Auteur Topic: Art 24.7 / Sniper  (gelezen 148662 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #105 Gepost op: zondag 20 december 2009 - 01:45:57 »

Citaat:De verlenging van de naastbijgelegen rand van de rijbaan (over het gehele kruispunt) is die bij dewelke je je het dichtste bevindt.

Antwoord:  Niet akkoord,maar dat hoeft niet.

Dat die verlenging doorloopt, zelfs tot in het oneindige speelt geen rol.  Elke rand zijn eigen verlenging.
Je moet alvorens te verlengen rekening houden met de naastbijgelegen rand en dan verlengen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #106 Gepost op: zondag 20 december 2009 - 01:59:32 »
Je moet alvorens te verlengen rekening houden met de naastbijgelegen rand en dan verlengen.

Juist. En die naastbijgelegen rand kan zich zowel links als rechts bevinden. Het gaat erom hoever je nog zou moeten gaan om (de verlenging van) die rand te bereiken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #107 Gepost op: zondag 20 december 2009 - 09:07:35 »
 Ik heb gevraagd om alvorens te reageren mijn volledige interpretatie te begrijpen.
Ik begrijp heel duidelijk jullie interpretatie van "naastbijgelegen "en hoe juliie dit zien tov de plaats waar je wil parkeren.
Je kan mijn theorie niet weerleggen met jullie visie van "naastbijgelegen" in je achterhoofd.
Je kan mijn theorie enkel weerleggen of gewoon niet mee akkoord gaan als je in eertste instantie begrijpt hoe ik het zie.

citaat:
Juist. En die naastbijgelegen rand kan zich zowel links als rechts bevinden. Het gaat erom hoever je nog zou moeten gaan om (de verlenging van) die rand te bereiken.
Antwoord:
Dit citaat van Jozef past in het geheel van jullie versie maar kan je totaal niet gebruiken in deze discussie.
In mijn versie begrijp ik zelfs niet waarom Jozef hier komt mee aanzetten. Je kan niet discusieren over mijn interpretatie door in het midden van de opbouw ineens over te schakelen naar jullie interpretatie.  Je moet wel mijn versie in zijn geheel zien en dan zeggen of je wel of niet akkoord bent.

De naastbijgelegen rand kan zich alleen links bevinden als je links wil parkeren. Jullie zien dit niet zo, maar je kan in deze discussie niet de twee visies door mekaar gaan halen.
"Het gaat erom hoever je nog zou moeten gaan om ( de verlenging van) die rand te bereiken".   WAT MOET IK HIER IN GODSNAAM MEE AANVANGEN ?????
Dit bewijst dat je nog altijd niet hebt begrepen hoe ik "naastbijgelegen" zie. Je gaat in het  midden van een stelling niet ineens over op een andere.
Zo moeilijk is het toch niet om mijn visie te begrijpen. Je zou beginnen denken dat jullie moedwillig zulke antwoorden geven om het gesprek te laten vastlopen.

De werkelijke rand van de rijbaan stopt aan de hoeken.
Op het kruispunt worden de randen denkbeeldig verlengd aan de onderbroken zijden.
1)Je moet rekening houden met de naastbijgelegen werkelijke rand om te weten welke rand je precies denkbeeldig moet verlengen.
2) Als je weet welke rand het meest nabij ligt dan verleng je hem om je 5 meter te bepalen.

Je moet dus niet vaststellen welke denkbeeldige verlenging het meest nabij ligt om je 5 meter te bepalen. Je moet wel vaststellen waar de naastbijgelegen werkelijke rand zich bevind om deze dan te verlengen om vervolgens je 5 meter te bepalen.
Naastbijgelegen hoort niet bij verlenging, zoals ik al meerdere malen heb geschreven.

Het enige waar ik blijkbaar met Inazuma niet in overeenkom is dat volgens hem de rand aan de overkant van de straat de meest naastbijgelegen rand is als er aan de kant waar je wil parkeren geen randen zijn.  Hierover kunnen we van mening verschillen.

Maar wat sommigen hier aanhalen ter verdediging van hun standpunt geeft alleen maar aan dat jullie niet weten hoe ik de situatie bekijk.                     
« Laatst bewerkt op: zondag 20 december 2009 - 11:15:24 door mazda »

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #108 Gepost op: zondag 20 december 2009 - 11:22:57 »

______________________/     /__________________________

_____________________        ___________________________
                                     \      \

De schuine straten mogen nog schuiner. Maar dat ging niet met de leestekens die ik heb gebruikt.   Volgens mijn visie is het eenvoudig om te weten waar je niet mag parkeren op de weg die horizontaal loopt.
Maar volgens jullie visie is dat toch iets ingewikkelder als je je de straten nog schuiner voorstelt.
Ik zou zo graag alles eens tekenen en met kleurtjes aangeven zodat jullie begrijpen wat ik eigenlijk schrijf.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #109 Gepost op: zondag 20 december 2009 - 14:13:49 »
                                            /           /
                                           /           /
________________________/           (___________________________
                #|  #|5m--------/           /--------5m|#                        B
                  |                                                 |                                                                
A________#|5m--------\           \--------5m|#_|#_________________
                                   \            (
                                    \            \
                                      \            \

Citaat van: mazda
Ik zou zo graag alles eens tekenen en met kleurtjes aangeven zodat jullie begrijpen wat ik eigenlijk schrijf.

Ik heb iets geprobeerd:
- 5 m brede rijbanen (alle zonder middenstrepen); kruispunt wordt groter als + -pt, omdat uitmondende wegen niet tegenover mekaar liggen, men moet "5 meter van het kruispunt staan..." = kruisingsplaats ? ; er rijden en parkeren ook vrachtwagens die tot 2,55 m breed kunnen zijn...
- er staan geen borden binnen de aangebrachte tekens.
- buiten bebouwde kom
- tweerichtingswegen
          /   :  dwarsrijbaanrand
        (_     : gebogen rand
      /-------5m|    :  5 meter van het verlengde van de dwarsrijbaanrand.

# of  # = auto´s of (lichte) vrachtwagens

Waar mogen de "auto´s" staan op de rijbaan van de langsweg ? :
 # of # ,  of beiden, naargelang parkeerrichting vanuit A of B vóór of achter/achter het kp;
 of andere interpretatie, gelieve dan juiste plaats aan te duiden op de tekening.

De regel(s):
Citaat
Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod  

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;

2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.
« Laatst bewerkt op: zondag 20 december 2009 - 16:09:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #110 Gepost op: zondag 20 december 2009 - 16:52:51 »
 Ik zal specifiek antwoorden op 24.7 en niet op 24, ik hou dus bij dit antwoord ,om duidelijk te maken hoe ik 24.7 op zich interpreteer geen rekening met de 5 m breede rijbaan buiten de bbk waar vrachtwagens rijden.

Nergens staat volgens mij dat je niet mag parkeren op minder dan 5 m van een kruispunt.
Wel op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan.
Er staat volgens mij niet van de "naastbijgelegen verlenging" van de rand van de dwarsrijbaan.

Als je van A naar B zou rijden en je wil parkeren voorbij het kruispunt aan de rechterkant, vanaf waar mag je dan parkeren specifiek volgens 24.7?

Volgens mijn interpretatie als je van A naar B zou rijden en aan de rechterkant wil parkeren voorbij het kruispunt  dan mag je parkeren voorbij het zwarte | , # op jou schets hierboven.  Op de schets hieronder staat een X.   Op voorwaarde dat je niemand in gevaar brengt of hindert.

Mijn redenering: er zijn 8 werkelijke rijbaanranden, 2 aan elke hoek.  Met de randen van de rijbaan waarop ik wil parkeren houd ik geen rekening.
Van de 4 werkelijke randen van de dwarsrijbaan neem ik dan de meest naastbijgelegen, in dit geval als ik parkeer voorbij het kruispunt ligt deze rechtsachter.(f)
Deze rand rechtsachter verleng ik om mijn 5 meter te bepalen.
 Dit verbod geldt zowel op de rijbaan als op de berm.
                                              c           d
                                             /           /
                                           /           /
A________#|5m--------\           \---------5m|X_|#_________________
                                   \            (
                                    \            \f
                                      \            \
                                       e
Aangegeven door X
« Laatst bewerkt op: maandag 21 december 2009 - 06:46:19 door mazda »

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #111 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 07:26:35 »
Dan is de kans groot dat een vrachtwagen die van boven komt en links opdraait problemen heeft door voertuig x en niet door kan zonder ofwel c, x of # dichtst bij B  (of een combinatie) te raken.
Volgens mij is # Het meest aan te raden.
Afhankelijk van de breedte van de weg, onderverdeling rijstroken, (parkeer)berm, fietspad, straatmeubilair,... enz.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #112 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 14:30:49 »
Dan is de kans groot dat een vrachtwagen die van boven komt en links opdraait problemen heeft door voertuig x en niet door kan zonder ofwel c, x of # dichtst bij B  (of een combinatie) te raken.
Afhankelijk van de breedte van de weg, onderverdeling rijstroken, (parkeer)berm, fietspad, straatmeubilair,... enz.
Mijn voorkeur is ook # volgens de geest van de regel:
Citaat
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen

X gaat ook nog volgens de zuivere interpretatie van inzonderheid 7°( X is 5 meter van f) ; X is ook juist buiten 5 meter van het verlengde van d, de naastbijgelegen dwarsrand aan de overzijde die ook deel uit maakt van het KP, toch als X een parkerende smalle auto is.

Maar als er brede voertuigen aan te pas komen als auto ´s die het kruispunt benutten is het onnodig hinderen.
                                                                                                            _
Ik ga het KP lichtjes verschuiven, en ga de voertuigbreedte ook aanduiden: X met een streepje erboven.
Het voertuig X is in dit geval maar goed 3 meter verwijderd van het verlengde van de dichterbij gelegen dwarsrijbaand d.

Ten opzichte van verlenging f blijft het 5 m, maar verlenging f is in dit geval duidelijk niet meer de "naastbijgelegen" dwarsrijbaan -van het kruispunt- tov het geparkeerde voertuig X.

Als het om hinderen gaat moet men nuanceren en met de voertuigbreedte rekening houden, zeker als men daar parkeert.

c            d
                                                  /           /
                                                /           /
                #|       #|5m--------/           /--------5m|#                        B
                  |                                            _        |                                                                
A________#|5m--------\           \--------5m|X____|#_________________
                                   \            (
                                    \            \
                                      \            \
                                      e              f
       _
Mag X daar parkeren ?

Zelfs het woordenboek haal ik erbij, ik zoek op "naastbij"
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=naastbij
Citaat
1na·bij bn, bw; naderbij of nabijer, naastbij dichtbij, niet veraf: ik ken hem van ~; de dood ~ bijna dood
2na·bij vz in de buurt van: ~ de poort; om en ~ de veertig ongeveer
« Laatst bewerkt op: maandag 21 december 2009 - 15:10:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #113 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 14:57:07 »
Dan is de kans groot dat een vrachtwagen die van boven komt en links opdraait problemen heeft door voertuig x en niet door kan zonder ofwel c, x of # dichtst bij B  (of een combinatie) te raken.

Ik wou gewoon kunnen aangeven hoe ik "naastbijgelegen" interpreteer.
Michel heeft mij een dubbel vraagstuk gegeven.
De vraag is waar ik mag parkeren volgens 24.7.

______________\      \___________
       x  x  x  x <5M

_______________         __________
                          /       /
                         /       /
Stel dat een vrachtwagen van beneden komt en links wil afslaan, hoe los je het dan op?
« Laatst bewerkt op: maandag 21 december 2009 - 15:05:05 door mazda »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #114 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 15:15:12 »
Michel heeft mij een dubbel vraagstuk gegeven.
Idd, ik heb het in het 2e geval nog wat ambetanter genuanceerd.  ;)
Als men al op de rijbaan mag parkeren kan de voertuigbreedte een rol spelen, Art 24 voor ogen.

Ik hoop aangetoond te hebben door die 2 vraagstukken, hoezeer ik ook het kruispunt opschuif, parkeerplaats # is altijd op "5 meter van het kruispunt", ttz 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan.
# is 5 meter van e, en aan de andere kant is # 5 meter van d.
Vormen de dwarswegen een perfect + - kruispunt (uitmondingen recht tov van mekaar en dezelfde wegbreedte) dan vallen # en # identiek tov het kruispunt.

Als jullie willen verschuif ik de dwarswegen nog wat meer op.  ;)

c            d
                                                        /           /
                                                      /           /
                #|              #|5m--------/           /--------5m|#                        B
                  |                                            _               |                                                                
A________#|5m--------\           \--------5m|X________|#_______________
                                   \            (
                                    \            \
                                      \            \
                                      e              f
« Laatst bewerkt op: maandag 21 december 2009 - 15:37:42 door Michel »
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #115 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 16:08:31 »
Citaat:
Ik ga het KP lichtjes verschuiven, en ga de voertuigbreedte ook aanduiden: X met een streepje erboven.
Het voertuig X is in dit geval maar goed 3 meter verwijderd van het verlengde van de dichterbij gelegen dwarsrijbaand d.

Ten opzichte van verlenging f blijft het 5 m, maar verlenging f is in dit geval duidelijk niet meer de "naastbijgelegen" dwarsrijbaan -van het kruispunt- tov het geparkeerde voertuig X.

Als het om hinderen gaat moet men nuanceren en met de voertuigbreedte rekening houden, zeker als men daar parkeert.

c            d
                                                  /           /
                                                /           /
                #|       #|5m--------/           /--------5m|#                        B
                  |                                            _        |                                                                
A________#|5m--------\           \--------5m|X____|#_________________
                                   \            (
                                    \            \
                                      \            \
                                      e              f

Mooi werk. Mogelijke interpretatie.
Maar dit klopt niet als de horizontale rijbaan 10 meter breed zou zijn.

______________\      \___________
       x  x  x  x <5M

_______________         __________
                          /       /
                         /       /
Stel dat een vrachtwagen van beneden komt en links wil afslaan, hoe los je het dan op?
« Laatst bewerkt op: maandag 21 december 2009 - 16:17:07 door mazda »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #116 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 16:14:39 »
Eerst en vooral wil ik stellen dat mijn redenering om tot een eerder besluit te komen dat art 24.7 niet van toepassing is op T kruispunten aan de doorlopende zijde volgens mij nog altijd een zekere logica inhoudt.
Ja, maar men kan wetgeving niet gaan uitleggen volgens ieders aparte logica ...
Wetgeving dient didelijk en ondubbelzinnig te zijn.

Citaat
Vraag1 : Waarom zou jullie interpretatie van "naastbijgelegen" juister zijn dan mijn interpretatie?  
Omdat ze strookt met de tekst in het Internationaal Verdrag over het Wegverkeer.
België heeft dit verdrag geratificeerd en hoort het dus in de eigen verkeerswetgeving na te leven.
Volgens de wegcode.be uitleg is dat dus niet het geval.

Citaat
Vraag2 : Zouden jullie er kunnen inkomen dat  diegenen die de wegcode in '75 hebben geschreven misschien speciaal deze ingewikkelde zinsconstruktie hebben gebruikt om er net de nadruk op te leggen dat je wel mag parkeren aan de doorlopende kant?
De wegcode van 75 was niet het begin van alles, er was nog de wegcode van 68, en daarvoor zal er ook wel wat geweest zijn.
Er was ook het internationaal verdrag inzake wegverkeer dat geëerbiedigd dient te worden.

Citaat
Vraag3 : Wat is de zin van het verbod op de bermen aan de doorlopende zijde?

Citaat
Vraag4: Wat is de zin van het verbod in de agglomeratie in straten die breed genoeg zijn?  
Het kruispunt vrij en bruikbaar houden om richtingsveranderingen ongehinderd te laten verlopen en de zichtbaarheid goed te houden.
Wie zegt dat de straten breed genoeg zijn, diegenen doorgaans natuurlijk net die er tegenover willen parkeren ...

Sting zijn voituur is dus aangereden door een vrachtwagen van Ivago (afvalophaling in Gent) terwijl hij tegenover een zijstraat stond ...

Citaat
Vraag5 : Wat is het nut van het verbod bij schuine straten als je niet zou mogen parkeren aan de doorlopende zijde in de parallellogram die gevormd zou worden?
Het kruispunt vrij en bruikbaar houden om richtingsveranderingen ongehinderd te laten verlopen en de zichtbaarheid goed te houden.

Citaat
Gegeven 1:  De openbare weg houdt op waar het priveterrein begint,
Fout.
Private eigendommen die publiek toegankelijk zijn, vormen in de huidige interpretatie in de rechtbanken een deel van de openbare weg.

Citaat
Gegeven 4: Om te bepalen waar je mag parkeren volgens 24.7 hou je alleen rekening met de randen van de dwarsrijbaan en niet met de randen van de rijbaan waar je wil parkeren.
Fout.
Het parkeerverbod in Art 24.7 is de uitwerking van het parkeerverbod voorzien in het internationale verdrag inzake het wegverkeer, en dat spreekt enkel over een parkeerverbod "in de nabijheid" van een kruispunt.

Citaat
Gegeven 5: Om te bepalen waar we mogen parkeren 24.7  houden we rekening met "de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan"
Dat is de tekst van 24.7

Citaat
Gegeven 6: Een werkelijke rand loopt niet door op de plaats waar een straat toekomt aan een kruispunt.
Soms wel, bvb bij een doorlopend trottoir.
Meestal loopt de werkelijke rand inderdaad niet door, daarom gebruikt men de theoretische verlenging van de dwarsranden.

Citaat
Mijn interpretatie van naastbijgelegen is nog altijd:  Naastbij is niet aan de overkant van de straat.
Waarom niet ?
Dit is puur je eigen
Er staat naastbij, dit betekent dichtbij.
Jij duidt op naast, maar dat staat er niet.

Van het moment dat "naast" / "aanliggend" gebruikt wordt, is Art 24.7 in strijd met de bepalingen van het internationale verdrag op het wegverkeer ...

Citaat
Al de werkelijke randen waarmee ik rekening hou liggen het dichtste bij de plaats waar ik wil parkeren, naastbij.
Je dient niet de werkelijke randen te volgen, maar hun verlengingen.

Citaat
Iedere werkelijke rand wordt denkbeeldig net zover doorgetrokken tot je kan bepalen waar je mag parkeren.
Je trekt die verlenging dan maar zo ver door dat het je goed uitkomt ...

Citaat
Op T kruispunten ga ik ervan uit dat aan de doorlopende zijde geen naastbijgelegen randen zijn, vermits er aan die kant geen dwarsstraat is.
In de tekst van het internationaal verdrag inzake wegverkeer, is geen enkel onderscheid gemaakt inzake de verschillende aard van verschillende kruispunten.
Daar geldt het parkeerverbod "in de nabijheid van de kruispunten", met de afstand te bepalen door de nationale wegteger.
Er is geen enkele discussie dat er ook aan de doorlopende overzijde nog altijd een kruispunt is.
Bijgevolg moet het verbod er gelden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #117 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 16:29:56 »
Citaat:
Al de werkelijke randen waarmee ik rekening hou liggen het dichtste bij de plaats waar ik wil parkeren, naastbij.
Antwoord van Inazuma.
mazda:
Hier volg ik weer even niet.  Om de verlengingen te bepalen moet je toch rekening houden met de naastbijgelegen rand.
Het is toch niet de verlenging die het dichtste bij moet liggen maar de rand vanwaar je moet verlengen.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #118 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 16:36:50 »
                                           /           /
                                           /           /
A________#|5m--------\           \--------5m|#_|#_________________
                                   \            (
                                    \            \
                                      \            \
Deze tekening illustreert zeer goed waarom niet enkel de verlenging van de rijbaanrand van de aanliggende dwarsstraat mag beschouwd worden :
Dit is ronduit hinderlijk.
Een wagen die van onderaan naar links wil, ziet zich geconfronteerd met een voertuig dat linksboven op 5m van de aanliggende zijstraat (bovenaan) zou mogen staan, maar dan in realiteit pal naast het kruispunt staat wat uiteraard problemen oplevert voor de bestuuurder van "onderaan" die het kruispunt wil verlaten.

Net daarom is het invoegen van de "naastbijgelegen" dwarsrijbaanrand zelfs te verklaren :
Men doelde dan helemaal niet op de (verlenging van de) rijbaanrand van de aanliggende dwarsrijbaan, maar op de (verlenging van de) meest nabij gelegen rand, eender welke dat ook mag zijn afhankelijk van de aanleg van het kruispunt.
Dat kàn de rand van de aanliggende rijbaan zijn, maar hoeft dat niet noodzakelijk te zijn ....
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #119 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 16:41:08 »
Antwoord van Inazuma.
Citaat
mazda:
Hier volg ik weer even niet.  Om de verlengingen te bepalen moet je toch rekening houden met de naastbijgelegen rand.
Op die manier ... dan klopt je redenering wat dat betreft.

Dus : de naastbijgelegen rand van een dwarsrijbaan nemen, daar de verlenging van doortrekken, en daar 5m vandaan blijven.
Weg Wanbeheer.be