Ik zie helaas nauwelijks voordelen, enkel dat ze minder verbruiken dankzij hun zwaardere en helaas veel meer vervuilende dieselbrandstof.
Dat is dus totaal niet objectief, er zijn veel meer voordelen. En een diesel verbruikt niet alleen minder door zijn zwaardere brandstof, maar vooral door zijn groter rendement.
Hoger rendement per liter maar niet per kg, en vooral vervuilende en giftige kgs diesel die verstookt worden. Daarom dat men de diesel ook als eerste gaan bannen zelfs in Vlaanderen, langzaam maar zeker worden ze hier ook wakker:
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/2786273/2016/07/03/Tommelein-Tegen-2030-geen-vervuilende-auto-s-meer-in-Vlaanderen.dhtml
Tommelein: "Tegen 2030 geen vervuilende auto's meer in Vlaanderen"
3/07/16
Als het van Bart Tommelein afhangt, worden er in 2030 geen vervuilende auto's meer verkocht in Vlaanderen. Dat heeft de Vlaamse minister van Begroting, Financiën en Energie vanmiddag gezegd in VTM NIEUWS. De Vlaamse regering heeft alvast 1 miljoen euro vrijgemaakt om die weg op te gaan.
De ambities van de Vlaamse regering inzake groene wagens zijn bekend. Tegen 2020 moeten er 100.000 propere auto's rondrijden in Vlaanderen (elektrische wagens en voertuigen op aardgas). Om consumenten te overhalen, zijn er premies en fiscale voordelen, en zouden er tegen 2020 bijvoorbeeld ook 5.000 laadpunten voor elektrische wagens moeten zijn, net als extra tankstations voor aardgas (CNG).
De Vlaamse regering heeft vrijdag een budget van 1 miljoen euro vrijgemaakt voor allerlei projecten om het vervoer milieuvriendelijker te maken.
Geen dieselwagens meer
De persoonlijke ambitie van Tommelein reikt verder dan 2020, zo zei hij vanmiddag op VTM. "We moeten op termijn volledig weg van fossiele brandstoffen", aldus de Open Vld-minister. "Persoonlijk ben ik er voorstander van om vanaf 2030 alleen nog auto's die op schone energie rijden te verkopen in Vlaanderen."
"Tachtig procent van de Vlamingen rijdt minder dan vijftig kilometer per dag", aldus de minister. "Er zijn mensen die in het verleden dieselwagens hebben gekocht voor dergelijke afstanden. Dat kan niet meer, maar we moeten ze wel de kans geven om over te schakelen."
Het is toch al triestig dat men een 400 cc kleinere of 1600 cc benzine moet gaan vergelijken daarmee de 2000 cc diesel eens nipt kan winnen.
Dat hoeft niet. Ik heb je met de BMW X3 aangetoond dat de 2 liter diesel veel meer te bieden heeft dan de 2 liter benzine.
[/quote]
Omgekeerd natuurlijk je hebt niets aangetoond, en het blijft triestig dat een 1600cc benzine nauwelijks onderdoet voor een 2000 cc diesel, tegen een 2000 cc benzine kan hij het namelijk onmogelijk halen.

Maar je zult de koppelkromme van een 2000 turbobenzine van een X3 wel gemist hebben, de PK´s krijg je er gratis bij

:
extra link X3:
https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_F25#OttomotorenxDrive28i met N20 2000 cc.
BMW noemt het 28i maar het is wel 2000 cc wslk omdat hij te krachtig is.

Herhaling post 146 en 148 voor Jozef.
Alle versies N20
N20B20 2,0 L (1997 cm3) 84 mm × 90,1 mm115 kW (156 PS) bei 5000–6250 240 Nm bei 1250–4400 10,0:1 seit 03/2013
135 kW (184 PS) bei 5000–6250 270 Nm bei 1250–4500 11,0:1 seit 09/2011 (Jozef haalde deze eruit, de rest werd straal genegeerd raar toch ?)160 kW (218 PS) bei 5000
310 Nm bei 1350–4800 10,0:1 seit 03/2012
175 kW (238 PS) bei 5000
350 Nm bei 1250–4800 10,0:1 seit 10/2013
180 kW (245 PS) bei 5000–6500 350 Nm bei 1250–4800 10,0:1 seit 03/2011 ## brede koppeltafel 350 Nm hieronderAlle versies B48:
Motortyp Hubraum Bohrung × Hub Leistung bei 1/min Drehmoment bei 1/min
B48A20
2,0l (1998 cm³) 82,0 × 94,6135 kW (184 PS) bei 5000–6500 290 Nm bei 1350–4250
B48A20M0 141 kW (192 PS) bei 5000 (F45/F46/F48) 141 kW (192 PS) bei 4700–6000 (MINI)
280 Nm bei 1250–4600 (F45/F46/F48)
280 Nm bei 1250–4750 (MINI)
B48B20 170 kW (231 PS) bei 5000 (F45/F46/F48)170 kW (231 PS) bei 5200-6000 (MINI) 320 Nm bei 1250–4800 (MINI)
350 Nm bei 1250–4500 (F45/F46/F48)
B48B20 185 kW (252 PS)/5200–6500 (F30/F31) 350 Nm bei 1450–4800 (F30/F31) BMW 3-serie
190 kW (258 PS)/5000–6500 (G11/G12) 400 Nm bei 1550–4400 (G11/G12) Voor de zware BMW 7-serie !
https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_G11 Tja een 2000 cc turbobenzine die in de nieuwe 7 reeks zit sinds 02/2016 als basismotor en daar 730i en 730Li (lange versie) genoemd wordt. En het grappige is dat de basisdiesel de 730d en 730Ld 3000 cc turbodiesels zijn, raar hé Jozef hoe zou dat toch komen?
##
die diesel met zijn mislukte koppelkromme stelt daartegen natuurlijk niet veel meer voor:
Ik vraag me trouwens af hoe je met zo´n smal max koppelbereik met bepaalde versnellingsbak-verhoudingen in het max koppelbereik kan blijven zitten lijkt me moeilijk nog voor 3000 t/min valt die diesel al langzaam plat (toerentalsprongen van minder 1500 t/min zijn dan gevraagd men is quasi verplicht een DSG-8 ofzo te nemen, BMW biedt die ook aan ipv de handgeschakelde-6 ).

Ook de VAB legt de vinger op de wonde als het gaat
om het smal max koppelbereik en langere overbrengverhouding van de huidige turbodiesels versus turbobenzine, ook de verbruikcijfers tonen dat aan,
enkele zwaardere wagens werden getest (Mazda CX-5, Skoda Superb, Mercedes C), 10 benzines tegen 10 dieselversies van hetzelfde model. Dat probeer ik hier al enkele posten uit te leggen maar de VAB zal het eens voor mij doen:
(je hoeft het natuurlijk niet te geloven hé Jozef.... het is maar de VAB....)
https://www.vab.be/~/media/vab/files/dossiers/vab-dossier_budgettest2013.ashx?la=nl blz 3
Dieselwagen wijkt sterkst af van normverbruik
Technologisch verschilt de dieselmotor sterk van de benzinevariant. Dit heeft ook zijn effect op het
brandstofverbruik in de praktijk. De cijfers liegen er niet om. Dieselwagens wijken het sterkst af van
het normverbruik dat de constructeur aangeeft. Gemiddeld verbruikt een dieselwagen 32% meer in
de praktijk, een benzinewagen wijkt slechts 15% van de norm af. Er is een technische verklaring die
het drastische meerverbruik van dieselmotoren in de praktijk verklaart: de hoge trekkracht binnen
een eng koppelbereik gecombineerd met langere versnellingsbakverhoudingen vergt een sterk
aangepaste rijstijl (minder sportief) wil men het normverbruik halen. In de praktijk wordt het
meerverbruik van een benzinemotor daardoor teruggebracht tot 0.7 liter per 100 kilometer.
0,74 liter in de praktijk van 20 geteste wagens. Ik denk dat de VAB bij het ecorijden bij al die 20 wagens niet gaat sjoemelen. Dus die (weliswaar 3 jaar oude) cijfers zullen hopelijk niet liegen.

Euh nochtans zijn er zeker NOx-sjoemeldiesels van de VW Groep bij maar dat laten we even terzijde...
BUGETTEST 2013 HET WERKELIJKE VERBRUIK IN VERGELIJKING MET HET NORMVERBRUIK
Gemeten verbruik Normverbruik
benzine diesel verschil in liters benzine afwijking diesel afwijking verschil in liters
Dacia Lodgy 6,8 6,1 0,7 5,8 15% 5,4 13% 0,40
Volkswagen Polo 6,1 4,8 1,3 5,5 10% 3,8 26% 1,70
Citroën C3 5,6 4,9 0,7 4,3 23% 4 23% 0,30
Opel Corsa 6,2 5 1,2 5,3 15% 4 25% 1,30
Renault Clio 5,7 5,3 0,4 4,5 21% 3,4 56% 1,10
Ford Fiesta 5,4 5,2 0,2 4,3 20% 3,3 58% 1,00
Volkswagen Golf 6,2 5,1 1,1 4,9 21% 3,8 34% 1,10
Skoda Superb 6,8 6,4 0,4 6,6 3% 5,9 8% 0,70
Mazda CX 5 7,2 6,7 0,5 6 17% 4,6 46% 1,40
Mercedes C 6,9 6 0,9 6,7 3% 4,4 36% 2,30
nvdr - - gemiddeld 0,6 l meer voor deze 3 wagens
GEMIDDELDEN - - 0,74 liter 15% 32% 1,13 liter
Mobiliteitsclub VAB heeft van 10 modellen de benzine- en dieseluitvoering met elkaar vergeleken op basis van de kostprijs per kilometer. Per model werd een diesel – en benzinemotor met een gelijkwaardig vermogen vergeleken. De werkelijke kost van de wagen inclusief aankoop en onderhoud werd berekend op basis van eigen gemeten verbruikscijfers. De resultaten zijn verrassend in het voordeel van benzinewagens en verklaren ook de groeiende interesse voor kleinere benzinewagens.