Auteur Topic: Ecorijden  (gelezen 20398 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Ecorijden
« Reactie #60 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 09:11:00 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #61 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 12:37:29 »
Geen enkele band is dezelfde, maar ik zette in het verleden mijn achterbanden op 3,0 om net minder grip te hebben op de achteras om te gaan driften, en dan werd mijn auto vrij giftig bij accelereren.
En het effect op sterk verschillende auto's is ongetwijfeld ook anders.
Maar op het duidelijk verminderde ophangingscomfort na, merk ik eigenlijk geen negatieve effecten.

Bij het nogal stevige begin van de winter was de druk verlaagd tot 2.5 bar - de aanbevolen druk bij hoge snelheden/zware belasting.
Het voelde aan alsof de handrem op stond  ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ecorijden
« Reactie #62 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 08:45:34 »
Hmmmm...

Ik rij 50 in 4de omdat het verbruik lager ligt. Ik schakel op tegen de 2000 toeren denk ik en dan valt het terug tot 1500 en dat gaat perfect. Ik let er natuurlijk wel op dat ik op tijd terugschakel naar 3de (als ik onder de 45 ga gewoonlijk).

M'n vriend rijdt (met mijn auto) 50 in 3de en dan zit ie tegen de 2500 toeren. Als ik er iets over zeg, dan zegt ie dat het slecht is om 50 in 4de te rijden, want je kan niet op tijd stoppen ofzo (?), je kan niet genoeg anticiperen...

Wie heeft er gelijk?

En ik wou dat ik een deftige boordcomputer of verbruiksmeter had... Zo'n digitale weergave met blokjes vind ik toch maar niks!

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Ecorijden
« Reactie #63 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 08:57:43 »
Hmmmm...

Ik rij 50 in 4de omdat het verbruik lager ligt. Ik schakel op tegen de 2000 toeren denk ik en dan valt het terug tot 1500 en dat gaat perfect. Ik let er natuurlijk wel op dat ik op tijd terugschakel naar 3de (als ik onder de 45 ga gewoonlijk).

M'n vriend rijdt (met mijn auto) 50 in 3de en dan zit ie tegen de 2500 toeren. Als ik er iets over zeg, dan zegt ie dat het slecht is om 50 in 4de te rijden, want je kan niet op tijd stoppen ofzo (?), je kan niet genoeg anticiperen...

Wie heeft er gelijk?

En ik wou dat ik een deftige boordcomputer of verbruiksmeter had... Zo'n digitale weergave met blokjes vind ik toch maar niks!
rustig tegen 50 in 4de doe ik ook, ik zie niet in waarom je niet op tijd zou kunnen stoppen
't is wel zo, zeker met benzine, dat je motor heftiger reageert op het lossen van het gaspedaal in 3de dan in 4de, maar om te (nood)remmen prefereer ik de rem  ::)
En alert moet je in elke versnelling zijn

wooter

  • Gast
Re: Ecorijden
« Reactie #64 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 09:27:45 »
Er is niks mis mee met in 4e 50 km/u rijden, zolang je niet wil versnellen.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Ecorijden
« Reactie #65 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 09:50:11 »
zolang je niet wil versnellen.
da's evident, eh  ;)

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ecorijden
« Reactie #66 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 10:10:11 »
Er is niks mis mee met in 4e 50 km/u rijden, zolang je niet wil versnellen.
zolang je niet snel wil versnellen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecorijden
« Reactie #67 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 12:11:48 »
Er is niks mis mee met in 4e 50 km/u rijden, zolang je niet wil versnellen.

Maar gij rijdt dan ook met die (soepele) 6 cilinder in lijn hé, met perfecte "motorbalans".
Ik ken die, alhoewel boxer-6 nog wat fijner klinkt  ;)

Met ideale Massenausgleich
 (wie vertaalt dat ? Euhm ´massa´s in evenwicht´)
ttz de massakrachten en -komponenten 1e en 2e graad van een zuigermotor die mekaar opheffen = 0
(1e graad is belangrijker als 2e graad).

edit: of gewoon motorbalans  ;D
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Balansas
De motorbalans hangt in sterke mate af van het aantal cilinders en de cilinderconfiguratie.

Citaat
Massenausgleich und Laufruhe von Hubkolbenmotoren
(C) 2008-2011 Franz Winter
...
Die folgende Tabelle zeigt die Berechnungsergebnisse für die wichtigsten Motoren. Der angegebene Faktor beschreibt jeweils die Intensität der Kraft- bzw. Momentenkomponente, wobei die zweite Ordnung generell in geringerer Intensität als die erste Ordnung zu spüren ist. (Beispiel: Ein Faktor „2“ bei der zweiten Ordnung ist deutlich weniger „schlimm“ als ein Faktor „2“ bei der ersten Ordnung. Überall Faktor „0“ ist selbstverständlich am Besten.)

               Freie Massen-kräfte 1e Ordnung   Freie Massen- momente 1e Ordnung  |  Freie Massen-kräfte 2e Ordnung   Freie Massen-momente 2e Ordnung
4-Takter
1-Zylinder                         1    0   |   1    0
Reihen-2-Zylinder              2    0    |  2    0
Reihen-3-Zylinder              0  1,7   |  0  1,7
Reihen-4-Zylinder              0    0    |  4    0
Reihen-5-Zylinder              0  0,5   |  0    5
Reihen-6-Zylinder          0    0   |   0    0
V6 (Bankwinkel 90°)          0   1,7   |   0  2,4
V8 (Bankwinkel 90°)      0    0   |   0   0
V12 (Bankwinkel 60°)    0    0   |  0   0
Boxer                             0    0   |    0   0

http://www.brucewilles.de/massenausgleich.html
 tabel laatste blz.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 maart 2011 - 12:29:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Ecorijden
« Reactie #68 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 12:26:20 »
Ja, ik rij 50 in 6e :D

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecorijden
« Reactie #69 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 12:39:47 »
Er is niks mis mee met in 4e 50 km/u rijden, zolang je niet wil versnellen.
Puur auto afhankelijk.
De mijne doet er bvb niet aan mee.
Het gaat als je van hogere snelheid afzakt naar 50 en vlak of licht afhellend verder rijdt.
Beetje omhoog of ietwat terug versnellen, en het verbruik is hoger dan in 3de.

In 3de kan je je snelheid meer bepalen met het gas - er is redelijk wat motorrem.
In 4de is dat lastiger.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ecorijden
« Reactie #70 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 15:31:22 »
Mijn auto heeft blijkbaar sowieso nauwelijks motorrem... het is echt opvallend eigenlijk... de vorige (diesel) remde juist heel erg op de motor...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecorijden
« Reactie #71 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 16:15:06 »
Mijn auto heeft blijkbaar sowieso nauwelijks motorrem... het is echt opvallend eigenlijk... de vorige (diesel) remde juist heel erg op de motor...

Uw vorige diesel was wslk zonder turbo, de zuigdiesels hebben een hogere compressieverhouding tot ca 23:1 of soms meer.
Turbodiesels gaan ca. 16 : 1 hebben.
Ook al dan niet directe inspuiting speelt een rol.
Minder inwendige motorwrijving is wel beter.

Principe : hoe hoger de max turbodruk hoe lager de compressieverhouding.

Ook bij benzinemotoren, maar daar is het verschil minder omdat de max compressieverhouding ca rond 12:1 is. Bij turbobenzines is dat dan ~ max 10:1; de verschillen zijn navenant max turbodruk.
(uitzonderingen bevestigen de regel)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 maart 2011 - 16:21:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecorijden
« Reactie #72 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 18:20:33 »
Met ideale Massenausgleich
 (wie vertaalt dat ? Euhm ´massa´s in evenwicht´)

Uitbalancering van de massa's?  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ecorijden
« Reactie #73 Gepost op: donderdag 03 maart 2011 - 09:57:50 »
Puur auto afhankelijk.
De mijne doet er bvb niet aan mee.
Uiteraard. Zijn Golf doet er ook niet helemaal aan mee, daar moet je echt wel op tijd terugschakelen!

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Ecorijden
« Reactie #74 Gepost op: dinsdag 27 maart 2012 - 16:57:47 »