Auteur Topic: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon  (gelezen 18421 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #75 Gepost op: donderdag 05 mei 2011 - 21:11:36 »
Citaat
Er zijn er daar genoeg van.
Bestuurders die niet tijdig aangaven sterk te gaan vertragen of stoppen bvb, zijn al vaak genoeg daarvoor veroordeeld.
't Zal mij een zorg zijn dat een andere bestuurder er op rekent dat hij dergelijke zaak misschien voor een rechtbank zou kunnen winnen. Voorkomen is beter dan misschien, na jaren, te kunnen genezen. Defensief noemt men dat.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #76 Gepost op: donderdag 05 mei 2011 - 21:13:35 »
Daarom ook het aangeven van de rijrichting. Dat behoort ook tot het defensieve rijgedrag :).

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #77 Gepost op: donderdag 05 mei 2011 - 21:16:59 »
Citaat
Daarom ook het aangeven van de rijrichting
Maar ik laat mij er niet door misleiden. Zoals je zelf schreef kijk ik of er nog meer indicaties zijn dat het een "geen vergeten af te zetten" richtingsaanwijzer is.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #78 Gepost op: donderdag 05 mei 2011 - 21:20:17 »
Een beetje zoals kunnen herkennen wanneer iemand van rijstrook gaat wisselen op de snelweg...

De meesten zijn trouwens toch al halverwege hun manneuver eer ze beginnen met pinken. (Verantwoorden waarmee ze bezig zijn, ipv hun voornemen tijdig aankondigen dus).

Als iedereen aan een rotonde (vb dat Jozef aangaf), maar ook aan een T, altijd zou wachten tot de pinkende bestuurder effectief afdraait, dan zou je de files nogal wat zien verlengen

Als die rotonde bvb verdeeld is in rijstroken, ben ik toch wel op mijn hoede.  

Bestuurders die op de binnenrijstrook rijden, moeten namelijk ook richting aangeven, vooraleer ze zich naar de buitenrijstrook begeven.  't Zou nog niet de eerste keer zijn dat een andere bestuurder daaruit dan verkeerdelijk opmaakt, dat die eerste al aan die afslag de rotonde gaat verlaten.  En dus vertrekt die tweede alvast, en BENG.  Een misverstandje, met nare gevolgen.  En die bestuurder kan de andere dan zelfs niet verwijten dat hij z'n pinker niet correct zou hebben gebruikt....

Die andere wiselde immers van rijstrook ==> pinken. (om dan vanuit die rijstrook een afslag verder pas de rotonde te willen verlaten)

Vanuit de binnenste strook mag je nooit een rotonde verlaten.
Bestuurders die van de binnenste strook pinken om naar de buitenste strook te komen kunnen de rotonde bij die afslag dus niet verlaten.

Beter is om te wachten met pinken tot wanneer duidelijk is dat je daar niet gaat afslaan.
Beginnen pinken ter hoogte van of net na de afslag die de afslag voorafgaat die je wil nemen.

De bestuurder die de rotonde wil oprijden kan logischerwjze verwachten dat de bestuurder die in de binnenste strook rijdt op dat moment moet veranderen van rijstrook om de rotonde te kunnen verlaten. Waar zou die anders naartoe rijden behalve om terug te keren waar hij vandaan kwam.

Je komt toe aan een rotonde met vier toegangswegen.
Je kijkt naar links en je ziet de toegangsweg links.
Een bestuurder zit reeds in de binneste cirkel/rijstrook ter hoogte van de oprit die je links ziet.
Die bestuurder plaatst zich niet in de rechtse strook tussen de toegangsweg die je links ziet en de weg waar jij toekomt.
Dan weet je dat die bestuurder reeds eerder op de rotonde zat.
In 99% van de gevallen zal deze bestuurder de rotonde zijn opgereden aan de toegansweg die recht tegenover jou toegangsweg ligt.
Bij 1% gaat het om bestuurders die terugrijden waar ze vandaan komen en zal deze de rotonde zijn opgereden aan de toegangsweg die rechts ligt van jezelf.
Van 99% van de bestuurders die je op deze manier in de binnenste strook ziet rijden moet het  het vanzelfsprekend zijn dat zij op dat moment van rijstrook zullen veranderen gezien zij links willen afslaan tov van hun toegangsweg(derde afslag).
Slechts 1% zal misschien nog even in het midden blijven om dan naar de rechterstrook te komen om terug te keren en de vierde afslag nemen.

Dus nooit een rotonde oprijden als er bestuurders in de binnenste strook rijden met of zonder pinker gezien de logische verwachtingen voor 99% gekend zijn.
Anders is het met bestuurders die in de buitenste strook rijden met hun pinker naar rechts op.
Voor de goede doorstroming mag je wel verwachten dat deze de rotonde bij de eerste afrit zal verlaten.
  
 
 
 

« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 mei 2011 - 09:29:20 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #79 Gepost op: donderdag 05 mei 2011 - 21:22:31 »
Ik pink voornamelijk voor de achterliggers, dat ze weten dat ik ga vertragen en afslaan :).
die zien dat dan wel als uw remlichten oplichten he
en daarbij moet ge toch altijd kunnen stoppen  ;)

Eerst kijken om de vertragingsmogelijkheden van de achterligger vast te stellen.
Ten tweede pinken zodat de achterligger zijn gas al kan lossen.
Dan pas, ten derde beginnen remmen en afslaan.

De achterligger zal door jou richtingaangeven minder sterk moeten vertragen en zijn normale snelheid sneller terug kunnen opnemen omdat hij tijdig kon inspelen op jou voornemen.

Kijken-pinken-vertragen-kijken-afslaan
Daar heb ik allemaal geen zin meer in, want de anderen doen het ook niet  ;D

Spijtig dat je er zo over denkt.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #80 Gepost op: donderdag 05 mei 2011 - 23:03:38 »
Spijtig dat je er zo over denkt.
Ooit al van cynisme gehoord ?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #81 Gepost op: donderdag 05 mei 2011 - 23:06:53 »
Daar heb ik allemaal geen zin meer in, want de anderen doen het ook niet  ;D

De dag waarop daardoor een achteropkomend zwaar voertuig jouw auto een meter verkort, zul je ook geen zin hebben in de whiplash die je dan mogelijk oploopt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #82 Gepost op: donderdag 05 mei 2011 - 23:07:36 »
Vanuit de binnenste strook mag je nooit een rotonde verlaten.
wie zegt dat ?

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #83 Gepost op: donderdag 05 mei 2011 - 23:09:41 »
Daar heb ik allemaal geen zin meer in, want de anderen doen het ook niet  ;D

De dag waarop daardoor een achteropkomend zwaar voertuig jouw auto een meter verkort, zul je ook geen zin hebben in de whiplash die je dan mogelijk oploopt.
Ook nog nooit van cynisme gehoord, Jozef
Het is niet omdat het me allemaal hoog zit dat ik mezelf of anderen in gevaar zou brengen

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #84 Gepost op: vrijdag 06 mei 2011 - 09:30:03 »
Spijtig dat je er zo over denkt.
Ooit al van cynisme gehoord ?

Oef. Bijna ingetrapt.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #85 Gepost op: vrijdag 06 mei 2011 - 09:34:11 »
Vanuit de binnenste strook mag je nooit een rotonde verlaten.
wie zegt dat ?

Hallo,

Waar kom jij nu mee af, dat is toch de evidentie zelf.
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

Behalve als er naar rechts gerichte pijlen in die binnenste strook zouden staan mag je alleen naar rechts afslaan vanuit de rechtse strook of vanaf de rechterkant of vanuit de rechterfile van de weg die je wil verlaten.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 mei 2011 - 09:38:19 door mazda »

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #86 Gepost op: vrijdag 06 mei 2011 - 10:00:51 »
[2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
Citaat van: gratisrijbewijsonline
2. Verkeersregels i.v.m. de rotonde:

- (Tip ex) Bij het oprijden van een rotonde moet geen richtingsaanwijzer aangezet worden, maar het mag wel.
- (Tip ex) Bij het verlaten van een rotonde moet de rechter richtingsaanwijzer aangezet worden.
- Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder op een rotonde niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden. Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.
- (Tip ex) Bij het oprijden van een rotonde moet je voorrang verlenen aan de weggebruikers die zich al op de rotonde bevinden.

wooter

  • Gast
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #87 Gepost op: vrijdag 06 mei 2011 - 10:03:19 »
KV, jouw artikel slaat op de plaats op de openbare weg bij normaal verkeer. Mazda citeert het artikel dat betrekking heeft op het maken van een richtingsverandering.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #88 Gepost op: vrijdag 06 mei 2011 - 10:06:02 »
Je gaat het wel heel ver zoeken Mazda, de borden D5 en B1 of B5 bepalen de voorrang aan een rotonde, of je nu op een linkse of een rechtse strook bolt.
Of je nu van 99%, van 1% of van alle 100 mag verwachten dat ze zus of zo gaan regeren, de borden bepalen dat jij geen voorrang hebt bij het oprijden van de rotonde.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Dendermonde sleurt 'wielerterroristen' op de bon
« Reactie #89 Gepost op: vrijdag 06 mei 2011 - 10:12:37 »
KV, jouw artikel slaat op de plaats op de openbare weg bij normaal verkeer. Mazda citeert het artikel dat betrekking heeft op het maken van een richtingsverandering.
ALs je vanop de middenstrook van een rotonde eraf wil, zal je eerst naar de rechterstrook moeten gaan om dan de rotonde te verlaten, tenzij je er kan overspringen ...
Dus net voor je de rotonde verlaat door rechts af te slaan zal je uiterst rechts rijden, niet ?