En die "gratis" stroom bij Tesla heb je bij de aankoop natuurlijk al dubbel en dik bijbetaald.
Moet "natuurlijk" iets staven ofzo ?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150811_01813363
Tesla maakt 4.000 dollar verlies per auto
11/08/2015
Tiens (na de link volledig te lezen)
Blijkbaar heeft men dan nog meer "bijbetaald" bij een Audi en later nog het dubbele aan fossiele brandstoffen aan de pomp, waarvan 2/3 naar de overheid gaat.
En toch is een Tesla niet duurder in aankoopprijs als een vergelijkbare Audi A7 volgens ADAC, hoe durven ze.
De tabellen van ADAC tonen het zwart op wit, de Audi heeft zelfs meer waardeverlies dan de Tesla - alweer volgens ADAC -.
Of de ADAC die gratis stroom van Tesla meeberekend weet ik niet 100 %, maar ik denk zeer wslk van niet,
ADAC neemt de gewone stroomprijs, in een eerste test (augustus 2013) namen ze 26 cent/kWh D-stroommix.http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5022_Tesla_Model_S_Performance/Tesla_Model_S_Performance.pdf
Note 0,6 Betriebskosten*
Die Betriebskosten ergeben sich in diesem Fall aus den Aufwendungen für den Strom. Zur Berechnung wird der Hersteller-Verbrauch herangezogen, der bei 17,7 kWh/100 km liegt. Als Strompreis werden 26 Cent pro kWh angenommen. Dadurch ergeben sich pro 100 km Stromkosten von rund 4,60 Euro (Ladeverluste nicht mit eingerechnet).
Maakt dat de Tesla S goedkoper is dan een Audi A7, zelfs zonder de mogelijkheid van die gratis stroom van superchargers mee in rekening te brengen. (punt). In de regel zal een Tesla S eigenaar het vliegtuig nemen voor verre verplaatsingen (+ 800 km), maar als je toevallig in de nabijheid woont van een supercharger zal de verlokking groot zijn regelmatig daar snel op te laden, je zou nogal eigenwijs zijn dat niet te doen.
Je maakt nog altijd geen punt wat de echte kosten betreft, Jozef.
Ook de Nissan Leaf moet niet echt veel onderdoen tov fossiele wagens van zijn klasse volgens ADAC (spijtig van die maar-24 kWh).
Een Nissan Leaf wordt echter wel aan de normale snelle band gemaakt bij Nissan tussen de fossiele wagens (dat voordeel heeft Tesla nooit gehad):
http://www.motornature.com/2010/10/a-worlds-first-the-electric-nissan-leaf-enters-regular-production/
The Nissan Leaf is a true electric car, yet it manages to be built among standard gasoline models.
That is smart manufacturing as it’s the same assembly line that also makes the Juke and Cube models (which are gasoline or diesel). Workers install the battery pack on the Leaf at the same point they would install the fuel tank on the Juke. Next is bolting on a motor or an engine, the same Nissan workers do it at the same place.
Dus spijtig dat nog geen enkele constructeur zich waagt aan een 50-60 kWh versie, en dat in massaproductie op de snelle band (daarvoor is het sowieso wachten op de massaproductie van accupacks -> google Gigafactory I Tesla-Panasonic )
Tesla zal daarvan profiteren met zijn model 3 voor pakweg 35.000 € en zal een enorme voorsprong krijgen op de EU-markt, tenzij de Chinezen nog echt kunnen storen maar dat vermoed ik niet, Tesla heeft zijn naam doorgezet.
De E-auto-aandeel (incl plug-in) volgens landen top 9 zit boven 1 % aandeel:
http://ev-sales.blogspot.be/2015/07/markets-roundup-june-2015.html 2e tabel
Global EV Share leaders
A year ago, i was announcing that for the first time there were five markets above the 1% EV share hallmark, now the number has risen to nine:
1. Norway - 23,22% (14,49% a year ago)
2. Netherlands - 5,94% (4,58%)
California - 2.8% (3.2%)
3. Hong Kong - 2,58% (0,46%)
4. Sweden - 2,16% (1,52%)
5. Iceland - 2,04% (2,71%)
6. Switzerland - 1,42% (0,75%)
7. Denmark - 1,24% (0,88%)
8. France - 1,19% (0,91%)
9. UK - 1,01% (0,56%)
Besides these, EV Shares are up in Germany (0.60% vs 0.44%), Belgium (0.73% vs 0.44%), as well as Ireland (0.47% vs 0,27%) and Portugal (0,35% vs 0,25%).
In BE worden al meer EV verkocht als lpg - gezakt tot 0,5 % -...
NL, heeft wel nog 8 % lpg-aandeel
tov bijna 6 % EV:
http://www.tankpro.nl/brandstof/2013/04/05/aandeel-lpg-in-wagenpark-belgie-gehalveerd-in-tien-jaar-tijd/Tesla heeft nu 11 % aandeel aan de globale wereldmarkt aan EV wagens, Nissan Leaf 12 % alhoewel die minder dan 1/3 kost van de Tesla... :
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/World
Pl WORLD June 2015 % '14Pl
1 Nissan Leaf 4.711 25.068 12 1
2 Tesla Model S 4.994 21.552 11 3
3 Mitsubishi Outlander PHEV 2.111 17.104 8 2
4 BYD Qin 4.015 16.477 8 7
5 BMW i3 1.564 10.554 5 6
6 Renault Zoe 2.498 8.528 4 9
7 Volkswagen e-Golf 1.180 7.150 4 21
8 Volkswagen Golf GTE 1.705 6.604 3 33
9 Chevrolet Volt (1) 1.389 6.362 3 4
Blijkbaar wil Audi met een E-SUV de concurrentie met de Tesla Model X aangaan en gaan beroep doen op de Koreanen LG Chem en Samsung SDI voor hun accupacks:
http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/audis-elektro-suv-gegen-tesla-samsung-lg-liefern-batterie-a-1047996.html
13.08.2015 Pakt mit LG und Samsung
Audi macht ernst mit 500-Kilometer-Elektroauto
Ik ben benieuwd of er nog kleinere ("betaalbare") wagens zullen volgen op korte termijn... en of ze ook aan de normale consument gaan denken zoals Tesla bezig is. Qua plug-ins is er wel -nog dure- keus...
Ik heb even de grafiek bekeken. Man, hoe kun je nu met zo een Tesla op reis gaan langs Duitse autosnelwegen? Al gezapig tegen 160 km/h (wat voor zo een dure wagen met dergelijke prestaties toch heel bescheiden is) heeft hij amper 200 km reikwijdte! Als je niet wil rijden tot de batterijen compleet leeg zijn, en het bijvoorbeeld op 160 km houdt, kun je er dus amper een uurtje mee rijden. Dat betekent op 1.000 km 7 keren een half uur gaan opladen... man, je doet er een halve dag langer over dan ik!
Jozef toch wat vergezochte
overdreven argumentatie, met een Tesla rijdt men meer met aangepaste lagere kruissnelheid (men weet het op voorhand hé), en met wat planning komt men er ook met idd noemenswaardig tijdverlies als men de rustpauzes in acht neemt en er geen race van maakt.
Uiteraard is een rustige drievaksautobahn zeker niet het domein van een Tesla om relatief lange afstanden af te leggen, het linkervak al helemaal niet.
Wordt de 3+3 autobahn navenant zeer druk zal een Tesla ook niet hinderend rijden tussen rechtervak en middenvak, en al zeker niet tijdens het zeer kort inhalen. Het domein van de Tesla (als men het zo mag uitdrukken) is dus eerder de 120/130 kmh begrenste snelweg, ook autobahn.
Deels gewone wegen plannen waar nog vlotte max 90-100 kmh mag gereden worden is ook ideaal om er een zuinige, meer toeristische, rit van te maken.
Wie weet is men op gewone vlotte wegen dan even snel onderweg in bepaalde zomerse tijden als het massa-autotoerisme zich op gang trekt via de snelwegen naar het zuiden, die gaan steeds gepaard met recordfiles aan de gekende knelpunten. Deze knelpunten kan men ook via gewone wegen omzeilen.
ADAC geeft trouwens dit rijbereik op in de praktijk (testverbruik), dit voor de P85-versie van 422 PK augustus 2013:
DATEN UND MESSWERTE
(3)Verbrauch pro 100 km Herstellerangabe 17,7 kWh
(1)Testverbrauch Schnitt pro 100 km (Strom (kWh)) 24,2 kWh
(2)Testverbrauch pro 100 km Stadt/Land/BAB 21,7/21,1/31,7 kWh
(2) Gemiddeld Testverbruik specifiek Stad/Landwegen/BundesAutobahn
Enkel Stad (50 kmh max): 85/21,7 = 392 km rijbereik
Enkel Landwegen (100 kmh max): 85/21,1 = 403 km rijbereikEnkel
Autobahn (130 kmh zie link ADAC Autobahn-Fahrzyklus): 85/31,7 =
268 km rijbereik.simulatie autobahn-130 kmh:
http://www.adac.de/_mmm/pdf/EcoTest_alt_2003-2011_118922.pdf blz 2, ook grafisch
dus een autobahnrit van geschatte 25 km in goed 13 minuten (791 sec) dit steeds met airconditioning aan en met vollast optrekken tussen 110 kmh en 130 kmh (7x) en 2x vanuit 80 kmh, dit om trage auto´s en vrachtwagens te simuleren. Er wordt uit stilstand relatief kalm vertrokken tot 80 km en direct verder rustig naar 130 kmh (faze preconditioning) dan de wisselende fases 1 en 2 waar volgas inbegrepen is (Vollast-Beschleunigungen enthalten). Op het einde van de test uitgebold van 130 kmh tot even 80 kmh (20 sec) (uitvoegen naar 1e vak) om wslk de afrit te nemen tot stilstand. 130 kmh wordt telkens ~1 minuut aangehouden dit 10 x. De 80 km (2x) en 110 kmh (7 x) fases worden ca 10 sec aangehouden. Kun je alles grafisch (V/ sec) zien in de link. De gemiddelde snelheid zal niet ver onder de 120 kmh liggen wat in ons land al de limiet is.
Dus men zal nog kunnen meerijden met het 120-130 kmh verkeer en toch nog redelijke gemiddeldes halen, het rijbereik ligt dan ongeveer bij 330-360 km naargelang versie.
En zo kan een Tesla ook 4000 km afleggen in 48 uur en 11 minuten als men wil (alle pauzes en file meegerekend):
De verliestijden in de files afgetrokken werd er gereden aan gemiddeld 111 kmh:
http://www.impulse.de/leben/mit-111-kmh-zum-weltrekord/
Wie schnell waren Sie unterwegs?
In der Spitze waren es zwischen 140 und 150 km/h, im Durchschnitt lagen wir bei 111 km/h, wenn man die Staus herausrechnet. Das ist also kein Unterschied zu einem Auto mit Benzinmotor. Das Entscheidende für den Rekord waren aber die kurzen Ladezeiten: Wir haben die Strecke so geplant, dass die Batterien möglichst leer waren, wenn wir eine Ladestation angesteuert haben, weil sie sich dann am schnellsten aufladen lassen. Das ist wie beim Handy: je leerer der Akku, desto schneller geht das Aufladen.
Haben Sie es immer bis zur nächsten Ladestation geschafft?
Ja, sonst wäre der Rekord auch futsch gewesen. Die längste Strecke zwischen zwei Supercharger-Ladestationen war die zwischen Ljubljana in Slowenien und Verona in Italien. Da sind wir maximal 120 km/h gefahren, um etwas Strom zu sparen und die Batterie hat durchgehalten.
Hoe snel werd er gereden ?
De maxima waren 140-150 km / h, gemiddeld waren we met 111 km / h onderweg als men de congestietijd aftrekt.
Dus dit is niet anders dan een auto met een benzinemotor. Maar de doorslaggevende factor voor het record waren de korte laadtijden: Wij hebben het zo gepland dat de batterijen zo leeg mogelijk waren als we een (gepland) laadstation bereikten, want dan kan men het snelste bijladen. Het is net als de telefoon: het leger de batterij, hoe sneller opladen.
Ben je er altijd in geslaagd het volgende laadstation te bereiken ?
Ja, anders zou het plaatje niet geklopt hebben. De langste afstand tussen twee Supercharger laadstations was tussen Ljubljana in Slovenië en Verona in Italië. Aangezien wij daar een maximum van 120 km / h reden om wat energie te besparen hebben we die ook bereikt.
Een nog extremere rit door volledig Europa met een Tesla waar de dekking met superschargers niet volledig was, ttz 5 maal op 26 moest er veel trager bijgeladen worden:
http://www.golem.de/news/elektroauto-mit-dem-tesla-6-600-km-quer-durch-europa-in-104-5-stunden-1508-115969.html
Mit dem Tesla 6.600 km quer durch Europa in 104,5 Stunden
Bei der Electrified World Record Tour 2015 hat es ein Tesla Model S innerhalb von 104,5 Stunden geschafft, von Tarifa an der Südspitze Spaniens bis zum Nordkap in Norwegen zu fahren. Bei einem weiteren Rekordversuch kam ein Tesla mit einer Akkufüllung 728 km weit, fuhr aber sehr langsam.
Mit den Elektroautos von Tesla sind jüngst zwei Rekorde aufgestellt worden. Eine Europadurchquerung bei der Electrified World Record Tour 2015, die immerhin 6.600 km lang ist, dauerte mit dem schnellsten Team 104 Stunden und 30 Minuten. Geladen werden musste das Auto dabei insgesamt 20 Stunden und 15 Minuten. Damit wurde fast das Limit erreicht, das vom Guinness Buch der Rekorde vorgegeben wurde. Dessen Redaktion hatte die Ladezeit auf 22 Stunden begrenzt.
Die längste Etappe ohne Ladestopp lag bei 477 Kilometern, die durchschnittliche Etappenlänge bei 230 Kilometern. Insgesamt 26 Ladestopps machte das Team auf seiner Fahrt, davon 21 an Tesla Superchargern. Im Süden Spaniens und im Norden Norwegens gibt es jedoch noch keine Supercharger.
Die erreichte Geschwindigkeit auf Autobahnen lag zwischen 110 und 130 km/h, auf Landstraßen zwischen 60 und 100 km/h.
De Tesla lijkt de ideale wagen om zich strikt aan de gangige snelheidsbeperkingen in Europa te houden.