Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: Jari op vrijdag 18 december 2009 - 01:15:49

Titel: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op vrijdag 18 december 2009 - 01:15:49
Ik heb regelmatig problemen bij het starten van de wagen als het koud is. De auto die ik gebruik is een diesel van '92, maar er zit een nieuwe batterij in sinds juni 2008. Het kan toch niet dat die al versleten is? Ze is vorig jaar nog getest in de garage en er was niks mis mee. Het bleken toen de "bougies" te zijn, daar waren er een paar van kapot. Die zijn dan uiteraard vervangen en verder waren er een tijdlang geen problemen meer mee. (Toch niet voor zover ik weet) Helaas is het nu weer van dat. Niemand schijnt te weten hoe het komt dat die auto niet start... Dinsdag had ik er nog normaal mee gereden, maar woensdag hebben we hem in gang moeten trekken met de startkabels (die er gelukkig steeds in liggen). Vandaag heeft hij enkele uren aan een oplader gehangen. Waaraan kunnen startproblemen zoal liggen?  ???
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: diane op vrijdag 18 december 2009 - 06:32:43
Ik heb regelmatig problemen bij het starten van de wagen als het koud is. De auto die ik gebruik is een diesel van '92, maar er zit een nieuwe batterij in sinds juni 2008. Het kan toch niet dat die al versleten is? Ze is vorig jaar nog getest in de garage en er was niks mis mee. Het bleken toen de "bougies" te zijn, daar waren er een paar van kapot. Die zijn dan uiteraard vervangen en verder waren er een tijdlang geen problemen meer mee. (Toch niet voor zover ik weet) Helaas is het nu weer van dat. Niemand schijnt te weten hoe het komt dat die auto niet start... Dinsdag had ik er nog normaal mee gereden, maar woensdag hebben we hem in gang moeten trekken met de startkabels (die er gelukkig steeds in liggen). Vandaag heeft hij enkele uren aan een oplader gehangen. Waaraan kunnen startproblemen zoal liggen?  ???

Indien er iets mis is met de alternator laad de batterij ook niet goed op, Jari. Een andere mogelijkheid is dat één of meerdere gloeikaarsen defect zijn. Hopelijk voor jou hebben ze vorig jaar nieuwe gloeikaarsen gestoken en geen tweedehandse.

U spreekt dat de problemen zich voor doen enkel bij koude.

In de P. Van den Eedenstraat te Hoboken alwaar de technische controle is gelegen en een eenrichtingstraat, heb je op uw linkerzijde een garage. Net voor en naast een opel garage. Het is geen merkgarage maar de naam ontgaat mij momenteel. De eigenaar van deze garage spreekt met een Duits accent. Het zou me zeer sterk verwonderen indien deze de oorzaak niet zou kunnen vinden en oplossen.  
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Rafael op vrijdag 18 december 2009 - 09:06:37
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: KV op vrijdag 18 december 2009 - 09:29:48
bij een auto van die periode is het nuttig om bij vriesweer 2 keer te laten voorverwarmen alvorens te starten

Als je probeert te starten, hoor je dan dat de startmotor goed draait, maw is de batterij nog opgeladen ?  anders kan het de alternator zijn, in dat geval heb je veel kans dat je batterij er ook weer aan is

Is je brandstoffilter recentelijk nog vervangen ?  Een vuil brandstoffilter bij een diesel geeft problemen bij vriesweer omdat er zich dan makkelijk een prop vormt in het filter en er dus geen (voldoende) brandstoftoevoer is (weinig motoren die dat verdragen :D )
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Kunde op vrijdag 18 december 2009 - 10:38:12
Alvorens te starten even lichten aansteken; daardoor warmt de batterij op waardoor deze meer vermogen kan afgeven. Ook niet onmiddelijk starten wanneer het lichtje van de gloeispiraal op je dashboard uitgaat maar even wachten tot je de klik hoort dat aangeeft dat de relais, welke de gloeibougie van stroom voorziet, opengaat; daardoor zal de gloeibougie iets langer gloeien, dus ook iets langer voorverwarmen.
Als deze tip het probleem niet oplost zit moet je wel verder (laten) zoeken.
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: KV op vrijdag 18 december 2009 - 10:49:51
Alvorens te starten even lichten aansteken; daardoor warmt de batterij op waardoor deze meer vermogen kan afgeven. Ook niet onmiddelijk starten wanneer het lichtje van de gloeispiraal op je dashboard uitgaat maar even wachten tot je de klik hoort dat aangeeft dat de relais, welke de gloeibougie van stroom voorziet, opengaat; daardoor zal de gloeibougie iets langer gloeien, dus ook iets langer voorverwarmen.
als je dan je contact afzet en weer op zodat je nog eens voorverwarmt zou hij perfect moeten starten
tenzij er idd een ander probleem is
mijn gok blijft voorlopig het brandstoffilter
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: KV op vrijdag 18 december 2009 - 10:57:44
nog iets: rij je dikwijls met een bijna lege tank (ik bedoel dan tot in het rood), of tank je nooit helemaal vol ?
Daardoor krijg je meer condensatiewater in  je tank en dat geeft bij vriesweer ook wel eens problemen natuurlijk
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op vrijdag 18 december 2009 - 11:45:05
nog iets: rij je dikwijls met een bijna lege tank (ik bedoel dan tot in het rood), of tank je nooit helemaal vol ?
Daardoor krijg je meer condensatiewater in  je tank en dat geeft bij vriesweer ook wel eens problemen natuurlijk
Ik tank altijd maar 25 liter ofzo ja  :-\
Maar ik denk niet dat de vorige gebruikers dat deden...
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op vrijdag 18 december 2009 - 11:48:30
Diane, mijn papa had de indruk dat het nieuwe gloeikaarsen waren, ze blinken nogal als nieuw :)

Ik denk dat je de Fiat garage bedoelt? Daar zijn vorige week de lichten nog afgesteld alvorens naar de controle daar te gaan :)
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op vrijdag 18 december 2009 - 11:49:31
Is je brandstoffilter recentelijk nog vervangen ?  Een vuil brandstoffilter bij een diesel geeft problemen bij vriesweer omdat er zich dan makkelijk een prop vormt in het filter en er dus geen (voldoende) brandstoftoevoer is (weinig motoren die dat verdragen :D )
Geen idee ... Ik zal het eens navragen
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op vrijdag 18 december 2009 - 11:50:32
Ik zal sebiet eens proberen te starten, zien wat dat geeft...
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op vrijdag 18 december 2009 - 11:51:02
Alvorens te starten even lichten aansteken
Neemt dat juist niet meer kracht van je batterij weg?
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: KV op vrijdag 18 december 2009 - 12:57:15
Alvorens te starten even lichten aansteken
Neemt dat juist niet meer kracht van je batterij weg?
Bedoeling is even aan te zetten en weer af te zetten alvorens te starten.  Dit om de batterij al op te warmen
Volgens mijn bescheiden mening niet echt nuttig voor een diesel aangezien je toch eerst moet voorverwarmen en je gloeibougies dus al stroom uit je batterij trekken waardoor deze dus ook al opgewarmd zal worden
Wat wél nuttig is imho is, zoals ik al eerder zei, 2 keer voor te verwarmen
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op vrijdag 18 december 2009 - 13:04:57
Ik heb hem daarnet vlotjes in gang gekregen met 3 keer voorverwarmen :)
Thanks iedereen! :)
Ik ga dat nu gewoon elke dag proberen en dan zullen we wel zien wat het geeft he, hopelijk lost dit het probleem gewoon op!!!!!! :D
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op vrijdag 18 december 2009 - 13:07:36
Als je probeert te starten, hoor je dan dat de startmotor goed draait, maw is de batterij nog opgeladen ?  anders kan het de alternator zijn, in dat geval heb je veel kans dat je batterij er ook weer aan is
Toen ik het woensdag probeerde, leek het alsof de stroom uitviel. Je hoorde hem starten en dat geluid viel weg. Toen probeerde ik een tweede keer (waarschijnlijk niet slim van mij) en toen was het nog erger. Daarna deed hij gewoon niks meer en hebben we de startkabels gebruikt.
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: marc op vrijdag 18 december 2009 - 13:50:08
Ik heb hem daarnet vlotjes in gang gekregen met 3 keer voorverwarmen :)
Thanks iedereen! :)
Ik ga dat nu gewoon elke dag proberen en dan zullen we wel zien wat het geeft he, hopelijk lost dit het probleem gewoon op!!!!!! :D

Ga je dat volhouden tot de lente in aantocht is, Jara?

Dit lost het probleem niet op maar kan wel betekenen dat ie binnenkort de pijp volledig aan Maarten geeft. Diane gaf u al een tip.
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op vrijdag 18 december 2009 - 13:53:42
Hmmm... Ik weet het ook niet hoor... Ik zal straks eens horen bij mijn schoonfamilie, de auto is van hen. Zal eens horen wat zij er allemaal al hebben aan gedaan en dan zal ik volgende week misschien eens langs die garage passeren.
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: marc op vrijdag 18 december 2009 - 14:05:43
Hmmm... Ik weet het ook niet hoor... Ik zal straks eens horen bij mijn schoonfamilie, de auto is van hen. Zal eens horen wat zij er allemaal al hebben aan gedaan en dan zal ik volgende week misschien eens langs die garage passeren.

Een al dan niet defecte gloeikaars is snel getest, Jara.
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op vrijdag 18 december 2009 - 14:08:19
Een al dan niet defecte gloeikaars is snel getest, Jari.  ;)
Zou het weer dat kunnen zijn? Zo snel al? Alleeja, alles kan natuurlijk... Wel jammer :(
Ofja, misschien zijn het de andere twee ofzo, want als ik het mij goed herinner zijn het er vier en zijn er twee vervangen (maar daar ben ik echt niet zeker van)
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: KV op vrijdag 18 december 2009 - 14:17:44
Ik heb hem daarnet vlotjes in gang gekregen met 3 keer voorverwarmen :)
Thanks iedereen! :)
Ik ga dat nu gewoon elke dag proberen en dan zullen we wel zien wat het geeft he, hopelijk lost dit het probleem gewoon op!!!!!! :D

Ga je dat volhouden tot de lente in aantocht is, Jara?

Dit lost het probleem niet op maar kan wel betekenen dat ie binnenkort de pijp volledig aan Maarten geeft. Diane gaf u al een tip.
Afgezien van het feit dat er meer aan de hand kan (zal) zijn is het IMHO altijd goed om bij wagens van die periode 2x voor te verwarmen als het vriest en de auto heeft buiten geslapen; die start dan echt veel vlotter en dat hoor je dan ook goed: hij zal niet pruttelend starten maar onmiddellijk aan slaan net als in de zomer

Als het waar is dat niet alle gloeibougies tegelijk vervangen zijn, tja ...
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Inazuma op vrijdag 18 december 2009 - 15:26:44
Een al dan niet defecte gloeikaars is snel getest, Jari.  ;)
Zou het weer dat kunnen zijn? Zo snel al? Alleeja, alles kan natuurlijk... Wel jammer :(
Ofja, misschien zijn het de andere twee ofzo, want als ik het mij goed herinner zijn het er vier en zijn er twee vervangen (maar daar ben ik echt niet zeker van)
Als de gloeikaarsen niet allemaal tegelijk vervangen zijn is dat best mogelijk.

Nu, als je batterij goed is, start je ook op 3 cilinders met wat moeite en een hoop zwarte rook ... been there, done that.
Rammelt, walmt, trilt en loopt vierkant tot de 4de cilinder ook voldoende warm is, maar daarna is er schijnbaar niets meer aan de hand.

Citaat
Toen ik het woensdag probeerde, leek het alsof de stroom uitviel. Je hoorde hem starten en dat geluid viel weg. Toen probeerde ik een tweede keer (waarschijnlijk niet slim van mij) en toen was het nog erger.
Dat wijst toch meer in de richting van een defecte batterij, een onvoldoende opgeladen batterij (te korte stukjes te traag mee gereden, of de alternator die de geest begint te geven), of een batterij die leeggetrokken wordt door stroomverlies ergens.



PS : De tank vol gieten is uiteindelijk niet duurder, je moet dan gewoon minder vaak gaan tanken   ;)
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: KV op vrijdag 18 december 2009 - 15:39:20
Nu, als je batterij goed is, start je ook op 3 cilinders met wat moeite en een hoop zwarte rook ... been there, done that.
Rammelt, walmt, trilt en loopt vierkant tot de 4de cilinder ook voldoende warm is, maar daarna is er schijnbaar niets meer aan de hand.
Dat kan je wel eens doen, ja; maar om het consequent te blijven doen zal imho wel eens in je nadeel kunnen uitvallen in de vorm van een vastlopende zuiger; ik heb dit zelf meegemaakt met een leasebak waarmee ik naar de garage was gereden omdat ie "op 3 poten" startte en geen gelijkmatig toerental had (ook niet als ie al warm was).  De garagist vond niks en ik mocht beschikken, als het verergerde of bleef aanhouden moest ik terugkomen.  2 dagen later stond ik er dan terug met een vastgelopen piston, ik heb mijn golfje nadien nooit meer terug gezien  :'(
Dat wijst toch meer in de richting van een defecte batterij, een onvoldoende opgeladen batterij (te korte stukjes te traag mee gereden, of de alternator die de geest begint te geven), of een batterij die leeggetrokken wordt door stroomverlies ergens.
idd, of een combinatie van verschillende zaken

PS : De tank vol gieten is uiteindelijk niet duurder, je moet dan gewoon minder vaak gaan tanken   ;)
juist !  Het kan je zelfs kosten besparen in dit geval
Ik zeg niet dat je nooit diep mag gaan, maar dan toch bij voorkeur niet bij vriestemperaturen, je zuigt dan ook nog eens extra vuil mee naar het brandstoffilter, als die dan al lange tijd niet is vervangen zorgt de dikker geworden diesel wel eens voor problemen; en dan heb je ook nog het condensatieprobleem als je constant met een bijna lege tank rondrijdt

Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: jozef op vrijdag 18 december 2009 - 16:07:19
PS : De tank vol gieten is uiteindelijk niet duurder, je moet dan gewoon minder vaak gaan tanken   ;)

Juist. Je moet er dan alleen maar voor zorgen dat de tank bijna leeg is wanneer je hem verkoopt.  :D
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op vrijdag 18 december 2009 - 17:41:48
PS : De tank vol gieten is uiteindelijk niet duurder, je moet dan gewoon minder vaak gaan tanken   ;)
Juist. Je moet er dan alleen maar voor zorgen dat de tank bijna leeg is wanneer je hem verkoopt.  :D
Of ervoor zorgen dat ze je diesel niet aftappen als je afsluitdop niet meer op slot kan... :P
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op vrijdag 18 december 2009 - 17:47:50
Eerst en vooral: die bougies zijn inderdaad niet allemaal vervangen, dat heb ik al gevraagd. Straks zal ik eens verder horen.

Citaat
Toen ik het woensdag probeerde, leek het alsof de stroom uitviel. Je hoorde hem starten en dat geluid viel weg. Toen probeerde ik een tweede keer (waarschijnlijk niet slim van mij) en toen was het nog erger.
Dat wijst toch meer in de richting van een defecte batterij, een onvoldoende opgeladen batterij (te korte stukjes te traag mee gereden, of de alternator die de geest begint te geven), of een batterij die leeggetrokken wordt door stroomverlies ergens.
Toen 2 jaar geleden de oude batterij er nog in zat, hebben ze ook geprobeerd de radio/versterker af te koppelen en dergelijke dingen, maar alsnog liep de batterij leeg. Toen dacht men daar dat het aan de batterij lag en is die dus vervangen. Vorig jaar waren er echter weer startproblemen en is hij weer nagekeken, toen hebben ze een deel van de bougies vervangen. Ook nu lijkt de batterij leeg te lopen: papa heeft ze aan een oplader gehangen en vond ze toen verdacht leeg staan om er de dag ervoor nog mee gereden te hebben.
 :(
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: KV op vrijdag 18 december 2009 - 19:36:52
doe je veel korte afstanden ?
zijn er nog andere zaken achteraf aangebracht aan de auto, bvb alarm, derde remlicht, ... ?


Een vraagje aan iemand die wat meer weet over auto-electriciteit:  kan je meten als je ergens een stroomverlies hebt ?  Moet toch mogelijk zijn lijkt mij ?
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Rafael op vrijdag 18 december 2009 - 20:04:37
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Michel op vrijdag 18 december 2009 - 20:15:32
doe je veel korte afstanden ?
zijn er nog andere zaken achteraf aangebracht aan de auto, bvb alarm, derde remlicht, ... ?

Een vraagje aan iemand die wat meer weet over auto-electriciteit:  kan je meten als je ergens een stroomverlies hebt ?  Moet toch mogelijk zijn lijkt mij ?
Perfect mogelijk maar kost veel tijd denk ik (ook best 2 pers.), aangepaste multimeter op stroom (Amperes/mA/..) zetten en op elke verbruikslijn in serie tussenzetten. Verbruikers aan-off-schakelen dan AF en blijven kijken, digitale schaal van groot naar klein verkleinen tot kleinste stand.

Natuurlijk bij de grootste en gemeenschappelijkste verbruikslijnen eerst, ik vermoed trouwens ook een stroomslurpertje... (kben radarelectronicus)

Ik heb zo eens een nieuw autoalarm (wegfahrsperre VDO 2000) laten steken, en soms ging de zekering van 7,5 A door bij het starten (toevallig als de vrouw met de roadster wou uitrijden...  ;D)
 multimeter/Amp in serie ipv de fuse, auto 5-6 maal gestart, pieken 5-7 A (snelle digitale schaal) tja en af en toe erover, 15 A ingestoken en Wiesmann/VDO verwittigd.

Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Michel op vrijdag 18 december 2009 - 20:28:16
Een vraagje aan iemand die wat meer weet over auto-electriciteit:  kan je meten als je ergens een stroomverlies hebt ?  Moet toch mogelijk zijn lijkt mij ?

Auto elektriciteit niet direct, algemene elektriciteit toch wel tamelijk denk ik. Je kan de stroom meten die je auto verbruikt in stilstand, uiteraard zonder draaiende motor; pooltje van de batterij los, ampère meter er tussen en meten maar. Nadeel; koppel bij een moderne wagen de batterij maar eens los... Voor de moderne wagens; stroomtang voor DC (werkt met Hall-elementen) over de + draden, en je weet evenveel zonder iets los te doen. Tangetjes zijn te verkrijgen voor ongeveer 25 euro als ik me niet vergis.

Aja, dit doet ge het best eerst, geen stroomverlies (grote orde van enkele watts is al veel teveel, bvb 5W/12 V = 0,4 A, het mogen hoogstens enkele milliampéres zijn (wat verbruikt zo´n klein ledje nu weer ? eens kijken 2 mA, zeggen we 4 mA is de grens van het stroomlek)  
 
Maar ik vermoed dat ge dan stroomverlies gaat hebben van een tien tot honderdtal mA´s , begin dan mijn post...
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op vrijdag 18 december 2009 - 21:20:58
doe je veel korte afstanden ?
zijn er nog andere zaken achteraf aangebracht aan de auto, bvb alarm, derde remlicht, ... ?
Wat is kort? Ik rij maar sinds twee weken opnieuw met die auto, daarvoor (bij schoonouders) zal hij inderdaad enkel korte afstanden gedaan hebben. Momenteel moet ik niet zo vaak de baan op, aangezien ik nog op zoek ben naar werk :(
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: jozef op vrijdag 18 december 2009 - 21:56:04
(kben radarelectronicus)

Waarom schrijf je dat zo klein, Michel? Jij werkt hopelijk toch niet mee aan Multanova's en meer van dat ongedierte?  :D
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: KV op vrijdag 18 december 2009 - 22:09:23
doe je veel korte afstanden ?
zijn er nog andere zaken achteraf aangebracht aan de auto, bvb alarm, derde remlicht, ... ?
Wat is kort? Ik rij maar sinds twee weken opnieuw met die auto, daarvoor (bij schoonouders) zal hij inderdaad enkel korte afstanden gedaan hebben. Momenteel moet ik niet zo vaak de baan op, aangezien ik nog op zoek ben naar werk :(
kort is < 10km
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Michel op vrijdag 18 december 2009 - 22:09:49
(kben radarelectronicus)

Waarom schrijf je dat zo klein, Michel? Jij werkt hopelijk toch niet mee aan Multanova's en meer van dat ongedierte?  :D
Neenneen, de echte radars (luchtverkeer)   ;)
  
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: jo op vrijdag 18 december 2009 - 22:19:17
 :-X
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: jozef op zaterdag 19 december 2009 - 00:56:26
Citaat van: Michel
Neenneen, de echte radars (luchtverkeer)   ;)

Aha... Eurocontrol? Beek? Viele € steuerfrei?  :D
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: JC op zaterdag 19 december 2009 - 01:36:27
Citaat van: Michel
Neenneen, de echte radars (luchtverkeer)   ;)

Aha... Eurocontrol? Beek? Viele € steuerfrei?  :D

Ik dacht eerder iets militair Jozef. Had Michel dat ooit niet vermeld, ik gok even, Kleine Brogel ?
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op zaterdag 19 december 2009 - 13:59:28
Over welke auto hebben we het?

Controleer de massakabels van de auto maar eens, vanaf de - pool naar het koetswerk en naar het motorblok, kan corrosie tussen de aansluitingen zitten.
Fiat Tempra :)
Euhhhh dat zal ik dan eens aan de papa vragen als ik terug thuis ben, want daar ken ik niks van...
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Michel op zaterdag 19 december 2009 - 15:47:28
Citaat van: Michel
Neenneen, de echte radars (luchtverkeer)   ;)

Aha... Eurocontrol? Beek? Viele € steuerfrei?  :D
Landmacht in Duitsland, tussendoor optronieker Leopoldsburg, ook 1 jaar voor de NL-luchtmacht in Rhenen (DELM) bezig geweest; dan Luchtcomponent in Kleine-Brogel , en ...

http://nl.wikipedia.org/wiki/HAWK_(luchtdoelraket) (http://nl.wikipedia.org/wiki/HAWK_(luchtdoelraket))
http://de.wikipedia.org/wiki/MIM-23_HAWK (http://de.wikipedia.org/wiki/MIM-23_HAWK)   toen, om vijandig luchtverkeer neer te halen...  ;)

Citaat
http://www.mil.be/aircomp/units/index.asp?LAN=en&FILE=&ID=639&PAGE=3&MENU=269
The E&T (Electronics & Telecommunications) squadron is part of the Maintenance Group and carries out following specific tasks:
1. Technical and logistical management and maintenance of equipment in following areas:

Navigation aids
...

1 jan ´10 1 jr op pensioen.  ;)
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op dinsdag 22 december 2009 - 22:16:20
Vandaag startte de wagen zonder problemen.

Ik heb geïnformeerd bij de schoonfamilie en vorig jaar zijn er 4 bougies vervangen. Verder is de auto toen ook gecontroleerd op vanalles en nogwat om de oorzaak van het leeglopen van de batterij te vinden, maar er is niks gevonden. Zowel schoonpapa als schoonbroer als vriend zeggen dat de batterij gewoon lijkt leeg te lopen door de koude.  :-\
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: diane op dinsdag 22 december 2009 - 22:28:49
Citaat van: Michel
Neenneen, de echte radars (luchtverkeer)   ;)

Aha... Eurocontrol? Beek? Viele € steuerfrei?  :D
Landmacht in Duitsland, tussendoor optronieker Leopoldsburg, ook 1 jaar voor de NL-luchtmacht in Rhenen (DELM) bezig geweest; dan Luchtcomponent in Kleine-Brogel , en ...

http://nl.wikipedia.org/wiki/HAWK_(luchtdoelraket) (http://nl.wikipedia.org/wiki/HAWK_(luchtdoelraket))
http://de.wikipedia.org/wiki/MIM-23_HAWK (http://de.wikipedia.org/wiki/MIM-23_HAWK)   toen, om vijandig luchtverkeer neer te halen...  ;)

Citaat
http://www.mil.be/aircomp/units/index.asp?LAN=en&FILE=&ID=639&PAGE=3&MENU=269
The E&T (Electronics & Telecommunications) squadron is part of the Maintenance Group and carries out following specific tasks:
1. Technical and logistical management and maintenance of equipment in following areas:

Navigation aids
...

1 jan ´10 1 jr op pensioen.  ;)

Om schrik van te krijgen met mijn GP'ke. ;D
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: jozef op dinsdag 22 december 2009 - 22:40:20
Zowel schoonpapa als schoonbroer als vriend zeggen dat de batterij gewoon lijkt leeg te lopen door de koude.  :-\

Ook als er helemaal geen stroom verbruikt wordt, verliest een batterij die niet bijgeladen wordt, elke dag een beetje van de erin opgeslagen stroom. Maar dat is zowel in de zomer als in de winter het geval.

Wel is het zo dat een batterij minder stroomsterkte (= hoeveelheid stroom per seconde) kan leveren naarmate haar temperatuur daalt. Een batterij die bij 20° C nog genoeg stroom kan leveren om te starten, kan derhalve ontoereikend worden bij 0° C.

In de winter verbruik je meer stroom dan in de zomer. De voorgloeibougies moeten langer werken om de verbrandingsruimte voor te verwarmen, de startmotor (een zeer grote stroomverbruiker) verbruikt meer stroom omdat de motorolie minder vloeibaar is bij een koude motor, je gebruikt meer de achterruitontdooiing (ook een grote verbruiker), je moet meer met de lichten aan rijden, enz. Daarom zou je in de winter toch best minstens één keer per week een ritje van ongeveer 50 km maken, zodat de batterij weer goed opgeladen is.

Vergeet ook niet om te ontkoppelen (in neutraal staan volstaat niet) terwijl je de motor start, zodat de startmotor niet meteen ook al de tandwielen in de versnellingsbak (waarvan de olie eveneens koud is) moet ronddraaien.

Blijf je ook dan nog problemen hebben, dan moet een auto-electricien (elke merkdealer heeft er zo wel minstens één in dienst) deze beslist kunnen vinden en oplossen .
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op dinsdag 22 december 2009 - 23:26:20
Jozef, dat klinkt me vrij waarschijnlijk bij deze auto. Ik gebruik inderdaad ook vaak de achterruitontdooiing, heb bijvoorbeeld ook geen ruitenwisser achteraan om eventueel te vegen. Ik probeer er nu op te letten dat ik ze afzet als de ruit ontdooid is.

Ontkoppelen doe ik automatisch als ik start, dat is een gewoonte bij mij. Misschien maar best ook, want als ik ooit met een auto moet rijden nadat mijn vader ermee heeft gereden, dan zou ik gegarandeerd vooruit schieten :) Ikzelf zet altijd de handrem aan en in neutraal.

Ik rij ongeveer één keer per week naar Bornem en terug, maar heb dat de laatste weken niet gedaan omdat het stom was om dan met twee auto's (vriend) te zitten knoeien. Misschien moet ik dat nu toch maar weer eens doen. En anders toch maar af en toe aan de lader hangen...
Verder heb ik de laatste weken inderdaad niet veel afstanden gedaan. Toen ik nog geen rijbewijs had, reed ik ongeveer 10 uur per week met begeleider. Nu rij ik veel minder. Ik ben nog op zoek naar werk en vele sollicitaties (of gesprekken bij interims) zijn "in't stad" en dan neem ik toch liever eventjes de bus. En door de kerstperiode ligt zelfs dàt wat stil...
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: jozef op dinsdag 22 december 2009 - 23:49:16
Jozef, dat klinkt me vrij waarschijnlijk bij deze auto. Ik gebruik inderdaad ook vaak de achterruitontdooiing, heb bijvoorbeeld ook geen ruitenwisser achteraan om eventueel te vegen. Ik probeer er nu op te letten dat ik ze afzet als de ruit ontdooid is.

De elektrische achterruitontdooiing (zoals alles wat warmte produceert met elektriciteit) verbruikt inderdaad vrij veel stroom. Daarom dat ze bij vele wagens bijvoorbeeld na 20 minuten automatisch uitgeschakeld wordt als de bestuurder dit intussen nog niet gedaan heeft.

Denk eraan dat de elektrische achterruitontdooiing bedoeld is om de binnenkant van de achterruit te ontdooien, en geenszins om de buitenkant ervan sneeuw- of ijsvrij te maken. Dat laatste moet je met de hand doen vóór je vertreklt.  ;)
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Michel op dinsdag 22 december 2009 - 23:54:42
Om schrik van te krijgen met mijn GP'ke. ;D
Een GP´ke had ik nog extra.    ;)
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: sniper op woensdag 23 december 2009 - 00:05:13
(kben radarelectronicus)

Waarom schrijf je dat zo klein, Michel? Jij werkt hopelijk toch niet mee aan Multanova's en meer van dat ongedierte?  :D
Neenneen, de echte radars (luchtverkeer)   ;)
  
bij ons op zee gebruiken wij ook echte radars ze ;)
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: jozef op woensdag 23 december 2009 - 00:28:53
(kben radarelectronicus)

Waarom schrijf je dat zo klein, Michel? Jij werkt hopelijk toch niet mee aan Multanova's en meer van dat ongedierte?  :D
Neenneen, de echte radars (luchtverkeer)   ;)
  
bij ons op zee gebruiken wij ook echte radars ze ;)

Maar dan wellicht enkel op zeehoogte...  :D
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op woensdag 23 december 2009 - 00:33:56
Jozef, dat klinkt me vrij waarschijnlijk bij deze auto. Ik gebruik inderdaad ook vaak de achterruitontdooiing, heb bijvoorbeeld ook geen ruitenwisser achteraan om eventueel te vegen. Ik probeer er nu op te letten dat ik ze afzet als de ruit ontdooid is.

De elektrische achterruitontdooiing (zoals alles wat warmte produceert met elektriciteit) verbruikt inderdaad vrij veel stroom. Daarom dat ze bij vele wagens bijvoorbeeld na 20 minuten automatisch uitgeschakeld wordt als de bestuurder dit intussen nog niet gedaan heeft.

Denk eraan dat de elektrische achterruitontdooiing bedoeld is om de binnenkant van de achterruit te ontdooien, en geenszins om de buitenkant ervan sneeuw- of ijsvrij te maken. Dat laatste moet je met de hand doen vóór je vertreklt.  ;)
Ha, nee, ik geloof niet dat mijn wagentje al zo'n geavanceerde trucjes toepast :P

Ja, zo slim was ik nog net, toch bedankt voor de tip ;) Ik heb zo'n fijn krabbertje met handschoen en als het echt niet goed gaat dan is er altijd nog een spuitbus met vettige de-frost spray :)
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: sniper op woensdag 23 december 2009 - 08:30:35
Maar dan wellicht enkel op zeehoogte...  :D
wij moeten ook vliegtuigen kunnen afschieten ;D
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Inazuma op woensdag 23 december 2009 - 11:16:21
Ikzelf zet altijd de handrem aan en in neutraal.
De handrem optrekken kan met dit weer (vriezen-dooien-vriezen- ...) wel eens tegenvallen als je weer wil vertrekken : vastgevroren.
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: KV op woensdag 23 december 2009 - 12:00:16
Ikzelf zet altijd de handrem aan en in neutraal.
De handrem optrekken kan met dit weer (vriezen-dooien-vriezen- ...) wel eens tegenvallen als je weer wil vertrekken : vastgevroren.
toch zeker bij voertuigen uit die periode: trommelremmen achteraan !

Bij schijfremmen voor- en achteraan zie ik geen probleem; maar trommels vriezen idd wel eens vast, en die kan je dan ook helemaal kapotrijden zonder het te beseffen
Bij onze Clio indertijd vielen de brokken er uit toen ze hem openvezen ...

Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: jozef op woensdag 23 december 2009 - 15:59:00
Maar dan wellicht enkel op zeehoogte...  :D
wij moeten ook vliegtuigen kunnen afschieten ;D

Ach, je hebt het over de zeemacht... ik dacht dat je het over pleziervaart had.  :D
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: jozef op woensdag 23 december 2009 - 16:01:06
Ikzelf zet altijd de handrem aan en in neutraal.
De handrem optrekken kan met dit weer (vriezen-dooien-vriezen- ...) wel eens tegenvallen als je weer wil vertrekken : vastgevroren.
toch zeker bij voertuigen uit die periode: trommelremmen achteraan !

Bij schijfremmen voor- en achteraan zie ik geen probleem; maar trommels vriezen idd wel eens vast, en die kan je dan ook helemaal kapotrijden zonder het te beseffen

Onze VWs hebben weliswaar 4 schijfremmen, maar voor de handrem dienen aparte kleine trommelremmen achteraan.
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: diane op woensdag 23 december 2009 - 16:34:57
Citaat van: Jari
Ikzelf zet altijd de handrem aan en in neutraal.

Volledig fout, Jari !!

Dan kan het wel eens zijn dat je de motor hebt gestart zonder problemen, maar dat je voertuig met vastgevroren remmen blijft staan.

Dus nooit bij winterse weersomstandigheden de handrem optrekken. Gewoon in eerste versnelling plaatsen na het stilleggen van de motor.
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Michel op woensdag 23 december 2009 - 18:05:34
Maar dan wellicht enkel op zeehoogte...  :D
wij moeten ook vliegtuigen kunnen afschieten ;D
Idd Sniper, alle radartechnicussen Lum LM ZM hebben dezelfde basisopleiding (technische hoge middelbare Electronica A2 of A2C toen) gehad, enkel het specialisatiejaar verschilt wat.

Toen ik eind 1972 gelost was, was er 1 geslaagde zeemachter bij, die heeft toen zijn dienst gedaan op de Godetia.
Zijn "jaar specialisatie" radar wslk toen op de Zeemachtschool ?
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Inazuma op woensdag 23 december 2009 - 19:15:23
Ach, je hebt het over de zeemacht... ik dacht dat je het over pleziervaart had.  :D
Is er veel verschil ???   ;D
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: sniper op woensdag 23 december 2009 - 19:16:51
Ach, je hebt het over de zeemacht... ik dacht dat je het over pleziervaart had.  :D
Is er veel verschil ???   ;D
dat valt nog mee
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: jozef op woensdag 23 december 2009 - 19:30:29
Ach, je hebt het over de zeemacht... ik dacht dat je het over pleziervaart had.  :D
Is er veel verschil ???   ;D

 ;D

Het verschil: iemand die pleziervaart beoefent, kost dat geld; de zeemacht daarentegen betalen jij en ik.

Maar het zijn sympathieke gasten. Ik heb er ooit eens overnacht toen ik een boeffer van Duitsland naar Brugge moest verhuizen.
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op donderdag 24 december 2009 - 20:03:18
Sorry, ik bedoelde dat van die handrem eigenlijk wel niet met dit vriesweer :P Ik wou eerder aangeven dat ik wel de gewoonte heb van de koppeling in te drukken als ik instap! :D (Nu staat de auto in vitesse en zonder handrem)
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: jo op donderdag 24 december 2009 - 20:17:53
 :-X
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: Jari op donderdag 24 december 2009 - 20:36:03
Bij mijn vriend gebruiken ze ook altijd de handrem, de auto's staan er op een steile oprit. Zij hebben er ook nog geen problemen mee gehad. Mijn straat is echter zo goed als waterpas, dus laat ik de handrem met dit weer toch maar af ;)
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: jozef op donderdag 24 december 2009 - 21:10:38
Ik gebruik al 25 jaar de handrem, ook met vriesweer.
Het helpt natuurlijk als je weet dat je wagen in orde is maar zelfs dan nog, ik ken ook niemand die zijn handem ooit heeft laten bevriezen.

Onze Bora is ook in orde. Maar verleden winter is zijn handrem muurvast komen te zitten, en is onze VW dealer kunnen langskomen.
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: diane op donderdag 24 december 2009 - 22:56:13
Sorry, ik bedoelde dat van die handrem eigenlijk wel niet met dit vriesweer :P Ik wou eerder aangeven dat ik wel de gewoonte heb van de koppeling in te drukken als ik instap! :D (Nu staat de auto in vitesse en zonder handrem)

Doordat een collega de handrem had opgetrokken, Jari, had een dienstvoertuig inderdaad remmen die vast zaten. En bij verder nazicht waren deze wel degelijk bevroren. Ook al krijgen dienstvoertuigen op tijd en stond hun onderhoud.

Citaat van: Jozef
Onze Bora is ook in orde. Maar verleden winter is zijn handrem muurvast komen te zitten, en is onze VW dealer kunnen langskomen.

Ach Jozef, je hebt nu eenmaal mensen die graag tegenberichtjes plaatsen en daar leute en plezier in scheppen. Helaas is de medemens daar niet mee geholpen maar begint wel door te dringen bij forumgebruikers. En dan geeft het soms aanleiding tot onverwachte reacties die berichten bevestigen of ondersteunen. Hoef ik jou niet te zeggen. ;) ;D



 
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: bibi585 op vrijdag 25 december 2009 - 01:25:44
Ik moet toegeven dat ik het meestal wel vergeet van de handrem niet op te trekken bij vriesweer. Dit uit pure gewoonte van hem altijd stevig op te trekken, daar dient hij tenslotte voor.
Tot nu toe heb ik er eigenlijk zelf nog nooit problemen mee gehad maar ik weet wel mensen die er wel al problemen mee gehad hebben. Begin dan maar te zoeken wat er precies is vastgevroren. De remmen zelf of de overbrenging tussen de hendel en de remmen. :D

Ik spreek nu wel van personenwagen, vrachtwagen is een heel ander verhaal. ;D
Titel: Re: problemen bij het starten van de wagen
Bericht door: jo op vrijdag 25 december 2009 - 07:54:27
 :-X