Auteur Topic: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof  (gelezen 29555 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 09 september 2015 - 15:18:08 »
Doet me alleszinnes wat denken aan:

https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car%3F

https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

Het komt erop neer dat men nu ongeveer even ver staat als einde jaren '90. Een typische EV1 had een bereik van 160 km, de laatste modellen met de NiMh batterijen konden tot 225 km ver geraken op een lading. Grosso modo vergelijkbaar met de nu beschikbare kleine elektrische wagens.
Men kan alleen maar gissen wat er zou gebeurd zijn wanneer men dit programma had voortgezet. Met de huidige batterij-technologie zouden die EV1's al zo'n 300 km ver geraken. De batterij-technologie is er dus zeker op vooruit gegaan de laatste 15 jaar.
Het is wachten op een duurbraak van litium-lucht batterijen. Vanaf dan zijn de problemen rond het bereik van de baan. Een verdubbeling van de capaciteit per gewicht is dan mogelijk en wellicht zelfs meer.

De relatief goedkope Li-ions halen 265 Wh/kg netto sinds 2012 (Panasonic 18650 enhanced Nickel (FY 2012)):
http://www.greencarcongress.com/2009/12/panasonic-20091225.html middelste kolom;
blijkbaar kan men deze ronde standaardcellen efficiënt koelen in een vloeistofomgeving en zo op ideale duurzame werktemp houden (ik heb de patenten en foto´s van de Tesla-techniek een tijdje geleden bekeken, hier foto´s open accupack om je een idee te geven: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/31831-Battery-interior-and-Repair-of-Model-S  )
(aja met de 90 kWh heeft Tesla er nog 5 kWh bijgepakt)

Elon Musk zegt dat een 500-mile of 800 km rijbereik nu al mogelijk is als...  men ervoor wil betalen:

Citaat
http://www.autoexpress.co.uk/tesla/87943/elon-musk-tesla-boss-on-evs-with-500-mile-range-and-colonies-on-mars

How far will a battery-powered car be able to go?

It will be possible to have a 500-mile range car. In fact we could do it quite soon, but it would increase the price. Over time you could expect to have that kind of range.

Van Lithium-lucht hoor ik niet veel goeds... toch via deze wiki :
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Lithium-Luft-Akkumulator

Angesichts der vielen Schwierigkeiten sieht der Batteriematerialforscher M. Stanley Whittingham keine Chance auf einen Einsatz von Lithium-Luft-Battereien in Elektrofahrzeugen.[3] Viele Forscher würden sie sogar als hoffnungslosen Fall betrachten.[3]#  

moesten die ooit duurzaam worden was het natuurlijk opgelost...
Citaat
Damit würden Lithium-Luft-Akkumulator eine um ca. 10- bis 20-fach höhere spezifische Energie als herkömmliche Lithiumionenakkumulatoren aufweisen.[1]

[3]#
http://www.nature.com/news/the-rechargeable-revolution-a-better-battery-1.14815


Nu nog de prijs per Wh... ook die van Lithium-Zwavel waar ik beter nieuws van lees, 350 Wh/kg of meer ? Duurzaamheid ? :
https://de.wikipedia.org/wiki/Lithium-Schwefel-Akkumulator#Stand_der_Forschung

Citaat
http://www.sionpower.com/technology.html


Directe link:
http://www.electricvehiclesresearch.com/articles/6025/longest-cycle-life-reported-so-far-for-any-lithium-sulfur-battery
Tja in een labo gaat veel, maar of men het ook in een compact accupack kan werken ?
 
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 september 2015 - 16:02:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #46 Gepost op: woensdag 09 september 2015 - 20:43:04 »
Wat bedoel je ? Bron ?  ???
De eerste e-auto met ietwat deftig bereik is de Tesla, en die kost een fortuin.
Het is niet omdat de gemiddelde dagelijkse afstand geen 50km is, dat een auto met 150-200 km (tussenseizoen) rijbereik plots bruikbaar is.

De statisticus verzoop in een rivier waarin gemiddeld 5cm water staat ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #47 Gepost op: woensdag 09 september 2015 - 22:43:21 »
Wat bedoel je ? Bron ?  ???
De eerste e-auto met ietwat deftig bereik is de Tesla, en die kost een fortuin.

Naja er zijn veel auto´s die dan meer als een fortuin kosten en ook nog duurder in onderhoud zijn en meer waardeverlies hebben en veel duurder tanken.

Bron: https://www.adac.de/_mmm/pdf/autokostenuebersicht_47085.pdf
vergelijk eens een Tesla met andere auto´s van zijn prijsklasse, je zult verschieten.

Citaat
Het is niet omdat de gemiddelde dagelijkse afstand geen 50km is, dat een auto met 150-200 km (tussenseizoen) rijbereik plots bruikbaar is.
Ik kan er ook niet aan doen dat de Europese autoconstructeurs hun eigen fossiele modellen (nog) geen eigen concurrentie willen aandoen met een 50 kW model dat een zeer bruikbare praktische reikwijdte van 250-300 km zou kunnen hebben, aangetoond heb ik het al met een Kia Soul EV.
En natuurlijk is de Chevrolet Bolt EV 2017 ? http://www.reuters.com/article/2015/02/05/us-autos-gm-bolt-idUSKBN0L92VL20150205
en de Tesla 3 op komst, alweer de Amerikanen, de Chinezen (Byd) hebben zulke + 250 km auto´s dan ook al: http://www.byd-auto.net/vehicles/e6/index.php

Voor de Europeanen is het wslk wachten tot 2018-2019 voor we de eerste een fortuin kostende (+ 100k) wslk Audi E- SUV Q7 of Limousine Q 8 ergens in een autosalon kunnen bekijken...: http://www.autobild.de/bilder/audi-q8-audis-tesla-konkurrent-4539784.html#bild1


Tesla Fighter...  ;D Das Projekt steckt bei Audi zwar noch in den Kinderschuhen, doch die vorläufige Planung sieht den Verkaufsbeginn des "Tesla-Fighters" für Ende 2017 oder Anfang 2018 vor. Dieser Super-Elektrowagen ist ein Derivat des künftigen Q8, des viertürigen Luxus-Coupés auf Q7-Basis.

Blijkbaar is een 80 kWh accupack -of beter minimum 80 kWh- tegen die tijd al genoeg, het is te hopen dat de accutechniek zich zo ontwikkeld tegen 2018:
Citaat
http://ecomento.tv/2014/01/30/audis-tesla-fighter-elektroauto-q8-e-tron-mit-600-km-reichweite-bestaetigt/

Autocar spricht zudem von 600 Kilometer Reichweite, also etwas weniger als die von Bild geschätzen knapp 700 Kilometer. Auch dieser Wert sollte jedoch ausreichen, um den Q8 e-tron als echte Alternative zu Fahrzeugen mit Verbrennungsmotor zu positionieren.

Unsere britischen Kollegen vermuten weiterhin, dass mindestens eine 80-kWh-Batterie zum Einsatz kommen und den Audi so zum direkten Konkurrenten für das für 2015 angekündigte Tesla-SUV-Crossover Model X machen soll. Zum geplanten Marktstart des Elektro-Q8 im Jahr 2017 dürfte die Batterie-Technologie allerdings deutliche Fortschritte gemacht haben und der intern als „Tesla-Fighter“ bezeichnete E-Audi womöglich über noch mehr Reichweite und Leistung verfügen.

Trotz aller Bedenken hat Audi demnach eingesehen, dass der Siegeszug der Elektroauto-Limousine Tesla Model S eindeutig gezeigt hat, dass in einem exklusiven Markt die „Verbraucher ‚Grün‘ als untrennbar von Premiumwerten ansehen“ so Autocar weiter. Die Ingolstädter planen daher, den Q8 e-tron als ultimatives Null-Emissions-Premiumautomobil zu positionieren.

Der Grundpreis dürfte aus diesem Grund tatsächlich wie bereits von Bild gemutmaßt mindestens 100.000 Euro betragen. Zudem sei laut Autocar auch eine Plug-in-Hybridversion des Audi Q8 geplant, die sich in der Modellreihe wohl etwas unter dem rein elektrischen Q8 eingliedern wird.

Der neue „Modulare Längsbaukasten“ (MLB) des VW-Konzerns konnte bereis den wuchtigen Audi Q7 um rund 300 kg Gewicht erleichtern, darauf aufbauend soll die finale Serienversion des kommenden Elektroauto-Luxusliners der Ingolstädter möglichst viel Reichweite bieten. Das Gesamtgewicht des E-Audi dürfte jedoch trotzdem über 2.000 kg liegen, nicht zuletzt aufgrund des schweren Quattro-Allradantriebs.

Ocharme dat ene strohalmpje reikwijdte in een land een 200 km-scheet lang van Limburg naar Oostende, dat rijdt men natuurlijk dagelijks, en stroom is nergens te verkrijgen, oei oei wat nu.  ::)
Als ik al die lege laadplaatsen zie in menig shoppingcenter (vb Genk) waar geen fossiele auto mag parkeren...

Het moet niet altijd een Tesla zijn met 400 km reikwijdte, of wachten op een "betaalbare" Tesla met 350 km reikwijdte.

Citaat
De statisticus verzoop in een rivier waarin gemiddeld 5cm water staat ...
Tja, als je geen argumenten meer vindt... fiets je maar vaag rond de pot.
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 september 2015 - 23:33:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #48 Gepost op: woensdag 09 september 2015 - 23:26:47 »
Bestaan er geen systemen waarbij de elektrische auto al rijdend kan worden opgeladen?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #49 Gepost op: woensdag 09 september 2015 - 23:29:48 »
Bestaan er geen systemen waarbij de elektrische auto al rijdend kan worden opgeladen?
En waarvoor zou dat nodig zijn ?  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #50 Gepost op: woensdag 09 september 2015 - 23:32:22 »
Dan kun je onbeperkt blijven rijden zonder aan een paal met stekker te moeten wachten voor een oplaadbeurt.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #51 Gepost op: woensdag 09 september 2015 - 23:35:12 »
Dan kun je onbeperkt blijven rijden zonder aan een paal met stekker te moeten wachten voor een oplaadbeurt.
Maar met een fossiele auto moet je toch ook aanschuiven dan tanken en wachten aan de kassa ?  ;)

Met een E-auto kun je ook parkeren en je auto laadt ondertussen bij.
vb laadplaatsen foto´s: http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4463.msg50499.html#msg50499
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 september 2015 - 23:38:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #52 Gepost op: woensdag 09 september 2015 - 23:37:17 »
Naja er zijn veel auto´s die dan meer als een fortuin kosten en ook nog duurder in onderhoud zijn en meer waardeverlies hebben en veel duurder tanken.

Bron: https://www.adac.de/_mmm/pdf/autokostenuebersicht_47085.pdf
vergelijk eens een Tesla met andere auto´s van zijn prijsklasse, je zult verschieten.

Waarom zou ik verschieten? Er zijn net even goed wagens die evenveel of meer dan de Tesla kosten bij de aankoop, maar uiteindelijk minder. Een voorbeeld:

BMW i8
aankoopprijs 130.000 €
maandelijkese kosten 1.775 €
kilometerprijs 1,42 €

Tesla S P85D
aankoopprijs 106.100 €
maandelijkse kosten 1.936 €
kilometerprijs 1,549 €

Maar hoe dan ook is het normaal dat men zegt dat dergelijke wagens een fortuin kosten, hé Michel. De meeste mensen zullen nooit 100.000 € voor de aankoop van een wagen kunnen of willen besteden, en velen verdienen niet eens wat deze wagens maandelijks kosten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #53 Gepost op: woensdag 09 september 2015 - 23:40:50 »
Maar met een fossiele auto moet je toch ook aanschuiven dan tanken en wachten aan de kassa ?  ;)

Grapjas. Aan de meeste tankstations is er geen aanschuiven, je tankt op een paar minuten, en niks kassa want bankkaart.

Citaat
Met een E-auto kun je parkeren en je auto laadt ondertussen bij.

Juist. En wachten. En wachten. En wachten. En tegen dat je klaar bent, ben ik al 50 km verder.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #54 Gepost op: woensdag 09 september 2015 - 23:52:42 »
Naja er zijn veel auto´s die dan meer als een fortuin kosten en ook nog duurder in onderhoud zijn en meer waardeverlies hebben en veel duurder tanken.

Bron: https://www.adac.de/_mmm/pdf/autokostenuebersicht_47085.pdf
vergelijk eens een Tesla met andere auto´s van zijn prijsklasse, je zult verschieten.

Waarom zou ik verschieten? Er zijn net even goed wagens die evenveel of meer dan de Tesla kosten bij de aankoop, maar uiteindelijk minder. Een voorbeeld:

BMW i8
aankoopprijs 130.000 €
maandelijkese kosten 1.775 €
kilometerprijs 1,42 €

Tesla S P85D
aankoopprijs 106.100 €
maandelijkse kosten 1.936 €
kilometerprijs 1,549 €

Maar hoe dan ook is het normaal dat men zegt dat dergelijke wagens een fortuin kosten, hé Michel. De meeste mensen zullen nooit 100.000 € voor de aankoop van een wagen kunnen of willen besteden, en velen verdienen niet eens wat deze wagens maandelijks kosten.

Toch fijn dat je een plug-in hybride neemt. Maar een i8 is wel een lichte tweezitter met een eerder kleine fossiele brandstofmotor (3-cilinder 1500 cc) en minder dan 1,5 T zwaar.

Ik had eerder een ruime 5-zitter verwacht met enkel zware brandstofmotor genre Audi S7/RS7 zo rond de 2 Ton zwaar.  ;)

Citaat
Audi RS7 aankoopprijs € 114700
maandelijkse kosten € 2230
kilometerprijs 1,784 €

De betaalbare Tesla Model 3-instapmodel zal al een reikwijdte van minimum 320 km hebben, Jozef.

Citaat
Juist. En wachten. En wachten. En wachten. En tegen dat je klaar bent, ben ik al 50 km verder.
Waarom zou ik 50 kmh verder rijden als ik daar moet zijn ?
Neen ik wacht daar niet ik parkeer daar en ga dan shoppen. Foto: Shopping Center I Genk (eerder toevallig een Tesla aan een normaal-zware 44kW charger)


of uitstapje Hasselt  parkeren en tegelijkertijd bijladen, niemand "wacht" daar hé.


Citaat
Grapjas. Aan de meeste tankstations is er geen aanschuiven, je tankt op een paar minuten, en niks kassa want bankkaart.
Oh aan de goedkope tankstations is het soms wel serieus aanschuiven, en dus ook aan de kaartautomaat.

En het heeft natuurlijk geen zin als er iemand naar de kassa gaat aanschuiven en zijn auto laat staan aan de pomp.
Mensen die aan de kassa betalen kopen meestal nog iets voor onderweg... of is het een race tegen de tijd ? Dán zijn andere auto´s beter geschikt.
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 september 2015 - 10:43:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #55 Gepost op: donderdag 10 september 2015 - 10:32:57 »
Tesla is niet meer alleen met zeer zware DC-laders, KIA gaat voor een netwerk van extra 233 laadstations met x- aantal 100 kW laadpalen in Europa.
Tesamen met de reeds bestaande 140 laadstations (à 50 kW-palen) gaat Kia zijn laadstations uitbreiden tot 373.

KIA wacht dus ook niet op de overheid en neemt zelf initiatief, maar zal zeer vermoedelijk geen "gratis stroom" aanbieden aan die laders zoals Tesla. wat helemaal niet erg is, want in de regel laadt men meestal thuis op en dat is nooit "gratis".

Citaat
http://insideevs.com/kia-installs-first-100-kw-chademo-dc-fast-chargers-europe/

Kia announced that it’s powering ahead with the fastest EV chargers in Europe.  The automaker recently installed two 100 kW chargers at is European headquarters in Frankfurt.

This fastest EV chargers in Europe is not exactly true as Tesla has 120/135 kW in Europe, however we must admit that the 100 kW for CHAdeMO itself is the highest level ever implemented to date.

It’s promising to see that the CHAdeMO Alliance is upping the power. 100 kW compared to the more common 50 kW brings charging time of Kia Soul EV from empty to 80% from 33 to 25 minutes. Battery pack is 27 kWh.

This is not the only infrastructure project from Kia, as in Europe Kia launched a special program for AC and DC charging points:

“Following the installation of the new 100 kW DC chargers at the brand’s European headquarters, Kia plans to roll out a network of 233 charging stations across its Soul EV retailers and national sales organisations’ headquarters in Europe. This is in addition to the existing network of 140 EV charging stations already installed at various Kia distributors and dealers, giving consumers access to a total of 373 Kia charging stations. This is part of a wider plan from Kia to install a robust charging network around the world, as the Soul EV is to be sold globally.”

We don’t know how many of them will be DC fast chargers, nor do we know how many of the DC units will be 100 kW. We know however the manufacturer of those chargers: It’s Signet Systems Inc, the Korean power electronics provider founded in 1998.

Kia is silent about the fact that these chargers have second plug on the other side and it’s CCS combo plug (European version). Probably 100 kW too. Why is Kia including CCS? Does this mean something? Well, word is that Kia wants to leave nobody out and is here to support the entire EV community.

Speaking at a special unveiling ceremony to celebrate the launch of this new technology in Europe, Michael Cole, Chief Operating Officer, Kia Motors Europe, commented:

“These are the first chargers in the region to offer so much power, and will help make the Soul EV a viable option for consumers when it goes on sale. Kia sees battery electric vehicles as a key solution for future mobility, and we will continue to invest in this technology.”

In the fourth quarter of 2014, Kia Soul EV should be available in 16 countries in Europe.

“Having launched the Kia Ray EV in the domestic Korean market, the Soul EV is the first globally-sold EV from the brand, spearheading the next generation of Kia’s range of battery electric vehicles. The Kia Soul EV is due to go on sale in 16 European countries in the fourth quarter of 2014 and will benefit from Kia’s unique 7-Year, 150,000 km warranty, making it the only electric vehicle available with such a comprehensive warranty.”

“The Soul EV has class-leading battery energy density of 200 Wh/kg and is powered by an 81.4 kW electric motor, producing 285 Nm of torque, and a high-capacity 27 kWh lithium-ion polymer battery pack located beneath the cabin. The new model, which can accelerate from 0 to 100 kph (62 mph) in under 12 seconds and reach a top speed of 145 kph (90 mph), has a driving range of up to 212 km (131 miles).”
Deze link is al een jaar oud, maar toch...

Bij het zoeken naar interessante (intelligente) combi-laadpalen heb ik deze ontdekt in Zwitserland (ook van Chademo):
Citaat
http://www.evtec.ch/c5website/index.php/de/produkte/espressoandcharge/



espresso&charge leistet bis 120 kW DC + 60 kW AC und unterstützt die Schnellladestandards aller europäischen, asiatischen und amerikanischen AutoHersteller. Sie ist somit für die aktuelle und die nächste Generation von E-Fahrzeugen gewappnet. Der Lader bietet diverse Zahlungs- und Zugangssysteme und eignet sich optimal für stark frequentierte Ladestandorte wie an Autobahnen oder im Flottenbetrieb.

eventueel tot 120 kW DC + 60 kW AC, standaard 2 x 60 kW DC + 1x 60 kW AC. In de regel dus 3 auto´s, maar niet elke auto wil evenveel en even snel bijladen.

Of goed nieuws voor de "Tesla-fighters" uit Europa.
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 september 2015 - 11:01:33 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #56 Gepost op: donderdag 10 september 2015 - 11:47:24 »
Citaat
Elektrische auto’s breken nog niet door. Dit heeft onder meer te maken met hun lange oplaadtijd, beperkte bereik, hoge prijs en met het gebrek aan oplaadinfrastructuur. Contactloos opladen zou daar verandering in kunnen brengen.

http://www.tudelft.nl/nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/detail/opladen-terwijl-u-rijdt-kans-voor-elektrische-autos/
http://www.dutchcowboys.nl/automotive/deze-wegen-laden-je-auto-op-terwijl-je-rijdt
http://www.gezondheidskrant.nl/33427/opladen-terwijl-u-rijdt-kans-voor-elektrische-auto-s/

Er kan natuurlijk ook gedacht worden aan een combinatie van contactloos en vaste contactpunten, naargelang de behoeften.
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 september 2015 - 11:50:43 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #57 Gepost op: donderdag 10 september 2015 - 14:12:02 »
Citaat
Elektrische auto’s breken nog niet door. Dit heeft onder meer te maken met hun lange oplaadtijd, beperkte bereik, hoge prijs en met het gebrek aan oplaadinfrastructuur. Contactloos opladen zou daar verandering in kunnen brengen.

http://www.tudelft.nl/nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/detail/opladen-terwijl-u-rijdt-kans-voor-elektrische-autos/
http://www.dutchcowboys.nl/automotive/deze-wegen-laden-je-auto-op-terwijl-je-rijdt
http://www.gezondheidskrant.nl/33427/opladen-terwijl-u-rijdt-kans-voor-elektrische-auto-s/

Er kan natuurlijk ook gedacht worden aan een combinatie van contactloos en vaste contactpunten, naargelang de behoeften.

Dan is men afhankelijk van wegenbouw...  en wegentoestand en extra wegonderhoud... welke staat of overheid gaat daarin op grotere schaal investeren ?

Ja mss op beperkte schaal, ik denkt daar aan vaste trajecten openbaar vervoer (E-bussen in steden), grote luchthavens (in London bestaan zelfrijdene E-bussen op een vast traject):
https://de.wikipedia.org/wiki/Batteriebus

Citaat
Dit heeft onder meer te maken met hun lange oplaadtijd

Kan natuurlijk ook in 10 minuten in de toekomst door "ultra fast chargers", of driemaal zo snel als vandaag (incl. betere accu´s).
Men laadt zelfs vandaag E-bussen in 5 à 8 minuten... zelfs in Tsjechië... ook bron hierboven.

Citaat
beperkte bereik
Idem, in 5 jaar spreekt men daar niet meer van, zeker niet als het laden in 10 minuten realiteit is en de reikwijdte tot 600 km of meer is.
Normaal gezien neemt men een rustpauze bij lange trajecten, of rij jij 1000 km of meer zonder langere pauze ?

Een nieuwe Tesla 3 kan natuurlijk aerodynamischer (CW), ook significant smaller of doorsnede (A) als het huidige model S (CW x A), dat vergroot ook de reikwijdte.

Te optimistisch wil ik ook niet zijn, maar ook betere accutechniek laat supersnelle laadtijden toe:
Citaat
http://www.sciencedaily.com/releases/2014/10/141013090449.htm?utm_source=howtogeek&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter
Ultra-fast charging batteries that can be 70% recharged in just two minutes
Date: October 13, 2014
Source: Nanyang Technological University

Citaat
hoge prijs
De accuprijzen dalen voortdurend verder en de energie-inhoud per gewicht stijgt verder, en qua prijs al zeker als de accupacks in massaproduktie gaan ttz 100%-automatisatie (vb Gigafactory I vanaf midden-2017), dan dalen de accuprijzen extra met geschatte 30 % volgens Tesla.

Tegelijkertijd stijgen de prijzen van brandstofmotoren... zeker als euronorm 7 er gaat komen, en als die flut-labotest-NEFZ afgeschaft wordt en vervangen wordt door een dynamische meting tijdens een traject op het circuit (onder bepaalde parameters en toleranties)

Het aandrijfgeheel van een fossiele motor zal dan nog amper verschillen in prijs tov het aandrijfpakket van een E-wagen, er zal nog een verschil zijn maar dat wordt goedgemaakt door (veel) goedkoper onderhoud en (veel) minder brandstofkosten. Veel hangt af wat de overheid doet want vroeg of laat gaat het witte stroom worden... maar de prijs van diesel en benzine zal wslk ook wel stijgen...

Citaat
en met het gebrek aan oplaadinfrastructuur.
Is ook binnen redelijke termijn geen sprake meer van.
Kia CHademo netwerk / Tesla Supercharger / Nissan Chademo Netwerk / initiatief van Steden / Horeca (vooral Hotels)

Vergeet niet dat men thuis ook snel kan opladen of langzaam bijladen, vandaag al tot 22 kW of tot 110 km reikwijdte bijladen op één uur:
http://www.teslamotors.com/de_AT/models-charging#/highpower

Kunnen fossiele motoren thuis bijtanken ? (is ook niet nodig)
Kunnen fossiele motoren bijtanken op parkeerplaatsen ? (is ook niet nodig)
Kunnen fossiele motoren bijtanken op Hotel-parkeerplaatsen ? (is ook niet nodig)

Citaat
Er kan natuurlijk ook gedacht worden aan een combinatie van contactloos en vaste contactpunten, naargelang de behoeften.
Contactloos zal eerder zeer beperkt blijven, is mijn mening. Als het van "de overheid" moet komen ten dienste van het particulier voertuig ...
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 september 2015 - 14:42:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #58 Gepost op: donderdag 10 september 2015 - 14:33:56 »
Kunnen fossiele motoren thuis bijtanken ?

Natuurlijk. Of heb jij al een landbouwtractor aan een tankstation gezien?

Zeggen dat er hier in Salzburg al jaren zuiver elektrische voertuigen rijden zonder batterijen, die nooit moeten opgeladen worden. Het zijn namelijk trolleybussen.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #59 Gepost op: donderdag 10 september 2015 - 15:23:34 »
Contactloos laden lijkt me geen goede ontwikkeling. Er gaat daar altijd energie bij verloren!

Een belangrijk aspect van elektrisch rijden heb ik al een aantal keren vermeld. Met een elektrische wagen vertrek je elke morgend met een volle tank (als je hem 's nachts hebt geladen natuurlijk). Met een Tesla S vertrek je dus 's morgens met een 350 à 450 km bereik 's morgens. Hoe dikwijls vertrek je met je diesel met een minder dan half volle tank?

Het enige wat nu nog ontbreekt is een voldoende dicht net van snelle laders. Deze heb je nodig wanneer je lange afstanden gaat rijden met de elektrische wagen. Momenteel is dit beperkt, maar het navigatiesysteem van Tesla houdt hier bv. wel rekening mee. Het plant al vooruit hoe lang je aan elke snellader moet laden.
Deze snelladers staan momenteel echter meestal niet op de snelweg. Je zal de snelweg moeten verlaten om bij een snellader te geraken. Ik kan me inbeelden dat de fossielen verkopers langs de snelwegen de komst van gratis Tesla laders niet zullen toejuichen. Misschien moet daar de overheid ook een duwtje in de juiste richting geven.

Het invoeren van een 'witte en rode elektriciteit' zie ik ook nog gebeuren. Vanaf dat het aandeel aan elektrische wagens groot genoeg is gaat de overheid de minder inkomsten uit accijnzen gaan compenseren. Dit zal echter een lastige oefening worden. Echt sluitend zal dit alleen kunnen met de installatie van een monitor in de auto (hetzij geladen kWh of gereden km). Een andere mogelijkheid zijn de slimme elektriciteitsmeters, deze zouden in de toekomst kunnen detecteren wanneer er een wagen geladen wordt.
Het lijkt me voor de toekomst dan ook wenselijk om zelf alle elektriciteit op te wekken. Leg wat photovoltaïsche cellen op je dak en zorg voor een voldoende grote batterij om deze stroom op te slaan en koppel af van het netwerk. Je hoeft niet te betalen voor de injectie van de elektriciteit in het net en je zal niet zo'n slimme meter moeten plaatsen. Dit is nu net ook weer iets waar Tesla komt opduiken. Batterijen van enkele kWh voor dit soort installaties zullen zij ook leveren. Als backup zorg je nog voor een kleine (diesel)generator die indien nodig even de batterijen kan laden tijdens de somberste winterdagen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519