Auteur Topic: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.  (gelezen 12216 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Gepost op: woensdag 03 april 2013 - 22:00:28 »
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-236_nl.htm

En nog steeds die NLanders die foefelen met *7 verkeersdoden/milj te weinig doorgegeven, of het is de EU die geen Nederlandse statistieken kan lezen.

* bvb Nederland 2011: 33  moet eigenlijk 40 zijn,

bron cbs.nl
verkeersdoden: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71936ned&D1=0-8&D2=0&D3=a&D4=0,4,9,13-l&VW=T
inwoners : http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37296ned&D1=0-51&D2=0,10,20,30,40,50,(l-1)-l&VW=T
  ;)
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 april 2013 - 22:03:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 16 april 2013 - 20:03:46 »
Wat men aan die lijst ziet is het bewijs dat BE in 1965 een van de verkeersveiligste landen van Europa was (zowat top 2 met afstand, toch van die West_EU-landen die men toen beter kon vergelijken)... en als we dan zowat 47 jaar later lezen:

Citaat
verkeersdoden per miljoen inwoners :
      evolutie              1965         2012  - plaats -

1. Verenigd Koninkrijk 146             28  - 1 -          
2. België                  147            73  - 11 -
3. Zweden                  170            31  - 2 -    
4. Italië                     186             62  - 8 -
5. Nederland               202            38 - 4 -  
6. Denemarken           212             32  - 3 -
7. Finland                  230              48  - 6 -
8. Duitsland               234              44  - 5 -
9. Frankrijk                249              56  - 7 -  
10. Luxemburg            250             65  - 10 -
11. Oostenrijk             252             64  - 9 -
Zie (ook) mijn onderschrift...

Deze lijst klassement 2012 is ~ juist, (voor NL* - correctie 32+7 doden/milj inw. - , heb ik een mail naar Eurostat gestuurd, nog altijd geen antwoord)
Citaat
  Lidstaat    Verkeersdoden per miljoen inwoners 2012   
1   Malta              26   
2   UK                 28   
3   Zweden          31   
4   Denemarken    32   
5   Ierland           36   
6   Nederland       39*
7   Spanje            41   
8   Duitsland        44   
9   Finland           48   
10   Slowakije       55   
11   Frankrijk        56   
12   Slovenië         59   
13   Cyprus           59   
14   Hongarije       60   
15   Italië             62   
16   Oostenrijk      64   
17   Estland          65   
18   Luxemburg     65   
19   Tsjechië         71   
20   Portugal         71   
21   België          73   
22   Bulgarije        82   
23   Letland          86   
24   Griekenland    92   
25   Polen            93   
26   Roemenië      96   
27   Litouwen       100   
gemiddelde   EU     55   
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-236_nl.htm
We dalen dus eigenlijk van een 2e plaats in 1965 via een 12e plaats in 1997 (net nog geen geflits) naar de 21e plaats in 2012.  Goe bezig.  ;D
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 april 2013 - 14:10:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 01 mei 2013 - 11:10:35 »
En zeggen dat de gemiddelde internationale vrachtwagenbestuurder die je tegenwoordig op de West-Europese wegen tegenkomt meestal net uit die paar landen komen die er nog in slagen slechter te boeren dan de Belgen.
De redenen zijn ondertussen alom gekend.

Echt schrikbarend.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 01 mei 2013 - 12:13:37 »
En zeggen dat de gemiddelde internationale vrachtwagenbestuurder die je tegenwoordig op de West-Europese wegen tegenkomt meestal net uit die paar landen komen die er nog in slagen slechter te boeren dan de Belgen.
De redenen zijn ondertussen alom gekend.

Echt schrikbarend.

Betreft die EU-landen die "slechter boeren", Polen bvb 24e plaats in 2012, enkel Polen heeft 25 % van de gedode voetgangers van gans de EU-27 landen in 2010 om maar één vb te geven, en toch staan ze maar 3 plaatsen achter BE...

Deze heeft het overleeft (typisch zebrapadongeval met live-video):
Citaat
http://www.polenforum.nl/polenblog/2012/11/18/voetganger-overleeft-verschrikkelijke-klap/

Het ongeval komt zoals TVN24 meldde om dat Polen het gevaarlijkste land voor voetgangers is in de hele EU. In 2010 werden 1236 voetgangers gedood in Polen, goed voor 25% van voetgangers overlijdens gevallen in de hele EU dat jaar. “Het is een kwestie van cultuur, of liever de afwezigheid daarvan op de Poolse wegen” zei Grzegorz Sliwicki van de ‘Green Leaf’ Stichting, die werkt ten behoeve van slachtoffers van ongevallen en veiligheid op de weg.

Men moet dus de cijfers naargelang gedode weggebruiker relativeren en onderzoeken (van voetganger tot ... traminzittende).
Feit is dat enkel verkeersdoden door een botsing met een motorvoertuig voldoende geregistreerd worden, ook in West_EU is dat totaal onvoldoende.

bvb in Nederland: voetgangers die enkel door een val gedood worden - dus enkelvoudig-eenzijdig ongeval zijn niet eens in de statistieken opgenomen.
In Nederland zijn er dat gemiddeld 45 voetgangers per jaar op de openbare weg, ook fietsers door een val of botsing met een wegrandobstakel (dus ook eenzijdig ongeval) maakt ca. 50 doden per jaar daar worden er wel een zeker % van geregistreerd via ziekenhuizen. maar dat is zeer weinig vergeleken met de ca. 90-95 % bij motorvoertuigendoden.
En ga maar verder bij botsingen tussen kwetsbare weggebruikers onderling (dus van voetganger tot bromfiets tweezijdig ongeval) wordt er maar heel zelden de politie bij geroepen, dus amper registratie; zijn er kinderen bij betrokken is de registratie nog slechter. Men belt de ambulance OK > dood of zwaargewond of dodelijk gewond > naar de spoeddienst > ....  hoe komt het in de statistieken ? Een zatte voetganger/fietser die door een ongelukkige val sterft (bvb hoofd op trottoir knalt) is voor mij evenzo een dodelijk (eenzijdig) verkeersongeval als een dronken autobestuurder die (eenzijdig) dodelijk tegen boom knalt. De laatste staat wel in de statistieken, de eerste 2 helemaal niet.  

Nederland heeft maar gemiddeld officiele 650 verkeersdoden per jaar, maar men kan daar al ca. 15 % of een honderdtal doden bijtellen over de kwetsbare weggebruikers van voetganger (al 45 ) fiets ... tot bromfiets, vanaf moto wordt ruim voldoende geregistreerd. Nederland is van plan te proberen de electrische fietsen apart te registreren, waarom zie topic electrische fiets en ook link hieronder.

Websites en studies in opdracht gegeven door fietsorganisaties proberen "de personenauto" in hun rooskleurige studies nog steeds als boosdoener af te schilderen, maar steeds meer moeten ze toegeven dat de auto eigenlijk de minst schuldige is aan het totaal fietsersdoden die er de laatste jaren 2010-2012 werkelijk vallen, moesten ze alle degelijk geregistreerd worden.
Hier zo´n rooskleurig verhaal uit NL (fietsberaad.nl) waar ze enkel de auto eruitpikken en enkel in de bebouwde kom de kms in rekening brengen: het totaalrisico voor de fiets tov personenauto wordt zo afgezwakt van 5 : 1 naar 1,3 : 1. Maar in werkelijkheid op alle wegen (behalve snelweg en autoweg) zal het zowat tussen die 5 : 1 en motorijder 16-18 :1 liggen tendens veel korter bij de motorijder.
Vergelijk : page 25 Figuur 3.1: Het totaalrisico voor fiets en auto binnen
de bebouwde kom per leeftijdscategorie
(Bron: Fietsverkeer, 2006) rooskleurige versie.
http://www.fietsberaad.nl/library/repository/bestanden/Definitief-Elektrische--fietsen---verkeersveiligheid-PDF.pdf vanaf page 23 - 25 bvb.
met een Zwitserse risicografiek:
fiets is 8 maal hoger dodelijk risico per 100 km als de auto en dit met eveneens slecht geregistreerde fietsdoden-cijfers:

Ik schat imho 14 : 1.

Maar ook fietsberaad.nl moet wel de erbarmelijke registratie toegeven.
http://www.fietsberaad.nl//index.cfm?lang=nl&repository=Elektrische+fietsen+en+verkeersveiligheid#Comments


In BE kennen ze het probleem van de registratie van zwwgbr ook maar al te goed: (zie vooral page 7 onderaan betreft kinderen: Penta studie)
Citaat
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20Kwetsbare%20weggebruikers%20DEF.pdf

Sinds de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid van 2001-2002 heeft ons land op vandaag het aantal verkeersdoden met +- een derde kunnen terugdringen.
Toch lijkt het aantal gekwetsten niet in gelijke mate te zijn gedaald en door de onvolledigheid van de cijfergegevens m.b.t. vooral de zwakke weggebruikers is het niet duidelijk in welke mate hun verkeersveiligheid is verbeterd. Voor die categorie “kwetsbare weggebruikers” waarvoor wèl meer sluitende ongevallenstatistieken bestaan, nl. de motorrijders, blijken de cijfers verontrustend.
De onderregistratie in de officiële verkeersstatistieken betekent dat niemand zicht heeft op de werkelijke maatschappelijke implicaties van de verkeersongevallen. Dit heeft  scheeftrekkingen in de visie van de wetgevende en handhavende overheid voor gevolg, maar geeft ook een vertekend beeld van deze problematiek aan de bevolking, de media, de verzekeringsmaatschappijen, de verenigingen van weggebruikers en andere stakeholders.
Bovendien mag verwacht worden dat het probleem groter zal worden naarmate het aantal « kwetsbare weggebruikers » in het verkeer - onder invloed van een reeks maatschappelijke fenomenen – verder zal toenemen. Onder druk van de mobiliteitsproblemen was er de jongste jaren een aanzienlijke aangroei van het aantal gemotoriseerde tweewielers, terwijl ook het aantal voetgangers en fietsers toeneemt tengevolge van sensibiliseringscampagnes voor een meer duurzame mobiliteit4
, maar ook ten gevolge van de vergrijzing en de groeiende recreatiemogelijkheden van de bevolking. Verwacht wordt dat het aandeel van de weggebruikers waarover deze Werkgroep FCVV zich buigt zal toenemen in alle leeftijdscategoriën.

dit zegt toch wel alles, kijk naar de data wat "men" nog terugvindt... uit de MEDISCHE literatuur hé.
Citaat
De internationale medische literatuur bevestigt de ernstige onderregistratie in de verkeersstatistieken van ongevallen – ook ernstige – met zwakke weggebruikers in vele landen.
Tabel 4. Levels of accident reporting in official (police-reported) road accidents
 statistics in European countries 11,
Country Year of most recent study  of accident reporting Percent of injured road users reported in official statistics
Denmark       2004 21
France          2006 42
Germany       1992 39
Great Britain  1996 56
Hungary        2005 76
Netherlands   1990 43
Norway          1995 37
Spain            2000 18
Sweden         1987 54
Switzerland     1990 25
Mean of listed countries 41
Source: Social and Economic Consequences of Road traffic Injury in Europe, ETSC, Brussels, February 2007
in ´t vet de landen > 50 %...

En of het toeval is of niet, net een oost-Europees land Hongarije blijkt de beste cijfers te hebben !
Blijkbaar worden de kwetsbare weggebruikers daar niet als onschuldlammetjes bekeken, en is het - meer in Westerse fietslanden bij uitstek - het pamperen van voetgangers en fietsers in het verkeer nog niet bezig... ik gis maar....  :-X

Citaat
Ongevallenregistratie: problematiek van de onderregistratie en de kwaliteit van de gegevens

Enkele fluctuaties in bovenstaande cijfergegevens wijzen op artefacten die wellicht eerder iets te maken hebben met de wijze van registratie, dan met de daadwerkelijke onderliggende trend inzake verkeersveiligheid in België.
 Uit bestaand Belgisch wetenschappelijk onderzoek8 blijkt trouwens een uitgesproken onderregistratie van de ongevallen met “kwetsbare weggebruikers”, vooral van fietsers en voetgangers.
Dit komt vooral tot uiting in de discrepantie tussen de officiële ongevallenstatistieken (op basis van de cijfers van politie9 en parket) en de registratie van ongevallen met deze categorieën weggebruikers door spoedgevallendiensten van ziekenhuizen10. Voor het gemotoriseerd verkeer - waaronder de motorrijders - zijn ook de cijfers van de verzekeringsmaatschappijen een goede indicator.

8
 Cfr. o.a. de bevindingen van Johan Demol, expert aan het Centrum voor Verkeersveiligheid van de
Universiteit Gent in een reeks publicaties; cfr. Bibliografie alsook publicaties over fietsongevallen van
de spoedgevallendiensten van het UZ Gent en UZ Gasthuisberg Leuven.

9
 “Verkeer” moet de 7de basisfunctionaliteit van de lokale politie worden.

10 Wegens ontbreken financiering gegevensregistratie door ziekenhuispersoneel en de beperking van
gegevensoverdracht op grond van de strafrechtelijke bepalingen m.b.t. het medisch geheim.

En het is niet dat de registratie beter wordt met de jaren (zie reden 10 hierboven), integendeel zelfs, ook Nederlandse links bevestigen dat.
Citaat
Een analyse van de gegevens voor Denemarken is interessant voor België, waarvoor
nog geen gelijkaardige gegevens voorhanden zijn12. Het betreft hier immers een land dat
qua grootte, bevolking, ontwikkelingsniveau, welvaart en mobiliteit vergelijkbaar is met
België. In Denemarken registreren vele ziekenhuizen alle significante letselongevallen.
Een vergelijking van de officiële statistieken 2002 met de cijfers over de letselongevallen
van het Odense University Hospital voor dat jaar geven evenwel slechts een dekking
voor deze opname regio van 11% voor AIS13 1-traumata (slight), 45% voor AIS 3-
traumata (serious) en 100% voor AIS 5 en 6- traumata (critical or fatal).
De dekking voor alle fietsongevallen was 6% en voor fietsongevallen zonder andere
weggebruikers bedroeg de dekking niet meer dan 1.5%. Het niveau van rapportage van
letselongevallen in de officiële statistieken lijkt bovendien nog te zakken: in 1992
bedroeg de totale dekking door de officiële cijfers nog 27%; in 2002 was dat nog 16%
.

Hoe partieel de officiële Belgische verkeersstatistieken m.b.t. zwakke weggebruikers wel
zijn blijkt uit een steekproef met fietsongevallen bij kinderen uitgevoerd door Prof Dr. P.
Van de Voorde, specialist in de pediatrische traumatologie van de Universiteit Gent, aan
de hand van gegevens uit een tussentijds rapport dd. 30.11.2006 van de PENTAstudie14
.
Aantal kinderen overleden >30d of ernstig gekwetst (>24u opname) in Vlaanderen na
fietsongeval:
- 0-4j: 48 voor 18 ziekenhuizen in Vlaanderen (tegenover 6 voor heel België in de
cijfers FOD Ec, Directie Statistiek)
- 5-9j: 112 tegenover 21
- 10-14j: 208 tegenover 107
- 15-17j (Penta registreerde enkel tot en met 17j): 160 tegenover 81 voor de 15 tot
19-jarigen)
Bovendien werd in de PENTA-registratie 48u als het echte criterium voor ernstig
trauma genomen; dit lijkt de medici veel meer valide.


http://www.verkeerskunde.nl/Uploads/2011/11/Bijdrage49.pdf  best alles lezen...

Citaat
• De vermindering in LIS en LMR is minder sterk dan in BRON: onderregistratie neemt dus (relatief) toe.

• Het aantal voetgangers-verkeersongevallen neemt in alle databestanden sterker dan
gemiddeld af. Het daling van het aantal slachtoffers onder fietsers blijft in alle
databestanden achter bij het gemiddelde, maar BRON biedt (onterecht) het meest
rooskleurige beeld.
• Enkelvoudige ongevallen van fietsers worden in BRON (zeer) slecht geregistreerd; van
voetgangers in het geheel niet. In het via SWOV-Cognos beschikbare LMR bestand zijn
enkelvoudige voetgangersongevallen ook niet aanwezig, maar dat is te ondervangen door
een bredere selectie aan te schaffen.
• Voor een accurate schatting van het aantal voetgangers en fietsers dat om het leven komt
door een verplaatsingsongeval bieden de BRON, LMR en LIS bestanden geen uitkomst.
Daarvoor moet gebruik gemaakt worden van CBS bestanden over doodsoorzaken.
• Statistieken op basis van de ongevallenregistratie BRON lijken erop te wijzen dat bij
voetgangers en fietsers oversteekongevallen dominant zijn, maar uit LMR en LIS blijkt
dat enkelvoudige ongevallen aanzienlijk vaker voorkomen.

Citaat
4. Samenvatting van de uitkomsten, conclusies en discussie
Samenvatting van de uitkomsten

Een verrassende uitkomst is dat de meerderheid van de enkelvoudige ongevallen voetgangers en fietsers betreffen, zonder dat er rijdende motorvoertuig bij betrokken waren.

Tabel 5: Gemiddeld aantal slachtoffers per jaar (2003 - 2007) - werkelijke aantallen Overleden Ziekenhuisopnamen (excl. overledenen) Spoedeisende Hulp opnamen (excl. ziekenhuisopnamen)
Totaal
Voetgangers 150 5.200 49.700 55.000
Waarvan enkelzijdig 45 4.000 45.900 50.000
Waarvan verkeersongeval 105 1.200 3.800 5.000

Fietsers 220 7.600 60.200 68.000
Waarvan enkelzijdig 50 6.000 47.500 53.500
Waarvan meerzijdig 170 1.600 12.700 14.500

Overige verplaatsingswijzen
595 8.200 48.100 57.000
Totaal 965 21.000 158.000 180.000

NB. De aantallen zijn afgerond en gecorrigeerd voor dubbeltellingen

Uit studie komt ook naar voren dat bijna 40% van de maatschappelijke kosten van verplaatsingsongevallen wordt veroorzaakt door enkelvoudige voetgangers- en fietsongevallen.

De kosten zijn hoog doordat met name het aantal behandelingen op de Spoedeisende Hulp en het aantal ziekenhuisopnamen zeer hoog is.

De overheid wordt geconfronteerd met hoge medische kosten, kosten arbeidsongeschiktheid enzovoorts.

Mede dankzij het door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu gefinancierde onderzoek begint het bewustzijn van het probleem van enkelvoudige fietsongevallen te stijgen.

Enkelvoudige voetgangersongevallen vallen niet onder de definitie van verkeersongevallen. Er is hiervoor nog geen duidelijke probleemeigenaar.  

Conclusies

De hoofdconclusie is dat door uit te gaan van de huidige definitie van verkeersongevallen (die enkelvoudige voetgangersongevallen uitsluit) en de ongevallenregistratie (met zijn onder representatie van enkelvoudige ongevallen) een groot deel van de maatschappelijke kosten die samenhangen met verplaatsen buiten beeld blijven.

De enkelvoudige voetgangers- en fietsongevallen die buiten het blikveld van beleidsmaker blijven hebben miljarden aan maatschappelijke kosten tot gevolg.


Nu stop ik met citeren google is jouw vriend.  ;)

Citaat
Echt schrikbarend
Idd  ;)
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 mei 2013 - 13:31:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 18 juni 2013 - 20:26:27 »
Volgens de laatste berichten gaan we in 2012 een -13,x daling hebben tov 2011, maar relatief gezien in EU schieten we niet veel op.
Kan een eendagsvlieg zijn, maar wie weet...

Die andere landen blijven ook niet stil. Volgens berichten gaan we zowat 747 à 750 verkeerdoden hebben of afgeronde 68 verkeersdoden per miljoen inw., we stijgen één plaatsje ttz blijven rond de 20e plaats trappelen.

Update EU-2012, (ook flitspalen/milj. inw bijgewerkt) EU-27 landen : tabel zie post # 7

*2012 Belgium is wel nog niet officieel maar het ziet er naar uit dat we 12,8 % boven het gemiddelde van de EU-landen liggen (som verkeersdoden per land/27 landen)#

Onderste rij, relatief % BE tov EU gemiddelde:
- in de jaren 1996, 1997 lagen we er nipt onder (1997: -4,5 % beste relatief resultaat) vanaf 1998 schoten de mirakelflitspalen in werking, ttz focussering snelheid...
- in de jaren 2004-2008 lagen we er ook (heel) nipt onder.
- vanaf 2009 moesten we redelijk onderdoen ( dubbele rode cijfers % zoals in 2000-2001).

Een troost hebben we qua flitspalen per miljoen inwoners blijven we na update 2012 steeds eerste.  ;D
bron: http://www.scdb.info/nl/software-statistik/
Zoals je ziet doen bepaalde landen die toevallig  ;) allemaal heel weinig flitspalen hebben de grootste relatieve sprongen naar boven:
Denemarken, Ierland,  Spanje(crisis ?), Slovakije, Slovenie, Cyprus (?), Hongarije, ...
uitzondering is Belgie...  
Opvallend Oostenrijk stijgt tegen de algemeen dalende trend.

Edit: klein foutje NL-2012 moet 39 zijn ipv 38 verkeersdoden/miljoen, plaats 6 blijft behouden.

# Men kan ook het gemiddelde EU naar verkeersdoden EU/inwoners EU berekenen dat is afgerond 55 voor de EU;
 BE heeft dan met 68, afgerond 19 % meer verkeersdoden dan het EU-algemeen gemiddelde in 2012.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 februari 2014 - 12:59:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 28 januari 2014 - 12:32:41 »
Verkeersdoden 2013, Duitsland gaat wslk 40 verkeersdoden/miljoen inwoners halen of een daling van 8,6 % (- 16,6 % op gewone wegen buiten bbk (Landstraßen) ! )

Citaat
http://www.motorvision.de/adac/statistik-jahr-2013-deutschland-adac-verkehrstote-zahl-verkehrstoten-erreicht-historischen-tiefstand-340485.html

Die Gesamtzahl der im Straßenverkehr Getöteten wird nach einer aktuellen Prognose des ADAC im Jahr 2013 um 8,6 Prozent auf 3.290 sinken. ...]

Bemerkenswert ist auch die positive Entwicklung auf Landstraßen, wo im Schnitt stets 60 Prozent aller Verkehrstoten zu beklagen sind. Laut ADAC ist hier nach acht Monaten ein Minus der Getöteten-Zahl um 16,6 Prozent auf 1240 zu verzeichnen. ...]


BE: aan de hand van de # doden ter plaatse van de eerste 9 maanden van 2013 wslk een daling van 6,5 % (hopen ze... de laatste 3 maanden 2013 was beter weer tov 2012...), dan resten nog de cijfers dodelijke gewonden, zal wslk weer zomer 2014 worden alvorens we het weten... (en hoeveel verkeersdoden-enkelvoudige-ongevallen kwetsbare weggebruikers ze onder het tapijt laten liggen...  :-X )

#
Citaat
http://bivv.be/nl/pers/verkeersveiligheids-barometer
p/c uit directe pdf-link:
Balans van de eerste 9 maanden van het jaar 2013

België

─ Mooie afnames van het aantal slachtoffers en letselongevallen ten opzichte van de eerste 9 maanden van 2012 :

o -6,5% doden ter plaatse (-32)
o -6,6% gewonden (-2 786)
o -7,3% letselongevallen (-2 401) …
 
─ … maar dit is geen garantie op een nieuw laagterecord op het einde van het jaar.
 
─ Het laagste aantal doden ter plaatse, gewonden en letselongevallen ooit geregistreerd voor deze periode.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 januari 2014 - 12:43:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 13:42:10 »
see signature ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 30 januari 2014 - 14:44:49 »
Definitieve 2012 update BE -voorlopig cijfer 750 verkeersdoden-  is uiteindelijk 767 verkeersdoden geworden, bron:
Citaat
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersslachtoffers/
Aantal doden 30 dagen BELGIE
...]  2008 2009 2010  2011  2012
...]   944   943   841  861    767

Tabel even aangepast, BE blijft nipt op de 19e plaats met afgerond 70 doden/milj inw. in 2012 (767/11 milj = 69,72),
of 15,9 % slechter als gemiddelde alle EU-landen (60), inwoners zijn ook op stand 2013 gebracht.
 (laatste 3 jaren 20-21-19e plaats blijft behouden)

« Laatst bewerkt op: donderdag 30 januari 2014 - 14:57:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 31 januari 2014 - 12:36:56 »
Bangelijk toch, als je ziet wie er enkel nog achter ons staat :

Portugal - dat aan een enorme inhaalbeweging bezig is , met 50x minder flitspalen ! - Griekenland, en verder enkel het voormalige Oostblok ...


2012 : 427 verkeersdoden "te veel" tov Nederland.


Hoe effectief zijn flitspalen echt ???
Als je deze tabel ziet zijn deze eerder contra-productief ...

Finland scoort slecht naar Skandinavische normen. Maar heeft de meeste flitspalen van de regio ...
Denemarken, 100x minder flitspalen, meer dan dubbel zo veilig ...

Betekent dit voor een aantal landen dat ze - zoals in B - het verkeershandhavingsbeleid  ook grotendeels  overgedragen hebben aan flitspalen, en dat dit niet werkt ?

De Zweden hebben ook veel palen staan, maar daar rijden de flikken wél nog rond.
En ze komen ook buiten  als verontruste burgers er om vragen - zelf meegemaakt.  :D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 31 januari 2014 - 12:49:49 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #9 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 10:36:52 »
Hoe effectief zijn flitspalen echt ???
Als je deze tabel ziet zijn deze eerder contra-productief ...

Dacht iemand dat de flitspalen iets met verkeersveiligheid te doen had in begië?
Leg absurd lage snelheidsbeperkingen op. Maak van grotere verbindingswegen absoluut geen voorrangsweg. Zet op de meest idiote plaatsen verkeersdrempels en/of andere half-zichtbare 'snelheidsbrekers'. Maak dat (jonge) mensen met poen en geen verstand gewoon boete na boete kunnen opstapelen, zonder dat hun het rijden wordt verboden. (Voer eindelijk dat rijbewijs met punten in !) Zorg er voor dat je hier gewoon een belgisch rijbewijs krijgt, in ruil voor die van uw land, waar het aanwijzen van het rempedaal het moeilijkste aan het rijexamen is...

Dat zullen zeker niet de enige zaken zijn die een negatief effect hebben op verkeersveiligheid, maar toont aan, toch voor een stuk, dat het beleid ook wel mag in vraag gesteld worden.

« Laatst bewerkt op: maandag 03 februari 2014 - 10:38:24 door e49Memling »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #10 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 12:25:08 »
Dat zullen zeker niet de enige zaken zijn die een negatief effect hebben op verkeersveiligheid, maar toont aan, toch voor een stuk, dat het beleid ook wel mag in vraag gesteld worden.

In vraag stellen? Ik denk dat we al een stap verder zijn, en het huidig beleid met de grond gelijk moet gemaakt worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #11 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 15:37:21 »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #12 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 17:36:34 »
Citaat
en de oneffenheid in de weg.
snelheidsremmend meubilair ?  ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #13 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 19:38:06 »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 04 februari 2014 - 10:17:10 »
En toch blijven ze er hier bij zweren zich ertoe te beperken tot snelheidscontroles. We gaan ze zelfs nog ferm opdrijven ook:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140204_00962688&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

En dat ze nu niet gaan doen alsof ze hier het buskruit hebben uitgevonden.  In NL, hanteert men zulke techniek al jarenlang.  In Eindhoven heb ik al meermaals gezien hoe over een afstand van nog geen 15 km, er minstens 4 of 5 auto's met struikrovers stonden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone