Bijna goed ... het is Liège/Luik/Lüttich ...
helaas heeft mijn duits toetsenbord geen è meer, ... grrr.
maar het ë-tje mis ik nog het meest 
Ik ken het 'probleem'

Ik heb een azerty-toetsenbord wat typt als een qwerty-toetsenbord. é, ë, en ç zijn geen probleem maar ik heb er geen idee van hoe ik è op een andere manier kan typen. Nu heb ik natuurlijk eventjes ctrl-C gebruikt

Jozef, die alt-3cijfers-truuc ken ik en gebruikte ik ook maar helaas blijken die codes vaak uitgeschakeld te zijn door overijverige bemoeierige programmeurs

Dan zou het goed kunnen dat je als eerste taal het turks krijgt, als 2e het marokkaans of arabisch. In de vakantiedagen krijg je dan nog het Japans als derde taal erbij. Ik weet niet of dat zoveel beter is... geef mij dan maar nederlands, frans en duits
Als je 3 diplomaten die op die trein zitten geen van de 3 officiele landstalen verstaan, pech gehad ! Hoeveel andere landen bieden dit soort van luxe
Niet vergelijkbaar, de mensen die Turks bloed hebben moeten maar gewoon Nederlands of Frans leren, ze wonen hier immers permanent. Van toeristen kan je dat niet verwachten. Als we alles ook in het Turks/Marokkaans gaan doen (bijvoorbeeld formulieren bij het gemeentehuis zoals in Nederland gebeurd dan stimuleren we hen niet om te integreren. Dat heeft toch geen zin?
Ik blijf bij mijn mening dat ze eerst Frans en Nederlands moeten doen, dan evt. Engels en dan pas eventueel Duits. Ik heb overigens Duitse familie dus ik heb niets tegen Duitsers.
Hoeveel mensen zijn niet afhankelijk van het openbaar vervoer?
En daarom hebben de personeelsleden van de NMBS niet het recht op betere werkomstandigheden ?
Daarom moeten ze zich braaf neerleggen bij alle verhogingen van werkdruk/tijden/... alle extra opgelegde flexibiliteiteisen, afschaffing/niet toekennen van vakantiedagen en dergelijke ?
Een slecht functionerende bedrijf is slechts zeer zeer zeer zelden te wijten aan de basis, zoals iedereen die wat weet van bedrijfsleiding zal beamen. Helaas is het vrijwel altijd de basis die te lijden heeft onder slecht management en slechte managementskeuzes/saneringskeuzes. Komt daar nog eens bij dat diezelfde basis geen andere keuze heeft dan die fouten te slikken en zich er bij neer te leggen of te staken. Als als ze staken wordt dat nog eens door het slecht geinformeerde deel (of het asociale deel) van de algemene bevolking bekritiseerd.
Ik heb soms het idee dat al die mensen die zo sterk tegen stakingen zijn zo heftig reageren omdat ze in hun elitaire zilveren toren eens een beetje ongemak ondervinden. En omdat in hun egocentrische wereld hun beetje ongemak absoluut niet opweegt tegenover zo iets banaals als levenskwaliteit voor het gepeupel. Waarschijnlijk heeft niet iedereen die instelling, en mogelijks zijn niet alle stakingen even grondig doorgedacht, het komt alleen soms zo over... 
Zelf heb ik nooit vertoefd in een elitaire zilveren toren, integendeel, maar ik ben er zeker van dat je het nu niet over mij hebt maar in het algemeen. Zelf ben ik van éénvoudige komaf (als kind iets boven modaal, toen ik puber was beneden modaal, een gewoon rijtjeshuis, er moesten keuzes worden gemaakt met hobbies; kortom, ik ben gepeupel), al heb ik een oom en tante die miljonair zijn maar daar merk ik helaas niets van.
Ik ben me er sinds mijn geschiedenislesjes (werkomstandigheden tijdens de industriële revolutie al besefte ik toen nog niet wat de industriële revolutie precies inhield

) bewust van hoe veel macht werkgevers hebben tov de werknemers wanneer de rechten van de werknemers niet beschermd worden door de wet. Ik ben daarom ook een groot voorstander van het stakingsrecht. Wel komt met elk recht ook een plicht; de vrijheid voor de een begint immers waar de vrijheid van de ander ophoudt. Het is altijd geven en nemen.
De plicht van de werknemers is om dit stakingsrecht niet te misbruiken, dit om een ontwrichting van de maatschappij te voorkomen (wat bij een staking van het OV zonder enige twijfel het geval is) en om de draagkracht voor het stakingsrecht sterk genoeg te houden.
Net als dat je uitkeringsfraude hard moet bestrijden om er voor te zorgen dat de mensen die recht hebben op een uitkering er zeker van kunnen zijn dat dat recht blijft bestaan.
Wat je verteld over slecht functionerende bedrijven is dermate sterk management one on one dat zelfs een leek als ik dat al besefte hoor

Mijn broer is overigens zo'n manager en via hem heb ik er ook wat inzicht in gekregen hoe het werkt.