Deskundige Stefto vraagt zich af of je bergaf dan wel sneller dan 90km/u mag. Ik kom niet vaak in de omgeving van luik maar ik meen me te herinneren dat je bij sommige afdalingen aldaar maar 60km/u of zo mag met +7,5t.
Indien u de ervaring zou hebben als vrachtwagenbestuurder, zou u deze vraag niet stellen. De volle lading, weet je wel. Het gedrag bij volle lading of in ledige toestand.
Verder zijn we allen in afwachting wat vermoedelijk zaterdag ons Sinterklaas geschenk zal zijn ivm uw testje....
Ok Marc, omdat je (jullie, als ik Xantingo erbij neem) blijft aandringen.
Ik heb ongeveer 13 jaar ervaring met 'zwaar vervoer'.
Het is allemaal begonnen met 7,4990t Mercedeske (destijds nog zonder servo, een metergroot stuur ...). Ook vergelijkbare Dafkes. Mercedes trekker ESP (je weet wel, die generatie die regelmetig tilt sloeg, om het even waar en wanneer blokkeerde in éne of gene versnelling waarna je minutenlang die rotbak moest trachten te resetten). Mercedes ecoliner trekker, Actros met 4-8-16 klopper versnellingsbak. Een Daf 65 vast wagentje. Atego. Volvo (4-8-16 bak met kantelknop je weet wel) vaste wagens en trekkers (ook gerobotiseerde versnellingsbakken)(o.a. FH12). Ook een dagje met Scania trekker (met z'n 3-6-12 bak). En dan nog wat MAN's.
De opbouwkes. Loodzware topzware koelwagens, alu-bakjes, bachewagens en tankwagens van 1 tot 3 assen.
Dan de bussen. Van stokoude tot gloednieuwe Berkhof, Jockheere en Van Hool's. Gewone 12meterkes tot 14 of 15m dubbeldekkers. Van 4! versnellingskes over half- tot volautomaten.
En dat allemaal van ongeveer 6 tot 40 ton.
Oh, ja. Ik heb ook met heel wat motorfietsen gereden. Van kleintjes tot de Pan European.
Ik ben steeds bewust met het verkeer (en reglement) en de voertuigen omgegaan.
Is dat genoeg voor jou?
Voor mij was deze opsomming niet nodig. Voor jou/jullie blijkbaar wel.
Groeten