Auteur Topic: snellheidszones  (gelezen 26610 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: snellheidszones
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 24 september 2009 - 00:53:45 »
Meest erge hieraan is dan nog dat ze de bocht zelf levensgevaarlijk gemaakt hebben door een middenberm, waardoor je eerst nog feller naar de buitenkant van de bocht moet.
als ik dan het woor wegwanbeheerder in de mond neem word ik op verschillende sites afgemaakt (wegcode.be, foutparkeerders.be, om er een paar te noemen)
de fout ligt immers bij ons
wij rijden onaangepast
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: snellheidszones
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 24 september 2009 - 01:14:51 »
Jah, zo kunnen ze een 2 meter hoge muur metselen dwars over de E40 en wanneer je ertegen rijd ben je in fout "want je rijd onaangepast". ::)

Trouwens, voor morgenvroeg voorspellen ze een luttele 230km file in de ochtendspits. :-X
Denk dat ze dan enkel en alleen op de "autosnelwegen" bedoelen.
« Laatst bewerkt op: zondag 27 september 2009 - 02:18:55 door bibi585 »

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: snellheidszones
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 24 september 2009 - 08:48:54 »
Meest erge hieraan is dan nog dat ze de bocht zelf levensgevaarlijk gemaakt hebben door een middenberm, waardoor je eerst nog feller naar de buitenkant van de bocht moet.
als ik dan het woor wegwanbeheerder in de mond neem word ik op verschillende sites afgemaakt (wegcode.be, foutparkeerders.be, om er een paar te noemen)
de fout ligt immers bij ons
wij rijden onaangepast
Haha, ik herinner me idd nog dat jij en ik het altijd aan de stok hadden met een wegwanbeheerder op wegcode
Heb daar nog wat PM's voor gekregen ook, en censuur ook

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snellheidszones
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 24 september 2009 - 14:18:40 »
Haha, ik herinner me idd nog dat jij en ik het altijd aan de stok hadden met een wegwanbeheerder op wegcode
Heb daar nog wat PM's voor gekregen ook, en censuur ook

Censuur was op het Wegcode forum inderdaad schering en inslag.

Ik heb er tonnen PBs en mails voor gekregen. En uiteindelijk is Dirk Deckx gezwicht voor de chantage van zijn eveneens beëdigde collega Ivan Bruggeman en heeft hij ingestemd met mijn definitieve verbanning van het forum.

Later, toen GRO ging samenwerken met Wegcode, moest "mijn gezicht" als moderator ook van het GRO forum verdwijnen, omdat ik hier wel eens kritiek op Wegcode durfde te uiten.

Op dit forum, waar geen censuur heerst, zie je uiteraard geen flik. De enige die we hier hadden, Patte, en dat was dan bij toeval nog een toffe mens ook, is al lang van het toneel verdwenen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: snellheidszones
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 24 september 2009 - 16:42:34 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snellheidszones
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 26 september 2009 - 11:51:02 »
Als de gemeente van deze regel wil afwijken door een groot deel van de agglomeratie zone 30 te maken en dan buiten de agglomeratie grote zones 50 in te richten en alleen op de provinciewegen 70 toe te laten aangegeven door middel van zoneborden zonder herhalingsborden dan krijg je problemen.
Herhalingsborden van snelheidszones zijn niet meer toegelaten. (Jawel : dankzij Renaat Landuyt ...)

Voor de Zone 30 is het onduidelijk of dit nog wel mag.
De zone 30 wordt immers opgelegd met een aanwijzingsbord, niet met een verbodsbord, al ziet het er net hetzelfde uit als een zonale C43 (30) ...



Citaat
Stel dat je duidelijk buiten de bebouwde kom bent waar de algemene regel 90km uur is en je hebt 1 zonebord gemist of je neemt het stuur over van iemand anders, aan wat kan je opmaken in welke zone je zit?
Na de BBK moet het zonebord herhaald worden als de BBK in een snelheidszone ligt.
Niet herhaald = ongeldig.

Citaat
Het antwoord van de burgemeester is : als je het niet weet rij je best 50 km uur????
Idiots Rule.
Hier letterlijk te nemen ...


Citaat
In de bebouwde kom is het 30
In de bebouwde kom is het 50.
In een zone 30 in de BBK is het 30 ...

daarbuiten 50 en alleen op provinciewegen 70.
Welke referentiepunten heb je dan om uit te maken hoe snel je mag?


Citaat
Men doet nu veel snelheidscontoles op de rechte stukken.
De gemeente zou beter controleren aan welke snelheid de meeste bestuurders over de B17 kruispunten rijden want als je 50 rijdt kan er blijkbaar niets gebeuren.
Verkeersveiligheid is enkel het excuus, niet het doel ...
Daardoor hebben we nog altijd honderden verkeersdoden meer, elk jaar, dan bvb Nederland of Duitsland.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snellheidszones
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 26 september 2009 - 11:56:55 »
Helemaal ergerlijk is bijvoorbeeld de gemeente Rumst. Bij het betreden van het grondgebied staan er gigantische gele borden. Daarop staat: "drie zones = drie snelheden"/ dan staan er 3 borden afgebeeld, eerst bordje zone 30 = 30 km/u, dan bord F1 (beb. kom) = 50 km/u, en dan bordje zone 70 = 70 km/u.
Ik neem bijzondere aanstoot aan dat bord.
Het is dan ook een onwettig bord.

1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Hier wordt dus een onbepaald bord gebruikt om de weggebruikers - op een ongepaste plaats en tijd dan nog - aanwijzingen inzake snelheid te geven.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snellheidszones
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 26 september 2009 - 12:01:41 »
Een gemeente hier vlak in de buurt, Duffel, maakt het wel helemaal bont. Aan een scherpe bocht sluiten ze hun zone 70, wordt een zone 50 gestart, om dan honderd meter voorbij de bocht de zone 50 op te heffen en onmiddellijk de zone 70 terug in te stellen. Hilarisch en tegelijk dieptriest. Het is hier al aan de orde geweest dat dit zelfs onwettig zou zijn.

Op de zone 30 na, mogen zones slechts voor meerdere wegen tegelijk ingevoerd worden.
Een zone van 1 weg - of snelwegparking - is dus volstrekt onwettig.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snellheidszones
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 26 september 2009 - 12:05:59 »
Nog een leuke: grens tussen 2 gemeentes: einde zone 70, 10 meter verder, begin zone 70. Als ze dan toch beide dezelfde -al dan niet belachelijke- limiet hanteren, kunnen ze dan niet samenwerken en die 2 borden gewoon schrappen? Of dat was weer te simpel?
Als ze de zone laten doorlopen, begint die in gemeente 1, en eindigt ze hopelijk ergens in gemeente 2.
Maar gemeente 1 moet dan op gemeente 2 vertrouwen om alle toegangen te voorzien van de betreffende zone-borden, en de uitgangen van einde-zone-borden.
En vice-versa.
En daar loopt het blijkbaar spaak.

Citaat
Keerzijde is wel dat de zone herhaalt wordt, maar dan konden ze beter gewoon 1 bord HERHALING plaatsen,
Dat mag dus niet ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: snellheidszones
« Reactie #24 Gepost op: zondag 27 september 2009 - 00:06:44 »

Na de BBK moet het zonebord herhaald worden als de BBK in een snelheidszone ligt.
Niet herhaald = ongeldig.


Dacht ik ook, maar kan je mijn geheugen even opfrissen met de wettekst(en) terzake ? Dat gaat me ooit van pas komen.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: snellheidszones
« Reactie #25 Gepost op: zondag 27 september 2009 - 01:48:01 »
Een zone van 1 weg - of snelwegparking - is dus volstrekt onwettig.
de snelheden op snelwegparkings worden trouwens nier reglementair aangegeven
snelheidsverminderingen van meer dan 20 km/u moeten voordien aangekondigd worden en ik zie enkel het eerste bord van 90 km/u
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: snellheidszones
« Reactie #26 Gepost op: zondag 27 september 2009 - 11:52:27 »
Een zone van 1 weg - of snelwegparking - is dus volstrekt onwettig.
de snelheden op snelwegparkings worden trouwens nier reglementair aangegeven
snelheidsverminderingen van meer dan 20 km/u moeten voordien aangekondigd worden en ik zie enkel het eerste bord van 90 km/u
snelheidsbeperkingen op parkings zijn imho ook alleen nuttig voor idioten, de anderen weten zelf wel hoe je je moet gedragen op een parking

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: snellheidszones
« Reactie #27 Gepost op: zondag 27 september 2009 - 12:13:48 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snellheidszones
« Reactie #28 Gepost op: zondag 27 september 2009 - 13:41:47 »
Na de BBK moet het zonebord herhaald worden als de BBK in een snelheidszone ligt.
Niet herhaald = ongeldig.

Dacht ik ook, maar kan je mijn geheugen even opfrissen met de wettekst(en) terzake ? Dat gaat me ooit van pas komen.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art65#65.10

65.10 , 6de lid :

Wanneer binnen de zone een bebouwde kom wordt afgebakend, dan moet op het einde van de bebouwde kom het zonebord evenwel opnieuw geplaatst worden.

laatste lid :

De punten 65.5.6. tot en met 65.5.9. zijn niet van toepassing op snelheidszones.

en dat laatste houd in dat een snelheidszone :
- niet kan aangekondigd worden
- niet kan herhaald worden
- niet kan beperkt of aangevuld worden
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snellheidszones
« Reactie #29 Gepost op: zondag 27 september 2009 - 13:46:54 »
Aanziet men de zone 30 als een snelheidszone, dan leidt 65.10 ook nog tot de dwaze toestand, dat na een zone 30 in een andere snelheidszone, deze snelheidszone opnieuw dient aangegeven te worden, maar na een schoolomgeving aangeduid met krek hetzelfde bord, niet ...

Wanneer binnen de zone een andere snelheidszone wordt afgebakend, dan moet op het einde van de andere snelheidszone het zonebord opnieuw geplaatst worden.

Wanneer binnen de zone, een erf, woonerf, of schoolomgeving wordt afgebakend, dan geldt vanaf het einde van het erf, woonerf of schoolomgeving opnieuw de zonale snelheid. Het zonebord wordt niet herhaald.



Aanziet men de zone 30 niet als een snelheidszone (wegens opgelegd met een aanwijzingsbord) dan zit men hier met een ongeregelde situatie
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder