Auteur Topic: Ecorijden  (gelezen 21494 keer)

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Ecorijden
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 08:55:14 »
Ken hier in de buurt genoeg straten km's aan een stuk waar je 50 mag maar alle bezaait met 5-10 drempels waar je zelfs met een Berlingo (veert zacht) tot 20-25 moet afremmen, als je daar niet eco bolt verbruik je op je sokken 3l meer.
vertel mij eens hoe je daar aan "eco-driving" kan doen
uitstappen en duwen mss?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Ecorijden
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 09:00:56 »
Airco is enkel overbodig wanneer het koud én droog is, iets wat in België maar zelden voorkomt.
daarom dat mijn airco nooit uitgaat
ik heb een comfortabele auto gekocht om dat comfort ook te gebruiken
Ik heb momenteel geen enkel probleem zonder airco
Als het wat te vochtig wordt (regenweer, plotse temp-verandering, volk in de auto ...) zet ik hem wel aan.  't is maar 1 knopke hé, zo moeilijk is da niet om af en aan te zetten  ::)

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Ecorijden
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 09:03:12 »
Ken hier in de buurt genoeg straten km's aan een stuk waar je 50 mag maar alle bezaait met 5-10 drempels waar je zelfs met een Berlingo (veert zacht) tot 20-25 moet afremmen, als je daar niet eco bolt verbruik je op je sokken 3l meer.
vertel mij eens hoe je daar aan "eco-driving" kan doen
uitstappen en duwen mss?
dat vraag ik me ook wel af
al zeker niet op CC want ik kan die niet instellen onder de 30 kmh ...
trouwens, de hele weg 20 kmh rijden is evenmin eco

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ecorijden
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 12:01:35 »
Ken hier in de buurt genoeg straten km's aan een stuk waar je 50 mag maar alle bezaait met 5-10 drempels waar je zelfs met een Berlingo (veert zacht) tot 20-25 moet afremmen, als je daar niet eco bolt verbruik je op je sokken 3l meer.
vertel mij eens hoe je daar aan "eco-driving" kan doen
uitstappen en duwen mss?
dat vraag ik me ook wel af
al zeker niet op CC want ik kan die niet instellen onder de 30 kmh ...
trouwens, de hele weg 20 kmh rijden is evenmin eco
Sterk optrekken en zwaar afremmen achterwege laten, snelheid niet naar 50 maar naar 40.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Ecorijden
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 12:37:15 »
Sterk optrekken en zwaar afremmen achterwege laten, snelheid niet naar 50 maar naar 40.
Tegen 40 kan je er ook niet over, dus nog steeds remmen/optrekken ==> niet eco, ook al is het niet sterk optrekken en zwaar afremmen
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 februari 2011 - 13:09:08 door KV »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Ecorijden
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 12:46:44 »
, snelheid niet naar 50 maar naar 40.
eco-rijden doe je niet alleen (eco-rijden <> portemonee-rijden)
als je geen rekening houd met de mensen achter jou, verbruik jij wss minder, maar al de anderen meer
en dat kan niet de bedoeling zijn

ecorijden is volgens mij zien dat iedereen zo vlot mogelijk kan rijden
en net daar doet de overheid haar best om dit onmogelijk te maken
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ecorijden
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 13:08:07 »
Deze week met de Honda 1.4 onderweg geweest (Kleine panne aan de Berlingo).
Auto was 20 km geleden volgetankt en de teller gaf een gemiddeld gebruik aan van 10.2 L/100   toen ik ermee vertrok,
als ik ermee aankwam na 15km stond de teller op 6.8 l/100 gemiddeld gebruik, een ruwe schatting is dus dat ik 3-4 L/100 gebruikte.
Ben dus na 1 km gestopt om de banden te pompen, heb nooit boven de 2000rpm geweest, heb me aan de lichten laten uitbollen in vrijloop, heb aan 2lichten waar je toch altijd lang staat te wachten de motor afgezet, heb de airco uitgelaten.
En toch was er nog meer te sparen maar rekening houden met het andere verkeer moet je soms al wat langer blijven gas geven (en dus daarna remmen ) dan je zou willen, wil niet echt in de weg gaan rijden want heb er zelf een hekel aan aan die semmelaars.

Zou best wel eens als proefkonijn voor één of ander automerk zo een duurtest willen doen ; Antwerpen Charleroi binnendoor met 5 L benzine bvb.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Ecorijden
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 13:40:51 »
@jo
ge moet u niet ongerust maken
voor mij blijft onze overheid de grootste oorzaak van het gebrek aan vlot verkeer en de daarbijhorende vervuiling
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecorijden
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 15:14:07 »
Airco is enkel overbodig wanneer het koud én droog is, iets wat in België maar zelden voorkomt.
daarom dat mijn airco nooit uitgaat
ik heb een comfortabele auto gekocht om dat comfort ook te gebruiken
Ik heb momenteel geen enkel probleem zonder airco
Als het wat te vochtig wordt (regenweer, plotse temp-verandering, volk in de auto ...) zet ik hem wel aan.  't is maar 1 knopke hé, zo moeilijk is da niet om af en aan te zetten  ::)

Ik denk dat @ sniper een automatische airco (electronisch geregeld) bedoelt, die schakelt vanzelf uit en aan en regelt automatisch bij (info sensoren) zodat de gewenst ingestelde temperatuur en vochtigheidsgraad steeds behouden blijven -binnen een bepaalde marge- ,
ongeacht de wisselende omstandigheden: snelheid, zonnestraling, vochtigheidsgraad, enz... .

Natuurlijk kan men die ook volledig afzetten bij redelijk droge dagen, maar zoals men weet is de mens niet zo geschikt precies aan te voelen hoe vochtig én welke temperatuur er in de auto heerst.

Manuele verwarming en airco´s zijn altijd afhankelijk van persoonlijk gevoel, vele zetten hun manuele airco te koud bvb in de zomer.

Eenvoudige manuele airco´s hebben doorgaans tot viermaal meer meerverbruik als automatische. (meetwaardes ADAC)
Die hebben dus veel eerder een reden enkel de airco te gebruiken als het nodig is.

Dan heb je ook nog de gescheiden vol-automatische regelingen bestuurder/passagier/passagiers achteraan die ervoor zorgen dat iedereen tevreden is zonder onaangename tochtjes hier en daar...

Voor de geinteresseerden, hier uitvoerige testen van verschillende airco´s, met % meerverbruik:
Citaat
http://www.adac.de/infotestrat/technik-und-zubehoer/heizung-und-klima/default.aspx

Einfache Klimaanlagen verschwenden Energie

Einfache Klimaanlagen-Systeme kühlen zunächst grundsätzlich bis auf das Temperatur-Minimum hinunter. Um die vom Nutzer gewünschte Temperierung zu erreichen, wird dann vor den Luftaustrittsdüsen wieder Warmluft aus dem Heizungs-Wärmetauscher zugemischt. Eine billige Technik, die aber alles andere als ökonomisch ist. Von uns in dieser Kategorie beispielhaft ausgesucht und gemessen: Ford Fiesta und Mazda 6.

Sparsame Klimaanlagen haben elektronische Steuerungen

Vernünftiger mit der Energie gehen Klimaanlagen bzw. deren Kompressoren um, die mittels spezieller technischer Auslegung und elektronischer Steuerung exakt soviel leisten, wie im Moment gerade an Kälteenergie gebraucht wird. Diese Technik findet man überwiegend nur im gehobenen Preis-Segment, ein typischer Vertreter ist hier der Audi A4. Zu dieser Kategorie gehört auch der Opel Vectra, der über einen Klima-Kompressor mit variablem (also leistungsgesteuerten) Hubvolumen verfügt, allerdings ohne externe elektronische Ansteuerung (wie z.B. beim A4).

ADAC-Messwerte

Mehrverbrauch durch Klimaanlagen bei einer Außentemperatur von 28° C und einer Klimatisierung des Innenraums auf + 22° C: Angaben in Liter/100 km bzw. (Gesamtverbrauch) zusätzlich prozentual:
Mehrverbrauch durch Klimaanlagen PDF, 22 KB


Grafisch, enkele meetwaardes: van 19,9 % gemiddeld meerverbruik (manuele airco) tot 5,2 % gemiddeld meerverbruik (auto-electr. airco) voor een afkoeling van buiten temp van 28°C naar 22°C binnentemp.:
http://www.adac.de/_mm/pdf/Klimaanlagen-Mehrverbrauch_22KB_29565.pdf

Respectievelijke tips ADAC om nog minder te verbruiken:
Citaat
Tipps für Klimaanlagen mit manueller Bedienung:

Für schnelle Abkühlung Heizungstemperaturregler auf „Kalt“, Gebläse auf höchste Stufe und in den ersten Minuten Umluft einschalten. Nach Erreichen einer behaglichen Innenraumtemperatur Kühlung im selektiven Betrieb benutzen (nur einschalten, wenn Kühlleistung erforderlich ist) oder durch Zumischen von Heizungsluft Wohlfühltemperatur nachregeln. Gebläse nach und nach zurückstellen und Umluft ausschalten.

Umluft = enkel binnencirculatie

Tipps für Klimaanlagen mit Automatik

Individuelle Temperatur vorwählen und für Luftverteilung und Gebläsestärke Automatikprogramm wählenUm den Kraftstoffmehrverbrauch durch Klimaanlagen zu reduzieren, Kühlung nur dann einschalten, wenn Abkühlung der Innenraumtemperatur gewünscht wird. Erst bei einer Außentemperatur von ca. 3–5° C wird der Klimakompressor automatisch abgeschaltet.

Kann bei hoher Luftfeuchtigkeit ein Beschlagen der Scheiben durch eine höhere Gebläsestufe nicht verhindert werden, Kühlbetrieb für Trocknung der Luft  einschaltenKurz vor Fahrtende sollte die Kühlung, aber nicht das Gebläse ausgeschaltet werden. Das verhindert Restfeuchtigkeit im Lüftungssystem, die Bakterien- und Pilzbefall und somit Geruchsbildung begünstigt

Mijn ervaring (ook persoonlijke auto´s) is alleszins dat auto´s met dieselmotoren veel eerder een airco opzetten of nodig hebben als pw met benzinemotoren die veel sneller droge warmte afgeven in de binnenruimte met normale verwarming, en waar niet alle warmte bij het begin verloren gaat zoals bij de stevigere dieselmotoren waar het prioritair is dat eerst de massievere motor (en olie) en katalysator (via uitlaatgassen) op werkstemperatuur gebracht moet worden, om diverse gekende (ook milieu*) redenen.
Dieselmotoren hebben veel lagere uitlaatgastemperaturen als benzinemotoren, om de emissiewaardes voldoende te reduceren moet eerst de katalysator op werktemp gebracht worden. En benzinemotoren hoeven ook geen roet en veel minder NOx te verminderen.
Citaat
* http://www.motorlexikon.de/?I=109
Abgastemperatur
Die Abgastemperatur ist u. a. abhängig vom Verbrennungsverfahren, der Last und der Drehzahl des Motors. Während bei aufgeladenen Dieselmotoren mit Direkteinspritzung eine maximale Abgastemperatur um 800°C erreicht wird, ergeben sich beim Ottosaugmotoren maximale Abgastemperaturen von über 1050°C. Die Abgastemperatur spielt eine wichtige Rolle bei der Abgasentgiftung. Von ihr hängt entscheidend das Anspringverhalten des Katalysators bzw. das Ansprechen der Lambda-Sonde ab. Sinkt die Abgastemperatur unter 250 - 300°C , sinkt auch der Konvertierungsgrad des Katalysators.

Die Abgastemperatur ist indirekt auch ein Maß für die Güte der Verbrennung. Hohes Verdichtungsverhältnis beim Ottomotor ergibt eine niedrigere Abgastemperatur (hoher thermischer Wirkungsgrad); späte Zündwinkel verlagern die Verbrennung teilweise in den Auslasstrakt und erhöhen die Abgastemperatur, was zum schnelleren Anspringen des Katalysators während der Warmlaufphase führt. Nachteil ist die damit verbundene Erhöhung des Kraftstoffverbrauchs.

Beim Dieselmotor kann z. B. zur Unterstützung der Regeneration von Rußfiltern von Zeit zu Zeit die Abgastemperatur durch Ansaugluftdrosselung und Ansaugluftvorwärmung erhöht werden. Auch später Einspritzbeginn und Nacheinspritzung sind hilfreich zur Erhöhung der Abgastemperatur.

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzeugkatalysator#Oxidationskatalysator
Dieselmotoren verbrennen kein vorbereitetes Brennstoff-Luft-Gemisch. Der Brennstoff wird innermotorisch in die komprimierte Luft zugegeben. Die Verbrennung selbst verläuft nur lokal stöchiometrisch oder gar unter Sauerstoffmangel. Da der Brennstoff nicht gleichmäßig verteilt wird, führt die Verbrennung in Gänze zu einem hohen Luftüberschuss und damit zu λ > 1. Im Abgas sind daher hohe Sauerstoffkonzentrationen vorhanden. Somit ist die Reduktion von NOx wie beim Drei-Wege-Katalysator nicht möglich. CmHn- und CO-Emission können jedoch durch den Einsatz eines Oxidationskatalysators gemindert werden. Die Oxidationsreaktionen laufen hierbei gleich wie beim Drei-Wege-Katalysator ab. Aufgrund der deutlich niedrigeren Abgastemperaturen im Vergleich zum Ottomotor sind Diesel-Oxidationskatalysatoren oft nahe am Abgaskrümmer verbaut, der Washcoat enthält nur Platin und/oder Palladium.

Die NOx-Minimierung von Dieselmotoren kann zunächst durch innermotorische Maßnahmen, also die gezielte Beeinflussung der Verbrennung zum Beispiel durch teilweise Abgasrückführung, erfolgen. Dies ist jedoch nur in engen Grenzen möglich, da ansonsten die Ruß-Emission ansteigt und die Motorleistung sinkt. In Zukunft soll der vermehrte Einsatz von NOx-Speicherkatalysatoren oder SCR-Katalysatoren den NOx-Ausstoß von Dieselfahrzeugen senken.
Als het mogelijk is wordt bij dieselmotoren de katalysator dikwijls zo kort mogelijk bij het uitlaatspruitstuk gemonteerd om de katalysator rapper op werktemp te krijgen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 februari 2011 - 15:33:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Ecorijden
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 15:21:12 »
Ik denk dat @ sniper een automatische airco (electronisch geregeld) bedoelt
ik ook  :)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecorijden
« Reactie #40 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 15:35:21 »
Ik denk dat @ sniper een automatische airco (electronisch geregeld) bedoelt
ik ook  :)
:)   schrijf dat dan ook hé  ;)

Ik heb weer een hele bijbel neergepent...   ;D

en voor 0,1 liter per 100 km ga ik niet voordurend met het aan en uit knopje van mijn automatische airco spelen...
voor 2,1 l /100 km laat ik mijn (manuele) airco wel lang genoeg uit staan.

Citaat
Pro einhundert Kilometer 0,1 Liter oder 2.1 Liter, je nach Modell und Einsatzgebiet: Wie unser Diagramm zeigt,
ist die Bandbreite des Mehrverbrauchs der hier untersuchten Modelle enorm.

http://www.adac.de/_mm/pdf/Klimaanlagen-Mehrverbrauch_22KB_29565.pdf
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 februari 2011 - 15:41:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Ecorijden
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 15:50:40 »
en voor 0,1 liter per 100 km ga ik niet voordurend met het aan en uit knopje van mijn automatische airco spelen...
't is niet dat ik voortdurend de airco af en aan zet hé.  In de zomer staat hij bijna altijd aan, in de winter zet ik hem uit als ik kan vermoeden dat het droog genoeg is (en ik niet met volk in de auto zit) en dan blijft hij uit totdat ik een vochtigheidsprobleem krijg.  Als ik hem dan aan zet blijft hij wel aan totdat weer een dag aanbreekt dat ik kan vermoeden dat het droog genoeg is en ik geen volk in de auto heb...
Ik zal dus mijn auto vaker starten/stilzetten dan dat ik mijn airco op of af zet  ;)

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ecorijden
« Reactie #42 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 15:51:55 »
Ik  heb nogeens geen airco, super ecorijden. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecorijden
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 16:01:08 »
Ik  heb nogeens geen airco, super ecorijden. ;D
Niet altijd...

Zet ge soms de voorste ramen open in de zomer ?  ;D  ;)

Heeft ADAC ook gemeten, 0,2 liter meerverbruik al vanaf 80-100 kmh;
dan is ´mijn automatische airco´ 50 % zuiniger met 0,1 l meerverbruik.  ;)

Citaat
Offene Seitenfenster kosten auch Sprit

Klimaanlage aus – Fenster runter: An heißen Tagen wird das nicht ausreichen, um im Fahrzeug-Innenraum ein akzeptables Temperatur-Niveau zu halten. Zudem kann es bereits ab etwa 50 km/h im Innenraum recht laut und turbulent werden. Trotzdem ist die Frage nicht uninteressant, wie viel Sprit ein geöffnetes Seitenfenster kostet.

Wir haben es gemessen: Bei Geschwindigkeiten zwischen 80 km/h und 100 km/h mit beiden geöffneten Seitenfenstern lag der Mehrverbrauch bei 0,2 l/100 km.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 februari 2011 - 16:07:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Ecorijden
« Reactie #44 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 16:04:52 »
Ik  heb nogeens geen airco, super ecorijden. ;D
Zet ge de ramen open in de zomer ?  ;D  ;)
gotcha  ;D