ondertussen heb ik de koppelkromme gevonden -op de BMW-site- die ik bedoelde:
of vorige post:
B48B20 170 kW (231 PS) bei 5000 (F45/F46/F48)
350 Nm bei 1250–4500 (F45/F46/F48)
http://www.bmw.de/de/neufahrzeuge/z4/roadster/2012/motoren.html
De 28i is een viercilinder 2000 cc turbobenzine bij veel BMW-modellen verkrijgbaar, je ziet het bijna 4000 t/min-brede tafel max-koppelbereik.
Koppelkromme 2000 cc turbodiesel, geciteerd post Jozef:

Men ziet wel het hoger nominaal koppel maar dit over een veel smaller toerentalbereik, bijgevolg moet de overbrengverhouding ook navenant langer gekozen worden (waardoor van het nominaal koppelvoordeel nauwelijks iets overblijft aan de wielen), het hoger max-koppelbereik strekt zich nauwelijks ~ 1900 t/min lang uit, het max koppel van
vb 350 Nm van de turbobenzine vanaf 1250 tot bijna 5000 t/min? overschrijdt de diesel tussen ca. 1400-3300 t/min =1900 t/min breed, daarbuiten is het koppel lager.
Niet alleen ik zeg dat een turbobenzine niet moet onderdoen qua koppel tov een turbodiesel ook de automedia zegt dat, de titel spreekt voor zich:
http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/audi-q5-2-0-tfsi-und-bmw-x3-28i-drehmoment-bullen-auf-augenhoehe-5819161.html
AUDI Q5 2.0 TFSI UND BMW X3 28I IM TEST
Drehmoment-Bullen auf Augenhöhe
Audi Q5 2.0 TFSI und BMW X3 28i bieten einen ähnlich breiten Drehmoment-Gipfel wie starke Diesel. Wir testen die Zweiliter-Turbo-Benziner, die 350 Nm stemmen.
19.10.2012
Dus het argument dat men zeker turbodiesels nodig heeft wegens hun sleepeigenschappen geldt niet meer sinds de krachtige turbodbenzines -directe inspuiting- die ook op max koppel getrimt zijn bij nog lagere toeren dan een diesel, dat is nu eenmaal zo als ze de benzines ook steeds zuiniger willen maken.
Nog een bevestiging uit de media?...
... voor een zware caravan te trekken zijn zelfs downsizing turbobenzines geschikt, hier schrikken ze zelfs niet terug een 2000 cc turbodiesel te vergelijken met een 1600 cc turbobenzine in een Ford Galaxy...
http://www.caravaning.de/ratgeber/test-diesel-gegen-benziner-schotten-fahren-super-6475408.html
25. Juni 2013
Zugwagen-Test Ford Galaxy

Diesel gegen Benziner
Diesel sind die besseren Zugwagen. Oder ist diese Caravaner- Weisheit angesichts moderner, drehmomentstarker und sparsamer Benzin-Direkteinspritzer überholt? Zwei Ford Galaxy im Vergleich.
Wer ziehen will, fährt Diesel. Doch sind die Selbstzünder bei teuren Spritpreisen und hoher Steuer tatsächlich noch die bessere Wahl? Wir machen die Probe aufs Exempel und vergleichen zwei fast leistungsgleiche Diesel- und Benzinmotoren im großen Ford Galaxy.
Für die Dieselfraktion geht mit 163 PS und 340 Newtonmeter Drehmoment der bewährte Turbodiesel-Direkteinspritzer 2.0 TDCi von Ford an den Start. Die Benziner vertritt in unserem Beispiel der ebenfalls turbogeladene, aber nur 1600 Kubikzentimeter große Direkteinspritzer 1.6 Ecoboost mit 160 PS und 240 Newtonmetern.
...
Fahrdynamik und Gespannstabilität
Wie steht‘s um die Fahrdynamik? Wirkt der kleine Ford Galaxy 1600er nicht etwas schlapp? Keineswegs, zwar liegt der nominell etwas kräftigere Diesel in den Messwerten um Haaresbreite vorn; spürbar ist das allerdings kaum.
Zelfs een 42% verschil in max koppel is nauwelijks merkbaar, bij de meetwaarden heeft de 400 cc grotere diesel "een haarbreedte" voorsprong, dit 3 jaar geleden.