Auteur Topic: art 12.4 in absurdistan  (gelezen 24804 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 20:48:10 »
Het verkeersbord B17 regelt de voorrang niet.

De voorrang van rechts wordt niet geregeld door verkeerstekens maar door een algemene verkeersregel.

De betekenis van het bord B17 is in de loop der jaren gewijzigd.  Nu staat er voorrang van rechts als uitleg, vroeger stond er gewoon kruispunt als uitleg.
vroeger waren er ook geen snelheidsbeperkingen in belgie
we moeten echter mee met onze tijd ;)

Citaat van: de wegcode
Artikel 67: Verkeersborden betreffende de voorrang   
 
67.1. De verkeersborden betreffende de voorrang worden rechts geplaatst. Zij mogen boven de rijbaan of links herhaald worden.

blablabla...

67.3. De verkeersborden betreffende de voorrang worden hierna afgebeeld:
...
en hier staat ergens de B17

B17  Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.
als ik dit zo lees is de B17 toch een bord dat de voorrang regelt
anders zou hij bij de aanwijzingsborden staan

ik leest ook nergens dat fietsers vrijgesteld zijn van dit bord

Citaat van: de wegcode
Artikel 1: Toepassingsgebied 
 
Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee. 

als jet het echt absurd wil zien, moet zelfs een voetganger voorrang geven op een kruispunt voorafgegaan door een B17
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #46 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 21:18:45 »
De voorrang van rechts is alleen van toepassing voor bestuurders art. 12.3.1

We moeten vooral mee met onze tijd, dan zullen we ver komen.

De D9 en D7 zijn gebodsborden en geen voorrangsborden. (vrijstelling voor B17 bestaat niet, vermits B17 niet is opgenomen in art12)

Het bord B17 staat inderdaad bij het overzicht van de voorrangsborden maar in art 12 staat niets over een B17.
Art 12 gaat over verlenen van voorrang en niet over voorrang hebben, dus niet over B9 en B15.

Bij een B17 moet je voorrang aan rechts verlenen maar dat komt niet door het bord maar wel door de algemene regel.

Men zou beter teruggrijpen naar de oude uitleg "kruispunt".(zonder toevoeging voorrang van rechts)

Maar vermits de voorrang van rechts de enige regel was die overbleef heeft men de tekst voorrang van rechts  ter verduidelijking toegevoegd aan de uitleg.

Geen enkel probleem tot op het moment dat men de fietsers voorrang gaf op doorlopende fietspaden.

En nu, zoals altijd in alle Belgische wetten, overlapping en mogelijheid tot foute gevolgtrekking.

Sniper, ik geef u alleen de uitleg over de historiek zodat julllie zouden begrijpen waar deze shitregels vandaan komen.

Ik zeg ook niet dat het klopt wat er staat, neen integendeel, er zijn een stelletje ,,,,,???????   ????    beziggeweest met regeltjes toe te voegen zonder te weten wat de gevolgen waren.

Ik schrijf alleen wat de bedoeling ZOU MOETEN ZIJN.   

groetjes


.
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2009 - 21:23:05 door mazda »

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #47 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 21:59:43 »
Citaat
als jet het echt absurd wil zien, moet zelfs een voetganger voorrang geven op een kruispunt voorafgegaan door een B17
Neen, want enkel bestuurders hebben deze plicht t.o.v. bestuurders. Wel niet vergeten dat een boer met zijn kudde koeien ook een bestuurder is.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #48 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 23:25:26 »
Als er verkeersborden staan die de voorrang regelen zoals een B9 B15 B1 B5 gaan deze boven de regel van art.12.4bis.
[...]
Het verkeersbord B17 regelt de voorrang niet. Het bord B17 staat niet in artikel 12.

De betekenis van de verkeerstekens maakt uitsluitend het voorwerp uit van de artikelen 60 tot 77 van het verkeersreglement. Nergens is voorgeschreven dat een verkeersteken ook nog het voorwerp van een ander artikel zou moeten uitmaken om zijn in de artikelen 60 tot 77 bepaalde betekenis te hebben. Er bestaan trouwens heel wat verkeerstekens waarvan nergens anders sprake is in het verkeersreglement.

Het feit dat het verkeersbord B17 niet voorkomt in art. 12 doet dus niets af aan zijn geldigheid als een verkeersbord dat de voorrang regelt, en zoals elk verkeersbord, voorgaat op de verkeersregels.

Citaat
De voorrang van rechts wordt niet geregeld door verkeerstekens maar door een algemene verkeersregel.

De voorrang van rechts is, bij gebrek aan een andersluidend verkeersteken, toepasselijk uit hoofde van art. 12 OF uit hoofde van een verkeersbord B17.

Citaat
Vermits al die oude ingewikkelde regels afgeschaft zijn heeft het bord B17 nog alleen de betekenis van het benadrukken van een verkeersregel.

Dat zeg jij. Maar volgens de wegcode is het nog altijd een verkeersbord met betrekking tot de voorrang, met als enige betekenis: voorrang van rechts.

Een verkeersteken kan geen verkeersregel benadrukken, want het gaat er boven.

Waar heb jij gelezen dat dit voor alle verkeerstekens geldt, behalve voor het verkeersbord B17?

Citaat
De verkeersborden D7 D9 zijn verkeerstekens die eventueel de plaats op de openbare weg vd fietser kunnen laten afwijken van de algemene regel plaats op de openbare weg.
Deze borden gaan boven de algemene regel ivm de plaats op de openbare weg.

Neen, de verkeersborden D7 en D9 houden geen enkele betekenis in met betrekking tot de plaats van de fietsers op de openbare weg. Deze laatste maakt het voorwerp uit van verkeersregels vervat in artikel 9 van het verkeersreglement.

Citaat
De borden moeten per artikel waartoe ze behoren bekeken worden.

Zoals reeds gezegd, zijin er heel wat verkeerstekens die geen verband houden met andere artikels dan dat waarin hun betekenis bepaald wordt.

Je moet omgekeerd te werk gaan. Je moet vertrekken van de betekenis van een verkeersteken, en dan alle verkeersregels laten vallen die er strijdig mee zijn, want verkeerstekens gaan boven verkeersregels.

Citaat
De verkeerstekens voorrang horen bij de voorrang. ART 12 spreekt niet over een B17.

Dat is mogelijk wat jij zou willen, maar dat is niet zo. Er zijn trouwens veel meer artikels dan alleen maar art. 12 waarin voorrangsregels bepaald worden.

Citaat
Als je al die borden door mekaar gaat halen in de hierarchie wordt het natuurlijk een chaos.

Het is niet moeilijk, het is gemakkelijk: alle verkerstekens (verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen) gaan boven alle verkeersregels (op één uitzondering na, maar daar ga ik het hier nu niet over hebben om het niet te ingewikkeld te maken).

Citaat
De fout die men in de belgische wegcode maakt is om al die borden nog eens te herhalen in het hoofdstuk verkeersborden, in plaats van bij elk artikel een overzicht te geven van de betreffende borden.

Volgens mij is de grootste fout met betrekking tot het Belgisch verkeersreglement dat men het niet van het eerste tot het laatste artikel in de stoof smijt en door ernstige mensen laat herschrijven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #49 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 23:49:21 »
Citaat
als jet het echt absurd wil zien, moet zelfs een voetganger voorrang geven op een kruispunt voorafgegaan door een B17
Neen, want enkel bestuurders hebben deze plicht t.o.v. bestuurders. Wel niet vergeten dat een boer met zijn kudde koeien ook een bestuurder is.
het enige dat ik hierover kan zeggen is dat (zoals ik al aanhaalde), de wegcode niet alleen maar toepasselijk is op bestuurders, maar op alle weggebruikers
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 04:57:02 »
Volgens mij kloppen de meeste zaken die Jozef schrijft, ik spreek mezelf nu niet tegen, het is een kwestie van verwoorden,behalve over het bord B17.

De wegcode zou inderdaad beter herschreven worden door specialisten, waar ik ook mee akkoord ben.

De plaats van de fietser op de o.w. staat inderdaad in art.9, maar alleen door het gebruik van borden zoals D7 D9  in art 9 kan je afwijken van de algemene regel rechts houden.
Als er geen fietspad is aangegeven door borden moet de fietser rechts in zijn rijrichting rijden, de algemene regel voor alle bestuurders.(behoudens uitzonderingen op rechts rijden)

Alle verkeersborden staan ook inderdaad bij art. 60 tot 77 en hebben meestal een betekenis op zich, zoals je schrijft.
Niet elk bord komt voor in een regel of vult een regel aan maar je kan ze meestel  wel thuisbrengen bij een bepaald hoofdstuk. Gevaarsborden horen bijvoorbeeld bij snelheid,D borden bij plaats op de weg en richtingsverandering , de voorrangsborden horen allemaal bij voorrang enz.
Als je bijvoorbeeld de betekenis van een B1 leest (voorrang verlenen)weet je niet voor welke weggebruiker dit bord van toepassing is, maar als je art 12 leest waar dit bord in voorkomt weet je pas dat het alleen slaat op bestuurders.


 Als er bijvoorbeeld een D1 staat, verplicht rechts afdraaien heeft deze niets te zien met de voorrang en eventueel borden die op dezelfde plaats de voorrang regelen.
Dit schrijf ik omdat er eerder in dit topic discussie was over de hierarchie tussen een D9, een wegmarkering art74 en verkeersborden die de voorrang regelen.
De Dborden horen niet thuis onder voorrang zodat er geen verband kan gelegd worden tussen beide en men dus ook niet van eventuele hierarchie kan spreken.
De voorrang van rechts wordt niet geregeld door het  verkeersbord B17.
Het is niet art.12 OF B17.
Waarom niet?

Omdat de betekenis van B17 niet is verlenen van voorrang aan rechts, maar kruispunt waar de voorrang aan rechts geldt.
Men verwijst gewoon naar de alg regel in art12

Ik zal  een voorbeeld geven.
Bij een B1 staat:  voorrang verlenen
Bij een B5 staat: stoppen en voorrang verlenen

Dit is gebiedende wijs.

Bij B17 staat in eertse instantie "kruispunt".
Hieraan werd voor de duidelijkheid gewoon toegevoegd: waar de voorrang aan rechts (regel) geldt.

Geen gebiedende wijs want anders moet er staan: Voorrang verlenen aan rechts.

De betekenis van B17 is alleen kruispunt, met verwijzing naar de regel voorrang van rechts.
Het staat er duidelijk.
De B17 benadrukt een regel.

Het kan dat jullie dit verkeerd begrijpen, ik probeer het zo goed als mogelijk uit te leggen.
In ieder geval is door toevoeging van de verwijzing naar art12 bij een B17 en het doorlopend  fietspad in voorrang te leggen verwarring ontstaan wat niet zou mogen.
De vraag die je je kan stellen is of het bord B17 dan wel thuishoort in de categorie voorrangsborden?
Het bord wijst op een kruispunt met als enige doel de vigerende voorrangsregels toe te passen.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 februari 2009 - 19:52:12 door mazda »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 10:51:06 »
Ik zal  een voorbeeld geven.
Bij een B1 staat:  voorrang verlenen
Bij een B5 staat: stoppen en voorrang verlenen

Dit is gebiedende wijs.

Bij B17 staat in eertse instantie "kruispunt".
Hieraan werd voor de duidelijkheid gewoon toegevoegd: waar de voorrang aan rechts (regel) geldt.

Geen gebiedende wijs want anders moet er staan: Voorrang verlenen aan rechts.
bij een B5 staat in eerste instantie "stoppen"
Hieraan werd voor de duidelijkheid gewoon toegevoegd: en voorrang verlenen
want toen (heel lang geleden, in een vorige wegcode) moest je voorrang verlenen als je je voertuig in beweging bracht

snap je waar ik naartoe wil

in de wegcode d.d. 06/02/09 staat voor B17 "Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt."
gezien het bord B17 staat bij de borden die de voorrang regelen, moet je er niets anders achter zoeken dan wat er staat
voor alle bestuurders; je komt op een kruispunt waar voorrang aan rechts geld

better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #52 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 13:57:09 »
Ik zal  een voorbeeld geven.
Bij een B1 staat:  voorrang verlenen
Bij een B5 staat: stoppen en voorrang verlenen

Dit is gebiedende wijs.

Bij B17 staat in eertse instantie "kruispunt".
Hieraan werd voor de duidelijkheid gewoon toegevoegd: waar de voorrang aan rechts (regel) geldt.

Geen gebiedende wijs want anders moet er staan: Voorrang verlenen aan rechts.
bij een B5 staat in eerste instantie "stoppen"
Hieraan werd voor de duidelijkheid gewoon toegevoegd: en voorrang verlenen
want toen (heel lang geleden, in een vorige wegcode) moest je voorrang verlenen als je je voertuig in beweging bracht

snap je waar ik naartoe wil

in de wegcode d.d. 06/02/09 staat voor B17 "Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt."
gezien het bord B17 staat bij de borden die de voorrang regelen, moet je er niets anders achter zoeken dan wat er staat
voor alle bestuurders; je komt op een kruispunt waar voorrang aan rechts geld



Sorry Sniper maar wat jij hier schrijft slaat taalkundig op niets.
Ik snap dus NIET waar jij naartoe wil.
Bij een B1 heb je maar één gebod: voorrang verlenen(gebiedende wijs)
Jij schrijft bij een B5 staat in eerste instantie stoppen: dit is een eertse gebod
en daarna staat het woord "en"  tweede gebod voorrang verlenen.(beide gebiedende wijs)
"En" betekent iets totaal anders dan "waar" bij de B17
Kruispunt: GEEN gebiedende wijs
WAAR voorrang aan rechts geldt: GEEN gebiedende wijs

Je moet er dus niets anders achter zoeken dan wat er letterlijk staat.

Inderdaad voor alle bestuurders :je komt op een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.

De Voorrang van rechts is een regel en kan benadrukt worden door de B17.
Alle andere voorrangsregels blijven evenzeer van toepassing.
Voorrang aan spoorvoertuigen
Voorrang aan voetgangers op oversteekplaatsen
Voorrang aan fietsers op het doorlopende fietspad
Voorrang aan tegenliggers bij links afslaan
Voorrang aan voetgangers die de rijbaan oversteken die we inslaan
Voorrang aan de weggebruikers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen als we afslaan

Kruispunt waar de voorang van rechts(regel)geldt is een omschrijving en geen gebiedende wijs.

Uw voorbeeld met uw B5 is een fout voorbeeld .
De uitleg bij het bord B17 zegt niet dat je voorrang aan rechts moet verlenen, het is de regel is art.12 die zegt dat we voorrang moeten verlenen aan de van rechts komende bestuurder behalve.....
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 februari 2009 - 14:03:33 door mazda »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #53 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 20:52:04 »
we kunnen beter verhuizen naar 'welles nietes'
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #54 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 23:12:28 »
Welles, nietes is juist het probleem in de Belgische verkeerswetgeving. Dit veroorzaakt gevaarlijke situaties waarin een kat zijn jongen niet meer vindt. Dit druist volledig in tegen de regel dat de overheid zorg moet dragen voor veilige begeleiding i.p.v. misleiding. Maar in ons landje is verkeersveiligheid niet van belang, enkel kassa telt. Maak het dus zo ingewikkeld mogeliijk zodat we ze altijd wel kunnen pakken. Dat daarbij slachtoffers vallen is goed voor de economie; er zijn er dan toch heel wat die werk hebben dat daaruit voortvloeit. Dat er aan de andere kant € 90.000.000 per jaar verloren gaat is niet zo van belang; de belastingbetaler zal dat wel ophoesten. Aan boetes vang je toch € 335.000.000.
Citaat
de wegcode niet alleen maar toepasselijk is op bestuurders, maar op alle weggebruikers
Dat klopt ook niet.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #55 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 23:27:52 »
Citaat
de wegcode niet alleen maar toepasselijk is op bestuurders, maar op alle weggebruikers
Dat klopt ook niet.

Inderdaad:

Citaat
AR 1: Toepassingsgebied

Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-,last- of rijdieren en vee.
Spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, vallen niet onder de toepassing van dit reglement.

Maar ik heb de indruk dat de wegcode zelf niet altijd het gepaste onderscheid tussen "weggebruikers" en "bestuurders" maakt.

Stel dat je als voetganger het trottoir aan de rechter kant van de weg volgt, en je nadert een kruispunt waar je wil afslaan naar rechts (je kunt dus gewoon het trottoir blijven volgen, je hoeft niet op de rijbaan te komen). Het verkeer op dat kruispunt wordt geregeld door een bevoegd persoon, die op dat ogenblik een arm rechtop steekt. Ga jij als voetganger dan stoppen? Volgens de wegcode ben je dat verplicht:

Citaat
AR 4.2. Als bevelen worden inzonderheid beschouwd :

de arm rechtop gestoken, wat stoppen betekent voor alle weggebruikers, behalve voor die welke zich op een kruispunt bevinden en dit dan ook moeten vrijmaken;
[...]

Waarom staat er overigens "de arm", en niet "een arm"? We weten wel dat heel wat bevoegde personen in mindere of meerdere mate gehandicapt zijn, maar ze hebben wel meestal twee armen. We kennen de oorzaak natuurlijk wel: een al te letterlijke vertaling van het Franse "le bras levé verticalement".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #56 Gepost op: zaterdag 07 februari 2009 - 02:39:51 »

Maar ik heb de indruk dat de wegcode zelf niet altijd het gepaste onderscheid tussen "weggebruikers" en "bestuurders" maakt.

Stel dat je als voetganger het trottoir aan de rechter kant van de weg volgt, en je nadert een kruispunt waar je wil afslaan naar rechts (je kunt dus gewoon het trottoir blijven volgen, je hoeft niet op de rijbaan te komen). Het verkeer op dat kruispunt wordt geregeld door een bevoegd persoon, die op dat ogenblik een arm rechtop steekt. Ga jij als voetganger dan stoppen? Volgens de wegcode ben je dat verplicht:

Citaat
AR 4.2. Als bevelen worden inzonderheid beschouwd :

de arm rechtop gestoken, wat stoppen betekent voor alle weggebruikers, behalve voor die welke zich op een kruispunt bevinden en dit dan ook moeten vrijmaken;
[...]
Waarmee weer eens blijkt dat Vlaamse juristen niet uitblinken in logisch denkvermogen. ;)
Ik suggereer hier niet mee dat de Vlaming zelf een gebrek heeft aan logisch denkvermogen maar zij die dat hebben kiezen blijkbaar zelden voor de studie rechten.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #57 Gepost op: zaterdag 07 februari 2009 - 13:06:12 »
BBB schrijft dat Vlaamse juristen niet uitblinken in denkvermogen.
Jozef schrijft dat de vertalingen uit het originele frans niet correct zijn.

IK zal hier even de tekst van de voorrangsborden in het frans aan toevoegen om te vergelijken.

1 DECEMBRE 1975. - Arrêté royal portant règlement général sur la police de la circulation routière et de l'usage de la voie publique.
(M.B. 09.12.1975)
--------------------------------------------------------------------------------
 
 
 
   Menu   
 
 
TITRE III: Signalisation routière
CHAPITRE II: Signaux routiers 
 
Article 67: Signaux relatifs à la priorité               ER STAAT NIET DAT DEZE BORDEN DE VOORRANG REGELEN
 
 
 
67.1. Les signaux de priorité sont placés à droite. Ils peuvent être répétés au-dessus de la chaussée ou à gauche.
67.2. Un panneau additionnel du modèle suivant peut compléter les signaux B1, B3, B5, B7 et B15 pour indiquer le tracé de la voie sur laquelle les conducteurs ont priorité de passage au carrefour suivant.

Lorsque le signal B9 est placé avant ou dans le carrefour, il peut également être complété par ce panneau additionnel.



67.3. Les signaux relatifs à la priorité sont reproduits ci-après.  B1 Céder le passage.  B3 Signal annonçant le signal B1 à la distance approximativement indiquée.
 B5 Marquer l'arrêt et céder le passage.  B7 Signal annonçant le signal B5 à la distance approximativement indiquée.
 B9 Voie prioritaire.  B11 Fin de voie prioritaire.
 B13 Signal annonçant le signal B11 à la distance approximativement indiquée.  B15 Priorité de passage
La barre horizontale du symbole peut être modifiée de façon à représenter plus clairement la disposition des lieux.
 B17  Carrefour où la priorité de droite est applicable.  B19 Passage étroit
Obligation de céder le passage aux conducteurs venant en sens opposé.
 B21 Passage étroit
Priorité de passage par rapport aux conducteurs venant en sens opposé.   

 
Zoals je kan lezen staat er bij B1 Céder le passage  -    voorrang verlenen    correcte vertaling
                                        B5 Marquer l'arret  -  stoppen     geen correcte vertaling   arreter -stoppen   maar marquer is niet vertaald en legt de nadruk  op het effectief volledig stilhouden op een bepaald punt.
                                         vervolg : et céder le passage - voorrang verlenen    correcte vertaling

En dan komen we bij onze fel betwiste B17  carrefour ou la priorité de droite est applicable - kruispunt waar de voorrang van rechts geldt   deze vertaling is taalkundig gezien aanvaardbaar maar geeft niet de juiste gedachtengang weer waarmee de franse tekst is opgesteld

Een juistere vertaling zou zijn : kruispunt waar de voorrang van rechts van toepassing is
Er staat dus duidelijk niet  B17 céder le passage a droite
Wat zou geven voorrang verlenen aan rechts en dan zou er inderdaad een probleem zijn met de andere voorrangsregels op datzelfde kruispunt waar men een B17 zou aanbrengen.
Het van toepassing zijn van een wet of regel

Nog een voorbeeld: B15 priorité de passage -  voorrang     waarom is de passage niet vertaald? De franstaligen hebben priorité  niet  zomaar aangevuld met de passage
De passage geeft wel duidelijk aan dat men éénmalig voorrang van doorgang heeft en dat men zich niet op een voie prioritaire B9 bevindt

En zo gaat dat verder in de ganse Belgische wegcode.
Dit is een probleem in landen met verschillende taalgemeenschappen.
Bij ons zijn de meeste teksten origineel frans met een bepaalde gedachtengang die bij letterlijke vertalingen in vele gevallen teniet gaat.
In Duitsland heb je dat niet, alles is ééntalig origineel duits
In Frankrijk, Nederland geen probleem.
Waarmee ik wil aantonen dat er met de nederlandstalige wegcode in Belgie serieus wat hapert.
En vroeger heb ik al eens de opmerking gekregen dat ik mij niet moet bezighouden met anderstalige teksten, maar dat is nu net éen van de problemen in onze wegcode.
Nederlandstalige juristen die de teksten vertalen zijn niet genoeg op de hoogte van de gedachten waarmee de franstaligen de teksten hebben opgesteld.

In wallonie en bxl worden inderdaad de voorrangsregels consequenter toegepast.
Dit ligt misschien niet aan beleefdheid en sociaal gedrag zoals in een ander topic wordt aangehaald maar wel aan de slechte vertalingen die wij hier in vlaanderen voorgeschoteld krijgen.
 



 
« Laatst bewerkt op: zaterdag 07 februari 2009 - 13:29:12 door mazda »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #58 Gepost op: zaterdag 07 februari 2009 - 13:50:47 »
@mazda
stop ermee

ge hebt nu al 100 keer hetzelfde gezegd, en ge wilt niet geloven dat een bord boven een regel komt

dan heeft het geen nut om verder te doen

alvorens te discuteren over de wegcode moet ge eerst de basisregels aanvaarden
zolang ge dat niet doet heeft het geen nut om verder te praten

einde
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #59 Gepost op: zaterdag 07 februari 2009 - 19:20:02 »
Citaat van: mazda
Article 67: Signaux relatifs à la priorité               ER STAAT NIET DAT DEZE BORDEN DE VOORRANG REGELEN

En toch doen ze het. Kijk bijvoorbeeld maar naar B21 die ik als voorbeeld aanhaalde.

De vertaling lijkt mij correct: Verkeersborden betreffende de voorrang (ik zou geschreven hebben: verkeersborden met betrekking tot de voorrang).

Citaat
Dit is een probleem in landen met verschillende taalgemeenschappen.

In België verschijnen de teksten enkel gelijktijdig in het Frans en in het Nederlands; niet in het Duits, dat nochtans eveneens een officiële landstaal is, de Duitstaligen moeten maanden wachten op een vertaling. Faciliteiten in Vlaamse gemeenten voor Franstaligen die te moedwillig zijn om er het Nederlands te gebruiken, dat is geen probleem. Maar de ongeveer 70.000 Duitstaligen moeten maar Frans of Nederlands kennen.

In Zwitserland zijn er 4 officiële landstalen en hebben ze geen taalproblemen. Surf eens naar http://www.admin.ch/ch/f/rs/741_01/index.html: daar kun je rechts bovenaan uit 5 talen kiezen (de 4 Zwitserse landstalen en het Engels).

Soms vragen mensen mij hier hoe dat daar in België nu eigenlijk in elkaar zit. Als ik dan vertel dat er, in dat landje van amper 30.500 km², naast 3 gewesten, ook nog 3 gemeenschappen zijn, en de Duitstalige gemeenschap bij het Waals gewest hoort, en welke koehandel er met Voeren en Moeskroen gevoerd werd, kunnen ze hun oren niet geloven.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 07 februari 2009 - 19:22:11 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."