Heb je de vraag al bij Wegcode gesteld? Zo ja, wat is hun standpunt?
Zij zeggen naleven omdat volgens hen 'dit reglement' (uit art. 5) ook de bijzondere plaatsingsvoorwaarden behelst waarin de combinatie min of meer mogelijk is. (vandaar mijn opbouw en onderwerp)
Dat is een typisch voorbeeld van de onzin die met de regelmaat van de klok op Wegcode uitgekraamd wordt als ze niet meer weten van welk hout nog pijlen te maken. Want het is overduidelijk dat "dit reglement" enkel betrekking heeft op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ik hecht echter bijzonder weinig tot geen waarde aan wat die heren allemeel verkondigen.
Dat is een zeer verstandige houding van jou, waarvoor ik jou alleen maar kan bewonderen.
Je zou de vraag ook nog eens kunnen stellen op
http://gratisrijbewijsonline-forum.be/,
ff knippen Jozef, geen persoonlijke aanvallen a.u.b.Spijtig genoeg stel jij me ook een beetje teleur.
Dat begrijp ik volkomen.
Het is niet zo dat ik telkens gelijk moet krijgen maar niemand komt met een redelijke verklaring waarom die lichten moeten in acht genomen worden. Rond de pot draaien, uitvluchten, veronderstellingen, maar niks concreet.
Ik begrijp volkomen dat het zo bij jou overkomt, Stefto.
Ik ben 100% zeker dat die lichten niet in overeenstemming zijn met het VR en derhalve ook niet in acht genomen te worden. Ik kan ook uitleggen waarom. Ik kan alle tegenargumenten weerleggen maar toch concluderen de meesten: Toch in acht nemen. Waarom? Daarom!
Neen, niet "daarom", Stefto.
Wel omdat ik er (naast het veiligheidsaspect) van overtuigd ben dat, aangezien deze lichten nu eenmaal toegepast worden in de praktijk, ik de kans zeer groot acht dat een rechter zich in onmogelijke bochten zal wringen om jou ongelijk te geven als je ze niet naleeft.
Bedenk even het voorbeeld dat ik jou gaf van een snelheidsbord van meer dan 50 km/h dat nog vóór het volgende kruispunt gevolgd word door een verkeersbord F1 begin bebouwde kom.
Het Hof van Cassatie heeft daaromtrent een (overigens bijzonder mager geargumenteerd) arrest geveld dat je, vanaf dat verkeersbord F1, niet sneller dan 50 km/h meer mag rijden.
Nochtans gaan de verkeesborden (in dit geval snelheidsbeperking tot mee dan 50 km/h) boven de verkeersregels. Het bord F1 is slechts een aanwijzingsbord, dat bijgevolg geen verbod kan inhouden. De maximale snelheid van 50 km/h in de bebouwde kom is niet het gevolg van het verkeersbord F1, doch van een verkeersregel, die ondergeschikt is aan de verkeersborden.
Dus nogmaals, Stefto: ik nodig jou uit om bij een rond groen verkeerslicht een combinatie met een rode pijl naar links te negeren, daarbij te zorgen voor een vaststelling door een bevoegd persoon, en te proberen je gelijk te halen bij de politierechter. Volgens mij ga je tot Straatsburg moeten gaan alvorens gelijk te krijgen.
Ik besef, Stefto, dat dit geen concreet antwoord is op jouw vraag of je deze combinatie al dan niet mag negeren. Ik kan jou alleen maar adviseren, rekening houdend met het verkeersreglement en de interpretaties die er soms zelfs door het Hof van Cassatie (wiens arresten bindend zijn voor alle lagere rechtbanken), aan gegeven worden.
Moet ik je nu indelen bij de heren van wegcode.be?
Neen, alsjeblieft niet. Zeg mij gerust, als je dat meent, dat ik een strontvarken ben, maar associeer mij alsjeblieft niet met de "heren" van de v.z.w. Wegcode of Gratis Rijbewijs Online of Gratis Rijbwijs Online Forum.
Kom Jozef. Lees, concludeer en heb op voorhand geen schrik wat een rechter ervan zou zeggen. Durf.
Ik denk dat ik dit nu wel gedaan heb.