Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: jozef op donderdag 04 februari 2010 - 16:29:28

Titel: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: jozef op donderdag 04 februari 2010 - 16:29:28
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op donderdag 04 februari 2010 - 18:13:40
Studies die godverdomme al 15 jaar aanslepen met duurbetaalde hotels, Caviaar en Champagnes. Dat men dit nog durft verkondigen. Dat heb ik reeds 10 jaar geleden al geschreven op wegcode. De bedriegers. :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Wat gebeurde er in godsnaam met alle voorgaande duurbetaalde studies in aanwezigheid van verantwoordelijke ambtenaren? Wat gebeurde er met onze toelichtingen op de talrijke vergaderingen? Zowel op MWV, Provincies en BIVV?

Dit is een land niet alleen van corruptie en bedriegerij, maar tevens ook van leugens en gepaai.... :-[ :-[ :-[

 
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: Kunde op donderdag 04 februari 2010 - 18:34:10
Een aannemer in wegenwerken wist mij te vertellen dat bij een openbare aanbesteding er zorg voor gedragen wordt om:
1. de goedkoopste prijs te hebben
2. bij de werken niet de beste methodes of materialen te gebruiken
3. na zes maanden terug te mogen komen om herstellingen uit te voeren
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: Michel op donderdag 04 februari 2010 - 19:13:07
Studies die godverdomme al 15 jaar aanslepen met duurbetaalde hotels, Caviaar en Champagnes. Dat men dit nog durft verkondigen. Dat heb ik reeds 10 jaar geleden al geschreven op wegcode. De bedriegers. :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Wat gebeurde er in godsnaam met alle voorgaande duurbetaalde studies in aanwezigheid van verantwoordelijke ambtenaren? Wat gebeurde er met onze toelichtingen op de talrijke vergaderingen? Zowel op MWV, Provincies en BIVV?

Dit is een land niet alleen van corruptie en bedriegerij, maar tevens ook van leugens en gepaai.... :-[ :-[ :-[
Zou dat iets met een politieke salonkleur te maken hebben ?  :-\
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Vlaamse_ministers_van_Verkeer
Lijst van Vlaamse ministers van Verkeer

1992-1995 : Johan Sauwens (Volksunie)
1995-1999 : Eddy Baldewijns (SP) (vervoer)
1999-2003 : Steve Stevaert (SP) (mobiliteit)
2003-2004 : Gilbert Bossuyt (sp.a) (mobiliteit)
2004-2009 : Kathleen Van Brempt (sp.a) (mobiliteit)
2009- : Hilde Crevits (CD&V) (mobiliteit)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische_ministers_van_Verkeerswezen
Lijst van Belgische ministers van Verkeerswezen

1992-1994 : Guy Coëme (PS) (verkeer en overheidsbedrijven)
1994-1995 : Elio Di Rupo (PS) (verkeer en overheidsbedrijven)
1995-1999 : Michel Daerden (PS) (verkeer)
1999-2003 : Isabelle Durant (Ecolo) (mobiliteit en transport)
2003 : Laurette Onkelinx (PS) (mobiliteit en transport)
2003-2004 : Bert Anciaux (Spirit) (mobiliteit) (niet bevoegd voor de NMBS)
2003-2005 : Johan Vande Lanotte (sp.a) (overheidsbedrijven) (bevoegd voor de NMBS)
2004-2007 : Renaat Landuyt (sp.a) (mobiliteit) (niet bevoegd voor de NMBS)
2005-2007 : Bruno Tuybens (sp.a) (staatssecretaris voor overheidsbedrijven) (bevoegd voor de NMBS)
2007-2008 : Yves Leterme (CD&V) (begroting, mobiliteit en institutionele hervormingen)
2008-heden : Etienne Schouppe (CD&V) (staatssecretaris voor mobiliteit)
nog niet up to date dus...:

http://deekodiver.skynetblogs.be/post/846440/het-curriciulum-vitae-van-de-socialisten
http://levif.rnews.be/actualite/article.jsp?articleID=33481&sectionID=56&siteID=72#
http://www.archivesolidaire.org/scripts/article.phtml?section=A1AAAABO&obid=31446
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: Rudi op donderdag 04 februari 2010 - 22:43:07
Vergis ik mij of weerom overwicht van links in dit incompetentielijste . Sorry dit is een verkeersforum en niet de 7de Dag dus on topic terug :

Een collega kwam maandag terug van Tabor (Tsjechie) met een autocar en ik heb foto's gezien van hoe de wegen er in Praag en Duitsland bij liggen en dat beelden van de Belgische toestand vanaf Aachen. In het Brussels : oem van te bleite. Gewoon schandalig.

Maar ja, wie zei ook alweer : men heeft de bewindvoerders welke men zelf verkozen heeft........zit ik nu weer in de 7de Dag? Groetjes.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: Michel op donderdag 04 februari 2010 - 23:16:41
Maar ja, wie zei ook alweer : men heeft de bewindvoerders welke men zelf verkozen heeft........zit ik nu weer in de 7de Dag? Groetjes.
Tja, Rudi als puntje bij paaltje komt is zijn het toch de hoofdverantwoordelijken die iets moeten veranderen.

Toch een vrouw, én van de CVP, die tenminste iets beweegt, laten we toch hopen.

De E313 vanaf Ranst krijgt nu eindelijk ook een dynamisch 4e rijvak (verstevigde pechstrook ?) waar ook al 10 jaar naar geschreeuwd wordt.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: Michel op donderdag 04 februari 2010 - 23:54:53
vervolg,
Neen dit is geen autoweg in Siberië... die liggen er beter bij:
http://www.mogelrally.com/wp-content/uploads/2007/08/img_7758-trans2.jpg

Dit is een West-Europese hoofdsnelweg naar een wereldhaven...  :-[

Citaat
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid900224/amateuristische-knoeiboel-op-e313.aspx 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: bibi585 op vrijdag 05 februari 2010 - 00:03:10
Ik kon gewoon de lach niet inhouden toen ik de titel las.
ZIJN ZE NU EIGENLIJK ECHT NIET BESCHAAMD om met zoiets voor de dag te komen. En dit voor een land die ooit de reputatie had bij de besten ter wereld te behoren op gebied van wegenaanleg.

De E313 vanaf Ranst krijgt nu eindelijk ook een dynamisch 4e rijvak (verstevigde pechstrook ?) waar ook al 10 jaar naar geschreeuwd wordt.

Zeg maar 20 jaar. Ik persoonlijk toch. Ook een derde rijstrook tot in Lummen op z'n minst en dit in beide richtingen.
Toch heb ik zo'n 10 jaar geleden met lede ogen moeten aanschouwen (en in de file staan) hoe ze al die bruggen hebben afgebroken en vernieuwd. Bruggen die er meestal op voorzien waren voor 3 rijstroken in beide richtingen en nu met moeite nog voorzien zijn voor 2 rijstroken en een pechstrook.
En de 10 jaar ervoor met de regelmaat van de klok kotsmisselijk geschud geweest op de oude kapotgereden betonbaan op een weg die z'n bijnaam niet gestolen had. De abortusbaan.
ARM BELGIË.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: Inazuma op vrijdag 05 februari 2010 - 00:18:43
Citaat
Touring en VAB steunen alvast de beslissing van Crevits voor de aanleg van een vierde rijstrook op de E313. Volgens VAB is die extra rijstrook noodzakelijk om de problemen op de autosnelweg richting Hasselt snel op te lossen.

"Ze wordt bijvoorbeeld enkel opengesteld in functie van de verkeersdrukte", aldus de automobielorganisatie. "Het openstellen van de spitsstrook wordt gesignaleerd met digitale borden boven de rijbaan en over de volledige lengte van de spitsstrook worden camera's gehangen zodat vanuit een verkeerscentrale kan gewaakt worden over de veiligheid van de spitsstrook of dat ze geblokkeerd wordt door een voertuig met pech."

Er is geen juridische basis in de wegcode om op een "pechstrook" (parkeerzone waarop je op de snelweg niet mag parkeren of stilstaan) te mogen rijden.
Geen enkele al dan niet dynamische signalisatie kan daar momenteel iets aan veranderen.
(En Schouppe ging de wegcode vereenvoudigen ... of wordt het net nog meer overladen ?)
Crevits op het radionieuws : richting Antwerpen is de "pechstrook" in gebruik voor de snelbus ...
Blijkbaar niet op de hoogte dat het daar om een BOB volgens Art 72.6 gaat ...
Had het ook over dynamische rijstrooksignalisatie richting Hasselt tussen A'pen OOst en Ranst ... maar daar staat er geen, enkel de andere richting op


Dit kan - momenteel toch - alleen correct door de pechstrook weg te halen, en ze te markeren als een gewone rijstrook, en daarboven rijstrooksignalisatie te hangen.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: bibi585 op vrijdag 05 februari 2010 - 01:24:26
 ???

(http://img51.imageshack.us/img51/3104/cimg3384.jpg)
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: Inazuma op vrijdag 05 februari 2010 - 02:13:07
???

Dat is zo te zien een stukje Bijzonder Overrijdbare Bedding langs de E313 vlak voor Ranst komende van Massenhoven .
Overigens aangegeven met niet-reglementair aangepaste F18's
(aangevuld met het niet hiervoor voorziene (http://wegcode.be/images/verkeerstekens/school.gif) , wat ook al geen toegelaten gebruik van een BOB is)

 F97    Verkeersbord dat een versmalling aanduidt die de omvang van een rijstrook heeft.
Alleen is de versmalling daar geen rijstrook ...
Een BOB is geen deel van de rijbaan en al helemaal geen rijstrook.

De rijstrookverminderingspijlen die op het einde van de stukjes BOB op de E313 gebruikt worden, zijn volledig in strijd met hun betekenis aangebracht.

77.2.  De onderbroken streep die het naderen van een doorlopende streep aankondigt mag aangevuld worden met witte rijstrookverminderingspijlen.
Deze pijlen kondigen een vermindering van het aantal rijstroken aan die in de gevolgde richting mogen gebruikt worden.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: jozef op vrijdag 05 februari 2010 - 15:46:55
Citaat van: bibi585
En de 10 jaar ervoor met de regelmaat van de klok kotsmisselijk geschud geweest op de oude kapotgereden betonbaan op een weg die z'n bijnaam niet gestolen had. De abortusbaan.

Ja, de Boudewijnsnelweg.

Ooit moest ik een maand lang in zetel Verviers van de toenmalige BBL gaan werken. Ik heb toen tegen mijn directrice gezegd: "OK, maar ik rijd niet over de Boudewijnsnelweg, ik rijd via Brussel en de E40." (ik kreeg daarvoor namelijk kilometervergoeding, en via Brussel was de afstand iets groter)
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op vrijdag 05 februari 2010 - 19:40:48
Nog maar eens hoe duidelijk de wegbeheerder rekening houd met verkeersveiligheid.

Waar zijn onze adviezen inzake wegherstellingen? In hoeverre houd de wegbeheerder rekening met hun eigen dienstorders? In hoevere houd de wegbeheerder rekening met het aansluitend advies van het Onderzoekscentrum voor de wegenbouw op onze adviezen?

De wegherstellingen worden nog maar eens uitgevoerd in het gevaarlijk bekende "BLACK ICE"

Wat geen enkele doeltreffende remwerking geeft in een noodremsituatie. Aanleiding geeft tot glij en valpartijen voor motorrijders.

Zo zien we nog maar eens het gevolg dat wordt gegeven op vergaderingen, adviezen en de eigen interne dienstorders van MWV. 
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op vrijdag 05 februari 2010 - 20:00:17
Voorruit dan maar...

(http://s1.hbvl.be/imgpath/assets_img_gvl/2010/02/04/894112/amateuristische-knoeiboel-op-e313_5_460x0.jpg)

Resultaat in de zomermaanden van voorlopige herstellingen in Black Ice.

(http://img407.imageshack.us/img407/4514/1282829r11k.jpg)

(http://img522.imageshack.us/img522/1440/12828301.jpg)

(http://img191.imageshack.us/img191/4995/1282831r11.jpg)

(http://img94.imageshack.us/img94/3016/12828321.jpg)

(http://img4.imageshack.us/img4/5169/1282836r11k.jpg)

(http://img99.imageshack.us/img99/9806/1282835r11.jpg)


Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op vrijdag 05 februari 2010 - 20:21:12
... En het resultaat kort nadat men een wegdek heeft vernieuwd  ;D Is er een mooier bewijs te vinden?

(http://img215.imageshack.us/img215/7450/spoorvormingthvafritlok.jpg)

Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: bibi585 op vrijdag 05 februari 2010 - 23:42:23
Toch heb ik zo'n 10 jaar geleden met lede ogen moeten aanschouwen (en in de file staan) hoe ze al die bruggen hebben afgebroken en vernieuwd. Bruggen die er meestal op voorzien waren voor 3 rijstroken in beide richtingen en nu met moeite nog voorzien zijn voor 2 rijstroken en een pechstrook.
En de 10 jaar ervoor met de regelmaat van de klok kotsmisselijk geschud geweest op de oude kapotgereden betonbaan op een weg die z'n bijnaam niet gestolen had. De abortusbaan.
ARM BELGIË.

Mijn woorden waren nog niet helemaal koud.
DIE BRUGGEN ZIJN TE KLEIN!!!!!!

KLIK HIER (http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1063631/2010/02/05/Brug-op-instorten-na-botsing-vrachtwagen-op-E313.dhtml)
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: jozef op vrijdag 05 februari 2010 - 23:49:29
DIE BRUGGEN ZIJN TE KLEIN!!!!!!

De vrije hoogte onder een aantal bruggen over de E313 was inderdaad te gering geworden na de vorige volledige heraanleg van de E313.

Maar de betrokken bruggen werden inmiddels al geruime tijd afgebroken.

Het is niet de eerste keer dat een vrachtwagenbestuurder een brug beschadigt door grove nalatigheid (onder andere een aantal jaren geleden een brug om voetgangers de A12 te laten oversteken wegens een niet neergelaten laadbak).

De verzekeraar zal er alleszins niet kunnen mee lachen.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: Inazuma op zaterdag 06 februari 2010 - 00:00:54
Mijn woorden waren nog niet helemaal koud.
DIE BRUGGEN ZIJN TE KLEIN!!!!!!
Dit is al een vernieuwde brug ....

Ze moeten die bruggen maken van hetzelfde materiaal als die kranen  ;D
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: jozef op zaterdag 06 februari 2010 - 00:06:08
Ze moeten die bruggen maken van hetzelfde materiaal als die kranen  ;D

Ik heb zo een sterk vermoeden dat die kraan ook enig herstel zal nodig hebben...  :D
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: bibi585 op zaterdag 06 februari 2010 - 01:02:15
Als de arm van de kraan te hoog stond, dan is het wel erg toevallig dat dat het eerste is wat ie tegenkwam onderweg.
Afhankelijk van waar die kwam heeft hij dus nog geen kabels, bomen, bruggen, ... tegengekomen, al of niet op de snelweg.
Het is ook niet zeker in dit geval of die vrachtwagenbestuurder in staat is om die kraan te besturen. Al wil ik hem daarmee uiteraard niet volledig vrijpleiten.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: jozef op zaterdag 06 februari 2010 - 01:26:30
Als de arm van de kraan te hoog stond, dan is het wel erg toevallig dat dat het eerste is wat ie tegenkwam onderweg.
Afhankelijk van waar die kwam heeft hij dus nog geen kabels, bomen, bruggen, ... tegengekomen, al of niet op de snelweg

Lijkt mij heel goed mogelijk op een snelweg als de E313.

Citaat
Het is ook niet zeker in dit geval of die vrachtwagenbestuurder in staat is om die kraan te besturen. Al wil ik hem daarmee uiteraard niet volledig vrijpleiten.

Zo goed als zeker is daarentegen het vermoeden dat de betrokken vrachtwagenbestuurder, wegens een meer dan de wettelijk maximaal toegestane hoogte, de betrokken brug geramd heeft.

Het gaat immers niet, volgens de foto's in de media, om enkele centimeters, doch duidelijk om decimeters, welke de betriokken brug niet alleen beschadigd hebben, doch haar onverwijlde afbraak wegens instortingsgevaar genoodzaakt hebben.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: bibi585 op zaterdag 06 februari 2010 - 02:31:09
In Frankrijk bvb. is het al moeilijk om zoiets tegen te komen, tenzij men de kraan op de autosnelweg zelf op de vrachtwagen zet.
De péage daar is toch ook daarvoor handig. Als je niet onder de bruggen door kan geraak je er gewoonweg niet op.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op zaterdag 06 februari 2010 - 12:13:08
Het zal wel onderzocht worden aan de hand van verhoren en verklaringen. De mogelijkheid bestaat dat de vrachtwagenbestuurder volledig vrijuit gaat en zelfs geen enkele verantwoordelijkheid draagt. Dat de kraan door een kraanman op de oplegger werd gereden. De grijpbakken van een kraan zijn o.a. verwisselbaar. De oorzaak kan te vinden zijn doordat de grijpbak niet werd verwijderd en hierdoor het hoogteverschil tot het oorzakelijk verband van het ongeval heeft geleid. Dit zou eventueel enkele decimeter kunnen betekenen.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: Inazuma op maandag 08 februari 2010 - 16:38:05
Het zal wel onderzocht worden aan de hand van verhoren en verklaringen. De mogelijkheid bestaat dat de vrachtwagenbestuurder volledig vrijuit gaat en zelfs geen enkele verantwoordelijkheid draagt. Dat de kraan door een kraanman op de oplegger werd gereden.
De naleving van de wegcode is de verantwoordelijkheid van de bestuurder :
46.3.   De hoogte van een beladen voertuig mag niet meer dan 4 meter bedragen.

Bij twijfel : nameten.
Niet nameten en te hoog = nalatigheid.

Plaatsingsvoorwaarden :
9.4.  Verkeersborden C21 tot C29.
4° Enkel doorgangen waarvan de doorrijhoogte minder bedraagt dan 4,30 m moeten door het verkeersbord C29 worden aangeduid. De te vermelden doorrijhoogte is gelijk aan de vrije doorrijhoogte verminderd met 0,30 m.
De doorgang onder de bruggen op de E313 is nergens op de snelweg aangegeven met een C29 en moet dus overal minstens 4m30 zijn.

De beschadiging is toch 20 cm in de brugligger zo aan de wapening te zien (beton brokkelt verder af dan de plaats van impact) en de vering van de vrachtwagen zal ook een stukje opgevangen hebben.
Dat wijst toch op een hoogte in beladen toestand van 4m50 of meer.
Dat is al niet meer een beetje hoger dan toegelaten, moet voor een vrachtwagenbestuurder toch duidelijk zichtbaar "te hoog" zijn, of minstens zo hoog dat het nagemeten dient te worden, en maakt er zelfs uitzonderlijk vervoer van ...
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op maandag 08 februari 2010 - 22:05:45
Het zal wel onderzocht worden aan de hand van verhoren en verklaringen. De mogelijkheid bestaat dat de vrachtwagenbestuurder volledig vrijuit gaat en zelfs geen enkele verantwoordelijkheid draagt. Dat de kraan door een kraanman op de oplegger werd gereden.
De naleving van de wegcode is de verantwoordelijkheid van de bestuurder :
46.3.   De hoogte van een beladen voertuig mag niet meer dan 4 meter bedragen.

Bij twijfel : nameten.
Niet nameten en te hoog = nalatigheid.

Plaatsingsvoorwaarden :
9.4.  Verkeersborden C21 tot C29.
4° Enkel doorgangen waarvan de doorrijhoogte minder bedraagt dan 4,30 m moeten door het verkeersbord C29 worden aangeduid. De te vermelden doorrijhoogte is gelijk aan de vrije doorrijhoogte verminderd met 0,30 m.
De doorgang onder de bruggen op de E313 is nergens op de snelweg aangegeven met een C29 en moet dus overal minstens 4m30 zijn.

De beschadiging is toch 20 cm in de brugligger zo aan de wapening te zien (beton brokkelt verder af dan de plaats van impact) en de vering van de vrachtwagen zal ook een stukje opgevangen hebben.
Dat wijst toch op een hoogte in beladen toestand van 4m50 of meer.
Dat is al niet meer een beetje hoger dan toegelaten, moet voor een vrachtwagenbestuurder toch duidelijk zichtbaar "te hoog" zijn, of minstens zo hoog dat het nagemeten dient te worden, en maakt er zelfs uitzonderlijk vervoer van ...


Indien alle artikels zo toepasbaar zouden zijn, Inazuma, zouden er geen ellenlange procedures ontstaan inzake het zoeken naar aansprakelijkheden. Zouden er ook geen vrijspraken voorvloeien...

Net zoals bij het aanleggen van een nieuw wegdek bv. Waar de vangrails niet meer voldoen aan de wettelijke vereisten wat hun hoogte betreft.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: jozef op maandag 08 februari 2010 - 22:18:10
Indien alle artikels zo toepasbaar zouden zijn, Inazuma, zouden er geen ellenlange procedures ontstaan inzake het zoeken naar aansprakelijkheden. Zouden er ook geen vrijspraken voorvloeien...

Laten we even aannemen (wat meer dan waarschijnlijk lijkt) dat de vrachtwagen te hoog was.

Dan mocht de bestuurder er niet mee rijden. En ongeacht wie ervoor gezorgd heeft dat hij te hoog was, zal er dan geen minuut geprocedeerd worden over het feit dat de bestuurder dan strafrechterlijk verantwoordelijk is voor die overtreding en de aanrijding.

Bedenk eens wat voor een gewetenloze kerel die bestuurder dan wel is: wat als er zware brokstukken van die brug op personenwagens gevallen waren?
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op dinsdag 09 februari 2010 - 00:23:52
Indien alle artikels zo toepasbaar zouden zijn, Inazuma, zouden er geen ellenlange procedures ontstaan inzake het zoeken naar aansprakelijkheden. Zouden er ook geen vrijspraken voorvloeien...

Laten we even aannemen (wat meer dan waarschijnlijk lijkt) dat de vrachtwagen te hoog was.

Dan mocht de bestuurder er niet mee rijden. En ongeacht wie ervoor gezorgd heeft dat hij te hoog was, zal er dan geen minuut geprocedeerd worden over het feit dat de bestuurder dan strafrechterlijk verantwoordelijk is voor die overtreding en de aanrijding.

Bedenk eens wat voor een gewetenloze kerel die bestuurder dan wel is: wat als er zware brokstukken van die brug op personenwagens gevallen waren?

Wilfried Geerkes, eigenaar van de kraan en aanwezig op de plaats van het ongeval verklaarde : "Waarschijnlijk is de arm in de verkeerde hoogte geplaatst door de personen die ze erop gereden hebben en dat heeft het gevolg dat ze te hoog zijn."

Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: jozef op dinsdag 09 februari 2010 - 01:36:15
Wilfried Geerkes, eigenaar van de kraan en aanwezig op de plaats van het ongeval verklaarde : "Waarschijnlijk is de arm in de verkeerde hoogte geplaatst door de personen die ze erop gereden hebben en dat heeft het gevolg dat ze te hoog zijn."

Kan best zijn. En dat kan voor de verzekeraar van de burgerlijke aansprakelijkheid van de vrachtwagen (die nota bene maar liefst de afbraak van de bestaande brug en de wederopbouw van een nieuwe brug moet vergoeden) een aanleiding zijn om zich op Wilfried Geerkes te verhalen.

Maar dat doet niets af van het misdrijf dat de vrachtwagenbestuurder begaan heeft door met een te hoge vrachtwagen te rijden.

Een luchtvaartmaatschappij mag op haar kop staan dansen: een piloot heeft de plicht en het recht om niet op te stijgen met een vliegtuig dat niet in orde is.

Een rederij mag op haar kop staan dansen: een kapitein heeft de plicht en het recht om niet het ruime sop te kiezen met een schip dat niet zeewaardig is.

Een transporteur mag op zijn kop staan dansen: een bestuurder heeft de plicht en het recht om niet te vertrekken met een vrachtwagen die niet in regel is.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op dinsdag 09 februari 2010 - 01:44:42
Wilfried Geerkes, eigenaar van de kraan en aanwezig op de plaats van het ongeval verklaarde : "Waarschijnlijk is de arm in de verkeerde hoogte geplaatst door de personen die ze erop gereden hebben en dat heeft het gevolg dat ze te hoog zijn."

Kan best zijn. En dat kan voor de verzekeraar van de burgerlijke aansprakelijkheid van de vrachtwagen (die nota bene maar liefst de afbraak van de bestaande brug en de wederopbouw van een nieuwe brug moet vergoeden) een aanleiding zijn om zich op Wilfried Geerkes te verhalen.

Maar dat doet niets af van het misdrijf dat de vrachtwagenbestuurder begaan heeft door met een te hoge vrachtwagen te rijden.

Een luchtvaartmaatschappij mag op haar kop staan dansen: een piloot heeft de plicht en het recht om niet op te stijgen met een vliegtuig dat niet in orde is.

Een rederij mag op haar kop staan dansen: een kapitein heeft de plicht en het recht om niet het ruime sop te kiezen met een schip dat niet zeewaardig is.

Een transporteur mag op zijn kop staan dansen: een bestuurder heeft de plicht en het recht om niet te vertrekken met een vrachtwagen die niet in regel is.

De theorie is allemaal perfect en geloofwaardig. In de praktijk beweegt het heel anders, Jozef.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: jozef op dinsdag 09 februari 2010 - 02:31:51
De theorie is allemaal perfect en geloofwaardig. In de praktijk beweegt het heel anders, Jozef.

Ja, ik weet het Marc.

Omdat er geen solidariteit bestaat onder de Belgische vrachtwagenbestuurders, waardoor een transporteur wel altijd een bestuurder zal vinden die bereid is om, zelfs tegen een armoedezaaiersloon, met een niet reglementaire vrachtwagen te vertrekken, en er meer uren mee te rijden dan toegestaan.

Ze doen het maar zichzelf aan.

Zie maar de videos in een andere thread, waarbij een in de sneeuw vastgereden vrachtwagenbestuurder zich er terecht over beklaagt dat geen enkele van zijn voorbijrijdende collega's ook maar enige hulp wil bieden.

"Ikke, en de rest kan stikken" is de typisch Belgische mentaliteit.

Als ik dan bedenk dat Leslie en ik hier gratis burgers helpen met het verstrekken van bijlessen aan hun kinderen en het verwezenlijken van websites, waarbij we uiteraard op tegemoetkomingen van de betrokkenen kunnen rekenen, bevalt de samenleving mij hier wel veel meer dan in België.

Weet je: de moeder van de 12 jarige Nadine, aan wie ik bijles Frans geeft, is er niet altijd bij aanwezig als ik haar bijles geef, omdat ze intussen wel weet dat ze mij kan vertrouwen, en ik er met haar dochter alleen maar op gesteld ben om haar kennis van de Franse taal te verbeteren (hoewel mij dat niet belet om mij met haar ook te onderhouden over problemen die haar bezighouden). De moeder heeft mij al eens gemeld dat ze er verveeld mee zit dat ik daar geen vergoeding voor wens. Doch daarop heb ik haar geantwoord: "Hoeveel ben ik U schuldig voor de voldoening om uw dochter te mogen helpen?"

Zo maakt de uitbater van het lokale postbureau er geen probleem van om een aangetekende zending aan één van onze Hongaarse huurders aan ons af te leveren, want ik behartig zijn persoonlijke website. En dus heeft hij er ook wel vertrouwen in dat ik de desbetreffende aangetekende zendingen wel aan hun bestemmelingen zal bezorgen.

Het spijt me, Marc, dat ik het jou moet zeggen, doch een dergelijke samenleving bevalt mij veel beter dan de Belgische.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op dinsdag 09 februari 2010 - 03:34:59
Citaat van: Jozef
Het spijt me, Marc, dat ik het jou moet zeggen, doch een dergelijke samenleving bevalt mij veel beter dan de Belgische.

Je kent mijn visie over de Duitse mentaliteit, Jozef. Een korte vakantieperiode in D is voldoende om tegen ons zin terug te keren naar B absurdistan. Zelfs een daguitstap naar D leert het verschil alleen al in de mentaliteit van het verkeersgedrag onder de verkeersdeelnemers.

Even terug op dat kraan geval: ;D

Wie het slachtoffer is van overmacht, begaat geen fout. Die overmacht kan enkel het gevolg zijn van een voorval dat buiten de menselijke wil gebeurt en dat die wil niet kon voorzien noch bezweren. Het kan een gebrek van een zaak zijn. Volgens het algemeen beginsel is de houder (opzichter, bewaarder) van een zaak aansprakelijk voor de schade die wordt veroorzaakt door een gebrek van deze zaak. Het feit dat de houder het gebrek niet kende, niet kon kennen, niet kon opmerken of niet kon vermoeden, speelt geen enkele rol. Hij is ook aansprakelijk voor de verborgen en onbekende gebreken. De bewaarder kan enkel van zijn aansprakelijkheid ontheven worden door te bewijzen dat de schade geen gevolg is van een gebrek van de zaak, maar van een vreemde oorzaak (zoals de fout van een derde) of van overmacht.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: jozef op dinsdag 09 februari 2010 - 03:46:04
Het spijt me, Marc, doch de betrokken vrachtwagenbestuurder had hoe dan ook, vóór zijn vertek, dienen na te gaan of de hoogte van zijn vrachtwagen, inclusief de lading ervan, de maximaal toegestane hoogte niet overtrof.

Indien wel, dan had hij moeten weigeren om met de vrachtwagen te vertrekken, wetende welke enorme schade hij aldus zou kunnen aanrichten (spoedafbraak van een bestaande brug + opbouw van een nieuwe brug).
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op dinsdag 09 februari 2010 - 04:02:28
Het spijt me, Marc, doch de betrokken vrachtwagenbestuurder had hoe dan ook, vóór zijn vertek, dienen na te gaan of de hoogte van zijn vrachtwagen, inclusief de lading ervan, de maximaal toegestane hoogte niet overtrof.

Indien wel, dan had hij moeten weigeren om met de vrachtwagen te vertrekken, wetende welke enorme schade hij aldus zou kunnen aanrichten.

Enerzijds kan ik jou standpunt delen maar anderzijds weet ik ook hoe het eraan toe gaat in het vrachtvervoer, Jozef. Ik heb de periode niet meer gekend. Maar als je met oude vrachtwagenbestuurders praat van in "die goeie ouwe tijd" wordt er wel gesproken van mekaar helpen in nood. Jaren 50/60 ?
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: bibi585 op dinsdag 09 februari 2010 - 04:50:31
Zie maar de videos in een andere thread, waarbij een in de sneeuw vastgereden vrachtwagenbestuurder zich er terecht over beklaagt dat geen enkele van zijn voorbijrijdende collega's ook maar enige hulp wil bieden.

Enerzijds kan ik jou standpunt delen maar anderzijds weet ik ook hoe het eraan toe gaat in het vrachtvervoer, Jozef. Ik heb de periode niet meer gekend. Maar als je met oude vrachtwagenbestuurders praat van in "die goeie ouwe tijd" wordt er wel gesproken van mekaar helpen in nood. Jaren 50/60 ?

Dat wordt wel degelijk nog steeds gedaan, echter veel minder dan vroeger en dit om meerdere redenen.
-de kans is groot dat je van die persoon geen woord begrijpt van wat ie zegt, zelfs al werkt ie voor hetzelfde bedrijf als jijzelf.
-vaak heb je de tijd niet (just in time, file, rij/rusttijden, ...).
-geen materiaal of voldoende kennis om te helpen. Er bij gaan staan en niet meer kunnen doen dan daar staan heeft weinig zin (geen trekkabel bvb.).
-....

En zelfs wanneer je effectief kan helpen en het ook doet komt de arm der wet er soms een stokje voor steken.
Zo reden we eens met 3 collega's samen in Frankrijk. We hadden samen op hetzelfde adres geladen en moesten op hetzelfde adres lossen, dus bleven we samen. We stonden ook voortdurend in contact met elkaar via de CB.
Na een paar honderd kilometer kreeg diegene voor me, de tweede in rij, plots een klapband op de autosnelweg.
We hadden geluk dachten we dat we met 3 waren zodanig, als het wiel niet vastgeroest zit, de bandenwissel snel ging gedaan zijn. Ook hadden we net een plaats waar we alle drie netjes aan de kant konden staan naast de snelweg en zelfs ene maar een halve meter van de pechstrook nodig had.
Met 3 kon niet beter/vlotter zijn want dan kon de ene het reservewiel uithalen terwijl de tweede de as omhoog krikte en de derde de wielbouten lost. Op die manier kan het in een kwartier/20 minuten opgelost zijn.
We waren nog geen 10 minuten bezig, stopt er daar een combi, stappen ze met 2 uit inderhaast met het BEVEL "VERTREKKEN NU". Niet toegelaten om te stoppen om te helpen, dus zat er voor 2 van de 3 niks anders op dan door te rijden en kon 1 alleen verder zijn plan trekken.
De eerstvolgende parking zijn we dan gestopt om te wachten op onze collega en hebben we daar een uur mogen wachten tot hij er uiteindelijk was terwijl het anders maar 10 minuten werk meer was voor we alledrie samen konden vertrekken.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op dinsdag 09 februari 2010 - 05:03:23
Citaat van: Bibi
Dat wordt wel degelijk nog steeds gedaan, echter veel minder dan vroeger en dit om meerdere redenen.

Dat betwist ik ook niet, Bibi. Maar de tijd dat er een vrachtwagen met een defect stond en binnen de 10 minuten een tweede vrachtwagenbestuurder stopte om hulp te bieden, dat is wel lang vervlogen tijd.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: bibi585 op dinsdag 09 februari 2010 - 05:21:34
Als je wat geluk hebt, alez veel geluk hebt, ttz heel veel geluk hebt.  ;D ;D :D
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: Inazuma op woensdag 10 februari 2010 - 00:18:02
Wilfried Geerkes, eigenaar van de kraan en aanwezig op de plaats van het ongeval verklaarde : "Waarschijnlijk is de arm in de verkeerde hoogte geplaatst door de personen die ze erop gereden hebben en dat heeft het gevolg dat ze te hoog zijn."
Kan best, maar dan hed de bestuurder moeten opmerken dat zijn lading te hoog was.
Een halve meter teveel is niet niks, en moet elke attente bestuurder opvallen.

Aansprakelijkheid is geen jij-of-ik zaak.
Als beiden in de fout gaan, kunnen beiden ook aansprakelijk gesteld worden ...
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: Inazuma op woensdag 10 februari 2010 - 00:27:57
Wie het slachtoffer is van overmacht, begaat geen fout.
"overmacht" vereist omstandigheden buiten de wil van wie de "overmacht" ondergaat ... waar is die omstandigheid ???

Dat de truckchauffeur de kraan zelf niet kon laden is geen "overmacht" mbt zijn beslissing om ermee de weg op te gaan ...

Citaat
Die overmacht kan enkel het gevolg zijn van een voorval dat buiten de menselijke wil gebeurt en dat die wil niet kon voorzien noch bezweren.
Het voorval kon worden voorzien EN bezworen, omdat de oorzaak ervan gezien en verholpen kon (en had moeten) worden.

Het is geen echt gebrek aan de zaak, maar een foute handeling, want het hoogte-probleem had zonder meer verholpen kunnen worden.
Het is dus zeker geen inherent en onzichtbaar gebrek aan de zaak.
Het feit dat de houder "het gebrek" had kunnen zien, had kunnen opmerken, en had kunnen vermoeden, zal een grote rol gaan spelen ...
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: wooter op woensdag 10 februari 2010 - 02:02:15
Wat je niet mag vergeten is dat dit een trekker-opleggercombinatie is voor niet-internationaal en niet-geregeld vervoer...  De meeste internationale en zelfs nationale goederen- en bulkvrachtwagens die andere dingen dan werfmaterialen vervoeren zijn over het algemeen goed in orde, maar als het een trucker is die gaat inhalen tijdens een inhaalverbod , aan zijn begrenzer gerammeld heeft of de lading niet zorgvuldig is bevestigd of afgedekt, is het 7 op 10 een grondvervoer of machinevervoer...
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op woensdag 10 februari 2010 - 02:28:11
Citaat van: Inazuma
Het is geen echt gebrek aan de zaak, maar een foute handeling, want het hoogte-probleem had zonder meer verholpen kunnen worden.
Het is dus zeker geen inherent en onzichtbaar gebrek aan de zaak.
Het feit dat de houder "het gebrek" had kunnen zien, had kunnen opmerken, en had kunnen vermoeden, zal een grote rol gaan spelen ...

Ken jij de juiste arbeidsomstandigheden die aan het schadegeval voorafgingen, Inazuma?

Alles zal maar blijjken uit de verhoren en de verklaringen die worden afgelegd, Inazuma. Ik heb al meer dan 1.500 dodelijke verkeersslachtoffers de revue zien passeren. Het aantal zwaar en licht gewonden ligt nog merkelijk hoger. Eén zaak weet ik zeker en dat is voorzichtig te zijn alvorens een ongeval onderzoek volledig is afgesloten. Zelfs met wat ooggetuigen verklaren dat nadien volledig kan verworpen worden en niet vanuit hun positie kon waargenomen worden. Ook die verklaringen worden op waarheid getoetst en onderzocht. Niet onbelangrijk en daaraan verbonden de aanvankelijke vaststellingen ook niet altijd naar juistheid behoren.

We wachten nog steeds op wie daarvoor de verantwoordelijkheid zal nemen om die noodkreet in te willigen om daaraan paal en perk te stellen.

Bijzondere aandacht moet worden besteedt in het onderzoek dat zowel ten laste als ten ontlaste dient te gebeuren.  

Net zoals de nodige voorzichtigheid aan de dag moet gelegd worden met persberichten en de fantasie verhalen daaromtrent dat de geschreven pers meestal van omstaanders verneemt.

 
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: jozef op woensdag 10 februari 2010 - 14:03:13
In dit geval was er geen ruimte voor interpretatie door getuigen of media. Men heeft immers overduidelijk objectief kunnen vaststellen dat ofwel de vrije doorgang onder de brug aanzienlijk te gering was (wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt), ofwel de vrachtwagen met zijn lading aanzienlijk te hoog was (wat mij meer dan waarschijnlijk lijkt).

Hoe dan ook heeft de vrachtwagenbestuurder onmiskenbaar de wegcode overtreden:

Citaat
Art. 10.1.3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: KV op woensdag 10 februari 2010 - 14:58:15
In dit geval was er geen ruimte voor interpretatie door getuigen of media. Men heeft immers overduidelijk objectief kunnen vaststellen dat ofwel de vrije doorgang onder de brug aanzienlijk te gering was (wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt), ofwel de vrachtwagen met zijn lading aanzienlijk te hoog was (wat mij meer dan waarschijnlijk lijkt).

Hoe dan ook heeft de vrachtwagenbestuurder onmiskenbaar de wegcode overtreden:

Citaat
Art. 10.1.3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
Die kan toch zo al rijdend niet zien dat hij 10 cm te hoog is voor die brug  ???  Hoe kon hij dan voorzien dat die brug een hindernis was ? 

Als hij het kon voorzien, dan was dat wel voor dat hij vertrok en dan had hij er moeten voor zorgen dat zijn lading niét te hoog was
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: jozef op woensdag 10 februari 2010 - 15:12:59
Die kan toch zo al rijdend niet zien dat hij 10 cm te hoog is voor die brug  ???  Hoe kon hij dan voorzien dat die brug een hindernis was ?

In het Frans zegt men: "Dans le doute, abstiens-toi."  ;)
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: Inazuma op woensdag 10 februari 2010 - 16:40:42
Ken jij de juiste arbeidsomstandigheden die aan het schadegeval voorafgingen, Inazuma?
Die zijn in dit geval toch wel zeer duidelijk, Marc ...

Als je als vrachtwagenbestuurder niet ziet dat je lading een halve meter te hoog is, als zelfs je eurocent niet valt dat dat precies nogal hoog steekt en je dat best eerst maar eens nameet ... lever die C+E dan maar gewoon weer in.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op woensdag 10 februari 2010 - 16:44:44
In dit geval was er geen ruimte voor interpretatie door getuigen of media. Men heeft immers overduidelijk objectief kunnen vaststellen dat ofwel de vrije doorgang onder de brug aanzienlijk te gering was (wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt), ofwel de vrachtwagen met zijn lading aanzienlijk te hoog was (wat mij meer dan waarschijnlijk lijkt).

Hoe dan ook heeft de vrachtwagenbestuurder onmiskenbaar de wegcode overtreden:

Citaat
Art. 10.1.3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

Zoals de topic van het politeivoertuig dat zes voertuigen ramde met uitroepen tot ontslag en dergelijke alvorens men de werkeleijke omstandigheden van het ongeval heeft afgewacht, Jozef? Inclusief de burgemeester met zijn uitspraken. Waar aan het licht is gekomen dat het politievoertuig werd aangereden en niet andersom.

Wat hoogte en laagte betreft. Heel wat vangrails o.a. voldoen niet meer aan de wettelijke normen door nieuw aangelegde wegbedekkingen o.a. .

Er bestaat ook nog een groot verschil door een brug weg te maaien zoals op de A12 te Meise alwaar de vrachtwagenbestuurder vertrokken is met volledig hoogstaande laadbak. Daar is geen enkel verband om een derde aansprakelijke in het ongeval verder te onderzoeken. Daar waren de omstandigheden overduidelijk.



Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op woensdag 10 februari 2010 - 16:51:18
Ken jij de juiste arbeidsomstandigheden die aan het schadegeval voorafgingen, Inazuma?
Die zijn in dit geval toch wel zeer duidelijk, Marc ...

Als je als vrachtwagenbestuurder niet ziet dat je lading een halve meter te hoog is, als zelfs je eurocent niet valt dat dat precies nogal hoog steekt en je dat best eerst maar eens nameet ... lever die C+E dan maar gewoon weer in.

We weten het, Inazuma. Het wordt pas plezant indien er zich geen vrachtwagens meer op onze wegen zouden bevinden. En dan is men verwonderd dat men niet meer aan chauffeurs geraakt in deze geviseerde slavernij beroepscategorie met alle de hen ten laste leggende absurde maatregelen.

Voor mij zijn en blijven de feiten niet duidelijk, Inazuma. Ook de plaatsgesteldheid al dan niet onder aanwezige openbare verlichting kan een belanrijke rol spelen in het voordeel van de vrachtwagenbestuurder bv. Is het wettelijk bepaald dat een vrachtwagenbestuurder een maatstaaf bij de hand moet hebben? Een geijkte....?

Is er een wettelijk vereiste dat een vrachtwagen voor zandvervoer dient uitgerust met een manometer voor het gewicht? Ook daar moet de vrachtwagenbestuurder voortgaan op zijn "reuk" in al dan niet het overgewicht of schatten op de stand van de veringen. Bij een dodelijk ongeval wordt hierin zelfs nagegaan of de kraan dewelke de belading verzorgde is uitgerust met afleesbaar display wat ladinggewicht betreft.

In eerste instantie bestaan er absurde en ongeloofwaardige verklaringen bij het lezen van PV's. Waarvan nadien blijkt dat ze een bestuurder volledig vrijpleiten.  
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: Inazuma op woensdag 10 februari 2010 - 17:17:45
We weten het, Inazuma. Het wordt pas plezant indien er zich geen vrachtwagens meer op onze wegen zouden bevinden.
Ik heb geen probleem met vrachtwagens ...

Citaat
Ook de plaatsgesteldheid al dan niet onder aanwezige openbare verlichting kan een belanrijke rol spelen in het voordeel van de vrachtwagenbestuurder
Het klassieke ontlopen van verantwoordelijkheid.
Het ligt aan het licht, het ligt aan zus, het ligt aan zo ... maar blijkbaar nooit aan het ventje zelf.

Citaat
Is het wettelijk bepaald dat een vrachtwagenbestuurder een maatstaaf bij de hand moet hebben? Een geijkte....?
Hoeft ook niet bepaald te zijn.
Of geijkt.
De wetgever heeft zelfs 30cm marge voorzien ...
Dan mag er al een stuk uit de plooimeter ontbreken, en rij je nog nergens tegenaan .
Dan mag je al behoorlijk onnauwkeurig meten, en rij je nog nergens tegenaan.

Je moet natuurlijk wel meten dan ...

Citaat
Is er een wettelijk vereiste dat een vrachtwagen voor zandvervoer dient uitgerust met een manometer voor het gewicht?
Geen idee.
Ik weet wel dat het mogelijk is om per as de belasting te meten, gesteld dat men in dergelijk systeem wil investeren.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op woensdag 10 februari 2010 - 17:22:24
Citaat van: Inazuma
Het klassieke ontlopen van verantwoordelijkheid.
Het ligt aan het licht, het ligt aan zus, het ligt aan zo ... maar blijkbaar nooit aan het ventje zelf.

Helaas, maar toch allemaal elementen waarmee men rekening mee moet en dient te houden. Wat mij bied te zeggen om een eerlijke rechtspraak en zekerheid te bekomen. Dus, onderzoek zowel ten laste als ten ontlaste, Inazuma.

Citaat van: Inazuma
Geen idee.
Ik weet wel dat het mogelijk is om per as de belasting te meten, gesteld dat men in dergelijk systeem wil investeren.

Er is geen wettelijk vereiste, Inazuma.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: jozef op woensdag 10 februari 2010 - 17:46:26
En dan is men verwonderd dat men niet meer aan chauffeurs geraakt in deze geviseerde slavernij beroepscategorie met alle de hen ten laste leggende absurde maatregelen.

Juist. Eén van die absurde maatregelen is de maximum hoogte. Die is er alleen maar om de vrachtwagenbestuurders te pesten. Als je nu zelfs al hier en daar eens geen brug meer in de vernieling mag rijden...
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op woensdag 10 februari 2010 - 18:24:31
En dan is men verwonderd dat men niet meer aan chauffeurs geraakt in deze geviseerde slavernij beroepscategorie met alle de hen ten laste leggende absurde maatregelen.

Juist. Eén van die absurde maatregelen is de maximum hoogte. Die is er alleen maar om de vrachtwagenbestuurders te pesten. Als je nu zelfs al hier en daar eens geen brug meer in de vernieling mag rijden...

Wacht, binnenkort lunnen personenwagens zich in de vernieling rijden op vrachtwagens. Als het van Mevr. Crevits afhangt mogen de vrachtwagens niet meer rijden bij sneeuwval. Allen naar de parkings. Indien parkings volzet, allen uitwijken op de pechstroken. Dat is natuurlijk beter dan maatregelen om de wegen sneeuwvrij te houden. Maatregelen door beleidsverantwoordelijken zonder de minste kennis van ongevallen...
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: Michel op woensdag 10 februari 2010 - 18:52:04
En dan is men verwonderd dat men niet meer aan chauffeurs geraakt in deze geviseerde slavernij beroepscategorie met alle de hen ten laste leggende absurde maatregelen.

Juist. Eén van die absurde maatregelen is de maximum hoogte. Die is er alleen maar om de vrachtwagenbestuurders te pesten. Als je nu zelfs al hier en daar eens geen brug meer in de vernieling mag rijden...

Wacht, binnenkort lunnen personenwagens zich in de vernieling rijden op vrachtwagens. Als het van Mevr. Crevits afhangt mogen de vrachtwagens niet meer rijden bij sneeuwval. Allen naar de parkings. Indien parkings volzet, allen uitwijken op de pechstroken. Dat is natuurlijk beter dan maatregelen om de wegen sneeuwvrij te houden. Maatregelen door beleidsverantwoordelijken zonder de minste kennis van ongevallen...
Heb ik ook gehoord, nog zotter... gaat dat nog überhaupt ?

Daarnaast heb ik ook de discussie van het Vlaams Parlament gevolgd op TV (Villa Politica, deze namiddag), het ging vooral over het gebrekkig onderhoud van de wegen (vooral E313), durfde er toch gene van de SPa een grote bek op te zetten zeker, en de feiten te minimaliseren ?
 
Daarbij zaten die toch bijna altijd in de Vlaamse regering, toen er iets gedaan moest worden, TOEN er nog GELD was... ( SPa. : "geld voor in de wegen te investeren hoefde toen niet, > 90% gaat naar hét (verlieslatende) OV, ... blabla de autobestuurder moet uit de file naar het OV overstappen...  ::).)...  terwijl het OV maar 11% van de personenverplaatsingskms inhoudt.

Soit, in beide moet -vooral efficiënt- geinvesteerd worden, als het geld er is (zie mijn handtekening).
In elk geval rijft de staatskas toch elk jaar + 12 miljard € van de automobilist binnen...

Ene van LDD maakte de opmerking: "Dat er "audits" betreffende "dringende aanbevelingen +++geld voor wegonderhoud" al sinds 2001, 2002, 2003, 2004 en 2005 (nadien gaven ze het op ? ) waren" ... die de SPa quasi vertikaal klasseerde.
"Gewoon die audits vanonder het stof halen, en echt eens lezen, en toepassen naargelang geld voorzien wordt..."

Pas met Crevits gaat men nu tot 120 miljoen €/jaar in het wegenonderhoud steken (peanuts tov buitenland) , daarvoor was dat maar amper 80 milj /jaar dacht ik.

Oeps, toen was het opeens "Chaos Kindergarten im Parlament", voorzitter Peumans moest serieus ingrijpen...
De kronkel kronkel SPa was weer goed in de uitwijktaktiek en zelfs schuld op de anderen te steken...

De VLD had ook nog enkele rake opmerkingen aan het adres van de SPa, die zaten toch diep.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: jozef op woensdag 10 februari 2010 - 19:15:22
Als het van Mevr. Crevits afhangt mogen de vrachtwagens niet meer rijden bij sneeuwval.

De bevoorrading van het land in gevaar brengen, is dat niet strafbaar?
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: marc op woensdag 10 februari 2010 - 19:29:26
Citaat van: Jozef
De bevoorrading van het land in gevaar brengen, is dat niet strafbaar?

Af te wachten bij de eerst hongerdode...

Citaat van: Michel
Heb ik ook gehoord, nog zotter... gaat dat nog überhaupt ?

Het leukste nieuwsjournaal dat ik ooit heb gezien op de VRT wat België betreft, Michel. Nu merk je pas de Belgische verkeerschaos en de gasgevende bestuurders zonder winterbanden. ;D ;D ;D

Een remmende bestuurder dat niet wist dat het zo glad was na zijn tolpartij. Personenwagens dewlke grachten inschoven. Tja, daar zullen binnenkort de vrachtwagens op pechstroken als beveiliging optreden. ::) ::) ;D :D

En Mevrouw Crevits krijgt al tegenstand van Febetra...

"Indien men in Scandinavië op zijn Belgisch zou denken, rijden er in 6 maanden geen vrachtwagens meer..." ;D ;D :D aldus Febetra.

En wegen en verkeer Oost Vlaanderen maakte bekend dat in hun gebied veel minder problemen waren omdat men op tijd inspeelde op de weerberichten. :D ;D ;D

Het netwerk vanwege het overgebruik van gsm's geraakte ook al in de problemen. ;D ;D

Een Belgisch vrachtwagenbestuurder kwam van Zwitserland zonder enig probleem. Hij kwam België binnen en....we weten het ondertussen.

Al bij al, België wordt uitgelachen door buitenlandse vrachtwagenbestuurders maar Wegen en Verkeer Oost Vlaanderen heeft blijkbaar toch al lessen getrokken als voorbehoud op een paar cm sneeuwval.

Een leuk Journaal en we komen nog maar eens zeer lachwekkend over naar onze overige buurlanden. Inclusief het boerka incident...
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: diane op woensdag 10 februari 2010 - 19:40:25
Ik miste Michel Daerden als reactie en als afsluiter in het VRT nieuws op de Belgsiche verkeerschaos. Dan was het compleet geweest. ;D
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: KV op woensdag 10 februari 2010 - 19:47:19
ik vond het egl eerder om te huilen ...
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: diane op woensdag 10 februari 2010 - 19:52:36
ik vond het egl eerder om te huilen ...

Was inderdaad triest KV.

Maar anderzijds toch lachwekkend dat men sneeuwbuien had op verkeerde momenten op verkeerde plaatsen.

Er waren toch ook leuke reakties op :

www.deredactie.be

Echt verschrikkelijk dat remmen en waarschijnlijk ook zonder winterbandjes...

http://www.deredactie.be/permalink/1.713783




Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: Inazuma op woensdag 10 februari 2010 - 21:15:43
En Mevrouw Crevits krijgt al tegenstand van Febetra...
"Indien men in Scandinavië op zijn Belgisch zou denken, rijden er in 6 maanden geen vrachtwagens meer..." ;D ;D :D aldus Febetra.

In het verleden ging men zo graag in Skandinavië kijken, voor dagrijlichten, snelheidslimieten, verkeersonderzoek ... maar voor hoe je wegen degelijk aanlegt of winterverkeer regelt is dat blijkbaar niet nodig.
Daarvoor hebben we duidelijk zelf de allerbeste experts ....

Citaat
En wegen en verkeer Oost Vlaanderen maakte bekend dat in hun gebied veel minder problemen waren omdat men op tijd inspeelde op de weerberichten. :D ;D ;D
Kan best.
Op de E313 omstreeks 5 uur - dus net voor het begon te sneeuwen - heb ik alvast  geen restanten van strooien gezien of gehoord.
Meestal zie je de korreltjes liggen of hoor je ze tegen de auto tikken, en ook opvliegend fijngereden stuifzout was niet te zien.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: diane op woensdag 10 februari 2010 - 21:32:28
Citaat van: Inazuma
Op de E313 omstreeks 5 uur - dus net voor het begon te sneeuwen - heb ik alvast  geen restanten van strooien gezien of gehoord.
Meestal zie je de korreltjes liggen of hoor je ze tegen de auto tikken, en ook opvliegend fijngereden stuifzout was niet te zien.

Ik vermoed dat de meeste afdelingen van Wegen en verkeer nooit sneeuwbuien verwachten over hun grondgebied ondanks de weerberichten. Op alle gebied is België toch wel een lachwekkend land. We zijn allen nog brave automobilisten om dit allemaal te blijven slikken. Een groepering van enkele automobilisten zou eigenlijk de beleidsverantwoordelijken moeten wakker schudden door harde akties en wegblokkeringen. Kwaliteit eisen voor datgene wat we in de staatskas spijzen als gemotoriseerde weggebruikers.

Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: bibi585 op donderdag 11 februari 2010 - 00:15:52
Zoals de topic van het politeivoertuig dat zes voertuigen ramde met uitroepen tot ontslag en dergelijke alvorens men de werkeleijke omstandigheden van het ongeval heeft afgewacht, Jozef? Inclusief de burgemeester met zijn uitspraken. Waar aan het licht is gekomen dat het politievoertuig werd aangereden en niet andersom.

Aha.  ;D ;D ;D
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: jozef op donderdag 11 februari 2010 - 01:31:18
Citaat van: diane
Ik miste Michel Daerden als reactie en als afsluiter in het VRT nieuws op de Belgsiche verkeerschaos. Dan was het compleet geweest.  ;D

 ;D ;D ;D

Die zou dat kunnen oplossen: eerst het groenboek, en dan het witboek.  :D

Citaat van: KV
ik vond het egl eerder om te huilen ...

... met de pet op.
Titel: Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
Bericht door: bibi585 op donderdag 11 februari 2010 - 01:56:45
en de broek op de enkels.