Die nepstakingen vind ik walgelijk

Hoeveel mensen zijn niet afhankelijk van het openbaar vervoer? Klootzakken (nettere woorden dekken de lading niet
), alleen daarom al zou ik de auto nemen wanneer ik een job heb.
En de NMBS is zo dom om steeds maar weer toe te geven ipv er eens een eind aan te maken. Misschien eens wat stakers ontslaan zo gauw ze hard kunnen maken dat ze het enkel doen om vrije dagen te hebben of het anders op een geniepigere manier doen, redenen vinden waarom ze niet goed functioneren of iets dergerlijks maar hier moet toch eens tegen worden opgetreden.
Ik ben absoluut tegen stakingen, maar zonder de juiste informatie op het (lager) personeel schieten is mij toch een beetje te veel.
In de jaren 80 heeft een Canadees instituut een doorlichting gedaan van de NMBS. Het zogenaamd SOBEMAP-rapport.
Ze kwamen tot de vaststelling dat de basis goed werk levert, maar de top veel te zwaar is, maw er waren meer directeurs dan arbeiders.
Toen hebben ze Honoré Paling aangesteld als 'Grote Baas', die begon onmiddellijk te snoeien waar het nodig was, bovenaan.
Bij zijn eerste actie werd hij onmiddellijk op de vingers getikt door de politiek van toen. Wel saneren, maar onze vriendjes gerust laten was de boodschap.
Paling heeft toen gezegd: 'ik moet het bedrijf gezond maken, dus ik moet kunnen werken zoals het nodig is, zonder dat de politiek dicteert.'
Dit kon hem niet gegarandeerd worden, en hij is opgestapt.
Dan is er iemand anders gekomen, iemand die de politiek meer ter wille was.
En het saneren ging door, maar nu aan de basis, en de directeurs werden gerust gelaten.
Aanwervingsstop, minder onderhoud, zwaardere diensten voor rijdend personeel en mensen in ploegendienst.
En van het SOBEMAP-rapoport werd niet meer gesproken...
Misschien begrijp je nu een beetje onze frustratie, bedenk dat er in sommige categoriën mensen zijn die nu nog met verlofdagen van 2005 zitten, zonder uitzicht op verbetering.