Auteur Topic: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?  (gelezen 100596 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #120 Gepost op: zaterdag 14 mei 2016 - 16:27:13 »
Milieuwetten hebben blijkbaar een andere moraal, die handhaaft de Staat niet zelf, zelfs indien ze vele jaren (20 j ?) niet gerespecteerd wordt.

Dat heb je zeer goed verwoord, dat is de praktijk hier in Duitsland. En zoals gezegd: "Wo kein Kläger [ist], [da ist auch] kein Richter".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #121 Gepost op: zaterdag 14 mei 2016 - 19:04:45 »
We gaan het wslk nog meemaken dat de verkoop van nieuwe diesel- en zelfs benzinewagens verboden wordt.
Of zodanig duur wordt dat maar weinigen nog zo´n fossiele wagen willen-kunnen betalen.

In Nederland was er al een wetsvoorstel die een politieke meerderheid vond:
http://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/29/tweede-kamer-neemt-omstreden-motie-over-elektrische-autos-aan

Nederland zal daar zeker niet alleen zijn, Oostenrijk en andere landen hebben ook zulke plannen:
Citaat
http://www.mo.be/nieuws/oostenrijk-overweegt-verbod-verkoop-van-fossiele-auto-s

Oostenrijk overweegt de verkoop van auto’s op fossiele brandstof te verbieden. Dat moet al in 2020 ingaan.
15 APRIL 2016

Bestaande fossiele auto’s mogen blijven rijden maar vanaf 2020 zou de verkoop van nieuwe auto’s op fossiele brandstof verboden worden. Dat moet een volledige omschakeling naar elektrische auto’s versnellen, stelt het agentschap.

Een ander voorstel is benzine en diesel duurder te maken via een taks.

Ook in andere Europese landen, onder meer in Noorwegen en Nederland, circuleren voorstellen om de verkoop van fossiele auto’s te verbieden, maar daar zou zo’n verbod pas vanaf 2025 of 2030 gelden.

Oostenrijk heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen. Het wil tegen 2020 34 procent van zijn energie uit hernieuwbare bronnen halen. Tegen 2030 moet dat 61 procent zijn en tegen 2050 maar liefst 91 procent.

De deelstaat Neder-Oostenrijk haalt vandaag op sommige dagen al zijn energie uit hernieuwbare bronnen.

Een samenvatting van belangrijke vragen over de electrische wagen beantwoordt door een wetenschapper:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/1.2467056
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 mei 2016 - 19:21:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #122 Gepost op: woensdag 15 juni 2016 - 21:34:24 »
Euro 6 Diesels sjoemelen nu ook met de adblue-tanks en met de hoeveelheid ureum dat ingespoten moet worden.
Het is natuurlijk simpel tijdens de nog flut-labotestprocedure net genoeg ureum in te spuiten, maar eens op de weg spuit men veel te weinig in omdat anders het een duurdere grap wordt aan de NOx grenswaarde van euro 6 te voldoen.

Ofwel regelmatig meer het dure adblue navullen ofwel 40 à 80 % grotere adblue tanks zegt TNO na onderzoek.
Daar moeten ze extra plaats voor voorzien, en-of de dieselrijder zal het niet graag hebben dat hij zoveel ureum moet navullen... de waarheid is duurder...

Citaat
http://www.wiwo.de/technologie/auto/diesel-skandal-der-schmutzige-adblue-trick-der-autobauer/13371484.html

Diesel-Skandal

Der schmutzige Adblue-Trick der Autobauer
30. März 2016
...
Der Preis für Umwelt und Gesundheit ist demnach bei all diesen Autobauern beim Verkauf von Dieselmotoren einkalkuliert. Wie VW droht daher nun auch den anderen Ungemach aus den USA. Das oberste US-Umweltamt EPA und die kalifornische Luftreinhaltungsbehörde Carb sind alarmiert. Beide Institutionen, die mit ihren Ermittlungen den VW Skandal auslösten, untersuchen mögliche Rechtsverstöße, wie die WirtschaftsWoche von Behördenvertretern erfuhr.

Die Wahrheit ist teuer

Grund dafür ist die Technik, die viele Autobauer bei der Filterung der Dieselmotoren einsetzen: Um aus Dieselabgasen das Stickoxid wirklich wirkungsvoll herauszuholen und die Euro-6-Norm zu erfüllen, setzen neben Volkswagen und Audi auch Daimler, Peugeot und Opel auf ein Verfahren namens selektive katalytische Reduktion (SCR). Bei dieser Technik benötigen die Fahrzeuge ausreichende Mengen einer Harnstofflösung namens Adblue, die sie in speziellen Tanks mitführen (siehe Grafik) und die das Stickoxid aus den Abgasen filtert.

Die Adblue-Tanks sind zu knapp kalkuliert:
Audi Q7 3.0 TDI
BMW 530d
Mercedes C220 CDI
Peugeot 308

Über die Studie
Offenbar aber spritzen die genannten Hersteller viel weniger Adblue in die Katalysatoren, als für die Einhaltung der Emissionswerte nötig wären. Das hat die niederländische Wissenschaftsorganisation TNO im Auftrag der Regierung in Den Haag herausgefunden. Denn: Würden sie die nötige Menge dieses Adblue zu den Abgasen geben, müssten deutlich größere Tanks für den Zusatzstoff in die Autos gebaut werden – kaum vorstellbar beim derzeitigen Motordesign. Die Adblue-Tanks der Fahrzeuge, so die Studie, „sind um 40 bis zu 80 Prozent zu klein“.

Dieselgate, das sind demnach nicht nur die Softwaremanipulationen einiger weniger, sondern auch das für jeden aufmerksamen Automanager und Ingenieur sichtbare Knausern mit Adblue. Demnach muss das Problem mit den Abgaswerten der Dieselfahrzeuge nicht nur bei Volkswagen, sondern bei vielen Autokonzernen bis in die höchsten Etagen bekannt gewesen sein. Dieselfahrer sollten offenbar nicht mit der unbequemen Wahrheit konfrontiert werden: Entweder füllen sie ständig teures Adblue nach, oder sie akzeptieren einen riesigen Tank für die Flüssigkeit.
Dat is nu al het derde gesjoemel op korte tijd:

1 - sjoemelsoftware NOx grenswaarde tot 40 maal hoger   
2. - motormanagement temperatuursensor  NOx xx maal hoger, T° sensor niet bij echt koude temperaturen, maar zelfs bij 17"C én meer, zogezegd om de motorduurzaamheid... Timeline van 1 en 2: http://www.egear.be/dieselgate/

3. - adblue hoeveelheid om NOx grenswaarde te halen enkel tijdens onrealistische testprocedure.
punt 3 kan men nog bij de trukken van de foor rekenen die ze tot 2020? nog kunnen rekken, want dan komt PEMS.



Ook het onderschrift onder de foto is veelzeggend: diesels binnenkort even duur als electrowagens

Citaat
http://www.wiwo.de/technologie/auto/preisvergleich-diesel-bald-so-teuer-wie-ein-elektroauto/12552882.html

Diesel bald so teuer wie ein Elektroauto

Die aufwendigere Abgasreinigung und der technisch bedingte Mehrverbrauch machen den Dieselmotor teurer. Ein Preisvergleich in der Golf-Klasse.
De Golf E heeft ondertussen een moderner en groter accupack gekregen waardoor het rijbereik met 30 % verhoogt:
Citaat
http://ecomento.tv/2016/01/20/vw-e-golf-30-prozent-mehr-reichweite/
Dank besserem Akku: VW e-Golf bekommt 30 Prozent mehr Reichweite
20/01/2016
van 24,2 kWh naar 35,8 kWh: http://www.electrive.net/2016/05/21/neuer-volkswagen-e-golf-details-zu-batteriekapazitaet/
  dat werd eens tijd...
naja VW kipt 180° om en gaat tegen 2018 zelfs 20 E-modellen maken, waarvan een groot deel benzine-hybrides (plug in).
Dat is sowieso de gemakkelijkste en mss zelfs goedkoopste manier om de slappe EU-vooropgestelde 95 g/km CO2 van het merk-wagenpark te halen tegen 2021.
Blijkbaar is die 95 g/km CO2 zelfs te laag want 5 van de 7 autoproducenten zullen ze veel eerder halen dan 2021 en dat wist men al 2 jaar geleden:
http://www.transportenvironment.org/publications/how-clean-are-europe%E2%80%99s-cars-2014-%E2%80%93-part-1 
 May 26, 2014  How clean are Europe’s cars 2014 – Part 1
Citaat
http://www.duurzame-mobiliteit.be/artikel/europese-autoproducenten-goed-op-weg-om-co2-doelstellingen-te-halen
Europese autoproducenten goed op weg om CO2-doelstellingen te halen

5 van de 7 Europese autoproducenten zitten op schema om de CO2-doelstellingen tegen de deadline (2021) te halen, blijkt uit het rapport 'Cars and CO2' van T&E. Dit rapport (ondertussen de 9e editie) evalueert de jaarlijkse vooruitgang van automobielproducenten inzake brandstofverbruik en CO2-emissie van nieuwe auto's.

Als de producenten hun vooruitgang van de afgelopen 6 jaar kunnen behouden, zullen Volvo, Toyota, Peugeot-Citroen, Renault, Ford en Daimler de doelstelling vroeger dan 2021 behalen en VW en Nissan op tijd. Als Fiat en BMW niet meer vooruitgang boeken dan nu het geval is, zullen ze de doelstelling respectievelijk 1 en 3 jaar te laat halen. Verschillende Aziatische autoproducenten zullen aanzienlijk beter moeten doen, daarvoor hebben ze een samenwerking afgekondigd die moet resulteren in een efficiëntieverhoging van 30% tegen 2020.
« Laatst bewerkt op: woensdag 15 juni 2016 - 22:21:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #123 Gepost op: donderdag 16 juni 2016 - 12:21:36 »
De constructeurs hebben al enorm veel geïnvesteerd om het verbruik te verminderen en de uitlaatgassen alsmaar minder schadelijk te maken. Het gesjoemel van constructeurs is het resultaat van de alsmaar onredelijkere eisen van de overheid. We zijn al even het punt voorbij waar nog strengere normen voor een totaal onevenwicht zullen zorgen tussen de mogelijk nog te behalen verbeteringen en wat ze kosten.

Men had de constructeurs respijt moeten geven tot er elektrische wagens kunnen gebouwd worden die voor een volwaardig alternatief voor de verbrandingsmotoren zorgen, en waar we nog zeer ver van verwijderd zijn. Ik heb onlangs nog eens de prijslijst van Tesla bekeken. Als je er de opties bijneemt die in die klasse eigenlijk maar gewone basisuitrusting zijn, kom je al gauw aan 170.000 Euro. Als je dan in Google eens "Tesla Probleme" ingeeft, kom je tot de vaststelling dat je voor die prijs met een auto rijdt waar elke ernstige fabrikant nog enkele jaren zou aan gewerkt hebben vooraleer hem in productie te nemen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #124 Gepost op: donderdag 16 juni 2016 - 16:40:02 »
De constructeurs hebben al enorm veel geïnvesteerd om het verbruik te verminderen en de uitlaatgassen alsmaar minder schadelijk te maken. Het gesjoemel van constructeurs is het resultaat van de alsmaar onredelijkere eisen van de overheid. We zijn al even het punt voorbij waar nog strengere normen voor een totaal onevenwicht zullen zorgen tussen de mogelijk nog te behalen verbeteringen en wat ze kosten.
Minder schadelijk is natuurlijk een leugen, plots kunnen ze het namelijk wel na de dieselgate... maar toch kunnen ze de trukken van de foor niet laten omdat de overheid veel te laks is met de controle, ttz er is geen controle, onredelijke eisen? Woehahahaha  de NEFZ norm en testprocedure met bomma- snelheden al gezien, met eigenlijk een rijcyclus van 1978? Al de trukken al gezien die gedoogd worden bij deze testen?
https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus#Richtlinie_70.2F220.2FEWG En ja op die fluttest zijn de eurnormen gebaseerd, en sjoemelen deed men tot in den treure. In de US-testcyclus wordt veel vlotter gereden dan bij de Europese, zelfs tot 130 kmh sinds 2007#, wie stelt dan onredelijke eisen?
# https://en.wikipedia.org/wiki/FTP-75#Supplemental_tests

En waarom ging het eigenlijk wel met de benzines? (ondanks die ten nadele van de diesel een tijdje verwaarloosd werd en nu weer een inhaalbeweging moeten doen qua uitstoot (fijnstof)?)

"De constructeurs" zijn vooral uit op winstmaximalisering, op de gezondheid van de mensen kijken ze niet zo nauw.
Ttz een diesel had de naam zuiniger te zijn en te blijven tov de benzine ook ten koste van de schadelijkere uitstoot, de diesel moest blijven verkopen alhoewel hij in aankoopprijs duurder was dan een vergelijkbare benzinewagen, dit ten koste van de gezondheid, plots *15-20 %? meer diesel verbruiken én zelfs de slappe euronormen 5 aanhouden zat er niet in, want modale mensen geloven liever blaaskes en cafépraat, ze waren verzot op hun zuinige diesel, milieu interesserde hun niet, dat is voor de groenen en geitewollen enz...
Met diesels kon je lekker doorvlammen vooral op de autobahn en nog redelijk verbruiken, dat zie ik nog regelmatig, dus nog meer vuilere lucht was het resultaat. *vermogen-koppelbankmetingen toonden aan dat met eerlijke dieselsoftware de koppelkromme over bepaalde toerentalgebieden met 15 à 20 % verminderde dan met de sjoemelsoftware.

Bepaalde landen (overzee) hebben daar wel een geweten (zie wereldkaart) maar blijkbaar is het typisch Europa daar niet na om te kijken en niet te luisteren naar de internationale wetenschappers die dat al sinds de 80er jaren wisten (zie link Frankrijk 1983).

Je gaat me toch niet vertellen dat ze niet veel propere auto´s konden maken? Ik herinner me de 3-weg-katalysator die ook eerst in de USA moest uitkomen vooraleer ze hier in Europa wakker werden en pas een heel tijdje later de Euronormen invoerden die het papier uiteindelijk niet eens waard waren. Ook de Japanse milieunormen zijn altijd strenger geweest dan de Europese. US-milieunormen en vooral testprocedures worden regelmatig herzien en in Europa slapen ze, ofnee zijn ze slaafje van de autolobby.

Citaat
Men had de constructeurs respijt moeten geven tot er elektrische wagens kunnen gebouwd worden die voor een volwaardig alternatief voor de verbrandingsmotoren zorgen, en waar we nog zeer ver van verwijderd zijn.
  ???  Verbrandingsmotoren zijn: benzine, lpg, cng, benzine mildhybride (eerste Prius), benzine-hybride (plug-in), diesel, electro (ook al lang zie bvb GM EV1 1996).
Zie ook wereldkaart alternatieve brandstoffen hieronder, volwaardige alternatieven voor de diesel bestaan er wereldwijd al hééél lang, en véél minder vervuilend, en zelfs zuiniger (CNG), CNG is in bepaalde landen zelfs belangrijker dan andere brandstoffen. Wereldwijd rijden er ~ 23 miljoen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Natural_gas_vehicle#Implementation
 
En dat er performante accu´s waren wisten ze ook al heel lang, of hebben ze geen laptops en smartphones in Europa?  ;D

Citaat
Ik heb onlangs nog eens de prijslijst van Tesla bekeken. Als je er de opties bijneemt die in die klasse eigenlijk maar gewone basisuitrusting zijn, kom je al gauw aan 170.000 Euro. Als je dan in Google eens "Tesla Probleme" ingeeft, kom je tot de vaststelling dat je voor die prijs met een auto rijdt waar elke ernstige fabrikant nog enkele jaren zou aan gewerkt hebben vooraleer hem in productie te nemen.
Héél zwak Jozef, zelfs Volkswagen zegt dat in 2018 de electroauto quasi even duur gaat zijn als een vergelijkbare Euro 6 diesel.
En ook Volkswagen plant een platform voor E-wagens met 500 km rijbereik, dus ook massaproductie zoals Tesla, ook met het accupack plat in de wagenbodem (links genoeg: http://ecomento.tv/2016/05/10/vw-elektroauto-zelltechnologie-entwickelt-sich-rasant-e-golf-erhaelt-mehr-reichweite/  ).

Ik denk dat je dus heel dik overdrijft, want een Tesla S kan zelfs € 10.000 goedkoper zijn dan een vergelijkbare fossiele auto, en krijgt zelfs betere punten van Duitse autojournalisten na een 3 weekse test: http://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/tesla-model-s-p85d-audi-rs-7
details:
http://www.autozeitung.de/sites/default/files/pdf/2015/05/AZ-9-2015-VT-Sport-Limousinen-Tesla-Model-S-P85D-Elektroauto-Audi-RS-7-Daten-Tabelle.pdf

Je hebt dus helemaal geen punt, en dat je Tesla probeert af te doen met zogezegde Tesla probleme (uit de sociale media zeker ?) waaruit zich zelfs stelt dat de meeste verzonnen blijken, ook al niet. Natuurlijk zal Tesla ook hier en daar typische kinderziektes hebben maar die leken me toch heel simpel opgelost en sowieso ruim binnen de garantie. Links kan ik geven.
Welke fossiele auto´s die pas nieuw op de markt zijn zijn vrij van bepaalde kinderpannes?

Je hebt gegoogled naar Tesla problemen?
Kun je ook eens naar de voordelen van E-wagens googlen, of bvb de logische duurzaamheid van electrowagens wegens hun eenvoudige aandrijving?
Hieronder zeggen ze dat statistisch de Nissan Leaf wslk 25 maal minder problemen gaat hebben als de fossiele wagen, ook wanneer die studies 5x overdrijven is is het nog altijd héél veel niet ?
Citaat
http://www.treehugger.com/cars/5-years-after-going-sale-europe-leaf-battery-packs-way-more-reliable-gasoline-diesel-engines.html

5 years after going on sale, LEAF battery packs are WAY more reliable than gasoline and diesel engines

March 23, 2015

That's better than the failure rate of internal combustion engines

In the past 5 years since it's been for sale, Nissan has sold 165,000 LEAF electric cars globally and 35,000 in European countries. Together they have driven more than 1 billion kilometers (620 million miles). That's about long enough to see if the EV skeptics were right about batteries being unreliable, wearing out after only a few years of daily use. Well, turns out that - so far - the European LEAF fleet is doing pretty well. Failure rate for batteries are less than 0.01%, which makes them more reliable than a gasoline or diesel engine, according to industry averages.
Analysis by independent British insurance specialist, Warranty Direct, indicates that 0.255% of vehicles on its books had experienced an issue that led to an immobilization of the internal combustion engine. Common problems ranged from leaks in the coolant system and damage to the head gasket to engine flooding. Data from Warranty Direct is based on analysis of a basket of 50,000 cars aged 3-6 years old over a five-year period. (source)
So 0.01% is not just a little bit better. It's a lot better.
En vandaag zal het voor een Tesla S ook niet veel anders zijn want die is ondertussen 4 jaar op de markt.

Het is eenmaal zo dat Tesla zeer ambetante concurrentie is van fossiele automerken. Bronnen kan ik je snel geven, bvb een recente:
Citaat
http://teslamag.de/news/die-beschwerden-aufhaengung-tesla-fahrzeugen-8926
Die meisten Beschwerden zur Aufhängung von Tesla-Fahrzeugen waren Schwindel
Veröffentlicht am 13. Juni 2016
Op alle manieren proberen ze het (zelfs bij ongevallen) soms met rare bedoelingen, blijkbaar weten ze niet dat Tesla een online-auto is en alles in een logdatabank opgeslagen wordt:
http://teslamag.de/news/tesla-model-x-gebaeude-protokolle-8855

Tesla Motors is nu het 10e waardevolst automerk geworden volgens:
http://teslamag.de/news/tesla-verdraengt-volkswagen-als-eine-der-zehn-wertvollsten-automarken-8878



Dit ondanks al de (on)eerlijke kritieken die Tesla krijgt, neen Jozef consumenten zijn slimmer als dat, en denken meer na.
Citaat
http://electrek.co/2016/06/08/tesla-vw-top-10-car-brands-value-4-billion/

Over the years, Tesla had its fair share of bad publicity too, but BrandZ highlights the company’s impressive use of smart marketing over simple advertising:

“Tesla, a new entrant into the BrandZ™ Top 100 this year, is one of the new kids on the block. Its brand advertising and advertising impact show a pattern common to new and up-and-coming brands. Tesla’s brand equity has grown a lot over the last few years, and while famously not an advocate of traditional above-the-line advertising, the few marketing dollars it does spend have grown noticeably in both value and effectiveness in 2015 compared to previous years, and we see this manifest itself in increased impact on both conversation but also search as a result. At the same time, brand-supported interest and buzz continues to increase over the long term. Like many young brands, Tesla shows the impact of effective advertising – in whatever channel – on driving growth; and as its brand gets stronger, so its communications become more efficient and more effective at converting into brand equity. This is a virtuous circle: the more activity a brand does, the more people will know it; and the more a brand is known to people, the more meaningful – and therefore effective – its advertising becomes.”


En betreft dieselwagens Welt.de vat het goed samen al in oktober 2015, het uitdoofbeleid van dieselwagen is aangebroken daar zal zelfs ...oh ironie... Volkswagen Gp zelf voor zorgen.

Citaat
http://www.welt.de/wirtschaft/article147571579/VW-beendet-die-grosse-Epoche-der-Diesel-Autos.html
 13.10.15

VW beendet die große Epoche der Diesel-Autos

 Volkswagen erfindet sich neu. Das einst geliebte Diesel-Auto hat ausgedient. Nun schlägt die Stunde der sparsamen Benziner. Und einer Technik, die der Konzern bisher für unter seiner Würde hielt. [...]
Dieselwagens hadden sowieso niet een grote betekenis op de wereldmarkt, behalve Europa en India dan om dat de mensen zich daar teveel laten wijsmaken. Deze wereldkaart spreekt voor zich:



Zeer interessante studie om eens te lezen:
Citaat
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/4319711/2016/06/14/Einde-fossiele-brandstof-komt-in-zicht.dhtml
Einde fossiele brandstof komt in zicht   − 14/06/16,

Betrouw geen politieker: (# Frankrijk en Belgie zijn wslk de ergste)
Frankrijk: van 10 naar 65 % dieselwagenpark ondanks men goed wist dat dieseluitlaatgassen zeer schadelijk zijn voor mens en dier:
#
Citaat
http://multinationales.org/Diesel-et-sante-publique-retour-sur-un-scandale-d-Etat
Diesel et santé publique : retour sur un scandale d’État
17 MAI 2016

La France adore le diesel. Dans l’hexagone, 65 % des véhicules particuliers fonctionnent avec ce carburant. Le second champion européen, l’Allemagne, reste loin derrière, avec environ 45% de véhicules roulant au gazole. Mais aux vingt millions de voitures particulières qui sillonnent les routes françaises, il faut encore ajouter cinq millions d’utilitaires, et des centaines de milliers de poids lourds dont la majorité roulent au diesel. Sans oublier les bus, dont les gaz d’échappement font tousser les cyclistes qui, dans de nombreuses villes, partagent les mêmes couloirs de circulation. Car le diesel n’est pas bon pour la santé. Et on le sait depuis fort longtemps.

En 1983, au début du premier septennat de François Mitterrand, sort le rapport « Roussel », du nom du professeur de médecine qui le coordonne. Commandé par la ministre de l’environnement Huguette Bouchardeau, ce rapport met en garde contre les risques de pollution particulaire et de cancers liés au diesel. À l’époque, seulement 10 % du parc roule au gazole. Mais le gouvernement de Pierre Mauroy semble alors avoir d’autres préoccupations. La santé publique passera au second rang.

78 % de véhicules diesel en 2008

« En misant sur le tout nucléaire, on a eu un développement massif du chauffage électrique. Les Français ont délaissé leurs chaudières au fioul et les raffineries se sont retrouvées avec des stocks dont elles ne savaient que faire », détaille Thomas Porcher, économiste [1]. Pourquoi ne pas écouler ces surplus en faisant rouler davantage de voitures au diesel [2] ? « Réservé » depuis l’après-guerre aux agriculteurs et aux industriels, ce carburant bénéficie d’importants avantages fiscaux. L’extension de ces avantages aux véhicules des particuliers, suggéré par des constructeurs automobiles un peu déprimés par les deux chocs pétroliers, va enclencher le développement du tout diesel en France. L’énarque Jacques Calvet, ancien chef de cabinet de Valéry Giscard d’Estaing au ministère de l’Économie et des Finances, et patron du groupe PSA Peugeot-Citröen à partir de 1982, joue un rôle clé dans ce virage stratégique.
...]

Citaat
http://www.autoblog.nl/nieuws/frankrijk-dood-aan-de-diesel-81159
Frankrijk: `dood aan de diesel!`

Dieselauto’s zijn het rijdende equivalent van babyzeehondknuppelaars met ebola en een ISIS-lidmaatschap.

Althans, zo kijkt Frankrijk tegenwoordig tegen de zelfontbranders aan. De regering Hollande kondigde in 2014 al aan om dieselauto’s aan banden te leggen, iets dat nu in de praktijk wordt gebracht.

Frankrijk is een dieselland bij uitstek, waar de brandstof talloze voordelen kent, resulterend in een aandeel van zo’n 80 procent. Jup, 8 op de tien voitures daar is een zelfstoker. Alarmerende rapporten over fijnstof en stikstofoxiden – gevoed door dieselgate – hebben ervoor gezorgd dat dit versneld gaat veranderen. De accijns op diesel gaat in 2016 met 1 cent omhoog, gevolgd door nog eens 1 cent in 2017. Tegelijkertijd wordt benzine twee keer 1 cent goedkoper. Daar bovenop komt nog een CO2-tax, van 2 cent.

Kleine ingrepen, grote gevolgen, want binnen vijf jaar moet het verschil met benzine opgeheven zijn.

Waarom Frankrijk massaal op de dieselwagon is gesprongen? Het FD legt uit:
“Het stimuleren van diesel dateert van de jaren ’50 in de twintigste eeuw, toen Frankrijk al zijn kaarten op kernenergie zette. De industrie die onder andere huizen van stookolie voorzag werd gecompenseerd. Afgesproken werd dat de autobouwers vooral dieselmotoren zouden maken.”


Kleine voorspelling onzerzijds: met dieselgate als munitie zal het plan om de dieselauto uit te bannen bij meer politieke partijen in meer EU-landen hoog op de agenda worden gezet. Komt dat sneeuwbaleffect!

http://www.autoblog.nl/nieuws/frankrijk-gaat-de-dieselauto-slopen-72431
1.12.2014 Ook Frankrijk gaat de dieselauto slopen

Dieselrijders zijn anno 2014 (net als rokers) de melaatsen van de westerse maatschappij, overal waar ze komen worden ze ontvangen met een stok om mee afgeklopt te worden. Na Utrecht en Londen worden ze ook in heel Franrijk persona non grata, als het aan de huidige regering ligt.

Frankrijk koesterde zijn dieselrijders jarenlang, met als resultaat dat 80% van de bevolking in een walmende, puppydodende ISIS-stinkdiesel rijdt, aldus Reuters.

Maar dit gaat niet veel langer door, dixit de regering Hollande. Dezelfde mensen die een belastingtarief van 75% voor de rijken willen gaan nu met 2 gestrekte benen in op de diesel. Want diesel is de Diederik Stapel/Quinsy Gario/Ernst Jansen Steur/Geert Wilders (kies maar) van de autowereld.

De Franse premier Manuel Valls zegt (in hindsight) dat de bevoordeling van diesel een vergissing was en dat in de toekomst voordelen worden afgebouwd en naar alternatieven wordt uitgekeken. Ook komt er een identificatiesysteem waarmee duidelijk geclassificeerd wordt hoe viesbah een diesel precies is, qua uitstoot van geconcentreerd kwaad uit de achterkant, opdat binnensteden er hun voordeel mee kunnen doen.

Wij adviseren Parijs om een delegatie naar onze Domstad te sturen, daar hebben ze precies in de smiezen hoe je zoiets doet. Oh nee, wacht, toch niet.
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 juni 2016 - 18:44:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #125 Gepost op: donderdag 16 juni 2016 - 18:37:12 »
Minder schadelijk is natuurlijk een leugen, plots kunnen ze het namelijk wel na de dieselgate

Niks leugen. Ook vóór de dieselgate hadden de diesels al veel minder vervuilende uitstoot dan pakweg 30 jaar geleden.

Citaat
"De constructeurs" zijn vooral uit op winstmaximalisering, op de gezondheid van de mensen kijken ze niet zo nauw.

Het doel van elke handelsonderneming is de maximalisatie van de waarde voor de aandeelhouders. Dat kan zowel door een verhoging van de waarde van de aandelen als van de uitgekeerde winst. Dat is de normaalste zaak van de wereld, investeerders beleggen niet in een onderneming die dat niet zou doen.

Als je meent dat de constructeurs het niet zo nauw nemen met de gezondheid, bedenk dan dat diverse constructeurs jarenlang miljarden geïnvesteerd hebben in de verhoging van zowel de actieve als passieve veiligheid, en dat lang vooraleer deze voorzieningen wettelijk verplicht waren.

Citaat
Je gaat me toch niet vertellen dat ze niet veel propere auto´s konden maken?

Die zouden duurder geweest zijn, en zouden ze daarom aan de straatstenen niet kwijtgeraakt zijn.

Vele jaren heeft niemand ook maar iets gegeven om het milieu, niet alleen de autofabrikanten. De fabrieken vervuilden massaal de lucht, de bodem en de waterlopen (met dank aan de boeren voor hun niet onaanzienlijke bijdrage), en er werd niets tegen gedaan.

Mijn zoon is een tijdje naar de kleuterschool geweest nabij Umicore (toen nog Union Minière) in Hoboken. Op de speelplaats lag een dik rubberen tapijt met gaatjes erin, dat verschillende keren per dag moest schoongespoten worden. Telkens de kinderen naar binnen gingen, moesten ze eerst grondig hun handen wassen. De kinderen hadden desondanks verhoogde loodconcentraties in het bloed (niet afbreekbaar). Maar er werd niets tegen gedaan, want Union Minière behoorde tot de groep van de Generale. Waar ik woonde, in Polderstad, hadden we geluk met de wind, omdat we ten westen van Union Minière woonden. Maar ik heb in Wilrijk in de Atomiumwijk (Atlas Copco) huizen gezien waarvan de eigenaars om de 6 maanden de ramen opnieuw moesten behandelen. En dit is maar één van de duizenden voorbeelden van hoe het er toen aan toeging.

Hoe zou je dan willen dat in een dergelijke tijdsgeest de autoconstructeurs voor een druppel water in de zee zouden gezorgd hebben? Iedereen vond het normaal dat een kevertje 10 à 12 liter op 100 km zoop.

Citaat
zelfs Volkswagen zegt dat in 2018 de electroauto quasi even duur gaat zijn als een vergelijkbare Euro 6 diesel.

Als dat zo zou zijn, is dat te wijten aan de onredelijke eisen die aan de diesels opgelegd worden, en niet aan een aanvaardbare prijs voor een elektrische auto. En het doet niets af van het feit dat Tesla momenteel met 170.000 Euro nog schandalig duur is.

Citaat
Je hebt dus helemaal geen punt, en dat je Tesla probeert af te doen met zogezegde Tesla probleme (uit de sociale media zeker ?) waaruit zich zelfs stelt dat de meeste verzonnen blijken, ook al niet.

Lang niet de meeste, doch enkele problemen die over de Tesla gemeld werden, bleken ongegrond te zijn.

Maar je hoeft echt niet de sociale media te raadplegen om massa's sites te vinden waar enorm veel problemen met de Tesla gemeld worden, en jij gaat me niet wijsmaken dat een meerderheid van die eigenaars leugenaars zijn.

Citaat
Natuurlijk zal Tesla ook hier en daar typische kinderziektes hebben maar die leken me toch heel simpel opgelost en sowieso ruim binnen de garantie.

Hier en daar? Het is gewoon een ramp voor een wagen van die prijs. En het zou er nog aan mankeren dat die problemen niet binnen de garantie opgelost werden. Zelfs Tesla moet zich aan de wet houden.

Citaat
Welke fossiele auto´s die pas nieuw op de markt zijn zijn vrij van bepaalde kinderpannes?

Geen enkele. Maar ik heb er nog nooit één gekend die zoveel "kinderpannes" heeft, zelfs geen Dacia Duster van 10.000 Euro.

Citaat
blijkbaar weten ze niet dat Tesla een online-auto is en alles in een logdatabank opgeslagen wordt

Dat doen al vele constructeurs. En je bent vet met die databank als je langs de kant van de weg staat.

Citaat
Tesla Motors is nu het 10e waardevolst automerk geworden volgens:
http://teslamag.de/news/tesla-verdraengt-volkswagen-als-eine-der-zehn-wertvollsten-automarken-8878


Toch knap hé: zo een dure wagen die in de rangschikking zelfs nog na Ford en Land Rover komt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #126 Gepost op: donderdag 16 juni 2016 - 18:51:39 »
Minder schadelijk is natuurlijk een leugen, plots kunnen ze het namelijk wel na de dieselgate

Niks leugen. Ook vóór de dieselgate hadden de diesels al veel minder vervuilende uitstoot dan pakweg 30 jaar geleden.
:D waarom geen 50 jaar?

Toch een dikke leugen, want de NOx is zelfs de laatste 15 jaar nauwelijks verminderd, bronnen in overvloed.

Citaat
http://www.ademloos.be/factchecker/propere-diesels-bestaan-ze

Kort antwoord:
Nee, propere diesels bestaan (nog) niet.

Of beter: wel in laboratoria, maar niet in de echte wereld.

Europa legt om de paar jaar strengere uitstoot-normen op aan autobouwers. In september 2014 is de Euro-6 norm ingegaan. Nieuwe auto-modellen wordt in een laboratorium in Italië getest. Als ze de norm niet halen, mogen ze niet verkocht worden.

Nu blijkt dat diesels in dagelijks gebruik nog net zoveel vervuilen als 15 jaar geleden, ondanks die labo-testen. Omdat de testcycli niet lijken op echt rijgedrag, omdat diesel-katalysatoren en herverbranders juist bij echt rijgedrag het slechtst werken en omdat autobouwers hun auto’s - met boordcomputers - hebben geleerd een test te herkennen - en te vervalsen.

Wetenschappers werken al sinds 2011 aan nieuwe testen, die de vervuiling op de weg in plaats van in een labo meten. Maar voor die testen verplicht worden, moet Europa deze tests eerst goedkeuren. Autobouwers en sommige lidstaten - zoals België - proberen dit zo lang mogelijk tegen te houden.

Bron: Directorate General Environment van de Europese Commissie



Het rode wolkje is de flut-Euronorm grenswaarde, de grijze wolkjes de werkelijke NOx, benzines voldoen aan de NOx-grenwaardes, diesels nog altijd niet. en met de huidige euronorm 6 ook bijlange niet, behalve enkele zeldene uitzonderingen.

TNO spreekt zelfs van nagenoeg 20 jaar voor dieselpersonenwagens, vrachtwagens zouden wel voldoen, raar maar blijkbaar waar, dus VOLTREFFER:

Citaat
https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/leefomgeving/mobility-logistics/schone-mobiliteit/uitstoot-van-stikstofoxiden-en-fijnstof-door-dieselvoertuigen/

ZWARE VRACHTWAGENS ZIJN SCHOON, PERSONEN- EN BESTELWAGENS NOG NIET

Moderne zware Euro VI vrachtwagens stoten in de praktijk gemiddeld een factor 10 minder stikstofoxiden (NOx) uit dan eerdere generaties Euro IV en Euro V vrachtwagens. De emissies van Euro 6 dieselpersonen- en bestelwagens laten echter een heel ander beeld zien. Ondanks voortdurende aanscherping van Europese emissielimieten blijft namelijk de praktijkuitstoot van NOx van nieuwe dieselpersonen- en bestelwagens de afgelopen twee decennia nagenoeg onveranderd. De praktijkuitstoot ligt daarmee fors hoger dan de opeenvolgende Euro-limieten gesteld in de emissiewetgeving.

EGR- EN SCR-TECHNOLOGIE
De lage praktijkemissies van zware Euro VI vrachtwagens worden voornamelijk bereikt met EGR- en SCR-technologie. Een SCR-katalysator is een technische voorziening in de uitlaat van een dieselauto die, onder toevoeging van AdBlue, NOx in de uitlaatgassen kan afbreken. EGR is een technologie die al langer door fabrikanten wordt toegepast om de NOx-uitstoot terug te brengen. Inmiddels wordt de combinatie van EGR- en SCR-technologie ook in personen- en bestelwagens toegepast. In de geteste Euro 6 dieselpersonenwagens blijken de EGR- en SCR-systemen in de praktijk niet optimaal te functioneren. Een van de geteste voertuigen presteerde echter wel goed. Daarmee is vastgesteld dat de combinatie van EGR en SCR de potentie heeft om de NOx-emissies van personen- en bestelwagens in de praktijk significant te verlagen.

REAL DRIVING EMISSION TEST
Om ervoor te zorgen dat EGR en SCR bij dieselpersonen- en bestelwagens effectief worden toegepast, is een zogenaamde ‘Real Driving Emission’ (RDE) test noodzakelijk. Dit is nieuwe Europese wetgeving die normen stelt aan de NOx-emissies in de praktijk. Daarbij worden praktijkemissies met mobiele meetapparatuur op de openbare weg gemeten en beoordeeld. Dergelijke Europese wetgeving is ook noodzakelijk voor vrachtwagens en bussen om een lage NOx-uitstoot onder stedelijke rijomstandigheden te waarborgen. Uit de laatste inzichten blijkt namelijk dat, juist in binnenstedelijke gebieden, nog niet alle Euro VI vrachtwagens en bussen een lage NOx-uitstoot hebben.

Op 19 mei 2015 is het voorstel van Europese Commissie voor invoering van een nieuwe Real Driving Emissie test (RDE) in Brussel aangenomen. De details van deze RDE-wetgeving, waaronder de  limieten waaraan de praktijkemissies moeten voldoen, worden de komende tijd vastgesteld. De resultaten uit de meetprogramma’s van TNO vormen belangrijke input om tot effectieve RDE-wetgeving komen. De Europese Commissie stelt zich tot doel de gehele wetgeving voor het eind van 2015 vast te leggen, waarna 2 jaar later, eind 2017, de limietwaarden dwingend kunnen worden toegepast op dan te verlenen typegoedkeuringen. Weer een jaar later, eind 2018, wordt de procedure voor alle nieuwe auto’s verplicht.

PLUG-IN HYBRIDE DIESEL HEEFT HOGERE NOX-EMISSIE DAN PLUG-IN HYBRIDE BENZINEAUTO
TNO heeft ook de emissies van een Euro 5 plug-in hybride diesel-personenwagens gemeten. De onderzochte plug-in diesel heeft een praktijk-NOx-uitstoot van gemiddeld 400 à 600 mg/km. Daarmee ligt de uitstoot van het voertuig significant hoger dan (plug-in) benzineauto’s, die in de praktijk gemiddeld 20 mg/km NOx uitstoten. Door de hybride batterij vaak op te laden kan de NOx-uitstoot van de diesel plug-in wel worden teruggebracht. Maar omdat de NOx-uitstoot van Euro 5 diesels in de praktijk tot een factor 30 hoger is dan de NOx-uitstoot van benzine-auto’s blijft ook bij veel laden de NOx-uitstoot van de Euro 5 plug-in diesel aanzienlijk hoger dan die van een (plug-in) benzineauto. Voor het realiseren van lage NOx-praktijkemissie bij plug-in diesels moet de NOx-uitstoot van de dieselmotor aanzienlijk worden verlaagd. Pas dan levert een plug-in diesel een positieve bijdrage aan het verbeteren van de luchtkwaliteit.

En op de koop toe beginnen er bepaalde automerken -voor hun euro 6- te sjoemelen met hun ad-blue inspuitingshoeveelheid in de praktijk:
http://www.wiwo.de/technologie/auto/diesel-skandal-der-schmutzige-adblue-trick-der-autobauer/13371484.html
Omdat ze hun dieselklanten niet de waarheid willen vertellen!

Ik ben benieuwd hoe al die dieselklanten die hun software hebben moeten aanpassen eerlijk reageren op de prestaties van hun diesel in de praktijk, veel kans op zelfverloochening. Maar ook die softwareaanpassing betrouw ik voor geen haar betreft NOx op de weg, beetje meer turbodruk kan niemand controleren dus de PK´s blijven ongeveer gelijk, het verbruik zal wel > 10 % hoger liggen.
Edit: mijn buikgevoel was juist: http://www.fr-online.de/wirtschaft/volkswagen--nachgeruestete-diesel-schlucken-noch-mehr-,1472780,33816068.html


Citaat
Toch knap hé: zo een dure wagen die in de rangschikking zelfs nog na Ford en Land Rover komt.
Je begrijpt die lijst dus niet, of moet ik nu zeggen het merk Tesla evenaart Porsche in waarde?


Citaat
Maar ik heb er nog nooit één gekend die zoveel "kinderpannes" heeft, zelfs geen Dacia Duster van 10.000 Euro.
Of de Tesla-expert zonder enige geloofwaardige bron, dat jij er nooit één gekend hebt, spreekt voor jou.  :D

En van Dacia blijk je ook geen "expert" te zijn:  ;)
Citaat
http://www.stern.de/auto/service/adac-pannenstatistik-mercedes-top--dacia-aber-auch-3094300.html
ADAC Pannenstatistik
Mercedes top, Dacia aber auch


Citaat
Ik heb onlangs nog eens de prijslijst van Tesla bekeken. Als je er de opties bijneemt die in die klasse eigenlijk maar gewone basisuitrusting zijn, kom je al gauw aan 170.000 Euro.

En het doet niets af van het feit dat Tesla momenteel met 170.000 Euro nog schandalig duur is.
Niemand gelooft jouw leugens, Jozef.
Citaat
https://www.teslamotors.com/de_DE/customer-stories/tesla-model-s-%E2%80%93-eine-kosten-nutzen-freude-betrachtung-%C3%BCber-das-erste-betriebsjahr

"Konfiguration mit der Wunschausstattung ergab, dass der Tesla gleich teuer ist wie die vergleichbaren Audi, BMW oder Mercedes".

"Bij een configuratie met de gewenste opties bleek dat de Tesla even duur is als een vergelijkbare Audi, BMW of Mercedes".

Tesla S prijzen en prijzen van opties, model na facelift 2016, met alle uitleg:
http://www.egear.be/tesla-model-s-prijs/
Basisprijs:
Tesla Model S prijs
VERSIE   RIJBEREIK
(NEDC)   PRIJS INCL. BTW
60   400   78.000€
60D   408   83.600€
75   480 km   87.500€
75D   490 km   93.100€
90D   557 km   103.900€
P90D   509 km   126.400€
enkele optiepacks staan onderaan,
qua rijbereik mag je niet naar onze pruts-NEDC kijken maar beter naar de realistische EPA die tot 15 % lager is, in de USA wordt immers sneller gereden.  ;D
EPA Tesla´s met bouwjaar: http://www.teslarati.com/new-tesla-model-s-90d-gets-300-mile-epa-rating/ tiens de 75 staat er niet bij, hier wel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Specifications

Citaat
Het 60 instapmodel van de Tesla Model S kost 78.000€. Indien je echter voor de meest performante P90D uitvoering kiest en je jezelf een beetje laat gaan in de optielijst, dan kan je gemakkelijk een S samenstellen die meer dan 150k kost. Hieronder geven we een overzicht van de Tesla Model S prijs en alle mogelijke opties.

Een mogelijke wens-Tesla 90D met doordachte luxe heeft men dus voor ca. 121.000 € (basisprijs 103.900€) :D
En dan heb ik bepaalde opties die niet verkrijgbaar zijn bij andere merken, ik kies voor de auto met het meest mogelijke rijbereik, en 4,4 sec van 0-100 kmh is sowieso al veel te goed, ik denk dat de meeste dat type zouden kiezen als ze 100k over hebben. Maar sommige zijn mss al met de 75 of 75D tevreden of tot 16k minder duur.

Indien men in Vlaanderen woont kan men nog 2500€ terugkrijgen als premie:
http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/premie-voor-nieuwe-elektrische-wagen-wagen-op-waterstof
BIV en wegentaks is 0 €:
Citaat
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt:   (vrijgesteld) 0 EUR
 De VB (Verkeersbelasting) bedraagt:   (vrijgesteld) 0 EUR
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top

Enkel het topmodel P90D kan met alle denkbare opties kom je boven de 150.000 € uit, maar dan inclusief de 11.300€ dure optie zodat je in 3 seconden naar 100 kmh kunt ipv 3,3 seconden voor de P90D... zonder die optie: http://www.egear.be/tesla-model-s/  specs


Dus Jozef het feit is eerder dat fossiele wagens SCHANDALIG duur en vervuilend zijn (om eens jouw woorden te gebruiken) zijn totaalplaatje wordt hier netjes door 2 Duitse eigenaars uitgerekend, zelfs een bescheiden Audi A7 3.0 diesel kan het niet echt halen van een Tesla S, daarenboven is het nog de duurste Tesla P85 van die periode 2014:
Citaat
https://www.teslamotors.com/de_DE/customer-stories/tesla-model-s-%E2%80%93-eine-kosten-nutzen-freude-betrachtung-%C3%BCber-das-erste-betriebsjahr
Tesla Model S – eine Kosten-Nutzen-Freude Betrachtung über das erste Betriebsjahr

Michael Willberg 16. April 2015
en nog een eigenaar:
Citaat
https://www.teslamotors.com/de_DE/customer-stories/100-verlasslichkeit-0--kompromisse
100% Verlässlichkeit – 0 Kompromisse – Keine Emissionen – Volle Emotionen
Daniel Brandl 16. April 2015
Ein Kostenvergleich
Ich bin öfters auf der Autobahn unterwegs und dann fallen NUR die Kosten der ersten Ladung zuhause an. So fahre ich mit 8€ Strom bis zu 2.000km. Auch die kfz Steuer spart man sich mit dem Model S.
Im Vergleich zu meinem BMW spare ich rund 2.500€ im Jahr. Klar, das ist nicht das Hauptargument für dieses Auto aber ein toller Nebeneffekt ohne Zweifel. Der Service in Stuttgart und München sind sehr kundennah und ich bin immer sehr zufrieden. „Leider“ sehen wir uns nur recht selten.
en nog meer eigenaars en ervaringen:
https://www.teslamotors.com/de_DE/customer-stories/tagged/customer-stories
https://www.teslamotors.com/de_DE/customer-stories/tesla-model-s-%E2%80%93-elektrisch-einfach-gut
https://www.teslamotors.com/de_DE/customer-stories/mein-langer-um-weg-zum-model-s  enz...

Citaat
... en jij gaat me niet wijsmaken dat een meerderheid van die eigenaars leugenaars zijn.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 17 juni 2016 - 00:38:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #127 Gepost op: vrijdag 17 juni 2016 - 13:19:18 »
Michel,

Ik ga me tot één voorbeeld beperken om aan te tonen wie er hier met de waarheid een loopje neemt.

Citaat
Citaat van: Jozef
En het doet niets af van het feit dat Tesla momenteel met 170.000 Euro nog schandalig duur is.
Niemand gelooft jouw leugens, Jozef.

Ik heb op www.teslamotors.com/de_DE/ volgende wagen geconfigureerd:

TeslaModel S - P90D

Lackierung: Pearl White Multi-Coat
Panorama-Glasdach (benötigt für Dachträger-Kompatibilität!)
21" Felgen
Innenraum: Sitze mit Lederbezug
Beschleunigungs-Upgrade Ludicrious
Spoiler aus Karbon
Rote Tesla Bremssätel
Auto-Pilot Komfortmerkmale
Premium Upgrade-Pakket
Smart Air-Luftfederung
Kaltwetter-Pakket
Ultra High Fidelity Sound
Nach hinten gerichtete Kindersitze
Upgrade zum Hochstrom-Ladegerät
21" Winterreifensatz

Bahrzahlungspreis:  172.900 €

Het is intussen al de zoveelste keer dat je de meest elementaire regels van het fatsoen aan je laars lapt. Ik kan me vergissen, en dan verneem ik graag op een deftige manier en met zakelijke argumenten waarom. Maar zich vergissen is iets heel anders dan leugens verkondigen, waar jij me om de haverklap volkomen ten onrechte van beschuldigt.

Laat het jou nu voor de laatste keer gezegd zijn: als je niet fatsoenlijk wil of kan communiceren,

BOL HET DAN AF

voor ik je onbeschoftheden in de Schrootpers uitstal en je van het forum verban.  >:(
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #128 Gepost op: zaterdag 18 juni 2016 - 00:50:57 »
 :D :D :D
Citaat
https://www.teslamotors.com/de_DE/customer-stories/tesla-model-s-%E2%80%93-eine-kosten-nutzen-freude-betrachtung-%C3%BCber-das-erste-betriebsjahr

"Konfiguration mit der Wunschausstattung ergab, dass der Tesla gleich teuer ist wie die vergleichbaren Audi, BMW oder Mercedes".

"Bij een configuratie met de gewenste opties bleek dat de Tesla even duur is als een vergelijkbare Audi, BMW of Mercedes"
.

Kun je het nu wel lezen of mag het nog wat groter?

Edit, na een goede nachtrust:

Dus ook jouw berekening -al mag ze nog juist zijn voor het allerduurste model (wat je niet zei) met alle mogelijke ook onzinnige opties (wat je ook niet zei), waar wel nicht kleckern aber klotzen - strookt niet met de context die je erboven zet, want dat heb je helemaal niet aangetoond met je berekening, bepaalde Tesla opties, ook standaardopties, zijn namelijk bij een fossiele wagen nooit verkrijgbaar.
Ik citeer nog eens jouw context:
Citaat
Ik heb onlangs nog eens de prijslijst van Tesla bekeken. Als je er de opties bijneemt die in die klasse eigenlijk maar gewone basisuitrusting zijn, kom je al gauw aan 170.000 Euro.
Bij mijn weten bestaat Tesla uit veel versies, als je echt de hele prijslijst bekijkt (wat je niet deed, maar wel suggereerde), je kiest echter maar één versie eruit, zoals andere merken ook talrijke versies hebben die enorm variëren in prijs.

Als ik bvb de prijslijst van een Porsche 911-reeks bekijk, of ook Audi A7 (om aan de prestaties van een Tesla te geraken), kun je natuurlijk evenzo gemakkelijk aan een meer dan 2 x zo dure Porsche 911 of Audi A7 komen, en dat zelfs als basisprijs, ook bij andere merken zoals BMW em Mercedes lukt dat gemakkelijk;
Citaat
Porsche 911 Coupé (2017)
6 versie(s) tussen 99.825 € en 207.878 €
of een Audi A7-RS7 Sportback:
Citaat
Audi A7 Sportback (2017)
23 versie(s) tussen 48.560 € en 77.495 €
Audi RS7 Sportback (2016)
2 versie(s) tussen 118.300 € en 124.365 €
Citaat
BMW 5 Reeks Berline (2017)
25 versie(s) tussen 40.200 € en 110.950 €
Citaat
Mercedes-Benz E-Klasse Break (2016)
96 versie(s) tussen 44.286 € en 129.833 €

Mercedes-Benz S-Klasse Berline (2017)
16 versie(s) tussen 84.095 € en 244.662 €

Bij een Tesla S geraakt men er enkel net als men alle mogelijke opties neemt van het allerduurste versie tov van de basisprjs van het goedkoopste versie, enkel dat heb je aangetoond.

Citaat
En het doet niets af van het feit dat Tesla momenteel met 170.000 Euro nog schandalig duur is.
Voor menige is een Tesla te goedkoop, en proberen ze het door onlogische, deels ondoordachte opties zo hoog mogelijk te krijgen zodat ze mss kunnen stoefen een Tesla S boven de 170.000€ te hebben, dat heb je idd aangetoond:D

Citaat
Ik heb op www.teslamotors.com/de_DE/ volgende wagen geconfigureerd:
TeslaModel S - P90D
 OK, je kiest de krachtigste en duurste versie, en daardoor ook deze met het grootste gewicht door de zwaardere E-motoren, die het meeste extra  koeling nodig heeft, de dikkere kabels zeker bij optie Ludicrious, en ook daardoor meer rolweerstand en sowieso minder goede aerodynamica, gevolg significant minder rijbereik. Ik herhaal: de 90D is m.i duidelijk de betere keus, zelfs de 75 of 75D is interessant geworden na die facelift.

Lackierung: Pearl White Multi-Coat  OK neem ik ook

Panorama-Glasdach (benötigt für Dachträger-Kompatibilität!) OK, mooi kan men zeker nemen, meer licht en lucht, men moet wel weten of het eventueel minder hoofdruimte, of wie weet onaangenaam windgeruis kan geven, bij een stille Tesla valt dit meer op...
Dakkoffer ? Bij zo´n reuzekofferruimte echt te zot.

21" Felgen  OK, de krachtigste versie heeft die wslk nodig, maar ook voor de optiek, je vermindert er nog eens het rijbereik mee (de velgen zijn 1/2 " breder), maar dat was al de keus. (dure optie, indien je er ook de 21" winterbandenset bijneemt, onderaan)

Innenraum: Sitze mit Lederbezug  OK

Beschleunigungs-Upgrade Ludicrious
Dus je kiest ervoor de kick te hebben van 3,3 sec (0-100 kmh) nog eens 0,3 sec af te doen of 10 %, ook de topsnelheid wordt sneller bereikt, in één land in Europa wettelijk mogelijk:
Citaat
Ludicrous Speed Upgrade
De P90D sprint in 3,3 seconden naar 100 km/u. Wie het nog sneller wil kan het Ludicrous pakket bijbestellen. Hiermee sprint de Model S in 3 seconden naar 100 en wordt de topsnelheid van 250 km/u 20% sneller bereikt. Het pakket is enkel te verkrijgen op de P90D. Een retrofit is mogelijk voor de P85D en P90D.

Spoiler aus Karbon OK ieder zijn meug, maar vermindert wslk ietsje het rijbereik, daarvoor enkel wat meer stabiliteit bij zeer hoge snelheden enkel in D mogelijk
Rote Tesla Bremssätel OK voor de Jonnies, indien die bij Tesla-liefhebbers bestaan..., is sowieso een gratis optie
Auto-Pilot Komfortmerkmale OK
Premium Upgrade-Pakket OK
Smart Air-Luftfederung OK, de beste optie m.i.
Kaltwetter-Pakket OK

Ultra High Fidelity Sound  > Ook dat is overbodige ballast door al die extra luidsprekers (de normale Hifi installatie is ruim voldoende) als je waarde legt op beste acceleratie eerder onlogisch, bij gebruik vermindert nog eens het rijbereik.

Nach hinten gerichtete Kindersitze >  Neem je echt die optie dus extra gewicht meeslepen indien je 10 % sneller wilt optrekken?
Die liggen sowieso meestal in de garage en nemen daar plaats weg...


Upgrade zum Hochstrom-Ladegerät > Ook dat extra gewicht sleep je altijd mee, indien je die extra krachtstroom thuis niet hebt een totaal nutteloze optie, (de standaard #11 kW lader is ruim voldoende voor krachtstroom 3f/400V/16A laad aan 54 km per uur) want die is alleen voor AC-oplading thuis, bij DC-snel-oplading onderweg (Chademo of beter Supercharger Tesla) wordt die lader immers niet gebruikt. Met die optie 16,5 kW lader kan je tot 81 km per uur thuis opladen enkel indien je 3f/400V/24A thuis kunt laten installeren, maar de zwaardere lader sleep je wel altijd onderweg mee.
Citaat
Opladen
Interne lader met een vermogen van 11 kW (32 ampère bij eenfase, 16 ampère bij driefase)
Upgrade beschikbaar voor interne lader met een extra groot vermogen van 16,5 kW (48 ampère bij eenfase, 24 ampère bij driefase)

21" Winterreifensatz, tja, als het in de winter ook optisch een beetje 1" breder moet zijn en het rijbereik daardoor beperkt wordt, te dure overbodige optie, 19" doet het hier zeker ook

Bahrzahlungspreis:  172.900 € Ieder zijn meug om te zeggen ik heb echt full option, ik heb de allerduurste...  ;D

Trekt men de echt dwaze overbodige opties eraf -van deze allerduurste versie- gaat men nog een extra kleine wagen (11.110 €) kunnen aanschaffen, indien nodig...:  ;D
even configureren Tesla.de, (via print.pdf en c/p):
Citaat
+49 8955 052 0217
BuildMyModelSEU@tesla.com

Model S P90D 124.200     
Allradantrieb Inklusive

AUSSEN
Red Multi-Coat Paint 1.700
Panorama-Glasdach 1.700
21-Zoll-Felgen Turbine grau 5.000

INNENRAUM
Sitze der neuen Generation, schwarz 2.800
Dekor Eschenholz gemasert 850
Premium-Mittelkonsole Inklusive
Alcantara-Dachhimmel - schwarz Inklusive

PERFORMANCE
Beschleunigungs-Upgrade - Aus "Insane" wird "Ludicrous" 11.100
Spoiler aus Karbon 1.100
Rote Tesla Bremssättel Inklusive

LADEN
Für Supercharger ausgestattet Inklusive

OPTIONEN
Autopilot-Komfortmerkmale 2.800
Premium-Upgradepaket 3.300
Smart Air-Luftfederung 2.800
Kaltwetter-Paket 1.100
Diebstahlschutzpaket Inklusive

ZUBEHÖR
19 Zoll Pirelli Winterreifensatz 2.900
Ziel- und Behördengebühr 440

FAHRZEUGPREIS 161.790
Inklusive MwSt von ca. 25.832,02 €.

Een Tesla S P 90D heeft standaard 43 km minder rijbereik (standaard 430 km), en met keuze van de 21"-velgen, kan daar nog eens 22 km bovenop komen of 65 km minder EPA-rijbereik dan een Tesla S 90D met 19"-velgen (standaard 473 km). Bron EPA en Tesla-berekening.
*de 2" grotere 21" velgen zijn 0,5" breder of 1" totaalbreedte vooraan, achteraan 2x1" breder en zorgen voor een iets slechtere aerodynamica, het Model S is geoptimaliseerd in het windkanaal met de 19" velgen die 8" breedte hebben en netjes in de wielkasten liggen.

Citaat
Praktische informatie over TESLA Model S - P90D Electric 772 (575 kW)
Breedte velg voor (in inches) :   8.5 "
Breedte velg achter (in inches) :   9 "
Praktische informatie over TESLA Model S - 90D Electric 525 (391kW)
Breedte velg voor (in inches) :   8 "
Breedte velg achter (in inches) :   8 "
http://www.rezulteo-banden.be/banden-voor-tesla/model-s

Kiest men voor een zeer goed uitgeruste S 75D (19" velg) die quasi het rijbereik haalt (417 km EPA) van de allerzwaarste versie S P90D (op 21") spaart men meer dan 53.000 € uit.
even configuratie:
Citaat
Model S 75D 82.100
Allradantrieb Inklusive
AUSSEN
Red Multi-Coat Paint 1.700
Dach in Karosseriefarbe Inklusive
19-Zoll Slipstream Felgen silber Inklusive
INNENRAUM
Sitze der neuen Generation, schwarz 2.800
Dekor Eschenholz dunkel Inklusive
Premium-Mittelkonsole Inklusive
Alcantara-Dachhimmel - schwarz Inklusive
LADEN
Für Supercharger ausgestattet Inklusive
OPTIONEN
Autopilot-Komfortmerkmale 2.800
Premium-Upgradepaket 3.300
Smart Air-Luftfederung 2.800
Diebstahlschutzpaket Inklusive
Range Upgrade 9.400
ZUBEHÖR
19 Zoll Pirelli Winterreifensatz 2.900
Ziel- und Behördengebühr 440
FAHRZEUGPREIS 108.240
Inklusive MwSt von ca. 17.282,02 €
« Laatst bewerkt op: zaterdag 18 juni 2016 - 15:08:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #129 Gepost op: zondag 19 juni 2016 - 21:58:29 »
Sinds enige tijd is de lease op mijn beemer afgelopen. Na 4 jaar is hij nu ingekocht in de firma en ben ik ondertussen aan het rondkijken naar een andere wagen. Omdat die wagen op een firma staat zijn er toch een aantal zaken waar je naar moet kijken. Ik ben bijzonder tevreden over mijn BMW 520d touring. Daarom zou ik gerust dezelfde terug willen leasen. Ik zou dan wel voor de benzineversie gaan (528i ?). Mijn vrouw ziet een X5 wel zitten en dan moet het eigenlijk terug een diesel worden. Door de hoge CO2 uitstoot van de benzineversies is dat fiscaal helemaal niet aantrekkelijk.
Daarstraks ben ik nog maar eens naar de configurator van Tesla gegaan en heb ik de nodige opties aangeblikt: 90D, glazen dak, leder, autopilot, premium upgradepakket, luchtvering, winterpakket en de achteruit gerichte stoelen. Dat levert een kost van 1043 euro/maand over een periode van 5 jaar en 25 000 km per jaar. Na brandstof en wegenbelastingsvoordeel zou dit 885 zijn en dat is eigenlijk niet veel meer dan wat ik voor een deftige 5 touring zou betalen.
Als je daar dan nog eens de fiscale voordelen bijtelt dan is het geen slechte keuze.

Met de 90 kWh versie lig ik niet wakker van het bereik. Veruit de meeste kilometers rijd ik toch in België en dan heb ik meer dan voldoende bereik. Ik ga er vanuit dat er steeds meer plekken zijn waar je kan laden op je bestemming, dit probleem wordt dis alsmaar kleiner.
Regelmatig rijd ik naar Duitsland naar Westerwald waar een vriend van mij woont. Dat is zo’n 320 km. Dat is zeker te halen, misschien moet ik me wat inhouden op de onbeperkte stukken in Duitsland, maar zelfs aan snelheden in Duitsland van 140 à 150 km/u gemiddeld moet het nog lukken. In Montabaur, trouwens net daar waar ik naartoe rijd, staat een supercharger. Ik moet er dus niet gaan bedelen om een stopcontact wanneer ik toekom.

Zelfs het jaarlijkse skiverlof is zonder veel problemen te organiseren. Met drie keer superchargen lukt het, met 4 ladingen kan het aan hogere snelheden. In Duitsland vind je op de belangrijke assen om de 200 à 250 km wel een supercharger. Enkel bestemmingen in Italië en Spanje worden moeilijk. Nu zijn dat niet direct mijn favoriete bestemmingen en ik zou die toch al liever met het vliegtuig maken.

Die Tesla Model S blijft dus nog altijd op de shortlist!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #130 Gepost op: maandag 20 juni 2016 - 10:42:34 »
Zou fijn zijn JC, moesten we hier binnenkort ervaringen uit eerste hand van een Tesla-rijder horen.  :)

Volgens Tesla (ook twitter E. Musk) zouden het aantal Superchargers worden verdubbeld tegen einde 2017:
http://mashable.com/2016/04/01/tesla-supercharger-expansion/#vk0pjlTbd5qs
https://www.teslamotors.com/nl_BE/supercharger
Wie weet komen er ook 150 kW laders bij:
http://www.egear.be/supercharger-kabels-vloeistofkoeling/

Uit een Tesla databank, 1/3 (75/226) gebruikt een Supercharger eerder zelden of sommige zelfs niet:
Citaat
Supercharging frequency
A) daily   3   
B) twice a week   13   
C) weekly   23   
D) twice a month   50   
E) monthly   62   
F) a few times a year   56   
G) once or twice a year   7
H) never   12
   
Total   226 users   


En het aantal Destination Chargers (die wel duidelijk minder zwaar zijn) verdriedubbeld, die liggen vooral in verstedelijke gebieden:
Citaat
https://www.teslamotors.com/nl_BE/destination-charging?redirect=no
Destination Charging
Gemakkelijk opladen bij hotels, restaurants en winkelcentra.
Tesla werkt samen met hotels, restaurants, winkelcentra en resorts om het laden op bestemming net zo gemakkelijk te maken als thuis laden. Bij aankomst sluit u Model S aan op de Tesla Wall Connector. Tijdens het laden kunt u winkelen, dineren of zelfs overnachten.

Dat zal zeker nodig zijn, want het aantal S- en ook X-rijders blijft toenemen in Europa, en later in 2018 de vele model 3-bestuurders die er nog bijkomen.
(model 3 bestuurders zullen wel moeten betalen voor hun stroom aan een supercharger, of ze betalen het wslk aangeboden free-package voor x-jaren als optie, bron http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-tesla-model-3-chargers-20160601-snap-story.html)

Met het model 3 zullen langere afstanden ook helemaal geen probleem zijn, de zwaarste-Kwh-versie kan het zelfs iets beter doen als de S 90D.
Voor onze planning zal een model 3 op de shortlist komen (een S past sowieso niet in de garage  ;))
In juli, of wat later, zullen we wslk alle specs en prijzen kennen (ook het definitieve design)
« Laatst bewerkt op: maandag 20 juni 2016 - 11:09:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Antwerpse lucht bij de vuilste van Europa
« Reactie #131 Gepost op: zaterdag 25 juni 2016 - 13:00:43 »
Citaat van: GVA

Slecht nieuws: Antwerpse lucht bij de vuilste van Europa

http://www.gva.be/cnt/dmf20160625_02356638/onderzoek-brengt-slecht-nieuws-antwerpse-lucht-bij-de-vuilste-van-europa

Uit het artikel:

Citaat
En van de lage-emissiezone verwacht Meysman alvast weinig heil. ‘Het uitsluiten van oude diesels heeft een gunstig effect op de concentratie fijn stof. Maar het heeft nauwelijks een impact op de stikstofdioxide.’
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #132 Gepost op: donderdag 30 juni 2016 - 16:19:34 »
Tegen 2025 wil de Volkswagengroep >30 Electrische automodellen produceren, dat zouden pakweg 3 miljoen auto´s per jaar zijn volgens D-bronnen. Het zou 1/3 van de totale autoproductie van de VW-Gp betekenen.

Veel huidige modellen-variaties - 40 van 340 - die steeds moeilijker verkopen worden geschrapt.

http://www.handelsblatt.com/my/unternehmen/industrie/strategieschwenk-vw-speckt-angebotspalette-ab/13754068.html?ticket=ST-3432094-YYekgdqunrYzAAIr3dLl-ap1

Citaat
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/volkswagenkonzern-vw-will-offenbar-40-modelle-streichen-a-1098439.html

Konzernkrise: VW will offenbar 40 Modelle streichen
[...]

In den vergangenen Jahren hatte der Konzern sein Angebot deutlich ausgeweitet, um Kunden für sich zu gewinnen. Ziel war es, der weltweit größte Fahrzeugsteller zu werden. Bereits am Donnerstag hatte Müller angekündigt, im Zuge seines Zukunftsplans für 2025 von dieser Strategie wieder abzurücken.

Demnach setzt VW in den kommenden Jahren auf Zukunftsgeschäfte wie neue Mobilitätsdienstleistungen, Elektromobilität, Batterietechnik und selbstfahrende Autos. Dabei soll es durchaus auch wieder einen Aufbau der Modellanzahl geben: Bis 2025 will der Autobauer, der sich besonders lange auf Verbrennungsmotoren fokussierte, mehr als 30 vollelektrische Modelle auf den Markt bringen.

Citaat
http://www.capital.de/meinungen/spaete-einsicht-bei-volkswagen.html
...
Wenn Volkswagen nur die Hälfte von dem ernst meint, was es selbst verkündet – oder was in der Branche erzählt wird - dann wird dieses deutsche Ur-Unternehmen in einigen Jahren nicht mehr dasselbe sein. Der Konzern will bis 2025 mehr als 30 neue E-Modelle auf die Strecke schicken und pro Jahr bis zu drei Millionen Stück absetzen. Das entspräche fast einem Drittel aller vom Unternehmen produzierten Fahrzeuge - in weniger als zehn Jahren.

VW BEWEIST ENDLICH MUT
Erst als Volkswagen schmerzlich vor Augen geführt bekam, dass der geliebte Diesel-Antrieb nur noch mit Mogelei die staatlichen Auflagen erfüllen kann, kam ein Strategiewechsel ins Gespräch. Nun sagt Müller, er erwarte, dass Verbrennungsmotoren immer teurer und E-Antriebe immer günstiger werden und "sich irgendwann beide Kurven treffen" werden. Es ist eine Einsicht, zu der man als vorausschauender Manager schon vor einigen Jahren hätte kommen können.

In dieselwagens zal niet meer veel geïnvesteerd worden volgens:
Citaat
http://www.n-tv.de/wirtschaft/VW-Chef-deutet-Abkehr-vom-Diesel-an-article17996941.html?utm_source=RUN_capital.de&utm_medium=text&utm_campaign=veeseo_RUN

21. Juni 2016
Zeitenwende bei Autobauer

VW-Chef deutet Abkehr vom Diesel an

Mit Diesel-Motoren hat Volkswagen zuletzt viel Ärger gehabt. Der Chef des Konzerns will in Zukunft auf Elektromobilität setzen - und in die Diesel-Technologie nicht mehr viel investieren.
Dit natuurlijk omslachtig gezegd en geschreven wegens ...
« Laatst bewerkt op: donderdag 30 juni 2016 - 17:36:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #133 Gepost op: donderdag 30 juni 2016 - 19:55:13 »
Uit het artikel bij n-tv:

Citaat
Der Diesel sei bei Kunden in Deutschland und in Europa unverändert sehr beliebt, sagte Müller. In Deutschland liegt der Dieselanteil bei den Pkw-Neuzulassungen aktuell bei 46 Prozent.

De klant is koning. Zolang er diesels aangeboden worden, zal een VW-klant die een diesel wil, niet voor een andere wagen opteren louter omdat VW minder of geen diesels meer aanbiedt, doch naar de concurrentie trekken. Dat ze bij VW daar maar goed rekening mee houden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #134 Gepost op: donderdag 30 juni 2016 - 19:59:49 »
Uit het artikel bij n-tv:

Citaat
Der Diesel sei bei Kunden in Deutschland und in Europa unverändert sehr beliebt, sagte Müller. In Deutschland liegt der Dieselanteil bei den Pkw-Neuzulassungen aktuell bei 46 Prozent.

De klant is koning. Zolang er diesels aangeboden worden, zal een VW-klant die een diesel wil, niet voor een andere wagen opteren louter omdat VW minder of geen diesels meer aanbiedt, doch naar de concurrentie trekken. Dat ze bij VW daar maar goed rekening mee houden.

Kortom, de klant is sterker dan je zou denken.  Als morgen niemand nog geïnteresseerd is in de aanschaf van een diesel, zal er overmorgen geen enkel automerk nog veel tijd en moeite in steken.  Als overmorgen blijkt dat de klant massaal geïnteresseerd is in alternatieve brandstoffen, volgen de constructeurs vanzelf wel.

Of is dat te simplistisch voorgesteld ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone