Auteur Topic: Art 24.7 / Sniper  (gelezen 136904 keer)

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #510 Gepost op: woensdag 27 januari 2010 - 22:32:39 »
Citaat van: Bibi
Als hier een vrachtwagen, lijnbus, oplegger van rijrichting moet veranderen gaan de poppekes weer aan het dansen.
Citaat van: Inazuma
Inderdaad. Of de vuilkar.

Hieronder een ongeval ter hoogte een T kruispunt in Kontich centrum. Vko Antwerpsestw ter hoogte Pluyseghemstraat. Twee geparkeerde voertuigen en vrachtwagen total loss, eerste voertuig dat een aanrijding niet kon vermijden eveneens total loss. Drie geknelde personen waarvan één persoon in levensgevaar.















De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #511 Gepost op: woensdag 27 januari 2010 - 22:41:00 »
Ten eerste is de straat in het voorbeeld van wegcode.be niet breed genoeg om auto's langs bijde kanten te laten parkeren. Je kan dit dus niet als algemeen voorbeeld nemen.
Ten tweede weet de gemeente op voorhand langs welk parcours de lijnbus zal rijden en zal daarvoor in het algemeen de nodige regelingen treffen.
Ten derde zijn in grote steden zone's van max 3.5 ton en 7.5 ton waardoor opleggers in bepaalde straten  gewoon niet komen.
Ten vierde mag je op wegen verdeeld in rijstroken zowieso alleen parkeren in de daarvoor voorziene parkeerstroken of in de berm.
Ten vijfde mag je op de rijbaan buiten bbk van een voorrangsweg niet parkeren.
Ten zeste mag je aan de doorlopende kant van een T kruispunt niet parkeren als je daardoor de richtingen die worden aangegeven door borden of andere borden zoals D1 zou verstoppen.
Ten zevende moet je je voertuig zoveel als mogelijk buiten de rijbaan opstellen.
Het komt er dus op neer dat op de rijbaan van vele kruispunten zowieso niet geparkeerd mag worden en dit voor verschillende redenen.
Op smalle weggetjes op den buiten  moet je  zoveel mogelijk in de berm staan en minstens 3 meter rijbaan vrijhouden, maar je moet je ook de vraag stellen waarom iemand daar wil parkeren, met welke reden? Is er nood aan parkeren op de rijbaan ergens op den buiten als je iets verder veilig op berm kan staan?
Het probleem stelt zich in principe alleen in druk bevolkt gebied zoals de stad.
En de vuikar moet inderdaad overal langs, maar ook daar wordt over het parcours nagedacht zodat bepaalde richtingsveranderingen gewoon niet aan bod komen.
Het is net omdat sommige bestuurders geen rekening houden met de 5m aan de kant van de dwarsrijbaan dat de vuilkar tussen de foutief geparkeerde auto en de auto aan de doorlopende kant knel kan komen te zitten.
Stel dat  op de tweede schets van wegcode met de schuine verlengingen er geen auto's zouden staan aan de onderbroken kant. Dan is de rijbaan breed genoeg.
Er staan wel auto's aan de doorlopende kant maar stel dat deze met jou interpretatie zouden rekening houden en de verlengingen doortrekken en dan 5 m bepalen.
Dan laat je de vuilkar van beneden komen en liks afslaan.
Wat is dan jullie voordeel?
Geen enkel, totaal belachelijk dus.

_________________________________
xxxxxxxxxxxxxxx5M---------5Mxxxxxxxxxxxx


___________,             ,_______________
                ,             ,                
              ,            ,    

« Laatst bewerkt op: woensdag 27 januari 2010 - 22:43:13 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #512 Gepost op: woensdag 27 januari 2010 - 22:50:28 »
Citaat Marc Annemans,

Hieronder een ongeval ter hoogte een T kruispunt in Kontich centrum. Vko Antwerpsestw ter hoogte Pluyseghemstraat. Twee geparkeerde voertuigen en vrachtwagen total loss, eerste voertuig dat een aanrijding niet kon vermijden eveneens total loss. Drie geknelde personen waarvan één persoon in levensgevaar.

Antwoord:
De oorzaak van dit ongeval zijn niet de geparkeerde auto's aan de T.
De auto's die geramd werden zouden zelfs juist staan volgens jullie interpretatie.
De oorzaak was voorrangsnegatie.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #513 Gepost op: woensdag 27 januari 2010 - 22:54:38 »
Jullie zouden best eens ophouden met alles uit zijn context te halen en met irrelevante argumenten af te komen om jullie stelling te verdedigen.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #514 Gepost op: woensdag 27 januari 2010 - 22:56:16 »
Citaat van: Mazda
De oorzaak was voorrangsnegatie.

Graag bijkomende info aub. Kan van bijzonder nut zijn aangezien dit uit het ongevalonderzoek absoluut niet naar voor is gekomen.

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #515 Gepost op: woensdag 27 januari 2010 - 23:21:43 »
Ik was er niet bij en weet alleen  van de wijkagent dat een auto en de vuilkar op mekaar zijn ingereden op dit T kruispunt.
Wie van waar kwam  en naar waar wou weet ik niet, ik heb dat toen ook niet gevraagd.

Het was wel een gevaarlijk kruispunt met weinig zicht en met voorrang van rechts regeling en een oranje pinklicht.
De meeste autobestuurders die rechtdoor naar het centrum rijden doen zelfs geen enkele poging om voorrang te verlenen.

Ondertussen werd het kruispunt herzien en het gebouw op de hoek gesloopt.
Nu is het nog gevaarlijker geworden gezien er alleen fietsers kunnen uitkomen die nog altijd voorrang van rechts hebben omdat er geen B15 geplaatst werd op de doorgaande straat maar wel een omgekeerde driehoek voor de fietser die eigenlijk voorrang van rechts heeft.

Misschien maar goed dat de fietser een omgekeerde driehoek heeft de, voorrang van rechts wordt hem toch nooit verleed door al die onopgevoede gekken die daar zonder enige aarzel en zonder te vertragen of zelfs nog maar eens naar rechts te kijken over dat kruispunt rijden alsof het een voorrangsweg betrof.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #516 Gepost op: donderdag 28 januari 2010 - 00:14:34 »
Even ~ juist op schaal tekenen - ik heb tenslotte een rijbewijs C-E...

5 m is 5 m extra voordeel om 5 m later, ttz net ruim genoeg te kunnen afdraaien, enorm verschil !

-  ´  ´  ´  :   linkerbocht thv rechterkant camion +10t met aanhangwagen bvb 45 kVA generator;
   ^    >   :  richting
vtg -br. : voertuigbreedte geparkeerd voertuig = ca. 2 m

     
      |<--5M---------|------------------|--------5M-->| : verboden stilstaan en parkeren, ook op de berm.
______________________________________________________
vtg-|<5M--------->|------------------|<---------5M>|vtg -     ^
br._|                   -     -                                       |_br._    |
 <-   -   -      ´                  ´                                          
                                          ´                                       6 m
                                             ´
_______________                    ^    ___________________|__
                           )                  ´  /                                
                          ,                   ´ ,    
                         ,                   ´ ,              
                                           ^camion+ahw
                       /<     5,5 m    >/

Diegene die met de vuilkar rijden hebben dan minder problemen...
ik heb wel nog nooit met een vuilkar gereden...   ;D

« Laatst bewerkt op: donderdag 28 januari 2010 - 00:31:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #517 Gepost op: donderdag 28 januari 2010 - 00:42:52 »
Hieronder een ongeval ter hoogte een T kruispunt in Kontich centrum. Vko Antwerpsestw ter hoogte Pluyseghemstraat. Twee geparkeerde voertuigen en vrachtwagen total loss, eerste voertuig dat een aanrijding niet kon vermijden eveneens total loss. Drie geknelde personen waarvan één persoon in levensgevaar.
Laat me raden, Marc

Zoiets als een gevaarlijk kp omdat de smallere zijstraat VVR krijgt op het doorgaand verkeer op de hoofdbaan ?

Drogreden : "snelheidsremmend" 

Tja, men leest het elk jaar in de statistieken...
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 januari 2010 - 00:44:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #518 Gepost op: donderdag 28 januari 2010 - 00:57:26 »
Ik was er niet bij en weet alleen  van de wijkagent dat een auto en de vuilkar op mekaar zijn ingereden op dit T kruispunt.

Ach zo....op mekaar zijn ingereden?  ::)

Er was helemaal geen sprake van een voorrangsnegatie en nog minder dat de voertuigen op elkaar zijn ingereden, Mazda. :-\

Heel wat andere elementen lagen aan de basis tot het oorzakelijk verband waarin de aanrijding is ontstaan en het verder gevolg daarop. Op "mekaar ingereden" mag je vertikaal klasseren!

Citaat van: Mazda
Het was wel een gevaarlijk kruispunt met weinig zicht en met voorrang van rechts regeling en een oranje pinklicht.
De meeste autobestuurders die rechtdoor naar het centrum rijden doen zelfs geen enkele poging om voorrang te verlenen.

Ondertussen werd het kruispunt herzien en het gebouw op de hoek gesloopt.
Nu is het nog gevaarlijker geworden gezien er alleen fietsers kunnen uitkomen die nog altijd voorrang van rechts hebben omdat er geen B15 geplaatst werd op de doorgaande straat maar wel een omgekeerde driehoek voor de fietser die eigenlijk voorrang van rechts heeft.

Misschien maar goed dat de fietser een omgekeerde driehoek heeft de, voorrang van rechts wordt hem toch nooit verleed door al die onopgevoede gekken die daar zonder enige aarzel en zonder te vertragen of zelfs nog maar eens naar rechts te kijken over dat kruispunt rijden alsof het een voorrangsweg betrof.

Volledig akkoord.

Over het gebrek aan signalisatie zal ik verder nazicht doen en indien nodig de bevoegde instantie daarvan in kennis stellen.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #519 Gepost op: donderdag 28 januari 2010 - 01:06:04 »
Hieronder een ongeval ter hoogte een T kruispunt in Kontich centrum. Vko Antwerpsestw ter hoogte Pluyseghemstraat. Twee geparkeerde voertuigen en vrachtwagen total loss, eerste voertuig dat een aanrijding niet kon vermijden eveneens total loss. Drie geknelde personen waarvan één persoon in levensgevaar.
Laat me raden, Marc

Zoiets als een gevaarlijk kp omdat de smallere zijstraat VVR krijgt op het doorgaand verkeer op de hoofdbaan ?

Drogreden : "snelheidsremmend" 

Tja, men leest het elk jaar in de statistieken...

Het was een gevaarlijk kruispunt, Michel. Ondertussen heeft men het aangepast zoals Mazda beschreef. En nu blijkbaar nog gevaarlijker.

Maar het T kruispunt an sich had geen enkele invloed ivm het ongeval. Betreft een rijbaan met twee richtingsverkeer waarbij één der voertuigen werd aangereden, Michel. Door bijzondere omstandigheden die niet alledaags voorkomen in vko'n. 
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #520 Gepost op: donderdag 28 januari 2010 - 02:07:24 »
Citaat van: Michel
Serieus bezig daar...

Net zoals in Duitsland, Michel, hebben wij ook in Nederland de gelegenheid gehad om aan vko onderzoek deel te nemen dankzij het IPA. In Nederland is het ook niet uitzonderlijk dat de rijbaan volledig wordt afgesloten voor de duur van het volledig onderzoek en alwaar alles onaangeroerd blijft.

In die mate zelfs dat remtesten opnieuw op de plaats van het desbetreffend vko worden uitgevoerd. Alhier in België is het een gezeur en geklaag dat de plaats dient gevrijwaard en bevroren te worden nuttig voor het verder onderzoek na de aanvankelijke vaststellingen.







Bij een zwaar ongeval in Nederland op een ASW bv, gaat men zelfs tot in detail na op welke tijdstippen de matrixborden in werking zijn gesteld. Of de aangekondigde informatie geen invloed had op een ongeval. Alle bandopnames worden zelfs, voor zover het onderzoek dit nuttig acht,  in beslag genomen en tot in detail geverifieerd.

Hier komen we matrixborden tegen met soms de vermelding van een ongeval reeds van twee dagen voordien. Dit maakt dus het verschil op doorgedreven onderzoek en de daaropvolgende controle.

Indien Duitse of Nederlandse onderzoekers alhier de vaststellingen dienden bij te wonen en te volgen, best dat ze vergezeld zijn van een cardioloog. Die mensen weten niet wat ze onder ogen krijgen voortspruitende uit het gebrek aan ordentelijke opleidingen in vaststellingen.
  
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 januari 2010 - 02:14:00 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #521 Gepost op: donderdag 28 januari 2010 - 05:31:37 »
Even ~ juist op schaal tekenen - ik heb tenslotte een rijbewijs C-E...

5 m is 5 m extra voordeel om 5 m later, ttz net ruim genoeg te kunnen afdraaien, enorm verschil !

-  ´  ´  ´  :   linkerbocht thv rechterkant camion +10t met aanhangwagen bvb 45 kVA generator;
   ^    >   :  richting
vtg -br. : voertuigbreedte geparkeerd voertuig = ca. 2 m

    
      |<--5M---------|------------------|--------5M-->| : verboden stilstaan en parkeren, ook op de berm.
______________________________________________________
vtg-|<5M--------->|------------------|<---------5M>|vtg -     ^
br._|                   -     -                                       |_br._    |
 <-   -   -      ´                  ´                                          
                                          ´                                       6 m
                                             ´
_______________                    ^    ___________________|__
                           )                  ´  /                                
                          ,                   ´ ,    
                         ,                   ´ ,              
                                           ^camion+ahw
                       /<     5,5 m    >/

Diegene die met de vuilkar rijden hebben dan minder problemen...
ik heb wel nog nooit met een vuilkar gereden...   ;D



Je hebt je zijstraat niet schuin genoeg getekend en je verlengingen verkeerd doorgetrokken zodat hetgeen ik wou duidelijk maken er niet meer is.
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 januari 2010 - 06:06:55 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #522 Gepost op: donderdag 28 januari 2010 - 05:53:58 »
Ik heb ook niet gezegd dat de voorrangsnegatie rechtstreeks in verband ligt met het ongeval.
Ik heb het verhaal pas de dag erna gehoord en eigenlijk geen verdere aandacht aan geschonken.

Wat er wel kan gebeurt zijn  is dat er een auto, of bus van de lijn uit de Pluyseghem straat kwam gereden, naar rechts afdraaide richting centrum, gebruik maakte van zijn voorrang van rechts terwijl de auto op de Antwerpsestwg geen enkele aanstalte maakte om te vertragen, wat een vorm van voorrangsnegatie is, en dat deze dan om een ongeval te voorkomen uitwijkt naar de linkse rijstrook tegen 40 a 50 km uur.
Als er op datzelfde ogenblik een tegenligger is zoals een vuilkar die zelf ook aan een normale snelheid rijdt omdat die op dat moment geen vuil ophaalt, dan kan ik me dit wel voorstellen.
Je kan het ook omdraaien en de vuilkar laten uitwijken omdat deze geen voorrang kan verlenen met een auto als tegenligger.
En daarbij komt dat de tegenligger op het ogenblik van het uitwijken er misschien nog niet was maar zelf uit de straat iets verder aan de overkant kwam gereden en gebruik maakte van zijn voorrang van rechts en zo frontaal op mekaar zijn gebotst.


______________________________|      |_______________




___                  _____________________________________
     |                |


Wat ik wel weet is dat er op die kruispunten in het algemeen veel te snel gereden wordt om voorrang te kunnen verlenen.
En om bij dit topic te blijven.

Waarom plaats jij deze foto's in deze draad ?
Er kan  geen verband zijn met geparkeerde auto's aan de doorlopende kant want daar kunnen geen auto's staan.
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 januari 2010 - 10:15:05 door mazda »

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #523 Gepost op: donderdag 28 januari 2010 - 14:02:19 »
Citaat van: Mazda
Ik heb ook niet gezegd Dat de voorrangsnegatie Rechtstreeks in Verband ligt voldaan het ongeval.
Ik heb Het verhaal pas de dag De Erna GEHOORD nl Verdere eigenlijk geen aandacht aan geschonken.
Wat er wel gebeurt kan zijn .....

Zonder in detail te treden maar een ernstige medische aandoening met bewusteloosheid bij een der bestuurders lag aan de basis tot het ongeval, Mazda.
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 januari 2010 - 14:21:09 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #524 Gepost op: donderdag 28 januari 2010 - 19:17:48 »
Ten eerste is de straat in het voorbeeld van wegcode.be niet breed genoeg om auto's langs bijde kanten te laten parkeren. Je kan dit dus niet als algemeen voorbeeld nemen.
Doen wij niet.
wegcode.be echter wel ...

Citaat
Ten tweede weet de gemeente op voorhand langs welk parcours de lijnbus zal rijden en zal daarvoor in het algemeen de nodige regelingen treffen.
Naast de kwestie.
Citaat
Ten derde zijn in grote steden zone's van max 3.5 ton en 7.5 ton waardoor opleggers in bepaalde straten  gewoon niet komen.
Naast de kwestie en zelfs onjuist.
Laden en lossen is in dergelijke zones toegestaan.
En de vuilkar of de brandweer rijden ok niet met Smartjes ...

Citaat
Ten vierde mag je op wegen verdeeld in rijstroken zowieso alleen parkeren in de daarvoor voorziene parkeerstroken of in de berm.
Alweer naast de kwestie ...

Citaat
Ten vijfde mag je op de rijbaan buiten bbk van een voorrangsweg niet parkeren.
En alweer ...

Citaat
Op smalle weggetjes op den buiten  moet je  zoveel mogelijk in de berm staan en minstens 3 meter rijbaan vrijhouden, maar je moet je ook de vraag stellen waarom iemand daar wil parkeren, met welke reden?
De wegcode heeft 100-en borden en bapalingen die het parkeren regelen.
Geen één geeft een reden waarom je zou willen parkeren aan ... wegens niet relevant.

Citaat
Het probleem stelt zich in principe alleen in druk bevolkt gebied zoals de stad.
Het probleem stelt zich overal als jouw / de wegcode.be interpretatie te ver verspreid geraakt, en dergelijk hinderlijk parkeren niet meer aangepakt wordt door agenten, omdat zij lezen dat het volgens wegcode.be zou mogen ...

Citaat
Stel dat  op de tweede schets van wegcode met de schuine verlengingen er geen auto's zouden staan aan de onderbroken kant. Dan is de rijbaan breed genoeg.
Maar ze staan er wel in de afbeelding die hun Team-W lid zelf gekozen heeft ...

De vuilkar is niet de referentie voor de wegcode ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder