Auteur Topic: stiptheid treinen  (gelezen 34049 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: stiptheid treinen
« Reactie #75 Gepost op: donderdag 22 februari 2007 - 16:28:07 »
Misschien begrijp je nu een beetje onze frustratie

Zeker en vast, bedankt voor de toelichting.

Echter: het probleem met een staking is altijd dat je er in de eerste plaats niet de directie, doch wel onschuldige reizigers mee raakt, die daardoor niet tijdig op hun werk geraken, wat ook heel wat bedrijven schade berokkent.

Maar ik besef het: een alternatief om druk uit te oefenen is niet gemakkelijk te vinden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #76 Gepost op: donderdag 22 februari 2007 - 16:36:42 »

Echter: het probleem met een staking is altijd dat je er in de eerste plaats niet de directie, doch wel onschuldige reizigers mee raakt, die daardoor niet tijdig op hun werk geraken, wat ook heel wat bedrijven schade berokkent.

Maar ik besef het: een alternatief om druk uit te oefenen is niet gemakkelijk te vinden.

Absoluut juist, ik ben absoluut tegen stakingen, ik zit bij de NMBS om dat ik vast geloof dat de trein, aangevuld met persoonlijk vervoer de beste oplossing is voor de algemene mobiliteit, en ik vind het heel belangrijk dat we deze filosofie naar de reizigers doorgeven.

Maar ik heb ook het absoluut gevoel dat onze directie er zich geen bal van aantrekt, en keer op keer de verkeerde organisatorische beslissingen neemt, en zelf de reiziger als inzet stelt.
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 februari 2007 - 16:43:11 door e49Memling »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #77 Gepost op: donderdag 22 februari 2007 - 21:44:05 »
Die nepstakingen vind ik walgelijk >:( :'(
Hoeveel mensen zijn niet afhankelijk van het openbaar vervoer? Klootzakken (nettere woorden dekken de lading niet :-\), alleen daarom al zou ik de auto nemen wanneer ik een job heb.
En de NMBS is zo dom om steeds maar weer toe te geven ipv er eens een eind aan te maken. Misschien eens wat stakers ontslaan zo gauw ze hard kunnen maken dat ze het enkel doen om vrije dagen te hebben of het anders op een geniepigere manier doen, redenen vinden waarom ze niet goed functioneren of iets dergerlijks maar hier moet toch eens tegen worden opgetreden.

Ik ben absoluut tegen stakingen, maar zonder de juiste informatie op het (lager) personeel schieten is mij toch een beetje te veel.
In de jaren 80 heeft een Canadees instituut een doorlichting gedaan van de NMBS. Het zogenaamd SOBEMAP-rapport.

Ze kwamen tot de vaststelling dat de basis goed werk levert, maar de top veel te zwaar is, maw er waren meer directeurs dan arbeiders.
Toen hebben ze Honoré Paling aangesteld als 'Grote Baas', die begon onmiddellijk te snoeien waar het nodig was, bovenaan.
Bij zijn eerste actie werd hij onmiddellijk op de vingers getikt door de politiek van toen. Wel saneren, maar onze vriendjes gerust laten was de boodschap.

Paling heeft toen gezegd: 'ik moet het bedrijf gezond maken, dus ik moet kunnen werken zoals het nodig is, zonder dat de politiek dicteert.'
Dit kon hem niet gegarandeerd worden, en hij is opgestapt.

Dan is er iemand anders gekomen, iemand die de politiek meer ter wille was.

En het saneren ging door, maar nu aan de basis, en de directeurs werden gerust gelaten.
Aanwervingsstop, minder onderhoud, zwaardere diensten voor rijdend personeel en mensen in ploegendienst.

En van het SOBEMAP-rapoport werd niet meer gesproken...

Misschien begrijp je nu een beetje onze frustratie, bedenk dat er in sommige categoriën mensen zijn die nu nog met verlofdagen van 2005 zitten, zonder uitzicht op verbetering.

Het is een verademing om hier eens serieus over te kunnen discussiëren met iemand die zelf bij de NMBS werkt en op het oog met open vizier en zonder bias wilt discussiëren.
Als het is zoals jij stelt (vriendjespolitiek tussen top NMBS en politiek) dan vind ik dat in en in triest. Dat zou ook als consequentie hebben dat trein nu meer kost dan nodig is. Het hogere personeel is duurder en draagt wanneer er zo veel van zijn verhoudingsgewijs weinig bij aan de productiviteit. Cruciaal is de juiste verhouding, de overheadkosten zo laag mogelijk houden. In Nederland zie je dit probleem in de semipublieke sector (management ziekenhuizen, overheid en ja, ook de NS). Ze zijn nu bezig er in te snijden maar ik vrees dat veel mensen in die sector bij elkaar het hand boven het hoofd houden. Ik heb eens op het nieuws gezien hoe veel 'topmensen' er bij de NS werken en hoeveel geld ze krijgen, niet normaal. Sommige directeuren van ziekenhuizen krijgen meer dan een half miljoen euro per jaar :o
Alsof hun werk zo veel zwaarder is dan dat van een arts die ten minste gegarandeerd productief is ::), bij de mangers moet je dat nog maar afwachten. Als ze het al eens verprutsen dan krijgen ze al snel een gouden handdruk van tonnen.

In dat licht bezien begrijp ik de frustratie bij het spoorwegpersoneel en kan ik daar dan ook begrip voor opbrengen. Maar dan heb ik toch 2 vragen aan jou en jouw collega's:
- waarom kiezen jullie vaak van die klotedagen uit?
- de belangrijkere vraag: waarom voeren jullie geen publieksvriendelijke acties? Jullie kunnen toch ook mediaandacht krijgen en druk uitoefenen op de top door bijvoorbeeld geen kaartjes te controleren of stiptheidsacties te houden. Daar pak je alleen de slechterikken mee en niet de onschuldige reizigers.

Verder wil ik eens benadrukken hoe vervelend de trein op dit moment is voor de reiziger. Het is zoiezo al geen prettig vervoersmiddel, als ik ergens gezellig bij mensen ben en nog terug wil geraken dan moet ik vaak rond 20 uur al vertrekken of rond 22 uur. De praktijk is juist dat het dan pas gezellig wordt en dat die gezelligheid tot pak hem beet 0-3 uur 's nachts duurt. Ipv de gezelligheid zit je dan in die klote trein omdat je ergens niet kunt overnachten, leuk hoor :'(
Je kan op heel veel plaatsen niet geraken met de trein. Het is relatief duur (gezien de beperkte vrijheid.
Bovenop al deze ellende komen dan ook nog eens de stakingen. Je snapt wel dat ik dan niet echt een warm hart heb voor dit vervoersmiddel.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #78 Gepost op: vrijdag 23 februari 2007 - 01:31:31 »
De trein is helemaal niet duur. Het kost je ongeveer 0,13 €/km, dat lukt je nooit met een ander vervoersmiddel. Vooral voor de langere afstand wordt de trein interessant. Het comfort dat een trein biedt is bovendien stukken hoger dan bv. van een auto of bus. Zeker het nieuwe materieel is zalig. Een AM96, I11 of M6 heeft een ongelooflijk zachte vering, daar kan zelfs een citroen nog iets van leren.
Maar ook het andere materieel mag er best wel zijn. Ik vind enkel de AM75 (varkensneus) niet echt comfortabel.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #79 Gepost op: vrijdag 23 februari 2007 - 09:31:36 »
- waarom kiezen jullie vaak van die klotedagen uit?
- de belangrijkere vraag: waarom voeren jullie geen publieksvriendelijke acties? Jullie kunnen toch ook mediaandacht krijgen en druk uitoefenen op de top door bijvoorbeeld geen kaartjes te controleren of stiptheidsacties te houden. Daar pak je alleen de slechterikken mee en niet de onschuldige reizigers.

Bij ons zitten er ook een paar heethoofden -zoals wel in alle (grote) bedrijven-, (het zijn er niet veel, maar zoals overal, één rotte appel... en de rest volgt mee) die eigenlijk de bij de essentie van hun beroep weinig of niet stilstaan en altijd de gemakkelijkheidsoplossing kiezen.

Bij een gewone staking volstaat het dat er een paar personen wat crusiale punten blokeren, terwijl bij een stiptheidsactie, of betaalstaking zowat iedereen moet worden aangesproken, wat veel moeilijker is.

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #80 Gepost op: maandag 26 februari 2007 - 14:15:28 »
Bijna goed ... het is  Liège/Luik/Lüttich ...
;D helaas heeft mijn duits toetsenbord geen è meer, ... grrr.
maar het ë-tje mis ik nog het meest  ;)

Daar zullen meer passagiers op zitten die noch Frans, noch Nederlands maar wel Engels verstaan (toeristen, zakenverkeer, diplomaten). In ieder geval moeten de talen gebaseerd zijn op het aantal passagiers voor wie die taal het makkelijkst is en niet op het feit dat er toevallig nog 70.000 Duitse Belgen zijn.
Dan zou het goed kunnen dat je als eerste taal het turks krijgt, als 2e het marokkaans of arabisch. In de vakantiedagen krijg je dan nog het Japans als derde taal erbij. Ik weet niet of dat zoveel beter is... geef mij dan maar nederlands, frans en duits  ;D
Als je 3 diplomaten die op die trein zitten geen van de 3 officiele landstalen verstaan, pech gehad ! Hoeveel andere landen bieden dit soort van luxe

Hoeveel mensen zijn niet afhankelijk van het openbaar vervoer?
En daarom hebben de personeelsleden van de NMBS niet het recht op betere werkomstandigheden ?
Daarom moeten ze zich braaf neerleggen bij alle verhogingen van werkdruk/tijden/... alle extra opgelegde flexibiliteiteisen, afschaffing/niet toekennen van vakantiedagen en dergelijke ?

Een slecht functionerende bedrijf is slechts zeer zeer zeer zelden te wijten aan de basis, zoals iedereen die wat weet van bedrijfsleiding zal beamen. Helaas is het vrijwel altijd de basis die te lijden heeft onder slecht management en slechte managementskeuzes/saneringskeuzes. Komt daar nog eens bij dat diezelfde basis geen andere keuze heeft dan die fouten te slikken en zich er bij neer te leggen of te staken. Als als ze staken wordt dat nog eens door het slecht geinformeerde deel (of het asociale deel) van de algemene bevolking bekritiseerd.

Ik heb soms het idee dat al die mensen die zo sterk tegen stakingen zijn zo heftig reageren omdat ze in hun elitaire zilveren toren eens een beetje ongemak ondervinden. En omdat in hun egocentrische wereld hun beetje ongemak absoluut niet opweegt tegenover zo iets banaals als levenskwaliteit voor het gepeupel. Waarschijnlijk heeft niet iedereen die instelling, en mogelijks zijn niet alle stakingen even grondig doorgedacht, het komt alleen soms zo over...  :'(

Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #81 Gepost op: maandag 26 februari 2007 - 20:19:23 »
Het comfort dat een trein biedt is bovendien stukken hoger dan bv. van een auto of bus.
Voor iemand met een slechte rug zijn treinzetels bijna even oncomfortabel als autozetels; enkel breaks (in de uiterste wagens) hebben zetels waar ik het langer uithoud. Er zijn ook moderne treinstellen (ik denk Deense neuzen) waar er voor en achter de 2x4 zitplaatsen ook 2x2 zitplaatsen zijn waar er ongelooflijk weinig beenruimte voorzien is. Toch in vergelijking met de (oudere) Nederlandse Beneluxtreinen, die bovendien ook de comfortabelere zetelvorm van de breaks hebben.

Betaalstakingen zijn bij de NMBS vrij zinloos; het grootste deel van het spoorvervoer draait toch op subsidies. Er zal trouwens weinig verschil te zien zijn met een 'normale' dag: vorige week ben ik twee keer gecontroleerd op tien ritten. Twee keer €2.30 voor een enkele rit (plus eventueel maakloon) is veel goedkoper dan de €19.70 per week die ik nu uitgeef; met andere woorden, bij een controlegraad van 20% zoals bij mij het geval is, loont zwartrijden zeker de moeite.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #82 Gepost op: maandag 26 februari 2007 - 22:51:49 »

:D

Goed geprobeerd, maar  ... ik heb ook een Duits toetsenbord.

De accenten ´ ^ ` staan op de bovenste rij; eerst het accent intikken en dan de letter waar het moet opkomen.

Voor ë houd je de linker Alt-toets ingedrukt, terwijl je op het numeriek gedeelte van het toetsenbord 137 intikt.
Voor ï houd je de linker Alt-toets ingedrukt, terwijl je op het numeriek gedeelte van het toetsenbord 139 intikt.

Zoals Kamiel Spiessens al zei: het is niet moeilijk, het is gemakkelijk.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #83 Gepost op: maandag 26 februari 2007 - 23:41:14 »
Goed geprobeerd, maar  ... ik heb ook een Duits toetsenbord.
Veeeeeel makkelijker hé  ;), ook om Vlaams te schrijven, trouwens...

Voor ë houd je de linker Alt-toets ingedrukt, terwijl je op het numeriek gedeelte van het toetsenbord 137 intikt.
Voor ï houd je de linker Alt-toets ingedrukt, terwijl je op het numeriek gedeelte van het toetsenbord 139 intikt.

Alleen is dat bij een draagbare pc nogal ´umständlich´  :-[
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #84 Gepost op: dinsdag 27 februari 2007 - 00:53:38 »
De trein is helemaal niet duur. Het kost je ongeveer 0,13 €/km, dat lukt je nooit met een ander vervoersmiddel. Vooral voor de langere afstand wordt de trein interessant. Het comfort dat een trein biedt is bovendien stukken hoger dan bv. van een auto of bus. Zeker het nieuwe materieel is zalig. Een AM96, I11 of M6 heeft een ongelooflijk zachte vering, daar kan zelfs een citroen nog iets van leren.
Maar ook het andere materieel mag er best wel zijn. Ik vind enkel de AM75 (varkensneus) niet echt comfortabel.
Ik heb niet gesteld dat de trein duur is, ik zei dat de trein relatief duur als je in aanmerking neemt dat je erg weinig vrijheid hebt met de trein. Tussen pak hem beet 20u en 6 uur kan je niet vertrekken als je nog wilt aankomen op de plaats van bestemming. Dit is een enorm groot nadeel.
Ook bij het comfort plaats ik mijn vraagtekens. Misschien is het omdat ik wat groter ben en de zitplaatsen niet zijn aangepast aan mijn lengte maar ik vind veel zitplaatsen erg oncomfortabel. Ik merk vaak dat ik wat wegzak waardoor mijn rug een te bolle houding aanneemt. De vorm van de stoelen van de 'moderne' Nederlandse treinen is enorm onergonomisch (ontwerper koos blijkbaar voor uiterlijk ter faveure van het zitcomfort). Het bovenste en het onderste deel van de banken staan naar voren toe en het middelste deel staat naar achteren toe. In het algemeen heb ik veel te weinig ruimte voor mijn benen maar bij die ene versie van de 'Belgische' treinen nog veel sterker zoals Bertje al aanhaalde. Dit zorgt er voor dat mijn benen te weinig bloed krijgen (slaperig gevoel na een tijd) en dat ik met mijn rug minder comfortabel zit. Het is maar goed dat ik nog wat aan sport doe anders zou ik op middelbare leeftijd nog rugpatiënt worden ;D
Ik heb ook nog wat last van wagenziekte of eigenlijk treinziekte wat ik in de trein sterker merk dan in de auto. Ik had het als kind erger (ik heb nog moeten kotsen) en ik ben er voor een groot deel vanaf geraakt maar ik heb het nog steeds in lichte mate. Vertel mij dus niet dat de trein comfortabel is. Voor jou misschien, niet voor mij :(
Als ik naar Maastricht reis dan zit ik helaas altijd in een AM75 (rood/geel).

Citaat
Betaalstakingen zijn bij de NMBS vrij zinloos; het grootste deel van het spoorvervoer draait toch op subsidies. Er zal trouwens weinig verschil te zien zijn met een 'normale' dag: vorige week ben ik twee keer gecontroleerd op tien ritten. Twee keer €2.30 voor een enkele rit (plus eventueel maakloon) is veel goedkoper dan de €19.70 per week die ik nu uitgeef; met andere woorden, bij een controlegraad van 20% zoals bij mij het geval is, loont zwartrijden zeker de moeite.
Vergeet je de boetes niet? ;)
Op mijn route word ik bijna altijd ergens tijdens de rit gecontroleerd. Één keer zelfs 3 keer op één lijn, ik denk van Luik naar Maastricht. Ik heb de 2de keer gezegd dat zijn collega al heeft gekeken en de 3de keer chagrijnig gereageerd (moet kunnen, niet?), kreeg ik als antwoord dat dat zijn Belgische collega was of juist andersom (dat het zijn Nederlandse collega was) ???
De volgende keer mogen ze het eerst gaan uitleggen voordat ik mijn kaartje laad zien.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #85 Gepost op: dinsdag 27 februari 2007 - 01:15:03 »
Bijna goed ... het is  Liège/Luik/Lüttich ...
Ik ken het 'probleem' :D
Ik heb een azerty-toetsenbord wat typt als een qwerty-toetsenbord. é, ë, en ç zijn geen probleem maar ik heb er geen idee van hoe ik è op een andere manier kan typen. Nu heb ik natuurlijk eventjes ctrl-C gebruikt ;D

Jozef, die alt-3cijfers-truuc ken ik en gebruikte ik ook maar helaas blijken die codes vaak uitgeschakeld te zijn door overijverige bemoeierige programmeurs ???

Citaat
Dan zou het goed kunnen dat je als eerste taal het turks krijgt, als 2e het marokkaans of arabisch. In de vakantiedagen krijg je dan nog het Japans als derde taal erbij. Ik weet niet of dat zoveel beter is... geef mij dan maar nederlands, frans en duits  ;D
Als je 3 diplomaten die op die trein zitten geen van de 3 officiele landstalen verstaan, pech gehad ! Hoeveel andere landen bieden dit soort van luxe
Niet vergelijkbaar, de mensen die Turks bloed hebben moeten maar gewoon Nederlands of Frans leren, ze wonen hier immers permanent. Van toeristen kan je dat niet verwachten. Als we alles ook in het Turks/Marokkaans gaan doen (bijvoorbeeld formulieren bij het gemeentehuis zoals in Nederland gebeurd dan stimuleren we hen niet om te integreren. Dat heeft toch geen zin?
Ik blijf bij mijn mening dat ze eerst Frans en Nederlands moeten doen, dan evt. Engels en dan pas eventueel Duits. Ik heb overigens Duitse familie dus ik heb niets tegen Duitsers.

Hoeveel mensen zijn niet afhankelijk van het openbaar vervoer?

Citaat
En daarom hebben de personeelsleden van de NMBS niet het recht op betere werkomstandigheden ?
Daarom moeten ze zich braaf neerleggen bij alle verhogingen van werkdruk/tijden/... alle extra opgelegde flexibiliteiteisen, afschaffing/niet toekennen van vakantiedagen en dergelijke ?

Een slecht functionerende bedrijf is slechts zeer zeer zeer zelden te wijten aan de basis, zoals iedereen die wat weet van bedrijfsleiding zal beamen. Helaas is het vrijwel altijd de basis die te lijden heeft onder slecht management en slechte managementskeuzes/saneringskeuzes. Komt daar nog eens bij dat diezelfde basis geen andere keuze heeft dan die fouten te slikken en zich er bij neer te leggen of te staken. Als als ze staken wordt dat nog eens door het slecht geinformeerde deel (of het asociale deel) van de algemene bevolking bekritiseerd.

Ik heb soms het idee dat al die mensen die zo sterk tegen stakingen zijn zo heftig reageren omdat ze in hun elitaire zilveren toren eens een beetje ongemak ondervinden. En omdat in hun egocentrische wereld hun beetje ongemak absoluut niet opweegt tegenover zo iets banaals als levenskwaliteit voor het gepeupel. Waarschijnlijk heeft niet iedereen die instelling, en mogelijks zijn niet alle stakingen even grondig doorgedacht, het komt alleen soms zo over...  :'(

Zelf heb ik nooit vertoefd in een elitaire zilveren toren, integendeel, maar ik ben er zeker van dat je het nu niet over mij hebt maar in het algemeen. Zelf ben ik van éénvoudige komaf (als kind iets boven modaal, toen ik puber was beneden modaal, een gewoon rijtjeshuis, er moesten keuzes worden gemaakt met hobbies; kortom, ik ben gepeupel), al heb ik een oom en tante die miljonair zijn maar daar merk ik helaas niets van.
Ik ben me er sinds mijn geschiedenislesjes (werkomstandigheden tijdens de industriële revolutie al besefte ik toen nog niet wat de industriële revolutie precies inhield ;D) bewust van hoe veel macht werkgevers hebben tov de werknemers wanneer de rechten van de werknemers niet beschermd worden door de wet. Ik ben daarom ook een groot voorstander van het stakingsrecht. Wel komt met elk recht ook een plicht; de vrijheid voor de een begint immers waar de vrijheid van de ander ophoudt. Het is altijd geven en nemen.
De plicht van de werknemers is om dit stakingsrecht niet te misbruiken, dit om een ontwrichting van de maatschappij te voorkomen (wat bij een staking van het OV zonder enige twijfel het geval is) en om de draagkracht voor het stakingsrecht sterk genoeg te houden.
Net als dat je uitkeringsfraude hard moet bestrijden om er voor te zorgen dat de mensen die recht hebben op een uitkering er zeker van kunnen zijn dat dat recht blijft bestaan.

Wat je verteld over slecht functionerende bedrijven is dermate sterk management one on one dat zelfs een leek als ik dat al besefte hoor ;)
Mijn broer is overigens zo'n manager en via hem heb ik er ook wat inzicht in gekregen hoe het werkt.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 februari 2007 - 01:17:16 door BBB »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #86 Gepost op: dinsdag 27 februari 2007 - 08:57:40 »
Ik dacht dat het zitcomfort in de breaks het beste was in het middelste rijtuig, dat rijtuig dat men later heeft toegevoegd. Hier is de zetelopstelling 2 + 2 i.p.v. 2 + 3. De zetels zijn in het midden ook enigszins voorgevormd.

De AM96 en I11 rijtuigen vind ik uiterst comfortabel. De zetels zijn perfect en de beenruimte is voldoende (ik heb ook lange benen). In één van de twee heb je ook een voetsteun. Ik kies zelf altijd een bankje uit met 2 zitplaatsen, met de rug in de rijrichting, dat slaapt beter.

Op bepaalde lijnen zijn de mogelijkheden laag. Ik kan echter perfect in Antwerpen een cinematje meepikken en daarna nog een pint gaan pakken. De laatste trein van Antwerpen naar Mechelen vertrek rond 00:30 in Antwerpen Centraal. Dit is wel een stoptrein en doet er 35 min. over om in Mechelen te geraken, wat ik nog altijd niet slecht vind.
Gisteren hadden we bezoek thuis van vrienden uit Parijs. Zij zijn om ongeveer 9:00 vertrokken en waren thuis om 11:00, inclusief de rit in Parijs met de metro.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #87 Gepost op: dinsdag 27 februari 2007 - 17:47:27 »
Citaat van: eliomys
Alleen is dat bij een draagbare pc nogal ´umständlich´

Inderdaad. Dan kan je beter een shortcut aanleggen naar Start - Alle Programme - Zubehör - Systemprogramme - Zeichentabelle.   :D

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #88 Gepost op: dinsdag 27 februari 2007 - 19:03:30 »
Ik dacht dat het zitcomfort in de breaks het beste was in het middelste rijtuig, dat rijtuig dat men later heeft toegevoegd. Hier is de zetelopstelling 2 + 2 i.p.v. 2 + 3. De zetels zijn in het midden ook enigszins voorgevormd.
De vorm van de zetels in het middelste rijtuig van een break heeft een holle rugleuning, net zoals bijna alle zetels in de Belgische treinen. Dit heeft als gevolg dat je er met je rug in wegzakt zoals BBB al beschreef. De zetels in de uiterste rijtuigen zijn weliswaar 2+3, maar ze hebben onderaan de rugleuning een schuin stuk dat de rug beter steunt. Het is nog steeds geen ideale houding, maar ik houd het er alleszins langer in uit dan in andere zetels.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #89 Gepost op: dinsdag 27 februari 2007 - 20:46:27 »
In de Nederlandse treinen hebben ze een 3de klasse ingevoerd tegen 2de klastarief. Ironisch genoeg zitten die klapstoeltjes daar nog het beste ???
Het is er alleen zo enorm ongezellig.
Het comfort

Citaat
Op bepaalde lijnen zijn de mogelijkheden laag. Ik kan echter perfect in Antwerpen een cinematje meepikken en daarna nog een pint gaan pakken. De laatste trein van Antwerpen naar Mechelen vertrek rond 00:30 in Antwerpen Centraal. Dit is wel een stoptrein en doet er 35 min. over om in Mechelen te geraken, wat ik nog altijd niet slecht vind.
Gisteren hadden we bezoek thuis van vrienden uit Parijs. Zij zijn om ongeveer 9:00 vertrokken en waren thuis om 11:00, inclusief de rit in Parijs met de metro.
Mechelen en Antwerpen liggen dicht bij elkaar. Ik vind 0u30 altijd nog behoorlijk vroeg. Als het gezellig is dan wordt het al snel 2-4 uur voordat het is afgelopen. In dat geval ben je toch mooi de lul als je afhankelijk bent van de trein. De late voorstelling begint bij de Kinepolis overigens pas om 22u30-23 uur. Vergeet het maar dat je dan nog terug geraakt.
Om 9 uur vertrekken uit Mechelen en om 11 uur aankomen in Paris is best indrukwekkend, akkoord. Helaas zijn de verbindingen in de periferie niet zo goed. Pak er voor de grap eens de (gewone) kaart bij van België en Nederland en zoek eens op hoe je zou moeten rijden van Leuven naar Venlo/Venray. Je kan hiervoor bijvoorbeeld de ANWB routeplanner gebruiken. Kijk nu eens hoe ver om het is als je via Luik/Maastricht dat traject moet afleggen. Als je bedenkt dat je dan ook nog stoptreinen moet gebruiken en de wachttijden vrij lang zijn (oplopend tot 40 minuten) dan verbaasd het niet dat je 3 en een half uur nodig hebt om van Leuven naar Venray te gaan met de trein terwijl je hetzelfde traject met de auto in 2 uur en 15 minuten aflegt als je je braafjes aan de snelheden houdt.
Wat te denken van de route Nieuwpoort-Mechelen. Als jij daar bent en nog terug wilt geraken dan moet je al rond 21 uur vertrekken (je gaat eerst nog de tram moeten nemen). Gezellig hoor :(
Deze 2 voorbeeldjes van jou zijn allesbehalve representatief, het zijn de gunstige gevallen.

De trein kan een handig vervoersmiddel zijn als je toevallig een geschikte route hebt. Maar de trein is enkel handig als aanvullend vervoersmiddel bovenop je eigen auto.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 februari 2007 - 20:50:05 door BBB »