Het was het zwaarste incident in een lange rij opstootjes met zwembadbezoekers deze zomer, waaraan Mechelen nu paal en perk wil stellen.
Ik heb in Mechelen inderdaad nooit anders geweten dan dat er wel steeds één of ander probleem is met migrantenjeugd... Vooral als je als vrouw een paar jongetjes terecht wijst kunt je écht problemen krijgen.
Bij mijn weten zijn ze toch altijd minstens met 2 personen.
In Belgiqueske wisselt de verplichte hoeveelheid redders van provincie tot provincie.Algemeen kan je zeggen dat bij meer dan 100 baders (ik zeg niet zwemmers

), 2 redders nodig zijn. Ook in Vlarem is dat met formuletjes gereglementeerd:
Het minimum aantal toezichthoudende personen, waarvan ten minste de helft redder zijn, wordt bepaald volgens de volgende formule (afronden naar beneden):
a. voor de eerste 150 baders:
aantal baders + 1
aantal toezichthoudende personen = -------------------
50
b. daarboven, per 150 baders meer, 1 toezichthoudend persoon extra.
Tenminste de helft (afgerond naar boven) is redder.
Het zou dan volgens mij raadzaam zijn om altijd minstens 1 man in te zetten.
Ik ga ervanuit dat haar geslacht niet aan de oorzaak van het probleem ligt. Eerder aan de (ethnisch-culturele) achtergonden en opvoeding van de kinderen in kwestie, zoals je ook aangeeft. Vrouwen kunnen net zo goed redder spelen als mannen. Misschien zelfs beter, want er bestaat een theorie dat ze gevoeliger zijn voor ´problemen´ of onrust in een groep ...
Dat is wel heel erg weinig voor een maand zwoegen
Inderdaad, ... een lovenswaardige carrière alsje je daarvoor wil inzetten, maar voor ´t geld moet je ´t niet doen...
De gemeenten zullen vroeg of laat wel tot de ontdekking komen dat ze de arbeidsvoorwaarden zullen moeten verbeteren.
Helaas is deze situatie reeds meer dan 10 jaren de regel. Een ambtenaar verliest namelijk geen inkomen wanneer de gemeente geld verliest door intacte zwembaden leeg te laten staan of de opgroeiende jeugd geen zwemmogelijkheid heeft...
Ik moet hier wel de kanttekening maken dat de kans klein is dat een redder daadwerkelijk iemand moet redden.
Lees Jozef´s link:
Ohnehin zeige die Erfahrung, dass grundsätzlich einmal jährlich ein Unfall passieren kann.
Knochenbrüche, epileptische Anfälle oder Schwächeanfälle im Wasser sind es zumeist, bei denen der Bademeister schnell reagieren muss.
Ik moet je wel gelijk geven: zijn hoofdtaak bestaat erin ongevallen te
vermijden.
Als dat al gebeurd dan nog is de kans voor een goed getraind redder (inclusief de grepen) zeer klein dat hij het slachtoffer niet de baas kan.
"Goed getraind", helaas zijn niet allen zo. Waarom ? De meeste denken:
dat de kans klein is dat een redder daadwerkelijk iemand moet redden.
...
Komt er nog eens bij dat de kracht van een hysterisch persoon in paniek of doodsangst vrijwel aan het onbegrensde grenst ... Zoals je wel weet. Zo´n persoon kan je doen verdrinken in een glas water... "Helemaal geen risico" is dus niet 100% waar.
De tip die je krijgt bij je opleiding (waar niet iedereen het mee eens is): zolang het ´slachtoffer´ in hysterie wild in het water rondslaat: wachten. Hij/zij stopt na een tijdje vanzelf, hoe hard het ook lijkt.
Als redder heb je de volgende prioriteiten:
1. jezelf
2. de andere bezoekers
3. het slachtoffer
Bij canyoningopleidingen (ben monitor in de franse canyoningschool) maak ik daarvan:
1. jezelf
2. jezelf
3. jezelf
4. je team
5. je team
6. je team
7. het slachtoffer.
Hoe moeilijk het soms ook is

. Bij de extremere expedities heb ik het al meegemaakt dat iedereen een verklaring ondertekent dat hij de gevaren erkent en dat hij akkoord gaat met bovenstaande prioriteiten en eventuele gevolgen ervan. Ook als dat het achterlaten van een gewonde betekent, met een zekere kans op dood door hypothermie.
Wat wél waar is, is dat het als redder in een zwembad ten sterkste afgeraden wordt om
in het water te gaan. Gered wordt, als het enigermate kan, vanop de kant. In open water is dat vaak moeilijker.
Ik vraag me af hoe jij knutselt met parapente
Heb je het geluk dat je in de buurt van de bergen woont of reis je regelmatig zo'n grote afstand om deze hobby te kunnen doen.
Neen, en ja. Neen, ik heb het "geluk" niet: ik heb er min of meer bewust voor gekozen, en het was/is geen gemakkelijke keuze. Ik woon op een 40 min van het Sauerland, waar je tof kunt parapenten !
het probleem dat ik wat overgewicht had
Als het ´probleem´ zich binnen de grenzen houdt, gaat het nogal...
De meeste goede duikers hebben volgens mij een bierbuikje

Ook voor parapente is gewicht geen probleem, alleen de eerste 4-5 dagen van de cursus moet je natuurlijk steeds weer die %$§&*!! helling opwandelen

Ik moet wel nog werken aan mijn benentechniek
Ach, laat je niet afschrikken door veel heen- en weer geroep. Met een OK basisconditie lukt de ingangsproef zeker. De rest pik je tijdens de opleiding wel op!
Als het hart een lagere slagfrequentie heeft dan wordt er per tijdseenheid minder zuurstof opgenomen in het bloed vanuit de longen en kan je dus langer jouw adem inhouden. Maar dat is mijn bescheiden hypothese.
Als het hart een lagere slagfrequentie heeft, stroomt je bloed trager. Als je bloed trager stroomt, wordt er (relatief gezien per volume bloed) juist
meer zuurstof opgenomen, vermits het bloed (nogmaals relatief gezien) langer omheen de alveolen blijft ´wachten´. Het is immers een diffusieproces dat tijd vraagt voor er zich een evenwicht instelt. Voordel is: hetzelfde diffusieproces heef ook meer tijd om zuurstof af te geven in je spieren
plus het potentiaalverschil daar is groter (sterk O
2 verrijkt bloed tegenover celletjes die dat net allemaal hebben opgebruikt). Daaruit haal ik fysisch gezien reeds een efficienter gebruik van de hoeveelheid zuurstof in je longen, maar goed, ik ben geen arts...

Hoe kan een ervaren zwemmer paniekmomenten krijgen zolang hij geen kramp heeft of iets dergelijks.
Eugh, in dit geval had hij een paar ´slokjes´ water teveel naar binnen. Zo´n volgelopen pop is zwaar en met je kleren aan is het zwemmen ook niet evident, waardoor je hoeveelheid ´lucht zonder zwembadwater´ sterk wordt gereduceerd. Zij houding tijdens het redden was (na de uitputtende proeven) ook niet meer perfect. Net door zijn sterke wil en gewoonheid met water heeft hij de signalen van zijn lichaam "ik ben aan ´t verzuipen" kunnen negeren tot instinct heeft overgenomen, ... maar toen was het al te laat. Andere collega´s hebben de pop eenvoudigweg weer laten zinken als het ze teveel werd, ... hij niet.
Is dat niet met een parachute en een motor met schroeven op je rug?
Oef, neen, dank je. Het is net de rust en sereniteit daarboven die het geheel tot een buitenaardse ervaring maken. Zo´n grasmaaiertje zou de droom sterk verstoren.
Als ik me niet vergis heb je voor parapente geen bergen nodig
Hier heeft bibi wel gelijk in: net zoals met zweefvliegen kan je je door een auto of lier laten omhoogslepen.