Auteur Topic: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof  (gelezen 29539 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #75 Gepost op: zondag 13 september 2015 - 20:16:51 »
Citaat
Elektriciteit draadloos overbrengen geeft ook meer verliezen dan een stekker insteken.
Draadloos zou eerder voor noodgevallen zijn of voor wanneer de gebruiker geen tijd wenst te verliezen en bereid is om het verlies in meerprijs te betalen. Time is, voor sommigen, money.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #76 Gepost op: zondag 13 september 2015 - 21:48:37 »
Op één van de testwagens werkte de webbrowser niet. Het kan een detail lijken. Maar als Tesla zelfs voor een test die zal gepubliceerd worden, niet de moeite doet om een wagen zonder defecten ter beschikking te stellen, dan hoeft de gewone klant daar natuurlijk al zeker niet op te rekenen.

Zou ik nog ergens kunnen begrijpen. Het is IT en dat kan al eens nukkig doen. Waarschijnlijk zou een reset wel helpen en alle details waarom de webbrowser niet werkte hebben we niet.

Juist. Maar alvast voor een testrit hadden ze wel vooraf even mogen nazien of alles correct werkte.

Citaat
Mijn voornaamste probleem is het gebrek aan opbergruimte, zeker met kinderen is dat belangrijk.

Ben je al eens achterin in een Tesla gaan zitten, Joeri? Heb je gemerkt hoe gering de hoofdruimte is? Heb je gemerkt dat er geen opbergvak in de portieren is, geen opbergvak in de rug van de voorzetels, geen handvaten aan het dak, geen kleerhaak? Droevig voor een wagen van die prijs.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #77 Gepost op: zondag 13 september 2015 - 23:56:06 »

Juist. Maar alvast voor een testrit hadden ze wel vooraf even mogen nazien of alles correct werkte.

Ben je al eens achterin in een Tesla gaan zitten, Joeri? Heb je gemerkt hoe gering de hoofdruimte is? Heb je gemerkt dat er geen opbergvak in de portieren is, geen opbergvak in de rug van de voorzetels, geen handvaten aan het dak, geen kleerhaak? Droevig voor een wagen van die prijs.

Het zou niet de eerste keer zijn dat ik een demo geef, waarbij ik alles driedubbel heb nagekeken en er toch iets misgaat. De reden waarom die browser weten we niet, ik geef ze daar het voordeel van de twijfel.

De ruimte achterin vond ik niet slecht. Ik ben achteraan gaan zitten toen mijn vrouw reed tijdens de testrit. De hoofdruimte is niet royaal, maar was voor mij wel voldoende. Ik zei al dat er een gebrek is aan opbergruimte, daar moet Tesla toch iets aan doen. Wat wel in hun voordeel spreekt is de brede achterbank. Daar kunnen makkelijk drie volwassenen zitten, iets wat bij weinig wagens lukt. Zelfs in een BMW 5 is  het niet echt ruim.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #78 Gepost op: maandag 14 september 2015 - 10:47:46 »

Juist. Maar alvast voor een testrit hadden ze wel vooraf even mogen nazien of alles correct werkte.

Ben je al eens achterin in een Tesla gaan zitten, Joeri? Heb je gemerkt hoe gering de hoofdruimte is? Heb je gemerkt dat er geen opbergvak in de portieren is, geen opbergvak in de rug van de voorzetels, geen handvaten aan het dak, geen kleerhaak? Droevig voor een wagen van die prijs.

Het zou niet de eerste keer zijn dat ik een demo geef, waarbij ik alles driedubbel heb nagekeken en er toch iets misgaat. De reden waarom die browser weten we niet, ik geef ze daar het voordeel van de twijfel.

De ruimte achterin vond ik niet slecht. Ik ben achteraan gaan zitten toen mijn vrouw reed tijdens de testrit. De hoofdruimte is niet royaal, maar was voor mij wel voldoende. Ik zei al dat er een gebrek is aan opbergruimte, daar moet Tesla toch iets aan doen. Wat wel in hun voordeel spreekt is de brede achterbank. Daar kunnen makkelijk drie volwassenen zitten, iets wat bij weinig wagens lukt. Zelfs in een BMW 5 is  het niet echt ruim.
Elk voordeel heeft zijn nadeel... maar Tesla moet idd (veel) beter kunnen.

Op het www ook in de USA is al veel kritiek te vinden op de zeer magere opbergmogelijkheden bij de Tesla, er wordt blijkbaar iets aan gedaan:
http://www.teslarati.com/tesla-cancels-model-s-center-console-options/  vooraan met foto´s
http://www.teslarati.com/review-tesla-model-s-premium-rear-console/   achteraan met foto´s
maar ook die spullen kunnen wslk beter, het is alleszins een teken dat ze er bewust van zijn.

Interieur-kritieken sinds 2012, het werd dus hoog tijd:
Citaat
http://usnews.rankingsandreviews.com/cars-trucks/Tesla_Model-S/Interior/

Pros & Cons

+ Robust acceleration
+ Composed handling
+ Easy-to-use touch screen
+ Large cargo area
- Meager second-row headroom

>> Tesla Model S Interior

algemene kritiek :

"While the cabin materials are nice looking, they don't quite match those found in luxury cars in the Model S's same price range. In extensive testing, we've found the leather upholstery holds up well over time, but the leather seen in premium luxury brands feels a bit more supple and high-end. Elsewhere, the typical window switches and driver controls have been sourced from Mercedes-Benz, making them hard to fault by any measure." -- Edmunds

Seating (matig kritiekpunt, vooral hoofdruimte achteraan kan beter voor grote personen, en zetels niet de luxe standaard zoals de premium-merken)

"In terms of comfort, both front and rear seats offer ample legroom for adults, though taller rear seat passengers may run out of headroom. The front seats are nice, but they do lack the multitude of adjustments (and, ultimately, comfort and support) found in other similarly priced luxury sedans." -- Edmunds

"The Tesla S offers a very unique 5 + 2 seating configuration with an optional rear-facing jump seat. These bucket seats have 5-point seat belts and should be comfortable for children under age 10." -- Chicago Tribune (2013)

Interior Features (zwaar kritiekpunt)

"Get out of the seat and the car turns off. Fine. Unfortunately, a couple of times when I was backing up, leaning toward the passenger seat to look over my right shoulder, I must have taken enough weight off the seat that the car shifted itself into Park with a lurch. Another editor reported the same." -- Cars.com (2012)


Cargo: (zwaar kritiekpunt)

"More troublesome than unintended consequences are the obvious oversights, like minimal front and backseat storage and inadequate cupholders." -- Cars.com (2012)
De eerder (zeer) goede kritieken heb ik niet geciteerd. ;D

Dus ze weten alleszins wat ze moeten verbeteren voor het Model 3*.  :D

Het *kleimodel is al gefotografeerd*:
imho:
- zeer korte overhangen, lange wielbasis (dus plaats voldoende voorzien voor 70 kW in de bodem).
- de hoofruimte achteraan lijkt ook beter door het hogere achterdeel, ttz het dak is niet meer dalend vanaf de B-stijl zoals bij de Tesla S (zie foto eronder).
- de ruimte en vooral de kofferruimte (x2) zal goed meevallen voor een compacte wagen formaat BMW-3, Audi A4, men heeft immers geen grote motorruimte te voorzien, en qua kreukelzone is er dus meer flexibiliteit vooraan.


                     

Citaat
http://www.teslarati.com/tesla-model-iii-300-mile-range-bmw-m3-performance/

...
Up until now, Tesla has been in competition with the world’s top luxury sedans — the Mercedes S Class, Lexus LS, BMW 7 series and Audi A8. The Model III will play in an entirely different segment of the market, one populated by the likes of the Audi A4, BMW 3 Series, Lexus IS, Jaguar XE and Mercedes C Class.

The Model III is expected to go on sale in early 2017, assuming there is an adequate supply of batteries available from the GigaFactory outside of Reno. Rumor has it that Tesla is currently ahead of schedule which is great news. Tesla made the world wait for the Model S (although most would say the wait was worth it). The Model X has been delayed several times. Tesla does many things well, but it needs to do a better job of getting new products to market on time and on budget.
If the Model III really can run with the M3, have anything like 300 miles of range and sell for $35,000, it is going to turn the auto business upside down.
Source: Autocar

Read more at http://www.teslarati.com/tesla-model-iii-300-mile-range-bmw-m3-performance/#UUe0m4Ml92TXBFDC.99
Ik ga best een nieuw topic openen voor de eerste E-auto die in massaproductie gaat komen.

« Laatst bewerkt op: maandag 14 september 2015 - 11:26:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #79 Gepost op: dinsdag 15 september 2015 - 18:23:33 »
Misschien kan het toch geen kwaad om ook eens naar enkele andere constructeurs te kijken, die wat meer tijd nemen om een degelijke auto te bouwen.

De Audi E-Tron Quattro Concept toont hoe er over enkele jaren een sportieve Q6 kan komen. Audi begint dus niet eerst met een sportwagen in de klasse waar de klanten bereid zijn om veel te betalen, om dan met de hoge winst daarop geleidelijk aan goedkopere modellen te bouwen.

De Porsche Mission E is een zuiver elektrische sportwagen met 4 deuren en 4 zitplaatsen. De aanwijzingen en bedieningen in het interieur zijn nieuw: vrijstaande displays met organische lichtdiodes, driedimensionele hologrammen en bediening met blikken of gebaren zonder aanraking om de afleiding van de bestuurder te minimaliseren. Aangedreven wordt de Mission E door twee motoren met samen meer dan 600 PK. De reikwijdte bedraagt meer dan 500 km. Na slechts 15 minuten is de accu weer voor ca. 80% opgeladen dank zij 800 Volt laadtechniek. (Ja, de wagen zal wellicht duurder zijn dan een Tesla, maar daarvoor is het dan ook een Porsche, met alles wat dat inhoudt).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #80 Gepost op: woensdag 16 september 2015 - 08:23:06 »
Die Audi en die Porsche komen dan ook jaren later dan de Tesla's. Tesla was een pionier op het vlak van elektrische wagens. Voor dergelijke innovatieve wagens zijn er altijd wel wat compromissen gesteld en dat is iets wat we nu zien. Het is veel gemakkelijker om goed te kijken naar de eerste spelers op de markt en te proberen deze fouten niet meer te maken.

Tesla heeft het wel zeer goed bekeken met zijn superchargers. Die dingen staan al mooi verspreid in de ons omringende landen en je kan er gratis terecht. Audi en Porsche gebruiken een nieuwe laadtechnologie en zullen zo'n netwerk nog moeten uitbouwen. Voor volkswagen is er wel de mogelijkheid om daar hun dicht dealernetwerk voor in te schakelen, maar het zal hen alleszins tijd kosten. Bovendien ga je niet overal zomaar 250 kW per auto uit het net kunnen trekken, want dat is wat zo'n lader per auto gaat verbruiken. Als je dan een laadstation met 8 laadpunten (zoals de Tesla superchargers meestal hebben) dan krijg je een potentieel piekvermogen van 2 MW. Dat is evenveel als een fiks dorp. Een (groot) aantal van de dealers zullen dit niet kunnen!

Ik vind het spijtig dat er verschillende laad-technologieën komen. Op Europees niveau zou hier duidelijk voor één technologie gekozen moeten worden. Als we dan bovendien de tankstations verplichten om een aantal laadstations te voorzien in al hun tankstations, zoals Rusland heeft gedaan, dan staan we al veel verder. Dan kan je gewoon langs de snelweg laden en heb je onmiddellijk een dicht netwerk. Ze kunnen aan de verkoop van de stroom trouwens ook geld verdienen. Het gratis stroomverhaal van Tesla zal na een tijdje ook wel uitdoven. Al was het maar omdat de overheid accijnzen zal willen heffen op stroom voor motorvoertuigen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #81 Gepost op: woensdag 16 september 2015 - 12:35:20 »
Vooral:

Tesla gaat in massaproductie bouwen vanaf 2017 wat een geschat prijsvoordeel geeft van 30 % (bron via Wiki) op alles wat in die reuzefabriek daar van de band loopt, de Europese constructeurs gaan dus pakweg minstens 5 jaar lang achternahollen als ze dat prijsverschil willen goedmaken door ook een massaproductie op te starten. Voor het topsegment +100.000 € zullen ze wel E-auto´s hebben, maar ze mogen dan wel niet vergeten dat het Tesla Model S upgrade-2018 pakweg 15.000 € goedkoper kan worden als nu. (ik gis maar, als Tesla meer winst wil maken kan het ook best 10.000 € goedkoper zijn)

Dus er zullen al Tesla S 85 kW verkrijgbaar kunnen zijn vanaf 73.000 €, en Tesla S 70 kW modellen vanaf 63.000 €.

Bvb de nieuwe BMW7 reeks (2016) zal vanaf 83.500 tot 121.850 € verkrijgbaar zijn in Be:
http://www.autogids.be/model--bmw--7-reeks/prijs.html

Als men een Tesla koopt krijgt men -voorlopig toch- een schriftelijke autolevenslange garantie gratis te laden aan die huidige Tesla superchargers tot 135 kW, daarbij plant Tesla ook zwaardere superchargers tot of + 300 kW ? wslk - want de **Chief Tech van Tesla beweerde in 10 min te kunnen opladen in de toekomst...  :-\ - maar die zullen zeker niet gratis zijn... imho.
** http://insideevs.com/tesla-says-sub-10-minute-supercharging-is-possible-we-doubt-it/  amai... 720 kW  :P   ::)

150 kW binnenkort - 200 kW lijkt er meer op:
**
Citaat
http://ecomento.com/2015/07/03/453-tesla-supercharger-stations-worldwide/
July 3, 2015

Tesla activated 5 more Supercharger stations last week, bringing the total to 453 worldwide. Each station has multiple chargers available. Combined, there are now 2,519 of them, ready and waiting to provide free electricity to virtually every Tesla every built. (Supercharger access was an extra cost option on some early cars.)

Tesla recently introduced liquid cooling at the Supercharger station in Mountain View California. Circulating propylene glycol through the charging cable allows it to be thinner and more flexible. According to Elon Musk, Tesla CEO, the new cable also has the “potential for increased power of the Supercharger long-term”.
150 kW is expected soon. In the future, rates as high as 200 kW or more are possible.
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 september 2015 - 12:59:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #82 Gepost op: donderdag 17 september 2015 - 01:14:55 »
Citaat
Elektriciteit draadloos overbrengen geeft ook meer verliezen dan een stekker insteken.
Draadloos zou eerder voor noodgevallen zijn of voor wanneer de gebruiker geen tijd wenst te verliezen en bereid is om het verlies in meerprijs te betalen. Time is, voor sommigen, money.

Nog iets recents gevonden dat het draadloos opladen hoopvol kan worden in de toekomst:

Citaat
http://phys.org/news/2015-03-japan-space-scientists-wireless-energy.html
Japan space scientists make wireless energy breakthrough
March 12, 2015

Researchers used microwaves to deliver 1.8 kilowatts of power—enough to run an electric kettle—through the air with pinpoint accuracy to a receiver 55 metres (170 feet) away.

"This was the first time anyone has managed to send a high output of nearly two kilowatts of electric power via microwaves to a small target, using a delicate directivity control device," he said.
1,8 kW over 55 meter afstand !  Dus dat hoeft helemaal niet vanuit het wegdek te gebeuren.

verleden jaar of mei 2014 was het record maar 1,4 kW over 3 meter afstand, na 7 meter bleef amper 10 W over...:
Citaat
http://www.cleanenergy-project.de/cleantech/6145-kabellose-stromuebertragung
Josephin Lehnert
Erstellt am Freitag, 23. Mai 2014

Kabellose Stromübertragung: Neuer Rekord

Neu ist allerdings die relativ große Entfernung, über die hier Energie übertragen wird. Dabei sinkt die Übertragungsmenge mit der Entfernung. Über 3 Meter konnten bei einer Frequenz von 20 kHz etwa 1.400 Watt übertragen werden. Bei 4 Metern sind es immerhin noch ca. 470 Watt, bei 5 Metern nur noch rund 200 Watt. Das ist allerdings immer noch genug, um ein paar einfache Geräte mit Energie zu versorgen. Mit zunehmender Entfernung sinkt allerdings auch die Effizienz. Die maximal erreichte Entfernung bisher betrug 7 Meter, wobei 10 Watt übertragen wurden. Die Wissenschaftler hatten Steuerungs- und Kontrolltechnik, die normalerweise in Atomkraftwerken zum Einsatz kommt, verwendet.
« Laatst bewerkt op: donderdag 17 september 2015 - 01:20:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #83 Gepost op: donderdag 17 september 2015 - 09:21:42 »
Citaat
1,8 kW over 55 meter afstand !  Dus dat hoeft helemaal niet vanuit het wegdek te gebeuren.
Ontstaan hierdoor geen gevaarlijke elektromagnetische stralen?

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #84 Gepost op: donderdag 17 september 2015 - 09:26:00 »
Als het niet vanuit het wegdek komt en het moet blijkbaar heel nauwkeurig gericht worden, wat als het dan verkeerd wordt gericht?

Het amerikaanse leger heeft zo een wapen gemaakt. Een soort van microgolfoven die zijn stralen richting een mensenmassa kan sturen. Die krijgen het oncomfortabel warm en zullen niet dichterbij komen!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #85 Gepost op: donderdag 17 september 2015 - 09:45:27 »
Citaat
1,8 kW over 55 meter afstand !  Dus dat hoeft helemaal niet vanuit het wegdek te gebeuren.
Ontstaan hierdoor geen gevaarlijke elektromagnetische stralen?
Ioniserende straling ? Men gaat niet open en bloot voor de "zendantenne" liggen hé ( zoals aan een krachtige volgradar, bvb HPIR/Hawk systeem daar kon men losse TL-lampen mee aansteken...)

Als men het precies kan sturen en bundelen niet (tzz zonder sidelobes), daarbij in een metalen auto is men afgeschermd (kooi van Faraday)
Citaat
through the air with pinpoint accuracy
high output of nearly two kilowatts of electric power via microwaves to a small target, using a delicate directivity control device

Even luidop denken: een doorlaatbare strip (kunststof) onderaan de auto -randje lengteas wagenbodem- laat de stralen losjes door tot aan de ontvangstantenne die net erachter zit. Uitgestraald wordt vanuit de middenberm-zijberm, dat kan tussen of onder-achter de aangepaste vangrails gebeuren. De bestuurders en passagier zitten pakweg 10 cm hoger en vooral ze zitten steeds achter metaal. Het ontvangsgedeelte is door metaal gescheiden van de passagiersruimte. De opgenomen energie gaat via kabels naar het accupack en laad rijdend bij, en verlaagt het verbruik aanzienlijk hoe langzamer de E-auto rijdt, of bij file max oplading (altijd met xx% verlies, maar een E-auto heeft ~ 86% rendement van bron tot motor daar mag nog wat vanaf...  https://de.wikipedia.org/wiki/Brennstoffzellenfahrzeug#/media/File:Battery_EV_vs._Hydrogen_EV.png   )

De langwerpige ontvangstantenne kan ook een beperkt beweegbaar systeem zijn eens dat er een verbinding bestaat (lock) zal de antenne mee bewegen en zo maximale ontvangst behouden.
Dit zijn gewoon toepassingen van een volg- of vuurleidingsradar die zijn vijandelijk doel blijft volgen ook al tracht die te ontkomen, de vuurleidingsradar stuurt ook de missile die het doel gaat neerhalen...

En het principe of wapen wat JC verteld bestaat ook.

Als het verkeerd gericht wordt of bij panne of storing (buiten tolerantie- continu monitoring) schakelt het zichzelf onmiddellijk uit, de E-bestuurder krijgt een aanduiding op zijn display: Error, no energy-lock !
De bestuurder kijkt dan op zijn predicted range of hij nog vlot aan zijn bestemming geraakt, en gelijktijdig wordt het kortste laadstation op zijn route weergegeven waar nog plaats is om vlug bij te laden. Of wordt eventueel een andere snelwegroute voorgeslagen waar rijdend opgeladen kan worden.

Moest zo´n systeem ooit komen zal men (veel) minder grote accupacks in de E-auto moeten inbouwen en daardoor gewicht, materiaal en vooral kostprijs sparen, aan de andere kant moet serieus extra geinvesteerd worden in laadinfra en dat zal moeten betaald worden door de E-klanten die onderweg opladen.

Deze electrische zelfrijdende busjes worden sinds 2011 ook draadloos opgeladen maar dan wel via inductie:
http://laughingsquid.com/heathrow-airport-unveils-driverless-electric-car-transport-system/
video: https://www.youtube.com/watch?t=1&v=Byk8LcPovOQ

En dan bestaan er nog zulke systemen die even bijladen in 10 seconden (stadsbussen):
Citaat
http://www.electric-vehiclenews.com/2015/08/worlds-fastest-charging-electric-bus.html
 AUGUST 2, 2015
World's Fastest Charging Electric Bus Takes 10 seconds to Charge

...
Ningbo’s new electric bus makes use of supercapacitor technology that has already been trialled in nearby Shanghai for almost a decade.

The bus’s supercapacitors are manufactured from a cutting-edge carbon material that functions in all likely temperatures (from -40 degrees to 60 degrees Celsius).

The organic super capacitors are also extremely resilient, capable of charging and discharging on over a million occasions, conferring them with a service life of as long as 12 years.

Using only one tenth the energy of a standard diesel bus, this performance translates into fuel savings of as much as $200,000 over the full lifetime of the vehicle.

Ningbo now plans to add 1,200 more such buses to its public transportation fleet over the next 3 years.

Het vorige record (2013) was 15 seconden met video:
http://www.electric-vehiclenews.com/2013/05/abb-unveils-wireless-electric-bus-with.html
« Laatst bewerkt op: donderdag 17 september 2015 - 10:50:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #86 Gepost op: donderdag 17 september 2015 - 18:28:54 »
Het amerikaanse leger heeft zo een wapen gemaakt. Een soort van microgolfoven die zijn stralen richting een mensenmassa kan sturen. Die krijgen het oncomfortabel warm en zullen niet dichterbij komen!

Maar die mensen krijgen dan, net als bij een microgolfoven, geen bruin korstje, hé?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #87 Gepost op: vrijdag 20 november 2015 - 10:12:18 »
Betreft E-wagen op waterstof of brandstofcelauto...

De Japanners proberen het nog met de Toyota Mirai op verwaarloosbare schaal: 30.000 auto´s willen ze (wereldwijd) verkopen tot 2020, en dan meer...

Dit principe wordt wel overal de grond ingeboord omdat het met ca. *400 g CO2/km de schadelijkste auto voor het klimaat zou zijn...
als men de stroom opwekt zoals vandaag gebeurd, of nog erger waterstof vooral uit gas halen...

En vooral in totaal meer dan *3-maal zoveel stroom zou verbruiken dan een E-wagen die de stroom direct benut.
Dan is het toch logisch dat men die kostbare stroom (klein deel groen) toch niet verspild aan een E-wagen op waterstof ?

De Mirai zou voolopig ook al zoveel kosten als pakweg een 70 kWh-Tesla S.
En dan heeft men het nog niet over de distributie van het gevaarlijk goedje waterstof.

* brandhout (Duits): http://m.heise.de/tr/artikel/Meinung-Eines-der-klimafeindlichsten-Autos-ueberhaupt-2250667.html?from-classic=1

Hieronder nog een redelijk optimistisch verhaal, maar legt wel alles duidelijk bloot, ook het bevoorradingsprobleem:
Citaat
http://www.scientias.nl/heeft-de-waterstofauto-de-toekomst/

De waterstofauto: gaan we hier ooit in rijden?
...
Het resultaat? Een auto die op waterstof rijdt? Nee: een auto die op elektriciteit gemaakt uit waterstof rijdt. Welbeschouwd is het dus een elektrische auto die op een zeer omslachtige manier aan elektriciteit komt.
...
De Toyota FCV zal één van de eerste commercieel verkrijgbare waterstofauto’s zijn. Deze auto is in 2015 verkrijgbaar, maar alleen in gebieden waar een geschikt waterstofnetwerk bestaat.

Naja laat de Japanners maar proberen of zeg nooit nooit.  :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mirai

Japan gaat ook nieuwe kerncentrales bouwen...,
zelfs de 30 jaar oude reaktor in Sendai is terug opgestart: http://www.heute.de/akw-sendai-japan-kehrt-nach-fukushima-zur-atomkraft-zurueck-39645458.html 

Dan geef me toch nog liever aardgas (zolang er nog genoeg van is) als het al gas moet zijn, maar als die ooit opgeraakt wie weet halen ze die oude brandstofcelauto nog uit het museum... als ze waterstof op een meer natuurlijke wijze kunnen winnen:
Citaat
Productie

Op dit moment komt waterstof voornamelijk tot stand door het uit gas te halen. Dat is een aanpak waarbij heel veel CO2 vrijkomt en waarbij fossiele brandstoffen alsnog een centrale rol spelen. Er zijn wel andere opties. Wetenschappers hebben zich namelijk al grondig in de materie verdiept. Zo moet het mogelijk zijn om bacteriën zover te krijgen dat ze waterstof uit gaan ademen. Of om waterstof door allerlei chemische reacties te bewerkstelligen. Het is hoe dan ook een heel ingewikkeld proces. Het resultaat? Een auto die op waterstof rijdt? Nee: een auto die op elektriciteit gemaakt uit waterstof rijdt. Welbeschouwd is het dus een elektrische auto die op een zeer omslachtige manier aan elektriciteit komt.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 november 2015 - 10:40:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #88 Gepost op: vrijdag 20 november 2015 - 22:04:15 »
Aardgas is - letterlijk - poepsimpel te maken via diverse technieken.  8)

Overheid moedigt thuiscomposteren aan, terwijl dat net verboden zou moeten worden:
Methaan en ammoniak ontsnappen daarbij, wat net slécht is - veel meer broeikasgas effect dan CO2, terwijl de energie in de compost verloren gaat.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #89 Gepost op: vrijdag 20 november 2015 - 23:09:53 »
Ik heb een interessante test waar de Toyota Mirai (dé nieuwe brandstofcelauto op waterstof die 500 km reikwijdte kan halen)
het tegen 2 Tesla´s opneemt over een afstand van 445 km, start 13h45 Berlijn naar Geiselwind aan een afrit van de snelweg gelegen:



1- Tesla 1 mag kort bijladen onderweg en wint ook duidelijk: 18h25 aankomst

2- Tesla 2 oud exemplaar met 180.000 km! mag niet bijladen en moet dus rustiger rijden: 18h47 aankomst

3- Mirai die natuurlijk ook rustig gereden en gelijkop lag met de Tesla 2 maar de laatste afrit miste: 19h08 aankomst (daardoor 20 km meer en nipt aankwam)
(kort voor het einde kwam er nog een spurtje met 150-170 kmh tegen Tesla 2 maar de iets vooropliggende Mirai miste de afrit, bij de Mirai ging het reservelicht al eerder aan... maar riskeerde het maar en kwam er ook)


Direct relaas, ongeveer vanaf hier:
Citaat
http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/toyota-mirai-wasserstoff-auto-im-manager-magazin-live-test-a-1061198-4.html
...
14.05 Uhr: Von Berlin aus sind es 445 Kilometer bis ins bayerische Geiselwind - wo wir eine von deutschlandweit 20 Wasserstoff-Tankstellen finden und unsere Tesla-Begleiter einen Schnelllader. Diese Entfernung stellt den Mirai auf eine Probe: Um diese Distanz zu schaffen, müssen wir unser Autobahntempo ziemlich drosseln und fahren mit 90 km/h. Hansjörg Gemmingens Tesla Model S hat bereits 180.000 Kilometer abgespult, seine Batterie ist also nicht mehr ganz frisch - und soll noch 450 Kilometer mit voller Ladung schaffen. Fabian Becker darf mit seinem Model S einmal an einem Supercharger zwischenladen.
...

daarna finale of laatste 80 km en op het einde afrit gemist door de Mirai die even voordien net voor Tesla 2 lag (zie landkaart):

Citaat
http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/toyota-mirai-wasserstoff-auto-im-manager-magazin-live-test-a-1061198-6.html

18.03 Uhr: Noch einmal zur Erklärung für die letzten 80 Kilometer: Auf der Live-Karte liegen wir im Wasserstoffauto Toyota Mirai gerade an zweiter Stelle hinter dem batterieelektrischen Tesla von Fabian Becker ("NoMieV"), der aber an Teslas Schnellladesäulen zwischentanken durfte. An Position drei dann der Tesla von Hansjörg von Gemmingen ("Tesla P85+ ohne Laden"), der auf den 450 Kilometern unterwegs keinen Strom nachlädt und damit die gleichen Bedingungen hat wie unser Mirai. Zudem ist von Gemmingens Batterie nach 180.000 gefahrenen Kilometern schon etwas betagt.

18.19 Uhr: Der Tesla in unserem Nacken erhöht laut Karte das Tempo. Wir halten dagegen! Schließlich haben wir wegen der bisher sparsamen Fahrweise noch Reserven - unser Wasserstofftank ist zu etwa 20 Prozent gefüllt, während nur noch 10 Prozent der Strecke übrig sind. Jetzt geht es allerdings erst einmal ein Stück über die Bundesstraße, da lässt sich wenig herausholen.

18.24 Uhr: Wer sich beim Fahren eines Brennstoffzellen-Autos etwas Mühe gibt, kann die Reichweite gut einschätzen. Keine bösen Überraschungen bisher. Gleich auf der Autobahn in Richtung Geiselwind kommt das Finale - mit Wasserstoff-Power.

18.30 Uhr: Fabian Becker ist im ersten Tesla kurz vor dem Ziel. Wir versuchen, den zweiten Platz im Mirai vor Tesla-Weltrekordfahrer Hansjörg von Gemmingen zu halten - und direkt folgt die Schrecksekunde: Er überholt uns!

18.40 Uhr: Tesla-Fahrer Michael Wilberg hat sich bei uns gemeldet. Er reklamiert den Weltrekord über die kürzeste Ladezeit auf der Tesla-Tour über Tariva und das Nordkap für sich. Wir können das hier nicht auf die Schnelle auflösen. Tatsache ist, dass alle, die bei dem Rennen dabei waren, eine außergewöhnliche Leistung erbracht haben.

18.43 Uhr: Bei uns blinkt die gelbe Tankwarnleuchte. Noch 18 Kilometer. Wir haben von Gemmingen im Tesla wieder abgehängt, sehen ihn aber im Rückspiegel.

18.45 Uhr: Dichter Verkehr vor Geiselwind, das dürfte unserem Tesla-Wettbewerber nützen - wir können unsere Wasserstoff-Restenergie nicht ausspielen, müssen mit 110 Sachen fahren. Noch 12 Kilometer.

18.48 Uhr: Respekt schon jetzt für unseren Mitfahrer im Tesla. Reifendruck offenbar perfekt justiert. Selbst mit einer betagten Batterie nach 180.000 Kilometern schafft er offenbar locker die 450 Kilometer Distanz in fünfeinhalb Stunden, ohne nachzuladen. Oder macht sein Akku auf den letzten acht Kilometern doch noch schlapp?

18.49 Uhr: Die linke Spur ist dicht!! Und einen Toyota Mirai lässt einfach niemand vorbei.

18.50 Uhr: Doch, jetzt spurten wir noch einmal mit 150 kmh voran. Doch der Tesla zieht noch mit ...

18.51 Uhr: Die Brennstoffzelle des Mirai saugt wie verrückt Luft an, der Elektromotor fiept - wir spurten mit 170 Stundenkilometer, der Tesla fällt wieder zurück.

18.52 Uhr: AAAARGH: Die Ausfahrt verpasst!!

18.53 Uhr: Das darf nicht wahr sein. Der Mirai hat wegen eines unverzeihlichen Fahrfehlers unsererseits verloren. Oder doch nicht? Immerhin dampfen wir munter weiter in Richtung Frankfurt - aber wir werden umkehren müssen. Was sagt das Reglement?

18.55 Uhr: Jedenfalls haben wir noch genug Wasserstoff im Tank, um den Fahrfehler auszubügeln. Der Tesla wird zwar vor uns am Ziel in Geiselwind sein, aber wir fahren 20 Kilometer mehr. Irgendwie fühlen wir uns daher auch ein wenig als Sieger. Dennoch: Glückwunsch an Hansjörg von Gemmingen, der sich nicht hat abhängen lassen!

19.00 Uhr: Auf der allerletzten Rille schleichen wir zur Wasserstofftankstelle. Dort wird uns der Teslafahrer sicher mit einem Grinsen erwarten. Doch der Mirai hat gezeigt, was in ihm steckt - inklusive Umweg. Wäre da nur nicht unser Malheur gewesen...

19.08 Uhr: Das Ziel Geiselwind ist erreicht, die Wasserstoff-Zapfanlage haben wir aber noch nicht gefunden. Dort werden wir unseren Tesla-Mitfahrer gleich zu dem - äußerst knappen - Sieg beglückwünschen. Wir melden uns morgen wieder mit dem zweiten Teil unserer Tour mit dem Toyota Mirai!

via:
http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/toyota-mirai-wasserstoff-auto-im-manager-magazin-live-test-a-1061198.html
onderaan de 11 directe links.
 :D
Een auto op aardgas-CNG had ook kunnen meedoen, spijtig eigenlijk, want die hebben in de regel ook dat rijbereik van 400-450 km zonder te zware voet (wel niet omschakelen op benzine hé)

Ook interessante weetjes in dat lang verhaal, bvb dat één enkele H2-tankzuil+ de rest+veiligheid ca 1 miljoen € kost, maar als er veel meer komen kan de prijs naar 700.000 € dalen...  :P
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 november 2015 - 23:31:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I