Auteur Topic: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon  (gelezen 23907 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #15 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 11:22:45 »
Zij nemen deel aan een gezamenlijk te maken tocht, op dat moment buiten enig competitieverband om.  Waaruit zou dan blijken dat het om een sportwedstrijd zou gaan?
Waaruit blijkt dat het bij "straatracen" tussen automobilisten om een afgesproken sport wedstrijd gaat  ???
Toch wordt het gegeven vrolijk gebruikt om te veroordelen ...

Citaat
Die gasten scheuren met -akkoord- waanzinnige snelheden over de weg.  Denken dat de weg van hen alleen is, en ontzien daarbij niks of niemand.  In die zin zou ik hen eerder verbaliseren op basis van artikel 7. (schiet me nu ook maar te binnen)
Zijn op talloze manieren te verbaliseren.

Dit reglement toont enkel aan dat de Dendermondse politie jarenlang zijn gat geveegd heeft aan overtredingen door (groepen) fietsers, waardoor de situatie nu uit de hand gelopen is.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 11:25:22 »
Geen inbreuk tegen de wegcode, maar wel, zoals het artikel aangeeft, tegen een gemeentelijk politiereglement dat verbiedt om met meer dan 10 fietsers herhaaldelijk hetzelfde circuit af te leggen.
Met de vraag of dergelijk reglement in de rechtbank overeind blijft.
Het reglement geldt enkel voor 1 bepaalde groep weggebruikers.
Geldt enkel voor groepen boven 10 dergelijke bestuurders.
Duidelijk allemaal arbitrair gekozen waarden, en dus voer voor de anti-discriminatie wetgeving.
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 11:28:52 »
Welke bel?  999/1000 van die gasten hebben niet eens een bel.  Ik heb hen daarover eens bezig gehoord tijdens een uitzending van VOLT.  De belachelijkste excuses waren goed genoeg om géén bel op hun fiets te hebben.  Zo zou die bel bvb "esthetisch niet verantwoord zijn" op hun sportfiets.  

Iemand nog iets gehoord van de fietstap van Schouppe ?  ;D
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 11:33:30 »
11.3. De snelheid van de voertuigen is volgens de aard van het voertuig, beperkt :

3° tot de grens vastgesteld in het technisch reglement van de auto's of, bij ontstentenis daarvan, tot 40 km per uur voor de voertuigen met cushionbanden, met elastische of onbuigzame banden alsook voor de voertuigen die naar bouw en oorsprong niet met een ophanging uitgerust zijn;

Voor fietsen geldt uiteraard het TR voor de auto's niet.
We zitten bijgevolg in het geval "bij ontstentenis daarvan"
De fiets is naar oorsprong niet met een ophanging uitgerust.

Vmax = 40 km/h
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #19 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 16:53:16 »
Citaat van: Kunde
Maak er een zone 30 zodat ze niet meer mogen racen.

Citaat van: Inazuma
Voor fietsen geldt uiteraard het TR voor de auto's niet.
We zitten bijgevolg in het geval "bij ontstentenis daarvan"
De fiets is naar oorsprong niet met een ophanging uitgerust.

Vmax = 40 km/h

Ja, maar een fietser is niet strafbaar als hij de maximum toegestane snelheid overschrijdt.

Er geldt immers het hogere rechtsprincipe volgens hetwelk niemand tot het onmogelijke gehouden is. En een fiets moet niet uitgerust zijn met een snelheidsmeter. Het is daardoor voor de fietser onmogelijk om te weten hoe snel hij rijdt.

Overigens zijn moderne terreinfietsen wel degelijk uitgerust met een ophanging.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 19:14:24 »
eigenlijk is dit gemakkelijk op te lossen

een paar WE's na mekaar door de politie bij iedereen identiteitscontroles laten doen
er zullen er al een pak minder voorbijkomen als ze telkens 30minuten verliezen

better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #21 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 20:14:42 »
Het moest en zou er (nog) 's een keer van komen:

Citaat van: Het Nieuwsblad.be
Wagen rijdt in op groep wielertoeristen  
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

En dan moet je die reacties eens lezen.  Die wielertoeristen zijn natuurlijk de arme dutskes, die nooit wat verkeerd doen.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 06:45:42 door jozef »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #22 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 20:27:52 »
Waaruit blijkt dat het bij "straatracen" tussen automobilisten om een afgesproken sport wedstrijd gaat  ???
Toch wordt het gegeven vrolijk gebruikt om te veroordelen ...

Euh.  Die wielertoeristen rijden in groep, voor een gezamenlijk te maken tocht.  Vertrekken en komen op quasi hetzelfde tijdstip ergens (meestal het café van hun sponsor) aan.  Ik zie hier geen wedstrijdverband. (Al kan ik ook iets over 't hoofd zien)

Daartegenover.  Twee wagens, die onderling aan 't racen zijn, is wat dat betreft van een heel andere orde. 's Uittesten wat hun bakske allemaal kan, en wat de andere allemaal kan/durft.  En niet zelden pas veel te laat ondervinden dat ze hun bakske niet meer onder controle hebben.  (Lees: nooit gehad), en 't mis gaat, natuurlijk.

Wat begon als "om ter snelst optrekken", ontaardt dan in een (verboden!) competitie.  Namelijk: sneller dan die andere op een bepaald punt aankomen.  Meestal het volgende rode licht, waar het spelletje opnieuw begint.  Tot ze onderschept worden, of tot het mis gaat.

Wat wedstrijdverband betreft, zie ik tussen beide zaken toch een duidelijk verschil.  Vandaar dat ik die wielerterroristen eerder op basis van andere wetsartikelen zou bestraffen.

Dit reglement toont enkel aan dat de Dendermondse politie jarenlang zijn gat geveegd heeft aan overtredingen door (groepen) fietsers, waardoor de situatie nu uit de hand gelopen is.

Nu wordt er wél tegen opgetreden, en dan is het NOG niet goed  :D
« Laatst bewerkt op: zondag 01 mei 2011 - 20:53:09 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #23 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 21:57:50 »
Citaat
(*) Fietstoebehoren zijn prullen. Je kan wel geld uitgeven voor bling, maar degelijk materiaal is niet te vinden. Ik heb een doos vol rommel die het voortijdig om een of andere reden opgegeven heeft.

Waar koop jij je fiets, dan?

Probeer 't eens bij een deftige fietshandelaar, ipv een een fiets te kopen uit een kauwgomautomaat.  Ik heb die problemen in elk geval niet.

Eh, komt al van bij de betere fietswinkel. De fiets zelf is relatief ok, hoewel ik al honderden € aan vervangingswielen heb moeten spenderen door de staat van de fietspaden. Niemand wil nog velgen rechten of rekent meer dan de prijs van een nieuw wiel.
Problemen met tubes door een foute manometer. Een nieuwe 'stevige' pomp uit duurdere categorie is alweer defect na misschien 30x bijpompen tot 7 bar.

Dat bedoel ik met prullen. Misschien levert je kauwgomautomaat beter gerief af.  >:(

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #24 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 22:08:17 »
Dat bedoel ik met prullen. Misschien levert je kauwgomautomaat beter gerief af.  >:(

Euh, ook hier is de staat van de fietspaden ed ook bijlange niet je dat.  Maak je geen illusies.  Dus ja: problemen met lekke banden, en velgen die een ietsje ander uitzicht krijgen, komen mij wél bekend voor.  

Maar de problemen die jij opsomtde mbt je (wettelijk verplichte!) fietsbel, heb ik in elk geval niet.   >:(
(En dààr ging 't dus over)
« Laatst bewerkt op: zondag 01 mei 2011 - 22:21:46 door bert.covens »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 22:23:40 »
sceptisch zelf wielen rechten, zo moeilijk is dat niet hé.
Pomp voor 7bar? Dat noemen ze een compressor.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 23:37:19 »
Euh.  Die wielertoeristen rijden in groep, voor een gezamenlijk te maken tocht.  Vertrekken en komen op quasi hetzelfde tijdstip ergens (meestal het café van hun sponsor) aan.  Ik zie hier geen wedstrijdverband. (Al kan ik ook iets over 't hoofd zien)
"wij(groep A) zullen toch vlugger in 'de gouden spaak' zitten dan jullie (goep B)
klinkt toch als een wedstrijd in mijn oren
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: zondag 01 mei 2011 - 23:44:34 »
Nu wordt er wél tegen opgetreden, en dan is het NOG niet goed  :D
Dit is niet de manier waarop er moet opgetreden worden.
De vraag is zelfs of de gemeente Dendermonde zich zomaar boven allerhande hogere wetsbepalingen kan stellen met wat uit de lucht gegrepen criteria.
Vergelijk het met het politiereglement van de stad Antwerpen om quads te verbieden.

Beiden vegen hiermee immers hun voeten aan de verkeerswet :

Artikel 11

De maatregelen tot regeling van het verkeer, genomen krachtens de artikelen 2, 2bis*, 3 en 4 van deze gecoördineerde wet of krachtens de artikelen 2 en 3 van de wet van 12 juli 1956 tot vaststelling van het statuut der autosnelwegen, moeten, om bindend te zijn, ter kennis van de belanghebbenden worden gebracht door personen die de kentekens van hun ambt dragen en ter plaatse opgesteld zijn of door passende verkeerstekens.

Weg Wanbeheer.be

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #28 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 12:39:47 »
Maar de problemen die jij opsomtde mbt je (wettelijk verplichte!) fietsbel, heb ik in elk geval niet.   >:(
Good for you. Ik heb nu geen bel, vind ze ook totaal overbodig, zou ze in noodgevallen niet eens gebruiken (ik gebruik dan mijn handen en vingers liever om te sturen) en heb de ervaring dat zelfs iets simpels als een bel voortijdig de geest geeft en uitendelijk meer problemen oplevert dan oplost. Ik keur het gedrag van een bepaalde categorie van fietsers af, maar begrijp ik waarom een overlappende categorie een bel niet (nodig) vindt.

sceptisch zelf wielen rechten, zo moeilijk is dat niet hé.
Pomp voor 7bar? Dat noemen ze een compressor.
Allemaal misschien geen probleem als je het materiaal en veel tijd in huis hebt. Pomp is volgens de handleiding geschikt tot 10bar. Waarmee ben je bezig als je een uitgerust atelier nodig hebt om je fiets rijdende te houden, en meer tijd spendeert aan onderhoud dan fietsen ?  ;)

(En dààr ging 't dus over)
Nee, 't gaat eigenlijk over overlast door onaanvaardbaar lomp gedrag van blinde roedels wannabees.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: maandag 02 mei 2011 - 12:55:37 »
Tja ook ergens waar, en ja ik heb ook al degelijke pompen (voetpomp Michelin) gehad die nog niet een fractie van hun kostprijs opgebracht hebben en al kapot.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien