Auteur Topic: snellheidszones  (gelezen 26609 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: snellheidszones
« Reactie #30 Gepost op: zondag 27 september 2009 - 20:26:40 »
Na de BBK moet het zonebord herhaald worden als de BBK in een snelheidszone ligt.
Niet herhaald = ongeldig.

Dacht ik ook, maar kan je mijn geheugen even opfrissen met de wettekst(en) terzake ? Dat gaat me ooit van pas komen.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art65#65.10

65.10 , 6de lid :

Wanneer binnen de zone een bebouwde kom wordt afgebakend, dan moet op het einde van de bebouwde kom het zonebord evenwel opnieuw geplaatst worden.


Bedankt; Art. 65 ligt klaar voor gebruik in mijn wagen. Hopelijk moet ik het nooit gebruiken want je weet welke creatieve interpretaties het Belgisch gekrom aan de wet durft geven.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: snellheidszones
« Reactie #31 Gepost op: maandag 28 september 2009 - 20:06:10 »
Zoals ik hier lees mogen snelheidszoneborden niet herhaald worden.
Daarom pleit ik om zoneborden zo weinig mogelijk te gebruiken dan moeten de borden  herhaald worden na de kruispunten en is iedereen duidelijk geinformeerd als men afwijkt van algemenen regel.
Zoneborden alleen in kleine duidelijke zones

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snellheidszones
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 29 september 2009 - 13:40:51 »
Zoals ik hier lees mogen snelheidszoneborden niet herhaald worden.
Daarom pleit ik om zoneborden zo weinig mogelijk te gebruiken dan moeten de borden  herhaald worden na de kruispunten en is iedereen duidelijk geinformeerd als men afwijkt van algemenen regel.
Zoneborden alleen in kleine duidelijke zones

Borden telkens herhalen leidt net tot de huidige borden-diaree.
Maar we moeten ons geen illusies maken : zone-borden leggen vooral nog meer afwijkingen op, en de borden-diaree blijft omdat er stilaan ook meer afwijkingen komen op de zonale afwijkingen ...


Stond vandaag nog in de kranten : het Staatsblad puilt alweer uit van de bijkomende regelgeving ... aan dit tempo breken we het rekord aan pagina's.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: snellheidszones
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 14 april 2012 - 09:50:36 »
En alweer een gemeente die zowat zijn hele grondgebied wil onvormen tot zone 50, de palen staan al klaar.  En dit amper 2 jaar nadat het hele grondgebied zone 70 werd  :-\
Er is hier een daar nog een straat die zone 70 blijft, het toppunt is dat dit de plekken zijn waar je onmogelijk die snelheid kan halen tenzij je Colin McRae heet of zo én er zeker van bent dat er geen tegenliggers zullen komen
Deze gemeente die toegevoegd mag worden aan de lijst achterlijke hypocriete gemeenten is Lede !

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snellheidszones
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 14 april 2012 - 17:22:28 »
En alweer een gemeente die zowat zijn hele grondgebied wil onvormen tot zone 50, de palen staan al klaar.  En dit amper 2 jaar nadat het hele grondgebied zone 70 werd  :-\
Er is hier een daar nog een straat die zone 70 blijft, het toppunt is dat dit de plekken zijn waar je onmogelijk die snelheid kan halen tenzij je Colin McRae heet of zo én er zeker van bent dat er geen tegenliggers zullen komen
Deze gemeente die toegevoegd mag worden aan de lijst achterlijke hypocriete gemeenten is Lede !
Zone 50 misbruiken als achterpoort ?  ::)  Waar gaat dat naartoe ?  ???

Dus ze mogen de bebouwde kom niet uitbreiden door hun F1 en F3 ´s te verplaatsen neem ik maar simpel aan ?

Ik heb hier een recent geillustreerd reglement van de wegbeheerder gevonden - 122 blz. - waar ik toch al interessante dingen in gevonden heb: http://www.ocw.be/pdf/codewegbeh.pdf

In hoeverre het juist overeenkomt met de plaatsingsvoorwaarden-M.B. weet ik niet (´t zou moeten), maar er staan toch tips in voor de wegbeheerder bepaalde borden anders te zetten en daardoor de bestuurder niet te verwarren (bvb een C43 met zwarte schuine pijl niet vooraan aan een autosnelwegafrit te zetten, maar pas halfweg de afrit (page 44))

Eens kijken wat ze bij de F1 zeggen of het commentaar (rood gekadreerd) ( vanaf p 124):

Citaat
Commentaar
- Deze verkeersborden bakenen een gebied met bebouwing af (waardoor het een
bebouwde kom wordt) en mogen niet worden verward met het verkeersbord F43
dat alleen als aanduiding van de plaatsnaam dient en dat aan de grens van de
gemeente geplaatst wordt.
F 43
- De verkeersborden F1 en F3 zonder silhouette mogen tot in 2015 behouden worden.
- Vooraleer een ontwerp-besluit aan de gemeenteraad voor te leggen, is het wenselijk dat de gemeentelijke overheid overlegt met de inspectiedienst voor verkeerstekens van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer als het gemeentewegen betreft en met de beherende wegenafdeling van het Gewest indien er ook gewestwegen bij betrokken zijn.


Commentaar

1) Bij het plaatsen van het verkeersbord F1a en F1b moet de wegbeheerder rekening
houden met het algemene aspect van de weg en de dichtheid van de bebouwing
.
Het is goed de inrichting van een weg aan het begin van de bebouwde kom wat
aan te passen (poorteffect), om het verkeersbord F1a en F1b geloofwaardiger te
maken.
2) Als een bebouwde kom zich over het grondgebied van verschillende gemeenten uitstrekt, stelt de FOD Mobiliteit en Vervoer het ministeriële besluit voor de afgrenzing op (bv. Brussel, Charleroi, enz.).
3) Voorbeelden van agglomeratieborden in functie van hun situatie :
a/ bebouwde kom gesitueerd binnen een gemeente.
... figuren ...]
"Wenselijk" ... dus ze moeten het zelfs niet aanvragen aan de FOD zelfs niet als er Gewestwegen in betrokken zijn  ? wtf   ???
Waarom verzet de gemeentewegbeheerder dan hun F1 en F3 borden niet gewoon om uit te breiden ?
Of wacht ik zie het al er moet werkelijk een bebouwde kom zijn of tenminste een zekere dichtheid van de bebouwing aha daar knelt het schoentje....

-  Dus maar lekker omzeilen door Zone-50 borden te misbruiken buiten de bebouwde kom, daar zijn helemaal geen voorwaarden aan verbonden...   :-\ :-X

Nu betreft C43 met zonale geldigheid page 39:

Citaat
Art. : 6.7.1. De zonale geldigheid kan toegekend worden :
1° aan de verbodsborden, met uitzondering van de verkeersborden C1, C31, C33 en C47 ;
C1 C31a C31b C33 C47 C47 C47

Wat het verkeersbord C43 betreft, mag enkel een zonale draagwijdte toegekend worden aan :
 30 km per uur;
 50 km per uur voor zover deze zone zich buiten een bebouwde kom bevindt, afgebakend
door de verkeersborden F1 en F3, ze bebouwd is of er gewoonlijk veel voetgangers of
fietsers komen
 70 km per uur voor zover deze zone zich buiten een bebouwde kom bevindt, afgebakend
door de verkeersborden F1 en F3.

Commentaar:
snelheidszone K.B. 29 januari 2007 art 2.3°
« 11. De wegbeheerder mag binnen de snelheidszone aan verlichtingspalen en verkeerspalen een zelfklevend vignet of herkenningsbord bevestigen met een afbeelding van het verkeersbord C43 die zonale snelheid in herinnering brengt.
Het vignet en het herkenningsbord dienen als herkenningsteken en hebben op zich geen bindende gevolgen voor de weggebruiker.
De minister bevoegd voor het wegverkeer kan de plaatsingsvoorwaarden en de afmetingen van het vignet en het herkenningsbord bepalen. ».
wat verder
Citaat
Art. : 6.7.5.1° Bij de toegang tot een zone mogen ten hoogste twee reglementeringen ingevoerd
worden
.
In dit geval mogen de verkeersborden met zonale geldigheid boven of naast elkaar geplaatst
worden op een en hetzelfde bord, dat als minimumafmetingen 0,60 m x 1,60 m heeft.
Deze afmetingen mogen verminderd worden tot 0,40 m x 1,00 m, rekening houdend met de plaatsgesteldheid.
Commentaar
Zie art 6.4.3.

# Wanneer in een zone met twee reglementeringen slechts aan één ervan een einde wordt gesteld,
moet de reglementering die van toepassing blijft door een herhalingsbord aangeduid worden.
Beide reglementeringen mogen op hetzelfde verkeersbord afgebeeld worden overeenkomstig
bijlage 7 tot dit besluit.

Commentaar
Om de toegang tot een wijk te verbieden of te beperken, zal het slechts uitzonderlijk nodig zijn verkeersborden met zonale geldigheid te gebruiken. Doorgaans zullen klassieke verbodsborden volstaan, op voorwaarde dat ze aan alle toegangen tot de gereglementeerde wijk worden geplaatst.
....]
# Dus ze weten het ook van K.B. Art 65.10 euhm 7e lid.   ;D

# M.B. plaatsingsvoorwaarden:
Citaat
http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/861-hs2art6

6.7.5.1° Bij de toegang tot een zone mogen ten hoogste twee reglementeringen ingevoerd worden.

In dit geval mogen de verkeersborden met zonale geldigheid, boven of naast elkaar geplaatst worden op een en hetzelfde bord, dat als minimumafmetingen 0,60 m X 1,60 m heeft. Deze afmetingen mogen verminderd worden tot 0,40 m X 1,00 m, rekening houdend met de plaatsgesteldheid.

# Wanneer in een zone met twee reglementeringen slechts aan één ervan een einde wordt gesteld, moet de reglementering die van toepassing blijft door een herhalingsbord aangeduid worden.

Beide reglementeringen mogen op hetzelfde verkeersbord afgebeeld worden overeenkomstig bijlage 7 tot dit besluit.

6.7.5.2° Binnen een zone mogen andere reglementeringen met zonale draagwijdte ingevoerd worden, voorzover het aantal zonale reglementeringen die door de weggebruikers moeten worden toegepast, op geen enkele plaats binnen de zone meer dan twee bedraagt.

6.7.5.3° De bepalingen van de artikelen 6.7.5.1° en 6.7.5.2° gelden niet voor de verkeersborden F4a en F4b.

Zij moeten bovendien afzonderlijk worden geplaatst van de andere verkeersborden met zonale draagwijdte.

Zij mogen evenwel op dezelfde paal worden bevestigd.

6.7.6. Behalve wat de verkeersborden F4a en F4b betreft, mag de signalisatie met zonale geldigheid slechts voor meerdere wegen ingevoerd worden.

 F4a  (zone 30 kmh)       F4b

6.7.7. De in een zone van kracht zijnde reglementering mag door een gelijkaardig verkeersbord herhaald worden; het draagt de vermelding " Herhaling ", overeenkomstig artikel 65.5.8 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

6.7.8. In een zone mogen alleen maatregelen die meer beperkend van aard zijn of maatregelen die van een andere aard zijn dan de regel die in deze zone van toepassing is, voor bepaalde openbare wegen genomen worden.

Maatregelen die minder beperkend van aard zijn mogen slechts incidenteel in de zone worden getroffen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 april 2012 - 18:19:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snellheidszones
« Reactie #35 Gepost op: maandag 16 april 2012 - 10:59:13 »
Voor zover ik weet bestaat die dienst bij de FOD Mob zelfs niet meer, of houdt zich hier toch niet meer mee bezig ...

Besluiten ivm het aanvullend politiereglement moeten worden opgestuurd naar de voogdij-overheid, maar dat is administratief - die worden niet gecontroleerd op hun correctheid.
Bovendien is er ook nog een verschil tussen wat een gemeenteraad beslist te plaatsen, en hoe het geplaatst wordt.
Deze voogdij-overheid, gaat bovendien zelf maar al te vaak de mist in ...

Snelheidszones zijn aan meerdere reglementeringen gebonden - maar die worden eigenlijk overal met de voeten getreden.


Zonale reglementeringen voor slechts 1 straat zijn trouwens verboden, met uitzondering van de zone 30.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snellheidszones
« Reactie #36 Gepost op: maandag 16 april 2012 - 11:12:18 »
Voor zover ik weet bestaat die dienst bij de FOD Mob zelfs niet meer, of houdt zich hier toch niet meer mee bezig ...

Besluiten ivm het aanvullend politiereglement moeten worden opgestuurd naar de voogdij-overheid, maar dat is administratief - die worden niet gecontroleerd op hun correctheid.
Bovendien is er ook nog een verschil tussen wat een gemeenteraad beslist te plaatsen, en hoe het geplaatst wordt.
Deze voogdij-overheid, gaat bovendien zelf maar al te vaak de mist in ...

Snelheidszones zijn aan meerdere reglementeringen gebonden - maar die worden eigenlijk overal met de voeten getreden.


Zonale reglementeringen voor slechts 1 straat zijn trouwens verboden, met uitzondering van de zone 30.
In Limburg rij ik zelden door zulke verschillende snelheidszones, eigenlijk kan ik er helemaal niet van meespreken.
Mss rij ik deze zomer een paar maal naar de kust dan zal ik er eens meer op letten (mss in Oostende ? )
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snellheidszones
« Reactie #37 Gepost op: maandag 16 april 2012 - 11:30:22 »
In Limburg rij ik zelden door zulke verschillende snelheidszones, eigenlijk kan ik er helemaal niet van meespreken.
Mss rij ik deze zomer een paar maal naar de kust dan zal ik er eens meer op letten (mss in Oostende ? )
Hasselt heeft illegale snelheidszones met variabele borden ... mag enkel voor zone 30.

Kanten Geel / Oevel zijn er talrijke zones die foutief aangegeven zijn - sommigen beginnen stomweg nooit vanuit sommige richtingen.
Idem in Putte bij Mechelen en omgeving, daar worden zoneborden vaak niet herhaald na het einde van een ingesloten zone.
Idem in Lier.
Enfin, eigenlijk idem in de ganse regio ...

Het is maar te zien hoe goed je deze reglementering kent: hoe beter, hoe meer overtredingen je er zal tegen zien staan want het zijn er een massa, en ze staan zo goed als overal.

***

Klassiek is dat de zones niet herbeginnen, of dat er een - door Landuyt afgeschaft - herhalingsbord staat voor een snelheidszone na een ander einde-zonebord.
Aangezien deze herhalingsborden voor snelheidszones niet meer bestaan, en het zonebord zelf herhaald moet worden na het einde van een andere zone, wordt de omsluitende snelheidszone niet meer legaal gesignaleerd.

Dit staat allemaal in de wegcode zelf , maw, de verkeerstekens zijn niet aangebracht cfr "dit reglement", en dus ook niet geldig (Art 5).
« Laatst bewerkt op: maandag 16 april 2012 - 11:33:20 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: snellheidszones
« Reactie #38 Gepost op: maandag 16 april 2012 - 17:46:17 »
Hasselt heeft illegale snelheidszones met variabele borden ... mag enkel voor zone 30.

Dat moet dan zowat de ziekte in Limburg zijn.  Op de N74, kom je die ook tegen (als je de E314 verlaat in Houthalen-Helchteren, en richting Peer rijdt).  Daar kom je ook een variabele zone 70 tegen.  Op een zijweg ervan, de N719 een variabele zone 50.

En op Plockroy in Meeuwen-Gruitrode maken ze het wel helemaal bont.  Daar staat in de bebouwde kom een variabele zone 50, die op slechts 1 openbare weg geldt.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snellheidszones
« Reactie #39 Gepost op: maandag 16 april 2012 - 18:03:55 »
Hasselt heeft illegale snelheidszones met variabele borden ... mag enkel voor zone 30.

Dat moet dan zowat de ziekte in Limburg zijn.  Op de N74, kom je die ook tegen (als je de E314 verlaat in Houthalen-Helchteren, en richting Peer rijdt).  Daar kom je ook een variabele zone 70 tegen.  Op een zijweg ervan, de N719 een variabele zone 50.

En op Plockroy in Meeuwen-Gruitrode maken ze het wel helemaal bont.  Daar staat in de bebouwde kom een variabele zone 50, die op slechts 1 openbare weg geldt.

In wijkje Plokroy (ook naam van die parallelweg) ligt daar een schooltje waar dus op die parallelweg zone 30 kan worden. Dat variabel 30-bord springt dan nadien op 50, daarvoor staan er nog vaste C43-50 kmh dacht ik. De openbare wegnaam Plockroy heeft nog een kptje met een doodlopende zijweg die ook Plokroy heeft. Men kan dat dus als meerdere openbare wegen beschouwen, komt in onze woonwijk ook dikwijls voor. Een wegnaam voor 2-3 wegen die aan mekaar aansluiten door kruispunten.

Plokroy variabel 30<>50 :  http://g.co/maps/fe5wz
weg Plokroy kp met weg Plokroy:  http://g.co/maps/2ztj4



Ik dacht ook dat een variabele zone 50 mag (variabel bord 70 <> 50) vanuit vaste C43-70, als even verder een variabele schoolzone met variabel 30<>70 volgt. Daarna weer einde zone-xkmh + vaste 70 kmh, of niet ?  :-\

Hoe zou men anders die 20 kmh trappen naar een schoolzone 30 inrichten ? (van vaste 70 kmh plots naar variabele 30 kmh mag niet)
Die 20 kmh trappen 90-70-50-30 bvb zo langs de 2+2 aan de kerk in Zwartberg (N76 of Torenlaan), waar ook een kleuterschool ligt.

N76 vast bord 70 (vanuit 90 bord) : http://g.co/maps/btqa4
N76 eerste variabel bord 70 <> 50 : http://g.co/maps/5c4e4
N76 tweede variabel bord 70 <> 30 : http://g.co/maps/b7m6x  ca 85 m na dat tweede bord  http://g.co/maps/z6ckk   ligt het kp waar aan de linkerkant de kleuterschool ligt. (de woonwijken links en rechts van de N74 ziijn vaste zone 30 zoals je hier ziet voor rechts)

vet= Vmax (variabel) tijdens bepaalde (school)uren
(en dit bij een van de drukste 2+2 in Limburg... ) in D absoluut nooit toegelaten, sowieso niet op een (hoofd) voorrangsweg 1+1
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 april 2012 - 12:34:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: snellheidszones
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 08:01:54 »
Waar ik 't over had, is Plockroy thv nr 39 (een boerderij, gelegen idd aan de parallelrijbaan).  Da's vlakbij die nieuwe grote rotonde, die aansluit op die nieuwe Ringweg daar.  En niet zover van de Ophovenstraat.

De plaatsingsvoorwaarden vind je overigens >>> hier.


Citaat
6.7. Signalisatie met zonale geldigheid.  
 
6.7.1. De zonale geldigheid kan toegekend worden :
 
1° aan de verbodsborden, met uitzondering van de verkeersborden C1, C31, C33 en C47;
 
Wat betreft het verkeersbord C43 mag enkel een zonale draagwijdte toegekend worden aan :
 



•30 km per uur;
 •50 km per uur voor zover deze zone zich buiten een bebouwde kom bevindt, afgebakend door de verkeersborden F1 en F3, ze bebouwd is of er gewoonlijk veel voetgangers of fietsers komen.
 •70 km per uur voorzover deze zone zich buiten een bebouwde kom bevindt, afgebakend door de verkeersborden F1 en F3.

Citaat
6.5. Signalisatie met veranderlijke informatie.  
 
(...)
 
Er mag geen gebruik gemaakt worden van een signalisatie met zonale draagwijdte, behalve voor de signalisatie van de schoolomgevingen zoals bepaald in artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer voor de verkeersborden F4a en F4b.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 april 2012 - 08:08:58 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: snellheidszones
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 11:55:21 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snellheidszones
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 12:41:23 »
Hoe zou men anders die 20 kmh trappen naar een schoolzone 30 inrichten ? (van vaste 70 kmh plots naar variabele 30 kmh mag niet)

Michel, onder welke steen woon jij? ;D Wélke 20 km/u trappen? Ze maken gewoon alles er rond al 50 km/u, problem solved... 't is precies beter wonen wat verder in Limburg ;)
hehe, laat mijn steen maar met rust.  ;D

Ik bedoel vanuit 90-70- naar die alles erond al 50 kmh, kunnen ze de bebouwde kom F1-borden binnenkort afschaffen en zone 30 bbk maken...
en dan is er dat nog..    ;D

Ze zijn echt ziek bezig met die zone 50´s rond de bebouwde kom, wel goed voor de flitskassa en verbruikskassa zeker ?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 april 2012 - 12:56:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snellheidszones
« Reactie #43 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 18:28:06 »
Ik dacht ook dat een variabele zone 50 mag (variabel bord 70 <> 50) vanuit vaste C43-70, als even verder een variabele schoolzone met variabel 30<>70 volgt. Daarna weer einde zone-xkmh + vaste 70 kmh, of niet ?  :-\
Neen, mag niet.

6.5.3. De signalisatie met veranderlijke informatie wordt herhaald na elk kruispunt of na elke toegang tot een autosnelweg.

Een einde-verbodsbord moet geplaatst worden op de autosnelweg of wanneer dit einde-verbod niet samenvalt met een kruispunt.

Er mag geen gebruik gemaakt worden van een signalisatie met zonale draagwijdte, behalve voor de signalisatie van de schoolomgevingen
zoals bepaald in artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer voor de verkeersborden F4a en F4b.


Het is dus zelfs enkel schoolomgevingen, en niet algemeen de zone 30.

Veranderlijke signalisatie heeft zonaal namelijk de ambetante eigenschap dat men een zone kan inrijden zonder dat de beperking geldt, maar er verder in kan rijden terwijl ze in werking is.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snellheidszones
« Reactie #44 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 19:27:16 »
Het is dus zelfs enkel schoolomgevingen, en niet algemeen de zone 30.
Ik schreef ttz  bedoelde ook "schoolzone 30" in mijn beide voorbeelden:

Citaat
In wijkje Plokroy (ook naam van die parallelweg) ligt daar een schooltje waar dus op die parallelweg zone 30 kan worden
Een schoolzone mag voor een enkele weg (F4 a)
Citaat
6.7.6. Behalve wat de verkeersborden F4a en F4b betreft, mag de signalisatie met zonale geldigheid slechts voor meerdere wegen ingevoerd worden.

 
Citaat
Ik dacht ook dat een variabele zone 50 mag (variabel bord 70 <> 50) vanuit vaste C43-70, als even verder een variabele schoolzone met variabel 30<>70 volgt. Daarna weer einde zone-xkmh + vaste 70 kmh, of niet ?

Hoe zou men anders die 20 kmh trappen naar een schoolzone 30 inrichten ? (van vaste 70 kmh plots naar variabele 30 kmh mag niet) Die 20 kmh trappen 90-70-50-30 bvb zo langs de 2+2 aan de kerk in Zwartberg (N76 of Torenlaan), waar ook een kleuterschool ligt.
Die variabele signalisatie wordt aan dat ene kruispunt op de N76 herhaald, OK dus.
Het gaat ook om een schoolomgeving, OK dus.

Mag wel dus aan de 2 vetgedrukte punten wordt immers voldaan:
Citaat
Neen, mag niet.

6.5.3. De signalisatie met veranderlijke informatie wordt herhaald na elk kruispunt of na elke toegang tot een autosnelweg.

Een einde-verbodsbord moet geplaatst worden op de autosnelweg of wanneer dit einde-verbod niet samenvalt met een kruispunt.

Er mag geen gebruik gemaakt worden van een signalisatie met zonale draagwijdte, behalve voor de signalisatie van de schoolomgevingen zoals bepaald in artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer voor de verkeersborden F4a en F4b.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 april 2012 - 19:51:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I