Laat het duidelijk zijn dat een fietser die 40 km/uur fietst op een fietspad waar hij voorrang heeft geen imbeciel is
...
Zolang je maar jouw snelheid aanpast zodat je op tijd kan stoppen wanneer je voorrang moet geven is het in orde
lTot daar wat onze vriend BBB onder een aangepaste snelheid verstaat.
De werkelijkheid is natuurlijk heel wat complexer. Met een fiets een onoverzichtelijk kruispunt naderen tegen 40 km/h onder voorwendsel dat je er voorrang hebt, is niet alleen vragen om te verongelukken, maar ook in strijd met het voorschrift dat je dubbel voorzichtig moet zijn aan ieder kruispunt.
Merkwaardig. Alle automobilisten doen nochtans hetzelfde! Hoe vaak doe jij niet vanuit jouw auto niet voldoende vertragen om nog te kunnen remmen als jij op een voorrangsweg rijdt? Als jij dan elke keer afremt naar zo'n 15 km/uur dan zal je veel getoeter achter jou krijgen.
Het blijft een feit dat een fietser mag verwachten dat ook de automobilist zich niet schuldig maakt aan voorrangsnegatie. Het is en blijft één van de meest ernstige en risicovolle verkeersovertredingen die een mense kan maken. Wat hebben voorrangsregels voor nut als ze niet worden opgevolgd?
Ik zal zelden 40 km/uur halen bij een kruispunt waar ik voorrang heb. Ik zal meestal iets vertragen (15-20 km/uur) omdat ik weet dat veel automobilisten zonder enige schroom het fietspad blokkeren zonder zich te verwittigen dat ze hierbij geen fietsers hinderen (iets wat in Nederland veel minder een probleem is), zodoende kan ik in geval van nood nog uitwijken.
Ik heb nergens getypt dat ik ergens op de rijbaan fiets waar er een fietspad ligt.
Neen, erger nog: je vindt het zelfs verantwoord om op het trottoir te fietsen.
Je hebt niet goed gelezen. Ik typte dat ik me er niet aan stoor als iemand dat doet zolang hij hiermee geen voetgangers hindert. Lees maar terug. Ik heb niet getypt dat ik het verantwoord vind! Er zijn zo veel zaken die ik niet verantwoord vind, als ik me aan alles wat ik niet verantwoord vind zou storen dan zou ik voor mijn 50ste een hartaanval krijgen. Denk alleen al aan alle rokers die het leven van de niet-rokers zuur maken.
Welke wet verbiedt om met tassen aan jouw stuur te fietsen?
AR 45.1. De lading van een voertuig moet zodanig geschikt en zo nodig vastgemaakt, overdekt worden met een dekzeil of met een net dat ze:
...
5° de stabiliteit van het voertuig niet in het gedrang kan brengen;
Het is dus niet nodig dat de lading de stabiliteit van het voertuig in het gedrang brengt; het volstaat dat ze dat kan doen om dit artikel te overtreden. Het speelt daarbij totaat geen rol in welke mate de bestuurder dit verschijnsel al dan niet kan beheersen.
Hmm, als de lading achter op de fiets zit brengt het dan niet de stabiliteit van de fiets in gevaar?
Ik garandeer je in ieder geval dat de stabiliteit van mijn fiets nooit in het gedrang komt door deze factor. Wat de stabiliteit van mijn fiets wel regelmatig in gevaar brengt zijn die waardeloze wielen waardoor ik steeds weer een slag in het wiel krijg
Het gevolg van 2 m groot zijn en prutswerk wat niet op de grote medemens is aangepast.
Een vaststelling is meestal subjectief, zeker zolang je er geen getal op kan plakken. Ik wacht in spanning op jouw bewijzen waarmee jij deze stelling onderbouwt.
Ik zorg er voor dat ik geen al te scherpe bochten maak!
Hoe sla jij dan rechtsaf? Uiterst links van de weg gaan rijden en uiterst links uitkomen op de weg die je wil inslaan om toch maar de bocht zo breed mogelijk te nemen misschien?
Ik neem de bocht gewoon niet scherp, met een kleinere hoek dus wat een kwestie is van een lagere snelheid aan te nemen. Normaal neem ik een bocht met zo'n 20 km/uur, dan neem ik een bocht met minder dan 15 km/uur waardoor je meer tijd hebt en dus een tragere hoek kan nemen.
Zakken aan het stuur kunnen wel eens tussen de spaken van het voorwiel geraken.
Dat is wel een ergernis voor mij, ja. Ik moet vaak een beetje mijn tas opzij trekken om te voorkomen dat die tegen het wiel aankomt. Vaak maakt het verschil welke kant van de tas je naar rechts hebt zitten doordat het zwaartepunt meer naar links of naar rechts ligt.
Met fietsers wordt in zeer sterke mate rekening gehouden
I beg to differ. Het overkomt mij vaak dat ik noodgedwongen van mijn fietspad naar de rijbaan of het trotoir moet uitwijken omdat één of andere lolbroek zijn auto op het fietspad blokkeert.
Het overkomt mij regelmatig dat een automobilist precies als ik er aankom op een doorgetrokken fietspad (nee, geen fietsoversteekplaats!) een automobilist ineens voor mijn neus het fietspad op komt gereden.
Het overkomt mij regelmatig dat de automobilist geen voorrang verleent waar ik dat als fietser heb.
De wetgever houdt rekening met de fietser, de automobilist helaas lang niet altijd. Het hangt van het individu af net zoals sommige fietsers zeer soepel meegaan in het verkeer waar anderen veel hinder en gevaar veroorzaken (net als voor automobilisten, bromfietsers, vrachtwagenchauffeurs enz. geldt).
Je mocht al blij zijn als een automobilist eens voorrang van rechts verleende aan een fietser.
Dit was dus niet normaal. Zoals het nu is is het wel normaal! Ook de fietsers hebben recht op het krijgen van voorrang waar en wanneer de regels dat voorschrijven. Of beter geformuleerd (volgens sommigen): de automobilisten hebben de plicht om ook de fietsers voorrang te verlenen waar en wanneer de regels voorscrhijven dat de fietsers dat hebben.
Ik teken bezwaar aan tegen de term zwakke weggebruiker, een correctere term is de meer kwetsbare weggebruiker. Ik, als zwakke weggebruiker krijg tenminste nog wat beweging. De obese automobilist die nog geen 1500 m kan lopen in 12 minuten is eerder de zwakke weggebruiker.