Zeer zeker heeft het belang hoelang de vrachtwagen stond te wachten.
Ik geloof nochtans dat het zeer moeilijk is om dit uit een tachoschijf op te maken. Wat is immers het verschil tussen 15 seconden en 30 seconden op een schijf? En wat is het verschil tussen 15 seconden en 30 seconden voor de situatie op het kruispunt?
Kijk even op onderstaande schijf (ik krijg ze helaas niet duidelijker in beeld): om 22.10u heeft de chauffeur ongeveer 40 seconden stilgestaan voor een rood verkeerslicht. Maar hoe kan je inschatten of het 15, 40 of 60 seconden waren?
Des te langer de tijd aan een kruispunt geregeld met verkeerslichten, des te meer ruimte om een kritische fase te bekomen, xantingo. De infrastructuur in de omgeving speelt hiebij ook een belangrijke rol. Inderdaad is het moeilijk om met het blote oog de tijdschaal op een schijf waar te nemen en de korte tijden te ontleden. Daarvoor maken wij gebruik van onze Nikon F3 en de Nikon D1 X uitgerust voor macro opnamen. Wat ons toelaat om het tijdsgebruik van stilstand te bepalen. Vandaar de noodzaak dat bij zware ongevallen de schijf in beslag wordt genomen.
Zo verwijzen we naar een ongeval waarvan de bestuurder levensgevaarlijk gewond, de passagier nauwelijks gewond. Om de verklaringen aan hun juistheid te toetsen werd de voorruit in beslag genomen en bepaalde delen ontleed. Bleek dat de passagier niet de bestuurder was zoals hij aanvankelijk verklaarde. De bloedsporen op de voorruit en de macro opnamen dewelke sporen van haren vertoonde, bleken niet overeen te komen met de kaalhoofdige passagier. De bestuurder was immers dronken en de passagier poogde de bestuurder te beschermen. Verder werd een DNA onderzoek bevolen dewelke de bevindingen van onze deskundige staafden.
Een vrachtwagen die een kruispunt nadert aan een snelheid van 85 km per uur, en op een afstand van bv 150 meter vertraagt naar 50 km / u om aldaar in een aanrijding betrokken te worden, zal men nauwelijks met het blote oog kunnen opmerken dat de vrw aan 50km / u het kruispunt opreed. Zoals meerdere politieambtenaren dan de verkeerde interpretatie erop nahouden, te zeggen, dat de vrachtwagen aan 85 km/u het kruispunt is opgereden. Ons toestel Nikon D1 X waaraan de schijf onderworpen werd voor verder onderzoek, bracht dan wel duidelijkheid. Immers dat de vrachtwagen aan 50km / het kruispunt is opgereden.
Verbeter mij, maar uit de schijf dat u toont, xantingo, kan ik voorzichtigheidshalve opmaken dat er op bepaalde gedeelten met cruise controle werd gereden. Let wel, om daaruit een juist oordeel te vellen, is de schijf wel te onduidelijk. Deze rijtijd zou tussen 20.10 en 20.35 uur liggen. Juist?
Gebruikelijk voor onderzoek :