Citaat Michel:
Dus achter het verkeerslicht op het kruispunt wel?
Antwoord:
Achter het licht mag, op voorwaarde dat je al de andere regels ivm parkeren in acht neemt.
Dan mag ik volgens jou op het kruispunt staan ? Want nergens staat *expliciet dat men op een kruis
punt(= kruis
ingsvlak) zelf niet mag parkeren.
Er staat wel dat men niet gevaarlijk of onnodig hinderend mag parkeren, ik neem gewoon aan dat dit op het kruis
punt(= kruis
ingsvlak) ook niet mag.
Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
Citaat Michel:
Verlengingen vd dwarsranden stoppen aan de langsrijbaanrand OK?
Antwoord:
Neen helemaal niet akkoord.
Waarom zouden de denkbeeldige verlengingen daar stoppen?
Waarom niet ? Waar zouden ze dan stoppen ? Staat dat ergens ?
Ik neem gewoon aan dat als men van verlenging spreekt in art 24.7° dat het de ganse rijbaan betreft en niet verder, tenslotte is het ook een dwarsrijbaanverlenging, en in de 2 voorgaande artikelen* betreft het ook telkens de
ganse rijbaan waar men gevaarlijk of onnodig hinderend stilstaat of parkeert en niet aan enkel ene kant van de rijbaan.
*
5° op de rijbaan in de onderbruggingen, in de tunnels en behoudens plaatselijke reglementering onder de bruggen;
6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;
Dat je nu op de rijbaan parkeert of op de berm, je moet altijd 5 meter van de verlenging vd de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan blijven.
Het verbod slaat niet alleen op parkeren of stilstaan op de rijbaan.
Art 24.7° betreft enkel het kruispunt en zijn nabijheid op de rijbaan, het eerste zinsgedeelte is het belangrjkste, het tweede achter de komma
, definieert die nabijheid op de rijbaan tov het kruispunt = kruissingsvlak; en aangezien kruispunten meestal afgerond zijn spreekt men van een verlenging van de rijbaanranden om van daar 5 meter te nemen.
... inzonderheid :
7° in de nabijheid van de kruispunten ,
Behalve volgens mijn interpretatie aan de kant van het T kruispunt zonder toekomende straat. Volgens mij is er geen verbod volgens art. 24.7 om stil te staan of te parkeren zowel op berm als op rijbaan aan de niet onderbroken kant.
Art 24.7° is maar een onderdeel van Art 24, je moet eerst en vooral de bovenste lijnen ook interpreteren op zich.
Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, .
Omdat daar een komma en geen
punt staat wil het daarom nog niet zeggen dat die zin op zichzelf niet kan bestaan.
Op de berm kan niet hinderend / ongevaarlijk zijn; op de rijbaan ttz dan op het kruisingsvlak zal het wel minstens hinderend zijn, tot gevaarlijk.
Of het op de berm hinderend of gevaarlijk is zal een eventuele plaatselijke reglementering uitmaken.
Volgens jullie interpretatie wel, bijgevolg mag je daar dan ook niet op de berm stilstaan of parkeren.
Dat kan, maar moet niet, als het niet hinderend is.
Ik begrijp wel wat het probleem is en ik hoop dat ze hier rekening mee zullen houden bij het herschrijven van de wegcode.
Dan kan de wegbeheerder eventueel uitzonderingen maken door middel van verkeerstekens op bredere wegen.
Ook duidelijkere teksten zullen altijd wat interpreteerbaar blijven, als men elk regeltje oninterpreteerbaar wil maken, gaat de wegcode nog veel uitgebreider worden als nu...
Maar als je zoals Michel schrijft links moet afslaan op een T kruispunt en jou straat loopt niet verder, dan kan je in smallere straten inderdaad problemen hebben als er aan de overkant auto's staan.
Inderdaad als ik van links kom en jij wil van onderaan de T als voorrangshebbende links opdraaien mag je dat, maar kan ik je gewoon 5 meter verder blokkeren als links van mij en op het kruisingsvlak auto´s mogen parkeren, zelfs als ik op 5 meter van de verlenging blijf, je kan er gewoonweg niet door en ik ben in recht want ik sta op 5 meter vh kp stil op mijn rijvak, en jij kan er niet tussen...
En zijt maar zeker dat de meeste rijbanen met T-kpjes met VVR maar maximaal 5 m brede rijbanen hebben, gemiddeld is het maar 4 meter:
http://www.wegen.vlaanderen.be/documenten/bouwklasse/parameters.php#p2zelfs een "brede weg" kan rijvakken van minimaal amper 2,5 meter hebben; evenveel als de breedste "smalle weg" naar definitie.
Maar niet elk T kruispunt bestaat uit mooie rechte hoeken. Stel dat de toekomende zijstraat zeer schuin ligt tov van de doorlopende straat en je links een hele scherpe hoek krijgt en rechts een hele stompe hoek dan zal de bepaling van het vlak waarop volgens jullie niet geparkeerd mag worden zeer rechts liggen omdat jullie de verlengingen doortrekken.
Dan zou je op de doorlopende straat aan de niet onderbroken kant op een gegeven moment 5 meter moeten vrijhouden van de verlenging van de rand, de breedte van de straat aan de overkant en nog eens 5 meter na de verlening van de rand.
Teken dit maar eens uit. Je zal vaststellen dat op de plaats waar je zal uitkomen als je links afslaat wel auto's mogen staan want zij zullen al buiten het kruispunt vallen.
Je bedoelt dit ? is wel wat uitzonderlijk maar allez :
Het kruisingsvlak is hier inderdaad driehoekig daarom dat men de verlenging van de uitkomende weg
en moet nemen voor de nabijheid van 5 meter van het kruispunt te bepalen, en dan heeft men zeker geen spitse driehoek.
Trek de verlenging van alle wegen die op het kp uitkomen maar eens door.
Bij een (zeer) schuine
> -kruispunt zal aan ene kant 5 meter te weinig zijn om niet hinderend te zijn, daarom dat men de eerste zin van Art 24 afzonderlijk moet interpreteren, en niet 24.7° op zich.