Auteur Topic: Ritsen, the sequel ...  (gelezen 50198 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
Re: Ritsen, the sequel ...
« Reactie #45 Gepost op: dinsdag 03 december 2013 - 20:05:29 »
Het gaat erover dat bestuurders zich moeten aanpassen aan het bord vanaf het in zicht is. Dat geld zowel voor F15/F13 borden dan voor snelheidsbeperkingen, inhaalverboden, bebouwde kom en alle andere borden die inderdaad pas ingaan vanaf het bord maar dan moet je er reeds klaar voor zijn.

Als een bord verboden richting aan de gevel van een huis hangt ben je reeds te ver als je tot aan het bord zou rijden en moet je achteruit.

Verbodsborden gelden per definitie vanaf het bord, niet eerder.

Dat je ze best vooraf al ziet staan om ze vanaf het bord te kunnen opvolgen, verandert daar niets aan en is naast de kwestie inzake ritsen.

Het gaat niet over verbodsborden en ook niet meer over ritsen. We maken naar aanleiding van posting 12 door Jo een verschil tussen tijdig voorsorteren en ritsen. De vraag is vanaf wanneer je een bord F15 of een bord F13 opvolgt en tot wanneer dat kan duren voorbij het bord, rekening houdend met het feit dat F15 borden doorgaande richtingen kunnen aangeven. MAW Vanaf wanneer en tot wanneer moet men niet rechts rijden en is rechts sneller rijden dan links geen inhalen?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 03 december 2013 - 20:11:01 door mazda »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #46 Gepost op: dinsdag 03 december 2013 - 20:39:04 »
Het gaat niet over verbodsborden en ook niet meer over ritsen.
begin dan een eigen topic ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #47 Gepost op: dinsdag 03 december 2013 - 23:06:25 »
Het gaat erover dat bestuurders zich moeten aanpassen aan het bord vanaf het in zicht is. Dat geld zowel voor F15/F13 borden dan voor snelheidsbeperkingen, inhaalverboden, bebouwde kom en alle andere borden die inderdaad pas ingaan vanaf het bord maar dan moet je er reeds klaar voor zijn.

Als een bord verboden richting aan de gevel van een huis hangt ben je reeds te ver als je tot aan het bord zou rijden en moet je achteruit.

Verbodsborden gelden per definitie vanaf het bord, niet eerder.

Dat je ze best vooraf al ziet staan om ze vanaf het bord te kunnen opvolgen, verandert daar niets aan en is naast de kwestie inzake ritsen.

Het gaat niet over verbodsborden en ook niet meer over ritsen. We maken naar aanleiding van posting 12 door Jo een verschil tussen tijdig voorsorteren en ritsen. De vraag is vanaf wanneer je een bord F15 of een bord F13 opvolgt en tot wanneer dat kan duren voorbij het bord, rekening houdend met het feit dat F15 borden doorgaande richtingen kunnen aangeven. MAW Vanaf wanneer en tot wanneer moet men niet rechts rijden en is rechts sneller rijden dan links geen inhalen?

Ken je dit topic nog van juni 2010 ? Daar stel je eigenlijk dezelfde vragen  ;)

http://forum.christophoros.be/index.php/topic,2264.msg26489.html#msg26489

Het volstaat niet dat er zich een F15 bord bevindt.

Wat het F15 verkeersbord betreft, is het volgens AR 16.2 slechts ALS de bestuurders de aanwijzingen ervan opvolgen
Wat dan als alle rijstroken voorzien zijn van een F15 ?
Hoe kan je de F15 dan NIET opvolgen ???
Je hebt dan toch geen andere keuze ...

Dat is ook de mening van Inazuma.

Ik daarentegen dacht (maar ik ben niet zeker) dat je wél een andere keuze hebt. Zie het voorbeeld van kapitein Haddock in antwoord#39 in deze draad.

Anders hadden ze toch gewoon kunnen schrijven dat er van inhalen geen sprake mee is van zodra er een verkeersbord F15 aangebracht is, zonder er de voorwaarde aan toe te voegen dat het daarvoor vereist is dat de bestuurders de aanwijzingen ervan opvolgen.

Die laatste zin blijft mijn vraag die tot nog toe voor mij althans onbeantwoord is gebleven.
Inazuma vraagt steeds waar het in de wegcode staat.
Nergens expiliciet maar wel duidelijk voor interpretatie vatbaar.
En dan kies ik duidelijk voor mijn interpretatie.
Moest men ooit de tekten daaromtrent herschrijven en verduidelijken hoop ik dat men naar Nederlands of Frans voorbeeld zal werken.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 03 december 2013 - 23:14:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #48 Gepost op: woensdag 04 december 2013 - 19:42:09 »
Het gaat niet over verbodsborden en ook niet meer over ritsen.
begin dan een eigen topic ...

Ah neen, gezien men het verschil niet kent tussen tijdig voorsorteren en pas op het einde ritsen is mijn vraag hier volledig op zijn plaats.

Wie durft tegenspreken dat men F 15 borden reeds kan opvolgen wanneer ze in zicht zijn.
Indien niet akkoord wil ik weten wanneer men dan wel moet voorsorteren en tot wanneer voorbij het bord F15 men kan genieten van de mogelijkheid om niet rechts te houden en rechts sneller te rijden dan links?

Bijkomend vraag ik om aan te geven waar dat in de wegcode staat zoals ik reeds in 2010 vroeg maar nooit antwoord op kreeg.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #49 Gepost op: zaterdag 21 december 2013 - 19:04:41 »
Inazuma

« Antwoord #30 Gepost op: Dinsdag 26 November 2013 - 13:32:50 (GMT-1) »  

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat van: mazda op Maandag 25 November 2013 - 13:34:43 (GMT-1)
Bij het opvolgen van F15 en F13 borden is het steeds de bedoeling om vanaf deze borden in zicht zijn een rijstrook te kiezen die aan je bestemming beantwoord
Antwoord Inazuma :
Vanaf het bord.
Niet vanaf het in zicht is.

Dit antwoord verbaast mij. Ik heb op mijn voorgaande post geen antwoord gekregen. Zelf ben ik naar antwoorden gaan zoeken gezien het voor mij evident en vrij duidelijk leek dat je kan voorsorteren dus niet rechts houden vanaf de borden F13 en F15 in zicht zijn.
In de Postal bij artikel 9 Postal plaats van de bestuurders op de openbare weg is te lezen op blz 20 onder 6.1.2 paragraaf 3 :

In het KB 01121975 is er geen afstand bepaald vanaf wanneer de bestuurder, die de aanwijzingen van de verkeersborden F13 of F15 wil opvolgen, de rechter rand van de rijbaan mag verlaten. In de praktijk wordt doorgaans de afstand genomen van waarop het verkeersbord F13 of F15 zichtbaar is voor de bestuurder. Naargelang de omstandigheden betreft dit bijgevolg een variabele afstand.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 december 2013 - 19:17:53 door mazda »

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #50 Gepost op: zaterdag 21 december 2013 - 19:17:00 »

:)
« Laatst bewerkt op: zondag 29 december 2013 - 15:35:13 door mazda »

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #51 Gepost op: zaterdag 21 december 2013 - 19:23:28 »

Citaat Mazda :

Gevonden antwoord :
In het KB 01121975 is er geen afstand bepaald vanaf wanneer de bestuurder, die de aanwijzingen van de verkeersborden F13 of F15 wil opvolgen, de rechter rand van de rijbaan mag verlaten. In de praktijk wordt doorgaans de afstand genomen van waarop het verkeersbord F13 of F15 zichtbaar is voor de bestuurder. Naargelang de omstandigheden betreft dit bijgevolg een variabele afstand.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 december 2013 - 19:25:29 door mazda »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #52 Gepost op: zaterdag 21 december 2013 - 20:48:05 »

Citaat Mazda :

Gevonden antwoord :

Mogen we ook weten waar dat je die antwoordtekst gevonden hebt ?

aha, bedoel je dit:
Citaat
In de Postal bij artikel 9 Postal plaats van de bestuurders op de openbare weg is te lezen op blz 20 onder 6.1.2 paragraaf 3
:
geen link of verwijzing naar die "Postal" ?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 december 2013 - 21:00:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #53 Gepost op: zondag 22 december 2013 - 20:06:13 »
De Postal is een boek in verschillende delen dat steeds wordt bijgewerkt over rechtspraak en uitspraken cassatie met commentaar. Juristen grijpen naar de Postal als de wetgeving niet volstaat en er reeds eerdere uitspraken waren. Volgens mij niet te vinden op internet, ik heb het boek geraadpleegd, deel I A blz 20 van artikel 9.

Conclusie : bestuurders mogen de rechter rand van de weg verlaten indien dit nodig is om de borden F13 of F15 of te volgen vanaf deze in zicht zijn.

"Men mag dus niet zomaar de rechter rand verlaten als dat niet nodig is om de borden op te volgen.
Rechts voorbijrijden wordt dan niet als inhalen beschouwd.
Eénmaal deze borden opgevolgd moet elke bestuurder zijn plaats rechts terug innemen tov de te volgen richting van zodra dit mogelijk is.
Dat kan reeds voor de borden gebeuren maar kan eventueel nog doorgaan na de borden als de bestuurder zijn plaats niet onmiddellijk rechts kan innemen door ander verkeer of wanneer de bestuurder aansluitend begint in te halen of in meerdere files terecht komt."
« Laatst bewerkt op: zondag 22 december 2013 - 20:23:13 door mazda »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #54 Gepost op: zondag 22 december 2013 - 22:51:11 »
De Postal is een boek in verschillende delen dat steeds wordt bijgewerkt over rechtspraak en uitspraken cassatie met commentaar. Juristen grijpen naar de Postal als de wetgeving niet volstaat en er reeds eerdere uitspraken waren. Volgens mij niet te vinden op internet, ik heb het boek geraadpleegd, deel I A blz 20 van artikel 9.

Conclusie : bestuurders mogen de rechter rand van de weg verlaten indien dit nodig is om de borden F13 of F15 of te volgen vanaf deze in zicht zijn.

"Men mag dus niet zomaar de rechter rand verlaten als dat niet nodig is om de borden op te volgen.
Rechts voorbijrijden wordt dan niet als inhalen beschouwd.
Eénmaal deze borden opgevolgd moet elke bestuurder zijn plaats rechts terug innemen tov de te volgen richting van zodra dit mogelijk is.
Dat kan reeds voor de borden gebeuren maar kan eventueel nog doorgaan na de borden als de bestuurder zijn plaats niet onmiddellijk rechts kan innemen door ander verkeer of wanneer de bestuurder aansluitend begint in te halen of in meerdere files terecht komt."
OK.
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #55 Gepost op: zondag 22 december 2013 - 23:48:09 »
De Postal is inderdaad HET referentiewerk inzake verkeerswetgeving.

Hij bestaat in papieren vorm en als DVD.

Hij kost wel ca. 500 € per jaar...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #56 Gepost op: maandag 23 december 2013 - 00:25:56 »

En wie beslist dat het niet nodig is? Hoe kan iemand die de situatie daar bvb. niet gewoon is weten of het ja dan neen nodig is?

Rechts t.o.v. wat de borden aangeven?

Wat nut heeft zulk een bord dan als je het voor het bord al als nietig gaat beschouwen?

Laten we dus die borden afschaffen want ze zorgen enkel voor verwarring en je moet ze zeker niet volgen?
« Laatst bewerkt op: maandag 23 december 2013 - 00:38:08 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #57 Gepost op: maandag 23 december 2013 - 23:09:04 »

En wie beslist dat het niet nodig is? Hoe kan iemand die de situatie daar bvb. niet gewoon is weten of het ja dan neen nodig is?
 De pijlen op de borden beslissen dat.
Rechts t.o.v. wat de borden aangeven?ja, de te volgen richting volgens de borden.

Wat nut heeft zulk een bord dan als je het voor het bord al als nietig gaat beschouwen?Het bord is niet nietig te verklaren , het geeft aan waar je moet rijden om een bepaalde richting te volgen en mag reeds opgevolgd worden vanaf het in zicht is volgens de POSTAL.
Daarbij zijn er mogelijk meerdere bestuurders waardoor rechts sneller rijden dan links van toepassing blijft tot wanneer elke bestuurder zijn plaats rechts volgens zijn richting heeft ingenomen. Daarna gelden terug de normale regels rechts rijden en links inhalen

Laten we dus die borden afschaffen want ze zorgen enkel voor verwarring en je moet ze zeker niet volgen?
Hoe weet je dan welke rijstroken naar waar gaan? Zeker voor bestuurders die de situatie  niet kennen?
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 december 2013 - 20:20:34 door mazda »

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #58 Gepost op: zondag 29 december 2013 - 16:05:57 »
Het verkeer in Belgie is gewoon waanzinnnig, vooral in Vlaanderen. Ik denk niet dat een wetgeving of een regel die ritsen zal verplichten baat zal brengen.
Men heeft nog maar iets gehoord over ritsen en een aantal bestuurders beginnen nu zowat overal tussen te wringen waar ritsen niet van toepassing is en waar men eigenlijk al lang op voorhand kan voorsorteren. Anderen willen gewoon niet van ritsen weten en laten je er aldus gewoon op het einde niet meer tussen, je kan dan kiezen, vol in de remmen of de vangrails. Verder is het bijna niet mogelijk een sluitende regel voor ritsen uit te schrijven met alle mogelijke nuances gezien de interpretatie van de Vlaamse bestuurders. De mentaliteit zit gewoon volledig fout en dat krijg je er zomaar niet uit.
Was vorige week nog met de auto in Parijs, waar vele Vlamingen zogezegd bang zijn om te rijden omdat ze de regels niet kennen, zoals voorrang van rechts op de peripherique of op de place Charles de Gaulle. In Parijs wordt vrij goed geritst bij wegversmallingen, één voor één op het einde. Er rijden is een plezier ( hier overdrijf ik wel een beetje) maar vergeleken met het verkeer op de Vlaamse autosnelwegen kan ik rustig zeggen dat aan de meeste bestuurders hier bij ons een vijs of meerdere vijzen los zit.  Vandaag reed ik over de E34 naar Antwerpen, een hel. Er is geen plaats meer om gewoon 120 te rijden en het houden van een normale veiligheidsafstand met je voorligger wordt niet aanvaard, men begint dan doodleuk te duwen of gevaarlijk rechts in te halen op plaatsen waar daar eigenlijk geen plaats voor is.
Als je zoals ik de wegcode naleef heb je in Vlaanderen steeds problemen met de andere weggebruikers. Men reageert geirriteerd, agressief omdat je niet sneller rijdt dan toegelaten, of helemaal stopt aan een stopteken. Het vertragen aan kruipunten met voorrang van rechts en het verlenen van voorrang van rechts wordt al helemaal als storend ervaren. Als je in de linkse rijstrook van de snelweg inhaalt maar tegelijkertijd correct afstand houd is het kot echt te klein.
Vlamingen zijn pure egoisten op de weg, de weg samen delen zit er niet in. De perceptie van sommige bestuurders in bepaalde situaties is om te huilen, en erger nog ze weten niet beter en maken zich zelfs boos in plaats van zich te excuseren.
Ritsen zou zo mooi kunnen zijn, maar Vlamingen willen in het rijtje aanschuiven en ieder wie daar langs wil zal boeten.
Hoe moeilijk is het niet om een eenvoudige regel als voorrang van rechts na te leven, neen daar is de Vlaming te dom voor.
In 2007 is de regel voorrang van rechts veranderd, zonder resultaat. Denken jullie echt dat een wetgeving die ritsen zal verplichten een oplossing zal zijn. Integendeel, er zal nog meer agressie ontstaan tussen voor en tegenstanders. De tegenstanders zullen ongelijk hebben volgens de wetgeving maar niet volgens de Vlaamse ingesteldheid.
Het probleem is volgens mij niet zomaar op te lossen met een regeltje.
« Laatst bewerkt op: zondag 29 december 2013 - 16:22:25 door mazda »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #59 Gepost op: zondag 29 december 2013 - 20:51:48 »
En de Vlamingen weten verdomd goed dat ze het uithangen op de weg.

Je kunt niet geloven wat een enorm verschil het maakt sinds ik in België met een Duits kenteken rijdt. Niet dat ze zich zelf dan beter zouden gedragen, maar ze kunnen het dan tenminste verdragen dat ik de wegcode naleef. Ze hebben dan zo een blik van "ach ja, die mens weet niet beter, laat hem maar de regels naleven".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."