Auteur Topic: Art 24.7 / Sniper  (gelezen 136867 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #30 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 01:22:53 »
Originele franse tekst.
 7° aux abords des carrefours, à moins de 5 mètres du prolongement du bord le plus rapproché de la chaussée transversale, sauf réglementation locale;

Naastbijgelegen staat voor le plus rapproché.
Le plus rapproché is ook dichtsbijzijnde.
Naastbijgelegen is ook dichtstbijgelegen ...

Citaat
Stel dat je dichtsbijzijnde (naastbijgelegen)  zou weglaten dan zou je inderdaad niet aan de overkant waar geen zijstraat is mogen parkeren, omdat de verlenging van de rand denkbeeldig  doorgetrokken wordt  over het kruispunt.
Een rijbaan heeft 2 randen.
Die 2 randen kunnen denkbeeldig verlengd worden.
Als je ter hoogte van een zijstraat staat, ligt er 1 van die randen dichtbij, en 1 verder af.


Citaat
Lees:  de verlenging is niet werkelijk is maar denkbeeldig.
Uiteraard, maar de verlenging wordt door niets beperkt slechts tot 1 kant van een kruispunt ...

Citaat
Men verwijst dus niet naar de dichtsbijgelegen verlenging van de rand.  Men verwijst wel  naar de verlenging van de dichtsbijgelegen rand.
Dan verplaats je de term "naastbijgelegen" in de tekst en wijzig je zo natuurlijk ook de betekenis van het ganse artikel.
Dat is ook wat wegcode.be doet ... maar weigert te staven.

Citaat
Eenvoudig gezegd: je moet 5 meter van de hoek blijven en bij een T kruispunt zijn er aan de overkant geen hoeken.
Maar het kruispunt loopt wel tot aan de overkant , en uit niets volgt dat de verlenging van de dichtstbijgelegen rand van de rijbaan niet doorloopt.


"5m van de hoek blijven"  is trouwens een andere gebruikelijke maar foutieve interpretatie van de arm der wet.
En met hoek bedoelen ze dan de hoek van de huizen, niet die van de rand van de rijbaan.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #31 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 01:36:00 »
Jij schrijft dat de tekst bedoeld is voor gewone kruispunten waar vier wegen samenkomen.  
De tekst is uiteraard algemeen bedoeld, maar vermeldt nergens over welke zijstraat dat het gaat ... de aanliggende zijstraat, of die aan de overkant.

En daar gaat men dan volledig voorbij aan de consequentie van de stelling van wegcode.be : namelijk dat men zou mogen parkeren OP een kruispunt, terwijl de wegcode niet eens toelaat om zelfs maar in de nabijheid van een kruispunt te parkeren !


Citaat
Als dat zo zou zijn dan zou het woord naastbijgelegen gewoon geschrapt mogen worden.
 Naastbijgelegen of dichtsbijzijnde staat speciaal in de zin voor T kruispunten.
Gewoon aanvullen met een bepaling dat niet op een kruispunt geparkeerd mag worden ...

Citaat
Jij schrijft : die verlenging beslaat het volledige kruispunt .  En daar antwoord ik neen. Waarom niet?  Omdat het niet de verlenging van de rand van de dwarsrijbaan is want dan zou jou antwoord wel kloppen, maar wel de verlenging van de rand van de naastbijgelegen dwarsrijbaan.
Je verplaatst hier opnieuw "naastbijgelegen" naar de dwarsrijbaan ... maar daar staat het woord in de wegcode helemaal niet bij.
Je kan niet zomaar even de adjectieven verplaatsen van onderwerp, dan krijg je een heel andere zinsbetekenis !

De bewoner schoot de aanvallende boef dood.
is toch echt niet hetzelfde als
De aanvallende bewoner schoot de boef dood.


Citaat
De (denkbeeldige)verlenging van de rand van de dwarsrijbaan loopt door tot aan de overkant.
De (denkbeeldige) verlenging van de rand van de naastbijgelegen dwarsrijbaan niet.
Je verplaatst hier weeral "naastbijgelegen" ...
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2009 - 01:41:28 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #32 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 01:53:37 »
En daar gaat men dan volledig voorbij aan de consequentie van de stelling van wegcode.be : namelijk dat men zou mogen parkeren OP een kruispunt, terwijl de wegcode niet eens toelaat om zelfs maar in de nabijheid van een kruispunt te parkeren !
Idd,

Citaat
9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;

stel eens voor, hier staan verkeerslichten...



Zo kan Mazda hier ook "zinspelen" : dus achter het verkeerslicht op het kruispunt wel ?  ;D
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2009 - 01:55:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #33 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 01:56:25 »
Als ik jou redenering volg dan zou je ook aan de overkant dus aan de bovenkant van jou schets niet buiten de rijbaan op de bruikbare  bermen mogen staan, want die maken integraal deel uit van het kruispunt, dus buiten jou grijze gebied.
Dat is niet zo gek, want dergelijke uitbreiding-tot-de-bermen bestaat ook voor bvb 25.1.2 (bushalte), 24.2, 24.4, 24.8, 24.9, 24.10 terwijl je best mogelijk geen enkele hinder veroorzaakt door op die berm te parkeren (omdat je bvb rechts van de verkeerslichten, verkeerstekens staat)

Op nogal talrijke duidelijk als parkeerplaatsen bedoelde en aangelegde "stukjes openbare weg" zonder verkeerstekens inzake parkeren, bestaat een feitelijk parkeerverbod omwille van bovenstaande.
Door bushaltes op de rijbaan te leggen, zijn er her en der nog bijgekomen.
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2009 - 02:13:43 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #34 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 01:58:21 »
ik heb het intussen gevonden
hier  heb ik het antwoord gepost
eens zien hoelang het antwoord blijft staan, omdat het niet in hun kraam past
Wat heb je gevonden ?
Mogen wij dat ook weten  ;)

Want uiteraard is het op wegcode.be al weg.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #35 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 02:01:50 »
ik heb het intussen gevonden
hier  heb ik het antwoord gepost
eens zien hoelang het antwoord blijft staan, omdat het niet in hun kraam past
Wat heb je gevonden ?
Mogen wij dat ook weten  ;)

Want uiteraard is het op wegcode.be al weg.
Post # 26
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php?action=post;quote=19646;topic=1989.15;sesc=575cc6545886682930242196e483980b

Citaat van: Hof van Cassatie, België (rolnr:C030586N)
Onder het wettelijk begrip "kruispunt" wordt de ruimte aangeduid die, over de gehele breedte van de betrokken samenlopende wegen, wordt begrensd door de denkbeeldige verlengden van de gevels of afsluitingen van de gebouwen of van de gronden die langs de openbare wegen zijn gelegen op de plaats waar deze samenkomen of in elkaar overgaan (1). (1) Cass., 14 maart 1989, A.C. 1988-89, AR nr 2578, nr 396.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #36 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 02:05:51 »
Er staat NIET " de naastbijgelegen verlenging " van de rand van de dwarsrijbaan.  Sommigen onder jullie intepreteren de tekst alsof naastbijgelegen op de verlenging slaat.  Je kan dit duidelijk lezen in dit topic.
Er staat geen van beide.

Er staat
op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan
De verlenging van de dichtstbijgelegen rand van de dwarsrijbaan dus.
Het maakt daarvoor dus zelfs niet uit aan welke kant je staat tegenover de dwarsrijbaan, want je moet van de verlenging van die rand afblijven.

De dichtstbijgelegen rand (en diens verlenging) is dezelfde of je nu aan de kant van de zijstraat staat, dan wel aan de overkant.
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2009 - 02:08:19 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #37 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 10:11:51 »
Citaat Inazuma:
Je kan niet zomaar de adjectieven verplaatsen van onderwerp dan krijg je een andere zinsbetekenis.
Antwoord:
Natuurlijk niet, dit is net wat ik al de ganse tijd probeer uit te leggen.
En omdat het blijkbaar niet duidelijk was heb ik het adjectief als voorbeeld eens verschoven.
Je mag dit voorbeeld aldus zeker niet gebruiken om mijn eventueel ongelijk aan te tonen.
Het adjectief staat bij rand en niet bij verlenging.

Citaat Michel:
Dus achter het verkeerslicht op het kruispunt wel?
Antwoord:
Achter het licht mag, op voorwaarde dat je al de andere regels ivm parkeren in acht neemt.

Citaat Michel:
Verlengingen vd dwarsranden stoppen aan de langsrijbaanrand OK?
Antwoord:
Neen helemaal niet akkoord.
Waarom zouden de denkbeeldige verlengingen  daar stoppen?

Dat je nu op de rijbaan parkeert of op de berm, je moet altijd 5 meter van de verlenging vd de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan blijven.
Het verbod slaat niet alleen op parkeren of stilstaan op de rijbaan.
Behalve volgens mijn interpretatie aan de kant van het T kruispunt zonder toekomende straat. Volgens mij is er geen verbod volgens art. 24.7 om stil te staan of te parkeren zowel op berm als op rijbaan aan de niet onderbroken kant.
Volgens jullie interpretatie wel, bijgevolg mag je daar dan ook niet op de berm stilstaan of parkeren.


Ik begrijp wel wat het probleem is en ik hoop dat ze hier rekening mee zullen houden bij het herschrijven van de wegcode.
Dan kan de wegbeheerder eventueel uitzonderingen maken door middel van verkeerstekens op bredere wegen.

Maar als je zoals Michel schrijft links moet afslaan op een T kruispunt en jou straat loopt niet verder, dan kan je in smallere straten inderdaad problemen hebben als er aan de overkant auto's staan.     Maar dit geldt alleen voor kruispunten met mooie rechte hoeken, en dan kan je ook duidelijk bepalen waar aan de overkant je volgens jullie niet zou mogen parkeren of stilstaan.
Maar niet elk T kruispunt bestaat uit mooie rechte hoeken.   Stel dat de toekomende zijstraat zeer schuin ligt tov van de doorlopende straat en je links een hele scherpe hoek krijgt en rechts een hele stompe hoek dan zal de bepaling van het vlak waarop volgens jullie niet geparkeerd mag worden zeer rechts liggen omdat jullie de verlengingen doortrekken.
Dan zou je op de doorlopende straat aan de niet onderbroken kant op een gegeven moment 5 meter moeten vrijhouden van de verlenging van de rand, de breedte van de straat aan de overkant en nog eens 5 meter na de verlening van de rand. 
Teken dit maar eens uit.  Je zal vaststellen dat op de plaats waar je zal uitkomen als je links afslaat wel  auto's mogen staan want zij zullen al buiten het kruispunt vallen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #38 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 12:51:46 »
Citaat Michel:
Dus achter het verkeerslicht op het kruispunt wel?
Antwoord:
Achter het licht mag, op voorwaarde dat je al de andere regels ivm parkeren in acht neemt.
Dan mag ik volgens jou op het kruispunt staan ? Want nergens staat *expliciet dat men op een kruispunt(= kruisingsvlak) zelf niet mag parkeren.
Er staat wel dat men niet gevaarlijk of onnodig hinderend mag parkeren, ik neem gewoon aan dat dit op het kruispunt(= kruisingsvlak) ook niet mag.
Citaat
Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod  
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:

Citaat Michel:
Verlengingen vd dwarsranden stoppen aan de langsrijbaanrand OK?
Citaat
Antwoord:
Neen helemaal niet akkoord.
Waarom zouden de denkbeeldige verlengingen daar stoppen?
Waarom niet ? Waar zouden ze dan stoppen ? Staat dat ergens ?
Ik neem gewoon aan dat als men van verlenging spreekt in art 24.7° dat het de ganse rijbaan betreft en niet verder, tenslotte is het ook een dwarsrijbaanverlenging, en in de 2 voorgaande artikelen* betreft het ook telkens de ganse rijbaan waar men gevaarlijk of onnodig hinderend stilstaat of parkeert en niet aan enkel ene kant van de rijbaan.
*
Citaat
5° op de rijbaan in de onderbruggingen, in de tunnels en behoudens plaatselijke reglementering onder de bruggen;
6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;

Citaat
Dat je nu op de rijbaan parkeert of op de berm, je moet altijd 5 meter van de verlenging vd de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan blijven.
Het verbod slaat niet alleen op parkeren of stilstaan op de rijbaan.
Art 24.7° betreft enkel het kruispunt en zijn nabijheid op de rijbaan, het eerste zinsgedeelte is het belangrjkste, het tweede achter de komma , definieert die nabijheid op de rijbaan tov het kruispunt = kruissingsvlak; en aangezien kruispunten meestal afgerond zijn spreekt men van een verlenging van de rijbaanranden om van daar 5 meter te nemen.
Citaat
... inzonderheid :
7° in de nabijheid van de kruispunten ,

Citaat
Behalve volgens mijn interpretatie aan de kant van het T kruispunt zonder toekomende straat. Volgens mij is er geen verbod volgens art. 24.7 om stil te staan of te parkeren zowel op berm als op rijbaan aan de niet onderbroken kant.
Art 24.7° is maar een onderdeel van Art 24, je moet eerst en vooral de bovenste lijnen ook interpreteren op zich.
Citaat
Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod  
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, .
Omdat daar een komma en geen punt staat wil het daarom nog niet zeggen dat die zin op zichzelf niet kan bestaan.

Op de berm kan niet hinderend / ongevaarlijk zijn; op de rijbaan ttz dan op het kruisingsvlak zal het wel minstens hinderend zijn, tot gevaarlijk.
Of het op de berm hinderend of gevaarlijk is zal een eventuele plaatselijke reglementering uitmaken.

Citaat
Volgens jullie interpretatie wel, bijgevolg mag je daar dan ook niet op de berm stilstaan of parkeren.
Dat kan, maar moet niet, als het niet hinderend is.

Citaat
Ik begrijp wel wat het probleem is en ik hoop dat ze hier rekening mee zullen houden bij het herschrijven van de wegcode.
Dan kan de wegbeheerder eventueel uitzonderingen maken door middel van verkeerstekens op bredere wegen.
Ook duidelijkere teksten zullen altijd wat interpreteerbaar blijven, als men elk regeltje oninterpreteerbaar wil maken, gaat de wegcode nog veel uitgebreider worden als nu...

Citaat
Maar als je zoals Michel schrijft links moet afslaan op een T kruispunt en jou straat loopt niet verder, dan kan je in smallere straten inderdaad problemen hebben als er aan de overkant auto's staan.
Inderdaad als ik van links kom en jij wil van onderaan de T als voorrangshebbende links opdraaien mag je dat, maar kan ik je gewoon 5 meter verder blokkeren als links van mij en op het kruisingsvlak auto´s mogen parkeren, zelfs als ik op 5 meter van de verlenging blijf, je kan er gewoonweg niet door en ik ben in recht want ik sta op 5 meter vh kp stil op mijn rijvak, en jij kan er niet tussen...  ;)

En zijt maar zeker dat de meeste rijbanen met T-kpjes met VVR maar maximaal 5 m brede rijbanen hebben, gemiddeld is het maar 4 meter:

http://www.wegen.vlaanderen.be/documenten/bouwklasse/parameters.php#p2
zelfs een "brede weg" kan rijvakken van minimaal amper 2,5 meter hebben; evenveel als de breedste "smalle weg" naar definitie.



Citaat van: Mazda
Maar niet elk T kruispunt bestaat uit mooie rechte hoeken.   Stel dat de toekomende zijstraat zeer schuin ligt tov van de doorlopende straat en je links een hele scherpe hoek krijgt en rechts een hele stompe hoek dan zal de bepaling van het vlak waarop volgens jullie niet geparkeerd mag worden zeer rechts liggen omdat jullie de verlengingen doortrekken.
Dan zou je op de doorlopende straat aan de niet onderbroken kant op een gegeven moment 5 meter moeten vrijhouden van de verlenging van de rand, de breedte van de straat aan de overkant en nog eens 5 meter na de verlening van de rand.  
Teken dit maar eens uit.  Je zal vaststellen dat op de plaats waar je zal uitkomen als je links afslaat wel  auto's mogen staan want zij zullen al buiten het kruispunt vallen.


Je bedoelt dit ? is wel wat uitzonderlijk maar allez :


Het kruisingsvlak is hier inderdaad driehoekig daarom dat men de verlenging van de uitkomende wegen moet nemen voor de nabijheid van 5 meter van het kruispunt te bepalen, en dan heeft men zeker geen spitse driehoek.

Trek de verlenging van alle wegen die op het kp uitkomen maar eens door.

Bij een (zeer) schuine > -kruispunt zal aan ene kant 5 meter te weinig zijn om niet hinderend te zijn, daarom dat men de eerste zin van Art 24 afzonderlijk moet interpreteren, en niet 24.7° op zich.
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2009 - 13:26:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #39 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 13:50:39 »
Michel,
Ik heb bewust niet geschreven dat je op het kruispunt mag staan. Dat laat ik voorlopig in het midden,  althans voor het gedeelte waar we parkeren op een T kruispunt aan de kant van doorlopende straat waar geen zijstraat toekomt.
Citaat Mazda: Achter het licht mag.

Waarom niet? Sommige lichten staan meer dan 5 meter van de rand van de naastbijgelegen dwarsrijbaan.

Jij vraagt mij waar de denkbeeldige verlenging stopt. In principe is die oneindig, maar de wegcode beperkt zich tot de openbare weg, in dit geval het kruispunt.  Antwoord: zie verklaring die Sniper heeft geplaatst van het Hof van Cassatie.


Jij schrijft: Art 24.7° betreft enkel het kruispunt en zijn nabijheid op de rijbaan, het eerste zinsgedeelte is het belangrjkste, het tweede achter de komma , definieert die nabijheid op de rijbaan tov het kruispunt = kruissingsvlak; en aangezien kruispunten meestal afgerond zijn spreekt men van een verlenging van de rijbaanranden om van daar 5 meter te nemen.

Antwoord: Neen
Art.24.5 en 24.6 gelden alleen op de rijbaan.
Art24.7 geldt zowel op de berm als op de rijbaan.

Je moet 5 meter tellen vanaf de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan zowel op de berm als op de rijbaan.

Dan even over de schets.
Citaat Michel:
Je bedoelt dit ? is wel wat uitzonderlijk maar allez :
Antwoord: Neen dit bedoel ik niet.
Bij mij is de uitkomst geen driehoek maar een parallellogram.
De doorlopende straat is gewoon recht de zijstraat komt er zeer schuin op uit.


Teken dit maar eens uit en zie dan waar je uitkomt met julle interpretatie van het stilstaan en parkeerverbod op kruispunten.
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2009 - 14:31:09 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #40 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 13:52:44 »
Wat heb je gevonden ?
Mogen wij dat ook weten  ;)

Want uiteraard is het op wegcode.be al weg.

Onvoorstelbaar.

Ik had blijkbaar nog een te goed gedacht van wegcode.be, toen ik schreef dat ik vermoedde dat ze alleen de interpretatie van art. 24.7 zouden betwisten.

Ze laten toch ook geen enkele kans voorbijgaan om zich belachelijk te maken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #41 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 14:13:16 »

In jullie redenering kan je naastbijgelegen gewoon weglaten uit art.24.7 en dan mag je niet parkeren of stilstaan op minder dan 5 meter van de verlenging van de rand van de dwarsrijbaan.

Waarom moet die rand dan naastbijgelegen zijn?
Elk woord in een wettekst heeft zijn betekenis.

Naastbijgelegen betekent ook: niet aan de overkant.

Wie kan op mijn vraag "Wat is volgens jullie de reden dat het woord naastbijgelegen voorkomt in art. 24.7?"  een plausibel antwoord geven?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #42 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 14:47:28 »
dubbele post.
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2009 - 14:51:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #43 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 14:50:54 »

In jullie redenering kan je naastbijgelegen gewoon weglaten uit art.24.7 en dan mag je niet parkeren of stilstaan op minder dan 5 meter van de verlenging van de rand van de dwarsrijbaan.
Inderdaad men kan het gewoon weglaten om de context te begrijpen dat men 5 meter van een kruispunt moet staan is dat woord totaal overbodig.

Citaat
Waarom moet die rand dan naastbijgelegen zijn?
Elk woord in een wettekst heeft zijn betekenis.

Naastbijgelegen betekent ook: niet aan de overkant.
Idd, dat bedoelen ze ook hier.

Het is toch logisch als je 5 meter van een kruispunt af moogt parkeren dat men die 5 meter niet meet tot de overkant vh kruispunt, want op een 6 meter brede dwarsweg zou men dan 1 meter op het kruispunt staan... dus naastbijgelegen is onzinnig of overtollig, daarom dat ik er telkens weer op hamer het artikel 24 in zijn geheel te lezen en te interpreteren; "hinderend parkeren" is toch niet zo moeilijk te begrijpen.  

Citaat
Wie kan op mijn vraag "Wat is volgens jullie de reden dat het woord naastbijgelegen voorkomt in art. 24.7?"  een plausibel antwoord geven?

Citaat
7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;
Ziet je het gaat.
Hopelijk is mijn bovenstaande uitleg voldoende.

Citaat van: Mazda
Ik heb bewust niet geschreven dat je op het kruispunt mag staan. Dat laat ik voorlopig in het midden,  althans voor het gedeelte waar we parkeren op een T kruispunt aan de kant van doorlopende straat waar geen zijstraat toekomt.
Dat is hetzelfde.  ???
T-kruispunt is ook een kruispunt, als ge anders interpreteert als wij, moet uw interpretatie ook sluitend zijn voor alle kruispunten.

Artikel 24 is daar nochtans heel duidelijk in.

Artikel 24.7° brengt wat in de war bij sommigen.  ;)

« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2009 - 15:11:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #44 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 17:49:59 »
Michel,

Als men "naastbijgelegen" zou weglaten dan heb je gelijk. Maar het staat er nu eenmaal en wel met een bepaalde bedoeling zoals elk woord in een wettekst.
Als je mij niet wil volgen in mijn interpretatie wil ik van jou/julile weten waarom het nu eenmaal in de tekst van art.24.7 staat?
Jou antwoord is wat ik het liefst wou horen.  Het mag worden weggelaten, het is overtollig en onzinnig.  (lees hieronder bij citaat)
Neen het mag niet worden weggelaten, je zal een ander antwoord moeten zoeken.
  
Citaat mazda:
Naastbijgelegen betekent ook: niet aan de overkant.

antwoord Michel:
Idd, dat bedoelen ze ook hier.

Het is toch logisch als je 5 meter van een kruispunt af moogt parkeren dat men die 5 meter niet meet tot de overkant vh kruispunt, want op een 6 meter brede dwarsweg zou men dan 1 meter op het kruispunt staan... dus naastbijgelegen is onzinnig of overtollig, daarom dat ik er telkens weer op hamer het artikel 24 in zijn geheel te lezen en te interpreteren; "hinderend parkeren" is toch niet zo moeilijk te begrijpen.  

Nieuw antwoord Mazda:

Je geeft toe dat naastbijgelegen ook" niet aan de overkant" betekent?
Alleen is jou overkant niet dezelfde dan de mijne. Nu zie ik pas in waarom jullie deze tekst anders interpreteren.
En "hinderend parkeren" is niet moeilijk te begrijpen maar onze discussie gaat specifiek over de toepassing van art 24.7 op T kruispunten en dan wel alleen aan de ononderbroken zijde.  Het zou kunnen dat je onder 24.7 hinderend parkeert.  Maar die discussie voeren we hier niet.
 Je mag er dus op hameren om art 24 in zijn geheel te lezen en te interpreteren, maar je haalt dan verschillende zaken door elkaar waardoor de discussie totaal onmogelijk wordt.
Ik heb geen probleem met het begrip hinderend parkeren.

Citaat van: Mazda
Ik heb bewust niet geschreven dat je op het kruispunt mag staan. Dat laat ik voorlopig in het midden,  althans voor het gedeelte waar we parkeren op een T kruispunt aan de kant van doorlopende straat waar geen zijstraat toekomt.
Antwoord Michel
Dat is hetzelfde.  
T-kruispunt is ook een kruispunt, als ge anders interpreteert als wij, moet uw interpretatie ook sluitend zijn voor alle kruispunten.

Artikel 24 is daar nochtans heel duidelijk in.

Nieuw antwoord Mazda:
Ik interpreteer het inderdaad anders dan jullie.
Maar volgens mij zit jij op een nog andere golflengte dan de anderen.
Een T kruispunt is natuurlijk ook een kruispunt maar nogmaals deze discussie voeren we niet.
Ik heb geen probleem met het begrip kruispunt.

  


« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2009 - 17:53:34 door mazda »