De constructeurs hebben al enorm veel geïnvesteerd om het verbruik te verminderen en de uitlaatgassen alsmaar minder schadelijk te maken. Het gesjoemel van constructeurs is het resultaat van de alsmaar onredelijkere eisen van de overheid. We zijn al even het punt voorbij waar nog strengere normen voor een totaal onevenwicht zullen zorgen tussen de mogelijk nog te behalen verbeteringen en wat ze kosten.
Minder schadelijk is natuurlijk een leugen, plots kunnen ze het namelijk wel na de dieselgate... maar toch kunnen ze de trukken van de foor niet laten omdat de overheid veel te laks is met de controle, ttz er is geen controle, onredelijke eisen? Woehahahaha de NEFZ norm en testprocedure met bomma- snelheden al gezien, met eigenlijk een rijcyclus van 1978? Al de trukken al gezien die gedoogd worden bij deze testen?
https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus#Richtlinie_70.2F220.2FEWG En ja op die fluttest zijn de eurnormen gebaseerd, en sjoemelen deed men tot in den treure. In de US-testcyclus wordt veel vlotter gereden dan bij de Europese, zelfs tot 130 kmh sinds 2007#, wie stelt dan onredelijke eisen?
#
https://en.wikipedia.org/wiki/FTP-75#Supplemental_testsEn waarom ging het eigenlijk wel met de benzines? (ondanks die ten nadele van de diesel een tijdje verwaarloosd werd en nu weer een inhaalbeweging moeten doen qua uitstoot (fijnstof)?)
"De constructeurs" zijn vooral uit op winstmaximalisering, op de gezondheid van de mensen kijken ze niet zo nauw.
Ttz een diesel had de naam zuiniger te zijn en te blijven tov de benzine ook ten koste van de schadelijkere uitstoot, de diesel moest blijven verkopen alhoewel hij in aankoopprijs duurder was dan een vergelijkbare benzinewagen, dit ten koste van de gezondheid, plots *15-20 %? meer diesel verbruiken én zelfs de slappe euronormen 5 aanhouden zat er niet in, want modale mensen geloven liever blaaskes en cafépraat, ze waren verzot op hun zuinige diesel, milieu interesserde hun niet, dat is voor de groenen en geitewollen enz...
Met diesels kon je lekker doorvlammen vooral op de autobahn en nog redelijk verbruiken, dat zie ik nog regelmatig, dus nog meer vuilere lucht was het resultaat. *vermogen-koppelbankmetingen toonden aan dat met eerlijke dieselsoftware de koppelkromme over bepaalde toerentalgebieden met 15 à 20 % verminderde dan met de sjoemelsoftware.
Bepaalde landen (overzee) hebben daar wel een geweten (zie wereldkaart) maar blijkbaar is het typisch Europa daar niet na om te kijken en niet te luisteren naar de internationale wetenschappers die dat al sinds de 80er jaren wisten (
zie link Frankrijk 1983).
Je gaat me toch niet vertellen dat ze niet veel propere auto´s konden maken? Ik herinner me de 3-weg-katalysator die ook eerst in de USA moest uitkomen vooraleer ze hier in Europa wakker werden en pas een heel tijdje later de Euronormen invoerden die het papier uiteindelijk niet eens waard waren. Ook de Japanse milieunormen zijn altijd strenger geweest dan de Europese. US-milieunormen en vooral testprocedures worden regelmatig herzien en in Europa slapen ze, ofnee zijn ze slaafje van de autolobby.
Men had de constructeurs respijt moeten geven tot er elektrische wagens kunnen gebouwd worden die voor een volwaardig alternatief voor de verbrandingsmotoren zorgen, en waar we nog zeer ver van verwijderd zijn.

Verbrandingsmotoren zijn: benzine, lpg, cng, benzine mildhybride (eerste Prius), benzine-hybride (plug-in), diesel, electro (ook al lang zie bvb GM EV1 1996).
Zie ook wereldkaart alternatieve brandstoffen hieronder, volwaardige alternatieven voor de diesel bestaan er wereldwijd al hééél lang, en véél minder vervuilend, en zelfs zuiniger (CNG), CNG is in bepaalde landen zelfs belangrijker dan andere brandstoffen. Wereldwijd rijden er ~ 23 miljoen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Natural_gas_vehicle#Implementation En dat er performante accu´s waren wisten ze ook al heel lang, of hebben ze geen laptops en smartphones in Europa?

Ik heb onlangs nog eens de prijslijst van Tesla bekeken. Als je er de opties bijneemt die in die klasse eigenlijk maar gewone basisuitrusting zijn, kom je al gauw aan 170.000 Euro. Als je dan in Google eens "Tesla Probleme" ingeeft, kom je tot de vaststelling dat je voor die prijs met een auto rijdt waar elke ernstige fabrikant nog enkele jaren zou aan gewerkt hebben vooraleer hem in productie te nemen.
Héél zwak Jozef, zelfs Volkswagen zegt dat in 2018 de electroauto quasi even duur gaat zijn als een vergelijkbare Euro 6 diesel.
En ook Volkswagen plant een platform voor E-wagens met 500 km rijbereik, dus ook massaproductie zoals Tesla, ook met het accupack plat in de wagenbodem (links genoeg:
http://ecomento.tv/2016/05/10/vw-elektroauto-zelltechnologie-entwickelt-sich-rasant-e-golf-erhaelt-mehr-reichweite/ ).
Ik denk dat je dus heel dik overdrijft, want een Tesla S kan zelfs € 10.000 goedkoper zijn dan een vergelijkbare fossiele auto, en krijgt zelfs betere punten van Duitse autojournalisten na een 3 weekse test:
http://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/tesla-model-s-p85d-audi-rs-7details:
http://www.autozeitung.de/sites/default/files/pdf/2015/05/AZ-9-2015-VT-Sport-Limousinen-Tesla-Model-S-P85D-Elektroauto-Audi-RS-7-Daten-Tabelle.pdfJe hebt dus helemaal geen punt, en dat je Tesla probeert af te doen met zogezegde Tesla probleme (uit de sociale media zeker ?) waaruit zich zelfs stelt dat de meeste verzonnen blijken, ook al niet. Natuurlijk zal Tesla ook hier en daar typische kinderziektes hebben maar die leken me toch heel simpel opgelost en sowieso ruim binnen de garantie. Links kan ik geven.
Welke fossiele auto´s die pas nieuw op de markt zijn zijn vrij van bepaalde kinderpannes?
Je hebt gegoogled naar Tesla problemen?
Kun je ook eens naar de voordelen van E-wagens googlen, of bvb de logische duurzaamheid van electrowagens wegens hun eenvoudige aandrijving?
Hieronder zeggen ze dat statistisch de Nissan Leaf wslk 25 maal minder problemen gaat hebben als de fossiele wagen, ook wanneer die studies 5x overdrijven is is het nog altijd héél veel niet ?
http://www.treehugger.com/cars/5-years-after-going-sale-europe-leaf-battery-packs-way-more-reliable-gasoline-diesel-engines.html
5 years after going on sale, LEAF battery packs are WAY more reliable than gasoline and diesel engines
March 23, 2015
That's better than the failure rate of internal combustion engines
In the past 5 years since it's been for sale, Nissan has sold 165,000 LEAF electric cars globally and 35,000 in European countries. Together they have driven more than 1 billion kilometers (620 million miles). That's about long enough to see if the EV skeptics were right about batteries being unreliable, wearing out after only a few years of daily use. Well, turns out that - so far - the European LEAF fleet is doing pretty well. Failure rate for batteries are less than 0.01%, which makes them more reliable than a gasoline or diesel engine, according to industry averages.
Analysis by independent British insurance specialist, Warranty Direct, indicates that 0.255% of vehicles on its books had experienced an issue that led to an immobilization of the internal combustion engine. Common problems ranged from leaks in the coolant system and damage to the head gasket to engine flooding. Data from Warranty Direct is based on analysis of a basket of 50,000 cars aged 3-6 years old over a five-year period. (source)
So 0.01% is not just a little bit better. It's a lot better.
En vandaag zal het voor een Tesla S ook niet veel anders zijn want die is ondertussen 4 jaar op de markt.
Het is eenmaal zo dat Tesla zeer ambetante concurrentie is van fossiele automerken. Bronnen kan ik je snel geven, bvb een recente:
http://teslamag.de/news/die-beschwerden-aufhaengung-tesla-fahrzeugen-8926
Die meisten Beschwerden zur Aufhängung von Tesla-Fahrzeugen waren Schwindel
Veröffentlicht am 13. Juni 2016
Op alle manieren proberen ze het (zelfs bij ongevallen) soms met rare bedoelingen, blijkbaar weten ze niet dat Tesla een online-auto is en alles in een logdatabank opgeslagen wordt:
http://teslamag.de/news/tesla-model-x-gebaeude-protokolle-8855Tesla Motors is nu het 10e waardevolst automerk geworden volgens:
http://teslamag.de/news/tesla-verdraengt-volkswagen-als-eine-der-zehn-wertvollsten-automarken-8878
Dit ondanks al de (on)eerlijke kritieken die Tesla krijgt, neen Jozef consumenten zijn slimmer als dat, en denken meer na.
http://electrek.co/2016/06/08/tesla-vw-top-10-car-brands-value-4-billion/
Over the years, Tesla had its fair share of bad publicity too, but BrandZ highlights the company’s impressive use of smart marketing over simple advertising:
“Tesla, a new entrant into the BrandZ™ Top 100 this year, is one of the new kids on the block. Its brand advertising and advertising impact show a pattern common to new and up-and-coming brands. Tesla’s brand equity has grown a lot over the last few years, and while famously not an advocate of traditional above-the-line advertising, the few marketing dollars it does spend have grown noticeably in both value and effectiveness in 2015 compared to previous years, and we see this manifest itself in increased impact on both conversation but also search as a result. At the same time, brand-supported interest and buzz continues to increase over the long term. Like many young brands, Tesla shows the impact of effective advertising – in whatever channel – on driving growth; and as its brand gets stronger, so its communications become more efficient and more effective at converting into brand equity. This is a virtuous circle: the more activity a brand does, the more people will know it; and the more a brand is known to people, the more meaningful – and therefore effective – its advertising becomes.”
En betreft dieselwagens Welt.de vat het goed samen al in oktober 2015, het uitdoofbeleid van dieselwagen is aangebroken daar zal zelfs ...oh ironie... Volkswagen Gp zelf voor zorgen.
http://www.welt.de/wirtschaft/article147571579/VW-beendet-die-grosse-Epoche-der-Diesel-Autos.html
13.10.15
VW beendet die große Epoche der Diesel-Autos
Volkswagen erfindet sich neu. Das einst geliebte Diesel-Auto hat ausgedient. Nun schlägt die Stunde der sparsamen Benziner. Und einer Technik, die der Konzern bisher für unter seiner Würde hielt. [...]
Dieselwagens hadden sowieso niet een grote betekenis op de wereldmarkt, behalve Europa en India dan om dat de mensen zich daar teveel laten wijsmaken. Deze wereldkaart spreekt voor zich:

Zeer interessante studie om eens te lezen:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/4319711/2016/06/14/Einde-fossiele-brandstof-komt-in-zicht.dhtml
Einde fossiele brandstof komt in zicht − 14/06/16,
Betrouw geen politieker: (# Frankrijk en Belgie zijn wslk de ergste)
Frankrijk: van 10 naar 65 % dieselwagenpark ondanks men goed wist dat dieseluitlaatgassen zeer schadelijk zijn voor mens en dier:
#
http://multinationales.org/Diesel-et-sante-publique-retour-sur-un-scandale-d-Etat
Diesel et santé publique : retour sur un scandale d’État
17 MAI 2016
La France adore le diesel. Dans l’hexagone, 65 % des véhicules particuliers fonctionnent avec ce carburant. Le second champion européen, l’Allemagne, reste loin derrière, avec environ 45% de véhicules roulant au gazole. Mais aux vingt millions de voitures particulières qui sillonnent les routes françaises, il faut encore ajouter cinq millions d’utilitaires, et des centaines de milliers de poids lourds dont la majorité roulent au diesel. Sans oublier les bus, dont les gaz d’échappement font tousser les cyclistes qui, dans de nombreuses villes, partagent les mêmes couloirs de circulation. Car le diesel n’est pas bon pour la santé. Et on le sait depuis fort longtemps.
En 1983, au début du premier septennat de François Mitterrand, sort le rapport « Roussel », du nom du professeur de médecine qui le coordonne. Commandé par la ministre de l’environnement Huguette Bouchardeau, ce rapport met en garde contre les risques de pollution particulaire et de cancers liés au diesel. À l’époque, seulement 10 % du parc roule au gazole. Mais le gouvernement de Pierre Mauroy semble alors avoir d’autres préoccupations. La santé publique passera au second rang.
78 % de véhicules diesel en 2008
« En misant sur le tout nucléaire, on a eu un développement massif du chauffage électrique. Les Français ont délaissé leurs chaudières au fioul et les raffineries se sont retrouvées avec des stocks dont elles ne savaient que faire », détaille Thomas Porcher, économiste [1]. Pourquoi ne pas écouler ces surplus en faisant rouler davantage de voitures au diesel [2] ? « Réservé » depuis l’après-guerre aux agriculteurs et aux industriels, ce carburant bénéficie d’importants avantages fiscaux. L’extension de ces avantages aux véhicules des particuliers, suggéré par des constructeurs automobiles un peu déprimés par les deux chocs pétroliers, va enclencher le développement du tout diesel en France. L’énarque Jacques Calvet, ancien chef de cabinet de Valéry Giscard d’Estaing au ministère de l’Économie et des Finances, et patron du groupe PSA Peugeot-Citröen à partir de 1982, joue un rôle clé dans ce virage stratégique. ...]
http://www.autoblog.nl/nieuws/frankrijk-dood-aan-de-diesel-81159
Frankrijk: `dood aan de diesel!`
Dieselauto’s zijn het rijdende equivalent van babyzeehondknuppelaars met ebola en een ISIS-lidmaatschap.
Althans, zo kijkt Frankrijk tegenwoordig tegen de zelfontbranders aan. De regering Hollande kondigde in 2014 al aan om dieselauto’s aan banden te leggen, iets dat nu in de praktijk wordt gebracht.
Frankrijk is een dieselland bij uitstek, waar de brandstof talloze voordelen kent, resulterend in een aandeel van zo’n 80 procent. Jup, 8 op de tien voitures daar is een zelfstoker. Alarmerende rapporten over fijnstof en stikstofoxiden – gevoed door dieselgate – hebben ervoor gezorgd dat dit versneld gaat veranderen. De accijns op diesel gaat in 2016 met 1 cent omhoog, gevolgd door nog eens 1 cent in 2017. Tegelijkertijd wordt benzine twee keer 1 cent goedkoper. Daar bovenop komt nog een CO2-tax, van 2 cent.
Kleine ingrepen, grote gevolgen, want binnen vijf jaar moet het verschil met benzine opgeheven zijn.
Waarom Frankrijk massaal op de dieselwagon is gesprongen? Het FD legt uit:
“Het stimuleren van diesel dateert van de jaren ’50 in de twintigste eeuw, toen Frankrijk al zijn kaarten op kernenergie zette. De industrie die onder andere huizen van stookolie voorzag werd gecompenseerd. Afgesproken werd dat de autobouwers vooral dieselmotoren zouden maken.”
Kleine voorspelling onzerzijds: met dieselgate als munitie zal het plan om de dieselauto uit te bannen bij meer politieke partijen in meer EU-landen hoog op de agenda worden gezet. Komt dat sneeuwbaleffect!
http://www.autoblog.nl/nieuws/frankrijk-gaat-de-dieselauto-slopen-72431
1.12.2014 Ook Frankrijk gaat de dieselauto slopen
Dieselrijders zijn anno 2014 (net als rokers) de melaatsen van de westerse maatschappij, overal waar ze komen worden ze ontvangen met een stok om mee afgeklopt te worden. Na Utrecht en Londen worden ze ook in heel Franrijk persona non grata, als het aan de huidige regering ligt.
Frankrijk koesterde zijn dieselrijders jarenlang, met als resultaat dat 80% van de bevolking in een walmende, puppydodende ISIS-stinkdiesel rijdt, aldus Reuters.
Maar dit gaat niet veel langer door, dixit de regering Hollande. Dezelfde mensen die een belastingtarief van 75% voor de rijken willen gaan nu met 2 gestrekte benen in op de diesel. Want diesel is de Diederik Stapel/Quinsy Gario/Ernst Jansen Steur/Geert Wilders (kies maar) van de autowereld.
De Franse premier Manuel Valls zegt (in hindsight) dat de bevoordeling van diesel een vergissing was en dat in de toekomst voordelen worden afgebouwd en naar alternatieven wordt uitgekeken. Ook komt er een identificatiesysteem waarmee duidelijk geclassificeerd wordt hoe viesbah een diesel precies is, qua uitstoot van geconcentreerd kwaad uit de achterkant, opdat binnensteden er hun voordeel mee kunnen doen.
Wij adviseren Parijs om een delegatie naar onze Domstad te sturen, daar hebben ze precies in de smiezen hoe je zoiets doet. Oh nee, wacht, toch niet.