Michel,
Het principe van de EU is het vrije verkeer van goederen en personen.
Mijn BMW X3 2.0d van 2014 zou probleemloos in de LEZ van Antwerpen mogen rijden als hij een Belgisch kenteken had.
Omdat hij evenwel een Duits kenteken heeft, moet ik hem laten registreren op een website van de Stad Antwerpen die niet in het Duits, één van de drie nationale landstalen van België, bestaat.
Daartoe moet ik mijzelf eerst registreren op de website van de Stad Antwerpen.
Wat als een Slovaak, een Hongaar, en zovele andere EU-burgers met hun dieselwagen naar Antwerpen wensen te komen? Moeten die dan maar eerst een cursus Nederlands volgen?
Vind je deze zoveelste brutale verkrachting van de EU principes door België geen schande?
Het is idd dom en zelfs schandalig van België hoe ze hun LEZ willen regelen, waarom niet bvb gewoon de Duitse fijnstofsticker aanvaarden? Wat met de Franse vignette? Enz...
Niet alleen jij zou problemen hebben met je Duits kenteken, ik wslk ook met een Belgisch kenteken, want mijn BMW is van 1989, ik zal dus moeten bewijzen dat die auto een Euronorm 1 is, want die data hebben ze niet bij oude wagens. Nu is de BMW met een andere katalysator zelfs euro 2 geworden, maar ook dat zal ik moeten bewijzen met veel papierkraam.
En er zijn mensen die weinig weten over hun oude (benzine) auto en soms op de overheid betrouwen, grote denkfout natuurlijk:
http://www.ad.nl/rotterdam/rotterdammer-kan-wel-janken-om-verkopen-vieze-volvo~acd98715/
Rotterdammer kan wel janken om verkopen 'vieze' Volvo
De tranen zitten Rotterdammer Dick Zuijderwijk hoog. De drogist deed een paar weken geleden met veel pijn zijn oude Volvo weg, die vanaf 1 januari niet meer welkom was in een groot deel van de stad vanwege de milieuzone. Maar nu blijkt zijn auto tóch te voldoen aan de eisen, heeft hij van de gemeente te horen gekregen.
Abdel Ilah Rubio 15-12-15
Zuijderwijk is een van de vele 'slachtoffers' van de milieuzone, die Rotterdam volgend jaar invoert. Oude benzineauto's van voor 1992 en diesels van voor 2001 zijn dan niet meer welkom in een groot deel van de stad.
Zuijderwijk kreeg eerder dit jaar al brieven van de gemeente, waarin hij werd gewaarschuwd dat zijn Volvo 240 Polar volgend jaar de stad niet meer in mocht. Hij kreeg het advies de auto te verkopen of te laten slopen. ,,Weet je wat zo zuur was? De maatregel geldt voor auto's van vóór 1 juli 1992. Mijn auto is van 30 juni 1992.'' Hij verkocht de auto 2 weken geleden voor een prikkie.
Brief
Maar toen kwam de brief van verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg. Uit nieuwe gegevens van de RDW bleek dat zijn auto een geregelde katalysator had en dus schoner was dan voorzien. ,,Als ik hem nog had gehad, had ik een gat in de lucht gesprongen, maar ik was hem al kwijt.''
Zuijderwijk begrijpt niet waarom de gemeente pas nu met deze informatie komt. ,,Bizar'', zegt hij verontwaardigd. Hoeveel andere Rotterdammers de brief hebben gekregen, kon de gemeente gisteren nog niet zeggen. Er zou wel vorige maand een algemene brief zijn verstuurd, waarin stond welke voertuigen uitgezonderd waren van de maatregel.
De benzines met geregelde 3-weg-katalysator zijn namelijk allemaal euro 1 waardig. Pakweg algemeen vanaf 1988, bepaalde merken zelfs 1985.
Er zijn zelfs benzines met USA-3-w-katalysator die zijn nog ouder en euro 1 waardig.
In de USA was namelijk de 3-w-kat al eerder veplicht, en alle merken die in de US verkochten, daar waren de eerste jaren van Europese versies ook een US-kat, bvb Porsche 911 Carrera vanaf 1986, eerst 207 PK, later 217 PK, de katloze had 231 PK, beide werden ca. 1 jaar lang parallel verkocht, men had de keus... de meeste namen zonder katalysator toen... maar hadden er later spijt van...:
https://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_911_(1963)#Technische_Daten_des_G-Modells
911 Carrera 3.2 mit KAT
1986–1989
153 kW/ 160 kW (207 PS/ 217 PS) bei 5900
911 Carrera 3.2
1984–1986
170 kW
(231 PS)
bei 5900
Vanaf 1988 hadden alle Porsches een geregelde 3-w katalysator de 911/964 kwam toen uit.
Idem bij andere merken BMW Mercedes VW Audi enz...
Euro 1 is in Europa pas verplicht vanaf 1 juli 1992 voor de constructeurs... het zijn toch volidioten bij de overheid die zich op die datum blind staren en dat als referte nemen.
zie vb uit Rotterdam... het zal zeker niet de enige zijn want 4 bouwjaren lang benzines kan een hele hoop zijn... er werden dus talrijke slachtoffers gemaakt... is te lezen...
http://milieuzonerotterdam.nl/linksrechts.htmWeet er iemand hoe en waar men zijn inschrijvingsbewijs officieel kan aanpassen betreft emissienorm, vakje milieuklasse?
(mijn mail naar de DIV is al bevestigd)