Auteur Topic: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL  (gelezen 69488 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #90 Gepost op: zondag 29 november 2009 - 19:56:30 »
Kijk eens naar de foto enkele posts hoger.(=A19)
De A19 en de A18 waren in de jaren 70' bedoeld samen te vloeien in Veurne, wat tot op heden steeds niet gebeurd is en misschien nooit zal gebeuren ook.
Het zijn echter 2 verschillende autosnelwegen.
Oeps dat was rap.
Dat weet ik Bibi,
klik : http://home.scarlet.be/~si650495/snelweg/gesch/be1972.png
 
Wat ik wou weten, hebben de A17 A18 A19 ondertussen allemaal degelijk beveiligde middenbermen ?
(al enkele jaren niet meer in de Westhoek gereden)

Alhoewel ze nu echt ervaren hebben dat elke maand zo´n drietal voertuigen tegen zo´n middenberm (A18) eindigen...
Citaat
zaterdag 16 mei 2009
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Veel beter als > 10 doden op enkele maanden...

480-540 extra verkeersdoden moet je verdienen, elke dag weer ...

Citaat
In Ieper zit er toch nen hele goeie voor verkeersveiligheid?
Je kan niet verwachten dat die met een schupke zelf een berm gaat aanleggen en het zand aanvoert met de combi ...

De dodelijk ontoereikende infrastructuur is hier het enige probleem
idd, erg genoeg, ik vraag me af of die omzendbrief ondertussen "geschrapt" is.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 03:05:44 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #91 Gepost op: zondag 29 november 2009 - 20:23:51 »
Als ik me niet vergis heb ik die foto in September laatstleden genomen (kan ook Augustus geweest zijn) en toen ik er vorige woensdag nog langs gepasseerd ben was er van enige bescherming op de middenberm nog niks te zien.

Edit: Oeps, effe gekeken. Foto genomen op 12/06/2009. De tijd gaat snel.
« Laatst bewerkt op: zondag 29 november 2009 - 20:27:49 door bibi585 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #92 Gepost op: zondag 29 november 2009 - 20:39:37 »
Als ik me niet vergis heb ik die foto in September laatstleden genomen (kan ook Augustus geweest zijn) en toen ik er vorige woensdag nog langs gepasseerd ben was er van enige bescherming op de middenberm nog niks te zien.
Tja, dat zegt genoeg zeker...  >:(

Ik heb eens naar de toepassing van die omzendbrief (12 m middenberm = onbeveiligd ) gezocht, en gevonden.
Lijkt nog altijd een basisprincipe waarachter de wegbeheerder zich kan versteken...

Citaat
Omzendbrief A/271-88/02500 – april 1989: richtlijnen inzake veiligheidsstootbanden.

Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Citaat
http://wegen.vlaanderen.be/vademecums/modeloplossingen_overige_voorzieningen.pdf
Vademecum Veilige Wegen en Kruispunten - Mei 2009

page 197 (of .pdf page 17 intikken)

3.6.4.3. Andere regelgeving of aanbevelingen over geleiderails in Vlaanderen
Omzendbrief A/271-88/02500 – april 1989: richtlijnen inzake veiligheidsstootbanden.

Hier worden algemene basisprincipes gegeven. Deze onderrichting hield (uiteraard) nog geen rekening met de latere Europese norm EN 1317. Deze basisprincipes blijven nog wel overeind maar ze kunnen inmiddels wel verfijnd worden met recentere informatie zoals diegene die verwerkt is in het ‘Goed om weten nr. 21’ d.d. 3 juni 2005 van de toenmalige Administratie Wegen en Verkeer (AWV).

Amai zeg, als ik daar lees waarop de C43-70-titis in Be gebaseerd is, de Zero Vision uit Zweden... maar die zijn verleden jaar naar 80 en 100 kmh op secundaire 1+1 wegen gegaan...  iets voor Rafael zou ik denken...  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #93 Gepost op: zondag 29 november 2009 - 20:45:17 »
Eentje gevonden die nog wat dichter genomen is. (zelfde datum)


Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #94 Gepost op: zondag 29 november 2009 - 20:59:12 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #95 Gepost op: zondag 29 november 2009 - 23:00:19 »
Amai zeg, als ik daar lees waarop de C43-70-titis in Be gebaseerd is, de Zero Vision uit Zweden... maar die zijn verleden jaar naar 80 en 100 kmh op secundaire 1+1 wegen gegaan...  iets voor Rafael zou ik denken...  ;)


Offtopic:
Voor mij wel, voor de lokale ambtenaar niet. Volgens hem zijn al jouw links dikke zever en weet hij het toch lekker beter (zonder verwijzing naar artikels, onderzoeken, of wat dan ook) want hij rijdt regelmatig in de zgn. SUN landen en hij zal het dan toch wel weten zeker ;) Net zoals Jan en alleman die 'trager-is-beter' aanbidt.

Verbaast me niets, ik heb ook eens een officieel antwoord van Wegen en Verkeer ontvangen, sindsdien stuur ik geen mails meer naar die ambtenaren van verstand tussen schouders en kin...  ;D  Alhoewel de schepen van verkeer (gemeente) het met me eens was, maar die had over die brede N-weg niets te zeggen.


Citaat
Deels ontopic; als ik me niet vergis, is er van deze baan ook een klein stukje zonder vangrail met enkel gras. De rest was wel vangrail geloof ik. Ik ben hier geen 100% zeker meer van, is al een tijd geleden dat ik daar nog gepasseerd ben richting NL.

dat klopt toen, maar daar liggen nu al een tijdje vangrails.
Is nu ook overal een mooie autoweg 120 kmh, enkele afritten kunnen wel langer.
« Laatst bewerkt op: zondag 29 november 2009 - 23:04:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #96 Gepost op: maandag 30 november 2009 - 11:41:06 »
Citaat
Omzendbrief A/271-88/02500 – april 1989: richtlijnen inzake veiligheidsstootbanden.

Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.
Hoog tijd dat die wordt ingetrokken dan.
12m gras houdt niks tegen, en nat al helemaal niet,  dat mocht al duidelijk zijn geworden op de E40.

Blijkbaar moet men ziende blind zijn om een ministerpostje te versieren.
Visie 0, zicht ook ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #97 Gepost op: dinsdag 01 december 2009 - 00:36:19 »
12m gras houdt niks tegen, en nat al helemaal niet,  dat mocht al duidelijk zijn geworden op de E40.
er zijn er meer die net van de weg afgeraken dan degenen die erover rijden

ik zie dat ook hier bij ons

sedert de aanpassingen reeds een dozijn voertuigen die van de baan afgeraakten zonder erg
nu sinds de verlichting en de bomen gezet werden  is het wachten tot wanneer de eerste dode valt
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #98 Gepost op: dinsdag 01 december 2009 - 14:57:10 »
12m gras houdt niks tegen, en nat al helemaal niet,  dat mocht al duidelijk zijn geworden op de E40.
er zijn er meer die net van de weg afgeraken dan degenen die erover rijden
ik zie dat ook hier bij ons

Hoe bedoel je juist  ?

Citaat
sedert de aanpassingen reeds een dozijn voertuigen die van de baan afgeraakten zonder erg
nu sinds de verlichting en de bomen gezet werden  is het wachten tot wanneer de eerste dode valt
Toch niet op de E40 Veurne-Jabbeke mag ik hopen ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #99 Gepost op: woensdag 02 december 2009 - 17:59:11 »
Er zijn ook situaties waar randinfrastructuur een gevaar vormt voor weggebruikers. Zoals we destijds hebben aanbevolen in de bocht van de E34 in Borgerghout dat aansluiting geeft met de Ring van Antwerpen in de rijrichting Kennedytunnel. De open ruimte was alhier te verkiezen boven een randinfrastructuur. Alhier heeft men onze aanbevelingen van destijds opgevolgd. Ik steek niet onder stoelen of banken dat wegbeheerders een grote bijdrage leveren in het tot stand komen van dodelijke ongevallen. Ontoereikende financiële middelen is het stokpaardje bij diverse vergaderingen met o.a. Wegen en verkeer...
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #100 Gepost op: woensdag 02 december 2009 - 18:54:11 »
Ontoereikende financiële middelen is het stokpaardje bij diverse vergaderingen met o.a. Wegen en verkeer...
Maar een simpele aarden berm in het midden van die grasberm kost zo goed als niets ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #101 Gepost op: woensdag 02 december 2009 - 19:24:37 »
Citaat van: Inazuma
Maar een simpele aarden berm in het midden van die grasberm kost zo goed als niets ...

Ik kan u daar direct op antwoorden.

De hopen zandbergen alwaar wegen en verkeer geen blijf mee wist, werden o.a. gedumpt in Kontich. Was er geen paniekreactie omdat er een dreiging op komst was tot een gerechtelijke procedure?

De overtollige zandbergen alwaar wegen en verkeer geen blijf mee wist kon men makkelijk aanwenden o.a. ter bescherming van de onveilige middenbermen alwaar frontale aanrijdingen tot stand komen. Of zoals te Ekeren op de A12 ter bescherming van bruggen en duikers.

Verkeersveiligheid zal nooit een verbetering kennen met geblinddoekte onbekwame ambtearen. En dan zwijg ik nog over de bestaande coruptie dat ook maar eens deze week aan het licht kwam.

Waarover we al enkele jaren geleden emails ontvingen en ons ter kennis werd gebracht.

Ik zou nog heel wat aan het licht kunnen brengen. Maar wat baat het? Dat men door machtwellustelingen geviseerd wordt. Dat is wel de realiteit die achter de schermen gesmeed wordt.

En daar zijn ook bewijzen van. O.a. achter de schermen van dit forum.

Mocht ik ooit het riooldeksel open trekken in boekvorm, twijfel ik er niet aan dat het snel uit de handel zou genomen worden. Want verkeersveiligheid gaat zeer ver. Ook de schietpartijen dat in een politiekorps plaatsvond alwaar men het dekseltje voor het Comité P en parket gesloten wenste te houden.

We wisten te veel, en daarom moest den deze onderuit worden gehaald.
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 december 2009 - 19:32:41 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #102 Gepost op: woensdag 02 december 2009 - 22:50:32 »
Maar een simpele aarden berm in het midden van die grasberm kost zo goed als niets ...

Idd, 1.640.549 euro (incl. BTW) voor de 27,6 km van de A18.  

http://www.hildecrevits.be/nieuw/04pers/persbDetail.php?id=169

En na de A18 krijgt de A19 nu ook een aarden berm als beveiliging.

Citaat
http://focus-wtv-kw.rnews.be/nl/regio/wvl-8940/a19-krijgt-een-aarden-wal-op-middenberm/Article-1184683226347-1194582591075.html                       02/12/2009

Geluwe - Er wordt op de middenberm van de A19 een aarden wal aangelegd om te voorkomen dat auto’s nog aan de andere kant van de snelweg terecht komen. Dat heeft Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits beslist. Dat deed ze na een evaluatie van het proefproject langs de A18, de snelweg tussen Jabbeke en Veurne. Daar heeft zo’n aarden wal duidelijk al zijn nut bewezen.

Het is nog even wachten op de bouwvergunning voor de aanleg van een aarden berm tussen Kortrijk en Ieper. De minister heeft alvast anderhalf miljoen euro begroot voor een afscheiding van 20 km.  

Vorige week en ook begin juni gebeurden zware ongevallen op de A19 waarbij telkens drie doden vielen. De omstandigheden waren telkens dezelfde: een chauffeur verloor de controle over het stuur, ging door de middenberm en botste op de andere rijstrook tegen een tegenligger. Een aarden wal moet dat soort ongevallen nu onmogelijk maken.

Oeps, A19: 6 doden op een half jaar, en dat op amper 20 km...

Citaat
A18-E40: De voorbije maanden verloren op het stuk autosnelweg meer dan 10 personen het leven.
Oeps, A18: > 10 verkeersdoden op een half jaar, en dat op amper 27 km...

Pak 17 verkeersdoden op een half jaar = 34 op jaarbasis...   :o  

Dat zou wel eens gemiddeld 30 doden/jaar kunnen uitmaken...
uhm zijn er nog van die snelwegstukken ?

De echte zwarte punten/plaatsen worden nu pas echt ondekt, en men zet er geen flitspalen of trajectcontrole, hoe kan dat nu...  :-X   ;D

Ahum dat vademecum van Mei 2009...
Citaat
http://wegen.vlaanderen.be/vademecums/modeloplossingen_overige_voorzieningen.pdf
Vademecum Veilige Wegen en Kruispunten - Mei 2009
page 197 (of .pdf page 17 intikken)
3.6.4.3. Andere regelgeving of aanbevelingen over geleiderails in Vlaanderen
Citaat
 Omzendbrief A/271-88/02500 – april 1989: richtlijnen inzake veiligheidsstootbanden.
Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Daar moet een enorm deskundige studie aan voorafgegaan zijn om zoiets nog altijd "aan te bevelen"...  ;D ;D

- - - - - - -

De hopen zandbergen alwaar wegen en verkeer geen blijf mee wist, werden o.a. gedumpt in Kontich. Was er geen paniekreactie omdat er een dreiging op komst was tot een gerechtelijke procedure?

De overtollige zandbergen alwaar wegen en verkeer geen blijf mee wist kon men makkelijk aanwenden o.a. ter bescherming van de onveilige middenbermen alwaar frontale aanrijdingen tot stand komen. Of zoals te Ekeren op de A12 ter bescherming van bruggen en duikers.

Verkeersveiligheid zal nooit een verbetering kennen met geblinddoekte onbekwame ambtearen. En dan zwijg ik nog over de bestaande corruptie dat ook maar eens deze week aan het licht kwam.

Met een aarden berm die 59.500 € per kilometer kost is wslk niets mee te verdienen...  :-X ;D

Ik denk dat met massa´s C43 en flitsmeubilair veel meer te verdienen is.

Nu ik toch bezig ben...

- Een flitscontainer kost bij aankoop al 66.000 € (zonder personeelskosten en onderhoud), hoeveel (kilo)meter beveiligd die echt 24h/7d ?
De aarden berm ligt er altijd... maar brengt geen €uro´s op...  :-X

- Een flitspaal kost... 50.000 €
- Trajectcontrole vinden "ze" goedkoop... 800.000 € per 1,9 km (zonder bijkomende kosten)
Dat is 421.052/km of 7-maal duurder als een aarden berm... niet te vergelijken maar in de context wat het "opbrengt".

Refs:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=G6QFOR12  flitscontainer
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=gct2e4i2k  flitspaal en trajectcontrole

Citaat
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GEJEU9JL

SP.A wil tot 20 jaar cel voor vernielen flitspaal     18/05/2005
...
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 december 2009 - 23:41:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #103 Gepost op: donderdag 03 december 2009 - 00:18:07 »
Maar een simpele aarden berm in het midden van die grasberm kost zo goed als niets ...

Idd, 1.640.549 euro (incl. BTW) voor de 27,6 km van de A18.  

http://www.hildecrevits.be/nieuw/04pers/persbDetail.php?id=169

En na de A18 krijgt de A19 nu ook een aarden berm als beveiliging.

Citaat
http://focus-wtv-kw.rnews.be/nl/regio/wvl-8940/a19-krijgt-een-aarden-wal-op-middenberm/Article-1184683226347-1194582591075.html                       02/12/2009

Geluwe - Er wordt op de middenberm van de A19 een aarden wal aangelegd om te voorkomen dat auto’s nog aan de andere kant van de snelweg terecht komen. Dat heeft Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits beslist. Dat deed ze na een evaluatie van het proefproject langs de A18, de snelweg tussen Jabbeke en Veurne. Daar heeft zo’n aarden wal duidelijk al zijn nut bewezen.

Het is nog even wachten op de bouwvergunning voor de aanleg van een aarden berm tussen Kortrijk en Ieper. De minister heeft alvast anderhalf miljoen euro begroot voor een afscheiding van 20 km.  

Vorige week en ook begin juni gebeurden zware ongevallen op de A19 waarbij telkens drie doden vielen. De omstandigheden waren telkens dezelfde: een chauffeur verloor de controle over het stuur, ging door de middenberm en botste op de andere rijstrook tegen een tegenligger. Een aarden wal moet dat soort ongevallen nu onmogelijk maken.

Eindelijk, nergens te vroeg.

Oeps, A19: 6 doden op een half jaar, en dat op amper 20 km...

En dat zijn dan enkel nog de frontale botsingen op een autosnelweg. (wat klopt er niet in deze zin ???)
Nu en dan vliegt er dan nog eens eentje tegen een brugpijler aan of een ander stuk meublair.
Naast die 2 ongevallen met 3 doden zijn er ondertussen nog enkele tientallen door de middenberm gegaan waar de afloop minder fataal was of enkel wat sporen in de middenberm heeft achtergelaten.
Aan het stuur van een vrachtwagen, waarmee ik daar jaren soms meerdere malen per dag langskwam, is dat duidelijk te zien.

Citaat
SP.A wil tot 20 jaar cel voor vernielen flitspaal     18/05/2005

Zou het voor de verkeersveiligheid niet beter zijn om "vernielen" te vervangen door "plaatsen"? ;D

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #104 Gepost op: donderdag 03 december 2009 - 08:16:50 »
Als het kalf verzopen is, ...

En na de A18 krijgt de A19 nu ook een aarden berm als beveiliging.

Oeps, A19: 6 doden op een half jaar, en dat op amper 20 km...
6 van de 480 voor dit jaar, op bijna de veiligste wegen van Europa ...

NL schat 30 doden extra door tekorten aan hun wegeninfrastructuur, hier hebben we er al 6 op een half jaar en dat op maar 1 weg !

Citaat
A18-E40: De voorbije maanden verloren op het stuk autosnelweg meer dan 10 personen het leven.
Oeps, A18: > 10 verkeersdoden op een half jaar, en dat op amper 27 km...
Pak 17 verkeersdoden op een half jaar = 34 op jaarbasis...   :o  
Gelukkig maar was het niet zo schaalbaar ... als ik me goed herinner waren het er 14 / jaar.

Citaat
uhm zijn er nog van die snelwegstukken ?
Ik kan me er niet direct voor de geest halen.

Citaat
Daar moet een enorm deskundige studie aan voorafgegaan zijn om zoiets nog altijd "aan te bevelen"...  ;D ;D
Door de specialisten die beweren dat mensen als wij onvoldoende kennis hebben terzake ...

Citaat
SP.A wil tot 20 jaar cel voor vernielen flitspaal  
In de praktijk is dat minder lang dan om de punten weer van je rijbewijs te rijden, goeie deal dus ... ;D

Zo zie je maar welk overdreven groot belang men aan zo'n paal begint te geven, terwijl hun feitelijke nut dubiues is :
Cijfers voor de PZ Lier, 2008 :

Onbemande Camera’s
Aantal gecontroleerde voertuigen 7.939.220
Aantal opgestelde pv’s voor rood licht 795
Aantal opgestelde pv’s voor snelheid 1055

Bemande Camera
Aantal uren gerichte controles met interceptie 108
Aantal uren gerichte controles zonder interceptie 79
Aantal gecontroleerde voertuigen 79.448
Aantal opgesteld pv’s 2240


De onbemande toestellen controleerden dus 100x meer voertuigen (!) dan de bemande controles, maar leverden slechts 1850 PVs op, terwijl de bemande controles 2240 PVs opleverden.

Het is in PZ Lier dus 120 maal effectiever om bemande controles uit te voeren dan onbemande ...
Met onderschepping is er ook nog de mogelijkheid om andere overtredingen vast te stellen, bvb inzake rijbewijs, verzekering, ... dingen waar een onbemande controle helemaal niet voor deugt.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder