 60 seconden waren?

Kan het zijn dat u 21.10 uur bedoelde,xantingo?Aldaar is,volgens dat ik kan opmerken,de naaldaanduiding op het nulpunt op te merken.En vanaf het nulpunt op 21.10 uur is er volgens de aanduiding op de schijf een constante rijtijd geweest tot 22.25 uur.Zoals ik de schijf kan verifiëren.Is dit juist?
« Laatst bewerkt op: maandag 01 december 2008 - 22:12:56 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: voorrang rotonde
« Reactie #121 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 22:06:55 »
Allez, meneer de specialist. Leg me dan eens uit waarom het zoveel uitmaakt of de vrachtwagen in beweging is of niet om mijn testje te doen.
Dat is hier al uitgelegd. Leg jij nu eens uit waarom het geen belang heeft of die wagen al dan niet in beweging is.

Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit.

Wat baten kaars en bril ...

Leg jij het maar verder uit.

Ah, ja. De afloop van mijn testje: Geen dode hoek bij de testwagen. (t.o.v. rechtstaande persoon)

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #122 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 03:04:37 »
Aha, de kat komt uit de boom. Eigenlijk heeft de fietser tegen (te) hoge snelheid tegen de vrachtwagen gereden en er dan onder geraakt. Maakt van de fietser inderdaad de hoofdoorzaak van het ongeval.

Enige nuttige bijkomende spiegels zijn, zoals je soms reeds ziet op nieuwere vrachtwagens, is een trottoirspiegel (maar dan ene met een groter gezichtsveld) midden bovenaan de voorruit. Geen verlies van gezichtsveld, geen verblinding door lichtinval, geen bijkomend gerammel binnenin de cabine,... en de bestaande trottoirspiegel groter zodanig dat je een veel groter gezichtsveld krijgt.
Waar ik ook een tijd mee gereden heb is met een camera achteraan. Dan kan zich daar niemand meer verstoppen wanneer je achteruit rijd.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #123 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 03:07:50 »
Ik vrees dat de vrouwen hier beter zijn in het ontleden van een tachoschijf dan sommige mannen.  ;D :-[ :-X

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: voorrang rotonde
« Reactie #124 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 03:30:00 »
Ik vrees dat de vrouwen hier beter zijn in het ontleden van een tachoschijf dan sommige mannen.  ;D :-[ :-X

Diane is dan ook niet de eerste de beste vrouw ...  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: voorrang rotonde
« Reactie #125 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 06:14:34 »
...
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 maart 2009 - 22:43:28 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: voorrang rotonde
« Reactie #126 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 18:05:02 »
Citaat van: xantingo
Ik heb me een kwartier vergist: de chauffeur heeft stilgestaan voor het verkeerslicht om 22.25u.
Van 20.55 tot 21.05 heeft hij ook stilgestaan, voor een periode van 10 minuten. Om 22.25 heeft hij ongeveer 40 seconden voor een rood verkeerslicht gestaan.
Een vergissing is menselijk.Ik had me ook met vijf minuten vergist.I.p.v. 21.10 moest het 21.05 uur zijn.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: voorrang rotonde
« Reactie #127 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 18:26:37 »
En ik heb me niet vergist. Alsof die schijf lezen zo moeilijk is. Ik ben toch degene die niet weet waarover hij praat?

Allez, een vrachtwagen heeft dus een dode hoek van 72m². Dan zouden ze beter escortes verplichten. Niet?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: voorrang rotonde
« Reactie #128 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 19:06:39 »
Allez, een vrachtwagen heeft dus een dode hoek van 72m². Dan zouden ze beter escortes verplichten. Niet?
Waar staat dat ?
Welke vrachtwagen(s) precies ? Ene met alle dodehoekspiegels, of ene van 20 jaar oud met amper 2 spiegels ? 3,5- 5- 7,5- 10- > 10T ?
Of was het niet gemiddeld 70 m² ? Hoeveel is het volgens jou dan gemiddeld ?

Zijn er statistieken wat de gemiddelde vrachtwagen in Europa aan dodehoekoppervlakte heeft navenant aantal (perfect) afgestelde spiegels ? (Ex-Oostblok-exemplaren en oude legertrucks inbegrepen)

Citaat
De zones die de vrachtwagenbestuurder niet kan zien, bevinden zich vlak voor, achter en rechts naast zijn voertuig. Dit heeft te maken met het feit dat hij hoog in zijn cabine zit, geen achterruit heeft en zijn achteruitkijkspiegels niet alles zichtbaar maken. Er zijn dus drie grote onzichtbare zones die samen een oppervlakte van gemiddeld 70 m² in beslag nemen, waar je als fietser onzichtbaar bent voor de vrachtwagenbestuurder. Als fietser moet je ervoor zorgen dat je uit deze zones wegblijft. Wanneer je in die zones toch zou fietsen of stilstaan, loop je een groot gevaar omdat de bestuurder jou niet kan zien.

auteur/bron : Fietsersbond
verschenen op : 29-08-2007

Beter eens de fietsersbond vragen waar ze die cijfers uithalen.  ;)

Enkele data van verplichting van betere en meer spiegels:
Citaat
Spätestens bis April 2009 müssen innerhalb Europas alle im Verkehr befindlichen großen Lkw über 3,5 Tonnen Gewicht mit diesen Spiegeln nachgerüstet werden.

Für neu zugelassene Lkw gilt die Ausrüstungspflicht bereits ab Ende Januar 2007. Nur wer sieht, was und wer sich rechts vom Lkw befindet, kann schwere, oft tödliche Unfälle vermeiden."

Die Nachrüstpflicht gilt für alle Lkw, die ab 1. Januar 2000 zugelassen worden sind.
-Verplichting van ALLE vrachtwagens > 3,5 T  MAAR pas vanaf inschrijvingsjaar 2000, MAAR pas in april 2009 verplicht na te rusten.
-Enkel voor NIEUWE ingeschreven vrachtwagens bestaat die narusting pas vanaf einde januari 2007.

Of x % andere vrachtwagens (vooral ouder als bijna 9 jaar) betere-meer spiegels hebben ? Verplichten kan me ze niet...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 december 2008 - 19:22:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #129 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 20:55:23 »
Citaat van: xantingo
Zeer zeker heeft het belang hoelang de vrachtwagen stond te wachten.
Ik geloof nochtans dat het zeer moeilijk is om dit uit een tachoschijf op te maken. Wat is immers het verschil tussen 15 seconden en 30 seconden op een schijf? En wat is het verschil tussen 15 seconden en 30 seconden voor de situatie op het kruispunt?

Kijk even op onderstaande schijf (ik krijg ze helaas niet duidelijker in beeld): om 22.10u heeft de chauffeur ongeveer 40 seconden stilgestaan voor een rood verkeerslicht. Maar hoe kan je inschatten of het 15, 40 of 60 seconden waren?

Des te langer de tijd aan een kruispunt geregeld met verkeerslichten, des te meer ruimte om een kritische fase te bekomen, xantingo. De infrastructuur in de omgeving speelt hiebij ook een belangrijke rol. Inderdaad is het moeilijk om met het blote oog de tijdschaal op een schijf waar te nemen en de korte tijden te ontleden. Daarvoor maken wij gebruik van onze Nikon F3 en de Nikon D1 X uitgerust voor macro opnamen. Wat ons toelaat om het tijdsgebruik van stilstand te bepalen. Vandaar de noodzaak dat bij zware ongevallen de schijf in beslag wordt genomen.

Zo verwijzen we naar een ongeval waarvan de bestuurder levensgevaarlijk gewond, de passagier nauwelijks gewond. Om de verklaringen aan hun juistheid te toetsen werd de voorruit in beslag genomen en bepaalde delen ontleed. Bleek dat de passagier niet de bestuurder was zoals hij aanvankelijk verklaarde. De bloedsporen op de voorruit en de macro opnamen dewelke sporen van haren vertoonde, bleken niet overeen te komen met de kaalhoofdige passagier. De bestuurder was immers dronken en de passagier poogde de bestuurder te beschermen. Verder werd een DNA onderzoek bevolen dewelke de bevindingen van onze deskundige staafden.

Een vrachtwagen die een kruispunt nadert aan een snelheid van 85 km per uur, en op een afstand van bv 150 meter vertraagt naar 50 km / u om aldaar in een aanrijding betrokken te worden, zal men nauwelijks met het blote oog kunnen opmerken dat de vrw aan 50km / u het kruispunt opreed. Zoals meerdere politieambtenaren dan de verkeerde interpretatie erop nahouden, te zeggen, dat de vrachtwagen aan 85 km/u het kruispunt is opgereden. Ons toestel Nikon D1 X waaraan de schijf onderworpen werd voor verder onderzoek, bracht dan wel duidelijkheid. Immers dat de vrachtwagen aan 50km / het kruispunt is opgereden. 

Verbeter mij, maar uit de schijf dat u toont, xantingo, kan ik voorzichtigheidshalve opmaken dat er op bepaalde gedeelten met cruise controle werd gereden. Let wel, om daaruit een juist oordeel te vellen, is de schijf wel te onduidelijk. Deze rijtijd zou tussen 20.10 en 20.35 uur liggen. Juist?

Gebruikelijk voor onderzoek :


De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: voorrang rotonde
« Reactie #130 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 21:19:36 »
...
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 maart 2009 - 22:43:49 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #131 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 22:01:06 »
Citaat van: xantingo
De uitleg die je verschafte over het uitlezen van de schijf met uw toestel is een vraag die na jaren beantwoord werd  ;) .../...
Met plezier en graag gedaan, xantingo.
Citaat van: xantingo
Dat klopt.
Maar ook de rest van de rit is op cruise control gereden. Enkel op een iets heuvelachtiger parcours met een lading van ongeveer 18 ton aan boord, waardoor de snelheid niet altijd even constant blijft.

Dit verklaren de piekjes op de schijf. Alwaar deskundige stefto vroeg hoe dat kon. Vermoedelijk betrof dit dan ook het parcour komende of naar de richting Luik. Het rijden op cruise controle geeft een vlakke lijn, xantingo. Zonder cruise controle bekomt men een iets meer gekartelde lijn. Vandaar mijn vermoeden.

Laat het een toelichting zijn voor elke vracht of busbestuurder, dat het al dan niet rijden op cruise controle makkelijk te onderzoeken is. Vracht en busbestuurders hebben er alle belang bij om de borden op de autosnelwegen strikt op te volgen alwaar cruise controle dient uitgeschakeld. Bv op de E19 Brussel rr Antwerpen. Net zoals het een groot verschil uitmaakt tussen het rijden in beladen of ledige toestand. Wat al een heel duidelijk verschil maakt in de remafstand en de begroting van de gevolgen bij een ongeval. 

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: voorrang rotonde
« Reactie #132 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 22:23:22 »
...
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 maart 2009 - 22:43:59 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #133 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 22:30:55 »
Vermoedelijk betrof dit dan ook het parcour komende of naar de richting Luik. Het rijden op cruise controle geeft een vlakke lijn, xantingo. Zonder cruise controle bekomt men een iets meer gekartelde lijn. Vandaar mijn vermoeden.
Het was inderdaad de E25 vanuit Limburg via Luik naar Luxemburg.


Zelfs manueel met uitgeschakelde CC, is er een verschil op te merken, xantingo. Het manueel rijden op de snelheidslimiet geeft wel degelijk een ander beeld. Weliswaar moeilijk vast te stellen met het blote oog.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: voorrang rotonde
« Reactie #134 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 22:49:33 »
Citaat van: stefto
Ah, ja. De afloop van mijn testje: Geen dode hoek bij de testwagen. (t.o.v. rechtstaande persoon)

Dan nemen wij allen graag een afwachtende houding aan om uw testje met bewijs ontegensprekelijk tegemoet te zien...hopelijk met een Dummy. We zijn allen benieuwd...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 december 2008 - 22:53:19 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.