Het verkeer in Belgie is gewoon waanzinnnig, vooral in Vlaanderen. Ik denk niet dat een wetgeving of een regel die ritsen zal verplichten baat zal brengen.
Men heeft nog maar iets gehoord over ritsen en een aantal bestuurders beginnen nu zowat overal tussen te wringen waar ritsen niet van toepassing is en waar men eigenlijk al lang op voorhand kan voorsorteren. Anderen willen gewoon niet van ritsen weten en laten je er aldus gewoon op het einde niet meer tussen, je kan dan kiezen, vol in de remmen of de vangrails. Verder is het bijna niet mogelijk een sluitende regel voor ritsen uit te schrijven met alle mogelijke nuances gezien de interpretatie van de Vlaamse bestuurders. De mentaliteit zit gewoon volledig fout en dat krijg je er zomaar niet uit.
Was vorige week nog met de auto in Parijs, waar vele Vlamingen zogezegd bang zijn om te rijden omdat ze de regels niet kennen, zoals voorrang van rechts op de peripherique of op de place Charles de Gaulle. In Parijs wordt vrij goed geritst bij wegversmallingen, één voor één op het einde. Er rijden is een plezier ( hier overdrijf ik wel een beetje) maar vergeleken met het verkeer op de Vlaamse autosnelwegen kan ik rustig zeggen dat aan de meeste bestuurders hier bij ons een vijs of meerdere vijzen los zit. Vandaag reed ik over de E34 naar Antwerpen, een hel. Er is geen plaats meer om gewoon 120 te rijden en het houden van een normale veiligheidsafstand met je voorligger wordt niet aanvaard, men begint dan doodleuk te duwen of gevaarlijk rechts in te halen op plaatsen waar daar eigenlijk geen plaats voor is.
Als je zoals ik de wegcode naleef heb je in Vlaanderen steeds problemen met de andere weggebruikers. Men reageert geirriteerd, agressief omdat je niet sneller rijdt dan toegelaten, of helemaal stopt aan een stopteken. Het vertragen aan kruipunten met voorrang van rechts en het verlenen van voorrang van rechts wordt al helemaal als storend ervaren. Als je in de linkse rijstrook van de snelweg inhaalt maar tegelijkertijd correct afstand houd is het kot echt te klein.
Vlamingen zijn pure egoisten op de weg, de weg samen delen zit er niet in. De perceptie van sommige bestuurders in bepaalde situaties is om te huilen, en erger nog ze weten niet beter en maken zich zelfs boos in plaats van zich te excuseren.
Ritsen zou zo mooi kunnen zijn, maar Vlamingen willen in het rijtje aanschuiven en ieder wie daar langs wil zal boeten.
Hoe moeilijk is het niet om een eenvoudige regel als voorrang van rechts na te leven, neen daar is de Vlaming te dom voor.
In 2007 is de regel voorrang van rechts veranderd, zonder resultaat. Denken jullie echt dat een wetgeving die ritsen zal verplichten een oplossing zal zijn. Integendeel, er zal nog meer agressie ontstaan tussen voor en tegenstanders. De tegenstanders zullen ongelijk hebben volgens de wetgeving maar niet volgens de Vlaamse ingesteldheid.
Het probleem is volgens mij niet zomaar op te lossen met een regeltje.