Omdat mensen die bellen, kruiswoordraadsels oplossen of hun boekhouding doen tijdens het rijden niet opletten.
En ja, als je niet door kan omdat een belsletje op het rechtervak met de linkerwielen op de witte streep staat en je daardoor niet kan passeren in een stilstaande file, dan heb je wel even tijd.
Al rijdende ga ik niet op ruitjes tikken

Maar, goh, misschien zou je het appreciëren dat ik met mijn motorfiets tot vooraan de file kan geraken, om daar mee te helpen op korte tijd het probleem op te lossen. Ik heb nog maar één keer een tikje op een ruit van een dame gegeven, maar al vier keren iemand geholpen om zijn auto die op het midden- of linkervak in panne stond op de pechstrook te krijgen. Dat zou voor jou als filerijder wel eens kunnen betekenen dat de file plots vlotter gaat of zelfs verdwijnt...
Ik bezie het als een wederdienst voor de talloze weggebruikers die wél zonder enige verplichting ruimte maken voor motorfietsers... Jij ziet daar misschien weer een vorm van aanname van één of ander ambt in (hoewel het vooruit duwen van een in panne gevallen wagen volgens mij geen ambtelijk feit is).