Bert, enkele maanden geleden leerden je collega's in Mechelen nog 10na10 aan, terwijl inderdaad 15na9 veel beter is. Het gaat me niet zozeer om het vasthouden van het stuurwiel. Daarom dat ik een tijdje niet reageerde. Ik wist wel dat het hier bij zou blijven. Ik zie het echter hoe het stuur wordt gehanteerd in de bochten. Zoals verwacht is dit aspect in deze draad onbelicht gebleven, behalve dan duw- of trek aan het stuur.
Toen ik mijn vrouw leerde rijden had ik haar 15na9 aangeleerd. Voor voldoende snelle bochten mocht ze van mij haar handen niet verplaatsen op het stuurwiel (vanaf zo'n 40 à 50 km/u), je kan voldoende scherp sturen zonder je handen te verplaatsen. Bij trage scherpe bochten moet je je handen verplaatsen. Ik had haar het 'doorgeven' geleerd, eigenlijk in stukken van 180° van het stuurwiel. Dit zorgt ervoor dat je altijd weet hoe je stuurwiel staat. Dit is ook de techniek die mijn aanleert in de 'advanced driver training' bij BMW. Ze moest ook altijd een bocht uitsturen, veel mensen laten bij scherpe bochten het stuurwiel door hun handen glijden. Na enkele uurtjes rijschool hier in Mechelen kwam ze terug met 10na10, veel te veel verplaatsingen van de handen op het stuur en het laten glijden van het stuur. Goed fout dus!
Ik zou nog veel verder kunnen gaan. Maar nu mag ze eerst extra enkele duizenden km ervaring op doen. Vlak voor de winter stuur ik ze wel naar die advanced driver training, kwestie van het veilig te houden deze winter.
Wat betreft de foute schakeltechniek. De meeste instructeurs leren hun leerlingen schakelen op welbepaalde snelheden. Je merkt dat vrij snel. Schakelen op een welbepaalde snelheid is onzin. Het moment van schakelen hangt af van de wagen, de belading, helling, benodigde vermogen, eventueel een gepland inhaalmanoeuvre, ... Of nog erger ze rijden met hun zware caravan naar Zuid-Frankrijk tegen 100 km/u in 6de versnelling. Vraag maar aan Bibi585 hoeveel hij er indertijd heeft moeten depanneren.