Ten eerste is de straat in het voorbeeld van wegcode.be niet breed genoeg om auto's langs bijde kanten te laten parkeren. Je kan dit dus niet als algemeen voorbeeld nemen.
Ten tweede weet de gemeente op voorhand langs welk parcours de lijnbus zal rijden en zal daarvoor in het algemeen de nodige regelingen treffen.
Ten derde zijn in grote steden zone's van max 3.5 ton en 7.5 ton waardoor opleggers in bepaalde straten gewoon niet komen.
Ten vierde mag je op wegen verdeeld in rijstroken zowieso alleen parkeren in de daarvoor voorziene parkeerstroken of in de berm.
Ten vijfde mag je op de rijbaan buiten bbk van een voorrangsweg niet parkeren.
Ten zeste mag je aan de doorlopende kant van een T kruispunt niet parkeren als je daardoor de richtingen die worden aangegeven door borden of andere borden zoals D1 zou verstoppen.
Ten zevende moet je je voertuig zoveel als mogelijk buiten de rijbaan opstellen.
Het komt er dus op neer dat op de rijbaan van vele kruispunten zowieso niet geparkeerd mag worden en dit voor verschillende redenen.
Op smalle weggetjes op den buiten moet je zoveel mogelijk in de berm staan en minstens 3 meter rijbaan vrijhouden, maar je moet je ook de vraag stellen waarom iemand daar wil parkeren, met welke reden? Is er nood aan parkeren op de rijbaan ergens op den buiten als je iets verder veilig op berm kan staan?
Het probleem stelt zich in principe alleen in druk bevolkt gebied zoals de stad.
En de vuikar moet inderdaad overal langs, maar ook daar wordt over het parcours nagedacht zodat bepaalde richtingsveranderingen gewoon niet aan bod komen.
Het is net omdat sommige bestuurders geen rekening houden met de 5m aan de kant van de dwarsrijbaan dat de vuilkar tussen de foutief geparkeerde auto en de auto aan de doorlopende kant knel kan komen te zitten.
Stel dat op de tweede schets van wegcode met de schuine verlengingen er geen auto's zouden staan aan de onderbroken kant. Dan is de rijbaan breed genoeg.
Er staan wel auto's aan de doorlopende kant maar stel dat deze met jou interpretatie zouden rekening houden en de verlengingen doortrekken en dan 5 m bepalen.
Dan laat je de vuilkar van beneden komen en liks afslaan.
Wat is dan jullie voordeel?
Geen enkel, totaal belachelijk dus.
_________________________________
xxxxxxxxxxxxxxx5M---------5Mxxxxxxxxxxxx
___________, ,_______________
, ,
, ,